חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (30 במרץ- 5 באפריל 2016)

ראיון אבו מאזן לתוכנית

ראיון אבו מאזן לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין בו טען, בין השאר, כי הרשות הפלסטינית פועלת למנוע מצעירים לבצע פיגועי דקירה (יוטיוב, 1 באפריל 2016).

הדוקר בתפוח מובל לחקירה.

הדוקר בתפוח מובל לחקירה.

הסכין שנמצאה ברשותו (דוברות המשטרה, 3 באפריל 2016 )

הסכין שנמצאה ברשותו (דוברות המשטרה, 3 באפריל 2016 )

חלק מאמצעי לחימה שנמצאו באלבירה (דובר צה

חלק מאמצעי לחימה שנמצאו באלבירה (דובר צה"ל, 30 במרץ 2016).

ההודעה שהופיעה בדף הפייסבוק של מחוז ג'נין בההודיעה על מינוי הועדה לשיקום בתי המחבלים. למטה מושל מחוז ג'נין בביקור בקבאטיה (דף הפייסבוק של מחוז ג'נין , 4 באפריל 2016)

ההודעה שהופיעה בדף הפייסבוק של מחוז ג'נין בההודיעה על מינוי הועדה לשיקום בתי המחבלים. למטה מושל מחוז ג'נין בביקור בקבאטיה (דף הפייסבוק של מחוז ג'נין , 4 באפריל 2016)

