מבט לאיראן

27 במרץ עד 10 באפריל 2016 מאת: ד''ר רז צימט
מפקד משמרות המהפכה

מפקד משמרות המהפכה

קצין משמרות המהפכה, משאללה שאמסה, שנהרג בסוריה (ערוץ טלגרם איראני, 3 באפריל 2016)

קצין משמרות המהפכה, משאללה שאמסה, שנהרג בסוריה (ערוץ טלגרם איראני, 3 באפריל 2016)

אימון של חטיבה 65 (כוחות מיוחדים) באיראן (תסנים ניוז, 4 באפריל 2016).

אימון של חטיבה 65 (כוחות מיוחדים) באיראן (תסנים ניוז, 4 באפריל 2016).

לוח שנה לשנה האיראנית החדשה עם תמונותיהם של לוחמי משמרות המהפכה שנהרגו בסוריה  (ערוץ טלגרם איראני, 4 באפריל 2016).

לוח שנה לשנה האיראנית החדשה עם תמונותיהם של לוחמי משמרות המהפכה שנהרגו בסוריה (ערוץ טלגרם איראני, 4 באפריל 2016).

תמונה עדכנית של קאסם סלימאני בעיר משהד שבאיראן (ערוץ טלגרם איראני, 28 במרץ 2016).

תמונה עדכנית של קאסם סלימאני בעיר משהד שבאיראן (ערוץ טלגרם איראני, 28 במרץ 2016).

חסין-אמיר עבדאללהיאן (מהר, 1 באפריל 2016).

חסין-אמיר עבדאללהיאן (מהר, 1 באפריל 2016).

עאבדיני, מיופה הכוח האיראני בתימן (מהר, 2 באפריל 2016).

עאבדיני, מיופה הכוח האיראני בתימן (מהר, 2 באפריל 2016).


עיקרי הדברים
  • בנאום בפני מפקדי משמרות המהפכה שב מפקד משמרות המהפכה, מחמד-עלי ג'עפרי, והדגיש את תמיכת איראן במשטר הסורי, בלבנון, בפלסטינים ובבעלי בריתה בתימן. הוא ציין, כי משמרות המהפכה ממתינים לפקודה על מנת להגיב ל"חוצפתן" של ערב הסעודית ובחרין.
  • לפחות עשרה לוחמי משמרות המהפכה, בהם לפחות שני קצינים, נהרגו בשבוע שעבר באזור חלב שבסוריה. מדובר בעליה במספר ההרוגים האיראנים בסוריה ביחס לשבועות האחרונים.
  • קצין בכיר בכוחות היבשה של הצבא הסדיר האיראני עדכן כי לוחמים מחטיבת כוחות מיוחדים 65 של הצבא הסדיר ומיחידות נוספות נשלחו לאחרונה לסוריה. שליחת לוחמים מהצבא הסדיר לסוריה מהווה שינוי באסטרטגיית הלחימה האיראנית בסוריה, שהתבססה עד כה על לוחמי משמרות המהפכה בלבד, אך אין בה כדי לחולל שינוי משמעותי במצב הלחימה בשטח. נראה, כי מדובר בצעד שנובע, בין היתר, משיקולים הקשורים למאבקי יוקרה בין משמרות המהפכה והצבא הסדיר.
  • בכירים איראנים בירכו את ראשי המשטר הסורי בעקבות שחרור העיר תדמור מידי דאעש.
  • חיל הים האמריקאי הודיע, כי לכד ספינת נשק בים הערבי, שהעבירה אמצעי לחימה מאיראן עבור המורדים החות'ים השיעים בתימן. זוהי הפעם השלישית בחודשים האחרונים בה נלכדת ספינה מאיראן ועליה נשק שנועד, ככל הנראה, עבור המורדים בתימן. 

