מבט לאיראן

15-27 בפברואר 2016 מאת: ד"ר רז צימט
מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, מבקר לוחם איראני, שנפצע בסוריה, בבית חולים בטהראן  (ערוץ טלגרם, המזוהה עם משמרות המהפכה, 21 בפברואר 2016).

מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, מבקר לוחם איראני, שנפצע בסוריה, בבית חולים בטהראן (ערוץ טלגרם, המזוהה עם משמרות המהפכה, 21 בפברואר 2016).

מפקד כוחות היבשה של משה

מפקד כוחות היבשה של משה"מ, מחמד פאכפור (פארס, 18 בפברואר 2016).

קריקטורה איראנית הלועגת לכוונת סעודיה להרחיב פעילותה בסוריה (תסנים ניוז, 17 בפברואר 2016).

קריקטורה איראנית הלועגת לכוונת סעודיה להרחיב פעילותה בסוריה (תסנים ניוז, 17 בפברואר 2016).

מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, לצד חייל רוסי בסוריה (תאבנאכ, 19 בפברואר 2016).

מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, לצד חייל רוסי בסוריה (תאבנאכ, 19 בפברואר 2016).

קאסם סלימאני ועלי לאריג'אני (איסנ

קאסם סלימאני ועלי לאריג'אני (איסנ"א, 23 בפברואר 2016).

עלי שמח'אני (פארס, 14 בפברואר 2016).

עלי שמח'אני (פארס, 14 בפברואר 2016).


עיקרי הדברים
  • לפחות שישה אנשי משמרות המהפכה נהרגו בסוריה בשבועיים האחרונים. 
  • מפקד כוחות היבשה של משמרות המהפכה הודה, כי חטיבת הכוחות המיוחדים של משמרות המהפכה צאברין נשלחה לסוריה ולעיראק.
  • איראן בירכה על ההסכם להפסקת מעשי האיבה בסוריה, אך הטילה ספק בנוגע ליישומו על-ידי "קבוצות הטרור החמושות" הפועלות במדינה.
  • הודעת ערב הסעודית על כוונתה לשלוח כוחות קרקעיים לסוריה ממשיכה לעורר תגובות תקיפות מצד בכירים איראנים. על רקע המתיחות הגוברת בין איראן לסעודיה דיווח עיתון פיליפיני, כי משמרות המהפכה תכננו לבצע פיגוע במטוס נוסעים סעודי בדרום-מזרח אסיה.
  • ראש ממשלת עיראק הודיע על כוונתו לשלב את המיליציות השיעיות העיראקיות, הפועלות בחסות משמרות המהפכה ובתמיכתם, במערכה עתידית לשחרור העיר מוצל מידי דאעש.
  • אסאמה חמדאן, האחראי על יחסי החוץ של חמאס, אמר כי ביקור, שקיימו נציגי חמאס בטהראן להשתתפות בתהלוכות יום המהפכה האסלאמית, היה מוצלח וכי איראן הביעה את מחויבותה לתמיכה באנתיפאדה בגדה המערבית.
  • איראן הודיעה, כי תעניק 7,000 דולרים לכל משפחה של "שהיד" פלסטיני שנהרג ב"אינתיפאדת ירושלים" ו-30,000 דולרים לכל משפחה, שביתה נהרס על-ידי ישראל. 

 

