מבט לג’האד העולמי (27-21 בינואר 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

סוללת SA-6, אשר נפלה לידי דאעש סמוך לעיירה עיאש

סוללת SA-6, אשר נפלה לידי דאעש סמוך לעיירה עיאש

סוללת SA-6, אשר נפלה לידי דאעש סמוך לעיירה עיאש

סוללת SA-6, אשר נפלה לידי דאעש סמוך לעיירה עיאש

טיל נ

טיל נ"מ מדגם SA-6 שנפל לידי דאעש באזור עיאש

 אבו עבד אלרחמן הלובי מאיים בהמשך ההתקפות על מתקני נפט ואתרים נוספים בלוב

אבו עבד אלרחמן הלובי מאיים בהמשך ההתקפות על מתקני נפט ואתרים נוספים בלוב

	אבו עמר המצרי מפקד משטרת המוסר של דאעש בסרת

אבו עמר המצרי מפקד משטרת המוסר של דאעש בסרת

פעיל דאעש המכונה אבו מעאד' המרוקאי תוקף את שליטי מדינות המע'רב ומכנה אותם

פעיל דאעש המכונה אבו מעאד' המרוקאי תוקף את שליטי מדינות המע'רב ומכנה אותם "משתפי-פעולה עם היהודים והצלבנים" (אתר שיתוף הקבצים Archive.org , 19 בינואר 2016).

פעיל דאעש קורא למוסלמים במדינות המע'רב להצטרף למדינה האסלאמית של דאעש  (אצדאראת, 20 בינואר 2016).

פעיל דאעש קורא למוסלמים במדינות המע'רב להצטרף למדינה האסלאמית של דאעש (אצדאראת, 20 בינואר 2016).

אבו עמר הבלגי, שעמד בראש החוליה, שביצעה את הפיגועים בפריס ונהרג בפשיטת שירותי המודיעין הצרפתיים בסן דניס (אח'באר אלמסלמין, 24 בינואר 2016).

אבו עמר הבלגי, שעמד בראש החוליה, שביצעה את הפיגועים בפריס ונהרג בפשיטת שירותי המודיעין הצרפתיים בסן דניס (אח'באר אלמסלמין, 24 בינואר 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • בסוריה ממשיך דאעש להפעיל לחצים על הצבא הסורי באזור דיר אלזור, המכותר ומנותק ממרחב השליטה העיקרי של המשטר הסורי. השבוע זכה דאעש להישג כאשר כבש בסיס של צבא סוריה מצפון מערב לדיר אלזור והשתלט על אמצעי לחימה רבים ובתוכם על חלקים מסוללת טילי נ"מ מדגם SA-6. דאעש ניצל זאת לצרכי תעמולה הגם, שכשירותה המבצעית של הסוללה ויכולתו של דאעש להפעילה מוטלים בספק. כמו כן עושה דאעש מאמץ לבסס שליטתו מצפון לחלב, בקרבת הגבול התורכי.
  • בעיראק ממשיך צבא עיראק במאמצים לטהר את העיר אלרמאדי ואת סביבותיה. השבוע הכריז צבא עיראק על פתיחת התקפה, שמטרתה להביא להשתלטות מלאה על העיר. מטרה זאת עדיין לא הושגה. דאעש נאחז בכמה משכונות העיר והוא מנהל מלחמת גרילה (הכוללת פיגועי התאבדות) נגד צבא עיראק.
  • בתחום התודעתי מגלה דאעש פעילות עניפה: בסרטון המפונה לקהלים מערביים מנסה דאעש להטיל אימה ומאיים בפיגועים נוספים בנוסח מתקפת הטרור בפריס;בסרטונים המופנים לתושבי מדינות צפון אפריקה קורא דאעש להפיל את "משטרי הכפירה" במדינות הללו ומאיים, שפעילותו תתפשט גם לעבר ספרד ("אנדלוס"). בסרטון, שפרסם בלוב מאיים דאעש בהתקפות על שדות הנפט ומתקני הנפט. בסרטון המופנה למוסלמים במצרים קורא דאעש לפעול להפלת משטרו של הנשיא סיסי ולבצע התקפות במצרים גופא (קהיר, אלג'יזה ומקומות נוספים).

