מבט לג’האד העולמי (13-7 בינואר 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

סרטון דאעש המתעד את כלי הטיס הלא מאויש  שהתרסק (אעמאק, 8 בינואר 2016).

סרטון דאעש המתעד את כלי הטיס הלא מאויש שהתרסק (אעמאק, 8 בינואר 2016).

פעילי דאעש מחלקים מזון לתושבים באזור העיר אלקריתין אותה מאיים לכבוש צבא סוריה

פעילי דאעש מחלקים מזון לתושבים באזור העיר אלקריתין אותה מאיים לכבוש צבא סוריה

ת'אמר מחמד מטלוב חסין אלמחלאוי (אלאח'באר, 6 בינואר 2016)

ת'אמר מחמד מטלוב חסין אלמחלאוי (אלאח'באר, 6 בינואר 2016)

אבו מחמד אלעדנאני (אלביאן ניוז, 7 בינואר 2016)

אבו מחמד אלעדנאני (אלביאן ניוז, 7 בינואר 2016)

אלעבידי בעת שימש כקצין במשמר הרפובליקה בעיראק (סוכנות הידיעות אלנבא, 9 בינואר 2016).

אלעבידי בעת שימש כקצין במשמר הרפובליקה בעיראק (סוכנות הידיעות אלנבא, 9 בינואר 2016).

פגיעת מטען של דאעש בנגמ

פגיעת מטען של דאעש בנגמ"ש של צבא מצרים ממזרח לאלעריש (אח'באר אלמסלמין, 9 בינואר 2016).

תוצאות הפיגוע בזילטן (דף הפייסבוק של עיריית זילטן, 10 בינואר 2016)

תוצאות הפיגוע בזילטן (דף הפייסבוק של עיריית זילטן, 10 בינואר 2016)

תיעוד המטוס שהתרסק (אעמאק, 6 בינואר 2016).

תיעוד המטוס שהתרסק (אעמאק, 6 בינואר 2016).

אבו סעיד הבריטי: עצות למצטרפים לדאעש (יוטיוב, 17 בנובמבר 2015)

אבו סעיד הבריטי: עצות למצטרפים לדאעש (יוטיוב, 17 בנובמבר 2015)


עיקרי אירועי השבוע

  • בסוריהלא חלו השבוע שינוים משמעותיים בשטח. בעיראק ממשיכים כוחות הביטחון לטהר את העיר אלרמאדי, ששליטתם עליה עדיין אינה מוחלטת. כמו כן מנסה צבא עיראק לנצל את הצלחתו באלרמאדי כדי לבסס שליטתו בערים ועיירות, שלאורך נהר הפרת, כצעד להשבת שליטתו במחוז אלאנבאר. צבא עיראק פרסם את שמותיהם של שלושה בכירים בדאעש, ובכללם מפקד אזור חדית'ה ודובר הארגון, שנהרגו במהלך התקיפות האוויריות. מידע זה טעון אימות.
  • גוזף דנפורד, יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב,ביקר השבוע בעיראק. הוא שיבח את הישגי העיראקים בלחימה נגד דאעש לנוכח כיבוש אלרמאדי, המבצעים במחוז אלאנבאר, השליטה במתקני הנפט בביג' וניתוק עורקי האספקה של דאעש מדרום לסנג'אר. הוא קרא לכוחות העיראקים לנצל בצורה חכמה את הסיוע האווירי, הניתן להם ע"י מדינות הקואליציה.
  • מול הלחצים המופעלים עליו ממשיך דאעש בפעולות טרור וגרילה. בבגדאד קיבל דאעש אחריות על פיגוע מיקוח בקניון, הנמצא במזרח העיר במהלכו נלקחו עשרות בני ערובה (ששוחררו ע"י הכוח העיראקי למלחמה בטרור). באיסטנבול בוצע פיגוע התאבדות במוקד התיירות המרכזי במהלכו נהרגו עשרה תיירים, מהם תשעה גרמנים. ראש ממשלת תורכיה האשים את דאעש אולם דאעש (עדיין?) לא קיבל אחריות. 