מעורבות איראן בסוריה ובלבנון
לפחות שישה אנשי משמרות המהפכה נהרגו בסוריה בשבועיים האחרונים
  • מחמד פאכפור (Mohammad Pakpour),מפקד כוחות היבשה של משמרות המהפכה, הודה, כי יחידת צאברין (Saberin) של משמרות המהפכה נשלחה לסוריה ולעיראק. בטקס זיכרון להרוגי היחידה אמר פאכפור, כי צאברין נשלחה לצד יחידות נוספות של כוחות היבשה של משמרות המהפכה למשימות "ייעוץ" בסוריה ובעיראק כדי להגן על המקומות הקדושים לשיעה (פארס, 18 בפברואר 2016). יחידת צאברין  של משמרות המהפכה היא חטיבת כוחות מיוחדים, שהוקמה בשנת 1998 במטרה לספק יכולת תגובה מהירה מול איומים בגבולותיה של איראן. מאז תחילת המתקפה הקרקעית בסוריה באוקטובר 2015 פועלים לוחמי החטיבה גם בסוריה וכמה מהם נהרגו בקרבות באזור חלב.
  • אמיר פרזאד אסמאעילי (Amir Farzad Esmaili), מפקד בסיס ההגנה האווירית ח'אתם אלאנביאא' (Khatam al-Anbiyah) של צבא איראן, אמר, כי איראן תהיה מוכנה להגיש לסוריה כל סיוע שיידרש בתחום ההגנה האווירית אם תתבקש לכך על-ידי סוריה (תסנים ניוז, 14 בפברואר 2016).
  • חסין ג'אברי אנצארי (Hossein Jabari Ansari), דובר משרד החוץ האיראני, גינה את פיגועי התופת, שהתרחשו ב-21 בפברואר 2016 בדמשק ובחמץ, בהם נהרגו למעלה מ-150 בני אדם. ג'אברי אמר, כי הפתרון היחיד למשבר בסוריה הוא מאבק מוצלח כנגד הקבוצות הטרוריסטיות והגבלת שטח פעילותן (מהר, 22 בפברואר 2016).
  • איראן בירכה על ההסכם להפסקת מעשי האיבה בסוריה עליו הכריזו ארצות-הברית ורוסיה. ההסכם נועד, בין השאר, להקל על העברת סיוע הומניטארי לאוכלוסיה הלכודה באזורי הלחימה השונים. ההסכם אינו כולל את דאעש וג'בהת אלנצרה.
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abollahian), סגן שר החוץ האיראני לענייני ערב ואפריקה, אמר, כי מאז פרוץ המשבר בסוריה הדגישה איראן את הצורך בהפסקת אש. הוא ציין, כי איראן משוכנעת לגבי מחויבות ממשלת סוריה להפסקת האש, אך הטיל ספק בנוגע לכוונת "קבוצות הטרור החמושות" ליישם את ההסכם בטענה שהן מפיקות תועלת מהכאוס בסוריה. עבדאלליהאן הוסיף, כי איראן תפעל כמיטב יכולתה כדי לסייע במאבק בטרור, ביישום הפסקת האש ובהעברת סיוע הומניטארי (איסנ"א, 24 בפברואר 2016). ב-24 בפברואר 2016 שוחחו נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונשיא איראן, חסן רוחאני, בטלפון ודנו בנוגע להתפתחויות בסוריה ולהסכם להפסקת מעשי האיבה (פארס, 24 בפברואר 2016).
  • הודעת ערב הסעודית על כוונתה לשלוח כוחות קרקעיים לסוריה ממשיכה לעורר תגובות תקיפות מצד בכירים איראנים. מחמד עלי ג'עפרי (Mohammad Ali Jafari), מפקד משמרות המהפכה, הצהיר, כי לסעודיה  אין אומץ לבצע תקיפה קרקעית בסוריה משום שאין לה יכולת מעשית כזו. הוא אמר שלא מן הנמנע, כי הסעודים יסייעו ל"טרוריסטים" הפועלים בסוריה בדרך האוויר, אך לא תהיה לכך כל תוצאה, מכיוון שהצבא והעם בסוריה נחושים להגן על אדמתם  (תסנים, 17 בפברואר 2016).
  • על רקע המתיחות הגוברת בין איראן לסעודיה דיווח העיתון הפיליפיני מנילה טיימס (21 בפברואר 2016), כי משמרות המהפכה האיראנים תכננו לחטוף או לפוצץ מטוס נוסעים סעודי באחת משלוש מדינות בדרום מזרח אסיה: מלזיה, אינדונזיה או פיליפינים. על-פי דיווח זה, רשות ההגירה הפיליפינית יודעת את זהותם של חלק מעשרת האזרחים, שאמורים היו לבצע את הפיגוע, בהם שישה אזרחים תימנים. על רקע זה ביקשה שגרירות סעודיה במנילה מכוחות הביטחון בשדה התעופה הבינלאומי בבירה להתקין מנגנוני בידוק מיוחדים לנוסעים במטוסים סעודים.
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו של המנהיג העליון לעניינים בינלאומיים, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית YJC(20 בפברואר 2016), כי רוסיה ואיראן מחזיקות בעמדות משותפות ברוב הסוגיות הקשורות לסוריה וכי קיים תיאום מלא בין ממשלת בשאר אסד, צבא סוריה, הכוחות העממיים הפועלים בפיקודו של מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, והכוחות האוויריים של רוסיה. הוא אמר, כי בפגישתו האחרונה עם הנשיא פוטין חזר נשיא רוסיה על מחויבותו להבטחה, שנתן בעבר, לתמוך במשטר הסורי בתיאום עם איראן. ולאיתי ציין, כי הסיכוי לניצחון תומכי המשטר הסורי בסוריה גדול כיום יותר מאשר אי פעם בעבר. בהתייחסו להודעת סעודיה בנוגע לכוונתה לשלוח כוחות קרקעיים לסוריה אמר ולאיתי, כי אין ביכולתם של הסעודים להרחיב את פעילותם לסוריה, מכיוון שהם נאלצים להשקיע כיום את כל יכולותיהם בהבטחת גבולם הארוך עם תימן.