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות רבות של תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן עיקרי התקיפות (על-פי משרד ההגנה האמריקאי):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזור אלחסכה, עין עיסא, מנבג', אלהול (ממזרח לאלחסכה), מארע, דיר אלזור ואלרקה. בתקיפות נפגעו, בין השאר, יחידות טקטיות של דאעש, צירי תנועה, מפקדות, בונקר, עמדות לחימה, מבנים, כלי רכב, פעילים ואתרים לייצור נפט.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזורים הבאים: קיסיק, מוצול, אלרמאדי, סלטאן עבדאללה, בע'דאדי, מח'מור (מדרום מערב לארביל), סנג'אר, תלעפר וביג'י. בתקיפות נפגעו יחידות טקטיות של דאעש, בונקרים, מנהרות, עמדות לחימה, מפקדות, שטחי כינוס, בית מלאכה לייצור מטעני נפץ, מכוניות תופת, מחסני נשק, רקטות, מיכליות דלק, עמדות פיקוד ושליטה ועוד.
התבטאויות אמריקאיות
לוב
  • בשבוע, שחלף התרבו התבטאויות בכירים אמריקאים, במערכת המדינית והביטחונית, המביעות דאגה מעליית כוחה של המדינה האסלאמית בלוב [1]. על רקע זה דווח, כי ארה"ב ובעלות בריתה הגבירו את טיסות הסיור ואת מבצעי איסוף המודיעין, לקראת החלטה אפשרית אודות תקיפות אוויריות ופשיטות קומנדו בשטחה של לוב [2].נמסר, כי עד כה לא התקבלה החלטה מתי תורחבנה הפעולות של ארה"ב ובעלות בריתה לשטחה של לוב אולם אנשי ממשל אמריקאים ציינו, כי החלטה על כך תתקבל תוך מספר שבועות (ניו יורק טיימס, 22 בינואר 2016).
  • הניו יורק טיימס, שדיווח על כך, ציטט התבטאויות של גנרל ג'וזף דנפורד, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב. דנפורד ציין, כי הכוונה היא לבצע פעולה צבאית נחרצת ("Decisive Military Action") נגד דאעש, בהתאמה עם התהליך הפוליטי בלוב. לדבריו הבהיר נשיא ארה"ב, כי "יש לנו סמכות להשתמש בכוח צבאי". דנפורד ציין, כי בשבוע שעבר התקיימה פגישה באירופה בין נציגי ארה"ב, בריטניה, איטליה וצרפת, בה נדון מגוון רחב של אופציות צבאיות להפעלת לחץ על המדינה האסלאמית בלוב.
עיראק וסוריה
  • דוברים אמריקאים ממשיכים להדגיש בפומבי את המסר בדבר דיוק התקיפות האמריקאיות בעיראק ובסוריה (בעוד רוסיה מואשמת בתקיפות ללא אבחנה). דובר פיקוד המרכז האמריקאי ציין בהקשר לכך, כי תקיפות מדינות הקואליציה בעיראק ובסוריה הן "המדויקות ביותר בהיסטוריה". עם זאת, הוסיף הדובר, נהרגים בהן גם אזרחים משום, שפעילי דאעש עושים בהם שימוש כמגן אנושי. הוא הבטיח, כי נעשים מאמצים לצמצם את הפגיעה באזרחים.

השמשת שדות תעופה בצפון מזרח סוריה

  • בכלי התקשורת, הסורים, הערביים והמערביים דווח, כי רוסיה משמישה שדה התעופה סמוך לעיר הכורדית קאמשלי, שבצפון מזרח המדינה (מחוז אלחסכה). לפי הדיווחים בין מאה למאתיים חיילים רוסיים עוסקים בהרחבת השדה. במסגרת זאת מתבצעים תיאומים בין רוסיה לכוחות צבא סוריה, השולט בשדה, ובינה לבין הכוחות הכורדים (YPG), השולטים באזור. פעילות רוסית זאת המתבצעת לא הרחק מגבול התורכי, מעוררת חששות בתורכיה. בנוסף לכך דווח על שיגור משלחת מומחים רוסית לשדה התעופה כוירס כדי  להשמיש אותו כשדה תעופה שלישי עבור מטוסי חיל האוויר הרוסי (אתר סורי לזכויות אדם, 22 בינואר 2016). דובר משרד ההגנה הרוסי  קושנקוב הגיב באומרו, כי רוסיה לא הקימה בסיס נוסף בסוריה ואין בכוונתה לעשות זאת (ספוטניק, 25 בינואר 2016).
  • אם תתאמתנה הידיעות הללו, עשוי הדבר להצביע על כוונה להרחבה של הנוכחות האווירית בסוריה מלאד'קיה (שדה התעופה חממים) אל עבר שדות תעופה נוספים בצפון מזרח המדינה (כוירס, קאמשלי). הרחבה שכזאת תייעל את התקפות האוויריות הרוסיות על דאעש וארגוני מורדים נוספים ותסמן את העמקת המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה.

