מבט לג’האד העולמי (18-11 במאי 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

מצטפא בדר אלדין (סאנא, 13 במאי 2016).

מצטפא בדר אלדין (סאנא, 13 במאי 2016).

תמונות מסרטון שהופץ ע

תמונות מסרטון שהופץ ע"י כוחות "צבא סוריה החדש". בסרטון נראים פעיליו סורקים את הכפר אלזויריה, שבצידו העיראקי של מעבר אלתנף, לאחר שהמעבר נכבש על ידם. בכפר נמצאו מטעני נפץ ואמצעי לחימה של דאעש

מחבל מתאבד של דאעש המכונה אבו צהיב הלבנוני, טרם יציאתו לפיגוע נגד צבא סוריה בשכונת אלטחטוח, שבמזרח דיר אלזור.

מחבל מתאבד של דאעש המכונה אבו צהיב הלבנוני, טרם יציאתו לפיגוע נגד צבא סוריה בשכונת אלטחטוח, שבמזרח דיר אלזור.

פיצוץ נגמ

פיצוץ נגמ"ש התופת ע"י המחבל המתאבד (חק, 14 במאי 2016).

זירת הפיגוע בשכונה השיעית מדינת אלצדר בבגדאד (אלג'זירה, 11 במאי 2016).

זירת הפיגוע בשכונה השיעית מדינת אלצדר בבגדאד (אלג'זירה, 11 במאי 2016).

זירת הפיגוע בשכונת אלשעב (אלג'זירה, 18 במאי 2016).

זירת הפיגוע בשכונת אלשעב (אלג'זירה, 18 במאי 2016).

מאגרי הגז של המפעל בצפון בגדאד עולים בלהבות (סוכנות הידיעות העיראקית  IBN NEWS, 15 במאי 2016).

מאגרי הגז של המפעל בצפון בגדאד עולים בלהבות (סוכנות הידיעות העיראקית IBN NEWS, 15 במאי 2016).

העיר אלרטבה לאחר שחרורה מידי דאעש (אלעאלם, 17 במאי 2016).

העיר אלרטבה לאחר שחרורה מידי דאעש (אלעאלם, 17 במאי 2016).

"שער משכי" לפני הריסתו על-ידי דאעש.

הריסת

הריסת "שער משכי" על-ידי דחפור של דאעש (אח'באר דולת אלאסלאם, 16 במאי 2016).

 המחבל המתאבד, שביצע פיגוע נגד צבא תימן בעיר אלמכלא

המחבל המתאבד, שביצע פיגוע נגד צבא תימן בעיר אלמכלא

מימין: שני הילדים בעת לימודיהם בבית-ספר של דאעש . משמאל: אבו מצעב מציין כי

מימין: שני הילדים בעת לימודיהם בבית-ספר של דאעש . משמאל: אבו מצעב מציין כי "מאז שהיגרנו לאדמת הח'ליפות לא חשבנו אפילו יום אחד לשוב לצרפת, וברצונו של אללה נשוב ככובשים כשאנו מפיצים את דת האסלאם" משמאל: הילדים מוציאים להורג שני אנשים, שהואשמו בשיתוף פעולה עם המשטר הסורי (חק, 15 במאי 2016).

אפליקציית

אפליקציית "אותיות" של דאעש .


עיקרי אירועי השבוע

  • השבוע ספג דאעש שתי מהלומות נוספות במרחב האסטרטגי החשוב של משולש הגבולות עיראק-סוריה-ירדן. ב-17 במאי 2016 הודיע צבא עיראק על שחרור העיר אלרטבה, השוכנת בקרבת משולש הגבולות, על הכביש המוביל מבגדאד לדמשק. קודם לכן (13 במאי 2016) נכבש מעבר אלתנף (אלוליד), שבין סוריה לעיראק, בקרבת משולש הגבולות, ע"י מסגרת מורדים המכונה "צבא סוריה החדש".
  • לעיר אלרטבה ולמעבר אלתנף חשיבות רבהבשל שליטתם על הנתיב המרכזי המוביל מבגדאד לדמשק ולירדן. כיבושם עשוי, להערכתנו, להגביר את הלחץ על נוכחות דאעש במחוז הסוני הגדול אלאנבאר ולפגוע בקשר הלוגיסטי והמבצעי, שבין דאעש בעיראק לדאעש בסוריה.
  • דאעש מצידו הגביר את מתקפת הטרור נגד יעדים שיעים בבגדאד. השבוע ביצע דאעש רצף של פיגועים שבמהלכם נהרגו קרוב למאתיים בני אדם ונפצעו מאות נוספים. בלטו במסגרת זאת, פיצוצי מכוניות תופת בשווקים הומי אדם בלב השכונות השיעיות מדינת אלצדר ואלשעב. במקביל ממשיך דאעש לנהל לוחמת גרילה נגד צבא עיראק באזורים שנכבשו על ידו, בדגש על מחוז אלאנבאר

