הרשתות החברתיות כמקור השראה וחיקוי למבצעי הפיגועים: המקרה של שני הנערים הפלסטינים, שביצעו את פיגוע הדקירה בסופרמרקט באזור התעשייה “שער בנימין”


שני הנערים, שביצעו את פיגוע הדקירה. מימין: איהם צבאח (דף הפייסבוק של איהם צבאח, 3 בדצמבר 2015). משמאל: עמר אלרימאוי (דף הפייסבוק של עמר אלרימאוי, 6 בינואר 2016)
שני הנערים, שביצעו את פיגוע הדקירה. מימין: איהם צבאח (דף הפייסבוק של איהם צבאח, 3 בדצמבר 2015). משמאל: עמר אלרימאוי (דף הפייסבוק של עמר אלרימאוי, 6 בינואר 2016)

מאפייני הפיגוע ומבצעיו

1.  ב-18 בפברואר 2016 נכנסו שני נערים פלסטינים לסופרמרקט באזור התעשייה "שער בנימין" ודקרו שני קונים ישראלים. אזרח ישראלי, שהיה במקום, ירה לעברם. אחד הישראלים, חייל, בן 21, ששהה במקום לשם ביצוע קניות, נפצע באורח קשה ונפטר מפצעיו. קונה נוסף נפצע באורח בינוני. שני הנערים נפצעו באורח קשה והם מאושפזים בבתי חולים ישראליים (דיווח ראשוני על מותו של אחד מהם הסתבר כשגוי).

2.  מחקירה ראשונית של נסיבות הפיגוע עלה, כי השניים הסתובבו בסופרמרקט כארבעים דקות עד שביצעו את הפיגוע. עוד עלה, כי הם ביצעו את התקיפות בשני מקומות שונים. יחד עם השניים נכנס לסופרמרקט צעיר נוסף, שעוכב ע"י איש האבטחה במקום. הוא נבדק אולם בכליו לא התגלה מאומה.

זירת הפיגוע בסופרמרקט באזור התעשייה "שער בנימין" (דף הפייסבוק קדס, 18 בפברואר 2016).
זירת הפיגוע בסופרמרקט באזור התעשייה "שער בנימין" (דף הפייסבוק קדס, 18 בפברואר 2016).

3.  שני המחבלים, שביצעו את הפיגוע הם איהם צבאח ועמר סמיר טה אלרימאוי, בני 14, המתגוררים בכפר ביתוניא (מערבית לראמאללה). מקור משפחתו של עמר אלרימאוי הוא מבית רימא (צפונית מזרחית לראמאללה). נראה, כי איהם צבאח היה דתי ונהג להתפלל במסגד.

תגובות

4.  סלטאן אבו אלעינין, חבר הוועד המרכזי של פתח, המשמש גם כיועצו של אבו מאזן לארגונים בינלאומיים, העלה ב-21 בפברואר 2016 פוסט בדף הפייסבוק שלו בו הוא מאדיר ומשבח את "פועלם" של השניים. בפוסט כותב אבו אלעינין: "איהם [צבאח] ועמר [אלרימאוי], אתם מנהיגנו". הוא ממשיך בדברי הלל ושבח לשניים: גילכם הוא 14 שנים, כותב אבו אלעינין, אבל הגיל בפועל של כל אחד מכם הינו "עשרות דורות". בתוך החזות שלכם פועמים "לבבות של גברים". לבבות אלו רגזו על דמם של אחמד מנאצרה (נער בן 13, שביצע פיגוע דקירה בפסגת זאב ב-12 באוקטובר 2015) ויאסמין אלזרו (נערה בת 14 מחברון, שביצעה פיגוע דקירה סמוך למערת המכפלה ב-14 בפברואר 2016).