 

  • בו בזמן דווח בכלי התקשורת המערביים, כי יועצים אמריקאים וחיילים כורדים (מכוחות (YPGמבצעים עבודות להרחבת מסלול טיסה ישן, ליד העיירה רמלאן, במחוז אלחסכה(הנמצאת בשליטת הכוחות הכורדים). נמסר, כי בסיס זה עשוי לשמש מסוקים ומטוסי מטען של מדינות הקואליציה. לדיווחים אלו אין אישור רשמי אמריקאי. מסלול הטיסה ברמלאן מרוחק כ-64 ק"מ (בקו אווירי) משדה התעופה בקאמשלי שהרוסים, ככל הנמסר, עושים הכנות להשמיש אותו.
התבטאות הרמטכ"ל הרוסי
  • ולארי גראסימוב, רמטכ"ל צבא רוסיה דיווח, כי תקיפות חייל האוויר הרוסי סייעו למשטר הסורי ליטול יוזמות התקפיות בחזיתות השונות, לראשונה מאז החלה מלחמת האזרחים ב-2011. לדבריו עשר חזיתות, שמנהל כיום צבא סוריה, הינן התקפיות. הוא הוסיף, כי מאז החל חיל האוויר בסיוע לכוחות הסורים נגד ארגוני הטרור בוצעו יותר מ-6,000 גיחות, במהלכן נפגעו "מטרות טרור". הוא טען כי, ניתן להבחין באופן ברור כיצד אנשי ארגון דאעש עוזבים באופן מאסיבי את סוריה ובורחים למדינות אחרות (ספוטניק, 22 בינואר 2016). 

עיקרי התפתחויות בסוריה

כללי

השבוע המשיך דאעש להפעיל לחצים על צבא סוריה בסביבות דיר אלזור, שם מצויים כוחות סוריים מקומיים המכותרים ומנותקים ממרחב השליטה העיקרי של המשטר הסורי. דאעש זכה להישג כאשר כבש בסיס צבא סוריה סמוך לעיירה עיאש והשתלט על אמצעי לחימה רביםובתוכם סוללת טילי נ"מ מדגם SA-6(כשירותה המבצעית ויכולתו של דאעש להפעילה מוטלים בספק). הקרבות באזור דיר אלזור עודם נמשכים. בנוסף לכך עושה דאעש מאמץ להשתלט על מאחזים, שבידי ארגוני מורדים אחרים מצפון לחלב, בקרבת הגבול התורכי.


