חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (23-17 בפברואר 2016)

הודעת האבל, שפרסמה תנועת התלמידים האסלאמית, המשתייכת לגוש האסלאמי של חמאס,  אודות מותם של שני מבצעי הדקירה בסופרמרקט (דף הפייסבוק של מחמד אלאג'ולי, 19 בפברואר 2016)

הודעת האבל, שפרסמה תנועת התלמידים האסלאמית, המשתייכת לגוש האסלאמי של חמאס, אודות מותם של שני מבצעי הדקירה בסופרמרקט (דף הפייסבוק של מחמד אלאג'ולי, 19 בפברואר 2016)

הסופרמרקט באזור התעשייה

הסופרמרקט באזור התעשייה "שער בנימין", שבו אירע פיגוע דקירה, שהוביל למותו של אחד הקונים במקום (דף הפייסבוק קדס, 18 בפברואר 2016).

עלי אדם עלי חמידאת, הנער, שניסה לדקור חיילי צה

עלי אדם עלי חמידאת, הנער, שניסה לדקור חיילי צה"ל

צוואתו של קצי אבו אלרב

צוואתו של קצי אבו אלרב

הודעת האבל , שפרסמה חמאס

הודעת האבל , שפרסמה חמאס

כרזה שהעלה ב-30 בספטמבר 2015 לדף הפייסבוק המביעה תמיכה  במסגד אלאקצא.

כרזה שהעלה ב-30 בספטמבר 2015 לדף הפייסבוק המביעה תמיכה במסגד אלאקצא.

כרזה שהעלה ב-5 בפברואר 2015 בה נכתב:

כרזה שהעלה ב-5 בפברואר 2015 בה נכתב: "החשיבו אותי כמת". חלק מהתגובות לכרזה אומרות "אללה ירחם עליך".

מימין: ח'אלד טקאטקה (דף הפייסבוק עזה אלאן, 19 בפברואר 2016). משמאל: הודעת האבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של חמאס – מחוז בית לחם, 19 בפברואר 2016).

מימין: ח'אלד טקאטקה (דף הפייסבוק עזה אלאן, 19 בפברואר 2016). משמאל: הודעת האבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של חמאס – מחוז בית לחם, 19 בפברואר 2016).

מעצרה של סאג'דה מחמוד (יוטיוב, 21 בפברואר 2016).

מעצרה של סאג'דה מחמוד (יוטיוב, 21 בפברואר 2016).

  • מתקפת הטרור הפלסטינית נמשכת, ובאינטנסיביות רבה. גם השבוע בלטו פיגועי דקירה במוקדים שונים ביהודה ושומרון. כמה מהם בוצעו על ידי נערים צעירים בני 16-14. הפיגוע הבולט היה פיגוע דקירה בסופרמרקט ב"שער בנימין" (מצפון לירושלים), שבוצע על-ידי שני נערים בני 14. בפיגוע נהרג אחד הקונים במקום ואחר נפצע באורח בינוני. בכך הגיע מספר ההרוגים במתקפת הטרור הנוכחית     ל-32.
  • הרשות הפלסטינית ופתח ממשיכים לגבות את מתקפת הטרור בין השאר על-ידי השתתפות בכיריהם בהלוויות של ההרוגים. חמאס מצידה קוראת להסלמת מתקפת הטרור וקוראת  להפיכת פיגועי הבודדים לפיגועים מאורגנים ואפקטיביים יותר. בדפי הפייסבוק של צעירים שנהרגו שבים ובולטים הערצתם לשהידים קודמים והבעת רצון למות וללכת בדרכם. 
  • פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 21 בפברואר 2016 – פיגוע דקירה: נער כבן 14 ניסה לדקור חייל סמוך לחברון. הנער ניסה לפתוח דלת כלי רכב של צה"ל בו ישבו חיילים ולדקור את אחד מהם. החיילים השתלטו עליו ועצרו אותו. לא היו נפגעים.הפלסטיני הוא עלי אדם עלי חמידאת, בן 14, מהכפר בני נעים (21 בפברואר 2016, PALINFO).
  • 21 בפברואר 2015 – פיגוע דקירה:
  • פלסטיני ניסה לדקור חיילים סמוך למחסום ביתא (אזור שכם). הפלסטיני נפצע באורח קשה מירי החיילים ומת מאוחר יותר מפצעיו. המחבל הוא קצי ד'יאב אבו אלרב, בן 16, מקבאטיה. חמאס פרסמה הודעת אבל. בהלווייתו נעטפה גופתו בדגל הרשות הפלסטינית (ופא, דף הפייסבוק של חמאס שכם, דף הפייסבוק של חמאס יטא, 21 בפברואר 2016).

