מבט לג’האד העולמי (24 – 30 במרץ 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

עבד אלרחמן אלקדולי, אחד מבכירי דאעש, שנהרג בהתקפה האמריקאית (אלבואבה ניוז, 25 במרץ 2016).

עבד אלרחמן אלקדולי, אחד מבכירי דאעש, שנהרג בהתקפה האמריקאית (אלבואבה ניוז, 25 במרץ 2016).

מסוקים סוריים, ששבו לנחות בשדה התעופה בתדמור

מסוקים סוריים, ששבו לנחות בשדה התעופה בתדמור

ההרס בתדמור לאחר כיבושה (הטלוויזיה הסורית, 28 במרץ 2016).

ההרס בתדמור לאחר כיבושה (הטלוויזיה הסורית, 28 במרץ 2016).

צבא עיראק נערך לקראת התקדמות לעבר מוצול

צבא עיראק נערך לקראת התקדמות לעבר מוצול

חלוקת השבועון אלנבא של דאעש ברחובות העיר מוצול

חלוקת השבועון אלנבא של דאעש ברחובות העיר מוצול

שוק בעלי מלאכות מסורתיות בעיר מוצול

שוק בעלי מלאכות מסורתיות בעיר מוצול

כלי רכב של צבא מצרים רגע לפני הפעלת מטען חבלה כנגדו

כלי רכב של צבא מצרים רגע לפני הפעלת מטען חבלה כנגדו

אש ועשן שחור מתמר בצדו השמאלי של הרכב המצרי לאחר הפיצוץ

אש ועשן שחור מתמר בצדו השמאלי של הרכב המצרי לאחר הפיצוץ

אבו ח'ליפה הבלגי.

אבו ח'ליפה הבלגי.

פעיל דאעש המכונה אבו מג'אהד הבלגי.

פעיל דאעש המכונה אבו מג'אהד הבלגי.


עיקרי אירועי השבוע

  • ב-27 במרץ 2016 נכבשה העיר תדמור השוכנת בלב המדבר הסורי ע"י צבא סוריה והכוחות התומכים בו. כיבושה של תדמור הינו הישג צבאי, מדיני ותדמיתי לצבא הסורי ולרוסיה, שהעניקה לו סיוע אווירי צמוד. כיבוש תדמור מעניק לצבא סוריה עמדת זינוק נוחה לעבר שטחי הליבה של דאעש באלזור ואלרקה ובו בזמן מצמצם את אזור השליטה של דאעש ומקשה על הקשר שלו עם פעיליו, שבמרחב דמשק, חמץ ודרום סוריה.
  • ממשלת בלגיה ערכה השבוע שורה של מעצרים בקרב פעילי דאעש, שחלקם היו מעורבים במתקפת הטרור בבריסל. דאעש, לעומת זאת, פתח במסע תעמולה, שבו שותפו פעילים בלגיים, שנועד, בין השאר, להטיל פחד ואימה על הבלגים ועל תושבי אירופה בכלל ("נפשוט על לונדון, פריס וברלין, כפי שפשטנו על פריס לפני זמן מה. תומכי הח'ליפות נחושים שהדבר יקרה בהקדם").נראה לנו כי המענה של דאעש ללחצים הגוברים עליו ימשיך להוות הגברת הטרור במדינות המערב ובמדיניות ערביות/מוסלמיות (תורכיה "על הכוונת") בצד המשך המאמץ להתבסס במדינות שמחוץ לסוריה ולעיראק (לוב מהווה יעד מרכזי).