  • קאסם סלימאני (Qasem Soleimani),מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, התייחס במהלך פגישה, שקיים בשבוע שעבר עם משפחות לוחמי משמרות המהפכה, שנהרגו בסוריה, לאירועי מלחמת לבנון השניה (2006). סלימאני אמר, כי במהלך המלחמה שהה עם בכירי חזבאללה בלבנון. בתום השבוע הראשון ללחימה הוא שב לטהראן ונפגש עם עלי לאריג'אני (כיום יו"ר המג'לס), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי דאז, והשניים נסעו יחדיו לעיר משהד בה נפגשו עם המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי. לדברי סלימאני, במהלך הפגישה העביר ח'אמנהאי הנחיות ששינו, את גורל המלחמה. סלימאני לא פירט את תוכן ההנחיות שהעביר ח'אמנהאי (איסנ"א, 23 בפברואר 2016).
מעורבות איראן בעיראק
  • חידר אלעבאדי (Haidar al-Abadi), ראש ממשלת עיראק, אמר, כי בכוונתו לשלב את המיליציות השיעיות העיראקיות (הפועלות בחסות משמרות המהפכה ובתמיכתם) במערכה לשחרור העיר מוצל (Mosul). בנאום בפרלמנט העיראקי אמר אלעבאדי, כי המיליציות העיראקיות יסייעו לצבא עיראק בשחרור העיר משליטת דאעש.
  • בתוך כך אמר חסן אל-סארי (Hassan al-Sari), בכיר במיליציות השיעיות העיראקיות, כי המיליציות נחושות להשתלט על העיר פאלוג'ה (Fallujah) חרף לחצים המופעלים מצד ארצות-הברית ופוליטיקאים עיראקים פרו-אמריקאים על ממשלת עיראק למנוע מהן את הכניסה לעיר (פארס, 20 בפברואר 2016).
  • לאחר כיבוש העיר רמאדי מידי דאעש בסוף דצמבר 2015 ניסתה איראן להבליט את מעורבות משמרות המהפכה והמיליציות העיראקיות השיעיות במערכה לשחרור העיר, שנוהלה למעשה בהובלת הכוחות המיוחדים של צבא עיראק בשיתוף פעולה ובתיאום עם כוחות הקואליציה המערבית נגד דאעש בעיראק. נראה, כי לקראת המערכה לכיבוש העיר מוצל מנסות המיליציות השיעיות, הפועלות בחסות איראן, להבטיח את מעורבותן במערכה העתידית. 
מעורבות איראן בזירה הפלסטינית
  • עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, אמר, כי שיקום עזה ושיפור יכולות ההגנה שלה נמצאים על סדר יומה של איראן. בפגישה עם בכירים מארגונים פלסטינים ולבנונים, שביקרו באיראן לרגל חגיגות יום המהפכה שצוין ב-11 בפברואר 2016, אמר שמח'אני, כי הסוגיה הפלסטינית ניצבת במוקד מאבקו של העולם המוסלמי כנגד "ההגמוניה העולמית והקולוניזציה" ומתח ביקורת על תמיכת "כמה ממדינות האזור" בארגונים האסלאמיים הרדיקלים הפוגעת, לדבריו, במאבק הפלסטיני (איסנ"א, 14 בפברואר 2016).
  • אסאמה חמדאן (Osama Hamdan), האחראי על יחסי החוץ של חמאס, הגדיר את הביקור, שקיימה לאחרונה משלחת חמאס בטהראן לצורך השתתפות בתהלוכות יום המהפכה האסלאמית, כ"מצוין". בריאיון לסוכנות הידיעות פארס (16 בפברואר 2016) אמר חמדאן, כי נציגי התנועה שביקרו בטהראן קיימו פגישות עם בכירים איראנים, שבמהלכן נדונו ההתפתחויות בזירה הפלסטינית. חמדאן הוסיף, כי איראן תומכת תמיכה מלאה בפלסטינים ומחויבת לתמיכה ב"אנתיפאדה" בגדה המערבית.   
  • מחמד פתח-עלי (Mohammad Fathali), שגריר איראן בבירות, אמר במסיבת עיתונאים, כי בכוונת איראן להעניק 7,000 דולרים לכל משפחה של "שהיד" פלסטיני שנהרג ב"אנתיפאדת ירושלים" ו-30,000 דולרים לכל משפחה, שביתה נהרס על-ידי ישראל (פארס, 24 בפברואר 2016).
  • בחודש נובמבר האחרון דווח, כי איראן תעביר סיוע כספי בסך שני מיליון דולר  למשפחות מחבלים ברצועת עזה. נאפד' אלאערג' (Nafez al-Araj), העומד בראש המוסד הפלסטיני אלשהיד (al-Shaheed) אמר, כי הסיוע יינתן לכ-4,700 משפחות מחבלים, שנהרגו מתחילת האנתיפאדה השנייה בשנת 2000 ועד ליוני 2014. לפי תכנית הסיוע, משפחת מחבל, שהיה רווק, תקבל שלוש קצבאות בסך 100 דולרים כל אחת, ואילו משפחת מחבל, שהיה נשוי, תקבל שלוש קצבאות בסך 200  דולרים כל אחת. הוא ציין, שהסיוע נועד להקל על מצוקתן של משפחות החללים המצויות תחת מצור ישראלי וסובלות ממצב כלכלי קשה ברצועת עזה. הוא הביע את הערכתו לאיראן על תמיכתה הנמשכת בעם הפלסטיני.