אזור דיר אלזור
  • השבוע המשיך דאעש לתקוף את צבא סוריה באזור דיר אלזור. דאעש נחל כמה הצלחות ובין השאר כבש בסיס צבאי ובו מחסן נשק גדול, סמוך לעיירה עיאש (כעשרה ק"מ מצפון מערב לדיר אלזור). על פי דיווח דאעש הרגו פעילי הארגון חמישים  חיילי צבא סוריה (אתר מחוז אלח'יר של דאעש). לידי דאעש נפלו כמויות גדולות של אמצעי לחימה ובכלל זה סוללת טילי נ"מ מדגם SA-6.כמו כן השתלט דאעש על מגדלי השידור של הטלוויזיה הסורית, שבקרבת עיאש.
  • על פי כלי תקשורת סוריים המסקרים את הלחימה, נפלו לידי דאעש חלקים מסוללת טילי נ"מ    SA-6הכוללים רכב שיגור, מכ"מ ושני טילים. דאעש כדרכו ניצל את ההישג למטרות תעמולה ופרסם צילומים של שני טילי נ"מ ומכ"מ. עם זאת, על פי הדיווחים בכלי התקשורת הסוריים, מערכת הטילים שנתפסה אינה שלמה, היא אינה מצויה בכשירות מבצעית, ספק אם לדאעש יש את המיומנות להפעילה ולא ברור האם הוא יוכל להוציאה מהאזור בו עדיין מתנהלת לחימה.
  • בעקבות נפילת עיאש פתח צבא סוריה במתקפת נגד (21, 22 בינואר 2016) במטרה להשיב לידיו את האזורים שנפלו לידי דאעש ולייצב את המצב הביטחוני סביב דיר אלזור. מתקפה זאת בוצעה בסיוע אווירי אינטנסיבי של מטוסים רוסיים וסוריים, שתקפו מטרות דאעש באזורי עיאש ושדה התעופה הצבאי ובמרחב דיר אלזור כולו[3]. מטוסים רוסיים וסוריים הטילו גם ציוד צבאי, תחמושת וסיוע הומניטארי לכוחות הסוריים ולאוכלוסייה שבאזור. מנגד ירה דאעש פצצות מרגמה לעבר שכונת אלג'ורה, שבצפון מערב דיר אלזור וגרם להרוגים ולפצועים בקרב האוכלוסייה. כמו כן תקפו פעילי דאעש את שדה התעופה דיר אלזור, שבשליטת הצבא הסורי.
מחוז חלב
  • צבא סוריה ממשיך להרחיב את בסיס שליטתו במרחב שדה התעופה כוירס,שממזרח לחלב. ב-23 בינואר 2016 כבש צבא סוריה כמה כפרים מצפון ומצפון מערב לשדה התעופה. כמו כן החל צבא סוריה לכתר את אזור העיר אלבאב. מנגד המשיך דאעש בפעולות נגד צבא סוריה. במסגרת זאת ביצע ירי רקטות וארטילריה ופיגוע התאבדות, שבו טען כי נהרגו עשרים חיילי צבא סוריה (אלמרכז אלצחפי אלסורי, 24 בינואר 2016; אעמאק, 24 בינואר 2016).
  • במרחב, שמצפון לחלבעושה דאעש מאמץ לבסס את שליטתו בקרבת הגבול התורכי ממערב למאחזיו בג'ראבלוס באלבאב. השבוע דווח, כי פעילי דאעש כבשו את הכפרים בראע'ידה ואלבל מידי ארגוני מורדים אסלאמים. דווח, כי בתגובה התקף צבא תורכיה את הכפר אלבל וכפרים נוספים הסמוכים לגבול (אעמאק, אתר שיתוף קבצים archive.org, 23 בינואר 2016).
  • יעדי דאעש בג'ראבלוס ומנבג', שני מעוזים חשובים של דאעש במרחב שמצפון לחלב, נתונים לתקיפות מטוסים רוסיים ומטוסי הקואליציה. נמסר, כי פעילי דאעש מונעים מתושבי הערים הללו לעזוב את מקום מגוריהם (אראניוז, 23 בינואר 2016). בתקשורת הסורית והערבית דווח, כי כח הנדסה תורכי נערך לפירוק מוקשים, שהניחו פעילי דאעש באזור העיר (ומעבר הגבול) ג'ראבלוס, כהכנה לכניסת צבא תורכיה לסוריה (אורנייט, אלדרר אלשאמיה, 19 בינואר 2016).
מחוז דמשק
  • כלי התקשורת הסוריים והערביים דיווחו השבוע, כי כמה אלפי תושבים החלו לשוב לשכונת אלקדם ולשכונות נוספות, שמדרום לדמשק (אלג'זירה, מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, 20 בינואר 2016; אלוטן, 21 בינואר 2016). חזרת התושבים עשויה להעיד על תחילת מימוש ההסכם, שבמסגרתו אמורים פעילי דאעש להתפנות צפונה ממעוזיהם שמדרום לדמשק (שכונת אלחג'ר אלאסוד, מחנה הפליטים אלירמוך). עד כה אין בידינו אימות, כי הסתיים ביצועו של ההסכם.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק)

כללי

נמשכים מאמצי צבא עיראק לטהר את העיר אלרמאדי ואת סביבותיה. דאעש עדיין נאחז באזורים הללו והוא ממשיך לנהל פעילות גרילה נגד צבא עיראק, המתקשה לעקור אותו ממאחזיו.