 

משמעויות כיבוש העיר תדמור

ב-27 במרץ 2016 הושלם כיבוש העיר תדמור בתום מבצע, שנמשך כשלושה שבועות (פרוט ראו בהמשך). כיבוש העיר מהווה הישג צבאי ומדיני עבור המשטר הסורי ועבור רוסיה, שהזדרזו לצאת במסע הסברה כדי  לקצור רווחים תדמיתיים. בעקבות כיבוש מרחב תדמור הרחיב צבא סוריה את אחיזתו במזרח סוריה והשתלט על צומת דרכים חשוב, שבין דיר אלזור ואלרקה לבין חמץ ודמשק. מרחב תדמור מעניק לצבא סוריה עמדת זינוק טובה להמשך הפעלת לחץ צבאי על שטחי הליבה של דאעש במרחבי דיר אלזור ואלרקה (כפי שהודיעו דוברים סוריים). בהמשך תאפשר קרבתה של תדמור לשדות נפט וגז למשטר הסורי להשיב שליטתו עליהם. לעומת זאת כיבוש אזור תדמור פוגע בקשר הלוגיסטי והמבצעי של דאעש עם כוחותיו, במרחבי דמשק, חמץ ודרום סוריה

 

  • מנקודת המבט של המערכה הכוללת נגד דאעש,מהווה כיבוש תדמור המשך לרצף המפלות אותן נחל דאעש מאז תחילת 2015: בסוריה הצליח צבא סוריה לבסס שליטתו במרחב חלב בעודשהכוחות הכורדים כבשו מידי דאעש ערי מפתח והתבססו לאורך הגבול התורכי ובמרחב שבצפון מזרח סוריה. בעיראק, כבש צבא עיראק את אלרמאדי. עתה הוא חותר להרחיב שליטתו במחוז אלאנבאר ונערך לקראת כיבושה של העיר מוצול בהמשך. כמו כן כבש צבא עיראק את עיר הנפט ביג'י בעוד שהכוחות הכורדים כבשו את העיר סנג'אר וסביבותיה.דאעש מצידו, לנוכח הלחצים המופעלים עליו, ממשיך לקיים אסטרטגיה של מגננה על ליבת שטחי שלטונו במוצול ואלרקה, אולם השטחים שבשליטתו הולכים ומתכווצים.

המענה של דאעש לרצף התבוסות אותן ספג הינו הגברת פעולות הטרור במדינות ערביות ומערביות. הביטויים הבולטים לכך היו מתקפות הטרור, שבוצעו בחודשים האחרונים בפריס, איסטנבול, בריסל ובגדאד והפלת המטוס הרוסי בסיני. פיגועים אלו מלווים בקמפיין תקשורתי, שמטרתו לעורר אימה ופחד בעיקר בקרב תושבי מערב אירופה ולחזק את האטרקטיביות של המדינה האסלאמית בקרב הקהילות המוסלמיות. להערכתנו ככל שיספוג דאעש מכות קשות יותר בעיראק ובסוריה כך עלולה לגבור המוטיבציה שלו לבצע פיגועים בחו"ל כדי להרתיע את אויביו ולנסות לשמר את תדמיתו כארגון מנצח וכארגון ג'האדיסטי המוביל.

 

הסכם הפסקת האש

  • הסכם הפסקת האש נכנס לשבוע החמישי. ההסכם ממשיך להתקיים במאפייניו המוכרים, קרי: ירידה משמעותית בעצימות העימותים, הפרות מקומיות של ההסכם והמשך התקיפות האוויריות נגד דאעש וארגונים נוספים, שאינם נכללים בהסכם במהלך הפסקת האש. במהלך הפסקת האש התבצעה ההתקפה של הצבא הסורי, שהביאה לכיבוש תדמור, שלא כלולה בהסכם.
  • דוברים מטעם ארה"ב ורוסיה המשיכו לשבח את שרידותה של הפסקת האש:
  • מפקד מרכז התיאום בבסיס חמימים דיווח, כי לא היו השבוע הפרות משמעותיות של הפסקת האש בסוריה. בדו"חות יומיים, שפרסם משרד ההגנה הרוסי, במהלך השבוע האחרון נרשמו 38 הפרות, בממוצע 8-7 הפרות ליום. מספר ההסכמים המקומיים להפסקת האש, שנחתמו עם הארגונים השונים נותר 43 (אתר משרד ההגנה הרוסי, 28 במרץ 2016).
  • בפגישה בין ג'והן קרי מזכיר המדינה של ארה"ב ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, אמר קרי, כי הסכם הפסקת האש בסוריה הביא להפחתת האלימות במדינה, הוא הוסיף, כי הוא מעוניין בהפחתה נוספת כמו גם בהגברת העברת הסיוע ההומניטארי לסוריה. קרי הביע תקווה כי הפגישות ברוסיה יביאו למציאת פיתרון שישים קץ למשבר בסוריה (רויטרס, 23 במרץ 2016).

