חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (6- 12 באפריל 2016)

כרזה שפרסם הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית בעקבות פיצוץ מטען לעבר דחפור של צה

כרזה שפרסם הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית בעקבות פיצוץ מטען לעבר דחפור של צה"ל ברצועת עזה

פלסטיני משליך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב משטרה סמוך לכלא עופר  (דף הפייסבוק PALDF, 8 באפריל 2016)

פלסטיני משליך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב משטרה סמוך לכלא עופר (דף הפייסבוק PALDF, 8 באפריל 2016)

שלושת חברי החוליה, שנעצרו באזור ראמאללה (חשבון הטוויטר PALINFO, 9 באפריל 2016)

שלושת חברי החוליה, שנעצרו באזור ראמאללה (חשבון הטוויטר PALINFO, 9 באפריל 2016)

פלסטיני מתכונן לידות אבן בעימותים מערבית לנחל עוז.

פלסטיני מתכונן לידות אבן בעימותים מערבית לנחל עוז.

ראיון מחמוד אלזהאר (יוטיוב, 11 באפריל 2016).

ראיון מחמוד אלזהאר (יוטיוב, 11 באפריל 2016).

אחמד אבו חסין (דף הפייסבוק על ידיעות מחלב, 10 באפריל 2016)

אחמד אבו חסין (דף הפייסבוק על ידיעות מחלב, 10 באפריל 2016)

  • בשבועות האחרונים (מאז סוף חודש מרץ 2016) ניכרת ירידה בהיקף וברמת החומרה של מתקפת הטרור הפלסטינית. על פי דו"ח פיגועים של שירות הביטחון הכללי חלה במהלך חודש מרץ ירידה במספר הפיגועים בהשוואה לחודש פברואר. עם זאת עדיין מוקדם לקבוע האם המדובר בדעיכת מתקפת הטרור הפלסטינית או שמא לפנינו הפוגה זמנית.
הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כוחות הביטחון הישראליים הצליחו לסכל מספר ניסיונות לביצוע פיגועים. כמו כן נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר.  להלן כמה אירועים בולטים:
  • 9 באפריל 2016– אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 443 (ירושלים תל אביב). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 באפריל 2016).  
  • 8 באפריל 2016 – פלסטיני בן 25 מחברון נעצר על ידי כוחות משמר הגבול והמשטרה בשער שכם. ברשותו נמצאה סכין. הפלסטיני, שהיה ללא אישורי כניסה לישראל, נעצר והועבר לחקירה. בחקירה ראשונית אמר כי הגיע במטרה לבצע פיגוע ואף רכש לצורך זה סכין.
  • 7 באפריל 2016 – ניידת טיפול נמרץ הותקפה באבנים צפונית לחברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. אבנים יודו לעבר כלי רכב צבאי בין אריאל לרחלים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 7 באפריל 2016). 
  • 6 באפריל 2016 – כוחות צה"ל החרימו מכונת דפוס במחנה הפליטים דהישה (דרומית לבית לחם). מכונת הדפוס, שהייתה שייכת לבעל בית דפוס פרטי, שימשה להדפסת כרוזי הסתה נגד ישראל. בית הדפוס שייך לאכרם שעפוט. מבדיקת דף הפייסבוק נראה כי בעליו מזוהה עם תנועת פתח וכי בית הדפוס התמחה בהכנת כרזות ושלטים עבור פתח באזור בית לחם (דף הפייסבוק של בית הדפוס שעפוט).

מימין: החרמת מכונת הדפוס על ידי כוחות צה"ל. משמאל: כרזות שהודפסו בבית הדפוס  (דובר צה"ל, 6 באפריל 2016).
מימין: החרמת מכונת הדפוס על ידי כוחות צה"ל. משמאל: כרזות שהודפסו בבית הדפוס (דובר צה"ל, 6 באפריל 2016).