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. על פי דיווח אמריקאי. מטוסי ארה"ב בריטניה ומדינות נוספות הגבירו בימים האחרונים את קצב התקיפות נגד יעדי דאעש בסוריה ובעיראק. דווח, כי התקיפות התבצעו  כמעט מידי שעה (מירור, 8 בינואר 2016).
  • להלן עיקרי התקיפות (משרד ההגנה האמריקאי):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזור עין עיסא (מצפון לאלרקה), אזור מנבג' (מצפון מזרח לחלב), אלרקה, אבו כמאל, דיר אלזור  ומראע (מצפון לחלב). בתקיפות נפגעו, בין השאר, עמדות לחימה של דאעש, מפקדות, פעילים, אתרי ייצור, מתקני נפט וגז, בונקרים, מבנים של דאעש ועוד.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזורים הבאים: קא'ים, חדית'ה, ארביל, קיסיק, מוצול, סמוך לאלרמאדי, סנג'אר, סלטאן עבדאללה, אלבע'דאדי אלבו חיאט וחבניה. בתקיפות נפגעו, בין השאר, פעילי דאעש, עמדות לחימה של הארגון, כלי ארטילריה, כניסות למנהרות, אזורי כינוס של פעילים, בונקרים, עמדות פיקוד ושליטה, מתקני זיקוק נפט, אתרי ייצור מטענים ורכבי תופת, עמדות ירי צלפים, ועוד.
  • רשת CNN דיווחה על תקיפה של חיל האוויר של ארה"ב במרכז העיר מוצול. התקיפה כוונה לבניין בעיר בו היה מאוחסן כסף מזומן של דאעש, שנועד למימון שוטף של פעילות הארגון. לא ברור כמה כסף היה מאוחסן בבניין אולם המדובר בסכום כסף הנאמד בכמה מיליונים.  ארה"ב הודיעה, כי בכוונתה לפגוע בעוד מוקדים פיננסיים של הארגון (11 בינואר 2016,  CNN).

הפגיעה בבניין בו היה מאוחסן כסף מזומן הינה המשך למדיניות מדינות הקואליציה בראשות ארה"ב, כמו גם של רוסיה, לפגוע ביכולותיו הכלכליות של דאעש. במסגרת זאת הותקפו בחודשים האחרונים באופן מאסיבי מיכליות נפט, אתרים לייצור מוצרי נפט ושיירות המובילות נפט למכירה (בעיקר לתורכיה).להערכת האמריקאים חלה כתוצאה מתקיפות אלה ירידה של כ-45% מההכנסות דאעש מנפט ומוצריו.

 

 

  • פיקוד המרכז של חיל האוויר של ארה"ב דיווח, כי כלי טייס לא מאויש של חיל האוויר התרסק  ב-7 לינואר 2016 סמוך לאלקאים, (בקרבת הגבול העיראקי-סורי). זאת, בשל איבוד שליטה של המפעיל. דאעש פרסם, כי פעיליו הפילו את כלי הטיס ואף פרסמו תמונות של שרידיו (אעמאק, 8 בינואר, ספוטניק, 9 בינואר 2016).
  • שני מטוסי טורנדו גרמניים המריאו מבסיסם באינצ'רליק לביצוע משימת איסוף מודיעין למשך כשלוש שעות מעל שמי סוריה ועיראק. דובר צבא גרמניה אמר, כי שני המטוסים יבצעו מעתה ואילך טיסה אחת ליום. לדברי הדובר, לתורכיה תהיה גישה למידע הנאסף, אך הוא הדגיש, כי דאעש ולא הכורדים, הוא זה, שמהווה מטרה למשימות איסוף המודיעין (RT, 9 בינואר 2016).

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  •  דווח,  כי במהלך השבוע תקפו כלי טיס של רוסיה יעדים במקומות הבאים: דרעא, חלב, לד'אקיה  דיר אלזור, דמשק, חמאה, אדלב ועוד.  גורמים בארה"ב ממשיכים למתוח ביקורת על מדיניות התקיפות הרוסית. בנוגע לתקיפות בסוריה, לדברי בכיר בארה"ב, שסירב להזדהות, רק שליש מהתקיפות האוויריות של רוסיה מכוונות נגד יעדי דאעש.  הבכיר ציין, שהרוסים ביצעו למעלה    מ-5,000 תקיפות מאז ה-30 בספטמבר 2015 אולם כ-70% מהן כוונו נגד ארגוני האופוזיציה לנשיא אסד. הוא הוסיף,כי רוסיה עושה שימוש בפצצות לא מונחות ולא מדויקות הדבר גורם לנזק לבתי אזרחים. לדבריו התקיפות הלא מדויקות מאלצות את האוכלוסייה לברוח והדבר מביא לעלייה משמעותית בכמות הפליטים (אלערביה, 9 בינואר 2016).
  • בכתבת סיכום שנת 2015 של המגזין אטלנטיק ((The Atlantic magazineהיוצא לאור בוושינגטון, הוזכרה מעורבות רוסיה, בלחימה בסוריה, בשלושת החודשים האחרונים של שנת 2015. לדברי המגזין הישגיה של רוסיה בסוריה כוללים:
  • סיוע לצבא סוריה להביס את ארגוני הטרור, בפעם ראשונה מזה ארבע שנים.
  • שחרור שמונים ערים וכפרים, ושטח של למעלה מ-500 קמ"ר, מידי ארגוני הטרור והשבתם לשליטת צבא אסד.
  • פעילות חיל האוויר הרוסי, אפשרה "מנוחה" לכוחות צבא סוריה לאחר לחימה רצופה של חמש שנים.

