מבט לג’האד העולמי (25 בפברואר- 2 במרץ 2016)

זירת הפיגוע בשכונת

זירת הפיגוע בשכונת "מדינת צדר" השיעית

שוק יום השישי ההומה במוצול.

שוק יום השישי ההומה במוצול.

פעילי משטרת המוסר (אלחסבה) של דאעש בשוק במוצול (אח'באר דולת אלאסלאם, 23 בפברואר 2016).

פעילי משטרת המוסר (אלחסבה) של דאעש בשוק במוצול (אח'באר דולת אלאסלאם, 23 בפברואר 2016).

מסגד חדש על-שם מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי (אח'באר דולת אלאסלאם, 23 בפברואר 2016).

מסגד חדש על-שם מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי (אח'באר דולת אלאסלאם, 23 בפברואר 2016).

ירי לעבר מארק צוקרברג וג'ק דורסי, מייסדי פייסבוק וטוויטר, בסרטון של דאעש

ירי לעבר מארק צוקרברג וג'ק דורסי, מייסדי פייסבוק וטוויטר, בסרטון של דאעש


עיקרי אירועי השבוע

  • הפסקת האש בסוריה בין המשטר הסורי לבין ארגוני המורדים הלא ג'האדיסטים (המתונים), שקיבלה תוקף בהחלטת מועצת הביטחון, נכנסה לתוקפה בליל 27-26 בפברואר 2016. בימים שלאחריה ניכרה ירידה משמעותית בעצימות העימותים באזורים, שעליהם היא אמורה לחול. ההפרות, שהתגלעו עד כה, היו בודדות ומקומיות. מרכזי מעקב רוסי (בשדה בתעופה חמימים שבסוריה) ואמריקאי (בעמאן) מפקחים אחר אופן יישום הפסקת האש ומנסים לאתר ולהכיל את ההפרות.
  • לעומת זאת, בזירות, שבהן פועל דאעש, במזרח ובצפון סוריה, נמשכה הלחימה בין דאעש לבין צבא סוריה והכוחות הכורדים. במסגרתה בוצעו גם תקיפות אוויריות ע"י רוסיה, ארה"ב ומדינות הקואליציה והמשטר הסורי. מנהיג ג'בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה (ארגון שאינו נכלל בהפסקת  האש), קרא לארגוני המורדים להמשיך ולהילחם נגד המשטר הסורי ואף להגביר את התקפותיהם.
  • בשטח בלטו השבוע כמה יוזמות התקפיות של דאעש:מדרום מזרח לחלב עלה בידו להשתלט על העיירה ח'נאצר, בשיתוף פעולה עם ארגוני מורדים אחרים, ובכך לנתק את ציר האספקה החשוב המחבר בין חמץ לחלב. בקרבת הגבול עם תורכיה תקף דאעש את הכוחות הכורדים בעיר תל אביצ' (בסיוע של אש ארטילרית של צבא תורכיה שנורתה לעבר הכוחות הכורדים, שבראיית תורכיה אינם נכללים בהפסקת האש). בעיר אלשדאדי, שמדרום לאלחסכה, יזם דאעש מתקפה נגד הכוחות הכורדים, שכבשו את העיר, כנראה ללא הצלחה. בעיראק המשיך דאעש בפגועי טרור רצחניים בשכונות השיעיות של בגדאד (למעלה ממאה הרוגים).  

 

