מבט לג’האד העולמי (6- 13 באפריל 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

כוחות חבלה רוסים מפנים מוקשים ומטענים בעיר תדמור

כוחות חבלה רוסים מפנים מוקשים ומטענים בעיר תדמור

שיירת אוטובוסים להסעת תושבי תדמר ואלקריתין לבתיהם

שיירת אוטובוסים להסעת תושבי תדמר ואלקריתין לבתיהם

תמונות מסרטון שפרסם צבא סוריה המתעד את הקרבות בין צבא סוריה לפעילי דאעש בדיר אלזור.

תמונות מסרטון שפרסם צבא סוריה המתעד את הקרבות בין צבא סוריה לפעילי דאעש בדיר אלזור.

תמונות מסרטון שפרסם דאעש על שחרור בני ערובה ממפעל המלט

תמונות מסרטון שפרסם דאעש על שחרור בני ערובה ממפעל המלט

צבא עיראק בעיר הית. ניתן לראות את דגל דאעש שעדיין מתנוסס ברחוב (אלג'זירה, 10 באפריל 2016).

צבא עיראק בעיר הית. ניתן לראות את דגל דאעש שעדיין מתנוסס ברחוב (אלג'זירה, 10 באפריל 2016).

פעיל דאעש נפגש עם ראשי שבט אלבו חמד.

פעיל דאעש נפגש עם ראשי שבט אלבו חמד.

הערכות צבא לוב לשחרור העיר סרת

הערכות צבא לוב לשחרור העיר סרת


עיקרי אירועי השבוע

  • הסכם הפסקת האש בסוריה מתקיים זה השבוע השביעי במאפייניו המוכרים. בו בזמן נמשכים הקרבות, במוקדי הלחימה השונים ברחבי סוריה, שאינם נכללים בהסכם הפסקת האש. מוקד הקרבות המקומיים הוא אזור חלב. דובר מחלקת המדינה של ארה"ב אמר כי ארה"ב מודאגת מהכוונה [של צבא סוריה] לכבוש את העיר חלב. לדבריו כיבוש העיר עלול לחבל בסבב השיחות הבא בג'נבה. דובר משרד החוץ הצרפתי הצהיר, כי תקיפות המשטר הסורי באזור חלב וממזרח לדמשק מסכנות את הסכם הפסקת האש.
  • המשטר העיראקי ממשיך במאמציו להתבסס במחוז הסוני אלאנבאר. לאלרמאדי החלו לשוב אלפי תושבים שעזבוה בעקבות שיפור מצב הביטחון. בו בזמן מנסה צבא עיראק להשלים את השתלטותו על העיר הית, כשבעים ק"מ מצפון מערב לאלרמאדי. גם בסוריה עושה המשטר מאמץ (הנמצא בראשיתו) להשיב את החיים למסלולם לתדמור ואלקריתין, ששוחררו לאחרונה מידי דאעש.
  • מאמר מערכת במגזין אלנבא של המדינה האסלאמית (6 באפריל 2016) טוען כי בקרוב תהפוך סיני לזירת לחימה בין דאעש לבין ישראל ומצרים. זאת, לטענתו, בעקבות תקיפות, שבוצעו לאחרונה נגד דאעש בחצי-האי סיני, המיוחסות ע"י כותב המאמר לישראל. יוזכר מאמר דעה בסוכנות הידיעות חק המזוהה עם דאעש (31 במרץ 2015), שקרא לאחרונה לפתוח חזיתות חדשות נגד "האויב היהודי" מסיני ומהגולן.

 