עיקרי התפתחויות בסוריה

כללי

השבוע לא חלו שינויים משמעותיים בשטח:מדרום מזרח לחמץ תקף חיל האוויר הסורי עמדות וביצורים של דאעש באזור אלקריתין, עיר הנמצאת עתה "על הכוונת" של צבא סוריה. באזור סכר תשרין, שנכבש לאחרונה ע"י כוחות כורדים, ובאזורשממזרח לחלב, ממשיך דאעש לנהל לוחמת גרילה נגד הכוחות הכורדים וצבא סוריה (פיצוץ מכוניות תופת, ירי רקטות ופצצות מרגמה).

 

 

  • הכוחות הכורדיים (YPG)  העלו באתר הרשמי שלהם פוסט, שכותרתו: "מאזן הכוחות במלחמה נגד קבוצות עוינות בצפון סוריה בשנת 2015". בפוסט המסכם את הלחימה בשנת 2015 טוענים הכוחות הכורדיים, כי במהלך השנה הם ביצעו 453 מבצעים. במבצעים הללו נהרגו 5.875 בני אדם, ככל הנראה רובם פעילי דאעש.  כמו כן פורט סד"כ אמצעי הלחימה, שתפסו הכוחות הכורדים במהלך הלחימה. עוד נמסר, כי בקרבות אלה נהרגו 680 לוחמים כורדיים (9 בינואר 2016,  האתר הרשמי של YPG).
סכר תשרין
  • נמשכה הלחימה בין דאעש לכוחות הכורדיים בצפון מזרח מחוז חלב סמוך לסכר תשרין, שנכבש לאחרונה ע"י הכורדים (בסיוע כוחות מקומיים) מידי דאעש. נמסר, כי 13 לוחמים מיחידות YPG הכורדיות נהרגו במהלך העימותים עם פעילי דאעש סמוך לסכר (ח'טוה, 8 בינואר 2016).
מרחב שדה התעופה כוירס
  • צבא סוריה ממשיך במאמציו לבסס את אזור שליטתו ממזרח לחלב. מבסיס שליטתו בשדה התעופה כוירס ממשיך צבא סוריה ללחוץ על דאעש ולהתקדם צפונה, כדי לכבוש את העיר אלבאב. דאעש מצידו ממשיך לנהל לוחמת גרילה נגד צבא סוריה במסגרתה פוצץ דאעש השבוע משאית תופת נגד חיילים של צבא סוריה בכפר עישה, מצפון לשדה התעופה.
מחוז חמץ: אזור אלקריתין
  • לאחר כיבוש העיירה מהין החל צבא סוריה להפעיל לחצים על כוחות דאעש בעיר קריתין, שמדרום מזרח לחמץ. השבוע התנהלו עימותים בין צבא סוריה לבין פעילי דאעש.  לשני הצדדים נגרמו אבידות (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 8 בינואר 2016). סוכנות הידיעות הסורית,  דיווחה, כי צבא סוריה הרג לפחות 13 פעילי דאעש והשמידו כלי רכב (סאנא, 8 בינואר 2016). פעילות צבא סוריה הסתייעה בחיל האוויר הסורי, שתקף עמדות וביצורים של דאעש (חשבון הטוויטר نبأ سوريا@NabaaSyria, 10 בינואר 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

כללי
  • ג'וזף דנפורד, יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב, ביקר השבוע בעיראק. במהלך שהותו נועד עם ראש ממשלת עיראק חידר אלעבאדי, שגריר ארה"ב בעיראק ומפקד הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בסוריה ובעיראק . לדברי דנפורד ידם של העיראקים בלחימה נגד דאעש היא על העליונה. זאת לאור האחיזה שלהם באלרמאדיהמבצעים שהם מנהלים במחוז אלאנבאר,השליטה המתמשכת שלהם במתקני הנפט בביג'י והמבצעים המוצלחים לניתוק עורקי האספקה לדאעש מדרום לסנג'אר. לדבריו העיראקים בטוחים עתה יותר ביכולתם להדוף את דאעש. עוד הוסיף, כי הכוחות העיראקים הבינו כיצד לפעול בצורה יעילה המתאימה להם ולנצל בצורה חכמה את הסיוע האווירי הניתן להם מצד מדינות הקואליציה (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 9 בינואר 2016).

