מבט לג’האד העולמי (10 – 16 במרץ 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

שיחת ועידה בין מרכז התיאום הרוסי בבסיס חמימים בסוריה לבין משרד ההגנה ברוסיה בראשות שר ההגנה הרוסי

שיחת ועידה בין מרכז התיאום הרוסי בבסיס חמימים בסוריה לבין משרד ההגנה ברוסיה בראשות שר ההגנה הרוסי

פעיל דאעש מבצע ירי נ

פעיל דאעש מבצע ירי נ"מ לעבר מטוס קרב רוסי באזור תדמור

פעיל דאעש המכונה עבד אללה אלמא'מן שביצע את אחד מפיגועי ההתאבדות

פעיל דאעש המכונה עבד אללה אלמא'מן שביצע את אחד מפיגועי ההתאבדות

אבו עמר הצ'צ'ני (AlAan TV, 11 באוקטובר 2014).

אבו עמר הצ'צ'ני (AlAan TV, 11 באוקטובר 2014).

הראיון עם האמיר החדש של מחוזות המדינה האסלאמית בלוב, עבד אלקאדר אלנג'די  (justpaste.it, 8 במרץ 2016).

הראיון עם האמיר החדש של מחוזות המדינה האסלאמית בלוב, עבד אלקאדר אלנג'די (justpaste.it, 8 במרץ 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • הפסקת האש בסוריה, שנכנסה לתוקפה בליל 27-26 בפברואר, נשמרהבשבוע השלישי לקיומה, במאפיינים המוכרים: ירידה משמעותית בעצימות העימותים, הפרות מקומיות ובלתי משמעותיות והמשך תקיפות אוויריות של רוסיה ומדינות הקואליציה בהנהגת ארה"ב נגד דאעש ונגד הארגונים, שהפסקת האש אינה חלה עליהם. גם השבוע נמשך מהלך צבא סוריה לכיבוש העיר תדמור. צבא סוריה, בסיוע אווירי רוסי, תפס שטחים שולטים בקרבת העיר כנראה כהכנה לקראת פריצה אליה וכיבושה מידי דאעש.
  • במלאת חמש שנים לפרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, וערב תחילת שיחות ההסדרה בג'נבה, יצא נשיא רוסיה פוטין בהודעה דרמטית בה מסר על הסגת חלק גדול מהכוח הצבאי הרוסי בסוריה באופן מיידי (הוצאת הכוחות החלה ב-15 במרץ 2016, יום לאחר ההודעה).בשלב זה לא ברור לנו מה הסיבות למהלך הרוסי המפתיע, מהן מטרותיו המדיניות, מה יהיה היקף הכוחות הרוסים שיוותרו בסוריה ומה יהיה אופי הפעולה של הרוסים בהמשך.
  • המשטר הרוסי הבליט בהצהרותיו את הישגי שבעת חודשי המעורבות הצבאית ברוסיה. אולם בניגוד לתעמולה הרוסית (והסורית)המצב בשטח מורכב יותר: מאזן המעורבות הרוסית מצביע, שהיא איפשרה לצבא סוריה לייצב את שורותיו ואף לזכות בהישגים טריטוריאליים בכמה זירות לחימה חשובות (מרחב חלב, המרחב שממזרח לחמץ, דרום סוריה). אולם המהלכים ההתקפיים של סוריה בזירות השונות רחוקים מסיומם, ליבת אזור השליטה הטריטוריאליים ועמוד השידרה הצבאי של דאעש עודם נשמרים וארגוני המורדים, ובתוכם ג'בהת אלנצרה, ממשיכים לשמור על עיקר מאחזיהםולאיים על שטחים חיוניים של המשטר הסורי (מאזור אדלב, למשל).
  • על רקע זה אנו סבורים, שהמהלך הרוסי טומן בחובו סיכונים למשטר הסורי, שעיקרם בלימת תנופת ההישגים של צבא סוריה, שהתאפשרה בשל הסיוע הרוסי. בו בזמן היא עלולה להעלות את הביטחון העצמי והמוטיבציה של דאעש, ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים נוספים. המצב בסוריה, בתום חמש שנות לחימה, עודנו רחוק מהכרעה והגלגל עלול לשוב ולהתהפך, כפי שארע בעבר.