הסכם הפסקת אש

  • ב- 26 בפברואר 2016בחצות נכנסה לתוקפה הפסקת האש בין המשטר הסורי ותומכיו לבין חלק מארגוני המורדים ("ההסכם הזמני להפסקת פעולות האיבה"). בשלב הראשון הוגבל ההסכם לשבועיים. בהסכם לא נכללו דאעש, ג'בהת אלנצרה ומספר ארגוני טרור נוספים. זוהי הפעם הראשונה, מאז פרוץ העימותים בסוריה בשנת 2011. בה נחתם הסכם הפסקת אש בין המשטר הסורי לבין חלק מארגוני המורדים בחסות מעצמתית ובינלאומית.
  • הסכם הפסקת האש קיבל תוקף של החלטת מועצת הביטחון(החלטה 2268). ההחלטה הביעה תמיכה מוחלטת בהצהרה המשותפת של ארה"ב ורוסיה מה-22 בפברואר 2016 אודות הפסקת האש בסוריה[1]. מועצת הביטחון דרשה את יישומה המלא והמיידי של החלטת מועצת הביטחון 2254 (מה-18 בדצמבר 2015) במטרה ליצור תנאים, שיובילו לשיח מדיני אודות סיום המשבר בסוריה (אתר un reports, 26 בפברואר 2016).
  • לצורך פיקוח על יישום הפסקת האש הוקמו שני מרכזי מעקב: מרכז רוסי, הפועל בשדה התעופה חמימים בסוריה ומרכז מעקב אמריקאי הפועל בעמאן. המרכז בחמימים מאויש על ידי קצינים רוסיים והוא מצויד באמצעי תקשורת מתקדמים (RT, 27 בפברואר 2016). במרכז מצויות מפות בהן מצוין מיקום ארגוני המורדים, אשר הביעו הסכמתם להפסקת האש (דמשק אלא'ן, 24 בפברואר 2016). רוסיה מסתייעת בכלי טיס בלתי מאוישים ובאמצעים מודיעיניים נוספים לפיקוח על יישום ההסכם (ספוטניק, 1 במרץ 2016). המרכז הרוסי החל לפרסם דו"ח יומי העוקב אחר יישום הפסקת האש.  לדברי קצין בכיר סורי כל הפרה מתועדת ונשלחת למרכז בבסיס חמימים ומשם מועברת לצד האמריקאי בעמאן (דף הפייסבוק דמשק אלא'ן, 28 בפברואר 2016).

ערב הפסקת האש הגבירו כל הצדדים המעורבים בלחימה את אינטנסיביות התקפותיהם ברחבי סוריה, אולם מאז כניסת הפסקת האש לתוקפה ניכרה ירידה משמעותית בעצימות העימותיםלמעט הפרות בודדות ומקומיות, נשמרה עד כה הפסקת האש בכל האזורים, שעליהם היא אמורה לחול. לעומת זאת, בזירות, שבהם פעיל דאעש, נמשכה הלחימה (ראו בהמשך)ביום הראשון  ליישום הפסקת האש נרשמו תשע הפרות ובכלל זה ירי ארטילרי מהצד התורכי של הגבול לעבר הכוחות הכורדים בתל אלאביצ' (סקיי ניוז, 28 בפברואר 2016) הרוסים ביקשו מהמרכז האמריקאי בעמאן לטפל בנושא בצינורות דיפלומטים מול תורכיה[2] (אלמנאר, 28 בפברואר 2016).ב-29 בפברואר 2016 דווח הסהר האדום על כניסת  משלוח הומניטארי ראשון של האו"ם לערים ולעיירות הנצורות בסוריה (29 בפברואר 2016, AFP).

 

מנהיג ג'בהת אלנצרה קורא לסרב להסכם הפסקת האש בסוריה
  •  ב-26 בפברואר 2016 פורסמה קלטת-שמע, המיוחסת לאבו מחמד אלג'ולאני, מנהיג ג'בהת אלנצרה שלוחת אלקאעדה בסוריה. כותרת הקלטת: "זה מה שהבטיח לנו אללה ושליחו". אלג'ולאני תקף בחריפות את הסכם הפסקת האש (שארגונו אינו כלול בה). לדבריו היא תוביל לסיום המהפכה ולהישארותו של בשאר אלאסד בשלטון. הוא פנה לעם הסורי וקרא לו לסרב להסכם הפסקת האש. הוא קרא לארגוני המורדים להמשיך להלחם נגד המשטר הסורי ואף להגביר את תקיפותיהם. הוא קרא לתושבי סוריה שלא להאמין להבטחות ארה"ב, שבמשך חמש השנים האחרונות "הציגה עמדות הפכפכות ושקרים". לדבריו המשא ומתן היחיד מתקיים באמצעות הלחימה (אוריינט, 26 בפברואר 2016). 

