חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (17-11 במאי 2016)

עימותים אלימים עם כוחות הביטחון הישראליים במסגרת אירועי

עימותים אלימים עם כוחות הביטחון הישראליים במסגרת אירועי "יום הנכבה" ביהודה שומרון ורצועת עזה.

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל סמוך לנחל עוז (דף הפייסבוק PALADF, 15 במאי 2016)

מימין : מחמד מצטפא מחמד אלנג'אר. משמאל: מדי משטרת ישראל אשר נתפסו ברשותו  (דף הפייסבוק QUDSN, 14 במאי 2016)

מימין : מחמד מצטפא מחמד אלנג'אר. משמאל: מדי משטרת ישראל אשר נתפסו ברשותו (דף הפייסבוק QUDSN, 14 במאי 2016)

אבו מאזן נושא נאום לרגל יום הנכבה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 14 במאי 2016)

אבו מאזן נושא נאום לרגל יום הנכבה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 14 במאי 2016)

מחמד כאיא משתתף בטקס סיום גני ילדים. משמאלו מנהל האגודה שיח' עמר פורה, ומימינו חצ'ר חביב, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין.

מחמד כאיא משתתף בטקס סיום גני ילדים. משמאלו מנהל האגודה שיח' עמר פורה, ומימינו חצ'ר חביב, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין.

שיח' עמר פורה, מנהל אגודת הצדקה דאר אלהדא בעזה, נושא דברים במהלך הטקס (פאלטודי, 16 במאי 2016)

שיח' עמר פורה, מנהל אגודת הצדקה דאר אלהדא בעזה, נושא דברים במהלך הטקס (פאלטודי, 16 במאי 2016)

  • במרכז אירועי השבוע עמד פיצוץ מטען סמוך לחזמא (צפונית לירושלים) כתוצאה ממנו נפצע קצין צה"ל באורח קשה. המטען שהתפוצץ היה חלק מזירת מטענים שהונחה במקום. חמאס הזדרזה להודיע על תחילת השימוש במטענים במהלך "אנתיפאדת ירושלים". למרות אופיו החריג של פיגוע זה ניתן לקבוע כי נמשכת מגמת הירידה בהיקף וב"איכות" מתקפת הטרור הנוכחית הגם שהיא עדיין לא הגיעה לסיומה.
  • אירועי "יום הנכבה" ביהודה, שומרון ורצועת עזה עברו ללא תקריות חריגות. בנאומים ובהתבטאויות  בלט מוטיב "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים לשטח ישראל. חמאס ושאר ארגוני הטרור הדגישו את חוסר נכונותם לוותר על אף שעל מאדמת פלסטין ואת נחישותם להמשיך בדרך המאבק המזוין. 

 

פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • 16 במאי 2016פיגוע דקירה ברחוב הנביאים בירושלים סמוך לשער שכם. אדם אחד נפצע באורח קל. המחבל נורה ונתפס.
  • 10 במאי 2016-
  • מטען התפוצץ סמוך לחזמא (צפונית לירושלים). קצין צה"ל נפצע באורח קשה. הפיגוע אירע כאשר כוח צה"ל הגיע לבדוק חפץ חשוד בכניסה לכפר חזמא. במהלך הבדיקה התפוצץ המטען וגרם לפציעתו של הקצין. בסריקות שנעשו במקום נמצא כי היו אלה ארבעה מטעני צינור שהתפוצצו. כמו כן נמצאו במקום חמישה מטענים נוספים.
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו שני פלסטינים בחשד שהניחו את המטענים סמוך לחזמא. צו איסור פרסום הוטל על חקירתם. חמאס הודיעה בעקבות הפיגוע על תחילת השימוש במטעני חבלה במהלך אנתיפאדת ירושלים (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 11 במאי 2016).
פעילות אסלאמית ג'האדיסטית לעידוד הפיגועים
  • מרכז ההסברה אבן תימיה גוף הסברה ג'האדיסטי סלפי, הפועל ברצועת עזה, פרסם סרטון בן שני חלקים. בחלקו השני של הסרטון ניתנות הוראות כיצד להפיק רעל מזרעי צמח הקיקיון וכיצד להפוך אותו למשחה שניתן למרוח על סכינים המשמשים לביצוע פיגועי דקירה או לחילופין לשלבו במטעני חבלה. ברקע הסרט נאמר כי הוא הועלה למען "שחיטת יהודים והסלמת אנתיפאדת ירושלים" 
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כמו כן נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר. הפגנות יום השישי במוקדים המסורתיים היו השבוע בסימן "יום הנכבה" לזכר האסון שפקד את הפלסטינים בשנת 1948. במהלך ההפגנות התעמתו הפלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים. להלן אירועים בולטים:
  • 17 במאי 2016– ירי בוצע לעבר כלי רכב של משמר הגבול בכניסה למחנה הפליטים קלנדיא (צפון ירושלים). לא היו נפגעים. כלי הרכב נפגע.
  • 16 במאי 2016 – ירי בוצע לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות סיכול בקבטיה (צפון השומרון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 16 במאי 2016).
  • 15 במאי 2016 – פלסטיני הגיע לכניסה לישוב ביתר עילית וביקש להיעצר לפני שהוא מבצע פיגוע. בחיפוש שנעשה בכליו נמצאה סכין. הוא נעצר והועבר לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 במאי 2016).
  • 15 במאי 2015 – אבנים יודו לעבר כוח משטרה שפעל בשכונת א-טור במזרח ירושלים. שוטר נפצע באורח קל (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 במאי 2016).
  • 14 במאי 2016 –פלסטינים השליכו מטען צינור ואבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים שפעלו סמוך לעיסאויה (מזרח ירושלים). שוטר נפצע באורח קל מאבנים ופונה לבית החולים (דף הפייסבוק צבע אדום, 14 במאי 2016).
  • 14 במאי 2016 – כוחות הביטחון הישראלים עצרו באזור ראמאללה פלסטיני תושב בית לחם שהיה בדרכו לביצוע פיגוע בשטח ישראל(דף הפייסבוק צבע אדום, 14 במאי 2016).בתקשורת הפלסטינית דווח, כי העצור הוא מחמד מצטפא מחמד אלנג'אר, בן 36, רווק, תושב מחנה הפליטים אלעזה בבית לחם, המשרת במשטרה הפלסטינית. מחמד מצטפא מחמד אלנג'אר הינו אסיר משוחרר שישב 11 שנים בכלא בישראל. הוא נעצר במחסום של משמר הגבול סמוך למישור אדומים, כשברשותו מדים חדשים של משטרת ישראל (דף הפייסבוק PALADF, דף הפייסבוק QUDSN, 14 במאי 2016).
  • 12 במאי 2016 – כוחות הביטחון הישראליים שפעלו באזור ביתוניא הבחינו במספר נערים פלסטינים שהתקרבו לגדר והציתו אש. הכוחות פתחו במרדף אחר הנערים שהחלו ליידות אבנים לעבר הכוחות. שישה נערים נעצרו והובאו לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 14 במאי 2016).
אירועי "יום הנכבה"
יהודה ושומרון
  • ביהודה שומרון ורצועת עזה צוין ב-15 במאי "יום הנכבה" ה-68 לציון תאריך זה התקיימו  כנסים, תהלוכות ואירועים המוניים. באירועים הללו נרשמה השתתפות מועטה יחסית והם לא התפתחו לידי תקריות חריגות עם כוחות הביטחון הישראליים. בנאומים ובהתבטאויות בלט מוטיב "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים.המועצה הלאומית הפלסטינית פרסמה הודעה בה קראה לאו"ם לבצע את  החלטה 194 ולהשיב את הפליטים הפלסטינים לבתיהם. לדברי ההודעה העם הפלסטיני לא יוותר על "זכות השיבה" מפני שזוהי "זכות מקודשת". עוד נאמר בהודעה כי  לא יהיה שלום, לא תהיה יציבות ולא יהיה ביטחון עד שכל הפלטים הפלסטינים ישיבו לבתיהם (ופא, 14 במאי 2016).
  • בנאום שנשא אבו מאזן לרגל "יום הנכבה" גינה את ממשלת ישראל אשר לטענתו עושה ככל שביכולתה כדי להכחיש את הקיום הלאומי של הפלסטינים, למנוע מהם להקים את מדינתם, לסכל את פיתרון שתי המדינות ולהמשיך במדיניות ההתנחלויות ו"ההריגה בדם קר". עוד אמר כי ישראל מחללת את המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות בייחוד בירושלים ומאפשרת למתנחלים לעשות ככל העולה על רוחם. הוא הדגיש כי על הפלסטינים להפוך את הסוגיה שלהם לבינלאומית בתקווה שהדבר יביא לפעילות מדינית שתסתמך על פיתרון שתי המדינות ועל יוזמת השלום הערבית (הטלוויזיה הפלסטינית הממסדית, 14 במאי 2016).
רצועת עזה
  • בעיר עזה התקיימה תהלוכה משותפת של כלל הארגונים. בערים נוספות התקיימו תהלוכות מקומיות. כמו כן נערכו הפגנות סמוך לגדר הביטחון על גבול רצועת עזה ישראל. חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין פרסמו הודעה משותפת בה קראו להסלים את האנתיפאדה בגדה ובגבולות הרצועה (אתר חמאס, 15 במאי 2016).