 

כללי
  • בנאום בפני המועצה העליונה של מפקדי משמרות המהפכה שב מחמד-עלי ג'עפרי (Mohammad Ali Jafari), מפקד משמרות המהפכה, והדגיש את תמיכת איראן במשטר הסורי, בלבנון, בפלסטינים ובבעלי בריתה בתימן. ג'עפרי מתח ביקורת חריפה על חלק ממנהיגי מדינות ערב, ובראשם שליטי סעודיה, התומכים, לדבריו, בישראל ובהרג חפים מפשע בתימן ובפלסטין ומסכנים בכך את כבודה של האומה הערבית. הוא ציין, כי עמי ערב ינקמו בעתיד במנהיגים אלה על מדיניותם וכי משמרות המהפכה ממתינים לפקודה כדי להגיב ל"חוצפתן" של סעודיה ושל בחרין.
  • ג'עפרי ציין, כי איראן תומכת במשטר הסורי ובלכידותה הטריטוריאלית של סוריה ולעולם לא תאפשר חלוקה של אף אחת מהמדינות המוסלמיות. איראן רואה, לדבריו, בחלוקה כזו אסטרטגיה בריטית, אמריקאית וציונית, שנועדה להחליש את העמים המוסלמים. הוא הוסיף, כי איראן לא תותיר את העמים בפלסטין ובתימן לבדם ותמשיך לתמוך בפלסטינים בכל יכולותיה ועוצמתה (תסנים, 5 באפריל 2016).
מעורבות איראן בסוריה ובלבנון
  • לפחות עשרה לוחמי משמרות המהפכה, בהם לפחות שני קצינים, נהרגו בשבוע שעבר באיזור חלב שבסוריה. כמו כן נהרגו כמה לוחמים פקיסטאנים ואפגאנים הנלחמים בשירות משמרות המהפכה בסוריה. מדובר בעליה במספר ההרוגים האיראנים בסוריה ביחס לשבועות האחרונים. ניתן להסביר עליה זו בעימותים בין תומכי המשטר הסורי לבין ארגוני המורדים, בעיקר ג'בהת אלנצרה שהתנהלו בימים האחרונים באיזור חלב ובהשתלטות כוחות ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים נוספים על העיירה אלעיס שמדרום לחלב.
  • סגן המפקד לתיאום כוחות הקרקע בצבא הסדיר האיראני, אמיר עלי אראסתה (Amir Ali Arasteh), אמר בריאיון לסוכנות הידיעות "תסנים ניוז" (4 באפריל), כי לוחמי קומנדו מחטיבה 65 (כוחות מיוחדים) של הצבא הסדיר האיראני ומיחידות אחרות נשלחו לאחרונה כ"יועצים" לסוריה.
  • יוזכר, כי בחודש שעבר אמר אראסתה בטקס סיום אימונים של הכוחות המיוחדים בצבא איראן, כי לוחמי כוחות מיוחדים וצלפים מכוח ההתערבות המהירה של הצבא הסדיר עשויים להישלח במקרים מסוימים כ"יועצים" לסוריה ולעיראק. עד כה נשלחו למערכה בסוריה ובעיראק רק לוחמים המשתייכים למשמרות המהפכה ולא לצבא הסדיר. שליחת לוחמים מהצבא הסדיר נחשבת שינוי באסטרטגיית הלחימה האיראנית, אך אין בה כדי לחולל שינוי משמעותי במצב הלחימה בשטח. לא מן הנמנע, כי שליחת לוחמי הקומנדו של הצבא הסדיר נועדה לשפר את מעמדו של הצבא הסדיר בתוך איראן מול משמרות המהפכה שנשאו עד כה באופן בלעדי בנטל המערכה. 
  • נשיא איראן, חסן רוחאני, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, קיימו ב-28 במרץ 2016 שיחת טלפון במהלכה דנו בהתפתחויות בסוריה. סוכנות הידיעות איסנ"א דיווחה (28 במרץ 2016), כי הנשיא רוחאני הדגיש בשיחה את חשיבות המשך שיתוף הפעולה והתיאום בין איראן לרוסיה בסוריה ואת הצורך להמשיך במאבק בארגוני הטרור הפועלים במדינה. הוא הוסיף, כי רק אזרחי סוריה יכולים לקבוע את עתיד המשטר במדינה.
  • עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, בירך את הנשיא אסד בעקבות שחרור העיר תדמור מידי דאע"ש אותו כינה "ניצחון היסטורי". באגרת ברכה לנשיא סוריה כתב שמח'אני, כי נחישות העם, הממשלה והצבא בסוריה לשחרר את השטחים שנכבשו על-ידי קבוצות הטרור ראויה לשבח ולגאווה והביע את מחויבות איראן להמשך התמיכה בסוריה וב"ציר ההתנגדות" (פארס, 28 במרץ 2016).
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), סגן שר החוץ לענייני ערב ואפריקה, בירך, אף הוא, את סוריה בעקבות שחרור תדמור. בריאיון לתחנת הטלוויזיה האיראנית אלעלאם (al-Alam, 27 במרץ 2016) אמר עבדאללהיאן, כי לטרוריסטים אין מקום באיזור בעתיד וכי סוריה תמשיך במאבקה בטרור בתמיכתה הנחושה של איראן.
  • חסין דהקאן (Hossein Dehqan), שר ההגנה האיראני, שוחח בטלפון עם עמיתו הסורי, פהד ג'אסם אלפריג' (Fahd Jassem al-Freij), ובירך אותו על כיבושה מחדש של תדמור. שר ההגנה הסורי הדגיש בפני דהקאן, כי לתמיכת ידידותיה של סוריה, ובראשן איראן, היה תפקיד חשוב בניצחון בתדמור, וביקש להעביר את הערכת הכוחות המזוינים הסורים לעם האיראני ולמנהיג העליון. דהקאן הדגיש את הצורך להמשיך בפעילות הצבאית על מנת "לעקור מן השורש את סרטן הטרור" מהאיזור ולשחרר את יתר האיזורים, שנכבשו על-ידי הטרוריסטים (דפאע פרס, 29 במרץ 2016). 
  • מחמד-עלי ג'עפרי (Mohammad Ali Jafari), מפקד משמרות המהפכה, אמר כי קיימים כעת תנאים טובים עבור "חזית ההתנגדות" בסוריה. בשיחה עם עיתונאים בעיר גילאן (Gilan) אמר ג'עפרי, כי בעקבות שחרור תדמור, הדגש המרכזי הוא להמשיך ולהדוף את דאעש וכי התיאום בין רוסיה וחזית ההתנגדות נמשך גם לאחר הפסקת האש בסוריה (פארס, 28 במרץ 2016). 
  • משלחת פרלמנטרית איראנית בראשות אמיר ח'גסתה (Amir Khojasteh)סגן יו"ר המג'לס, קיימה ביקור בלבנון ונפגשה עם בכירים לבנונים. חברי המשלחת הדגישו את הצורך להרחיב את היחסים הפרלמנטריים בין שתי המדינות ואת תמיכת איראן ב"חזית ההתנגדות" נגד ישראל. עוד אמרו חברי המשלחת, כי איראן מוכנה לספק סיוע צבאי ללבנון (אירנ"א, 31 במרץ 2016).
מעורבות איראן בעיראק
  • ג'ואד אלעטאר (Jawad al-Attar), חבר הפרלמנט העיראקי לשעבר, אמר בריאיון עיתונאי כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, מסייע בייעוץ למיליציות השיעיות בעיראק. הוא ציין, כי אינו מודע לפגישה מתוכננת קרובה בין סלימאני לנציגי המיליציות השיעיות הפועלות בעיראק, אך כי מאז כיבוש מוצול על-ידי דאעש, הגיש סלימאני סיוע בייעוץ ובהדרכה למיליציות השיעיות (yjc.ir, 2 באפריל).
  • ברקע לדברי אלעטאר הודעת צבא עיראק בסוף מרץ, כי החל במבצע לשחרור מחוז נינוא והעיר מוצול מידי דאעש. בחודש פברואר האחרון אמר חידר אל-עבאדי (Haidar al-Abadi),ראש ממשלת עיראק, כי בכוונתו לשלב את המיליציות השיעיות העיראקיות (הפועלות בחסות משמרות המהפכה ובתמיכתם) במערכה לשחרור העיר. לאחר כיבוש העיר רמאדי מידי דאעש בסוף דצמבר 2015 ניסתה איראן להבליט את מעורבות משמרות המהפכה והמיליציות העיראקיות השיעיות במערכה לשחרור העיר, שנוהלה למעשה בהובלת הכוחות המיוחדים של צבא עיראק בשיתוף פעולה ובתיאום עם כוחות הקואליציה המערבית נגד דאעש בעיראק.