המערכה האמריקאית נגד דאעש

  • הקואליציה בהובלת ארה"ב המשיכה לבצע תקיפות בעיראק ובסוריה נגד יעדי דאעש וארגוני טרור נוספים, שאינם כלולים בהסכם הפסקת האש. במהלך השבוע ביצעו כלי טיס של מדינות הקואליציה עשרות תקיפות מהאוויר שהתמקדו באזורי מוצול ואלרמאדי, שם מתנהלת לחימה בין צבא עיראק לדאעש. בסוריה חלה עלייה במספר התקיפות נגד יעדי דאעש בעיקר באזור אלחסכה שם מתנהלים עימותים בין הכוחות הכורדים לבין דאעש המנסה לכבוש מחדש מידי הכורדים את העיירה אלשדאדי (ראו בהמשך).
  • בדברים, שנשא ברק אובמה נשיא ארה"ב הוא אמר, כי ארה"ב תעשה ככל שביכולתה להצלחת ההסכם למרות הספקות לגבי יישומו. אובמה שב והדגיש, כי ההסכם אינו תקף לגבי דאעש או ג'בהת אלנצרה וכי הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש תמשיך להלחם נגדו עד להבסתו. עוד אמר, כי חובה להביא להדחתו של הנשיא אסד ולכך אין חלופה. הוא הוסיף, כי גורלו של אסד עדיין מהווה מקור לחילוקי דעות בין ארה"ב לבין רוסיה ואיראן (סקיי ניוז, 26 בפברואר 2016).

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  • לאחר יממה בה השהה את הטיסות חזר חיל האוויר הרוסי לבצע תקיפות מהאוויר ברחבי סוריה. ראש מטה האגף המבצעי של המטה הכללי בצבא רוסיה הדגיש, כי חיל האוויר הרוסי חדל מתקיפותיו באזורים הנמצאים בשליטת "קבוצות האופוזיציה" החתומות על הסכם הפסקת האש (ספוטניק, 27 בפברואר 2016). עם זאת המשיכו כל טיס רוסיים לתקוף מטרות של ארגונים, שאינם נכללים בהסכם, אף כי נראה, שהתקיפות התבצעו בעצימות נמוכה יותר.