 

  • ראש ממשלת עיראק טען, כי עיראק היא זאת שמבצעת את רוב התקיפות האוויריות נגד דאעש בעיראק. לדבריו, מדינות הקואליציה בראשות ארה"ב, מבצעות רק כ-40% מכלל התקיפות. עם זאת ציין כי עיראק עדיין זקוקה לסיוע חיצוני (ספטוניק, 11 בינואר 2016). בהקשר זה נמסר, כי מחלקת המדינה של ארה"ב אישרה מכירת ציוד צבאי לעיראק בשווי של 800 מיליון דולרים. בין אמצעי הלחימה שיישלחו לעיראק מצויים טילים נגד טנקים, טילי אוויר-קרקע וציוד נילווה. אמצעי הלחימה הללו נועדו ללחימה נגד דאעש (Defence Talk, 11 בינואר 2016).
מחוז אלאנבאר
העיר אלרמאדי
  • דובר מועצת מחוז אלאנבאר מסר ב-11 בינואר 2016, כי העיר אלרמאדי שוחררה לחלוטין מפעילי דאעש. זאת, לאחר לחימה קשה שהתנהלה נגד המעוזים האחרונים של הארגון בעיר (אלשרק אלאוסט, 11 בינואר 2016). מנגד, מסרו בכירים במערכת הביטחון בעיראק, כי כוחות הביטחון העיראקיים ממשיכים להתקדם ולטהר את העיר, שעדיין אינה נשלטת באופן מוחלט ע"י ממשלת עיראק. באחד הדיווחים נמסר, כי רוב התושבים פונו מהעיר, כדי שלא יפגעו במהלך לחימה מול דאעש. בין האזרחים המפונים נעצרו 11 פעילי דאעש, שניסו להימלט מהעיר יחד עם המשפחות המפונות (אלחיאת, 10 בינואר 2016).
אזור חדית'ה
  • נמשכת הלחימה בין דאעש לצבא עיראק באזור העיר חדית'ה, שמצפון מערב לאלרמאדי. נמסר, כי הכוחות העיראקיים השתלטו על אזור אלשאעי, שמדרום לחדית'ה. דובר מועצת מחוז אלאנבאר מסר, כי עשרות פעילי דאעש נהרגו בימים האחרונים בלחימה באזורי חדית'ה, אלבע'דאדי וברואנה (Barwana) (אלשרק אלאוסט, 11 בינואר 2016). נראה איפא, כי צבא עיראק מנסה לבסס שליטתו בערים ובעיירות בציר שלאורך נהר הפרת כשלב מקדים להשבת שליטתו במחוז אלאנבאר (ראו מפה)
  • צבא עיראק דיווח על מספר פעילים בכירים של דאעש, שנהרגו במהלך תקיפות מהאוויר, שבוצעו באזור ברואמי, שבקרבת חדית'ה:
  • ב-6 בינואר 2016 הודיע צבא עיראק על מותו של ת'אמר מחמד מטלוב חסין אלמחלאוי, שהוגדר "שר המלחמה" של דאעש, הוא נהרג יחד עם שלושה ממלוויו, וביניהם בכיר נוסף בדאעש במחוז אלאנבאר, שכינויו אבו עדואן אלראוי אלמחלאוי. ת'אמר אלמחלאוי היה בעבר פעיל בארגון אלקאעדה ולחם לצד אבו מצעב אלזרקאוי. לאחרונה הוא מונה על ידי, אבו בכר אלבע'דאדי. מנהיג דאעש, כמפקד אזור חדית'ה (אלערביה.נט, 6 בינואר 2016; רוסיא אליום, 6 בינואר 2016).
  • ב-8 בינואר 2016 הודיע צבא עיראק על הריגתו של אבו מחמד אלעדנאני, דובר דאעש. (אלסומריה, 7 בינואר 2016). בשלב זה אין אימות לדיווח זה. טאה צבחי פלאחה המכונה אבו מחמד אלעדנאני אלשאמי היה פעיל בכיר בדאעש, ממוצא סורי, אשר לחם נגד כוחות צבא ארה"ב בעיראק בהנהגת אבו בכר אלבע'דאדי. הוא נעצר ע"י האמריקאים ושהה בכלא בין השנים    2010-2005. בתחילת 2013 הוא מונה כאחראי המבצעים וכנראה כיהן גם כחבר מועצת השורא של דאעש. כיום משמש כדובר הרשמי של דאעש. אלעדנאני היה זה שהכריז (29 ביוני 2014) על הקמת הח'ליפות האסלאמית בשטחים, אותם כבש דאעש בסוריה ובעיראק. ב-2 בנובמבר 2014 דווח בכלי התקשורת, כי הוא נפצע בתקיפה אווירית של צבא עיראק בנפת אלקאא'ם, שבמחוז אלאנבאר (2 בנובמבר 2014,  All Syria, 2).
  • ב-10 בינואר 2016 נמסר, כי בתקיפת חיל האוויר העיראקי נהרג עאצי עלי מחמד נאצר אלעבידי המכונה אבו עמר אלעבידי. הוא שימש כמפקד הצבאי של אזור אלג'זירה (אזור המדבר, שבין סוריה לעיראק) וכסגן השני של מנהיג הארגון אבו בכר אלבע'דאדי. דווח, כי עאצי אלעבדי שהה לאחרונה בסוריה והוזעק לסיוע ללחימה באזור חדית'ה. אלעבידי היה אל"מ במשמר הרפובליקה של עיראק בימיו של צדאם חסין. הוא הכיר את מנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי במהלך שהותם המשותפת בכלא האמריקאי. לאחר שנמלט מהכלא הוא הצטרף לשורות דאעש (סוכנות הידיעות אלנבא, 9 בינואר 2015; RT, 10 בינואר 2016).
בגדאד
  • נמשכת פעילות הטרור של דאעש בבגדאד ובסביבותיה. השבוע התפוצצה מכונית תופת בקרבת מרכז מסחרי באזור אלע'דיר , במזרח העיר בגדאד. דווח על 18 הרוגים ועשרות פצועים. כמו כן נמסר, כי פעילי דאעש חטפו בני ערובה מבאי הקניון. לוחמי מנגנון  הלוחמה בטרור של עיראק פרצו למבנה הרגו שני פעילי דאעש ושחררו את בני הערובה , חלק ממבצעי הפיגוע הצליחו להימלט (אלערביה, בי.בי.סי, אעמאק,רויטרס, 11 בינואר 2016). באזור אלמקדאדיה, שמצפון מזרח לבגדאד, אירעו שני פיגועים. כתוצאה מהם נהרגו כמה עשרות בני אדם וכחמישים נפצעו . פיגוע אחד בוצע באמצעות מחבל מתאבד, שהיה חמוש בחגורת נפץ והשני בוצע באמצעות מכונית תופת (אלעהד, אלסומריה, 11 בינואר 2016). דאעש קיבל אחריות לפיגועים. 