 

המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב

התקיפות האוויריות
  • הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב המשיכה לבצע בעיראק עשרות רבות של תקיפות מהאוויר נגד יעדי דאעש. התקיפות התמקדו באזורי ביג'י, פאלוג'ה, הית, מוצול, סנג'אר, תל עפר, בגדאדי וקיסיק. בסוריה התמקדו התקיפות  בעיקר באזור חלב.  

מעורבות רוסיה בלחימה בסוריה

התבטאות בכירים רוסיים
  • ולדמיר פוטין, נשיא רוסיה, במהלך פגישה עם בכירי ממשל, התייחס למעורבות רוסיה בלחימה בסוריה. פוטין אמר, כי היפוך המגמה בלחימה נגד דאעש וג'בהת אלנצרה הושג הודות לתקיפות האפקטיביות של הכוחות הרוסיים. לדברי פוטין, מאז תחילת המעורבות הרוסית בסוריה, ביצע חיל האוויר הרוסי כ- 10,000 גיחות ופגע בכ- 30,000 מטרות, ביניהן יותר ממאתיים מתקנים לייצור ואספקת נפט ומוצריו. הוא הוסיף, כי צבא סוריה, בסיוע אווירי רוסי, שיחרר כ- 500  יישובים אזרחיים, לרבות העיר תדמור. עם זאת המצב בסוריה עודנו מורכב ורוסיה תצטרך עוד לסייע רבות לצבא סוריה (טאס, 10 במאי 2016).
  • מריה זכרובה, דוברת משרד החוץ של רוסיה, קראה לשותפותיה של רוסיה לחסום את נתיבי האספקה של פעילי הטרור בסוריה בעיקר בגבול סוריה-תורכיה (ספוטניק, 12 במאי 2016). במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכיר המדינה קרי, התבטא שר החוץ לברוב, כי יותר מ-90 ק"מ לאורך גבול תורכיה-סוריה כבושים ע"י דאעש. לדבריו תורכיה אינה מאפשרת לכורדים להילחם לשחרור אזור הגבול מידי דאעש (ספוטניק, 7 במאי 2016). אשטון קרטר, מזכיר ההגנה של ארה"ב, אמר כי בראש סדר העדיפויות של כוחות הקואליציה בראשות ארה"ב עומד עתה נושא סגירת האזור הפרוץ בגבול סוריה-תורכיה, דרכו עוברים לוחמים זרים (Voice of Americ, 15 במאי 2016).

עיקרי התפתחויות בסוריה

מותו של מפקד כוחות חזבאללה בסוריה
  • בליל 13-12 במאי 2016 דווח על מותו מצטפא בדר אלדין מפקד כוחות חזבאללה בסוריה. הוא נהרג בעת ששהה במבנה של אחת המפקדות של חזבאללה בקרבת שדה התעופה של דמשק. נסיבות מותו עדיין אינן ברורות. גם תאריך מותו אינו ברור אולם יתכן כי המדובר ב-12 במאי 2016 (אתר החדשות הלבנוני NOW, 16 במאי 2016). הלוויתו התקיימה למחרת היום בפרבר הדרומי של ביירות (הצ'אחיה) בהשתתפות בכירי חזבאללה.
  • בהודעה שפרסם חזבאללה נאמר, כי מותו נגרם בשל תקיפה ארטילרית, שביצעו קבוצות המורדים הג'האדיסטים ("הקבוצות התכפיריות") הפועלות באזור (אלעהד, 14 במאי 2016) ההודעה נמנעה מלהטיל את האחריות על ישראל. ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים נוספים הפועלים באזור שדה התעופה נמנעו מלקחת אחריות על הריגת מצטפא בדר אלדין.