הסכם הפסקת האש

  • הסכם הפסקת האש מתקיים זה השבוע השביעי במאפיינים הדומים לאלה של השבועות הקודמים. משרד ההגנה של רוסיה מסר, כי מרכז התיאום בחמימים רשם ממוצע של כ-6-4  הפרות אש ביום (לעומת כשמונה בשבוע שעבר). כמו כן נמסר, כי מספר הישובים שהצטרפו להפסקת האש עומד עתה על שישים, לעומת 53 ישובים בשבוע שעבר (משרד ההגנה הרוסי, 10 באפריל 2016).
  • בתדרוך שקיים סרגיי רודסקוי, מפקד מנהלת המבצעים במטה הכללי של צבא רוסיה, אמר כי למרות ההפרות הפסקת האש ממשיכה להיות תחת שליטה. לדבריו ברוב שטחי סוריה לא מתקיימות פעולות מבצעיות למעט פעולות המתבצעות נגד ג'בהת אלנצרה ודאעש (דף הפייסבוק של משרד ההגנה של רוסיה).
  • מארק טונר, דובר מחלקת המדינה של ארה"ב אמר, כי כדי שהפסקת האש תחזיק מעמד על הצדדים החתומים עליה לחדול מתקיפות או כיבוש שטחים. לדבריו ארה"ב מודאגת מהכוונה [של צבא סוריה] לכבוש את חלב כאשר ברור כי באזור נמצאים ארגונים המשתתפים בהפסקת האש. עוד הוסיף, כי כיבוש העיר חלב לפני סבב השיחות בג'נבה עלול לחבל בשיחות (רויטרס, 11 באפריל 2016). דובר משרד החוץ הצרפתי הצהיר, כי תקיפות המשטר הסורי ובעלי בריתו בחלב ובאזור הכפרי המזרחי של דמשק מסכנים את הסכם הפסקת האש (רויטרס, 12 באפריל 2016).

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

  • הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב המשיכה לבצע תקיפות בעיראק ובסוריה נגד יעדי דאעש. במהלך השבוע ביצעו כלי טיס של מדינות הקואליציה עשרות רבות של תקיפות מהאוויר. רובן המכריע של התקיפות בוצע בעיראק, בעיקר באזורי אלפלוג'ה, הית, כרכוכ, מוצול, קיסיק.  התקיפות בסוריה התמקדו בעיקר באזור אלרקה (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב). דובר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב דיווח על הגעתם של מפציצים אסטרטגיים אמריקאים מסוג B-52לבסיס חיל האוויר במרכז קטר כדי להצטרף לתקיפות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בעיראק ובסוריה.
  • ז'אן איב לה דריאן, שר ההגנה של צרפת, אמר במהלך ביקור בעיראק, כי עד סוף שנת 2016 יש לכבוש מחדש את מעוזי דאעש באלרקה ומוצול. לדבריו על שנת 2016 להוות נקודת מפנה, שתסמן את תחילת נפילת דאעש (AFP, 11 באפריל 2016).
  • "מקורות ירדניים"מסרו, כי בקרוב ייפתח קורס בירדן להכשרת  גדוד, שייעודו לבצע פעולות צבאיות מיוחדות נגד ארגון דאעש. הקורס יערך בפיקוח בריטי.  המקורות מסרו כי הגדוד ימנה 900 לוחמים ממדינות שונות השכנות לירדן, אשר יאומנו לביצוע פעולות קומנדו (לבנון 24, 6 באפריל 2016).

מעורבות רוסיה בלחימה בסוריה

  • מטוסי רוסיים המשיכו לתקוף יעדים של דאעש וארגונים שאינם כלולים בהפסקת האש ברחבי סוריה. בין השאר הותקפו יעדים בחלב וסביבותיה, אדלב, דיר אלזור דמשק אלרקה ועוד. שר ההגנה הרוסי אישר כי מסוקים רוסים מסוג KA52ו-MI28הגיעו לסוריה. לדבריו מסוקי הקרב יתמכו ויסיעו לצבא סוריה בהמשך התקיפות באזור העיר תדמור וייקחו חלק במתקפה המתוכננת בדיר אלזור (Russia Insider, 10 באפריל 2016).