 

אלרמאדי
  • ב-23 בינואר 2016 הכריזה ממשלת עיראק על פתיחת מתקפה, שמטרתה להביא להשתלטות מלאה על העיר אלרמאדי (סקי ניוז בערבית, 23 בינואר 2016). דאעש מצידו המשיך בלוחמת גרילה נגד צבא עיראק. ב-23 בינואר הודיע דאעש, כי הרג 72 חיילים עיראקים באלרמאדי בשלושה פיגועי התאבדות, שכוונו נגד מפקדת המשטרה במערב העיר, ופרסם צילומים של שלושה מחבלים מתאבדים (אעמאק, 23 בינואר 2016; אח'באר אלמסלמין, 23 בינואר 2016; אלג'זירה, 23 בינואר 2016).
  • על פי מקור איראני מרוכזים פעילי דאעש באזור שכונת אלסג'אריה, שבמזרח אלרמאדי, ודרומית לאלבו פראג', שבמרכז העיר (18 בינואר 2016,  חשבון הטוויטר @HKarimi1991). מקור עיראקי המזוהה עם דאעש, דיווח כי שכונת אלסג'אריה נמצאת בשליטה מוחלטת של דאעש, לדבריו  כ-50% משכונת אלצופיה ו-60% משכונת אלבו עית'ה נמצאים בידי דאעש. כמו כן קיימת  שליטה מלאה של דאעש בשכונת אלחאמצ'יה שבקצה הצפון-מזרחי של העיר (21 בינואר 2016,  @ToBEV1co2A6qHe8).
סאמראא'
  • ב-22 בינואר 2016 הודיע דאעש, כי תקף עמדות של צבא עיראק בקרבת סכר סאמראא'. על פי ההודעה נהרגו עשרה חיילים ונלקח שלל מהעמדות (אעמאק, 22 בינואר 2016). דאעש פרסם צילומים המתעדים שיגור רקטות גראד ופצצות מרגמה לעבר עמדות צבא עיראק באזור (אח'באר אלמסלמין, 23 בינואר 2016).
ביג'י
  • אחמד אלכרים, יו"'ר מועצת מחוז צלאח אלדין בממשלת עיראק, כי הוחלט על סגירת בית הזיקוק של ביג'י. זאת ככל הנראה בשל המצב הביטחוני הרעוע באזור (צות אלעראק, 23 בינואר 2016). יום קודם לכן הדף צבא עיראק התקפה של דאעש בקרבת העיר, במהלכה הגיעו פעילי הארגון הגיעו לקרבת העיר באמצעות סירות (אלג'זירה, 22 בינואר 20-16).

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשכה פעילות כוחות הביטחון המצרים נגד יעדי דאעש. במסגרת זאת התקיימה פעילות ביטחונית אינטנסיבית באלשיח' זויד וברפיח, שמצפון חצי האי סיני. במהלכה נתפסו כלי נשק רבים וכמות גדולה של חומרי נפץ ונעצרו עשרות פעילים. מנגד, נמשכה פעילות גרילה של מחוז סיני של דאעש. להלן כמה אירועים בולטים:
  • 23 בינואר 2016 – הותקפה שריונית של צבא מצרים מדרום לאלשיח זויד. דווח על חמישה חיילים הרוגים וכמה פצועים.
  • 22 בינואר 2016 –חמושים תקפו כוחות מצרים באלשיח' זויד ומדרום לאלעריש.
  • 20 בינואר 2016 –חמושים ירו לעבר מחסום משטרה במרכז אלעריש. דווח, כי תשעה שוטרים מצרים נהרגו. מחוז סיני של המדינה האסלאמית קיבל אחריות לתקיפה.
  • 19 בינואר 2016 –מטען חבלה הופעל נגד שריונית של המשטרה בכביש שבין אלעריש לקנטרה. נמסר על חמישה פצועים, ובהם קצין משטרה.
פיצוץ מטען בדירה באלג'יזה
  • ב-21 בינואר 2016 התפוצץ מטען בעת שכוחות הביטחון המצרים ניסו לנטרלו בדירה של פעילי טרור בשכונת אלהרם בגיזה. בפיצוץ נהרגו כעשרה בני אדם, מהם שבעה שוטרים. בין ההרוגים ראש מחלקת החקירות במשטרה (חשבון הטוויטר של אלג'זירה, חשבון הטוויטר אח'באר מצר, 21 בינואר 2016). בדירה נמצאו חומרי נפץ ו-500 שלטים להפעלה מרחוק, ששימשו לפיצוץ מכוניות תופת ומטענים (אלוטן, אליום אלסאבע, 21 בינואר 2016).
  • מחוז סיני של המדינה האסלאמית וארגון דאעש במצרים [גופא] נטלו (כל אחד בנפרד) אחריות לאירוע בחשבונות טוויטר, המזוהים עמם(22 בינואר 2016). בהודעות קבלת האחריות נאמר, כי פעילי הארגון הצליחו לפוצץ דירה ממולכדת באלגיזה, לחסל עשרה שוטרים ולפצוע עשרים נוספים.
  • על פי מקורות מצריים בדירה התגוררו פעילי טרור, שחלקם התאמנו בסוריה. שלושה פעילים שנעצרו, המשתייכים לדאעש, הודו כי התארגנות דאעש באלגיזה אחראית לכל הפיגועים האחרונים, שארעו באזור בחודשים האחרונים (אלמצרי אליום 24 בינואר 2016).