מימין: פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל סמוך לנחל עוז (דף הפייסבוק PALADF, 15 במאי 2016). משמאל: משתתפי העצרת המרכזית ברצועת עזה (פאלטודי, 15 במאי 2016)
מימין: פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל סמוך לנחל עוז (דף הפייסבוק PALADF, 15 במאי 2016). משמאל: משתתפי העצרת המרכזית ברצועת עזה (פאלטודי, 15 במאי 2016)

  • להלן מספר התבטאויות:
  • ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאסאמר כי ה"התנגדות" לישראל היא זכות וחובה לאומית ומדינית והדרך האסטרטגית להגיע לשחרור פלסטין. הוא קרא לתמוך ב"אנתיפאדת ירושלים" ולהגן על המקומות הקדושים  (פאל אינפו, 14 במאי 2016).
  • מחמוד אלזהאר, בכיר חמאסאמר כי פלסטין היא חלק מהאומה הערבית אסלאמית וכי חמאס לא תוותר על שום חלק מפלסטין ולא תאפשר לאף אחד לפגוע במקומות הקדושים (ערוץ אלאקצא, 14 במאי 2016).
  • מחמד אלהנדי בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי ישראל לא תצליח לשבור את עמידתה האיתנה של "ההתנגדות" (פאל טודיי, 14 במאי 2016). 
  • ח'אלד אלבטש בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטיןאמר כי המאבק עם האויב הישראלי יוכרע בחרב וכי הוא לא יופסק כתוצאה מהסדר מדיני (פאל טודיי, 12 במאי 2016).

מימין: עצרת שארגן הג'האד האסלאמי בפלסטין בדיר אלבלח לציון יום הנכבה תחת השם "אינתיפאדת אלקדס דרך השיבה" (פאלטודי, 12 במאי 2016). משמאל: ח'אלד משעל נושא נאום באמצעות מסך וידיאו (יוטיוב, 14 במאי 2016)
מימין: עצרת שארגן הג'האד האסלאמי בפלסטין בדיר אלבלח לציון יום הנכבה תחת השם "אינתיפאדת אלקדס דרך השיבה" (פאלטודי, 12 במאי 2016). משמאל: ח'אלד משעל נושא נאום באמצעות מסך וידיאו (יוטיוב, 14 במאי 2016)

ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-15 במאי 2016 שוגרו שתי רקטות לעבר שטח ישראל מצפון רצועת עזה. הרקטות נפלו בשטח הרצועה, סמוך למקום שיגורן.