עיקרי התפתחויות בסוריה

תדמור וסביבותיה
  • בעקבות כיבוש העיר מסייעים הרוסים למשטר הסורי לפנות את העיר וסביבותיה מהמוקשים והמטענים הרבים, שהשאיר בה דאעש.לדברי מריה זאכרובה Maria Zakharova) ), דוברת משרד החוץ הרוסי, במהלך עבודות פינוי המוקשים בעיר השבוע השמידו יחידות החבלה הרוסית יותר מ-1,500 מטענים (ספוטניק, 8 באפריל 2016).סרגיי רודסקוי, מפקד מנהלת המבצעים במטה הכללי של צבא רוסיה אמר, כי עד כה נבדקו שישה ק"מ של כבישים, מעל 200 דונמים ושלושה מבנים בתדמור העתיקה. בנוסף לכך פינו חיילים סוריים מחיל ההנדסה בעיר קריתין 17 ק"מ של כבישים, ארבעים רחובות ומבני ציבור  (דף הפייסבוק של משרד ההגנה של רוסיה).
  • במקביל נמסר, כי החלו עבודות שיקום תדמור וכי תושבי העיר שנמלטו ממנה החלו לשוב  אליה. ב-9 באפריל 2016 דווח, כי כאלפיים מתושבי תדמור שנמלטו לחמץ, שבו לבתיהם. כמו כן החלו תושבים לשוב לבתיהם באלקריתין (סאנא, 9 באפריל 2016).
עימותים ברחבי סוריה
  • במחוזות נוספים ברחבי סוריה, הן כאלו שעליהם חלה הפסקת האש והן אזורים שעליהם היא אינה חלה, נמשכו עימותים מקומיים בין הכוחות השונים:
  • האזור הכפרי של חלב: במרחב הכפרי, שמדרום לחלב נמשכו עימותים מקומיים. בהקשר זה דווח כי צבא סוריה מרכז כוחות מדרום לחלב, במטרה לכבוש מחדש את העיירה אלעיס, שנכבשה ע"י ג'בהת אלנצרה וארגוני המורדים ב-1 באפריל 2016. ארגוני המורדים טוענים, כי הם הדפו נסיון תקיפה של הכוחות הסורים וכי נגרמו להם אבדות קשות (12 באפריל 2016). בין השאר נהרגו פעילי חזבאללה ולוחמים שיעים, המופעילם ע"י איראן. לדברי סרגיי רודסקוי, מפקד מנהלת המבצעים במטה הכללי של צבא רוסיה, ג'בהת אלנצרה מרכז כוחות ואמצעי לחימה בדרום מערב חלב. להערכתו פרוסים באזור 8,000 פעילי הארגון בעוד שמצפון לחלב פרוסים כ-1,500 פעילים (דף הפייסבוק של משרד ההגנה של רוסיה).
  • האזור שבקרבת הגבול התורכי: ב-7 באפריל 2016 שוגרו חמש רקטות לעבר העיר קיליס בתורכיה משטחים, שבשליטת דאעש בסוריה. ארבעה בני אדם נפצעו (אנטוליה, 11 באפריל 2016). בתגובה תקף צבא תורכיה מוצבים של דאעש בסוריה. סוכנות אעמאק של דאעש דיווחה כי הארטילריה התורכית ירתה 45 פגזים על העיירה אלראעיש בקרבת הגבול התורכי (אח'באר אלא'ן, 7 באפריל 2016).
  • אזור דיר אלזור: נמשכו העימותים בין פעילי דאעש וצבא סוריה באזור שדה התעופה הצבאי. פעילי דאעש ניסו להשתלט על אזור אלדע'ים, שממזרח לשדה, אך נהדפו ע"י צבא סוריה בסיוע אווירי.צבא סוריה וחיל האוויר הסורי תקפו יעדים של דאעש בכמה שכונות בעיר דיר אלזור. 
  • אדלב –הושג  הסכם חדש בין ארגוני המורדים (צבא אלפתח) לבין המשטר הסורי לגבי יציאתם של כחמש מאות פצועים ומלוויהם מאזור העיירות השיעיות כפריא ואלפועה, שמצפון מזרח לאדלב[1] (דמשק אלא'ן, 9 באפריל 2016).  
  • אלרקה – כוחות הקואליציה, רוסיה וצבא סוריה תקפו מהאוויר יעדי דאעש באזור אלרקה, מעוז דאעש. בין השאר הותקפו שדה התעופה אלטבקה ויעדים בשכונה, שבדרום העיר (דמשק אלא'ן, 7 באפריל 2016).
  • חסכה – דאעש ממשיך בלוחמת גרילה נגד הכוחות הכורדים: מכונית תופת של דאעש התפוצצה בדרום העיר אלשדאדי וגרמה למותם של 21 לוחמים כורדיים (זמאן אלואצל, 10 באפריל 2016). דאעש הודיע כי ששה מאנשי הכוחות הכורדים נהרגו כתוצאה מפיצוץ מטעני חבלה באזור תלחמיס, צפונית מזרחית לאלחסכה (אעמאק, 9 באפריל 2016).
  • מרחב דמשק –  באזור הכפרי שממזרח לדמשק התנהלו עימותים בין צבא סוריה לארגוני המורדים.במקביל נמסר על עימותים בין דאעש לבין ג'בהת אלנצרה במחנה הפליטים אלירמוכ, שמדרום לדמשק.
  • אזור אלצ'מיר (מזרחית לדמשק): באזור העיר אלצ'מיר נמשכו עימותים בין צבא סוריה לכוחות המורדים. למעלה משלוש מאות אזרחים סורים עובדי מפעל מלט סיני באזור אלצ'מיר נתפסו בעת שפעילי דאעש השתלטו על המפעל. בתום משא ומתן שוחררו למעלה ממאה מעובדי המפעל והגיעו לאזור אלצ'מיר. כמו כן נמסר כי 140 מתוכם הצליחו להימלט. שאר בני הערובה, שהינם מאבטחי המפעל וחמושים הנאמנים למשטר הסורי לא שוחררו. לדברי דאעש הם יישפטו על-פי ההלכה האסלאמית (המרכז הסורי לזכויות אדם, 9 באפריל 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

