חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27 בינואר -2 בפברואר 2016)

האדרת דמותו של המחבל  המשתייך למשטרת הרשות הפלסטינית, שביצע את הפיגוע בבית-אל.

האדרת דמותו של המחבל המשתייך למשטרת הרשות הפלסטינית, שביצע את הפיגוע בבית-אל.

האדרת דמותו של המחבל  המשתייך למשטרת הרשות הפלסטינית, שביצע את הפיגוע בבית-אל.

האדרת דמותו של המחבל המשתייך למשטרת הרשות הפלסטינית, שביצע את הפיגוע בבית-אל.

אחמד וג'יה עת'מאן, יום לפני ביצוע הפגוע בהלוויית בן כפרו, המחבל אבראהים עלאן, אשר ביצע את פיגוע הדקירה בבית חורון (ב-25 בינואר 2016) (דף הפייסבוק PALDF, 31 בינואר 2016)

אחמד וג'יה עת'מאן, יום לפני ביצוע הפגוע בהלוויית בן כפרו, המחבל אבראהים עלאן, אשר ביצע את פיגוע הדקירה בבית חורון (ב-25 בינואר 2016) (דף הפייסבוק PALDF, 31 בינואר 2016)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל סמוך למעבר ארז שבצפון רצועת עזה (דף הפייסבוק שהאב, 29 בינואר 2016).

כרזה, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס לזכרם של שבעת הפעילים.

כרזה, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס לזכרם של שבעת הפעילים.

  • נמשכת מתקפת הטרור הפלסטינית. השבוע בוצעו פיגועי דקירה, דריסה וירי בצד יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. בלט השבוע פיגוע ירי במחסום סמוך לבית-אל, שבוצע על ידי מחבל מהמשטרה הפלסטינית (שלושה חיילי צה"ל נפצעו, אחד מהם באורח קשה). המחבל נורה ונהרג. הרשות הפלסטינית ערכה לו הלוויה צבאית רשמית ובכיר פתח ספד לו. חמאס ניצלה את האירוע לנגח את התיאום הביטחוני של הרשות עם ישראל וקראה לפעילי מנגנוני הביטחון "לכוון נשקם נגד ישראל".
  • השבוע נהרגו שבעה פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בעת קריסת מנהרה בצפון העיר עזה. בכירי חמאס ניצלו את ההזדמנות להאדרת התעצמות  הזרוע הצבאית ולהעברת מסרי איום והרתעה לישראל. לדברי אסמאעיל הניה, בכיר חמאס, ברצועה פועלים ללא לאות "גיבורים" החופרים מנהרות במזרח עזה וכאלו המבצעים שיגורי ניסוי של רקטות במערבה. בנוסף לכך שיבחו דוברי חמאס את מתקפת הטרור ביהודה, שומרון וירושלים. 
פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 1 בפברואר 2016 – פיגוע דקירה: פלסטיני חצה את גדר הביטחון באזור הישוב סלעית (צפונית מזרחית לקלקיליה). חיילים, שהגיעו למקום, זיהו את הפלסטיני כשהוא מסתתר וניסו לעצרו. בתגובה הוא שלף סכין. החיילים ירו בו והרגו אותו. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל הוא אחמד חסן עבד אללטיף תובה, בן 19, מכפר גמ'אל, דרומית לטול כרם (מען, 1 בפברואר 2016). חמאס פרסמה הודעת אבל רשמית מטעמה (2 בפברואר 2016, דף הפייסבוק PALDF). הרשות הפלסטינית ערכה  למחבל הלוויה צבאית רשמית, גופתו נישאה על כתפיהם של פעילי מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני (יוטיוב, 1 בפברואר 2016).