מצטפא בדר אלדין, בן דודו וגיסו של עמאד מע'ניה, היה הדמות הצבאית הבכירה בארגון חזבאללה. כמו מע'ניה גם הוא שירת כקצין בכוח 17 של פתח בביירות ויחד עימו הצטרף לחזבאללה. בשנת 1985 הוא פיקד על מבצע כושל לחיסולו של אמיר כווית והיה כלוא במשך חמש שנים בכווית. בית הדין הבינלאומי, שחקר את רצח ראש ממשלת לבנון רפיק חרירי, הצביע על תפקידו המרכזי של בדר אלדין בביצוע הרצח. לאחר מותו של עמאד מע'ניה, הוא מונה כראש התשתית המבצעית של חזבאללה ובתוקף תפקידו זה היה מעורב בפיגועי הטרור שביצע חזבאללה בחו"ל. בסוריה הוא שימש כמפקד כוחות חזבאללה הנלחמים לצד המשטר הסורי.

 

אזור חלב
  • באזור חלב נמשכו העימותים בין צבא סוריה לארגוני המורדים. בקרבת הגבול עם תורכיה נמשכו עימותים בין דאעש לצבא תורכיה. ב-15 במאי 2016 נמסר על 27 הרוגים לדאעש כתוצאה מתקיפות תורכיה ומדינות הקואליציה באזור חלב (סוריא מבאשר, 15 במאי 2016). נשיא תורכיהארדואן התבטא, כי בעקבות המצב בעיר קיליס מתכוננת תורכיה לטהר את האזור הסורי הסמוך לגבול עם תורכיה מפעילי דאעש והיא לא תהסס במקרה הצורך לנקוט בצעדים עצמאיים (AFP, 12 במאי 2016).
כיבוש מעבר אלתנף
  • ב-13 במאי 2016 הודיע "צבא סוריה החדש", כי כבש מידי דאעש את מעבר אלתנף (אלוליד), שבין סוריה לעיראק. לכיבוש המעבר קדם קרב קשה עם דאעש (ABNA24.com, 15 במאי 2016). דאעש ניסה לכבוש מחדש את המעבר תוך כדי הפעלת מכונית תופת אולם ככל הנראה ללא הצלחה.
  • "צבא סוריה החדש" הינה מסגרת של ארגוני מורדים הכוללת עריקים מצבא סוריה, בני שבטים מקומיים ופעילים ששירתו בעבר בצבא סוריה החופשי. כוחה של מסגרת זאת מוערך בכ-1,000 לוחמים והיא פועלת במזרח סוריה (אלערביה, 7 במרץ 2016). ב-5 במרץ 2016 השתלט "צבא סוריה החדש" על מעבר תנף אולם דאעש שב והשתלט עליו למחרת. בתקשורת האיראנית דווח כי הכוח שהשתלט על המעבר ב-5 במרץ 2016 הגיע מהגבול הירדני ואנשיו קיבלו סיוע מהקואליציה הבינלאומית (אראניוז, 5 במרץ 2016).

מעבר אל תנף (אלוליד) הינו אחד משלושת המעברים, שבין סוריה לעיראק. המעבר נמצא בקרבת משולש הגבולות סוריה-עיראק-ירדן ודרכו עובר הכביש הראשי המוביל מדמשק לבגדאד. איבוד  המעבר משמעותו פגיעה נוספת בקשר הלוגיסטי והמבצעי שבין דאעש בסוריה לבין דאעש בעיראק, בדגש על מחוז אלאנבאר שם נתון דאעש ללחץ גובר של צבא עיראק (ראו פרק עיראק).

 

