חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (24-18 במאי 2016)

ירי לעבר אוטובוס נוסעים ישראלי סמוך לתקוע (דף הפייסבוק QUDSN, 21 במאי 2016)

ירי לעבר אוטובוס נוסעים ישראלי סמוך לתקוע (דף הפייסבוק QUDSN, 21 במאי 2016)

סוסן עלי דאוד מנצור (חשבון הטוויטר PALINFO, 23 במאי 2016)

סוסן עלי דאוד מנצור (חשבון הטוויטר PALINFO, 23 במאי 2016)

קפיצים עבור רימוני יד שנועדו להברחה מישראל לרצועת עזה (חטיבת דוברות המשטרה, 18 במאי 2016)

קפיצים עבור רימוני יד שנועדו להברחה מישראל לרצועת עזה (חטיבת דוברות המשטרה, 18 במאי 2016)

משאיות מלט מישראל נכנסות  לרצועה דרך מעבר כרם שלום (דף הפייסבוק PALADF, 23 במאי 2016)

משאיות מלט מישראל נכנסות לרצועה דרך מעבר כרם שלום (דף הפייסבוק PALADF, 23 במאי 2016)

עצרת חמאס במערב העיר עזה. במהלך העצרת שרפו המשתתפים תמונות של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שר הביטחון היוצא משה יעלון, שר הביטחון הנכנס אביגדור ליברמן והרמטכ

עצרת חמאס במערב העיר עזה. במהלך העצרת שרפו המשתתפים תמונות של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שר הביטחון היוצא משה יעלון, שר הביטחון הנכנס אביגדור ליברמן והרמטכ"ל גדי אייזנקוט (דף הפייסבוק PALADF, 20 במאי 2016)

הקמפיין לגיוס תרומות ותמיכה עבור משט נשים לרצועת עזה  (דף הפייסבוק של הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור מעל רצועת עזה, 23 במאי 2016)

הקמפיין לגיוס תרומות ותמיכה עבור משט נשים לרצועת עזה (דף הפייסבוק של הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור מעל רצועת עזה, 23 במאי 2016)

  • השבוע סוכל פיגוע דקירה במחסום בידו שמצפון לירושלים. כמו כן בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר  אוטובוס סמוך לישוב תקוע (גוש עציון). בג'בל מכבר שבמזרח ירושלים התקיימו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בעת הלוויה של מחבל שגופתו הוחזרה (מבצע פיגוע דריסה בירושלים, 13 באוקטובר 2015).
  • מינויו של אביגדור ליברמן לשר הביטחון גרר תגובות נרחבות ברשות הפלסטינית וברצועת עזה. משרד החוץ הפלסטיני ניצל את המינוי להכפשת ישראל. בכירים בחמאס הזכירו את איומיו של ליברמן אולם הדגישו כי חמאס אינה חוששת מהמינוי ("אם הוא גבר, שיתקרב לעזה..."). 

 

פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • 23 במאי 2016 – מחבלת הגיעה למחסום ראס בידו (צפונית לירושלים, סמוך לגבעת זאב). לאחר שעוררה את חשד כוחות הביטחון הם קראו לה לעצור וירו יריות אזהרה לעברה. היא המשיכה להתקדם וכשהתקרבה לחיילי צה"ל שלפה מתיקה סכין והניפה אותה. הלוחמים ירו לעברה והרגו אותה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבלת היא סוסן עלי דאוד מנצור, בת 17, מהכפר בדו, צפונית מערבית לירושלים (דף הפייסבוק PALADF, 23 במאי 2016).
  • 21 במאי 2016– ירי בוצע מכלי רכב חולף לעבר אוטובוס ממוגן סמוך לישוב תקוע (גוש עציון).  במהלך נסיעת האוטובוס עקף אותו כלי רכב פרטי ופתח באש לעברו. לא היו נפגעים. באוטובוס זוהה חור קליע. מבצע הירי נמלט.
  • 18 במאי 2016 – ירי בוצע לעבר כלי רכב צבאי של כוחות הביטחון הישראליים במעבר קלנדיא. לא היו נפגעים. היורה נמלט.
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כמו כן נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר. בלטו הפרות הסדר במהלך הלווייתו של המחבל עלאא' אבו ג'מאל שביצע פיגוע דריסה בירושלים (13 באוקטובר 2015). לאחר שגופת המחבל הוחזרה על ידי ישראל נערכה הלווייתו  בג'בל מכבר שבמזרח ירושלים. ההלוויה הפכה להפגנה המונית בה נשמעו קריאות נגד ישראל ובמהלכה התעמתו הפלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים[1].
  • להלן אירועים נוספים:
  • 23 במאי 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכבסמוך לחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 במאי 2016).
  • 22 במאי 2016- פלסטינים השליכו אבנם ובקבוקי צבע לעבר כלי רכב של צה"ל וכלי רכב אזרחי בין מחסום המנהרות להר גילה. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 22 במאי 2016).
  • 22 במאי 2016 – ילד כבן עשר נעצר על ידי כוחות הביטחון הישראליים לאחר שיידה אבנים לעבר הרכבת הקלה בצירשעפאט. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 במאי 2016).
  • 22 במאי 2016 -פלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוח צה"ל סמוך לקריית ארבע. שני בקבוקי תבערה נוספים הושלכו לעבר מחסום סמוך למערת המכפלה. לא היו נפגעים  (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 במאי 2016).
  • 22 במאי 2016 –במהלך פעילות מבצעית של כוחות משטרה ומשמר הגבול בעסאויה הושלכו לעבר הכוחות עשרה בקבוקי תבערה. לא היו נפגעים  (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 במאי 2016).
  • 19 במאי 2016 – כוחות הביטחון הישראליים שפעלו באזור בית חנינא הבחינו בפלסטיני כבן 16 שעורר את חשדם שעלה על אוטובוס בשעפאט הנוסע לכיוון שער שכם. הפלסטיני נעצר וברשותו נמצאה סכין. בחקירתו הודה כי התכוון לבצע פיגוע דקירה נגד שוטרים (דף הפייסבוק צבע אדום, 19 במאי 2016).