מימין: הלוויה רשמית, שערכה הרשות הפלסטינית למחבל אחמד חסן עבד אללטיף (יוטיוב, 1 בפברואר 2016). משמאל: הודעת אבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק PALDF, 2 בפברואר 2016)
מימין: הלוויה רשמית, שערכה הרשות הפלסטינית למחבל אחמד חסן עבד אללטיף (יוטיוב, 1 בפברואר 2016). משמאל: הודעת אבל, שפרסמה חמאס (2 בפברואר 2016, דף הפייסבוק PALDF)

  • 31 בינואר 2016 – פיגוע דריסה: כלי רכב בעל לוחית זיהוי פלסטינית הגיע למחסום סמוך לבית עור אלתחתא (כביש 443) וניסה לדרוס חיילים, שעסקו בפעילות ביטחונית. לא היו נפגעים. המחבל נורה על ידי כוח צה"ל ונפצע (דובר צה"ל, 31 בינואר 2016). על פי התקשורת הפלסטינית מבצע הפיגוע הוא אחמד וג'יה עת'מאן ג'אדאללה בן 19, מבית עור אלתחתא, מערבית לראמאללה (פאל אינפו, 31 בינואר 2016).  בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל, שניסה לבצע את פיגוע הדריסה השתתף, יום לפני מותו, בהלוויית בן כפרו, המחבל אבראהים עלאן. מחבל זה הוא שביצע את פיגוע הדקירה בבית חורון ב-25 בינואר 2016 (31 בינואר 2016, דף הפייסבוק PALDF).
  • 31 בינואר 2016 – פיגוע ירי[1]:
  • שלושה חיילים נפצעו, אחד באורח קשה ושניים באורח קל,  בפיגוע ירי במחסום סמוך לבית אל. מחבל הגיע בכלי רכב ל"מחסום פוקוס" הסמוך לרמאללה, אשר משמש למעבר בכירים בלבד ברשות הפלסטינית ("מחסום VIP").  כאשר עצר במחסום, הוא התבקש להציג את תעודת הזהות שלו ואז שלף אקדח וירה לעבר החיילים. שלושה חיילים נפצעו, אחד באורח בינוני קשה ושניים באורח קל. החיילים, שהיו במקום, ירו לעבר המחבל והרגו אותו.
  • המחבל הוא אמג'ד ג'אסר סכרי (אבו עמר), בן 34, מהכפר ג'מאעין (מערבית לשכם), אב לארבעה. אמג'ד ג'אסר סכרי שימש אחד ממאבטחיו של אחמד חנון, התובע הכללי הפלסטיני בראמאללה, ושרת כסמל ראשון במשטרה הפלסטינית. בשל תפקידו החזיק אקדח ברישיון ויכול היה לעבור במחסום מבלי לעורר חשד.
  • הרשות הפלסטינית ערכה לאמג'ד סכרי הלוויה צבאית רשמית. גופתו נישאה על כתפי אנשי המשטרה הפלסטינית. בהלוויה נכח מושל מחוז שכם.  מחמוד אלעאלול, חבר הוועד המרכזי של פתח ואחראי משרד הארגון והגיוס ביהודה ושומרון ספד לו באומרו, כי תנועת פתח גאה בשהיד אלסכרי כמו בכל השהידים: "הכיבוש לא מותיר לנו אפשרות אלא להילחם בו". "דם השהידים לא הולך לאיבוד" (קדס פרס, 1 בפברואר 2016). 

מימין: הלווייתו של סכרי. גופתו עטופה בדגל הפלסטיני ודגל פתח (דף הפייסבוק קדס, 1 בפברואר 2016). משמאל: מחמוד אלעאלול, בכיר פתח, נושא דברים על קברו של המחבל.  מולו עומד  בגבו למצלמה, אכרם רג'וב, מושל מחוז שכם (דף הפייסבוק של מחמוד אלעאלול, 1 בפברואר 2016)
מימין: הלווייתו של סכרי. גופתו עטופה בדגל הפלסטיני ודגל פתח (דף הפייסבוק קדס, 1 בפברואר 2016). משמאל: מחמוד אלעאלול, בכיר פתח, נושא דברים על קברו של המחבל.  מולו עומד  בגבו למצלמה, אכרם רג'וב, מושל מחוז שכם (דף הפייסבוק של מחמוד אלעאלול, 1 בפברואר 2016)