עיקרי התפתחויות בסוריה

המרחב, שמדרום מזרח לחלב
  • נמשכו מאמצי הלחימה של דאעש, שתחילתם ב-22 בפברואר 2016, במרחב העיירה ח'נאצר (דרומית מזרחית לחלב). השבוע דווח, כי דאעש, בשיתוף פעולה עם ארגוני מורדים נוספים, הצליח השתלט על העיירה ח'נאצר. בעקבות הישגיו באזור ח'נאצר עלה בידי דאעש לנתק את ציר האספקה החשוב של המשטר הסורי המחבר בין חמץ לבין הכוחות הסורים שבמחוז חלב. מנהל מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם מסר, כי דאעש ומספר ארגונים נוספים, בשיתוף עם לוחמים תורכמנים וקווקזים, ביצעו נגד צבא סוריה התקפה נרחבת, שכללה פיגועי התאבדות. דווח על כמה עשרות הרוגים בקרב חיילי צבא סוריה (אלשרק אלאוסאט, אלספיר 24 בפברואר 2016).
מחוז אלחסכה
  • פעילי דאעש באזור חסכה יזמו מתקפת נגד על העיר אלשדאדי, שנכבשה ב-19 בפברואר ע"י הכוחות הכורדים. באזור העיר התקיימו עימותים עזים במסגרתם הפעיל דאעש מכוניות תופת נגד מוצבי הכוחות הכורדים. לפי שעה לא ברור מי השולט בעיר אולם נראה, כי ידם של הכורדים על העליונה (אלמיאדין, ח'טוה, 28 בפברואר 2016).
דיר אלזור
  • כוחות המשטר הסורי תקפו ריכוזים של פעילי דאעש בקרבת שדה התעופה דיר אלזור ובמספר כפרים באזור (דף הטוויטר של חסין מרתצ'א, 24 בפברואר 2016). נמסר על למעלה מעשרים הרוגים בקרב פעילי דאעש. כמו כן נמסר, כי הכוחות הסורים הרסו  מנהרה של דאעש בשכונת אלצנאעה, שבדרום מזרח דיר אלזור (דמשק אלא'ן, 28 בפברואר 2016).
מחוז אלרקה
  • השבוע תקף דאעש את הכוחות הכורדים באזור העיר תל אביצ', שנפלה לידי הכורדים בתחילת 2015 (יחד עם הערים כובאנה ואלחסכה) באזור תל אביצ', שבקרבת הגבול עם תורכיה, התנהלו עימותים בין דאעש לבין הכוחות הכורדים, שקיבלו סיוע אווירי ממטוסי ארה"ב והקואליציה הבינלאומית. מנגד, ירה הצבא התורכי אש ארטילרית לעבר הכוחות הכורדים. בתקשורת התורכית דווח, כי הכוחות הכורדים (YPG), פועלים כדי לטהר את האזור מפעילי דאעש. בקרבות הללו נהרגו למעלה משבעים פעילי דאעש ויותר מעשרים לוחמים כורדים (המרכז הסורי לזכויות אדם, 27 בפברואר 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
אלרמאדי
  • נמשכים מאמצי צבא עיראק לטהר את העיר אלרמאדי וסביבותיה. דאעש קיבל אחריות להריגתם של 44 חיילי צבא עיראק בשתי התקפות, שביצע ממערב לאלרמאדי. דאעש דיווח, כי פעיל הארגון פוצץ מכונית תופת בסמוך למפקדה עיראקית (אעמאק, 27 בפברואר 2016). כמו כן שיגרו פעילי דאעש אש ארטילרית לעבר חלקה מזרחי של העיר אלרמאדי והרגו תשעה בני אדם (אלסומריה, 28 בפברואר 2016).
אלפלוג'ה
  • צבא עיראק החל במבצע לכיבוש העיר אלפלוג'ה הנשלטת על-ידי דאעש מאז תחילת שנת 2014. דווח, כי צבא עיראק תקף את העיר משלושה צירים במקביל. על-פי הדיווחים, הצליח צבא עיראק עד כה לכבוש כמה שטחים בפרבריה הדרומיים של העיר (אלשרק אלאוסט, 28 בפברואר 2016). נמסר, כי כוחות צבא עיראק הגיעו למרחק של כשישה ק"מ מהכניסה המערבית לעיר (אלמדא, 29 בפברואר 2016). במאמץ לכיבוש אלפאלוג'ה מסתייע צבא עיראק בכוחות שבטיים מקומיים ובסיוע אווירי של מדינות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש (סקיי ניוז בערבית, 27 בפברואר 2016).
בגדאד
  • דאעש המשיך השבוע במתקפת טרור בשכונות שיעיות של בגדאד:
  • ב-25 בפברואר 2016 ביצע דאעש פיגוע התאבדות כפול במוסד חברתי/דתי שיעי בשכונת שעלה, שבצפון מערב בגדאד. בפיגוע נהרגו לפחות 15 בני אדם. הפיגוע בוצע באמצעות שני מחבלים מתאבדים: האחד פוצץ עצמו באמצעות חגורת נפץ בקרב השיעים והשני פוצץ עצמו עם הגעת הכוחות העיראקים למקום. דאעש קיבל אחריות לפיגוע. 
  • ב-28 בפברואר 2016 ביצע דאעש פיגוע באמצעות שני מחבלים מתאבדים רכובים על אופנועים (28 בפברואר, 2016). הפיגוע בוצע בשוק בשכונה השיעית מדינת צדר. בפיגוע נהרגו כתשעים בני אדם וכמאה  נוספים  נפצעו (אלסומריה, 29 בפברואר 2016; אלג'זירה, 28 בפברואר 2016), דאעש קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע.
אזור סאמראא'
  • nקצין עיראקי, שזהותו אינה ידועה, מסר כי 7,000 חיילים עיראקים פתחו ב-1 במרץ 2016 במבצע, שמטרתו לטהר את השטחים מסמראא' ועד לביג'י (מצפון לבגדאד), מנוכחות פעילי דאעש. על פי אותו קצין הכוחות העיראקים מקבלים סיוע אווירי מחיל האוויר העיראקי וממדינות הקואליציה (1 במרץ 2016, AFP). אין בידינו בשלב זה פרטים נוספים על המהלך העיראקי.
מחוז נינוא
מוצול
  • ב-26 בפברואר 2016 פרסם דאעש תמונות משוק יום ששי בעיר מוצול הנמצאת בשליטתו. בתמונות נראה גם מסגד חדש, הנקרא על-שם אבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש, הממוקם ככל הנראה בקרבת השוק (אח'באר דולת אלאסלאם, 23 בפברואר 2016). התמונות הינם חלק ממסע תעמולה של דאעש שנועד להוכיח, כי חיי היום-יום בערים המרכזיות שבשליטתו מתנהלים כרגיל.

