פיגוע הדקירה בבית חורון מהווה “עליית מדרגה” מבחינת המורכבות היחסית, התעוזה והתכנון המוקדם


זירת הפיגוע בבית חורון בו נהרגה ישראלית ושנייה נפצעה באורח בינוני  (צילום: חטיבת התקשורת של משטרת ישראל 24 בינואר 2016)
זירת הפיגוע בבית חורון בו נהרגה ישראלית ושנייה נפצעה באורח בינוני (צילום: חטיבת התקשורת של משטרת ישראל 24 בינואר 2016)
מאפיינים כלליים של הפיגוע

1.    ב-25 בינואר 2016 בוצע פיגוע דקירה בישוב בית חורון (סמוך לכביש הראשי 443, המוביל לירושלים). שני סטודנטים פלסטינים, שהכירו, ככל הנראה, זה את זה באוניברסיטת ביר זית, קפצו מעל הגדר המקיפה את הישוב  וחדרו אליו. הם הגיעו למכולת של הישוב שם דקרו צעירה, שעמדה סמוך למקום. כאשר נכנסו למכולת הדפו אותם קונים שהיו שם וגירשו אותם החוצה. השניים יצאו והחלו להימלט. לפני שנמלטו הספיקו לדקור אישה נוספת. איש ביטחון ירה בשני המחבלים והרג אותם. סמוך למכולת נמצאו שלושה מטעני צינור מאולתרים, שהשניים השליכו, אשר לא התפוצצו. שתי הנשים נפצעו, האחת באורח אנוש והשנייה באורח בינוני . ההרוגה היא שלומית קריגמן ז"ל, בת 23, שמתה מפצעיה.

2.    בתקשורת הפלסטינית דווח, כי שני המחבלים הם חסין מחמד אבו ע'וש, בן 17, ממחנה הפליטים קלנדיא; ואבראהים אסאמה יוסף עלאן, בן 23, מהכפר בית עור אלתחתא, מערבית לראמאללה (21 בינואר 2016, דף הפייסבוק PALDF). השניים למדו יחד באוניברסיטת ביר זית שם ככל הנראה הכירו זה את זה (דף ה פייסבוק של חסין אבו ע'וש, 26 בינואר 2016).

3.    לפיגוע בבית חורון היו מספר מאפיינים השונים מאלה של רוב פיגועי מתקפת הטרור הנוכחית: השתתפו בו שני מחבלים, שהפגינו רמת תעוזה גבוהה (חדירה לישוב באור יום באמצעות טיפוס על גדר); התכנון היה מורכב יותר מאשר פיגועי הדקירה שגרתיים (פיגוע משולב של דקירה ופיצוץ מטענים). נראה גם שבניגוד לפיגועים במתקפת הטרור הנוכחית, שאת רובם מבצעים מחבל או מחבלת יחיד או יחידה באופן ספונטאני, קדם לפיגועזהתכנון ותיאום מוקדם בין שני המבצעים.

4.    עיון בדף הפייסבוק של אחד ממבצעי הפיגוע ממחיש היטב את תפקידן של הרשתות החברתיות במתקפת הטרור הנוכחית כמקור השראה למפגעים, כפלטפורמה להעלאת רחשי ליבם ובמקרה זה גם כאמצעי הקשר בין המבצעים (ראו נספח). לחסין אבו ע'וש (הצעיר בין השניים) היה דף פייסבוק פעיל בו העלה תמונות של פלסטינים, שנהרגו וע"י כוחות הביטחון הישראליים, אשר הפכו עבורו למודל חיקוי. מספר ימים לפני ביצוע הפיגוע, הוא התכתב עם חברו (המבוגר) אבראהים עלאן, שביצע עימו את הפיגוע, ועדכן אותו על כוונתו "לצוד דרבנים ביום שני", ככל הנראה קוד מוסכם ביניהם לבצע את הפיגוע ולהרוג ישראלים (דף הפייסבוק של חסין אבו ע'וש, 21 בינואר 2016).

5.    פיגוע הדקירה בבית חורון מסמן להערכתנו מגמה של  עלייה ב"איכות" הפיגועים וברמת התעוזה של המבצעים, הגם שניתן להבחין בירידה כמותית בהיקפם. העלייה באיכות הפיגועים וברמת הקטלניות שלהם באה לידי ביטוי בסדרת פיגועי חדירה לתוך ישובים (שני הרוגים) ובריבוי פיגועי ירי, אחד מהם בלב ת"א (שלושה הרוגים). ניתן להעריך, כי חמאס וארגוני הטרור האחרים ינסו גם הם לשדרג את מערכת הטרור הנוכחית ע"י הגברת המימד הצבאי שלה על חשבון אופייה העממי.

 

המאפיינים המבצעיים
מאפייני הפיגוע

6.    לפיגוע בבית חורון מספר מאפיינים מבצעיים שונים מאלה של רוב פיגועי מתקפת הטרור הנוכחית. אמנם שני המחבלים עונים לפרופיל השכיח של רוב מבצעי הפיגועים בהייתם צעירים בגילם, רווקים, סטודנטים באוניברסיטה אולם בהיבטים של התכנון והביצוע היו בפיגוע מספר מאפיינים חדשים:

 א.     תכנון הפיגוע– עד כה ביצעו את רוב הפיגועים מחבלים, שפעלו לבדם באופן ספונטאני כתוצאה מהחלטה אישית. פעמים רבות התקבלה ההחלטה ללא ידיעת בני משפחותיהם. מעיון בדף הפייסבוק של חסין אבו ע'וש, אחד ממבצעי הפיגוע, עולה, כי  ב-21 בינואר 2016, ארבעה ימים לפני ביצוע הפיגוע, הוא התכתב עם חברו אבראהים עלאן, שביצע יחד עימו את הפיגוע, ועדכן אותו על כוונתו "לצוד דרבנים ביום שני". כך כתב: "(אני) בעצמי אטעם… את טעם הדורבן… הגיוני חכם… ביום שני נצא לצוד דרבנים" (דף הפייסבוק של חסין אבו ע'וש, 21 בינואר 2016). היה זה ככל הנראה קוד מוסכם ביניהם לגבי היציאה לביצוע את הפיגוע והדבר מעיד כי הפיגוע בבית חורון היה מתוכנן ולא בוצע באופן ספונטאני. גם השגת מטעני הצינור ושילובם בפיגוע חייבה תכנון והכנה מראש.