מימין : קצי אבו אלרב (דף הפייסבוק של חמאס יטא, 21 בפברואר 2016). משמאל: הודעת האבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של חמאס ג'נין, 21 בפברואר 2016).
מימין : קצי אבו אלרב (דף הפייסבוק של חמאס יטא, 21 בפברואר 2016). משמאל: הודעת האבל, שפרסמה חמאס (דף הפייסבוק של חמאס ג'נין, 21 בפברואר 2016).

  • על פי התקשורת הפלסטינית ניסה קצי אבו אלרב לחקות את דרכו של בן דודו אחמד אבו אלרב, אשר ביצע ב-3 בפברואר 2016 פיגוע ירי משולב סמוך לשער שכם בירושלים, יחד עם שני חבריו (22 בפברואר 2016,QUDSN). בצוואה, שהשאיר ביקש להיקבר ליד בן דודו אחמד (אבו אלרב). כמו כן ביקש ממשפחתו שיפרעו חובות כספיים לארבעת חבריו בסכומי כסף הנעים בין 50 ₪ ל-100 ₪. בסוף הצוואה הוא מצטט פסוק מהקוראן, שנועד לעודד מות קדושים למען אללה (סורת אלעמראן, פסוק 169): "אל תחשיבו את אלה, שנהרגים למען אללה כמתים, אדרבא- הם חיים במחיצת ריבונם ומקבלים את שכרם" (דף הפייסבוק QUDSN, 21 בפברואר 2016)[1].
  • 19 בפברואר 2016 – פיגוע דריסה:
  • פלסטיני ניסה לדרוס חיילים בכניסה לכפר סילואד. הפלסטיני נורה ונפצע. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מבצע פיגוע הדריסה הינו עאבד ראא'ד עבדאללה חאמד, בן 21, מהכפר סלואד(צפונית- מזרחית לראמאללה). אחיו ע'סאן חאמד, נידון בשנת 2005 ל-17 שנות מאסר בכלא בישראל בגין פיגוע ירי, שביצע בשנת 2004 סמוך לסלואד. אימו סיפרה בראיון לערוץ מען, כי בנה הגיע (טרם יציאתו לפיגוע הדריסה) להיפרד ממנה וביקש ממנה שתהיה מרוצה ממנו (אמירה זו הינה רמז ברור על כוונת המחבל לצאת לפיגוע).
  • בהלווייתו השתתפו אישים רשמיים מהרשות הפלסטינית ופתח וביניהם: לילא ע'אנם, מושלת מחוז ראמאללה, ג'מאל מחיסן, חבר הוועד המרכזי של פתח, וקדורה פארס, איש פתח בכיר ויו"ר מועדון האסיר הפלסטיני (ערוץ מען, 20 בפברואר 2016). משתתפי ההלוויה קראו קריאות לנקום בישראל ולהסלים את האנתפאדה (אלערבי אלג'דיד, 20 בפברואר 2016).