  • בכירי חמאס שיבחו את הפיגוע ואת מבצעו לדברי פתחי חמאד, שר הפנים לשעבר בממשל חמאס, הוא מהווה מסר לפעילי מנגנוני הביטחון ועליהם ללכת בדרכו (דניא אלוטן, 31 בינואר 2016). חסאם בדראן, דובר חמאס אמר, כי הצטרפות פעילי מנגנוני הביטחון לאנתיפדה מסמלת רצון עממי וקרא לכל פעילי המנגנונים לכוון נשקם נגד ישראל (דניא אלוטן, 31 ביואר 2016). גם בג'האד האסלאמי בפלסטין שיבחו את הפיגוע ואת מבצעו (פאל טודיי, 31 בינואר 2016). דובר גדודי חללי אלאקצא של פתח [ברצועה] אמר, כי הפיגוע הוא הוכחה ללאומיות של פעילי מנגנוני הביטחון ואי הסכמתם לתיאום הביטחוני עם ישראל (אלרסאלה.נט, 31 בינואר 2016).
  • לאחר הפיגוע הטיל צה"ל "כתר" על ראמאללה, יתכן על רקע חשש מפיגוע נוסף. זוהי הפעם הראשונה בה מופעל צעד שכזה, מאז תחילת מתקפת הטרור הנוכחית. במסגרת זאת נאסר על תושבי העיר לצאת ממנה, למעט פועלים בעלי אישור עבודה בישראל, מקרים הומניטאריים ובכירי הרשות הפלסטינית. כמו כן נאסרה הכניסה לעיר למי שאינו מתגורר בה. לאחר כיממה, בעקבות הערכת מצב, הסיר צה"ל את ה"כתר" (הארץ, 2 בפברואר 2016).
  • 30 בינואר 2016 – פיגוע דקירה: סמוך לשער שכם בוצע פיגוע דקירה על ידי שלושה נערים. ישראלי בן 17 נפצע באורח קל. הדוקרים התנפלו על שני צעירים, שיצאו מרחבת הכותל ודקרו אחד מהם. בזירה נמצאה סכין. שלושת הדוקרים נמלטו. שעות ספורות לאחר ביצוע הפיגוע הסגיר עצמו נער בן 16 ממזרח ירושלים, שהיה מעורב בפיגוע. מאוחד יותר נעצר חשוד נוסף קטין מתחת לגיל 12. למחרת בבוקר הסגיר עצמו הדוקר,  בן 15, ממחנה הפליטים שועפאט.
  • 27 בינואר 2016- פיגוע דקירה : ישראלי נפצע באורח קשה לאחר שנדקר בפלג גופו העליון סמוך לשכונת גבעת זאב בירושלים. מחבל, שהגיע לתחנת הדלק הסמוכה לשכונה זיהה בני זוג שהגיעו לתחנת הדלק ועקב אחריהם. לפני שנכנסו לאחת מחנויות המזון המצויות במתחם, דקר המחבל את הגבר ונמלט מהמקום. אזרחים, שהבחינו במחבל החלו לרדוף אחריו במהלך מנוסתו השליך המחבל את הסכין . לאחר כמאתיים מטרים השיגו אותו  הרודפים והשתלטו עליו. בסמוך למחבל נמצאה סכין נוספת[2].
הפגנות והפרות סדר
  • במקביל לפיגועים נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים.  הפגנות רבות ברחבי יהודה ושמרון ציינו תמיכה במחמד אלקיק, העציר המנהלי השובת רעב למעלה משישים יום. להלן כמה אירועים בולטים (ביניהם כמה סכולי פיגועים):
  • 1 בפברואר 2016– פלסטיני נעצר על ידי כוחות הביטחון הישראליים בבית ענון (סמוך לחברון). בכליו נמצאה סכין. הוא הועבר לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 1 בפברואר 2016).
  • 1 בפברואר 2016– שוטרים הבחינו ברחוב הגיא בירושלים בנער פלסטיני כבן 14, שעורר את חשדם. בבדיקה, שערכו נמצאה סכין מוסלקת על גופו. הוא נעצר והועבר לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 1 בפברואר 2016).
  • 29 בינואר 2016-  אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לבית אומר בכביש גוש עציון חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 בינואר 2016).
  • 29 בינואר 2016– במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בעיסאויה הושלכו לעבר הכוחות  15 בקבוקי תבערה. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 בינואר 2016).