מרחב תדמור
  • השבוע נמשכו הקרבות בשדות הנפט והגז אלשאער ומהר, שממערב לתדמור. צבא סוריה, שנדחק משדות הנפט והגז, מנסה להשתלט עליהם מחדש. נמסר כי רוסיה ציידה את כוחות המשטר הסורי בטנקי T-90 Aלקרבות נגד דאעש באזור שדה הנפט אלשאער (ח'טוה, 16 במאי 2016).
דיר אלזור
  • נמשכו העימותים במספר מוקדים בעיר דיר אלזור ובסביבותיה: באזור שדה התעופה הצבאי הצליחו פעילי דאעש להשתלט על מספר מוצבים של צבא סוריה (וועדות התיאום המקומיות, 14 במאי 2016). בשכונת אלטחטוח, שבמזרח דיר אלזור, פוצץ דאעש מכונית תופת. אל בית החולים אלאסד, שבמערב העיר, חדרה קבוצה של פעילי דאעש וביצעה טבח בצוות הרפואי. צבא סוריה הצליח להרוג את פעילי דאעש והשתלט מחדש על בית החולים (סאנא, 15 במאי 2016).
אזור אדלב
  •   דווח, כי 15 פעילים צבאיים בכירים של ג'בהת אלנצרה נהרגו בתקיפה אווירית שבוצעה בשדה התעופה הצבאי אבו אלט'הור (כ-50 ק"מ מדרום מזרח לאדלב).התקיפה התבצעהבעת שנערכה במקום פגישה של בכירי הארגון. בין ההרוגים בכיר צבאי המכונה אבו האג'ר הירדני (או עזאם אלשאמי). בדיווח עיתון לבנוני נמסר, כי בחלקה הראשון של הפגישה נכחו מנהיג הארגון אבו מחמד אלג'ולאני ורוב סגל הפיקוד הצבאי וההלכתי של הארגון, אשר עזבו את המקום טרם התקיפה ולא נפגעו (אלספיר, 14 במאי 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מתקפת טרור של דאעש בעיר בגדאד
כללי
  • דאעש המשיך השבוע במתקפת הטרור המכוונת בעיקר נגד בני העדה השיעית. השבוע נהרגו במתקפת הטרור קרוב למאתיים בני אדם וכמה מאות נוספים נפצעו בגלים רצופים של פיגועים, שהתמקדו בעיר בגדאד. הבולטים שבהם היו פיצוצי מכוניות תופת בשוק בשכונה השיעית מדינת אלצדר ובשוק שבשכונה השיעית אלשעב.

 

מתקפת טרור בבגדאד
  • במתקפת הטרור בבגדאד בלטו שני פיצוצי מכוניות תופת בשווקים הומי אדם, בלב שכונות שיעיות: בשכונה השיעית מדינת אלצדר, שבמזרח בגדאד פוצצה מכונית תופת. בפיגוע נהרגו 64 בני אדם ו-74 נפצעו (AFP, 12 במאי 2016). פיגוע נוסף באמצעות מכונית תופת בוצע (17 במאי 2016) בשכונה שיעית אלשעב, שבצפון בגדאד. בפיגוע נהרגו קרוב לארבעים בני אדם ולפחות 140 נפצעו. הפיגוע באלשעב היה הבולט בסדרת פיגועים, שבוצעו ב-17 במאי 2016.
  • להלן רשימה (חלקית) של פיגועים נוספים שבוצעו ע"י דאעש ברחבי בגדאד קודם לסדרת הפיגועים ב-17 במאי 2016:
  • מחבל מתאבד פוצץ עצמו במחסום בכניסה לרובע כאט'מיה השיעי כתוצאה מכך נהרגו 17 בני אדם ויותר משלושים נפצעו.
  • מטען התפוצץ בכניסה למרכז מסחרי במערב העיר בגדאד כתוצאה נכך נהרגו שמונה בני אדם ונפצעו כעשרים.
  • שישה שוטרים נהרגו ו-14 אזרחים נפצעו בפיגוע התאבדות, שביצעו פעילי דאעש בתחנת המשטרה אבו ע'ריב במערב בגדאד.
  • ב-15 במאי 2016 הותקף מפעל גז בצפון העיר בגדאד באמצעות מחבלים מתאבדים (אלסומריה, 15 במאי 2016). לפחות עשרה בני אדם נהרגו.
לוחמת גרילה נגד צבא עיראק במחוז אלאנבאר
  • בעוד שהמשטר העיראקי מנסה להרחיב ולבסס את שליטתו במחוז אלאנבאר המשיך דאעש בלוחמת גרילה נגד צבא עיראק. במסגרת זאת תקפו פעילי דאעש את העיירה עמריאת אלפלוג'ה, המשמשת בסיס עבור צבא עיראק ממנו מתבצעות תקיפות נגד העיר אלפלוג'ה הנשלטת ע"י דאעש. צבא עיראק הצליח להשתלט מחדש על העיירה. דאעש פוצץ מכונית תופת בצפון העיר אלרמאדי. כתוצאה מכך נהרגו 25 אנשי כוחות ביטחון עיראקים.
כיבוש העיר אלרטבה
  • ב-16 במאי 2016 פתח צבא עיראק במבצע לכיבוש העיר אלרטבה. העיר מונה כ-22,00 אזרחים והיא שוכנת כ-380 ק"מ ממערב לבגדאד, בקרבת משולש הגבולות עיראק-סוריה-ירדן. המבצע התנהל ע"י הדיוויזיה ה-16 של צבא עיראק, בסיוע כוחות שבטיים מקומיים ומשמר הגבול העיראקי, ובסיוע אווירי של מדינות הקואליציה וצבא עיראק. על פי דיווחי התקשורת העיראקית והערבית לא נתקלו הכוחות העיראקים בהתנגדות משמעותית וב-17 במאי 2016 הם הגיעו לפאתי העיר.
  • ב-17 במאי 2016 הודיע צבא עיראק על שחרור העיר מידי דאעש למעט כמה כיסי התנגדות שעדיין נותרו בה. כוחות הנדסה עיראקים החלו לפנות בעיר מטעני חבלה שהותירו אחריהם פעילי דאעש (אלסומריה, 17, 18 במאי 2016).
  1. לעיר אלרטבה חשיבות רבה בשל קרבתה לכביש הראשי המוביל לסוריה ולירדן ולמשולש הגבולות, שבין בגדאד לדמשק. כיבושה מהווה מכה נוספת לדאעש. להערכתנו הוא עשוי להגביר את הלחץ על נוכחות דאעש במחוז הסוני אלאנבאר ולפגוע בקשר הלוגיסטי והמבצעי שבין דאעש בעיראק לדאעש בסוריה. ניתן להניח כי גם לאחר כיבוש העיר ינסה דאעש לתקוף את צבא עיראק באמצעות פעולות גרילה, תוך ניצול קווי האספקה הארוכים שבין אלרמאדי לבין העיר אלרטבה.