סיכול פיגוע על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות
  • ב-7 באפריל 2015 נמסר על שלושה צעירים פלסטינים, שהיו בדרכם לראמאללה ולא יצרו קשר עם משפחותיהם במשך כמה ימים. משפחותיהם חששו מאד לגורלם. השלושה הם הית'ם אלסיאח, בן 19, מחברון, באסל מחמוד אלאערג', בן 33, מהכפר ולג'ה, דרומית לבית לחם, ומחמד עבדאללה חרב, בן 23 , מג'נין (חשבון הטוויטר PALINFO, 9 באפריל 2016)
  • מספר ימים לאחר העלמם הודיעה המשטרה הפלסטינית למשפחות כי באזור ראמאללה נמצאו טלפונים ניידים, מחשב נייד ותעודות זהות של שניים מהם. ב-9 באפריל 2016 נעצרו השלושה על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית באזור כפר קטאנה (אזור ירושלים). ברשות השלושה נמצאו כלי נשק ורימונים. השלושה התכוונו ככל הנראה  לבצע פיגוע ירי וחטיפה. חשוד נוסף שסייע באספקת הנשק לשלושה נעצר גם הוא. הם הועברו למטה המודיעין הכללי בראמאללה (קדס.נט, 10 באפריל 2016).
  • דוברי חמאס מתחו ביקורת קשה על מעצרם:
  • חסאם בדראן דובר חמאס הטיל על אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, ועל מנגנוני הביטחון את האחריות למעצרם. לדבריו הנהגת הרשות ופתח החלו לפעול בגלוי כדי להכיל את האנתיפאדה של העם הפלסטיני ולעצור את "פעולות ההתנגדות" שמבצעים הצעירים נגד ישראל. בדראן קרא לארגונים הפלסטינים לצאת נגד הרשות ופתח בשל התיאום הביטחוני עם ישראל וסיכול מאות פיגועים מאז תחילת גל הטרור הנוכחי (דף הפייסבוק PALDF, 11 באפריל 2016).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, הגדיר את  האירוע "כחמור מאד וכעליית מדרגה בשיתוף הפעולה בין מנגנוני הביטחון של הרשות לבין ישראל". לדבריו פעילות מנגנוני הביטחון נוגדת את טובת העם הפלסטיני. פעילות זו לדבריו משקפת את הידוק התיאום הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל, שנועדה להכשיל את האנתיפאדה ולפגוע בהתנגדות הפלסטינית (דף הפייסבוק PALDF, 10 באפריל 2016).

מימין: חסאם בדראן, מותח ביקורת על הנהגת הרשות הפלסטינית ופתח בעקבות מעצר החוליה בראמאללה (דף הפייסבוק PALDF, 11 באפריל 2016). משמאל: קריקטורה, שפרסמה חמאס, המלגלגת על אבו מאזן בגין שיתוף הפעולה עם ישראל בתפיסת החוליה בראמאללה (אלרסאלה, 11 באפריל 2016)
מימין: חסאם בדראן, מותח ביקורת על הנהגת הרשות הפלסטינית ופתח בעקבות מעצר החוליה בראמאללה (דף הפייסבוק PALDF, 11 באפריל 2016). משמאל: קריקטורה, שפרסמה חמאס, המלגלגת על אבו מאזן בגין שיתוף הפעולה עם ישראל בתפיסת החוליה בראמאללה (אלרסאלה, 11 באפריל 2016)

דו"ח פיגועים חודשי של שירות הביטחון הכללי (מרץ 2016[1]
  • במהלך חודש מרץ 2016 נמשכה מגמת הירידה במספר הפיגועים, שבוצעו ביהודה, שומרון וירושלים. סה"כ בוצעו במהלך החודש 119 פיגועים לעומת 153  פיגועים בחודש פברואר 2016. להלן פירוט הנתונים:
  • מיקום הפיגועים– 81 פיגועים בוצעו ביהודה ושומרון (לעומת 107 בפברואר 2016). 36 פיגועים בוצעו בירושלים (לעומת 42 בפברואר 2016). שני פיגועים בוצעו בתחומי הקו הירוק (יפו, פתח תקווה). זאת לעומת ארבעה פיגועים בחודש הקודם.
  • נפגעים– אדם אחד נהרג (פיגוע ביפו) ו-26 בני אדם נפצעו (13 אזרחים ו-13 אנשי כוחות הביטחון). מתוך כלל הפצועים 17 בני אדם נפצעו כתוצאה מפיגועי דקירה.
  • מתווה הפיגועים– רוב הפיגועים (92), היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה, 33 מהם בירושלים. כמו כן היו שישה פיגועי דקירה, אחד מהם בירושלים, שני פיגועי דריסה, פיגוע תקיפה,  תשעה פיגועים במתווה של הנחת מטען, שישה פיגועי ירי מנשק קל, שניים מהם בירושלים. 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות במערב הנגב.