פעילות רוסיה וארה"ב

  • התקיפות האוויריות הרוסיות התמקדו השבוע בסיוע לצבא סוריה במערכה לכיבוש העיר תדמור. מרבית התקיפות האוויריות של ארה"ב ובעלות בריתה התמקדו בסיוע לצבא עיראק במוקדי הלחימה השונים במחוז אלאנבאר ומחוצה לו, ורק מקצתן בוצעו בסוריה.
  • ב-25 במרץ 2016 הכריז אשטון קרטר שר ההגנה האמריקאי, כי בתקיפות הצבא האמריקאי נהרגו השבוע מספר פעילי טרור בולטים של דאעש. בין ההרוגים חג'י אמאם, שהוגדר ע"י האמריקאים כמפקד בכיר בדאעש, שעמד בראש המערכת הכלכלית של הארגון ("שר האוצר"). מקור אמריקאי מסר, כי הוא נהרג מירי ממסוק במהלך מבצע של כוחות אמריקאים מיוחדים, שמטרתו הייתה לתפוס אותו חי (אח'באר אלא'ן, 25 במרץ 2016).
  • בדיווחים נוספים נמסר, כי ההרוג הינו עבד אלרחמן מצטפא אלקדולי, ממוצא תורכמני, יליד שנת 1957 באזור תל עפר, שבצפון עיראק. הוא שימש כמורה לפיזיקה עד שהחל להטיף במסגדים. בשנת 1988 הוא נסע לאפגניסטאן שם פגש את אסאמה בן לאדן, מנהיג אלקאעדה. בהמשך הוא שב לעיראק ולחם בשורות ארגונו של מצעב אלזרקאוי לאחר קריסת משטרו של צדאם חסין (פראנס 24, 25 במרץ 2016; אלבואבה ניוז, 25 במרץ 2016). הריגתו מהווה מכה נוספת לשדרת הפיקוד הבכירה של דאעש.