נראה כי חשיפת ההתארגנות דאעש באלגיזה קשורה לסדרת פיגועים, שהתבצעו בעיר בחודשים האחרונים. מרביתם היו פיגועי ירי, שכוונו נגד אנשי ביטחון מצרים. במקרה אחד (7 בינואר 2016) פתחו באש כ-15 רעולי פנים לעבר אוטובוס תיירים, שהמתין לקבוצה של ערבים ישראליים שטיילה באזור אלגיזה. שלוחת דאעש [במצרים] גופא קיבלה אחריות על הפיגועים הללו.

 

דאעש קורא למוסלמים במצרים להתנגד למשטר
  • מוסד ההסברה של מחוז סיני של דאעש פירסם לאחרונה סרטון שכותרתו: "הודעות מאדמת סיני", המופנה למוסלמים במצרים. הסרטון קורא למוסלמים להתנגד לנשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי ולהפנות לעברו את כלי נשקם. הדובר בסרטון מציין, כי פעילי המדינה האסלאמית בסיני הכשירו את הקרקע לפגיעה במשטר המצרי ובכוחות הביטחון המצרים, למרות מספרם המועט וציודם הדל. הסרטון מעודד גם את פעילי המדינה האסלאמית במצרים גופא להמשיך ולהלחם באמצעות ביצוע התקפות בקהיר, באלגיזה ובמקומות נוספים.

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב          
ראס לאנוף
  • ב-21 בינואר 2016 פרצה אש בחמישה מאגרי נפט בראס לאנוף, השייכים לחברת אלהרוג', כתוצאה מקרבות, שהתחוללו באזור. למאגרים נגרם נזק כבד (אח'באר ליביא 24, 22 בינואר 2016). דאעש פרסם סרטון בו איים פעיל, המכונה אבו עבד אלרחמן הלובי, בהמשך ההתקפות על נמלי הנפט, שדות נפט, מתקני נפט ואתרים נוספים בלוב: "היום נמל אלסדרה וראס לאנוף, ומחר נמל אלבריקה, ואחר כך נמל טברק, אלסריר, ג'אלו ואלכפרה"[4] (רויטרס בערבית, 21 בינואר 2016; דף הפייסבוק של Majdi Alshrif, 21 בינואר 2016).
סרת
  • דאעש ממשיך להתבסס בעיר סרת, מרכז שלטונו בלוב. זרוע ההסברה של דאעש במחוז טריפולי פרסמה ב-21 בינואר 2016 סדרת תמונות, שבהם נראית משטרת המוסר של דאעש מבצעת הוצאות פומביות להורג, בעיר סרת. לדברי מקורות לוביים, האיש המקריא את פסקי הדין הינו מפקד משטרת המוסר בדאעש, שכינויו אבו עמר המצרי או אבו עמר אלמהאג'ר (אח'באר ליביא 24, 23 בינואר 2016; חשבון הטוויטר של Majdi Alshrif, 22 בינואר 2016).