מימין: הסכין שנמצאה ברשות הפלסטיני, שעלה על אוטובוס בדרכו לשער שכם (חטיבת דוברות המשטרה, 19 במאי 2016). משמאל: כלי רכב ישראלי  שנפגע מיידוי אבנים סמוך לאלח'צ'ר, מערבית לבית לחם (דף הפייסבוק PALADF, 17 במאי 2016)
מימין: הסכין שנמצאה ברשות הפלסטיני, שעלה על אוטובוס בדרכו לשער שכם (חטיבת דוברות המשטרה, 19 במאי 2016). משמאל: כלי רכב ישראלי  שנפגע מיידוי אבנים סמוך לאלח'צ'ר, מערבית לבית לחם(דף הפייסבוק PALADF, 17 במאי 2016)

  • 17 במאי 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 443 סמוך לתחנת הדלק דור אלון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב. החשודים נמלטו מהמקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 17 במאי 2016).
  • 17 במאי 2016– אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים בין אלחצ'ר לבין מחסום המנהרות. נגרם נזק לשמשות שני כלי רכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 17 במאי 2016).
  • ב-17 במאי 2016 –כוחות המשטרה עצרו פלסטיני בכפר אלזעים. המעצר בוצע בעקבות מידע שקיבלו השוטרים כי בכוונתו לבצע פיגוע בירושלים בשעות הקרובות. השוטרים נכנסו למקום בו שהה ועצרו אותו (ynet, 17 במאי 2016).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