מימין: הודעת אבל מטעם פתח, שנתלתה במהלך הלווייתו של עאבד חאמד בסלואד (ערוץ מען, 20 בפברואר 2016) משמאל למעלה: ג'מאל מחיסן, חבר הוועד המרכזי של פתח, מתראיין טרם ההלוויה בסלואד (ערוץ מען, 20 בפברואר 2016). משמאל למטה: קדורה פארס, המשמש כיו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, מתראיין (ערוץ מען, 20 בפברואר 2016)
מימין: הודעת אבל מטעם פתח, שנתלתה במהלך הלווייתו של עאבד חאמד בסלואד (ערוץ מען, 20 בפברואר 2016) משמאל למעלה: ג'מאל מחיסן, חבר הוועד המרכזי של פתח, מתראיין טרם ההלוויה בסלואד (ערוץ מען, 20 בפברואר 2016). משמאל למטה:
קדורה פארס, המשמש כיו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, מתראיין (ערוץ מען, 20 בפברואר 2016)

  • 19 בפברואר 2016 – פיגוע דקירה: פלסטיני דקר שני לוחמי משמר הגבול בשער שכם בירושלים. השניים נפצעו באורח קל. המחבל נורה ונהרג. תושבת מזרח ירושלים, שעברה במקום נפצעה מרסיס ברגלה מירי כוחות הביטחון לעבר המחבל. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מבצע הפיגוע הוא מחמד זיאד אבו ח'לף, בן 20, מכפר עקב (מזרח ירושלים). חמאס פרסמה הודעת אבל. לאחר מותו העלו רבים לדף הפייסבוק שלו ברכות על "השהאדה" (דף הפייסבוק של מחמד אבו ח'לף, 21 בפברואר 2016). באחד הפוסטים, שהעלה המחבל בדף הפייסבוק אפשר להתרשם, כי הוא העריץ את בלאל ע'אנם, שביצע (ב-13 באוקטובר 2015) את פיגוע הירי והדקירה באוטובוס בשכונת ארמון הנציב בירושלים (דף הפייסבוק של מחמד אבו ח'לף, 20 בינואר 2016).
  • 18 בפברואר 2016 – פיגוע דקירה:
  • שני נערים נכנסו לסופרמרקט באזור התעשייה "שער בנימין" השתוללו בין המדפים דקרו שני ישראלים. אזרח, שהיה במקום, ירה לעברם הם נפצעו באורח קשה. אחד הישראלים, חייל, שנפצע באורח קשה נפטר מפצעיו. השני נפצע באורח בינוני. מחקירה ראשונית עלה, כי השניים הסתובבו בסופרמרקט כעשרים דקות עד שביצעו את הפיגוע. עוד עלה, כי שני הישראלים הותקפו בשני מקומות שונים בסופרמרקט. יחד עם השניים נכנס צעיר נוסף, שעוכב על ידי איש האבטחה במקום. הוא נבדק אולם בכליו לא התגלה דבר.
  • שני המחבלים, בני 14, הם מבתוניא (סמוך לראמאללה):
  • איהאם סבאח, שנפטר מאוחר יותר מפצעיו. מעיון בדף הפייסבוק שלו עלה, כי הוא היה דתי  ונהג להתפלל במסגד. בדף הפייסבוק הוא כינה את עצמו "נסיך הצל".
  • עמר סמיר טה אלרימאוי, שמוצא משפחתו מבית רימא, צפונית מזרחית לראמאללה.   מעיון בדף הפייסבוק שלו נראה, כי מתחילת שנת 2015 התחיל לפרסם יותר פוסטים המדברים על מותו. פעילות זו גברה החל מנובמבר 2015. ב-16 בפברואר 2016 כיומיים לפני מותו העלה פוסט בו כתב: "נחיה כמו נצים גאים... ונמות כמו עצים זקופים".
  • חסאם בדראן, דובר חמאס, בירך על שני הפיגועים שהיו בירושלים ובראמאללה וכן את מבצעי הפיגועים הללו. לדבריו פיגועים אלו הם "תגובה טבעית" של העם הפלסטיני ל"פשעיה של ישראל". הוא קרא לנערים המתנגדים להמשיך בפיגועים מסוג זה. הוא ציין, כי האומץ של נערי האנתיפאדה הוא זה שיקבע את עתיד העם הפלסטיני (אתר חמאס, 20 בפברואר 2016).
פעילות כוחות הביטחון הישראליים
  • בהתאם להנחיות הדרג המדיני, הרסו כוחות הביטחון הישראליים את בתיהם של שני מחבלים שביצעו פיגועים, בהם נהרגו ישראליים במתקפת הטרור הנוכחית. בדורא (סמוך לחברון) נהרס ביתו של  ראא'ד מחמד ג'בארה מסאלמה, שביצע את הפיגוע בבניין פנורמה בתל אביב ב-19 בנובמבר 2015 (בו נהרגו שני ישראלים ונפצע אזרח נוסף). בדיר סאמת נהרס ביתו של מחמד עבד אלבאסט אלחרוב,  שביצע פיגוע ירי ב-19 בנובמבר 2015 בין אלון שבות לצומת גוש עציון בו נהרגו שלושה בני אדם (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 בפברואר 2016).
הפגנות והפרות סדר
  • במקביל לפיגועים נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. גם השבוע נערכו הפגנות רבות ברחבי יהודה ושמרון, כמו גם ברצועת עזה, כתמיכה במחמד אלקיק, העציר המנהלי השובת רעב.
  • להלן כמה אירועים בולטים (ביניהם כמה סיכולי פיגועים):
  • 21 בפברואר 2016– צעירה פלסטינית הגיעה למחסום תפוח, כשברשותה סכין. כוחות הביטחון הישראליים זיהו אותה מתנהגת בצורה חשודה הם קראו לה לעצור. בבדיקה, שערכו בגופה התגלתה הסכין. הצעירה היא  סאג'דה נט'אם חג' ג'בר, בת 17 מהכפר קצרה, דרומית לשכם (יוטיוב). בחקירה ראשונית אמרה, כי הגיעה למחסום כדי לבצע פיגוע.
  • 19 בפברואר 2016– במהלך פעילות יזומה של צה"ל בבית פג'אר (בין חברון לבית לחם), יידו פלסטינים אבנים והבעירו צמיגים. החיילים זיהו שני מחבלים חמושים, שירו לעבר הכוח והשיבו באש. על-פי משרד הבריאות הפלסטיני שלושה פלסטינים נפצעו באורח בינוני ואחד נפצע באורח קשה ומת מפצעיו בבית החולים. ההרוג הוא ח'אלד טארק טקאטקה, בן 21 מבית פג'אר, אסיר משוחרר, שהיה כלוא בישראל במשך שנתיים ושוחרר ב-5 בפברואר 2016. חמאס ופתח פרסמו הודעות אבל .
  • 16 בפברואר 2016 – מנגנוני הביטחון הפלסטינים סיכלו פיגוע במתווה של הנחת מטעני צינור במעבר גלבוע (סמוך לג'נין).את הפגוע התכוונו לבצע שני נערים בני 15 תלמידי בית ספר מהכפר יאמון (סמוך לג'נין). השניים נתפסו מצידו הפלסטיני של המעבר על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים בכליהם נמצאו מטעני הצינור וכן סכינים.
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