  • במסיבת עיתונאים, שערך ג'והן קרי מזכיר המדינה של ארה"ב בעת ביקור בעיראק, הוא אמר, כי מזה מספר חודשים לא ביצעו פעילי דאעש תקיפות בעיראק. לדבריו דאעש מאבד מדי יום שטחים, כסף ולוחמים והוא נמצא עתה במצב של מגננה. קרי ציין, כי כוחות הקואליציה השמידו יותר מ-1,200 שדות נפט של דאעש ופגעו במטרות נוספות הקשורות למערכת הכספית המממנת את הארגון.  לדבריו בכוונת הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש להגביר את הלחצים על דאעש בשיתוף פעולה עם  עיראק. קרי ציין, כי המבצע לשחרור מוצול הינו פעולה עיראקית מובהקת, שתזכה לתמיכת הקואליציה הבינלאומית (סקיי ניוז,  8 באפריל 2016).
מחוז אלאנבאר
הית
  • השבוע נמשכה הלחימה בעיר הית, הנשלטת ברובה על-ידי צבא עיראק,. דאעש מנסה למנוע מצבא עיראק את השלמת השתלטותו על העיר. הקרבות התנהלו בעיקר במרכז העיר (אלג'זירה, 10-9 באפריל 2016). "מקור ביטחוני" עיראקי מסר כי לבתי-חולים במוצול הגיעו 75 פצועים וגופות של פעילי דאעש, שנהרגו בהית (אלצבאח אלג'דיד, 9 באפריל 2016).
אלרמאדי
  • בעקבות התייצבות המצב הביטחוני באזור אלרמאדי החלו לשוב אליה תושבים שעזבוה. עד כה שבו אליה יותר מתשעת אלפים משפחות (אלסומריה, 9 באפריל 2016). עם זאת באזור העיר עדיין מתנהלות התנגשויות בין פעילי דאעש שנותרו במקום לבין צבא עיראק.
מחוז נינוא והעיר מוצול
  • ב-10 באפריל 2016 דיווח דאעש, כי התקשורת הקווית בעיר מוצול קרסה זאת בעקבות תקיפה מהאוויר של המרכזיות בעיר על-ידי מטוסי הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות-הברית (אעמאק, 10 באפריל 2016).
  • דאעש פרסם סרטון תעמולה, שמטרתו להזים את הדיווחים בתקשורת העיראקית, לפיהם השבטים הסוניים במחוז נינוא התומכים במשטר העיראקי יהוו את ראש החץ במערכה לשחרור העיר מוצול. בסרטון נראה ראש שבט אלבו חמד (המשתייך לשבטים המתגוררים באזור העיר מוצול)  אומר, כי הוא מכיר במדינה האסלאמית ואינו מכיר בשלטון ממשלת עיראק. ראשי השבט נוספים הנראים בסרטון נשבעים שבועת אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי ומביעים תמיכה בדאעש במאבקו נגד ממשלת עיראק (archive.org, 7 באפריל 2016).
מחוז כרכוכ
  • דווח כי פעילי דאעש תקפו את העיר תאזה , שמדרום לכרכוכ ברקטות, שהכילו ככל הנראה גז רעיל. שלושה בני אדם נהרגו וכ-1,500 בני אדם נפגעו מהגז שגרם לכוויות, פריחות ובעיות במערכת הנשימה. טרם זוהה סוג הגז בו השתמש דאעש אך קיים חשד כי זהו גז חרדל (דיילי מייל, 9 באפריל 2016).