5.  סלטאן אבו אלעינין ממשיך ומציין, כי הסכינים של השניים "זעזעו את כסאות הבית הלבן" וגרמו לשר החוץ ג'והן קרי לחוש לאזור כדי להציל את ישראל, "התינוק המפונק" של ארה"ב. השניים, מוסיף אבו אלעינין, ניסו לשרטט את גבולות "מדינת פלסטין" תוך שהיא "נקייה מהכובש ומהתנחלויותיו". בהמשך משבח סלטאן אבו אלעינין את הרמה המקצועית הגבוהה, שבה ביצעו השניים את פיגוע הדקירה בסופרמרקט. הוא מסיים דבריו באומרו פעם נוספת: לכן אתם ראויים להיות מנהיגינו במלוא מובן המילה. "תבורכנה אימותיכם, אשר השקו אותכם בחלב של גבריות ואהבת המולדת". אשרי העם שאתם שייכים אליו.

דף הפייסבוק של האלוף (אללואא') סלטאן אבו אלעינין בו הוא מהלל ומשבח את שני המחבלים שביצעו את פיגוע הדקירה ב"שער בנימין" (דף הפייסבוק של סלטאן אבו אלעינין, 21 בפברואר 2016).
דף הפייסבוק של האלוף (אללואא') סלטאן אבו אלעינין בו הוא מהלל ומשבח את שני המחבלים שביצעו את פיגוע הדקירה ב"שער בנימין" (דף הפייסבוק של סלטאן אבו אלעינין, 21 בפברואר 2016).  

6.  אין זאת הפעם הראשונה בה סלטאן אבו אלעינין מביע תמיכה ברורה וחד-משמעית במחבלים מבצעי הפיגועים בגל הטרור הנוכחי. כך למשל ב-4 באוקטובר 2015 הוא העלה פוסט בדף הפייסבוק שלו המשבח את מבצעי הפיגועים ומכנה אותם "נרות המאירים את הדרך למזבח החירות".ב-5 בנובמבר 2014 פרסם אבו אלעינין דברי תמיכה במחבל, שביצע פיגוע דריסה בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים (בו נהרג קצין משמר הגבול ונפצעו 13 אזרחים ושוטרי משמר הגבול). בדף הפייסבוק של אבו אלעינין פורסמו גם בשני המקרים הללו תגובות עידוד ותמיכה בשהידים מצד הגולשים.

7.  התבטאויות סלטאן אבו אלעינין הינן חלק מגיבוי הסברתי ומדיני נרחב,שמעניקים פתח והרשות הפלסטינית למבצעי הפיגועים (אף כי אבו אלעינין עושה זאת באופן בוטה יותר). גיבוי זה מוצא ביטוי בהתבטאויות והודעות פומביות המשבחות את השהידים ומאדירות את דמותם, בהאדרת השהידים בתקשורת, בהשתתפות בכירים מהרשות הפלסטינית ופתח בלוויות של שהידים (לוויות "ממלכתיות") ובסיוע הניתן לבני משפחותיהם של השהידים.

 

חמאס

8.  חסאם בדראן, דובר חמאס, בירך את שני מבצעי הפיגוע. לדבריו פיגועים מעין אלו הם "תגובה טבעית" של העם הפלסטיני ל"פשעיה של ישראל". הוא קרא לנערים להמשיך בפיגועים מסוג זה. הוא ציין, כי אומץ ליבם של "נערי האנתיפאדה" הוא זה, שיקבע את עתיד העם הפלסטיני (אתר חמאס, 20 בפברואר 2016).

הודעת האבל, שפרסמה תנועת התלמידים האסלאמית, המשתייכת לגוש האסלאמי של חמאס, על מותם של שני מבצעי הדקירה בסופרמרקט (דף הפייסבוק של מחמד אלאג'ולי, 19 בפברואר 2016).
הודעת האבל, שפרסמה תנועת התלמידים האסלאמית, המשתייכת לגוש האסלאמי של חמאס, על מותם של שני מבצעי הדקירה בסופרמרקט (דף הפייסבוק של מחמד אלאג'ולי, 19 בפברואר 2016).