ירי רקטות לעבר ישראל

מעצר מבריח אמצעי לחימה לרצועת עזה
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו במהלך חודש אפריל 2016 את סלים גמאל חסן נעמאן, בן 39, תושב מחנה הפלטים שאטי (צפון רצועת עזה). סלים חסן נעמאן נעצר על ידי חיל הים לאחר שחרג בספינת הדיג שלו מהתחום המותר לדיג. בחקירתו עלה כי במשך תקופה ארוכה היה מעורב בהברחות אמצעי לחימה וחומרים המשמשים לייצור רקטות (כגון פיברגלאס נוזלי) בדרך הים עבור חמאס וארגוני טרור נוספים. בחקירתו עלה מידע רב אודות ציר ההברחות הימיות של חמאס בין רצועת עזה לבין מצרים ועל השימוש בדייגים ומבריחים (שירות הביטחון הכללי, 16 במאי 2016).
מעבר רפיח
  • ב-11 במאי 2016 נפתח מעבר רפיח לשני הכיוונים למשך יומיים זאת לאחר שהמעבר היה סגור ברציפות  במשך כשלושה חודשים. על פי משרד הפנים ברצועת עזה  במהלך היומיים בהם היה פתוח יצאו 747 אזרחים מהרצועה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 13 במאי 2016). נמסר כי בתאום עם המצרים הוכנסו גם כמויות מוגבלות של מלט לרצועת עזה (פאל אינפו, 12 במאי 2016). כמאל אבו מאצ'י, מנכ"ל משרד הפנים, שבפיקוח חמאס, כתב בדף הפייסבוק שלו כי המעבר אינו ממלא את תפקידו הבסיסי שירות התושבים והוא הפך ל"תחנת השפלה". לדבריו פתיחת המעבר ביומיים אלה הייתה הגרועה ביותר.

מימין: תושבים ממתינים במעבר רפיח (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 11 במאי 2016). משמאל: שקי מלט שהועברו לרצועת עזה דרך המעבר(דף הפייסבוק חדשות מעבר רפיח, 11 במאי 2016).
מימין: תושבים ממתינים במעבר רפיח (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 11 במאי 2016). משמאל: שקי מלט שהועברו לרצועת עזה דרך המעבר(דף הפייסבוק חדשות מעבר רפיח, 11 במאי 2016).