סיכול הברחה לרצועת עזה
  • ב-18 במאי 2016 סיכלו כוחות הביטחון הישראליים הברחה של כ-60,000 קפיצים המיועדים לרימוני יד. הקפיצים הוחבאו במחסן במושב עמי עוז שבחבל אשכול והם הועמסו על כלי רכב שהיה אמור להוביל אותם לרצועת עזה. המשטרה עצרה תושב רהט שהיה במחסן לאחר שהעמיס את הקפיצים. בחקירתו טען כי התכוון להעביר כ-500,000 קפיצים לרצועת עזה (חטיבת דובר המשטרה, 19 במאי 2016).
התרת יבוא מלט לרצועת עזה
  • ב-23 במאי 2016 חודשה הכנסת מלט מישראל עבור סקטור הפרטי ברצועת עזה. הכנסת המלט לרצועת עזה בוטלה בתחילת חודש אפריל לאחר שחמאס ניסתה להעביר חלק מהמלט לצרכיה ככל הנראה עבור פרויקט בניית המנהרות. הכנסת המלט חודשה בעקבות מגעים שניהלה ישראל עם ניקולאי מלדנוב שליח האו"ם למזרח התיכון. מלדנוב העביר לישראל התחייבות שחומרי הבנייה לא יגיעו לידי חמאס. קודם לכן פוטר מתפקידו ברצועה עמאד אלבאז, פעיל חמאס, ששימש כמנכ"ל במשרד הכלכלה ועסק בסחר במלט. כמו כן, תוגבר כוח הפיקוח הפלסטיני והבינלאומי מצדו העזתי של מעבר כרם שלום (ואללה, 22 במאי 2016).
  • ניקולאי מלדנוב שליח האו"ם למזרח התיכוןברך על ההחלטה והדגיש כי על כל הצדדים להבטיח שהמלט יגיע לידיהם של הזקוקים לו וישמש לצרכים אזרחיים בלבד (חשבון הטוויטר של ניקולאי מלדנוב, 23 במאי 2016). חאתם עויצ'ה מנכ"ל משרד הכלכלה של חמאס אמר כי המשרד ידאג להעביר את המלט ליעדו ויפעל נגד כל מי שיפקיע את מחירו. ג'מאל אלח'צ'רי, יו"ר הוועדה העממית למאבק במצור אמר, כי מהלך זה הינו חשוב אולם אין בו די כדי לספק את כמויות המלט הנדרשות לשיקום הרצועה (קדס פרס, 23 במאי 2016). ניתן להניח כי למרות ההצהרות הללו תמצא חמאס דרכים להעביר לרשותה את המלט הנחוץ לה לצרכי ההתעצמות ברצועה.
עצרת חמאס
  • תנועת חמאס במערב העיר עזה קיימה עצרת תמיכה באנתיפאדת אלאקצא ולציון אירועי "יום הנכבה" בהשתתפות בכירי התנועה בהם אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית ופתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ושר הפנים בממשל חמאס לשעבר.  בדברים שנשא פתחי חמאס אמר כי הזרוע הצבאית של חמאס יצרה משוואה חדשה וכי חמאס לא תאפשר לצה"ל להיכנס לתוך רצועת עזה. יחד עם זאת ציין כי חמאס אינה קוראת למלחמה אולם אם תפתח ישראל במלחמה אזי חמאס תהיה מוכנה לה (אלוטניה, 20 במאי 2016).
פעילות חמאס נגד גורמים סלפי ג'האדיסטיים
  • מקורות פלסטינים דיווחו על עימותים שהתגלעו בעיר רפיח (דרום רצועת עזה) בין פעילים סלפים ג'האדיסטים שהתבצרו בבתיהם לבין מנגנוני הביטחון של חמאס. כוח גדול של הזרוע הצבאית של חמאס פשט על הבית בו התבצרו ועצר ארבעה פעילים. אחד הפעילים שנעצרו הוא מחמד שאהין שהיה מבוקש מזה זמן על ידי מנגנוני הביטחון של חמאס. פעיל נוסף שנעצר לבש חגורת נפץ במטרה לבצע פעולת התאבדות אולם החגורה לא התפוצצה. נראה כי הפעילים היו בדרכם לחצי האי סיני והתכוונו לעבור דרך אחת המנהרות (אלמצדר, 18 במאי 2016).
ביקור משלחת הג'האד האסלאמי במצרים
  • משלחת של הג'האד האסלאמי בפלסטין בראשות רמצ'אן שלח מזכ"ל הארגון וסגנו זיאד אלנח'אלה הגיעה לקהיר. לדברי דאוד שהאב דובר הארגון צפויה המשלחת להיפגש עם ראש המודיעין הכללי המצרי ועם בכירי ממשל מצריים. מעבר רפיח נפתח במיוחד לצורך מעבר המשלחת . לדברי מקורות פלסטינים ומצריים צפויה להתקיים פגישה בין בכירי פתח וחמאס בקהיר בתחילת החודש הבא שבמרכזה פגישה בין אבו מאזן וח'אלד משעל (קדס.נט, מען, צפא, 21 במאי 2016). 
תגובות למינויו של אביגדור ליברמן כשר הביטחון
  • מינוי אביגדור ליברמן כשר ביטחון עורר תגובות נרחבות ברשות הפלסטינית וברצועת עזה. בתקשורת הפלסטינית הוזכרו האיומים שהשמיע בעבר השר ליברמן נגד חמאס ורצועת עזה אולם נאמר כי חמאס אינה חוששת מהם. כמו כן נוצל המינוי לניגוח ישראל. ברשתות החברתיות הובע חשש מהסלמה של המצב ומתקופה קשה עבור הרצועה. עם זאת כלפי חוץ הדגישו דוברי חמאס כי הם אינן מודאגים. להלן מספר תגובות:
  • משרד החוץ הפלסטיניקבע כי הצטרפותה של מפלגת ישראל ביתנו לממשלת נתניהו היא הוכחה לכך שישראל איננה שותפה אמיתית לשלום. לדברי המשרד החלטה זו היא תגובתו של נתניהו למאמצים הצרפתיים הבינלאומיים והאזוריים להחייאת תהליך השלום והיא מהווה מסר לעולם לפיו ישראל מעדיפה לנהל מדיניות קיצונית ולהנציח את הכיבוש על פני שלום (ופא, 19 במאי 2016).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי אין ספק שמינויו של אביגדור ליברמן לשר הביטחון ישפיע באופן גורף על המצב בזירה הפלסטינית יחד עם זאת הוא הדגיש כי חמאס אינה חוששת ממינוי זה (קדס.נט, 19 במאי 2016).
  • מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס, אמר כי ליברמן מוזמן להציג תפיסה ביטחונית חדשה. הוא הוסיף כי במקרה שחיילים ישראליים יתקרבו את הגבול הם ייפלו למלכודות שייטמנו להם. את דבריו סיים אלזהאר בקריאה המופנית לליברמן: "אם הוא גבר שיתקרב לעזה" (אלוטניה, 19 במאי 2016). בהתבטאות נוספת אמר מחמוד אלזהאר כי איומי ליברמן להתנקשות בבכירי חמאס אינם אלא תעמולה תקשורתית ומפלגתית.
  • פתחי חמאד שר הפנים לשעבר בממשל חמאסאמר כי איומי ליברמן אינם מפחידים את חמאס . לדבריו חמאס איננה קוראת למלחמה אבל היא ערוכה היטב אם הדבר ייכפה עליה.