הפגנות אלימות ופיגועים בקרבת גדר הגבול
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות האלימות בקרבת הגבול עם ישראל. נראה שהפגנות אלה מושכות פחות ופחות משתתפים. ביום שישי האחרון השתתפו כמה עשרות פעילים בלבד בהפגנות במספר מוקדים ביניהם מעבר ארז, אזור שג'אעיה נחל עוז ואלבוריג'. דווח על מספר פצועים באורח קל מירי כוחות הביטחון הישראליים.
התבטאות אסמאעיל הניה
  • בנאום, שנשא אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, חשף כי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מצאו לפני מספר ימים מצלמות וחיישנים מתחת לאדמה. לדבריו מכשירים אלה  נועדו לחשוף את תנועת הלוחמים במנהרות. עוד אמר, כי לא נראה לו שתהיה ברצועת עזה מלחמה חדשה שכן ישראל עוסקת עתה בתרגילים לצרכי הגנה המוכיחים שהיא אינה נערכת למלחמה בקרוב (פאל טודיי, 19 בפברואר 2016).
פעילות נגד תנועת אלצבארין
  • תנועת אלצבארין פרסמה כרוז בו דווח, כי מטען הופעל סמוך לבית משפחתו של השאם סאלם, מנהיג התנועה, בבית לאהיא. בכרוז נטען, כי משתפי פעולה עם ישראל עומדים מאחורי הפעלת המטען (מען, 19 בפברואר 2016). לפני מספר חודשים נדקר האשם סאלם על ידי אלמוני בעת שהפגין באזור החיץ בין ישראל לרצועת עזה. במקביל דווח על פיצוץ מטען ב-10 בפברואר 2015 בשטח פתוח סמוך לבית בו מתגוררת אחת ממשפחות הרוגי תנועת אלצבארין בצפון הרצועה (מען 21 בפברואר 2016).
תנועת אלצבארין (או בשמה המלא תנועת אלצאברין לניצחון פלסטין), היא התארגנות טרור, שהוקמה בשנת 2014 על ידי פורשי הג'האד האסלאמי בפלסטין. המדובר בהתארגנות, המזוהה עם חזבאללה ועם איראן, שככל הנראה גם מממנת את פעילותה ברצועה. ב-16 בדצמבר 2015 קיבלה ההתארגנות אחריות לפיצוץ מטען חבלה נגד סיור צה"ל על גדר הגבול בדרום רצועת עזה. פעילי אלצבארין מסרו, כי הפעולה מהווה חלק מ"אנתיפאדת ירושלים" והיא נועדה להעביר מסר לישראל בשל איומיה כלפי רצועת עזה (אתר תנועת אלצבארין, 18 בדצמבר 2015). 