  • מתקפת הטרור הפלסטינית, שהחלה לפני למעלה מחצי שנה, נמשכת עם עליות ומורדות בעוצמתה ובמידת האינטנסיביות שלה. בסוף מרץ/תחילת אפריל 2016 ניתן להבחין בירידה בעוצמה ובהיקף של מתקפת הטרור. עם זאת מוקדם עדיין לקבוע האם מדובר במגמה או בתופעה זמנית. 
  • במרכז אירועי השבוע עמד פיגוע דקירה בראש העין. הפיגוע סוכל והדוקרת נעצרה והועברה לחקירה. כמו כן אירעו ניסיונות לבצע פיגועים שסוכלו והפרות סדר ביהודה ושומרון.
  • השבוע העניק אבו מאזן ראיון לערוץ 2 הישראלי. הראיון נועד "לאוזניים ישראליות" במטרה להעביר מסרים לציבור הישראלי "מעל לראשה" של ההנהגה הישראלית. בראיון הדגיש אבו מאזן את רצונו לשלום וקרא לראש ממשלת ישראל לשבת עימו למשא ומתן. בתגובה הודיע בנימין נתניהו כי הוא מזמין את אבו מאזן לפגישה וכי דלתו פתוחה בפני כל מי שרוצה שלום עם ישראל, בתנאי שייפסקו ההסתה והאלימות נגדה. 
פיגועים/ניסיונות לפיגועים בשבוע החולף
  • 3 באפריל 2016- פיגוע דקירה: פלסטינית ניסתה לדקור אישה באזור התעשייה בראש העין. מאבטח ששמע הצעקות רץ לכיוון הדוקרת ניסה להוציא ממנה את הסכין. המאבטח בסיוע שני אזרחים נוספים הצליחו להוציא את הסכין, שהייתה בידה, וסכין נוספת שהייתה ברשותה. הדוקרת נעצרה.  האישה נפצעה באורח קל בידה. הדוקרת שהינה תושבת כפר קאסם, בת 23, הועברה לחקירה.
הפגנות עימותים והפרות סדר
  • נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כוחות הביטחון הישראליים הצליחו לסכל מספר ניסיונות לביצוע פיגועים. הפגנות ועצרות רבות עמדו השבוע בסימן "יום האדמה"[1] החל ב-30 במרץ 2016. להלן כמה אירועים בולטים:
  • 4 באפריל 2016– אל מחסום משטרה באזור בנימין הגיע במכונית צעיר פלסטיני תושב ראמאללה, בן 23. בבדיקה שנערכה נמצא כי הוא לא הוציא מעולם רישיון נהיגה וכי כלי הרכב בו נהג נגנב לפני כחודש מאזור המרכז. בחקירתו אמר הצעיר שבכוונתו הייתה לבצע פיגוע דריסה נגד חיילי צה"ל ולהפוך לשהיד (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 באפריל 2016).
  • 3 במרץ 2016 – פלסטיני חמוש בסכין הגיע לאזור תחנת ההסעה בצומת תפוח. לוחמי משמר הגבול המוצבים במקום הבחינו בו כאשר ניסה להתקרב לאזרחים. כאשר הורו לו הלוחמים לעצור והוא שלף סכין. הלוחמים השתלטו עליו ועצרו אותו לחקירה. 
  • 31 במרץ 2016 – פלסטינים השליכו רימון גז מאולתר לעבר מוצב סמוך לאבו דיס. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 31 במרץ 2016).
  • 31 במרץ 2016 – אבנים יודו ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס צפונית לישוב עפרה. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכמה כלי רכב שנסעו באזור (דף הפייסבוק צבע אדום, 31 במרץ 2016).
  • 31 במרץ 2016 - אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 443 מירושלים לתל אביב סמוך לבית חורון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 31 במרץ 2016).
  • 30 במרץ 2016 –אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים בכביש עוקף חוסאן (סמוך לביתר). לא היו נפגעים. לכלי הרכב נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 30 במרץ 2016).
  • 30 במרץ 2016 –במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים באלבירה נמצאו אמצעי לחימה ביניהם: רימוני גז, קארל גוסטב מאולתר, אקדח, כדורים, מחסניות ותחמושת של כלי נשק מסוג M-16(דובר צה"ל, 30 במרץ 2016).
  • 30 במרץ 2016 –אש נורתה לעבר כוחות צה"ל שפעלו בג'נין. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 30 במרץ 2016).
  • 29 במרץ 2016 –פלסטיני נתפס שברשותו סכין בצומת אידנא תרקומיא, שבהר חברון. הפלסטיני הועבר לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 במרץ 2016).
הריסת בתי מחבלים
  • בהתאם להנחיית הדרג המדיני הרסו כוחות צה"ל את ביתו של איהאב פתחי זכריא מסודה בחברון, אשר ביצע פיגוע דקירה סמוך למערת המכפלה ב-7 בדצמבר 2015 . בפיגוע נפצע אנושות גנאדי קאופמן ז"ל, שנפטר מאוחר יותר מפצעיו.  כמו כן הרסו כוחות הביטחון הישראליים את בתיהם של שלושה מחבלים בקבאטיה, שביצעו פיגוע ירי ודקירה בשער שכם בירושלים ב-3 בפברואר 2016  בפיגוע זה נהרגה הדר כהן ז"ל,  לוחמת משמר הגבול. במהלך הריסת הבתים התפתחו עימותים בין כוחות הביטחון לבין פלסטינים שהתקהלו באזור. חסאם בדראן, דובר חמאס, הדגיש כי ארבעת הבתים שנהרסו בקבאטיה לא יצליחו למנוע להמשיך לבצע "פעולות גבורה" וקרא לעם הפלסטיני לתמוך במשפחות שבתיהן נהרסו (אתר חמאס, 4 באפריל 2016).
  • ב-4 באפריל 2016 נפגשו אבראהים רמצ'אן, מושל מחוז ג'נין, מנהל ההקדשים, מהנדסים ומספר פקידי המחוז בקבאטיה עם פעילי פתח ובני משפחות המחבלים שבתיהן נהרסו. בעקבות הפגישה הודיע המושל, כי ימנה ועדה בראשותו שתפעל לשיקום בתי המחבלים. בין חברי הועדה,  מנה: פקידים ממשרד ההקדשים, משרד העבודות הכלליות, אנשי השלטון המקומי ואנשי עיריית קבאטיה (דף הפייסבוק של מחוז ג'נין , 4 באפריל 2016).
  • מנגד, בית המשפט העליון ביטל צווי אטימה שהוצאו על בתיהם של שלושה מחמשת המחבלים שהיו מעורבים בפיגוע יידוי האבנים מהם נהרג אלכסנדר לבלוביץ ז"ל בערב ראש השנה (13 בספטמבר 2015). שופטי בית המשפט אישרו להרוס רק את ביתו של הנאשם המרכזי שיידה את האבן שגרמה ישירות למותו של אלכסנדר לבלוביץ ולא של המחבלים האחרים, שהיו מעורבים בפיגוע .
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות במערב הנגב.

ירי רקטות לעבר ישראל

אירועי "יום האדמה"
  • ברצועת עזה התקיימו שורה של אירועים לציון "יום האדמה" החל ב-30 במרץ. במסגרת האירועים נערכו טקסי נטיעה סמוך לגדר הביטחון על גבול ישראל רצועת עזה. ב-3 באפריל 2016 ערכה חמאס צעדה תחת הסיסמא "לירושלים אנו יוצאים" בה בהשתתפו עשרות תושבים (דף הפייסבוק קדס, דף הפייסבוק שהאב, 29-31 במרץ 2016; חמאס, 30 במרץ 2016; דף הפייסבוק שהאב, 3 באפריל 2016).

