חמאס כמסייעת לטרור האנטי-מצרי: הידרדרות ביחסי חמאס עם המשטר המצרי בעקבות האשמות מצריות במעורבות חמאס ברצח התובע הכללי המצרי (2015).


מג'די עבד אלע'פאר, שר הפנים המצרי, במסיבת עיתונאים במהלכה האשים את חמאס במעורבות בחיסולו של התובע הכללי המצרי  (יוטיוב, 6 במרץ 2016).
מג'די עבד אלע'פאר, שר הפנים המצרי, במסיבת עיתונאים במהלכה האשים את חמאס במעורבות בחיסולו של התובע הכללי המצרי  (יוטיוב, 6 במרץ 2016).

כללי

1.   בסוף פברואר 2016 שיגר פעיל ג'האדיסטי הנלחם בשורות דאעש בסוריה איגרת פומבית למנהיג המדינה האסלאמית הח'ליף אבו בכר אלבע'דאדי. האיגרת, שהינה להערכתנו אוטנטית, תוקפת בחריפות את שיתוף הפעולה המתקיים בין מחוז סיני של המדינה האסלאמית (קרי, דאעש) לבין הזרוע הצבאית של חמאס. שיתוף פעולה זה אומנם מסייע למערכה שמנהל מחוז סיני נגד המשטר המצרי אולם, לדברי הכותב, אין לו הצדקה הלכתית ומעשית, שכן חמאסהינה תנועה "כופרת" המדכאת את תומכי דאעש ברצועת עזה.

2.   האיגרת מפרטת את מרכיבי שיתוף הפעולה הצבאי, שבין מחוז סיני של המדינה האסלאמית (קרי, של דאעש) לבין גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. על פי האיגרת מסייעים פעילי מחוז סיני בהברחת אמצעי לחימה, שמקורם בלוב ובסודאן, אל תוך הרצועה. לעומת זאת מסייעת חמאס למחוז סיני בייצור אמצעי לחימה (חומרי נפץ ותחמושת), היא מקבלת לאשפוז פצועים בבתי חולים ברצועה, מספקת אמצעי קשר, מייצרת מדים לפעילי מחוז סיני ואף מארחת בכירים ממחוז סיני ברצועה (ראו נספח א'). מרכיבים אלו של שיתוף פעולה נחשפו בעבר בדיווחי התקשורת הישראלית, הערבית והמערבית.

3.   מחוז סיני של המדינה האסלאמית מנהל מאז הקמתו הפורמאלית (10 בנובמבר 2014) מערכה עיקשת של גרילה וטרור נגד המשטר המצרי. כוחות הביטחון המצרים אינם מצליחים להכריע את מחוז סיני ולעקור את מאחזיו, שבצפון חצי האי סיני (מרחב רפיח -שיח' זויד- אלעריש). כמו כן יוזם דאעש פעולות טרור במצרים גופא אותם הוא שואף להרחיב. המשטר המצרי מודע היטב לשיתוף הפעולה בין מחוז סיני לבין חמאס על מאפייניו השונים. זוהי הסיבה המרכזית להידרדרות יחסי מצרים עם חמאס בשנה האחרונה ולמגוון הצעדים בשטח, שנקטו כוחות הביטחון המצרים נגד חמאס ברצועה: סגירת מנהרות , הצפת מנהרות, יצירת אזור חיץ לאורך הגבול עם רצועת עזה, סגירת מעבר רפיח ו"חטיפתם" של ארבעת פעילי היחידה הימית של חמאס שיצאו מהרצועה[1]. למהלכים הללו נלווית מערכה מדינית, תודעתית ומשפטית, שמנהלת מצרים נגד חמאס. מערכה זאת התבטאה, בין השאר, בהכרזתה של הזרוע הצבאית של חמאס כארגון טרור, כשעדיין עומדת על הפרק תביעה להכריז על חמאס כולה כעל ארגון טרור (ראו נספח ג').

4.   ב-6 במרץ 2016 חלה עלייה נוספת ברף המתיחות בין המשטר המצרי לבין חמאס כאשר שר הפנים המצרי מג'די עבד אלע'פאר כינס מסיבת עיתונאים בה האשים את חמאס במעורבות בחיסול השאם ברכאת, התובע הכללי של מצרים, שיוחסה ע"י המצרים לפעילי תנועת האחים המוסלמים (יוני 2015). חמאס הכחישה נמרצות האשמות אלו אולם מקורות מצרים שבו וטענו, כי חמאס העניקה סיוע מבצעי לפעילי טרור של תנועת האחים המוסלמים, בין השאר, ע"י אימונם ברצועת עזה. חמאס מצידה שיגרה לאחרונה משלחת בכירים לפגישה עם מנהל המודיעין הכללי המצרי בניסיון להוריד את גובה הלהבות. עצם קבלת המשלחת בקהיר היוותה איתות מצרי שקיימת נכונות להידבר עם חמאס אך במישור המעשי נראה, כי לא הושגו תוצאות מעשיות (ראו נספח ב').

5.   לסיכום: חמאס, המשתפת פעולה עם מחוז סיני של המדינה האסלאמית, ניצבת בפני מערכת לחצים קשה מצד המשטר המצרי המהווים מרכיב חשוב במצוקה האסטרטגית שאליה נקלעה חמאס. ברקע הלחצים הללו עומדת התפיסה המצרית, כי חמאס מהווה איום על בטחונה הלאומי של מצרים בשל הסיוע שהיא מגישה לארגונים עוינים המנהלים מערכה נגד המשטר המצרי (מחוז סיני של המדינה האסלאמית, תנועת האחים המוסלמים). תפיסה זאת נשענת להערכתנו על מידע אוטנטי המצוי בידי כוחות הביטחון המצרים אודות שיתוף הפעולה שבין חמאס לבין מחוז סיני של המדינה האסלאמית. לכך נלוות האשמות, שמקורן כנראה בחקירת עצורים, כי חמאס מסייעת גם לפעולות תנועת האחים המוסלמים במצרים, על רקע אידיאולוגיה משותפת ועוינות למשטר המצרי (חמאס הינה הפלג הפלסטיני של התנועה). עמדה מצרית זאת צפויה להערכתנו להקשות על מאמצי חמאס להביא לשיפור מהותי ביחסיה עם מצרים.

 

[1]ב-19 באוגוסט 2015  "נחטפו" ארבעה פעילים של היחידה הימית של הזרוע הצבאית של חמאס, שיצאו מהרצועה, יתכן למטרות אימונים. הארבעה עברו את ביקורת הגבול במעבר רפיח ועלו על אוטובוס בדרכם לשדה התעופה בקהיר. לאחר נסיעה קצרה נעצר האוטובוס ע"י רעולי פנים חמושים והארבעה נחטפו. מקורות בחמאס טענו, כי בידיהם מידע לפיו מנגנוני הביטחון המצרים עומדים מאחורי החטיפה. המצרים הכחישו את טענות חמאס. עד היום לא ידוע מה עלה בגורלם.