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשכה פעילות כוחות הביטחון המצרים נגד מחוז סיני של דאעש, בעיקר באזורי אלשיח' זויד, אלעריש ורפיח. במסגרת זאת ביצעו כוחות הביטחון המצרים מעצרים של עשרות פעילים, סרקו כבישים לאיתור ונטרול  מטעני חבלה  כמו כן החרימו אמצעי לחימה רבים כולל טילים נגד מטוסים (אלמצרי אליום, 24 בפברואר 2016).
  • פעילי מחוז סיני של דאעש המשיכו בפעילות גרילה נגד הכוחות המצרים, שהתמקדה בעיקר בהנחת מטעני חבלה לאורך הצירים. לכוחות הביטחון המצריים נגרמו מספר אבדות. מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות על מספר אירועים כולל פיצוץ שריונית של צבא מצרים בדרום רפיח, שגרם למותם של שני חיילים ופציעתם של שניים נוספים (מצר אלח'באריה, 27 בפברואר 2016).
  • דאעש טען, כיהקים לראשונה "מחסומים זמניים" באזור ג'סר אלואדי, שבמרכז העיר אלעריש. במחסומים אלו נבדקות תעודות זהות של העוברים והשבים במטרה לאתר מבוקשים על-ידי דאעש הפועלים עבור כוחות הביטחון המצריים (אעמאק, 27 בפברואר 2016). מנגד, מסר "מקור בטחוני" מצרי, כי שריוניות התפרסו ברחובות הראשיים של אלעריש לאחר שפעילי טרור הרגו שני אזרחים בכיכר ציבורית. נמסר כי כוחות הביטחון ערכו סריקות בחיפוש אחר חוליית הטרור (דות מצר, 1 במרץ 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
מעורבות מדינות מערביות בפעילות נגד דאעש
  • ב-28 בפברואר 2016 תקפו כלי טיס שיירה של פעילי דאעש סמוך לבני וליד, שבצפון לוב (כ-115 ק"מ דרומית מערבית מהעיר מצרתא). אף גורם לא קיבל אחריות לתקיפה. בכיר בפנטגון  מסר, שארה"ב לא הייתה מעורבת בתקיפה (רויטרס, 28 בפברואר 2016). על פי כתבה בעיתון הבריטי טלגרף מספר קטן של יועצים ביטחוניים מבריטניה יחד עם כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב פועלים בצוותא במלחמה נגד דאעש באזור מצרתא, שבצפון מערב לוב. על פי הכתבה מעניקים הכוחות האמריקאים אימון טקטי לכמה מיליציות מקומיות. ממשלת בריטניה נמנעה מתגובה (הטלגרף, 28 בפברואר 2016).
  • נמסר, כי נשיא צרפת פרנסואה הולנד הורה ליחידות העילית הצרפתיות ובכירי מודיעין ליטול חלק בפעילות צבאית חשאית בלוב. שר ההגנה הצרפתי סירב להגיב לידיעה (RT, 24 בפברואר 2016). מפקד בכוחות צבא לוב שבפיקודו של חפתר אישר נוכחותם של יועצים צבאיים צרפתיים המסייעים לכוחות של חפתר בבנע'אזי (פורטל אלוסט, 25 בפברואר 2016; רויטרס, 24 ו-25 בפברואר 2016; סוכנות הידיעות הלובית, 25 בפברואר 2016).
 צבראתה
  • נמשכים מאבקי השליטה בעיר צבראתה בין דאעש לבין יריביו. על-פי דיווחים בכלי התקשורת, עלה בידו להשתלט, למספר שעות, על מרכז העיר, ובכלל זה על בניין מנהלת הביטחון. מאוחר יותר, לאחר קרבות עם גורמי מיליציה, שהסתייעו בכוחות צבא מטריפולי, נסוגו פעילי דאעש מהעיר כשהם מותירים אחריהם 12 גופות של אנשי מנהלת הביטחון, שהוצאו על ידם להורג (ניוזוויק, 24 בפברואר 2016; בואבה אפריקיא אלאח'באריה, 27 בפברואר 2016; אלג'זירה.נט, 23 ו-24 בפברואר 2016).
  • בהודעה, שפרסמה עיריית צבראתה נמסר, כי פעילי דאעש ניצלו "ואקום ביטחוני", שנוצר במרכז העיר. אולם מנגנוני הביטחון ביצעו סריקות בפרברי העיר והצליחו לסלק את פעילי דאעש אל מחוץ לעיר (אתר עיריית צבראתה, 24 בפברואר 2016). מאוחר יותר נמסר, כי הפעילות נגד פעילי דאעש בצבראתה ובפרבריה

[1]פרוט ראו מבט לג'יהאד העולמי (24-18 בפברואר 2016).
[2]תורכיה התנגדה להכללת הכוחות הכורדים בהסכם הפסקת אש. ראש ממשלת תורכיה אמר, כי אם תורכיה תזהה איום על ביטחונה היא לא תהסס לפעול נגד דאעש, נגד הכוחות הכורדיים ואף נגדמשטר אסד (RT, 25 בפברואר 2016).