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשכה פעילות אינטנסיבית של כוחות הביטחון המצרים נגד מחוז סיני של דאעש באזורי אלשיח' זויד, אלעריש ורפיח. כוחות הביטחון הטילו עוצר וביצעו סריקות נרחבות במספר אזורים. במסגרת הפעילות נעצרו חשודים רבים והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן דיווחו הכוחות כי חשפו ופוצצו מספר מנהרות ביניהן מנהרת הברחה בדרום רפיח, סמוך לגבול עם רצועת עזה ( אלוטן, 9 באפריל 2016).
  • במקביל המשיכו פעילי דאעש בפעילות גרילה נגד כוחות הביטחון המצריים בעיקר באמצעות הנחת מטענים. כך למשל ב-7 באפריל 2016 דיווח מחוז סיני, כי פוצץ חמישה מטענים סמוך לכוחות הביטחון המצריים שגרמו למותם של כ-18 מאנשי כוחות הביטחון והרס מספר כלי רכב (אעמאק 7 באפריל 2016). כמו כן קיבל מחוז סיני אחריות לניסיון התנקשות בחייו של יאסר אלחאפט' סגן ראש מחלקת הביטחון של סיני, שנפצע קשה בהתפוצצות מטען חבלה סמוך לכלי הרכב בו נסע  ממערב לאלעריש (חשבון טוויטר המזוהה עם מחוז סיני, 7 באפריל 2016).
  • מאמר מערכת של המגזין אלנבא של המדינה האסלאמית עסק בתקיפות, שבוצעו לאחרונה נגד דאעש בחצי האי סיני, המיוחסות ע"י כותב המאמר לישראל. לדברי המאמר בעתיד הקרוב תהפוך סיני לזירת לחימה בין דאעש לבין ישראל ומצרים. במאמר מצוין כי לאירועים האחרונים בסיני תהייה השפעה נרחבת וכי הם יובילו בהדרגה להתדרדרות שיתוף הפעולה בין ישראל למצרים בשל ההפרה המתמשכת של הסכם קמפ דיוויד (אלנבא, 6 באפריל 2016).

 

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
סרת
  • בתקשורת הלובית דווח כי צבא לוב נערך לשחרור העיר סרת, מעוזו של דאעש בלוב. נמסר כי, לנוכח זאת פרס עשרות צלפים מקרב אנשיו על גגות מבנים גבוהים בעיר ומיקש מספר אזורים בעיר ובסביבתה (סוכנות הידיעות הלובית, 9 באפריל 2016; אלביאן, 11 באפריל 2016).
בנע'אזי
  • בעיר בנע'אזי נמשכים הקרבות בין צבא לוב בפיקודו של ח'ליפה חפתר לבין דאעש ו"מועצת השורא של מהפכני בנע'אזי", אף כי בעצימות נמוכה יחסית. משרד הפנים בבנע'אזי הודיע, כי כוחות הביטחון עצרו ארבעה פעילי דאעש, שהודו בחקירתם, כי בשורותיהם משרתים לוחמים זרים מתוניסיה ומתימן. העצורים מסרו, כי דאעש מקבל סיוע ממצראתה דרך נמל אלמריסה (אח'באר ליביא24, 10 באפריל 2016; בואבה אפריקיא אלח'באריה, 5 באפריל 2016).
איום דאעש על שדות הנפט בלוב
  • משמר אגן מראדה-זלה, הכפוף לצבא הלובי של ממשלת טברק, הודיע על פינוי עובדי שדות הנפט אלביצאא', תיבסתי ואלסמאח, שמדרום למרדה. זאת לנוכח הישנות תקיפות דאעש באזור, ולאחר שהגיע מידע מודיעיני לפיו דאעש מרכז כוחות סמוך לשדה הנפט אלמברוכ, השוכן 220 ק"מ צפונית-מערבית למרדה (פורטל אלוסט, 9 באפריל 2016; אח'באר ליביא24, 7 ו-9 באפריל 2016).