מעורבות איראן בזירה הפלסטינית
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), סגן שר החוץ לענייני ערב ואפריקה, אמר כי איראן תמשיך בתמיכתה בפלסטינים. בהודעה שפרסם לרגל "יום האדמה" ציין עבדאללהיאן, כי התמיכה בפלסטין והמאבק בטרור הם שני הנושאים החשובים באזור וכי אסור ש"המשברים הטרוריסטים" באזור יסיטו את תשומת לב העולם המוסלמי משאלת פלסטין וירושלים.
  • הוא הוסיף, כי "המשטר הטרוריסטי הציוני" הוא המקור המרכזי לחוסר הביטחון באזור וכי המשך ההתנחלויות ו"ייהוד" ירושלים מגבירים את שנאת עמי האזור כלפי התנהגות "כובשי פלסטין". האנתיפאדה השלישית של העם הפלסטינית, אמר סגן שר החוץ, היא תגובה טבעית מצד בעליה המקוריים של פלסטין להמשך המדיניות התוקפנית של "המשטר הציוני" (מהר, 1 באפריל 2016).
מעורבות איראן בתימן ובמפרץ
  • חיל הים האמריקאי הודיע, כי לכד ספינת נשק בים הערבי, שיצאה מאיראן ועשתה את דרכה לתימן. בהודעה נמסר, כי על סיפון הספינה, שנלכדה ב-28 במרץ 2016, נמצא מצבור נשק הכולל 1,500 רובי קלצ'ניקוב, 200 מטולי רימונים ו-50 תתי-מקלע (וושינגטון פוסט, 4 באפריל 2016).
  • זוהי הפעם השלישית בחודשים האחרונים בה נלכדת ספינה מאיראן ועליה נשק שנועד, ככל הנראה, עבור המורדים החות'ים השיעים בתימן. בראשית מרץ 2016 הודיע חיל הים האוסטרלי, כי לכד במרחק של כ-300 ק"מ מחופי עומאן ספינת דייג, שהייתה בדרכה לסומליה ועליה כ-2,000 כלי נשק, ובהם רובי סער ומטולי רימונים. הנשק שעל הספינה, שיצאה מאיראן, נועד, ככל הנראה, עבור השיעים החות'ים בתימן. בספטמבר 2015 עצרו כוחות הקואליציה הערבית הנלחמים בתימן סירת דייג איראנית בסמוך לחופי עומאן ועליה נשק שנועד, אף הוא, למורדים בתימן. על הספינה נתפס נשק רב, לרבות פגזים, טילים נגד טנקים ומערכות נשק.
  • בריאיון במלאת שנה לתחילת המתקפה הסעודית בתימן אמר מיופה הכוח של איראן בתימן, מרתזא עאבדיני (Morteza Adedini), כי תנועת "אנצאראללה" (Ansarullah, השיעים החות'ים) בתימן הגיעה למעמד כזה שאף צבא באזור אינו מסוגל להתמודד עימה.  הוא ציין כי המתקפה הסעודית בתימן לא השיגה אף תוצאה למעט הרס התשתיות בתימן, הריגתם של קרוב ל-27 אלף אזרחים ומחסור חמור במזון.
  • הוא דחה את טענות כוחות סעודיה והקואליציה הנלחמת לצידה בנוגע לשחרור המחוזות בדרום-תימן ואמר, כי הסעודים נכשלו בתימן חרף השקעותיהם הכבדות במערכה הצבאית במדינה. הוא ציין, כי רוב התימנים חשים זעם כלפי המתקפה הסעודית והדבר ניכר בהפגנות שהתקיימו לרגל יום השנה למתקפה. השנאה מצד התימנים כלפי הסעודים תעבור, לדבריו, מדור לדור והדבר יביא לירידת ההשפעה הסעודית (מהר, 2 באפריל 2016).