השימוש שעשו שני הנערים בדף הפייסבוק

9.  לשני המחבלים היה דף פייסבוק פעיל: דף הפייסבוק של איהם צבאחנפתח באפריל 2014 אולם הפעילות בו לא הייתה רבה. יחד עם זאת נהג איהם צבאח לעיתים מזומנות להגיב לפוסטים, שהעלה חברו לביצוע הפיגוע. לעומת זאת דף הפייסבוק שלסמיר טה אלרימאוי, שנפתח בשנת 2012, בהיותו בן 11, היה פעיל יותר[1]. כבר לפני כשנה הופיעו בדף פוסטים בהם ביטויי תמיכה בשהידים ושאיפה ללכת בדרכם.  פוסטים מסוג זה התפרסמו בתכיפות גבוהה מאד החל מספטמבר 2015, בסמיכות זמנים לתחילת מתקפת הטרור הנוכחית.

10.    דפי הפייסבוק של השניים, ובעיקר זה של סמיר טה אלרימאוי,מהווים דוגמא נוספת לתפקידן של הרשתות החברתיות במתקפת הטרור הנוכחית כפלטפורמה להעלת רחשי ליבם של מבצעי הפיגועים וכמקור השפעה והשראה למפגעים (בעיקר לצעירים שבהם). בדפי הפייסבוק של השניים הללו ניתן לראות מוטיבים, שנראו בדפי פייסבוק של קודמיהם, שהבולט בהם הוא "אימוץ" שהיד כמודל לחיקוי.

 

11.   להלן כמה מאפיינים בדפי הפייסבוק של השניים, המופיעים גם בדפי פייסבוק של מחבלים נוספים, שביצעו פיגועים במתקפת הטרור הנוכחית:

א.    הבעת הרצון למות: מוטיב המוות שב ומופיע אצל עמר אלרימאוי ("נחיה כמו נצים גאים… ונמות כמו עצים זקופים"; "החשיבו אותי כמת"). מוטיב זה שב ומופיע דפי הפייסבוק של מחבלים נוספים, המלאים ביטויים אודות השאיפה להקריב עצמם ולהפוך לשהידים.

ב.    חיזוק הרצון למות על ידי חברים בפייסבוק: כאשר עמר אלרימאוי כתב על רצונו למות כשהיד הוא קיבל תגובות עידוד מצד חבריו (כולל חברו לביצוע הפיגוע), ללא ניסיון להניא אותו מרעיון המוות. גם בתופעה חברתית זאת נתקלנו בעבר ברשת. היא עשויה להערכתנו להצביע על הזדהות עמוקה עם השהידים מצד צעירים נוספים, בין אם הם משתייכים למעגל החברתי הקרוב של מבצעי הפיגועים ובין אם לאו.

ג.    "אימוץ" שהידים פלסטינים כמודל לחיקוי: עמר אלרימאוי"אימץ" את השהיד אבראהים דאודכמודל לחיקוי. המדובר בנער בן 17 תושב דיר ע'סאנה (סמוך לביתוניא), שנפצע בעימות עם כוחות הביטחון הישראלים באזור ראמאללה ומת מפצעיו ב-26 בנובמבר 2015.אלרימאוי העלה לדף הפייסבוק שלו כמה פוסטים לזכרו. כמו כן העלה תמונה בה הוא נראה עונד תליון הנושא את תמונתו. פוסט אחד שלעמראלרימאויהוקדש לפלסטינים, שנרצחו ע"י יהודים (עלי דואבשה ומחמד אבו חצ'יר). הפיכת השהידים לגיבורים ולמודל לחיקוי הינה תופעה נרחבת. בדפי הפייסבוק של מחבלים אחרים הופיעו גם כן ביטויי הזדהות עם שהידים, שנהרגו במתקפת הטרור הנוכחית, ושאיפה ללכת בדרכם.