  • 28 בינואר 2016– מחבלים השליכו סלעים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ואוטובוסים בין בית אומר לכרמי צור. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת אחד האוטובוסים  (דף הפייסבוק צבע אדום, 28 בינואר 2016).
  • 28 בינואר 2016– בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון ירושלים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. אבנים הושלכו לעבר כלי רכב דרומית לכרמי צור על כביש גוש עציון חברון. לא היו נפגעים  (דף הפייסבוק צבע אדום, 28 בינואר 2016).
  • 28 בינואר 2016 – כוח צה"ל ערך בדיקות לפלסטיני, שעורר את חשדו בצומת סמוך לתל רומידה (חברון). בכליו נמצאה סכין (דף הפייסבוק צבע אדום, 28  בינואר 2016).
  • 28 בינואר 2016– במהלך פעילות מבצעית בכפר עקב (אזור ראמאללה) נפתחה אש לעבר כוחות צה"ל. הכוח השיב בירי  (דף הפייסבוק צבע אדום, 28 בינואר 2016).
פורסמו פרטי חקירת הפיגוע בפאב הסמטא בתל אביב
  • ממצאי חקירת שירות הביטחון הכללי לגבי הפיגוע בפאב הסמטא ברחוב דיזנגוף בתל אביב, שבוצע ב-1 בינואר 2016, העלו מספר פרטים חדשים השופכים אור על הפיגוע (אתר שירות הביטחון הכללי, 27 בינואר 2016):
  • נשאת מחמד עלי מלחם, מבצע הפיגוע, תכנן וביצע את הפיגוע לבדו.
  • לאחר הירי נמלט המחבל מזירת הפיגוע וברחוב אבן גבירול עלה על מונית בה נסע צפונה לאזור מלון מנדרין שם רצח את נהג המונית. הוא נטש את המונית בדרך נמיר (כביש חיפה-תל-אביב) לאחר שנתקל בקושי לתפעל אותה והמשך לוואדי ערה בתחבורה ציבורית.
  • בטלפון הנייד שלו, אותו איבד בעת שהותו ברמת אביב, בבוקר הפיגוע, אותרו סרטונים בהם צילם את עצמו. מהסרטונים עולה, כי הוא צרך סמים ואלכוהול. לצד הסרטונים התגלו בטלפון הנייד חומרים המעידים, כי צפה בתכנים דתיים המשמשים כהכנה נפשית ליציאה לביצוע פיגוע. בצילומים עשה שימוש במונחים התואמים את המונחים בהם עושה שימוש דאעש.
  • לאחר ביצוע הפיגוע ועד לאיתורו הסתתר במספר מקומות בכפרו כשהוא נעזר בבן משפחה. מספר מצומצם של מקורבים היה מודע להימצאותו בכפר וחלקם אף סייעו לו. הוא ביקש מסייעניו להשיג עבורו תחמושת מכיוון שהתכונן לבצע פיגועים נוספים.
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות אלימות ופיגועים בקרבת גדר הגבול
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות האלימות בקרבת גדר הגבול כהזדהות עם הפלסטינים ביהודה, שומרון וירושלים. על פי ההערכות לקחו חלק בהפגנות כמה מאות פלסטינים. ב-29 בינואר 2016 התפתחו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל סמוך למעבר ארז שבצפון רצועת עזה (דף הפייסבוק שהאב, 29 בינואר 2016).
שבעה פעילי חמאס נהרגו בקריסת מנהרה
  • ב-27 בינואר 2016 הודיעה מפקדת הזרוע הצבאית של חמאס, כי אבד הקשר עם חולייה השייכת ליחידת המנהרות שלה לאחר שאחת המנהרות קרסה (אלאקצא, 27 בינואר 2016). יום לאחר מכן פורסמה הודעה רשמית אודות מותם של שבעה פעילי הזרוע הצבאית בקריסת מנהרה בצפון העיר עזה. לדברי ההודעה הם השתייכו לקבוצה של 11 פעילים, שעסקה בשיפוץ מנהרה ישנה. המנהרה התמוטטה כתוצאה מתנאי מזג האוויר, ארבעה פעילים הצליחו לברוח ושבעה נהרגו. שלושה מההרוגים משתייכים לכוחות הנח'בה, יחידת העילית של הזרוע הצבאית (אלאקצא, 28 בינואר 2016).