קריקטורות בעקבות מינויו של אביגדור ליברמן. מימין: קריקטורה שתפרסמה בשבועון אלרסאלה של חמאס בעזה (23 במאי 2016). משמאל: קריקטורה שהתפרסמה בחשבון הטוויטר  PALINFO (23 במאי 2016)
קריקטורות בעקבות מינויו של אביגדור ליברמן. מימין: קריקטורה שתפרסמה בשבועון אלרסאלה של חמאס בעזה (23 במאי 2016). משמאל: קריקטורה שהתפרסמה בחשבון הטוויטר  PALINFO (23 במאי 2016)

ראש הממשלה הפלסטיני נפגש עם חברי הוועדה הלאומית לחקירת מבצע ׳׳צוק איתן׳׳
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, נפגש בלשכתו בראמאללה עם פריד אלג'לאד, שופט בדימוס ויו׳׳ר הוועדה הלאומית הפלסטינית לחקירת מבצע ׳׳צוק איתן׳׳.בפגישה עודכן חמדאללה אודות פעילות הוועדה והדו׳׳חות שהכינה עד עתה. חמדאללה שיבח את מאמצי הוועדה לחשיפת פעולות ישראל נגד תושבי רצועת עזה במהלך המבצע בשנת 2014 (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 23 במאי 2016).
  •  "הוועדה הלאומית העצמאית לחקירה" (The Independent National Committee For Investigation), שמשרדה הראשי שוכן בראמאללה, הוקמה בצו נשיאותי של יו׳׳ר הרשות אבו מאזן ביולי 2015. כראש הוועדה מונה השופט בדימוס פריד אלג׳לאד. תפקיד הוועדה, כפי שהוגדר בצו, הוא לחקור את הפרות זכויות אדם שביצעה ישראל במהלך המבצע ולהגיש את הממצאים לוועדת החקירה הבינלאומית (אתר הוועדה הלאומית העצמאית לחקירה, 23 במאי 2016). בתחילת מאי 2016 קיימה הוועדה ביקור קצר בעזה בן שלושה  ימים, במהלכו נפגשו חבריה עם בכירי חמאס. מטרת הפגישה הייתה לקבל חומרים ומסמכים מתקופת מבצע "צוק איתן" היכולים לסייע לה בעבודתה (אלחיאת אלג׳דידה, 8 במאי 2016). ניתן להניח כי פעילות הוועדה תנוצל להכפשת ישראל בזירה הבינלאומית.

מימין : ראמי חמדאללה, בפגישה עם יו"ר הוועדה הלאומית לחקירת מבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 23 במאי 2016).משמאל: הלוגו הרשמי של הוועדה (אתר הוועדה הלאומית העצמאית לחקירה, 23 במאי 2016)
מימין : ראמי חמדאללה, בפגישה עם יו׳׳ר הוועדה הלאומית לחקירת מבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 23 במאי 2016). משמאל: הלוגו הרשמי של הוועדה (אתר הוועדה הלאומית העצמאית לחקירה, 23 במאי 2016)

משט נשים לרצועת עזה
  • זאהר ביראוי,[4] ראש הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור מעל רצועת עזה, הודיע על פתיחת קמפיין לגיוס תרומות ותמיכה עבור משט נשים לרצועת עזה. לדבריו במסגרת הקמפיין יתקיימו אירועים ברצועת עזה ומדינות שונות ברחבי העולם. את משט הנשים מובילה קואליציית החירות והוא אמור לצאת מאחד מנמלי אירופה במהלך חודש ספטמבר 2016 (פאלאינפו, 20 במאי 2016).