פעילות תודעתית

קמפיין של דאעש נגד המשטרים במדינות צפון אפריקה

לאחרונה פתח דאעש בקמפיין תקשורתי, הקורא להפיל את "משטרי הכפירה" במדינות צפון אפריקה ולהשליט במקומם את ההלכה האלסמית. הוא גם מאיים, שהח'ליפות האסלאמית תתפשט גם לספרד ("אנדלוס"). ברקע הקמפיין עומדות, להערכתנו, התבטאויות מערביות בדבר הצורך לבלום את התבססות דאעש בלוב, כשברקע הכשלונות, שנחל דאעש בחודשים האחרונים בעיראק ובסוריה.

 

  • במסגרת הקמפיין פרסם דאעש ארבעה סרטונים. להלן עיקרי המסרים המופיעים בשניים מהם:
  • הסרטון הראשון, פורסם ב-19 בינואר 2016 תחת הכותרת "הם כישפו את עיני האנשים והטילו עליהם אימה". הסרטון פורסם מטעם מחוז נינוא של דאעש בעיראק (בו נמצאת העיר מוצול), פעיל המכונהאבו מעאד' המרוקאי. כינה את שליטי מדינות המע'רב וצפון אפריקה "משתפי-פעולה עם היהודים והצלבנים". בסרטון הופיעו פעילי דאעש, שקראו לתושבי המע'רב להצטרף למדינה האסלאמית ולבצע פיגועים במדינותיהם. זאת כדי למוטט את "משטרי הכפירה" במדינותיהם וליישם את ההלכה האסלאמית. בהמשך האשים הקריין את המשטרים במדינות המע'רב בהפצת המיסטיקה האסלאמית (הצופיות) להמונים כאמצעי לכשפם ולנתקם מההלכה האסלאמית. הקריין איים גם על ספרד והתבטא, שהח'ליפות תשוב לקורדובה, לסביליה ולמקומות נוספים בספרד (אתר שיתוף קבצים, 19 בינואר 2016).
  • סרטון נוסף, שכותרתו "אל פרשי המע'רב של האסלאם", פורסם ב-20 בינואר 2016 מטעם מחוז אלפראת של דאעש (על גבול עיראק-סוריה), הקריין תאר את התפשטות האסלאם במאות ה-8 בצפון אפריקה, והדגיש את חשיבות אזור המע'רב בלחימה בכופרים ובהתפשטות הח'ליפות האסלאמית. בהמשך הופיע דובר מטעם הארגון, שדיבר על כך שמאזור המע'רב הח'ליפות האסלאמית התפשטה גם לאלאנדלוס (ספרד) והגיעה "למקום הקרוב ביותר לפריס". הדובר ציין, כי המדינה האסלאמית של דאעש הגיעה למדינות המגרב כדי למוטט את משטרי הרודנות הנאמנים ל"צלבנים" ולהחיל את ההלכה האסלאמית. הוא קרא לכל המוסלמים במע'רב להצטרף לח'ליפות של דאעש ולהשתתף בג'האד "בכל דרך שמתאפשרת להם". לבסוף איים על השליטים המקומיים באזור המע'רב כי מדינת הח'ליפות של דאעש בדרכה אליהם (אצדאראת, 20 בינואר 2016).
סרטון של דאעש המאיים על צרפת ומדינות המערב
  • ב-24 בינואר 20115 פרסמה זרוע ההסברה של דאעש סרטון המאיים על צרפת ומדינות המערב וקורא להרוג אזרחים מערביים. הסרטון הופיע בחלקו בשפה הערבית (עם כתוביות בצרפתית) וחלקו בשפה הצרפתית (עם כתוביות בערבית). כמו כן פרסם דאעש את הסרטון בגרסא נוספת בשפה האנגלית, עם כתוביות בצרפתית ואנגלית (אח'באר אלמסלמין, dabiqnews.cf, 24 בינואר 2015).
  • הסרטון נועד להטיל אימה בעיקר על קהלי היעד בצרפת ובמדינות דוברות אנגלית ולנסות להרתיע את מדינות המערב מפני המשך ההתקפות על דאעש. בחלקו הראשון של הסרטון מופיעים קטעי אימה ממהדורות חדשות טלויזיונית בצרפתית, שסקרו את מתקפת הטרור בפריס      ב-13 בנובמבר 2015. בהמשכו נראו תשעה פעילים צרפתיים מוציאים להורג שבויים באמצעות עריפת ראשהם בסכינים. התשעה מאיימים על המערב בפיגועים בפריס, רומא ובמקומות נוספים.אחד מהם מבטיח "לשחרר את פלסטין" הגם שפלסטין אינה נושא הסרטון. כמו כן הופיעו בסרטון מסרים מאיימים נגד אישים בכירים בצרפת ובבריטניה.