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשך מבצע "זכות השהיד" במסגרתו התנהלה פעילות האינטנסיבית של כוחות הביטחון המצריים נגד יעדי דאעש. על פי מקור ביטחוני הרס צבא מצרים מחסן בדרום רפיח בו היו כמויות גדולות של אמצעי לחימה (אלוטן, 7 בינואר 2016). כמו כן הרגו כוחות הביטחון המצריים כעשרים פעילי מחוז סיני בדרום אלשיח' זויד, עצרו 25 פעילים והחרימו ציוד ואמצעי לחימה רבים.  בדרום רפיח נהרג על ידי מנגנוני הביטחון מחמד רמזי אלעאטי, פלסטיני, שהשתייך לדאעש, אשר הסתנן מרצועת עזה לסיני דרך המנהרות כדי להצטרף לארגון (פורטל וטו, 8 בינואר 2016).
  • למרות הפעילות האינטנסיבית, נמשכה פעילות גרילה של מחוז סיני של דאעש נגד כוחות הביטחון המצריים, חלקה סוכל על ידי כוחות הביטחון:
  • ב-11 בינואר 2016 פוצצו כוחות הביטחון המצריים שני מטעני חבלה בכביש שדה התעופה בדרום אלעריש (11 בינואר 2016  Sinaielez@).
  • ב-9 בינואר 2016– קצין וארבעה חיילים נפצעו בפיצוץ שתי שריוניות משטרה במרכז ובדרום אלעריש (סקיי ניוז, 9 בינואר 2016).
  • ב-8 בינואר 2016– קצין וחייל נפצעו מפיצוץ שריונית במערב רפיח (אלוטן, 8 בינואר 2016).
  • ב-8 בינואר 2016 פעילי דאעש פוצצו מטען נגד נגמ"ש של צבא מצרים סמוך לכרם אלקואדיס ממזרח לאלעריש (חדשות המוסלמים, 9 בינואר 2016).
  • ב-8 בינואר 2016 דיווחו כוחות הביטחון המצריים, כי סיכלו ניסיון פיגוע באמצעות מכונית תופת בכפר אלברת' בדרום רפיח (אלוטן, 8 בינואר 2016).
  • ב-7 בינואר 2016 – פוצץ קו צינור הגז הראשי של אלעריש, במערב העיר. מחקירה ראשונית עלה, כי מחוז סיני של דאעש הוא אשר עומד מאחורי הפיצוץ. לא היו נפגעים (אליום אלסאבע, 7 בינואר 2016). מאוחר יותר פרסם מחוז סיני של דאעש הודעה בה קיבל אחריות לפיצוץ צינור הגז (חשבון טוויטר המזוהה עם מחוז סיני של דאעש, 7 בינואר 2016).
  • ב-7 בינואר 2016 – צבא מצרים סיכל ניסיון תקיפה נגד מוצב צבאי בדרום רפיח. שלושה חמושים נהרגוושמונה נוספים נפצעו (סקיי ניוז, 7 בינואר 2016).
  • ב-7 בינואר 2016 שיגרו פעילי דאעש מספר רקטות לעבר כוח של צבא מצרים  באלעריש (אח'באר אלמסלמין, 8 בינואר 2016). דאעש תיעד את האירוע (8 בינואר 2016,  אתר שיתוף הקבצים shortwiki.org).
  • ב-5 בינואר 2016– מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות להריגתו של עיתונאי בשם עלאא' אחמד סלים בצפון סיני.העיתונאי נחטף על ידי הארגון לפני מספר ימים. גופתו נמצאה ועליה סימני ירי מזרחית לאלעריש (פורטל וטו, 5 בינואר 2016).
  • במצרים גופא ובדרום סיני אירעו מספר פיגועים, שכוונו נגד תיירים ואנשי ביטחון, שמאחוריהם עומד ככל הנראה דאעש:
  • 7 בינואר 2016: כ-15 חמושים רעולי פנים פתחו באש לעבר אוטובוס תיירים, שהמתין לקבוצה של ערבים ישראליים (מאם אלפחם, כפר קאסם ויפו), שטיילה באזור גיזה במצרים. האוטובוס היה ריק. לא היו נפגעים. חלק מהיורים נתפסו על ידי שלטונות מצרים. שלוחת דאעש במצרים קיבלה אחריות לירי על האוטובוס. בהודעה, שפורסמה מטעם הארגון נאמר כי הפיגוע בוצע כהיענות לקריאת מנהיג הארגון אבו בכר אלבע'דאדי, לפגוע ביהודים בכל מקום (אעמאק, 8 בינואר 2016; אח'באר אלמסלמין, 8 בינואר 2016; אליום אלסאבע, 7 בינואר 2016).