 

מעורבות רוסיה בלחימה בסוריה

  • במהלך ישיבה שקיים וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, עם שרי החוץ וההגנה, הודיע פוטין על הסגת חלק גדול מכוח הרוסי השוהה בסוריה. זאת משום, שלדבריו המעורבות הרוסית בסוריה השיגה את מרבית מטרותיה (אתר הקרמלין, 14 במרץ 2016). פוטין הורה להתחיל בהסגת הכוחות כבר ב-15 במרץ 2016. לדברי פוטין בסיסי הים והאוויר בטרטוס ובחמימים ימשיכו לפעול כבעבר אולם חלק מהמטוסים וכלי השיט יוצאו מהם. רוסיה גם תמשיך להפעיל את מרכז התמיכה המפקח על קיום הפסקת האש (אתר הקרמלין, 14 במרץ 2016). במקביל הורה פוטין על הגברת הנוכחות הדיפלומטית של רוסיה בשיחות הפיוס בג'נבה במטרה לסייע לסיומו של המשבר בסוריה (אלג'זירה, סקיי ניוז, 14 במרץ 2016).
  • לדברי שר ההגנה הרוסי עד להודעת פוטין ביצע חיל האוויר כ-9,000 תקיפות בסוריה, שהביאו לפגיעה קשה במשאבי ארגוני הטרור (209 מתקני נפט וקרוב ל-3,000 מיכליות). כמו כן חסם חיל האוויר נתיבי אספקה בין תורכיה לסוריה, ששימשו לסחר בנפט ולהעברת אמצעי לחימה. ההודעה ציינה, כי בזכות הסיוע הרוסי הצליח המשטר הסורי לשחרר חלקים נרחבים בסוריה (כ-10,000 קמ"ר וכ-400 כפרים ועיירות) ולהרוג 2,000 פעילי טרור, כולל 17 מפקדים ממוצא רוסי (RT, 15 במרץ 2016).
  • הוצאה מתוקשרת של הכוחות הרוסים מסוריה החלה להתבצע באופן מיידי, יום לאחר הודעת הנשיא פוטין. החל מה-14 במרץ 2016 דיווחו מקורות רוסיים וערביים, כי מספר גדול של מטוסי קרב רוסיים עזבו את בסיס חיל האוויר בחמימים בשתי פעימות, כמו כן דווח על יציאת כלי שיט רוסיים מנמל טרטוס ועל פינוי כוחות וציוד צבאי. בו בזמן דווח, כי חיל האוויר הרוסי ימשיך לתקוף יעדי דאעש בתדמור כסיוע להתקדמות הצבא הסורי.
  • לשכת הנשיאות הסוריתפרסמה הודעה רשמית בה נאמר כי וולדימיר פוטין ובשאר אסד סיכמו ביניהם בשיחת טלפון לצמצם את הכוחות האוויריים של רוסיה בסוריה. זאת בשל הצלחות הצבא הסורי בשיתוף עם חיל האוויר הרוסי במאבק בטרור, לנוכח השבת הביטחון לאזורים רבים בסוריה ובעקבות ההתקדמות בתהליכי הפיוס. לדברי ההודעה הבטיחה רוסיה להמשיך לסייע לסוריה במאבקה בטרור (דף הפייסבוק הרשמי של נשיא סוריה, 14 במרץ 2016). בת'ינה שעבאן, יועצת הנשיא הסורי לעניינים מדיניים ולענייני הסברה, ציינה כי ההחלטה הרוסית הינה "התפתחות טבעית" לנוכח הפסקת האש והשגת כל המטרות שעליהן הסכימו רוסיה וסוריה. היא הדגישה        שסוריה לא הופתעה מההחלטה וטענה כי צבא סוריה מסוגל לא רק לשמור על השטחים, שכבש אלא גם להרחיב שטחי שליטתו (אלמיאדין, 15 במרץ 2016; RT, 14 במרץ 2016).