הודעות, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס. מימין: הודעה, שפורסמה ביום קריסת המנהרה ועל איבוד קשר עם פעיליה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 27 בינואר 2016). משמאל : ההודעה על מות שבעת  הפעילים. בהודעה פורטו שמותיהם, גילם ותפקידם (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 28 בינואר 2016).
הודעות, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס. מימין: הודעה, שפורסמה ביום קריסת המנהרה ועל איבוד קשר עם פעיליה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 27 בינואר 2016). משמאל : ההודעה על מות שבעת  הפעילים. בהודעה פורטו שמותיהם, גילם ותפקידם (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 28 בינואר 2016).

  • ב-29 בינואר 2016 נערכו טקסי ההלוויה של שבעת ההרוגים. יום לאחר מכם ערכה חמאס טקס לזכרם. משלחת רמת דרג מחמאס, בראשות אסמאעיל הניה, ערכה ביקור אצל משפחות שבעת הפעילים.  ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס, יצר קשר עם המשפחות, שוחח עימם ומסר את תנחומיו (אתר חמאס, 30 בינואר 2016).
  • מותם של השבעה והטקסים שנערכו לכבודם, היוו הזדמנות לבכירי חמאס להתבטא בנושא התעצמות הזרוע הצבאית ברצועת עזה ולהאדרת תפקידן של המנהרות בלחימה נגד ישראל. כמו כן נוצלה ההזדמנות לשבח את מתקפת הטרור ביהודה שומרון וירושלים. להלן מספר התבטאויות:
  • אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, התייחס לנושא בדרשת יום השישי  שלו אותה נשא במהלך ההלוויות. לדבריו במזרח עזה פועלים "גיבורים" החופרים מנהרות מתחת לאדמה ובמערב עזה פועלים "גיבורים" מעל האדמה, המבצעים שיגורי ניסוי של רקטות. הוא הדגיש שהזרוע הצבאית של חמאס תמשיך בהיערכותה מתחת לאדמה ומעליה, ביבשה ובים, לא תעצור "עד לשחרור המקומות הקדושים" (פאל טודיי, 29 בינואר 2016).
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי הזרוע הצבאית של חמאס ממשיכה להתכונן, להתפתח ולערוך אימונים. לדבריו הם ימשיכו במערכה המתמשכת, שאינה מושפעת מהמצור ואם ישראל תעשה צעד טיפשי "ההתנגדות" תרעיד את האדמה תחת רגליה.  עוד ציין, כי גבורתם של פעולות הדקירות, הדריסות ובקבוקי התבערה אינה נופלת מגבורתם של אנשי המנהרות  (דניא אלוטן, 31 בינואר 2016).

מימין: אסמאעיל הניה נושא את דרשת יום השישי בטקס האשכבה לזכרם של שבעת פעילי הזרוע הצבאית (דף הפייסבוק GAZA ALAN, 29 בינואר 2016). משמאל:  אבו עבידה, נואם בטקס האזכרה (דף הפייסבוק PALDF, 31 בינואר 2016)
מימין: אסמאעיל הניה נושא את דרשת יום השישי בטקס האשכבה לזכרם של שבעת פעילי הזרוע הצבאית (29 בינואר 2016, דף הפייסבוק GAZA ALAN). משמאל:  אבו עבידה, נואם בטקס האזכרה (31 בינואר 2016, דף הפייסבוק PALDF)