עיקרי התפתחויות בסוריה

כיבוש העיר תדמור – תמונת מצב (עדכנית ל-30 במרץ 2016)
  • ב-25 במרץ 2016, בתום כיבוש שטחי מפתח השולטים על תדמור, פתחו צבא סוריה והכוחות התומכים בו במהלך צבאי, שמטרתו להשתלט על העיר. לאחר לחימה, שנמשכה עד לבוקר ה-27 במרץ 2016, השלים צבא סוריה את השתלטותו על העיר. שידורי הטלוויזיה הסורית עולה, כי העיר הייתה ריקה מאדם[1]. בעקבות כיבוש העיר השתלט צבא סוריה על שדה התעופה, שמדרום מזרח לתדמור. על פי הדיילי טלגראף כ-80% מהעתיקות שבתדמור הינם במצב תקין.
  • על פי כמה דיווחים נהרגו במהלך המערכה על תדמור 450-400 פעילי דאעש (RT, המרכז הסורי לזכויות אדם, 27 במרץ 2016). שאר פעילי דאעש נסוגו לעבר העיר המדברית אלסח'נה, הממוקמת כ-64 ק"מ ממזרח לתדמור. נמסר, כי העיר אלסח'נה הותקפה מהאוויר וכי תושביה נמלטו ממנה (סוריה מבאשר, 28 במרץ 2016). לפחות 180 חיילים מצבא סוריה נהרגו (המרכז הסורי לזכויות אדם, 27 במרץ 2016). לארגון חזבאללה, שכוח עילית שלו סייע לצבא הסורי במערכה על תדמור, נהרגו עשרים פעילים (עכאט', 27 במרץ 2016).
  • בתום ההשתלטות על תדמור פרקו צוותי הנדסה של צבא סוריה מוקשים ומטענים, שהטמינו פעילי דאעש בעיר ובסביבותיה. כמו כן פרקו צוותי ההנדסה מוקשים ומטעני חבלה, שהותיר דאעש בשדה התעופה, שממזרח לעיר. בשדה התעופה נתפסו אמצעי לחימה רבים ונחשפו מנהרות, ששימשו את דאעש. בהאנגרים שבשדה התעופה נחשפו בתי מלאכה לייצור רקטות, פצצות מרגמה ומטעני חבלה (הטלוויזיה הסורית, 27 במרץ 2016). נמסר, כי רוסיה עומדת לשלוח לתדמור בימים הקרובים מומחים ואמצעים לפירוק המוקשים, שנותרו (RTוהטלוויזיה הסורית, 28 במרץ 2016).
המשך המערכה לכיבוש העיר אלקריתין
  • עם כיבושה של תדמורהופנו כוחות צבא סוריים לכיוון העיר אלקריתין, שמדרום מערב לה. ב-27 במרץ 2016 תפסו כוחות צבא סוריים שטחים שולטים, שממערב לאלקריתין, לאחר עימותים עם פעילי דאעש. העימותים באזור אלקריתין עדיין נמשכים, מטוסים רוסיים תקפו יעדי דאעש בעיר. כיבושה של אלקריתין יאפשר לצבא סוריה לקיים רצף טריטוריאלי בין ציר דמשק-חמץ לבין העיר תדמור ולבסס את שליטתו במרחב.
תגובות ראשוניות לכיבוש תדמור
סוריה ורוסיה
  • בעקבות כיבוש תדמור הזדרזו המשטר הסורי ורוסיה לפתוח בקמפיין הסברתי, שמטרתו למנף את ההישג הצבאי לקידום מטרות מדיניות ופוליטיות. להלן כמה התבטאויות בולטות:
  • כיבוש תדמור הינו הוכחה ליעילות מלחמתו של המשטר הסורי נגד הטרור. זאת בניגוד להישגיה הדלים ול"חוסר הרצינות" של הקואליציה הבינלאומית בהנהגת ארה"ב מאז הקמתה (דברי בשאר אסד למשלחת צרפתית, סוכנות הידיעות הסורית, 27 במרץ 2016). בשאר אסד צוטט ע"י הטלוויזיה הסורית, כי כיבוש תדמור הינו הישג חשוב, המצביע על הצלחת האסטרטגיה של צבא סוריה ובעלי בריתו במלחמה נגד הטרור.
  • המטכ"ל הסורי פרסם הודעה לפיה צבא סוריה הינו הכוח היחיד היכול להילחם בטרור. על פי ההודעה כיבוש תדמור מהווה מכה קשה לדאעש והוא עשוי לגרום לפגיעה קשה במורל של פעיליו. צבא סוריה בסיוע חיל האוויר הרוסי ימשיך בפעולותיו נגד דאעש וג'בהת אלנצרה וירחיב את הפעילות הצבאית מזרחה, אל עבר דיר אלזור ואלרקה (סוכנות הידיעות הסורית, 27 במרץ 2016). שר ההסברה הסורי עמראן אלזעבי התבטא, כי "כיבוש תדמור פותח את השער להתקדמות לעבר יעדים נוספים ביניהם דיר אלזור ואלרקה" (ערוץ אלעאלם, 29 במרץ 2016).
  • דוברו של הנשיא פוטין ציטט את ההערכה שהביע בשאר אסד לתמיכה האווירית הרוסית, שבלעדיה כיבוש תדמור לא היה מתאפשר (ספוטניק, 27 במרץ 2016).לדברי שר ההגנה הרוסי ערב ההשתלטות על תדמור ביצע חיל האוויר הרוסי ארבעים גיחות במהלכן בוצעו 158 תקיפות בעיר תדמור וסביבותיה. כתוצאה מכך, על פי שר ההגנה, נהרגו יותר ממאה פעילי דאעש והושמדו אמצעי לחימה ותחמושת (RT, 26 במרץ 2016). לדברי משרד החוץ הרוסי רואה סוריה בכיבוש תדמור הזדמנות אמיתית לקידום התהליך המדיני בסוריה.
דאעש