  • 9 בינואר :2016 אחמד פהמי, ראש מדור התנועה באלמניב (מדרום לאלגיזה), ושוטר נוסף נהרגו, כתוצאה מירי לעבר מכוניתם (אלמצרי אליום, 9 בינואר 2016). מחוז מצרים של דאעש קיבל אחריות על הירי (חשבון טוויטר המזוהה עם הארגון, 9 בינואר 2016).
  • ב-9 בינואר 2016 נכנסו שני חמושים למלון Bella Vistaבאלע'רדקה, שבדרום סיני, וירו לעבר תיירים שהיו במקום. דווח, כי שני תיירים מדנמרק ומגרמניה נפצעו (סקיי ניוז, 9 בינואר 2016). שני החמושים נהרגו על ידי כוחות הביטחון. על החמושים נמצאו חגורות נפץ (אלערביה, 9 בינואר 2016). מקורות ביטחוניים מסרו, כי ברשות החמושים היה דגל דאעש והם קראו קריאות אללה אכבר בעת שפרצו למלון (סקיי ניוז, 9 בינואר 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • לפחות שבעים בני אדם נהרגו ויותר ממאתיים נפצעו בפיצוץ מכונית תופת במחנה ההדרכה אלג'פאל של המשטרה בעיר זילטן (הממוקמת בין טריפולי למצראתה בצפון-מערב לוב). מחוז טריפולי של דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע.
  • מחבל מתאבד, שנהג במיכלית תופת פוצץ עצמו בשעות הבוקר בכניסה למחנה בעת שבמקום התקיים מסדר בוקר של חניכי קורס. בהודעת קבלת האחריות של דאעש צוין,  כי את הפיגוע ביצע פעיל המכונה עבדאללה אלמהאג'ר, וכי הפיגועים יימשכו עד שלוב כולה תיכבש (אלוסט, 7 בינואר 2016; אתר משרד הפנים הלובי, 7 בינואר 2016; אלג'זירה.נט, 7 בינואר 2016; אח'באר ליביא 24, 7 בינואר 2016; אח'באר דולת אלאסלאם, 8 בינואר 2016).
בנע'אזי
  •  דאעש פרסם סרטון בו, לדברי הארגון, תיעוד התרסקות מטוס קרב של צבא לוב  התומך בממשלת טברק, בעיר בנע'אזי. לטענת הארגון, הופל המטוס על-ידו ב-4 בינואר 2016 באמצעות ירי נ"מ לעברו (אעמאק, 6 בינואר 2016).
תורכיה
  • ב-12 בינואר 2016 בשעות הבוקר אירע פיצוץ עז בכיכר סלטאן אהמט באיסטנבול, הסמוכה למסגד הכחול. עשרה בני אדם, כולם תיירים, נהרגו בפיצוץ, 15 בני אדם נוספים נפצעו. לפי שעה אף ארגון לא קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. לדברי ראש ממשלת תורכיה את הפיגוע ביצע מחבל מתאבד, שהשתייך לדאעש. על פי הערכת שירותי הביטחון התורכיים המחבל הוא נביל פאדלי, בן 28, שנולד בסעודיה ושהה בסוריה. לדבריהם הוא חצה לאחרונה את הגבול מסוריה לתורכיה. כיכר אהמט היא אחד ממוקדי התיירות המפורסמים ביותר באיסטנבול בו נמצאים אתרי תיירות רבים והוא הומה אדם במשך רוב שעות היום.  בין ההרוגים תשעה גרמנים (הארץ, ישראל היום, 12 בינואר 2016).  
צרפת
  •  ב-7 בינואר 2016 בשעות הצהרים הגיע גבר, שזהותו אינה ידועה, לתחנת משטרה ברובע ה-18 של פריס, נופף בסכין קצבים בידו וצעק אללה אכבר. השוטרים במקום חששו, כי הוא לובש חגורת נפץ ירו בו למוות. לאחר שנורה קבע צוות, שבדק אותו, כי חגורת הנפץ, שלבש לא הייתה אמיתית. ברשות המחבל נמצא מכתב עליו מודפס דגל דאעש יחד עם פתק ובו הודעה על קבלת אחריות בערבית. יתכן והאירוע מצטרף לשורה ארוכה של אירועים, שבוצעו בצרפת ובמדינות מערביות נוספות  בהשראת דאעש אך לא מטעמו.
ארה"ב