מימין: נטיעת שתילים סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק שהאב, 30 במרץ 2016). משמאל: יחיא מוסא בכיר חמאס נושא נאום לרגל יום האדמה סמוך לגדר הביטחון מזרחית לעבסאן (חמאס, 29 במרץ 2016)
מימין: נטיעת שתילים סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק שהאב, 30 במרץ 2016). משמאל: יחיא מוסא בכיר חמאס נושא נאום לרגל יום האדמה סמוך לגדר הביטחון מזרחית לעבסאן (חמאס, 29 במרץ 2016)

  • לרגל "יום האדמה פרסמה חמאס הודעה רשמית בה נאמר, כי "ההתנגדות" (קרי, דרך הטרור) היא "בחירתה האסטרטגית" למען השבת האדמות ושחרור המקומות הקדושים (אתר חמאס, 30 במרץ 2016). בכירים פלסטינים נוספים ברצועת עזה ניצלו את האירועים הללו להתבטאויות בנוגע למתקפת הטרור הנוכחית. כך למשל ח'אלד אלבטש, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין אמר כי מאבק הפלסטינים נגד ישראל הוא מאבק לאומי ואידיאולוגי וכי הוא מאמין שאדמות השייכות לפלסטינים אינן ניתנות לחלוקה. לדבריו "אנתיפאדת ירושלים" תמשך עד שימומשו "כל הזכויות" המגיעות לעם הפלסטיני (פאל טודיי, 30 במרץ 2016).
התבטאויות בנוגע להתעצמות חמאס
  • בעצרת שערכה תנועת הנשים באזור בית חאנון, מצידו העזתי של מעבר ארז, אמר משיר אלמצרי בכיר חמאס כי הזרוע הצבאית של חמאס מתכננת עיסקות חדשות לחילופי אסירים (קדס.נט, 2 באפריל 2016). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס אמר כי השימוש של צה"ל באמצעי חפירה חדשים כדי לחשוף את המנהרות הוא צעד "חסר ערך". לדבריו יש לחמאס את היכולת להמשיך ולחפור מנהרות נוספות לקראת העימות הבא ברצועת עזה. לדבריו חמאס ממשיכה להתכונן בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לעמוד בפני כל תוקפנות מצד ישראל אך עם זאת ציין, כי הוא שולל כל אפשרות להסלמה בתקופה הקרובה (קדס.נט, 2 באפריל 2016).

בכיר חמאס משיר אלמצרי נושא נאום במהלך עצרת של תנועת הנשים (יוטיוב, 2 באפריל 2016)
בכיר חמאס משיר אלמצרי נושא נאום במהלך עצרת של תנועת הנשים (יוטיוב, 2 באפריל 2016)

ראיון אבו מאזן לתוכנית "עובדה"
  • אבו מאזן העניק ראיון לאילנה דיין במסגרת התוכנית "עובדה" בערוץ 2. הראיון  נועד "לאוזניים ישראליות" במטרה להעביר מסרים לציבור הישראלי "מעל לראשה" של ההנהגה הישראלית. להערכתנו מסיבה זו הראיון לא פורסם בדף הפייסבוק האישי של אבו מאזן, המתעד בדרך כלל את התבטאויותיו. להלן עיקרי הדברים שאמר אבו מאזן:
  • "פיגועי היחידים"- אבו מאזן הצהיר כי הוא מתנגד לפיגועי היחידים וציין כי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פועלים בבתי הספר כדי למנוע מהצעירים לבצע פיגועי דקירה [הערה: בהתבטאויות אבו מאזן וראשי הרשות הפלסטינית המיועדות לקהל הפלסטיני מובעת תמיכה במבצעי הפיגועים המהווים חלק ממדיניות "ההתנגדות העממית" של הרשות הפלסטינית].
  • הסתה ברשות הפלסטינית- אבו מאזן דחה את הטענה להסתה מצידו וטען כי הוא מתנגד לכל הסתה מהצד הפלסטיני. עם זאת  ציין כי הסתה גם קיימת מהצד הישראלי [הערה: "התנגדותו" של אבו מאזן להסתה לא מצאה עד כה ביטוי מעשי בכלי התקשורת המזוהים עם הרשות הפלסטינית ופתח הממשיכים לתמוך במתקפת הטרור נגד ישראל].
  • משא ומתן עם והסכמים עם ישראל– אבו מאזן הדגיש את רצונו בשלום וקרא לבנימין נתניהו ראש הממשלה לשבת עימו למשא ומתן. זאת בטענה כי הדבר יביא לתקווה לפלסטינים וכתוצאה מכך אף אחד לא יעז לבצע פיגועי דקירה. הוא חזר על דרישתו לקיים את הסכמי העבר בדגש על הפסקת פעילות צה"ל בשטחי Aשל הרשות הפלסטינית. אבו מאזן הדגיש כי הוא דבק בתיאום הביטחוני אך הזהיר כי הרשות הפלסטינית נמצאת על סף התמוטטות. הוא הביע הסכמה להיפגש עם ראש ממשלת ישראל בנושא בכל מקום ובכל זמן .
  • בתגובה לקריאתו של אבו מאזן אמר בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, כי הוא מזמין את אבו מאזן לפגישה וכי יפנה עבורו את לוח הזמנים שלו. לדבריו דלתו פתוחה בפני כל מי שרוצה שלום עם ישראל. זאת, בתנאי שיפסקו ההסתה והאלימות נגדה (מעריב, 4 באפריל 2016).