  • מערכת ההסברה של דאעש, שבדרך כלל אינה נוהגת להתייחס בהרחבה לכישלונות שנוחל הארגון,ניסתה הפעם לקזז את הנזקים התדמיתיים של כיבוש תדמור. כלי התקשורת של דאעש הכחישו את הדיווחים על כיבוש העיר, טענו כי חיילי הח'ליפות הצליחו לבלום את הצבא הסורי, הדגישו את האבידות הרבות שנגרמו לכוחות הסוריים ונקטו ברטוריקה מתלהמת כלפי השיעים, הכופרים ו"הרוסיים האתיאיסטיים" המשתתפים בהתקפה.
ארה"ב ובריטניה
  • ג'ון קרבי, דובר משרד ההגנה האמריקאי, מסר, כי ארה"ב תומכת בכיבוש תדמור אולם הוסיף, כי עתידו של נשיא סוריה אינו ברור. גם דובר במשרד החוץ הבריטי בירך על כיבוש תדמור אך הוסיף, שהמשטר הסורי אחראי למשבר בסוריה.
עימותים במחוזות נוספים ברחבי סוריה
  • במחוזות נוספים בסוריה, הן באלו שעליהם חלה הפסקת האש והן באזורים שעליהם היא אינה חלה, נמשכו עימותים מקומיים בין הכוחות השונים, ללא שינויים משמעותיים בשטח:
  • אזור חלב: בעיר התנהלו עימותים בין צבא סוריה לבין כוחות המורדים באזור הבסיס הצבאי הנאנו (Hananu), הממוקם מצפון למצודת חלב, שבעיר העתיקה. כמו כן התנהלו עימותים באזור הכפרי, שמצפון לחלב, בין פעילי דאעש לבין ארגוני המורדים. באזור ג'ראבלוס התנהלו עימותים בין פעילי דאעש לבין הכורדים. דווח, כי הצבא התורכי תקף יעדים כורדיים מצפון לחלב.
  • אזור דיר אלזור: בשכונת אלצנאעה, שבחלקה הדרום מזרחי של דיר אלזור, התקיימו עימותים בין צבא סוריה לפעילי דאעש.
  • דרום רמת הגולן: נמשכו העימותים בין כוחות המורדים, ובהם ג'בהת אלנצרה, לבין חטיבת שהדאא' אלירמוכ, המזוהה עם דאעש. בעימותים הללו לא הושגה הכרעה. חטיבת שהדאא' אלירמוכהודיעה על מותו של אבו האדי אלנאבלסי, מפקד צבאי בכיר בארגון, במהלך עימותים עם ג'בהת אלנצרה (ח'טוה, סוריתי, 24 במרץ 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
הית
  • נמשך המבצע לשחרור העיר הית, שעל גדת הפרת, כ-70 ק"מ מצפון מערב לאלרמאדי. צבא עיראק, בסיוע שבטים מקומיים, מכתר את העיר הית, הנשלטת ע"י דאעש. ב-26 במרץ 2016 סיים צבא עיראק להשתלט על מרחב העיירה כביסה, הממוקמת ממזרח לעיר. צבא עיראק קיבל סיוע אווירי מיד ארה"ב ומדינות הקואליציה (פארס, חמרין, 27 במרץ 2017).
אלרמאדי
  • נמסר על הריגתו של פעיל בכיר בתחום ההסברה בארגון דאעש כתוצאה מתקיפה אווירית במזרח העיר אלרמאדי (סקיי ניוז, 26 במרץ 2016). בתקיפה גם נהרג אחראי על תחום אמצעי הלחימה וחומרי הנפץ (אלעאלם, 26 במרץ 2016).
העיר מוצול
  • דווח, כי מטוסי הקואליציה תקפו את אוניברסיטת מוצול והרסו מחסנים השייכים לדאעש, שמוקמו בתוך מנהרות בתחום האוניברסיטה. נמסר כי לאחר התקיפה החל דאעש החל לפנות את הפעילים והציוד ממחסני האוניברסיטה ולהעבירם למיקום אחר (אלצבאח, 23 במרץ 2016).
  • צבא עיראק הודיע ב-24 במרץ 2016, כי החל במבצע לשחרור מחוז נינוא והעיר מוצול מידי דאעש. צבא עיראק פעל בסיוע חיל האוויר האמריקאי ובסיוע כוחות הפשמרגה הכורדיים. נמסר, כי מתנהלים קרבות דרומית-מזרחית למוצול. העיר מח'מור, כ-70 ק"מ דרומית-מזרחית לעיר מוצול, משמשת כבסיס היציאה של הכוחות העיראקים (אלג'זירה, 27-24 במרץ 2016).
  • בתקשורת הערבית דווח כי דאעש מבצע הוצאות המוניות להורג בעיר מוצול וכי אלפים מתושביה נמלטים משטחי הקרבות במחוז נינוא (אח'באר אלאן, 28 במרץ 2016). בתגובה טוענת מערכת ההסברה של דאעש, כי חיי היום-יום בעיר מוצול מתנהלים כרגיל והפיצה צילומים, שמטרתם לחזק מסר זה (אח'באר דולת אלאסלאם, 26 במרץ 2016).
המרחב שמדרום לבגדאד
  • ב-25 במרץ 2016 פוצץ עצמו מחבל מתאבד של דאעש במגרש כדורגל בעיר אלאסכנדריה הממוקמת כ-70 ק"מ דרומית לבגדאד. לפחות 29 בני-אדם נהרגו בפיגוע וכשישים נפצעו. דאעש קיבל אחריות על הפיגוע (בי. בי. סי בערבית, 25 במרץ 2016; אעמאק, 25 במרץ 2016). העיר אלאסכנדריה מונה כ-320,000 תושבים, רובם בני שבטים סונים. הפיגוע בוצע ככל הנראה בשל הצטרפותם של רבים מבני המקום לכוחות הביטחון של עיראק (ערובה, 28 במרץ 2016).

  מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשכה פעילות אינטנסיבית של כוחות הביטחון המצרים נגד מחוז סיני של דאעש באזורי אלשיח' זויד, אלעריש ורפיח. במקביל המשיכו פעילי דאעש בפעילות גרילה נגד כוחות הביטחון המצריים בעיקר באמצעות הנחת מטענים. להלן כמה ארועים בולטים:
  • ב-26 במרץ 2016 דווח כי צבא מצרים הרג שבעה פעילי טרור בחילופי אש שהתנהלו מדרום לאלשיח' זויד. בנוסף לכך, נהרגו עשרה פעילי טרור כתוצאה מתקיפה של חיל האוויר המצרי (אלמצרי אליום, 26 במרץ 2016).
  • ב-25 במרץ 2016 דווח כי שישים פעילי דאעש נהרגו וארבעים נוספים נפצעו כתוצאה מתקיפות אוויריות, שכוונו נגד יותר מחמישים יעדים (בבתים ובקתות) מדרום לאלשיח' זויד ורפיח (אלמצרי אליום, 25 במרץ 2016).
  • ב-24 במרץ 2016 הודיע מחוז סיני של דאעש כי פעיליו פוצצו מטען חבלה נגד כלי רכב של צבא מצרים המשמש לפינוי מוקשים. הפיצוץ ארע על הכביש הראשי, שבין אלעריש לרפיח (אח'באר דולת אלח'לאפה, 24 במרץ 2016).
  • ב-27 במרץ 2016 ביצעו כוחות הביטחון המצרים סריקות בצפון סיני במהלכם נעצרו עשרים פעילי טרור, נהרגו יותר מממאה בי אדם ונהרס ציוד רב (אלמצרי אליום, 27 במרץ 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