  • במעבר חצייה בפילדלפיה הסתער אדם לבוש בבגד לבן ארוך על מכונית משטרה בה נסע קצין משטרה וירה לעברו באקדח. קצין המשטרה הצליח לירות בתוקף ופצע אותו. לאחר מעצרו סיפר התוקף, כיפעל כי למען דאעש. על פי סרטי האבטחה נראה, כי בכוונתו היה להרוג את קצין המשטרה (CNN, 9 בינואר 2016). יתכן שגם פיגוע זה נעשה בהשראת דאעש.
בנגלדש
  • ב-7 בינואר 2016 הודיע דאעש כי פעילי הארגון דקרו למוות מיסיונר נוצרי במחוז ג'הנאידה (Jhenaidah), כ-132 ק"מ מדרום מערב לבירה דאקה (אעמאק, 7 בינואר 2016).
פעילות סיכול ומנע
ארה"ב
  • נשיא ארה"ב ברק אובמה אישר הקמתו של כוח משימה מיוחד ללחימה במערכת התעמולה שמנהל דאעש באמצעות האינטרנט. כוח המשימה יקרא the Countering Violent Extremism Task Force. ההודעה על הקמת כוח המשימה פורסמה לאחר, שהנשיא אובמה הכריז בעצרת הכללית של האו"ם, שיש לשים קץ לשטיפת המוח של דאעש ולמנוע מהארגון לגייס פעילים. לתוכנית הוקצה סכום של  5$ מיליון  (דיילי סטאר, 9 בינואר 2016). בכירים בבית הלבן וצוות נשיא ארה"ב לביטחון פנים נפגשו עם גורמים בעמק הסיליקון כדי לדון בדרכים ללחימה בטרור ובקיצוניות האלימה באינטרנט (אתר הבית הלבן, 8 בינואר 2016).
  • כוחות המשטרה הפדראלית עצרו שני מהגרים פלסטינים ילידי עיראק באשמת קיום קשרים עם דאעש בסוריה. אחד נעצר בקליפורניה והשני בטקסס. לאחד מהם היה ניסיון בלחימה נגד משטר אסד בסוריה והוא היגר לארה"ב בשנת 2012 . לאחר מכן יצא מארה"ב ויצא להלחם ושב לארה"ב בינואר 2014. בכוונת השניים, שלא ברור כיצד חברו, הייתה להגיע לסוריה. לשם כך הם עשו שימוש ברשתות החברתיות (8 בינואר 2016,  AP).
  • ג'והן קלי, מפקד פקוד הדרום של צבא ארה"באמר, כי בשנה שעברה עזבו כ- 150 פעילים אסלאמים קיצוניים את אזור הקריביים להצטרף ללחימה בשורות דאעש בעיראק ובסוריה. כמה מהם נהרגו. הוא הביע חשש מההשפעה, שיכולה להיות לאותם פעילים כאשר ישובו לבתיהם. לדבריו מספיק, שכמה בודדים מביניהם יבצעו פיגועים.  לדבריו הסכנה באזור הקריביים גדולה יותר מכיוון שלא  קיימים שם גופי אכיפת חוק כמו אלה הקיימים בארה"ב.  לדבריו ארה"ב מסייעת למדינות אלה כמיטב יכולתה (10 בינואר 2016,  caribbean360.com ).
תורכיה
  • במהלך חקירת הפיגוע, שביצעו פעילי דאעש באנקרה באוקטובר 2015 בו מצאו את מותם 102 בני אדם, נחשף, כי מהעיר אנקרה בלבד הצטרפו 450 איש לשורות דאעש. כמאה מהם קיבלו הכשרה להכנת מטעני חבלה. כמו כן עלה בחקירה, כי שמונה חוליות טרור פעלו באנקרה במקביל.   הן התכוננו לבצע פיגועים במרכזי בילוי, במתחם מגורים של מפקדת חיל הים, בבית הספר הצבאי, במסגד של כת הג'עפרים ועוד. שני פעילים נתפס בחשד, כי אספו מידע לגבי מקומות בילוי בערב ראש השנה החדשה בכוונה לבצע פיגוע במועד זה (9 בינואר 2016 www.sozcu.com.tr).
  • במבצע משטרתי, שערכו כוחות הביטחון התורכיים במחוז מרסין שבדרום תורכיה (לאחר ביצוע הפיגוע באיסטנבול), נעצרו 31 בני אדם בחשד לקשר עם דאעש. בין העצורים 25 סורים (טודיי זמאן, 13 בינואר 2016).
איחוד האמירויות
  • ב-10 בינואר 2016 דווח, כי בית המשפט לביטחון המדינה באבו ט'בי  גזר עונש מוות על אזרח איחוד האמירויות, שהצטרף לדאעש. שני אזרחים נוספים נידונו לשבע שנות מאסר באשמת סיוע להצטרפות לדאעש. נאשם רביעי נידון לשלוש שנות מאסר (אלערביה, 10 בינואר 2016).