הסכם הפסקת אש-תמונת מצב

  • הסכם הפסקת האש נכנס לשבוע השלישי. גם בשבוע שעבר היא נשמרה במאפיינה המוכרים , קרי: ירידה משמעותית בעצימות העימותים, הפרות מקומיות ובלתי משמעותיות, המשך התקיפות האוויריות נגד דאעש וארגונים נוספים, שאינם נכללים הפסקת האש, והמשך מהלך צבאי נרחב של צבא סוריה נגד דאעש במרחב תדמור. דובר מחלקת המדינה של ארה"ב אמר, כי הפסקת האש צפויה להמשך גם לאחר השבועיים שנקבעו לה משום שאף גורם בסוריה לא הביע רצון לסיימה (עמוד הטוויטר של שגרירות ארה"ב בסוריה, 12 במרץ 2016).
  • משרד ההגנה הרוסי מפרסם מידי יום מסמך מטעם מרכז התיאום בסוריה המדווח על הפרות הפסקת האש. על פי דיווחים אלו נרשמו בשבוע האחרון מידי יום בממוצע פחות מעשר הפרות. משרד ההגנה הרוסי ציין, כי חיל האוויר הרוסי והסורי לא ביצעו תקיפות נגד קבוצות אופוזיציה בסוריה אשר הכריזו על התחייבותם לפסקת האש (טאאס, 9 במרץ 2016). כמו כן נמסר שנחתמו מספר הסכמים מקומיים נוספים עם כמה ארגונים, שקיבלו על עצמם את תנאי הפסקת האש (דף הטוויטר של משרד ההגנה של רוסיה, 12 במרץ 2016). לדברי  שר ההגנה הרוסי, מספר הארגונים שהצטרפו להכרזה על הפסקת אש בסוריה הגיע ל-42  ומתנהלים מגעים להצטרפותם של ארגונים  נוספים (ספוטניק, 12 במרץ 2016).
המערכה הבינלאומית נגד דאעש
  • הקואליציה בהובלת ארה"ב המשיכה לבצע תקיפות בעיראק ובסוריה נגד יעדי דאעש וארגוני טרור נוספים, שאינם כלולים בהסכם הפסקת האש. במהלך השבוע ביצעו כלי טיס של מדינות הקואליציה עשרות רבות של תקיפות מהאוויר. בסוריה התמקדו התקיפות באזורי מראע (מצפון לחלב), חסכה, תדמור ואלרקה. בעיראק התמקדו התקיפות בעיקר באלרמאדי, סנג'אר ומוצול. בכירים אמריקאים חשפו, כי ארה"ב ביצעה בעיראק שורה של תקיפות אוויריות נגד תשתית של דאעש המייצרת חומרים כימיים. על פי הדיווח הסתמכו התקיפות הללו על מידע מודיעיני שהושג מתחקור של בכיר הארגון, שנשבה לפני מספר שבועות  (CNN, 9 במרץ 2016).
  • תורכיה
  • הצבא התורכי המשיך גםהשבוע בירי משטח תורכיה לעבר מטרות דאעש ולעבר הכוחות הכורדיים בשטח סוריה. נציג הכוחות הכורדים באזור עפרין, שבקרבת גבול תורכיה סוריה, טען כי תורכיה מפרה את הפסקת האש מידי יום. לדבריו מתכננים הכורדים פנייה לאו"ם ולגופים נוספים כדי למחות על פעילותה של תורכיה (רויטרס, 9 במרץ 2016). כמו כן דווח כי צבא תורכיה ירה לעבר הכפר שוירין (Shwireen), שבשליטת דאעש, כ-9 ק"מ מדרום לגבול סוריה-תורכיה. בסרטון, שפרסמה זרוע ההסברה של דאעש, נראים כמה בתים, שנפגעו מהתקיפה (אעמאק; vid.me, 13 במרץ 2016).

עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז חמץ
נמשך המאמץ של צבא סוריה לכבוש את העיר תדמור
  • נמשך מאמץ צבא סוריה לכיבוש העיר תדמור, שממזרח לחמץ. נראה כי הלחימה נמשכת עדיין בפאתי העיר. נמסר שצבא סוריה הצליח להתקדם ולכבוש כמה מקומות שולטים ממערב לתדמור. באזור אלקריתין, שמדרום מזרח לחמץ, הצליח צבא סוריה להשתלט על אזור שולט ממערב לעיר (אלמנאר, 10 במרץ 2016). נראה איפא, כי צבא סוריה מכתר את שתי הערים הללו, כהכנה לפריצה אליהן ולכיבושן מידי דאעש.
  • המאמץ הסורי לכיבוש תדמור מגובה ע"י סיוע אווירי רוסי אינטנסיבי. המטוסים הרוסים תקפו יעדי דאעש בעיר ובסביבותיה. כמו כן הם סייעו  בבידוד העיר ע"י תקיפות צירים המובילים ממנה אל שטחי שליטתו של דאעש במזרח המדינה (אלדרר אלטאמיה, 12 במרץ 2016). כתוצאה מהתקיפות האוויריות ומהלחימה המתנהלת בתדמור ובסביבותיה נמלטו אזרחים רבים לכיוון מזרח, בין השאר לעיר רקה ולאזור הכפרי שבסביבה.
מעבר אלתנף
  • באזור מעבר אלתנף נמשכו ההתכתשויות בין כוח המורדים לבין דאעש. עם תחילת המהלך הסורי לכיבוש תדמור ניסה כוח מורדים להשתלט על המעבר. מאז, כך נראה, עבר המעבר מיד ליד. נראה כי השבוע כבשו ארגוני המורדים את המעבר פעם נוספת מידי פעילי דאעש (חשבון הטוויטר داعش عاجل@DaeshAjel3, 12 במרץ 2016).
התכתשויות במחוזות נוספים ברחבי סוריה
  • במחוזות נוספים בסוריה, הן באלו שעליהם חלה הפסקת האש והן באזורים שעליהם היא אינה חלה, נמשכו התנגשויות מקומיות בין הכוחות השונים:
  • מחוז חלב: נמשכו עימותים מקומיים בין הכוחות הכורדיים לבין דאעש, המנהל נגדם לוחמת גרילה. השבוע ביצע דאעש שני פיגועי התאבדות נגד עמדה של הכוחות הכורדים באזור סכר תשרין (סוריא מבאשר, 11 במרץ 2016
  • מחוז אלחסכה: הכוחות הכורדים ספגו אבדות כתוצאה מפיגוע התאבדות, שבוצע ע"י מחבל מתאבד במערב העיר אלחסכה (סוריא מבאשר, 12 במרץ 2016).
  • דיר אלזור: נמשכו העימותים בין הכוחות הסורים לפעילי דאעש באזור שדה התעופה הצבאי. כמו כן התבצעו כמה תקיפות של דאעש בכמה שכונות בעיר. הכוחות הסורים פוצצו בעיר מנהרה שהובילה להתמוטטות מספר מבנים, שבתוכם שהו פעילי דאעש (אלדרר אלשאמיה, 13 במרץ 2016).
  • אדלב: במרחב הכפרי של אדלבהתנהלו עימותים בין כוחות צבא סוריה החופשי לבין פעילי ג'בהת אלנצרה. נמסר, כי פעילי ג'בהת אלנצרה הצליחו להשתלט על מחסני נשק ותחמושת של צבא סוריה החופשי (אלמיאדין, 13 במרץ 2016).
  • אזור דמשק: התנהלו עימותים בחלקו הדרומי של מחנה הפליטים אלירמוכ בין פעילי דאעש ותומכיהם לבין ג'בהת אלנצרה (sputniknews, 3 במרץ 2016; arabi21, 7 במרץ 2016; סוכנות פלסטין חרה, 10 במרץ 2016).
  • דרום סוריה:חטיבת שהדאא' אלירמוכ, המזוהה עם דאעש, מינתה ב-7 במרץ 2016 "אמיר" חדש המכונה אבו עבדאללה אלמדני. האמיר החדש הינו ממוצא סעודי. הוא מחליף את אבו עבידה אלקחטאני, שמונה לתפקיד לאחר הריגתו של מייסד הארגון אבו עלי אלברידי ע"י ג'בהת אלנצרה (נובמבר 2015).
  • אזור דרעא: התנהלו עימותים בין כוחות המורדים לבין פעילי דאעש בכפר עין אלביצ'אא', מצפון מזרח לדרעא. נמסר על אבידות, שנגרמו לשני הצדדים (אעמאק, 11 במרץ 2016, המרכז הסורי לזכויות אדם, 12 במרץ 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
  • נמשכים מאמצי צבא עיראק לטהר את העיר אלרמאדי וסביבותיה. דאעש ממשיך לבצע התקפות גרילה נגד צבא עיראק בפרברי העיר ובסביבותיה. דאעש טען, כי ב-9 במרץ 2016 השתלט על ארבעה מוצבים של צבא עיראק בצפון אלרמאדי. 25 חיילים עיראקיים נהרגו בהתקפה (אעמאק, 9 במרץ 2016). ב-13 במרץ 2016 הודיע דאעש כי בהתקפה שביצעו פעיליו נגד עמדות של צבא עיראק צפונית-מערבית לאלרמאדי, נהרגו עשרים חיילים עיראקיים ונפגעו עשרה נגמ"שים (אעמאק, 13 במרץ 2016).
גבול עיראק עם ערב הסעודית
  • צבא עיראק הודיע כי כוח של משמר הגבול העיראקי סיכל מתקפה של דאעש נגד עמדה של משמר הגבול במכר אלנעאם, על גבול עיראק-ערב הסעודית. על-פי הדיווח, דאעש הפעיל במהלך ההתקפה מכונית תופת הנהוגה בידי מחבל מתאבד (אלסומריה, 12 במרץ 2016).
  • בכירים עיראקיים ובכירים בכוחות הפשמרגה הכורדיים דיווחו, כי דאעש ביצע שתי תקיפות בהן השתמש בנשק כימי. התקיפות בוצעו ב-12 במרץ 2016 באזור תאזה (דרומית לכרכוכ). בתקיפות נהרגה ילדה וכשש מאות בני אדם נפצעו (The Star, 12 מרץ 2016).
  • מחלקת המדינה של ארה"ב הודיעה רשמית על מעצרו של סלימאן דאוד אלעפארי ראש יחידת פיתוח הנשק הכימי של דאעש. הוא נעצר בפשיטה שנערכה בעיראק בחודש שעבר. סלימאן אלעפארי הועבר ע"י האמריקאים לשלטונות עיראק  (אלג'זירה, 9 במרץ 2016; ניו יורק טיימס, 9 במרץ 2016).