פעילות סיכול ומנע

גרמניה
  • בראיון לעיתון דה וולט, אמר האנס גיאורג מאסן (Hans-Georg Maassen), ראש המשרד הפדראלי להגנה על החוקה של גרמניה, כי דאעש מתכוון לבצע פיגוע על אדמת גרמניה או לפעול נגד אינטרסים גרמניים. לדבריו לפי שעה אין מידע מדויק אודות יעד הפיגוע אולם המטרות האפשריות הן תחנות רכבת, נמלי תעופה ופסטיבלי חוצות. מקורות גרמנים העריכו, כי 800 גרמנים יצאו לסוריה להלחם לצד דאעש וכ-150 מהם חזרו במהלך שנת 2015 (RT, 10 באפריל 2016).
בלגיה וצרפת
  • ב-9 באפריל 2016 הגישה בלגיה כתבי אישום נגד ארבעה חשודים במעורבות בפיגועי הטרור בבריסל (ב-22 במרץ 2016 בהם נהרגו 32 בני אדם). שני החשודים העיקריים הינם מחמד אבריני (Muhammad Abrini), אשר תועד במצלמות האבטחה בשדה התעופה בבריסל כשהוא חובש כובע, ועצור נוסף המכונה אסאמה כרים (Usamah Krayim). שניהם חשודים בכך שהיוו חלק מהתארגנות הטרור של דאעש באירופה, האחראית להרג 130 בני-אדם בפיגוע פריז בנובמבר 2015 ולהריגתם של 32 בני-אדם נוספים בפיגועי בריסל (סוכנות הידיעות הצרפתית, 9 באפריל 2016).
  • לדברי התובע הכללי בבלגיה מחקירת החשודים הועלתה הסברה, שהתכנון המקורי היה לבצע את הפיגועים בפריס ולא בבריסל. לדבריו שונה מקום הפיגוע לאחר שהמשטרה ערכה מספר ימים לפני מועד ביצוע הפיגוע מעצרים בקרב חשודים בבריסל (מירור, 10 באפריל 2016). כמו כן דיווח העיתון הצרפתי ליברסיון כי חברי התארגנות הטרור של דאעש, שביצעו את פיגועי בריסל והפיגועים בצרפת, תיכננה לבצע פיגועים נגד משחקי הכדורגל יורו 2016, שיתקיימו בקיץ הקרוב. דווח כי,מחמד אבריני, מסר מידע זה לחוקריו, ועתה מנסות הרשויות הצרפתיות לאמת את המידע (CNN, 11 באפריל 2016).
בוסניה והרצגובינה
  • לדברי מומחה אמריקאי למדינות הבלקן כ-300-200 מוסלמים קיצוניים עזבו את בוסניה הרצגובינה והצטרפו לשורות דאעש או ג'בהת אלנצרה בסוריה ובעיראק. שנים מהטרוריסטים המבוקשים ביותר בעולם נמצאים ביניהם: Bajro Ikanovic, המשמש במשך שנים מפקד של מחנה האימונים הגדול ביותר של דאעש בצפון סוריה; ו-Nusret Imanovicפעיל בכיר בג'בהת אלנצרה בסוריה. לדברי המומחה יחסית לגודל האוכלוסייה בבוסניה ובהרצגובינה זהו מספר הפעילים הגדול ביותר שיצאו ממדינה באירופה (דר שפיגל, 5 באפריל 2016).
רוסיה
  • שירות הביטחון הרוסי (FSB) עצר חמישה פעילי  דאעש, אשר פעלו לגיוס לוחמים רוסים לארגון. הפעילים הללו תכננו לבצע פיגועי טרור במחוז וולגוגרד (Volgograd ), שבדרום רוסיה. ברשותם נתפסו אמצעי לחימה, חומרי נפץ, חומרים כימיים, מטעני חבלה מאולתרים, וחומרי הסתה  (RT, 8 באפריל 2016).

[1]בספטמבר 2015 הוכרז על הפסקת אש לתקופה של שישה חודשים שכללה את אלזבאדני ואת העיירות השיעיות כפריא ואלפועה. ההסכם כלל פינוי של 10,000 אזרחים מהכפרים הללו בתמורה ליציאה של 500 חמושים של ארגוני המורדים.