פעילות תודעתית

איום של אלקאעדה לבצע פיגועים במדינות המערב
  • מחוז אנדלוס (קרי, ספרד) של ארגון אלקאעדה פרסם ב-7 בינואר 2016 סרטון בו מאיימים פעילי הארגון לבצע פיגועים בנאפולי, רומא ומדריד. במהלך הסרטון ניתן לראות מספר פעולות התאבדות, שבוצעו ע"י פעילי הארגון, כמו כן הושמעו דרשות פעילים המעודדות למות למען אללה ולבצע הג'רה, קרי- להצטרף לשורות הארגון במקומות בהם הוא פועל (דף טוויטר המזוהה עם הארגון, 9 בינואר 2016).
דאעש פרסם מדריך באינטרנט עבור צעירים המעוניינים להתגייס לשורותיו
  • ב-7 בינואר 2016 דווח, כי פעיל דאעש המכונה אבו סעיד הבריטי או סופרמרקט ג'האדי  פרסם מדריך בשפה האנגלית למצטרפים לדאעש. המדריך נקרא: "עצה עבור המהגרים" (Advice For Those Doing Hijrah). במדריך מידע רב בנושאים שונים ובכלל זה : עזרה ראשונה, שמירה על כושר, לימוד ערבית, ואף עצה שלא לספר להורים על כוונתם להצטרף לדאעש אלא רק לאחר מעשה (foreigndesknews.com, 7 בינואר 2016).