התנהלות המדינה האסלאמית

עשרות אלפי מסמכים של דאעש נפלו לידי המודיעין הגרמני
  • עשרות אלפי מסמכים של דאעשהמכילים שמות, כתובות ומספרי טלפון של יותר מ-22 אלף פעילי הארגון הועברו לידי המודיעין הגרמני. כמה מהמסמכים נחשפו בכלי תקשורת. המסמכים הללו התקבלו ממפקד משטרת ביטחון הפנים של דאעש לשעבר, המכונה אבו חאמד, ששרת בצבא סוריה החופשי וערק לדאעש (סקאי ניוז, 10 במרץ 2016). בין המסמכים שהועברו מצויים שאלונים של מנהלת הגבולות של דאעש, הגוף האחראי על קליטת המתנדבים הזרים לשורות הארגון. על פי המסמכים אזרחים מיותר מ-51 מדינות מסרו את הפרטים האישיים שלהם בטופסי הבקשה במטרה להצטרף לארגון. בין השמות שאותרו היו גם שמותיהם של שלושת המחבלים, שביצעו את המתקפה בתיאטרון בטקלאן בפריס בנובמבר 2015  (גולף ניוז, 12 במרץ 2016).
דיווחים לפיהם בכיר בדאעש ממוצא צ'צ'ני נפצע קשה או נהרג
  • nצבא ארה"ב הודיע שעמר הצ'צ'ני, מפקד צבאי בכיר בדאעש, נהרג בתקיפה אווירית ב-4 במרץ 2016 בעיר שדאדי, דרומית לאלחסכה (שנפלה לידי הכוחות הכורדים). על פי גרסת מרכז המעקב לזכויות אדם שרד עמר הצ'צ'ני את התקיפה האווירית שבוצעה נגד שיירה שבה נסע. חלק מהפעילים שהיו עימו בשיירה נהרגו אולם הוא נפצע באורח קשה ונלקח ממחוז חסכה לבית חולים באלרקה שם הוא מטופל ע"י רופא של דאעש ממוצא אירופאי. על פי מספר דיווחים הוא נמצא במצב של מוות קליני (המרכז הסורי לזכויות אדם; אלערביה, 13 במרץ 2016). סוכנות הידיעות אעמאק של דאעש הכחישה את ההודעה על מותו של עמר הצ'צ'ני (אלג'זירה, 15 במרץ).