  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי לאור מותם של שבעת הפעילים מדגישה חמאס, כי היא תמשיך בדרכה ותמשיך להתכונן לקראת תוקפנות ישראלית ברצועה. לדבריו שבעת ההרוגים הם דימוי ללוחמים אלמונים בגדודי אלקסאם הפועלים יומם ולילה כדי להגן על עזה מפני תוקפנות ישראלית (קדסנט, 28 בינואר 2016).
  • באן קי מון, מזכ"ל האו"ם, הביע דאגה מהצהרות האחרונות של מנהיגי חמאס אודות כוונתם להמשיך לבנות את המנהרות ולשגר רקטות לעבר ישראל (אתר האו"ם, 31 בינואר 2016). בתגובה לדבריו אמר סאמי אבו זהרי דובר חמאס, שחמאס מגנה את הצהרת מזכ"ל האו"ם בנוגע למנהרות. לדבריו ההצהרה נוגדת את הדין הבינלאומי ומהווה תמיכה בישראל שכן מנהרות אלה נועדו "להגן על רצועת עזה" (אתר חמאס, 31 בינואר 2016). 
יוזמה צרפתית למשא ומתן
  • צרפת מנסה להחיות את היוזמה שלה לכינוס בינלאומי לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. ב-29 בינואר 2016 הצהיר שר החוץ הצרפתי לורן פאביוס, כי אם לא תהיה התקדמות לפיתרון של שתי מדינות בשבועות הקרובים תכיר צרפת במדינה פלסטינית. ב-30 בינואר 2016 אמר, כי צרפת תהיה מעורבת בהכנת כנס בינלאומי, אשר יכנס את כל הצדדים בסכסוך הישראלי פלסטיני ואת השותפות העיקריות ארה"ב, מדינות אירופה ומדינות ערב. זאת, כדי להביא לפיתרון שתי מדינות (France 24, 30 בינואר 2016).
  • בתגובה ליוזמה הצרפתית  אמר בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, בפתח ישיבת הממשלה,  כי ההצעה הצרפתית מהווה תמריץ עבור הפלסטינים, שלא להתפשר. לדבריו מהות המשא ומתן הוא פשרה והיוזמה הצרפתית מעניקה לפלסטינים מראש את הסיבות שלא לעשות כן. לדבריו העמדה של ישראל ברורה. ישראל מוכנה להיכנס למשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים וללא תנאים מוכתבים (אתר משרד ראש הממשלה, 31 בינואר 2016).
  • ברשות הפלסטינית בירכו על היוזמה.
  • בנאום, שנשא אבו מאזן בפני באי פסגת האיחוד האפריקאי באדיס אבבה בירך על היוזמה הצרפתית ושיבח את המאמצים הערביים והאירופאים. הוא קרא לכינוס ועידה בינלאומית כדי ליישם את יוזמת השלום הערבית ואת פיתרון שתי המדינות ולגבש מנגנון חדש וקבוצת עבודה בינלאומית לדיונים בנושא. לדבריו יש לגבש מנגנון חדש זה כדי לכנס ועידה בינלאומית ולהפעיל לשם כך את מועצת הביטחון (ופא, 30 בינואר 2016).
  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, אמר כי הם מברכים על המאמצים, שצרפת משקיעה לסיום הכיבוש ועל ההצהרה על כך שצרפת תכיר במדינת פלסטין (ופא, 29 בינואר 2016).
  • יוסף אלמחמוד, דובר ממשלת ההסכמה הלאומית, בירך על היוזמה הצרפתית ומסר כי היא תשמש להשכין שלום במזרח התיכון ולממש את פיתרון שתי המדינות. לדבריו היוזמה היא גולת הכותרת במאמצי אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, וניצחון למדיניות הפלסטינית (ופא, 31 בינואר 2016).
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי הרשות הפלסטינית מברכת על קריאתה של צרפת לסיום הכיבוש. הוא ציין, כי הרשות תמשיך במגעים למטרה זו עם צרפת ועם שותפים בינלאומיים נוספים (אתר חדשות 124News, 29 בינואר 2016).
  • תנועת פתח קראה לקהילה הבינלאומית לתמוך ביוזמה הצרפתית והדגישה, כי העמדה הצרפתית מהווה ניצחון למדיניות הפלסטינית והענות למאמציו של יו"ר הרשות הפלסטינית השואפים להשיג עצמאות לעם הפלסטיני (מען, 30 בינואר 2015).
  • בחמאס דחו את היוזמה. לדברי אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס, כל היוזמות המדיניות החותרות לחזרה למשא ומתן אינן מתקבלות על דעת וחסרות תועלת. הוא הדגיש, כי חמאס מתנגדת לחזרה למשא ומתן מסוג זה ורואה בו אבסורד ובזבוז זמן (אלכופיה פרס, 30 בינוא 2016).