ירי רקטות לעבר ישראל

  • מטען חבלה הופעל סמוך לדחפור של צה"ל בצפון רצועת עזה, שביצע פעילות שגרתית של פתיחת ציר סמוך לגדר הביטחון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי דחפור של צה"ל נפגע מפיצוץ מטען לאחר שחדר למזרח שכונת זייתון מזרחית לעיר עזה (קדס.נט, פאל טודיי, PALDF, 8 באפריל 2016).
  • ב-8 באפריל 2016 התפתחו עימותים בין צעירים פלסטינים לבין כוחות צה"ל סמוך לגדר המערכת ליד נחל עוז, מזרחית למחנה הפליטים אלבריג' שבמרכז הרצועה (דף הפייסבוק PALINFO, 8 באפריל 2016).כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על ארבעה פלסטינים שנפצעו מאש כוחות צה"ל במהלך עימותים במזרח רצועת עזה (ופא, 8 באפריל 2016).
קריסת מנהרה על גבול מצרים רצועת עזה
  • מקורות ביטחוניים מסרו על קריסת מנהרה במחנה הפליטים יבנא בעיר רפיח  דווח על שני הרוגים (וטן 24, 10 באפריל 2016). נראה כי קריסת התעלה נגרמה כתוצאה מפעילות הסיכול של כוחות הביטחון המצריים.
יחסי חמאס מצרים
  • בראיון, שהעניק מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, לערוץ פלסטין אליום, המזוהה עם ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין התייחס אלזהאר ליחסי חמאס מצרים. לדבריו הוא צופה בקרוב פריצת דרך ביחסים. אלזהאר הדגיש שחמאס לא תאפשר ירי מרצועת עזה לעבר מצרים זאת משום שחמאס זקוקה למצרים במאבקה נגד ישראל. אלזהאר גם הטיל על אבו מאזן את האחריות לסגירת המעברים ברצועה, ניתוק החשמל והמים, והפסקת תשלום המשכורות. צעדים שלדבריו נועדו להפיל את חמאס ברצועה (פלסטין אליום, 11 באפריל 2016). 
הכנות לעימות עם ישראל
  • לדברי אחמד בחר סגן יו"ר המועצה המחוקקת כוחות הקומנדו הימי של הזרוע הצבאית של חמאס ייצרו בעתיד משוואה חדשה מול ישראל וייקבעו עובדות חדשות בשטח.  לדבריו הכוחות מתכוננים לקראת ניהול קרבות נגד ישראל והם לא יאפשרו למצור הימי שמוטל על רצועת עזה להימשך (מען, 8 באפריל 2016).
עצרת תמיכה באסירים
  • ב-11 באפריל ערכו הג'האד האסלאמי וחמאס עצרת מול מטה הצלב האדום בעזה "לניצחון  אסירים ותמיכה באנתיפאדת ירושלים". בעצרת נכחו תומכי הארגונים ובכירים מהארגון (דף הפייסבוק קדס, 11 באפריל 2016).

מימין" משתתפי העצרת שערכו חמאס והג'האד האסלאמי בעזה. משמאל: במת העצרת ועליה שלט עליו נכתב "לניצחון האסירים ותמיכה באנתיפאדת ירושלים", על השלט הופיעו סמלי חמאס והג'האד האסלאמי  (דף הפייסבוק קדס, 11 באפריל 2016).
מימין" משתתפי העצרת שערכו חמאס והג'האד האסלאמי בעזה. משמאל: במת העצרת ועליה שלט עליו נכתב "לניצחון האסירים ותמיכה באנתיפאדת ירושלים", על השלט הופיעו סמלי חמאס והג'האד האסלאמי (דף הפייסבוק קדס, 11 באפריל 2016).