בהתבססות במזרח סוריה הסתייע דאעש במיומנויות הצבאיות של פעיל ג'האד צ'צ'ני מגיאורגיה המכונה עמר הצ'צ'ני. פעיל זה עמד, עד סוף 2013, בראש יחידה צבאית מובחרת בשם "צבא המהגרים", שהייתה מזוהה עם ג'בהת אלנצרה. בתחילת 2014 הוא ערק לשורות דאעש ומונה לשמש כמפקד האזור הצפוני של סוריה מטעמו. בתחילה התמקדה פעילותו של עמר הצ'צ'ני באזור חלב, מקור כוחו. במחצית הראשונה של 2014 התרחבה פעילותו גם מזרחה למרחב המשתרע עד לדיר אלזור, במהלך פעילותו במזרח סוריה התגלעו סכסוכים קשים בין דאעש לבין קבוצות אסלאמיות נוספות בשל יחסו הברוטאלי של דאעש לאוכלוסיה וניסיונו לכפות את האסלאם הרדיקאלי עליה, במידע הטעון אימות נמסר כי הוא משמש כיום כראש המטה של המועצה הצבאית של המדינה האסלאמית. מותו של עמר הצ'צ'ני, אם תתאמת ההודעה האמריקאית, מהווה פגיעה קשה בצמרת הפיקוד של דאעש.

 

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשכה פעילות כוחות הביטחון המצרים נגד מחוז סיני של דאעש, בעיקר באזורי אלשיח' זויד, אלעריש ורפיח. נמסר על כמה עשרות  הרוגים בקרב פעילי מחוז סיני של דאעש ופציעתם של רבים אחרים (פורטל וטו, 12 במרץ 2016) כמו כן נמסר על מעצרים של פעילים רבים. במקביל המשיכו פעילי דאעש בפעילות גרילה נגד כוחות הביטחון המצריים בעיקר במתווה של הנחת מטענים נגד כלי רכב צבאיים. נמסר על כמה אנשי כוחות הביטחון המצריים שנהרגו ונפצעו בעיקר כתוצאה מפיצוץ מטעני חבלה .
  • מחוז סיני של דאעש פרסם סרטון תחת הכותרת "נקטר החיים" (Rahiq al Hayah). בסרטון נראים שלושה מחבלים מתאבדים של הארגון המודים על כך שנפלה בחלקם הזכות לבצע פיגוע התאבדות. הם מקריאים את צוואתם בה הם מבטיחים להמשיך להילחם נגד "העריצים וסוכניהם" (קרי, המשטר המצרי), לפוצץ מכוניות תופת ולשחרר את אסיריהם. בסוף הסרטון נראים פיגועי ההתאבדות שביצעו (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 10 במרץ 2016).