קשרי חמאס עם פעילי דאעש בחצי האי סיני
  • בראיון לעיתון סעודי הצביע יואב (פולי) מרדכי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, על הקשרים המתקיימים בין חמאס לבין פעילי דאעש בחצי האי סיני. לדבריו לאחרונה נכנס פעיל דאעש באמצעות מנהרה לרצועת עזה במטרה לעבור אימונים צבאיים בזרוע הצבאית של חמאס. כמו כן העניקה חמאס טיפולים רפואיים לפעילים שנפצעו בעימותים עם כוחות הביטחון המצריים בתמורה לכסף ואמצעי לחימה  (איאלף, 13 במאי 2016).  סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, הכחיש את קיומם של  קשרים ביטחוניים תיאום ביטחוני בין חמאס לדאעש ואמר כי הצהרות מתאם פעולות הממשלה הן הצהרות שקריות המנסות להסית נגד רצועת עזה כדי להצדיק את המצור המוטל עליה (אלכופיה פרס, 13 במאי 2016).
ארגון IHH  התורכי מסייע למוסדות חינוך בעזה של הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • ב-16 במאי 2016, קיימה אגודת הצדקה דאר אלהדא המזוהה עם הג'האד האסלאמי בפלסטין, טקס סיום שנה של אחד מגני הילדים שהיא מפעילה ברצועת עזה. בטקס השתתפו בכירי ארגון הג'האד האסלאמי ברצועה. בנוסף להם השתתף בטקס  מחמד כאיא, נציג ארגון IHH  התורכי (שעמד מאחורי משט "המרמרה"). בגני הילדים המזוהים עם הג'האד האסלאמי בפלסטין ועם חמאס מתחנכים הילדים על ברכי שנאת ישראל והצדקת האלימות והטרור.
  • בדברים שנשא מחמד אלהנדי בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי הג'האד האסלאמי השקיע מאמצים רבים לשיקום גני הילדים שנפגעו במהלך מבצע "צוק איתן". לדבריו, "למרות הסגר על רצועת עזה, נבנו גני הילדים הודות לסיוע נדיב מארגון IHH  התורכי. שיח' עמר פורה, מנהל האגודה, הודה למחמד כאיא, נציג ארגון IHH  בעזה, על הסיוע שהעניק הארגון לאגודה בשיקום ובנייתם מחדש של חמישה גני ילדים (פאלטודי, 16 במאי 2016). 
יוזמת צרפת לכינוס ועידה בינלאומית
  • ג'אן מרק איירו, שר החוץ של צרפת, הגיע לביקור בישראל וברשות הפלסטינית במסגרת הפעולות לקידום היוזמה הצרפתית לכינוס ועידה בינלאומית[3]. במהלך ביקורו נועד בירושלים עם בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל. כמו כן נפגש בראמאללה עם אבו מאזן ועדכן אותו בין היתר בתוצאות הפגישה שלו עם ראש ממשלת ישראל (ופא, 15 במאי 2016).
  • בנימין נתניהו ראש הממשלההביע בפני שר החוץ הצרפתי את התנגדותו לכינוס הועידה הוא אמר כי הדרך היחידה לקדם שלום אמת בין ישראל לפלסטינים היא באמצעות משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים. לדבריו כל ניסיון אחר מרחיק את השלום ונותן לפלסטינים פתח מילוט להימנע מלהתעמת עם שורש הסכסוך שהינו אי ההכרה במדינת ישראל (אתר משרד ראש הממשלה, 15 במאי 2016).
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית, אמר במסיבת עיתונאים בעקבות הפגישה של אבו מאזן עם שר החוץ הצרפתי כי צרפת ממשיכה לדבוק ביוזמה למרות עמדת ישראל. לדבריו הרשות מוכנה לשתף פעולה בכל הסוגיות ובכל התחומים (פאל טודיי, 15 במאי 2016).
  • ב-17 במאי 2016 הודיע נשיא צרפת פרנסואה הולנד על דחיית הועידה הבינלאומית להתנעת הליך השלום בין ישראל לפלסטינים שהייתה אמורה להיערך ב-30 במאי 2016 למועד לא ידוע. זאת בשל העובדה שג'והן קרי מזכיר המדינה של ארה"ב לא יוכל להגיע במועד שנקבע (AFP, 17 במאי 2016).
סוגיית התיאום הביטחוני עם ישראל
  • נמשך העיסוק בסוגיית התיאום הביטחוני עם ישראל  זאת לאחר שהועד הפועל של אש"ף החליט על יישום מיידי של החלטת המועצה המרכזית של אש"ף ממרץ 2015 העוסקת בהגדרה מחדש של יחסי הרשות הפלסטינית עם ישראל בתחום המדיני, הכלכלי והביטחוני (ופא, 4 במאי 2016). ראמי חמדאללה ראש ממשלת ההסכמה אמר כי  נבחנות עתה הדרכים לביצוע ההחלטה. לדבריו טרם נקבע מועד להפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל אשר ממשיך לפי שעה להתבצע במתכונתו הקיימת (אלרסאלה.נט, 15 במאי 2016). "בכיר פלסטיני" מסר כי בשלב זה אין ביכולתה של הרשות הפלסטינית ליישם את ההחלטה בדבר הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל מסיבות בינלאומיות ואזוריות (אלחיאת, 14 במאי 2016).
הפסקת סיוע נורווגיה לרשות הפלסטינית
  • משרד החוץ של נורווגיה  הודיע כי נורווגיה מפסיקה להעביר כספים לרשות הפלסטינית משום שהכסף עלול להגיע למבצעי פיגועים נגד ישראל (אלרסאלה.נט, 15 במאי 2016). קודם להחלטה נועד ראש ממשלת נורווגיה עם אבו מאזן והעלה בפניו את הנושא. אבו מאזן ציין בפניו שכספי הסיוע של נורווגיה אינם מגיעים לפעילי טרור או למשפחותיהם (timesofisrael.com, 16 במאי 2016).
כרזה שפרסמה חמאס בדף הפייסבוק שלה לרגל "יום הנכבה" הכורכת את "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים (שסימלה הוא המפתח) עם המאבק המזוין (דף הפייסבוק PALADF, 15 במאי 2016)
כרזה שפרסמה חמאס בדף הפייסבוק שלה לרגל "יום הנכבה" הכורכת את "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים (שסימלה הוא המפתח) עם המאבק המזוין (דף הפייסבוק PALADF, 15 במאי 2016)

[1]נכון ל-17 במאי 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]ב-29 בינואר 2016 הציג שר החוץ הצרפתי דאז לורן פביוס  יוזמה לכינוס ועידת שלום בינלאומית בניסיון להניע מחדש את תהליך המשא ומתן עם הפלסטיני.