פעיל חמאס נהרג בחלב שבסוריה
  • ב-10 באפריל 2016 נמסר על מותו של אחמד אבו חסין, מפקד לשעבר בחמאס מהעיר עזה, בעימותים עם כוחות המשטר בדרום העיר חלב. אחמד אבו חסין נלחם בשורות תנועת אחראר אלשאם[4] (אלמג'הר,דף הפייסבוק ידיעות מחלב, 10 באפריל 2016)
התבטאות אבו מאזן
  • במהלך מסיבת העיתונאים שערך אבו מאזן בראמאללה עם משלחת הסברה מרומניה הכריז על נכונותו לשתף פעולה עם ישראל להפסקת ההסתה בין הצדדים והדגיש כי בכוונתו לחדש את פעילותה של הועדה המשולשת לפיקוח על ההסתה של הצד הפלסטיני והצד הישראלי[5]. לדבריו אין כל מניעה לחדש את פעילותה של ועדת הפיקוח באופן מיידי. עוד אמר כי הם פועלים למימוש רעיון פיתרון שתי המדינות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים שתחיה בביטחון וביציבות לצד מדינת ישראל. לדבריו המכשול העיקרי לתהליך השלום הוא ההתנחלויות והם משקיעים מאמצים במועצת הביטחון של האו"ם לקבלת החלטת גינוי ולהפסקת הבנייה באופן מיידי כדי לשוב לשולחן המשא ומתן (שאשה ניוז, 5 באפריל 2016).
פעילות פלסטינית באו"ם
  • הנציגות הפלסטינית באו"םהודיעה כי החלה להפיץ טיוטא למדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם של הצעת החלטה העוסקת בגינוי המשך הבנייה בהתנחלויות (פאל אינפו, 8 באפריל 2016). זאת לקראת בואו הצפוי של אבו מאזן למטה האו"ם בניו יורק ב-20 באפריל 2016. על פי הטיוטא נקבע כי ההתנחלויות ביהודה שומרון ומזרח ירושלים אינן חוקיות ומהוות מכשול בהשגת השלום על בסיס פיתרון שתי מדינות. הטיוטא גם קוראת למנוע מעשי טרור ואלימות מצד המתנחלים ועומדת על הצורך בחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים על הסדר קבע.
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית, הכחיש את הידיעות לפיהן  טיוטת הצעת ההחלטה בנוגע להתנחלויות הועברה למדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם.  לדבריו הנציגות הפלסטינית בניו יורק הגישה העתק של ההצעה למועצת השגרירים הערביים זאת כדי להתייעץ עמם כצעד ראשון לקראת כינוס מועצת השרים הערבית (פאל טודיי, 10 באפריל 2016 רדיו קול פלסטין, 10 באפריל 2016).
רכישת בית למשפחת מחבל שביתו נהרס
  • שפיק חלבי, אביו של המחבל מהנד חלבי,חתם על הסכם לרכישת בית חדש עבור המשפחה במקום זה שנהרס על ידי כוחות הביטחון הישראליים. הבית נרכש במימון הקמפיין העממי לתמיכה במשפחות השהידים. הבית, הנמצא בשלבי בנייה, ממוקם בכפר אבו קש באזור ראמאללה בו התגוררה המשפחה קודם לכן. עלות בניית הבית נאמדת ב- 124 אלף דינר ירדני (כ-670,000 ₪) ארבעים אלף דינר כבר שולמו למוכר הנכס (מען, 5 באפריל 2016).
  • עבד אלרחמן שדיד מבכירי הוועדה לתמיכה במשפחות השהידים, פעיל בכיר בחמאס, שלא נכח במעמד החתימה, אמר כי המהלך מצביע על אחדות ואחווה בקרב העם הפלסטיני. זאת, במיוחד כשמדובר בנושא השהידים והאסירים. לדבריו הקמפיין הוא דרך להעביר מסר לישראל לפיו ענישה קולקטיבית והריסת בתים, היא מדיניות שלא תצליח לרסן את העם הפלסטיני להמשיך ב"התנגדות" וכי מה שנהרס ייבנה מחדש "על אפם וחמתם של הציונים". הוא הוסיף כי מי שתורם לקמפיינים אלו מפגין "מעורבות פעילה בהתנגדות" (חמאס, אתר פלוגות ירושלים, דף הפייסבוק קדס, 5 באפריל 2016)
  • מהנד שפיק מחמד חלבי ביצע ב-3 באוקטובר 2015 פיגוע דקירה סמוך לשער האריות בירושלים בו נהרגו הרב נחמיה לביא ואהרון בנט ז"ל ושני בני אדם נוספים נפצעו. מהנד חלבי, סטודנט בן 19, נורה למוות על ידי כוחות הביטחון הישראליים במהלך ביצוע הפיגוע והפך בהמשך למודל לחיקוי עבור מחבלים נוספים. בליל 9 בינואר 2016 הרסו כוחות הביטחון הישראליים את בית משפחתו.

סרטון של חמאס הקורא לצעירים הפלסטינים לקחת את נשקם ולהיאבק ב"אויב" בירושלים, יפו, תל אביב וטול כרם (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 10 באפריל 2016).
סרטון של חמאס הקורא לצעירים הפלסטינים לקחת את נשקם ולהיאבק ב"אויב" בירושלים, יפו, תל אביב וטול כרם (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 10 באפריל 2016).

קמפיין פלסטיני נגד הצבת מצלמות ברחבת הר הבית. בערבית: "תישבר המצלמה ..והיד", "אין צורך במצלמות. התמונה ברורה" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 10 באפריל 2016).
קמפיין פלסטיני נגד הצבת מצלמות ברחבת הר הבית. בערבית: "תישבר המצלמה ..והיד", "אין צורך במצלמות. התמונה ברורה" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 10 באפריל 2016).

[1]אתר שירות הביטחון הכללי.
[2]נכון ל-12 באפריל 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[4]תנועת אחראר אלשאם היא מסגרת על של ארגונים סלפים ג'האדיסטים המתנגדים לשלטון אסד בסוריה, שאינה מזוהה עם דאעש או אלקאעדה.
[5]ב-1998 במהלך פגישה באחוזת וואי בארה"ב הוחלט, על פי דרישתו של בנימין נתניהו, על הקמת ועדה משולשת ישראלית-פלסטינית- אמריקאית לבחינת סוגית ההסתה בשני הצדדים. עבודת הועדה הופסקה בשנת 2000 עם פרוץ האנתיפאדה השנייה. ומאז לא חודשה.