 

  • בסרטון מופיעים צילומים ושמות של תשעה פעילי דאעש (בלגים, צרפתים ועיראקים), שנטען, כי הם היו מעורבים במתקפת הטרור בפריס. בכיתוב המופיע מתחת לתמונות התשעה נאמר בין השאר: "אלה הם המסרים האחרונים של תשעת האריות הח'ליפות, אשר יצאו [ממקום]  רבצם, כדי לגרום לצרפת לרכון על ברכיה…" (אח'באר אלמסלמין, 24 בינואר 2016). אין לנו אימות לכך, שאכן כל המופיעים בסרטון היו מעורבים במתקפה בפריס. אחד מהם, המכונה אבו עמאר הבלגי, עמד בראש ההתארגנות, שביצעה את מתקפת הטרור בפריס ואשר נהרג בפשיטה של כוחות הביטחון הצרפתיים בסן דניס[5]. נראה לנו, כי המדובר בסרטון ישן, שפרסומו בעיתוי הנוכחי נועד לשרת את צרכי התעמולה של דאעש כלפי מדינות המערב.
  • אבו עמאראבו הבלגי,אחד מתשעת הפעילים העביר מסר לכל המדינות המשתתפות בלחימה נגד דאעש, לפיו הארגון ימשיך להלחם עד טיפת הדם האחרונה. כמו כן איים אבו עמאר הבלגי בפיגועים נוספים: "לא נפסיק להילחם בכם. בכל מקום בעולם, בין אם אתם בחופשה, בנסיעת עבודה או ישנים במיטותכם. חי אללה, [אתם] לא תחיו בביטחון מעתה ועד עולם. אם אתם שולחים מטוסים כדי להפציץ את המוסלמים הרי, שהמדינה האסלאמית שלחה לכם ציידים הצמאים לדם הכופרים". פעילי טרור אחרים שהופיעו בסרטון העבירו מסרים מאיימים דומים.
איומים מפי כמה פעילים, שהופיעו בסרטון

בסוף הסרטון הופיע קטע מוצפן בתוכנת מחשב PGP[6]. לא ברור לנו האם אכן המדובר בהעברת מסר מוצפן או בהתרברבות, שנועדה לצרכים תעמולתיים, על היכולות העומדות לרשות דאעש.

[1]על עליית כוחה של המדינה האסלאמית בלוב והאיומים האזוריים והבינלאומיים הטמונים בכך ראו מחקר של מרכז המידע: "התבססות דאעש בלוב: איום אזורי ובינלאומי", 20 בינואר 2016.
[2]על פי התקשורת הערבית הגיעו ללוב עשרות חיילים וקצינים-אמריקאים,בריטים ורוסיים. נמסר, כי הם התמקמו בבסיס חיל האוויר ג'מאל עבד אלנאצר בעיר טברוק. כמו כן נמסר, כי משלחת קטנה של חיילים אמריקאים התמקמה בבסיס הנמצא במערב טריפולי (אלשרק אלאוסט וכלי תקשורת לובים, 23 בינואר 2016). צבא לוב הכחיש את הדיווחים הללו.
[3]בכיר בצבא הרוסי מסר, שבין התאריכים 24-22 בינואר 2015 ביצעו מטוסים רוסיים 28 תקיפות בדיר אלזור ופגעו במטרות דאעש (טאס, 25 בינואר 2016).
[4]אלבריקה, עיר נמל במזרח לוב, שבתחומה נמצאים מתקני זיקוק נפט; אלכפרה, שדה תעופה בדרום מזרח לוב; אלסריר, שדה הנפט הגדול ביותר במזרח לוב; ג'אלו, עיר מסחר במזרח לוב.
[5]ראו פרסום מרכז המידע מה-19 בנובמבר 2015 http://www.terrorism-info.org.il/he/article/20913
[6]תוכנה המאפשרת הצפנה של מסרים בצורה קלה ופשוטה באופן נגיש למשתמש הביתי.