 

  • הראיון שהעניק אבו מאזן לכלי תקשורת ישראלי עורר ביקורת בקרב חמאס. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, פרסם הודעה רשמית בשם חמאס, בה גינה את הצהרותיו של אבו מאזן היוצאות נגד האנתיפאדה, מצדיקות את התיאום הביטחוני ונותנות לישראל עילה להמשיך בפעולותיה נגד העם הפלסטיני. אבו זהרי קרא להפסיק הצהרות אלו שלדבריו פוגעות באינטרס הפלסטיני (דף הפייסבוק PALDF, 4 באפריל 2016).

מימין: ההודעה שפרסמה חמאס בגנות דברי אבו מאזן (דף הפייסבוק PALDF, 4 באפריל 2016). משמאל: קריקטורה שפרסמה חמאס  לפיה לקראת סיום תפקידו כורה אבו מאזן במו פיו את קברו. בקריקטורה נכתב "המעשים (נחשבים) עפ"י סופם" מדובר בחדית' של הנביא מחמד לפיו מעשיו של האדם באחרית ימיו,  טובים או רעים, הם אלה שנחשבים לו (דף הפייסבוק PALDF, 1 באפריל 2016)
מימין: ההודעה שפרסמה חמאס בגנות דברי אבו מאזן (דף הפייסבוק PALDF, 4 באפריל 2016). משמאל: קריקטורה שפרסמה חמאס  לפיה לקראת סיום תפקידו כורה אבו מאזן במו פיו את קברו. בקריקטורה נכתב "המעשים (נחשבים) עפ"י סופם" מדובר בחדית' של הנביא מחמד לפיו מעשיו של האדם באחרית ימיו,  טובים או רעים, הם אלה שנחשבים לו (דף הפייסבוק PALDF, 1 באפריל 2016)

התבטאות עדנאן אלצ'מירי  בנוגע לפיגועי הטרור באירופה
  • בדף הפייסבוק האישי של עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית הוא התייחס לפיגועי הטרור שביצע דאעש לאחרונה באירופה. בפוסט שהעלה ב-24 במרץ 2016 הוא שואל את השאלות הבאות ומזמין את הגולשים להשיב: "מדוע אירופה הפכה זירה לפעילויות טרור ורצח של חפים מפשע לאחר ההכרה המתרחבת במדינת פלסטין מצד רוב הפרלמנטים באירופה ולאחר התרחבות החרם האירופאי על המוצרים הישראליים וההתנחלויות? האם תזמון תקיפות דאעש כעת הינו צירוף מקרים? מדוע האירועים מתרחשים דווקא באירופה בזמן שזו מרחיבה את תמיכתה העממית והרשמית בפלסטין?. נראה לנו כי שאלות אלו מכוונות ליצור את הרושם לפיו ישראל עומדת מאחורי הפיגועים מבלי לומר זאת במפורש. ואכן ברבות מתגובות הגולשים לפוסט נאמר כי לישראל  וארה"ב הן שעומדות מאחורי תקיפות הטרור האחרונות של דאעש באירופה

כרזה שפורסמה בחשבון הטוויטר הרשמי של פתח המעודדת את המשך "ההתנגדות" (קרי, את המשך מתקפת הטרור הנוכחית). "ההתנגדות שלנו (היא) דרכנו היחידה לעבר חירות ועצמאות" (חשבון הטוויטר של פתח, 28 במרץ 2016)
כרזה שפורסמה בחשבון הטוויטר הרשמי של פתח המעודדת את המשך "ההתנגדות" (קרי, את המשך מתקפת הטרור הנוכחית). "ההתנגדות שלנו (היא) דרכנו היחידה לעבר חירות ועצמאות" (חשבון הטוויטר של פתח, 28 במרץ 2016)

[1] "יום האדמה" הוא יום בו מציינים ערביי ישראל, מאז שנת 1976, את דבקותם באדמותיהם והתנגדותם להפקעת קרקעות.
[2]נכון ל-5 באפריל 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.