ד.    שימוש בטרמינולגיה דתית: שני המחבלים הביעו בפוסטים רצון להגן עלמסגד אלאקצא והשתמשו בטרמינולוגיה דתית (אלרימאוי העלה פוסט בשבח השהאדה, מות קדושים למען אללה). הקריאות להגן על מסגד אלאקצא בולטות יותר אצל  איהם צבאח, שכנראה שהיה דתי ונהג להתפלל במסגד. הגם שמרבית הצעירים שנהרגו במתקפת הטרור הנוכחית לא ביצעו את הפיגועים ממניעים דתיים כמה מהם הרבו להשתמש בטרמינולוגיה דתית (כולל חיפוש אחר לגיטימציה דתית או סמי-דתית למותם ועיסוק בתגמול לו יזכו השהידים עם הגעתם לגן עדן).

ה.    צילומים ואזכורים של אמצעי לחימה: אלרימאוי העלה פוסט בו נראתה יד דורכת רובה. בפוסטים שהעלו מחבלים נוספים, שביצעו פיגועים, נראים או מאוזכרים רובים ואמצעי לחימה נוספים.

ו.     שפת הכתיבה של הפוסטים: מעיון בפוסטים עולה, כי השפה והתכנים בהם עושים השניים שימוש, אינם מתאימים בחלק מהמקרים לגילם הצעיר. נראה כי השניים חוזרים על  משפטים ומוטיבים השגורים כיום ברשת.  גם אצל צעירים אחרים נתקלנו בתופעה של מיחזור משפטים, מונחים וצילומים הרווחים ברשת.

ז.    העדר אזכור לארגונים השונים: הרשות הפלסטינית, פתח, חמאס וארגונים נוספים, אינם מוזכרים ע"י השניים. תופעה זאת מאפיינת את מרבית מבצעי הפיגועים במתקפת הטרור הנוכחית. היא מצביעה לדעתנו על אופיים הספונטני והעממי של מרבית פיגועי הטרור, המתבצעים ללא הנחיה וארגון מ"למעלה" ויתכן גם על תופעה רווחת בקרב צעירים של מיאוס מהממסד הפלסטיני.

נספח ולקטי מידע קודמים

1.   על הבשלת רעיון הפיגוע, כפי שהוא משתקף בדף הפייסבוק של עמר אלרימאוי ואיהם צבאח, ראו נספח.

2.   על הבשלת הרעיון לבצע פיגוע, כפי שהוא משתקף בדפי הפייסבוק של מבצעי פיגועים בשבועות האחרונים, ראו לקטי מידע קודמים:

א." הרשתות החברתיות כמקור ביטוי והשראה למבצעי הפיגועים: המקרה של נהאד ראא'ד ואכד, שיחד עם חברו ביצע פיגוע ירי לעבר כוח צה"ל בצפון השומרון" (18 בפברואר 2016).

ב."פיגוע הירי והדקירה בשער שכם מהווה המשך למספר פיגועים המסמנים "עליית מדרגה" ברמת המורכבות והתעוזה של מתקפת הטרור הנוכחית" (9 בפברואר 2016).

ג.  הרשתות החברתיות כמקור השראה וחיקוי למבצעי הפיגועים: המקרה של אמג'ד ג'אסר סכרי, פעיל במשטרה הפלסטינית, שביצע את פיגוע הירי בבית-אל" (3 בפברואר 2016).

ד."הרשתות החברתיות כמקור השראה וחיקוי למבצעי הפיגועים: המקרה של עבאדה אבו ראס, המחבל שביצע את הפיגוע הדקירה בגבעת זאב" (31 בינואר 2016).

ה."פיגוע הדקירה בבית חורון מהווה "עלית מדרגה" מבחינת המורכבות היחסית והתכנון המוקדם " (27 בינואר 2016).

[1]על פי חוקי פייסבוק ניתן לפתוח דף רק החל מגיל 13. עמר סמיר טה אלרימאוי, שהיה פעיל יותר בפייסבוק מבין השניים,  פתח את דף הפייסבוק שלו בינואר 2012, דהיינו כאשר היה בן 11. הדבר חייב אותו לזייף את גילו האמיתי.