ההתכתבות בין השניים בדף הפייסבוק בה הם, ככל הנראה, מתאמים את היציאה לביצוע הפיגוע.  בראש הדף תמונתה של הדיל אלהשלמון, שניסתה לדקור ב-22 בספטמבר 2015 חייל צה"ל בחברון. חסין אבו ע'וש כותב לאבראהים עלאן על כוונתו "לצוד דורבנים ביום שני" בערבית : "(אני) בעצמי אטעם... את טעם הדורבן... הגיוני חכם... יום שני נצוד דורבנים" (דף הפייסבוק של חסין אבו ע'וש, 21 בינואר 2016).
ההתכתבות בין השניים בדף הפייסבוק בה הם, ככל הנראה, מתאמים את היציאה לביצוע הפיגוע.  בראש הדף תמונתה של הדיל אלהשלמון, שניסתה לדקור ב-22 בספטמבר 2015 חייל צה"ל בחברון. חסין אבו ע'וש כותב לאבראהים עלאן על כוונתו "לצוד דורבנים ביום שני" בערבית : "(אני) בעצמי אטעם… את טעם הדורבן… הגיוני חכם… יום שני נצוד דורבנים" (דף הפייסבוק של חסין אבו ע'וש, 21 בינואר 2016).

ב.     רמת התעוזה–  הפיגוע בוצע בלב ישוב מגודר ביום. זוהי הפעם השלישית בשבועיים האחרונים בה מתבצע פיגוע בתוך ישוב אולם הפעם היו אלה שני מחבלים, שקפצו מעל לגדר המקיפה את הישוב, חדרו אליו והגיעו למכולת הממוקמת במרכזו. מתיאור (ראשוני) של האירוע ניתן להתרשם, כי השניים גילו "דבקות במטרה" והמשיכו בניסיונות הדקירה גם לאחר שפצעו את האישה הראשונה (על אף הסיכון האישי הרב).

ג.     מורכבות הפיגוע– אנו מתרשמים, כי הפיגוע היה מורכב יותר מפיגועי הדקירה הקודמים. הוא כלל הכנות מוקדמות, תיאום בין שני המבצעים, ושימוש בכמה אמצעי לחימה. במקום נמצאו שלושה מטעני צינור מאולתרים, שהשניים התכוונו לפוצץ, ככל הנראה בנוסף לדקירות. עד כה רוב פיגועי הדקירה, שבוצעו במתקפת הטרור הנוכחית היו פיגועים "פשוטים" יחסית, שכללו שימוש בסכין בלבד. 

פרטים ראשוניים על מבצעי הפיגוע

7.    בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבלים, שביצעו את פיגוע הדקירה בבית חורון הינם חסין מחמד אבו ע'וש, בן 17 ממחנה הפליטים קלנדיא, ואבראהים אסאמה יוסף עלאן, בן 23 מהכפר בית עור אלתחתא, מערבית לראמאללה (21 בינואר 2016, דף הפייסבוק PALDF). השניים למדו יחד באוניברסיטת ביר זית (דף הפייסבוק של חסין אבו ע'וש, 26 בינואר 2016), שם ככל הנראה הכירו.

8.    דפי פייסבוק מקומיים של מחנה הפליטים קלנדיא פרסמו תמונות של חסין אבו ע'וש וכינו אותו בשם "השהיד הגיבור". למחבל הצעיר היה כנראה עבר של עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים. באחת התמונות נראה המחבל כשהוא רעול פנים במהלך עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים.  בתמונה אחרת הוא צולם כשהוא אוחז ברובה (דף הפייסבוק מחנה הפליטים קלנדיא ראשית, 26 בינואר 2016).

9.    תנועת פתח פרסמה הודעת אבל רשמית על מותו של אבראהים אסאמה עלאן, פעיל התנועה (21 בינואר 2016, דף הפייסבוק QUDSN). כבמקרים קודמים ההודאה אינה מעידה בהכרח על פעילותו במסגרת פתח.

 מימין : חסין מחמד אבו ע'וש, חמוש ברובה (דף הפייסבוק Kalandia Camp Soldiers, 26 בינואר 2016). משמאל : חסין אבו ע'וש רעול פנים במהלך עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק מחנה הפליטים קלנדיא ראשית, 26 בינואר 2016)
מימין : חסין מחמד אבו ע'וש, חמוש ברובה (26 בינואר 2016, דף הפייסבוק Kalandia Camp Soldiers). משמאל : חסין אבו ע'וש רעול פנים במהלך עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק מחנה הפליטים קלנדיא ראשית, 26 בינואר 2016)

הודעת אבל רשמית מטעם פתח על מותו של בן התנועה "השהיד הגיבור" אבראהים אסאמה עלאן (דף הפייסבוק QUDSN, 25 בינואר 2016)
הודעת אבל רשמית מטעם פתח על מותו של בן התנועה "השהיד הגיבור" אבראהים אסאמה עלאן (25 בינואר 2016,  דף הפייסבוק QUDSN)