 

מוצול
  • דאעש פרסם תמונות המתעדות את הריסת "שער משכי" במוצול. על פי הודעת הארגון, מדובר באתר פגאני, שנבנה בתקופה האשורית במאה ה-7 לפני הספירה (אח'באר דולת אלאסלאם, 16 במאי 2016). "שער משכי" הינו אחד משערי העיר העתיקה נינוא. הריסתו הינה חלק מהריסה שיטתית של אתרים ארכיאולוגיים המתבצעת ע"י דאעש בעיראק ובסוריה.

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשכה פעילות כוחות הביטחון המצרים נגד מחוז סיני של דאעש באזורי אלשיח' זויד, אלעריש ורפיח. במסגרת הפעילות הביטחוניות נעצרו חשודים והוחרמו כלי רכב ואמצעי לחימה. כוחות הביטחון המצריים הרסו שמונה מנהרות בגבול עם רצועת עזה ובאזור רפיח (פורטל וטו, 14 במאי 2016). מנגד המשיכו פעילי דאעש בפעילות גרילה נגד כוחות הביטחון המצריים, בעיקר באמצעות הנחת מטענים.
  • "מקורות משפטיים" בפרקליטות המצרית מסרו, כי פעילי מחוז סיני של דאעש מסרו בחקירתם, כי ניסו להתנקש בחייו של אחמד אלקטאן, שגריר סעודיה במצרים. בכוונתם הייתה להניח מכונית תופת באזור אלג'יזה. כמו כן ניסו להתנקש בחיי עדלי מנצור, נשיא מצרים לשעבר. שתי הפעולות הללו סוכלו (אלבואבה, 12 במאי 2016). 