קריקטורה, שפרסם אתר נציבות ההסברה של פתח, שהופיעה ביומון הלונדוני אלקדס אלערבי. הקריקטורה משווה  את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לדאעש. בקריקטורה נראה נתניהו כורת את ראשה של יונת השלום המייצגת את חזון פתרון שתי המדינות, ומניף עליה דגל שחור עליו נכתב בערבית  : "המדינה היהודית". בצד הקריקטורה נכתב : "נתניהו : אין נסיגות חדשות מן השטחים הפלסטינים" (אתר נציבות ההסברה של פתח, 31 בינואר 2016)
קריקטורה, שפרסם אתר נציבות ההסברה של פתח, שהופיעה ביומון הלונדוני אלקדס אלערבי. הקריקטורה משווה  את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לדאעש. בקריקטורה נראה נתניהו כורת את ראשה של יונת השלום המייצגת את חזון פתרון שתי המדינות, ומניף עליה דגל שחור עליו נכתב בערבית  : "המדינה היהודית". בצד הקריקטורה נכתב : "נתניהו : אין נסיגות חדשות מן השטחים הפלסטינים" (אתר נציבות ההסברה של פתח, 31 בינואר 2016)

שביתת רעב מתמשכת של העיתונאי מחמד אלקיק
  • בליל 21 בנובמבר 2015 עצרו כוחות הביטחון הישראליים את העיתונאי מחמד אלקיק בראמאללה. אלקיק הואשם בהסתה בתקשורת הפלסטינית, אשר עודדה אלימות נגד ישראלים. מספר ימים לאחר מעצרו פתח אלקיק בשביתת רעב, במחאה על כך שלא הובא למשפט. לאחר תקופה ממושכת של שביתת  רעב  נמסר על התדרדרות במצב בריאותו. בכירי הרשות הפלסטינית נועדו עם בני משפחתו (ופא, 31 בינואר 2016). אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס שוחח בטלפון  עם משפחתו (אתר חמאס, 26 בינואר 2016).
  • שביתת הרעב של אלקיק והדיווחים על ההתדרדרות במצב בריאותו עוררו מחאות מצד גורמים פלסטינים רבים. ברחבי יהודה, שומרון ורצועת עזה התקיימו עצרות והפגנות תמיכה באלקיק ובמאבקו. גולשים פלסטינים פתחו מספר רב של עמודי תמיכה באלקיק ברשתות החברתיות. כלל הגורמים שיבחו את אלקיק, הטילו את האחריות לחייו על ישראל וקראו למוסדות הקהילה הבינלאומית ומוסדות לזכויות אדם  להתערב ולהפעיל לחץ על ישראל לשחררו (ופא, דניא אלוטן, 26 בינואר 2016). חסאם בדראן דובר חמאס אף איים, כי מותו יביא לתגובה (פאל טודיי, 25 בינואר 2016).

[1]ראו פרסום מרכז המידע מ-2 בפברואר 2016: "הרשתות החברתיות כמקור השראה וחיקוי למבצעי הפיגועים: המקרה של אמג'ד ג'אסר סכרי, פעיל במשטרה הפלסטינית, שביצע את פיגוע הירי בבית אל".
[2]ראו פרסום מרכז המידע מ-31 בינואר 2016: "הרשתות החברתיות כמקור השראה וחיקוי למבצעי הפיגועים: המקרה של עבאדה אבו ראס המחבל, שביצע את פיגוע הדקירה בגבעת זאב"
[3]נכון ל-2 בפברואר 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[4]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.