תורכיה

בעקבות הפיגוע באיסטנבול ערכו כוחות הביטחון התורכים מעצרים בקרב פעילי דאעש. רשת סקיי ניוז דיווחה (29 במרץ 2016), כי שישה פעילי דאעש נעצרו לפני שבוע בעיר גזיאנטפ, שבמזרח תורכיה. מחקירתם עלה, כי דאעש מתכנן לבצע פיגועים בגני ילדים, בתי ספר ומרכזי נוער יהודיים בתורכיה. אחת המטרות האפשריות הינו בית הכנסת Buyogluבאיסטנבול, שאליו צמודים בית ספר ומרכז קהילתי. גורמי מודיעין מסרו, כי המדובר באיום ממשי ומיידי וכי הוגברו אמצעי הביטחון של רשויות תורכיה כדי לסכלו. בית הכנסת המוזכר בדיווח הינו בית הכנסת המרכזי של איסטנבול (נווה שלום), שבעבר היה יעד לפיגועים[2].

 

  • המטה ללוחמה בטרור בישראל הוציאאזהרת מסע בנוגע לתורכיה לפיה "גובר האיום לפיגועים נוספים מצד גורמי טרור, בדגש על המדינה האסלאמית, על יעדי תיירות ובכללם תיירים ישראלים". המלצת המטה ללוחמה בטרור היא "להימנע מביקורים במדינה ולצאת בהקדם האפשרי" (אתר המטה לבחטחון לאומי, 28 במרץ 2016).
לוב
צבראתה
  • העיר צבראתה שוכנת ממערב לטריפולי. לדאעש יש בה נוכחות, אך לא שליטה. בעבר התאמנו במחנות אימונים של דאעש באזור העיר פעילים תוניסאים, ששוגרו למשימות טרור בתוניס. לאחרונה דיווח צוות מומחים לנושא לוב למועצת הביטחון, כי בדצמבר 2015 ערך דאעש הסכם עם עיריית צבראתה לפיו דאעש ימנע מנוכחות פומבית של פעיליו בעיר ותמורת זאת העירייה תעלים עין מהימצאות פעיליו בעיר. ההסכם נערך בעקבות פרסום תצלומים של מפגני כוח, שקיים דאעש בצבראתה. ראש עיריית צבראתה מיהר להכחיש את הדיווח (פורטל אלוסט, 26 במרץ 2016; אלערביה.נט, 26 במרץ 2016; diwanfm, 26 בדצמבר 2016).
תימן
  • השבוע התפוצצו שלוש מכוניות תופת בנקודת ביקורת בעיר עדן. בפיגוע נהרגו 22 בני אדם מתוכם עשרה אזרחים (AFP, 25 במרץ 2016). ארגון דאעש קיבל אחריות על הפיגוע (conflict news, 25 במרץ 2016).