פלסטינים וערבי ישראל

  • ערבי ישראלי בשם ח'ליל צאלח אלסיד, מאום אלפחם, נהרג ככל הנראה בתקיפה של מטוסים אמריקאים בעת שלחם בשורות דאעש בסוריה. ההרוג, בן 28 , נשוי ואב לילד, הגיע לסוריה לפני כשלוש שנים דרך תורכיה. לדברי המשפחה מאז הגיעו לסוריה לא יצר עימם קשר. למשפחתו נודע על מותו מהרשתות החברתיות (Ynet, 13 במרץ 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
ראיון עם מנהיג דאעש בלוב
  • בגיליון החדש של כתב העת של דאעש אלנבא, שיצא לאור ב-8 במרץ 2016, פורסם ראיון עם עבד אלקאדר אלנג'די, האמיר החדש של המחוזות הלובים של המדינה האסלאמית. נמסר כי אלנג'די החליף בתפקידו את אבו מע'ירה אלקחטאני שנהרג בתקיפה של חיל האוויר של ארה"ב בדרנה בנובמבר 2015 (justpaste.it, 8 במרץ 2016).
  • בראיון קורא אלנג'די לכל המוסלמים להגר למרכז הח'ליפות של המדינה האסלאמית (קרי, עיראק וסוריה) אולם גם למחוזות האחרים שלה וביניהם לוב. לדבריו המדינה האסלאמית בלוב עדיין נמצאת בראשית דרכה, אך היא הולכת בדרכם של מחוזות עיראק וסוריה. היא מקימה את מוסדותיה ובהם משטרת המוסר, מערכת סיוע לנזקקים, מערכת המשפט ועוד. המוסדות הללו מקיימים לדבריו קשר רציף עם מוסדות מקבילים במדינה האסלאמית. אלנג'די התייחס בראיון בביטול לדיווחים אודות הקמתה של קואליציה בינלאומית נגד דאעש בלוב. הוא גם איים על שליטי המדינות השכנות ללוב, דוגמת תוניסיה ומצרים, כי דבר לא ימנע מפעילי דאעש להגיע אליהם ולחסל את שלטונם. אלנג'די הביע תקוותו שפעילי דאעש בלוב יהיו כובשיה של רומא (justpaste.it, 8 במרץ 2016).
  • חשיפת שמו של האמיר החדש בכלי התקשורת של דאעש עשוי להצביע על הגברת הביטחון העצמי של שלוחת הארגון בלוב, ההולכת ומתבוססת במרחב השליטה הטריטוריאלי שבסרת. לפעילים מבחוץ יש תפקיד מרכזי בהתבססות השלוחה וזוהי הסיבה לקריאה שמפנה אלנג'די למוסלמים להגר ללוב. לוב הינה המדינה היחידה מחוץ לעיראק ולסוריה שבה הצליח דאעש לבסס מערכת ממשל השולטת על אוכלוסיה ועל תשתיות מדיניות. לטענת דאעש, כפי באה לידי ביטוי בראיון של אלנג'די, מקיימת מערכת ממשל זאת קשרים עם המערכות המקבילות בעיראק ובסוריה, למרות הריחוק הגיאוגרפי שביניהם.

חוף השנהב
  • מערב אפריקה ממשיכה להוות מוקד לפעולות הטרור של שלוחת אלקאעדה:ב-13 במרץ 2016 תקפו שישה מחבלים חמושים שני בתי מלון בעיר הנופש גראנד בסאם, שבחוף השנהב (הממוקמת כ-40 ק"מ מהבירה אבידג'אן). לפחות 16 בני אדם נהרגו ביניהם ארבעה אירופאים ועשרה מקומיים (ביניהם שני חיילים). 22 בני אדם נפצעו. ששת החמושים פרצו לבית מלון שם החזיקו בכמה בני ערובה. חלקם עברו לבית מלון סמוך וירו בנופשים ששהו בו. כמו כן נשמעו יריות מאזור החוף.ששת המחבלים שהשתתפו בתקיפה נהרגו. ארגון אלקאעדה במע'רב (AQIM) קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעה, שפרסם הארגון, הוא שיבח את "גיבוריו", שהצליחו לפרוץ לבתי המלון (אול אפריקה, 14 במרץ 2016).
פעילות תודעתית
  • מחוז אלרקה של המדינה האסלאמית פרסם סרטון תחת הכותרת "הוי צאצאי הנביא בלבנון" בסרטון מושמעת קריאה לתושבי לבנון להישבע אמונים לארגון דאעש ולהלחם ב"עריצים" הלבנונים השולטים כיום במדינה. בסרטון מתייחסים פעילי הארגון לארגון חזבאללה, בן טיפוחה של איראן המכונה "ארגון פושע" אשר משחית את לבנון ונלחם לצד משטר אסד. הסרטון קורא לנוצרים בלבנון להתאסלם וקורא להשלטת ההלכה האסלאמית על לבנון (issdarat, 11 במרץ 2016). בסרטון זה יש להערכתנו משום מענה למתקפה התקשורתית שמנהל חזבאללה בזירה הפנים-לבנונית נגד דאעש ושאר הארגונים הג'האדיסטים.