 

  • חמאס ממשיכה לעודד את מתקפת הטרור הנוכחיתולהדגיש בכלי התקשורת המזוהים עימה את הצורך בהמשך פעולות "ההתנגדות" ואף את הרחבתן. במאמר פרי עטה של למא ח'אטר, עיתונאית המתגוררת בחברון המזוהה עם חמאס, שהתפרסם ב-16 בפברואר 2016 היא מונה את ההיבטים החיוביים והשליליים של פעולות טרור היחידים. המאמר זכה לתהודה והוא פורסם במספר כלי תקשורת ובדפי פייסבוק המזוהים עם חמאס.
  • לדבריה לפעילות היחידים יש היבטים חיוביים בעיקר בחיזוקה של "תרבות ההתנגדות". אולם היא מונה גם היבטים שליליים כמו העובדה, שאלה הן פעולות אקראיות ללא תכנון ראוי. לדבריה האווירה המהפכנית, שנוצרה בחברה, עקב פעולות היחידים, מכשירה את הקרקע לפעולות "התנגדות" מאורגנות ואפקטיביות יותר. על-כן יש לשפר את המיומנות והמודעות הביטחונית והצבאית של "איש ההתנגדות" הבודד כמו גם את בחירת המטרות שלו ואף להגיע למצב בו מורכבות בכל אזור מספר חוליות קטנות נפרדות זו מזו, שיבטיחו את המשך "ההתנגדות" הפעילה. כל זה יעשה, לדבריה, בהנחיית ארגוני הטרור, שבידיהם ידע, שהם יכולים לתרום לצורך כך. היא גם מדגישה את הצורך שבפרסום נרחב של האירועים כדי לעודד פעילים נוספים להצטרף למעגל הפעילות.
סרטון של חמאס המעודד ביצוע פיגועים
  • חמאס פרסמה סרטון מאויר המעודד המשך ביצוע פיגועים. בסרטון הנושא את השם "הגברים של הגדה" מובטח למבצעי הפיגועים גן עדן (יוטיוב, 20 בפברואר 2016). להלן מספר תמונות מהסרטון.

סרטון של חמאס המעודד ביצוע פיגועים

לצפייה בסרטון 
https://www.youtube.com/watch?v=9rJWvSu6hBU

[1]בפסוק זה נעשה שימוש רב על ידי המחבלים ושולחיהם במהלך האנתיפאדה השנייה. גם נהאד ראא'ד ואכד, שיחד עם חברו ביצע פיגוע ירי לעבר כוח צה"ל בצפון השומרון (14 בפברואר 2016), העלה לדף הפייסבוק שלו פסוק זה.
[2]נכון ל-23 בפברואר 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.