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
מרחב העיירה אבו קרין
  • חדר המבצעים ללחימה בדאעש במצראתה (המופעל ע"י מיליציית "שחר לוב" בתאום עם ממשלת ההסכמה הלובית) הודיע ב-17 במאי 2016 כי הכוחות הכפופים לו כבשו את העיירה אבו קרין מידי דאעש (פורטל אלוסט, 17 במאי 2016). ההודעה עדיין טעונה אימות. כזכור השתלטו פעילי דאעש על העיירה אבו קרין וסביבותיה ב-5 במאי 2016.
מרוקו
  • משרד הפנים של מרוקו הודיע כי בעיר טנג'ר שבצפון מרוקו נעצר אזרח צ'אד המשתייך לדאעש. הוא נשלח במטרה להקים תאים של מרוקאים ואלג'יראים, שיבצעו פיגועים נגד  נציגויות דיפלומטיות מערביות ואתרי תיירות. לפני מעצרו הספיק לערוך תצפיות על מספר אתרים. העצור תכנן להכריז על אזור מזרח מרוקו כמחוז של המדינה האסלאמית. במקום המסתור בו שהה נמצאו שקים שהכילו, בין השאר, חומרים המשמשים להכנת מטעני נפץ ואפודים המשמשים כחגורות נפץ. כמו כן נמצאו הוראות להכנת מטענים, וסרטונים על יעדים פוטנציאליים (אצדאא' אלמע'רב, 13-14 במאי 2016).
תימן
  • פעילי דאעש ביצעו מספר פיגועים נגד כוחות צבא תימן בחצ'רמות, שבדרום מזרח המדינה. ב-15 במאי 2016 פוצץ מחבל מתאבד חגורת נפץ שנשא על גופו בכניסה למחנה אלנג'דה של צבא תימן בעיר אלמכלא, בירת מחוז חצ'רמות. כמאה חיילים נהרגו ונפצעו (Yemen Press, 15 במאי 2016). מחוז חצ'רמות של דאעש קיבל אחריות לפיגוע (חשבון הטוויטר محبالربيش@Moheb23s, 15 במאי 2016).
רוסיה
  • אירינה ירוביה (Irina Yarovaya), ראש הוועדה לביטחון ומלחמה בשחיתות בפרלמנט הרוסי, מסרה, כי 350 נערים רוסים בגילאים 16-14 עברו אימונים במחנה של דאעש באלרקה (סאנא, 13 במאי 2016). לא נמסר האם הנערים הללו שוהים עדיין בסוריה או, ששבו לרוסיה.

פעילות תודעתית

תעמולה המופנית לקהל היעד הצרפתי
  • מחוז חלב של דאעש פרסם סרטון, שבסיומו נראו שני ילדים דוברי צרפתית מוציאים להורג שני אנשים שנאשמו בשיתוף פעולה עם המשטר הסורי. השניים הינם בניו של פעיל דאעש בשם אבו דג'אנה הצרפתי, שהתאסלם, עבר עם משפחתו לסוריה ונהרג על-ידי צבא סוריה. אחד הילדים המכונה אבו מצעב אמר כי הוא מוכן לבצע פיגוע התאבדות בסוריה או לשוב לצרפת ולבצע פיגוע כדי "לנקום את דמם של המוסלמים". בסרטון הוא נראה יורה ברובה צלפים לעבר מטרות שעליהן, בין השאר, תמונותיהם של נשיאי צרפת, רוסיה וארצות-הברית (חק, 15 במאי 2016).
הטמעת האידיאולוגיה של דאעש בקרב ילדים
  • דאעש חנך לאחרונה יישומון (אפליקציה) שנקרא "אותיות". היישומון, שנועד לטלפונים ניידים ומצטיין בגרפיקה צבעונית, נועד להטמיע בקרב הילדים את האידיאולוגיה של דאעש באמצעות לימוד האלף-בית הערבי[1]. אותיות  האלף-בית מיוצגות באמצעות מונחים צבאיים כמו למשל רובה (האות ב' בערבית) או טנק (האות ד' בערבית). לכל אות מצורף גם משפט ברוח תפיסת דאעש כמו "גיבור המקריב עצמו למען האומה האסלאמית" או "שפלות הכפירה" (חשבון הטוויטר تطبيقاتالخلافة@appscaliphatef1, 15 במאי 2016), חק, 13 במאי 2016).

[1]שימוש בהוראת האלף-בית הערבי כאמצעי דידקטי להטמעת אידיאולוגיה של שנאה ואלימות נעשה גם במוסד חינוכי פלסטיני ברצועת עזה, שבפיקוח חמאס. ראו פרסום מרכז המידע מ-30 במרץ 2016: "סרטון שהתפרסם לאחרונה מעיד על האינדוקטרינציה האנטי-ישראלית, שעוברים ילדים פלסטינים בבתי הספר".