פעילות תודעתית 

מסע תעמולה של דאעש בעקבות פיגועי הטרור בבריסל
  • בעקבות פיגועי הטרור בבריסל יצא דאעש במסע תעמולה, שכוון להטיל פחד ואימה על הבלגים, ועל האירופאים בכלל, ולהעצים את כוח המשיכה של המדינה האסלאמית. במסע התעמולה שולבו פעילי דאעש ממוצא בלגי. להלן כמה דוגמאות:
  • מוסד ההסברה אלבתאר, של דאעש פרסם סרטון המפאר את פיגועי בריסל. בתחילה סוקר הסרטון את הפיגועים על בסיס התקשורת המערבית. לאחר מכן מסביר דאעש, כי הפיגועים בוצעו בשל חלקה של בלגיה בתקיפות הקואליציה, אשר הורגות מוסלמים בעיראק ובסוריה והורסות מסגדים ובתי ספר. בסרטון קורא דאעש להלחם ב"צלבנים" (קרי, הנוצרים), הכופרים באסלאם (אצדאראת, 24 במרץ 2016).
  • מחוז אלרקה של דאעש בסוריה פרסם ב-27 במרץ 2016 סרטון בו הביעו תושבים בעיר אלרקה את שביעות רצונם מהפיגועים בבריסל. הם ציינו כי ההתקפות בבריסל הינן תוצאה של התקפות הקואליציה הבינלאומית, על ערי המוסלמים. בין השאר הופיע פעיל דאעש ממוצא בלגי המכונה אבו ח'ליפה הבלגי, ששיבח את "החיים הטובים" באלרקה לעומת הפחד בו חיים תושבי אירופה (אח'באר דולת אלאסלאם, 27 במרץ 2016).
  • מחוז נינוא של דאעש בעיראק פרסם ב-25 במרץ 2016 סרטון שבו מופיעים שני פעילי דאעש בעלי אזרחות בלגית המביעים תמיכה בפיגועים בבריסל. הראשון, המכונה אבו עבדאללה הבלגי, הביע הזדהות עם המחבלים שביצעו את הפיגועים. הפעיל השני, המכונה אבו מג'אהד הבלגי, איים על המערב וציין "נכנסתם לעידן המלחמה, שבו תראו דם זורם ברחובותיכם. [הפיגועים בבריסל] הינם רק תחילת הסיוט שלכם" (אח'באר דולת אלאסלאם, 25 במרץ 2016).
  • חשבונות של גורמים המזוהים עם דאעש ברשתות החברתיות פרסמו בעקבות הפיגועים בבריסל איום לתושבי בלגיה והמערב: "בריסל – אנו כאן. מה שעתיד לקרות הוא נורא יותר, מר יותר, גרוע יותר, מזעזע יותר, קטלני יותר וכואב יותר. הו עבדי הצלב…" (מצראוי, 22 במרץ 2016).
  • דאעש פרסם ב-25 במרץ 2016 סרטון בשפה האנגלית תחת הכותרת "מסר למערב הכופר מתומכי הח'ליפות". הסרטון כולל איום, כי הנקמה עוד תגיע. הסרטון כולל הדמיה של  תקיפה מהאוויר של פריס ואיום במלל כלפי "הצלבנים" האומר: "נפשוט על שטחיכם ונשלוט עליכם באמצעות ההלכה האסלאמית". בסרטון נאמר עוד:"נפשוט על לונדון, בריסל, ברלין כפי שפשטנו על פריס לפני זמן מה. תומכי הח'ליפות נחושים שהדבר יקרה בהקדם… בקרוב נלך עם נשקנו על אדמותיכם" (אח'באר דולת אלאסלאם, 25 במרץ 2016).

[1]על פי האתר אלבואבה לפני כיבושה של תדמור ע"י דאעש התגוררו בה כ-50,000 תושבים. בתקופת שלטון דאעש הצטמצם מספרם לכ-15,000.
[2] ב-6 בספטמבר 1986 בוצע פיגוע נגד בית הכנסת "נווה שלום" בו נהרגו 21 יהודים, שהשתתפו בתפילת השבת. ב-15 באוקטובר 2003 בוצעו פיגועים נגד בית כנסת "נווה שלום" ונגד בית כנסת נוסף באיסטנבול ("בית ישראל"). בשני הפיגועים נהרגו 18 בני אדם חלקם מתפללים וחלקם אזרחים תורכיים, שנמצאו בקרבת מקום.