חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (31-25 במאי 2016)

ניסיון הברחה של רחפנים ואמצעים נוספים דרך ישראל (רשות המעברים משרד הביטחון, 30 במאי 2016)

ניסיון הברחה של רחפנים ואמצעים נוספים דרך ישראל (רשות המעברים משרד הביטחון, 30 במאי 2016)

ניסיון הברחה של צינורות לייצור רקטות מאזור חברון דרך ישראל.

ניסיון הברחה של צינורות לייצור רקטות מאזור חברון דרך ישראל.

עמר אלעבושי (דף הפייסבוק עזה אלאן, 30 במאי 2016).

עמר אלעבושי (דף הפייסבוק עזה אלאן, 30 במאי 2016).

המחרטה שנמצאה בכפר אלפואר (דוברות המשטרה, 30 במאי 2016)

המחרטה שנמצאה בכפר אלפואר (דוברות המשטרה, 30 במאי 2016)

מימין: האוטובוס שנפגע מאבן שיידו לעברו פלסטינים סמוך לכפר חזמא (דף הפייסבוק PALADF, 24 במאי 2016). משמאל: כלי רכב ישראלי שנפגע מיידוי אבן סמוך לצומת גוש עציון (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 במאי 2016)

מימין: האוטובוס שנפגע מאבן שיידו לעברו פלסטינים סמוך לכפר חזמא (דף הפייסבוק PALADF, 24 במאי 2016). משמאל: כלי רכב ישראלי שנפגע מיידוי אבן סמוך לצומת גוש עציון (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 במאי 2016)

הודעות  קבלת האחריות שפרסם אג'נד בית אלמקדס על שני אירועי הירי  (חשבון הטוויטר של אג'נד בית אלמקדס, 25, 27 במאי 2016).

הודעות קבלת האחריות שפרסם אג'נד בית אלמקדס על שני אירועי הירי (חשבון הטוויטר של אג'נד בית אלמקדס, 25, 27 במאי 2016).

מסיבת העיתונאים, שנערכה בנמל עזה. ברקע נראית האנדרטה שהוקמה לזכר משט ה

מסיבת העיתונאים, שנערכה בנמל עזה. ברקע נראית האנדרטה שהוקמה לזכר משט ה"מרמרה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 30 במאי 2016)

 

  • השבוע התבצע פיגוע דקירה בתל אביב על-ידי פלסטיני, שוהה בלתי חוקי, מסלפית. בפיגוע נפצע חייל באורח קל. המחבל נתפס. מרצועת עזה שוגרו שתי רקטות לעבר ישראל. אחת מהן נפלה בשטח הרצועה. ארגון סלפי-ג'האדיסטי קיבל אחריות לירי והודיע, כי הוא בוצע בתגובה למעצרים של מנגנוני הביטחון של חמאס נגד אנשיו. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר שתי מטרות חמאס ברצועה.
  • בטקס השבעת אביגדור ליברמן הביעו ראש הממשלה ושר הביטחון הנכנס את תמיכתם בפיתרון שתי מדינות לשני עמים. ראש הממשלה גם ציין, כי היוזמה הערבית כוללת מרכיבים חיוביים, שיכולים לשקם את המשא ומתן עם הפלסטינים וישראל מוכנה לנהל משא ומתן על עדכון היוזמה. אבו מאזן מצידו נשא נאום תקיף בפני מועצת הליגה הערבית. בנאומו טען כי ירושלים נמצאת תחת "מתקפה ישראלית", הביע תמיכתו ביוזמה הצרפתית על בסיס כינון שתי מדינות בגבולות 1967 ושלל הכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית. 

 

פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • 30 במאי 2016 – פיגוע דקירה בתל אביב. פלסטיני,  דקר באמצעות מברג חייל בשכונת נחלת יצחק בתל אביב. החייל נפצע באורח קל. הפלסטיני הדוקר נעצר. מבצע הפיגוע הוא עמר סמיר אלעבושי,  בן 17, מסלפית (דרומית לאריאל). לא נראה כי אלעבושי השתייך לארגון  כלשהו. דף הפייסבוק שלו לא היה בשימוש בשנה האחרונה. פעילות אחרונה בו אותרה ב-5 ביוני 2015 (דף הפייסבוק עזה אלאן, 30 במאי 2016; דף הפייסבוק של עמר סמיר אלעבושי).
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כמו כן נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר.
  • להלן אירועים נוספים:
  • 30 במאי 2016– בפעילות כוחות הביטחון הישראליים בכפר אלפואר הסמוך לחברון נתפסה מחרטה לייצור אמצעי לחימה וחלקי חילוף (דוברות משטרת ישראל, 30 במאי 2016).
  • 29 במאי 2016 – אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לגבעה הצרפתית בירושלים. נוסע נפצע באורח קל מרסיסים ופונה לבית החולים (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 במאי 2016).
  • 26 במאי 2016 – פלסטיני מחברון נעצר על ידי לוחמי משמר הגבול בעת שהיה בדרכו לבצע פיגוע דקירה סמוך למערת המכפלה. הפלסטיני שברשותו נמצאה סכין הועבר לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 במאי 2016).
  • 25 במאי 2016 –חמישה חיילים נפצעו באורח קל לאחר ששאפו עשן כתוצאה משריפה שפרצה מהשלכת בקבוקי תבערה לעבר בסיס צה"ל בהר הצופים. החיילים פונו לבית החולים. צוותי כיבוי השתלטו על האש (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 במאי 2016).
  • 24 במאי 2016– אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לכפר חזמא (צפונית-מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. שמשת האוטובוס נזוקה (דף הפייסבוק PALADF, 24 במאי 2016).
חוליית חמאס תכננה לבצע פיגועים בישראל
  • מחקירת הפיגוע באוטובוס קו 12 ב-19 באפריל 2016, בו נפצעו עשרים בני אדם, עולה שמאחורי הפיגוע עמדה חולייה של שישה פעילי חמאס. כמה מהם היו כלואים בעבר בישראל. החוליה התארגנה כדי לבצע סדרה של פיגועים בירושלים וסביבתה. בין הפיגועים שתכננו היו פיגועי התאבדות, פיצוץ רכבי תופת וירי. לצורך ביצוע הפיגועים גייסה החוליה פעילים וביניהם המחבל אשר ביצע את פיגוע האוטובוס.
  • מהחקירה עלה שהפיגוע בקו האוטובוס 12 תוכנן להיות פיגוע התאבדות. את המטען עבור האוטובוס הרכיב אחד מחברי החוליה מחומרים ביתיים זמינים. אחד מחברי החוליה סייע למחבל לכתוב צוואה וצילם אותו לפני יציאתו לבצע את הפיגוע. ביום הפיגוע יצא המחבל מביתו ומשפחתו דיווחה למשטרה הפלסטינית כי הוא נעדר (דוברות שירות הביטחון הכללי, 29 במאי 2016).
פלסטינים תכננו לבצע פיגועים בירושלים
  • בעקבות פיגוע הדקירה שבוצע ב-10 במאי 2016 נגד מספר נשים בטיילת ארמון הנציב, נעצרו שלושה חשודים. השלושה הם קטינים בני 17-16 תושבי ג'בל מוכבר. בחקירתם עלה כי הם תכננו מזה זמן לבצע פיגוע נגד יהודים ואף שוחחו על כך בזמן לימודיהם וברשתות החברתיות. אימו של אחד החשודים נעצרה לפני כשבוע בחשד לניסיון דקירה במעבר זיתים (דוברות שירות הביטחון הכללי, 29 במאי 2016).
  • ביום הדקירה קבעו השלושה להיפגש במכולת בג'בל מוכבר והלכו לכיוון יער השלום. שניים מהם הצטיידו בסכין וגרזן עוד כשהיו בביתם. חשוד שלישי עזב אותם מכיוון שחשש שמעשיו יובילו להריסת בית משפחתו. כשעברו הנשים במקום הם ביצעו את הדקירה והכו אותן בקת הגרזן. לאחר הדקירה הם נמלטו לג'בל מוכבר והשליכו את הסכין והגרזן. לאחר מכן חזר אחד מהם לקח את החפצים והחביא אותם. לאחר ביצוע הפיגוע הם התכתבו ביניהם באמצעות הרשתות החברתיות ותכננו לבצע פיגוע דקירה נוסף לאור הצלחת הפיגוע הראשון. הם נעצרו לפני שהספיקו לבצע את הפיגוע השני. 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-25 במאי 2016 בשעות הערב שוגרה רקטה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטח פתוח בקרבת אחד הישובים בשטח המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. רקטה נוספת שוגרה   ב-27 במאי 2016 ממרכז רצועת עזה נפלה בשטח רצועת עזה, סמוך לבית חאנון. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר שתי מטרות של חמאס ברצועת עזה. לא היו נפגעים.
  • ארגון סלפי-ג'האדיסטי הפועל ברצועת עזה בשם אג'נאד בית אלמקדס קיבל אחריות לשני אירועי ירי הרקטות. לדברי הארגון בוצע הירי בתגובה למעצרים שמבצעים מנגנוני הביטחון של חמאס נגד פעילים סלפים-ג'האדיסטים ברצועת עזה ובתגובה לפגיעות של  ישראל במוסלמים (חשבון הטוויטר של הארגון, 27 במאי 2016).
  • בכלי התקשורת פורסם כי חמאס שיתפה פעולה עם ישראל ודיווחה לה על מעצר פעילים שהיו אחראים לירי הרקטות. סאמי אבו זהרי הכחיש זאת והדגיש כי ניהול "ההתנגדות" הוא עניין פנימי של הפלסטינים ואינו קשור לישראל (קדס.נט, 29 במאי 2016). מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס, אמר כי אלה הן  טענות של אלה המשתפים פעולה עם ישראל במישור הביטחוני אשר מנסים להציג את חמאס כמי ששומרת על ישראל ומנסים לרצות את ישראל בשל פחד משר הביטחון הנכנס (פארס, 28 במאי 2016).

ירי רקטות לעבר ישראל

  • ב-28 במאי התפתחו עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל בקרבת גדר הביטחון, מערבית לנחל עוז (דף הפייסבוק PALDF, 28 במאי 2016).
נערים פלסטינים מיידים אבנים ליד גדר המערכת שמערבית לנחל עוז (דף הפייסבוק PALDF, 28 במאי 2016)
נערים פלסטינים מיידים אבנים ליד גדר המערכת שמערבית לנחל עוז (דף הפייסבוק PALDF, 28 במאי 2016)
סיכול הברחות לרצועת עזה
  • במהלך השבוע החולף סיכלו בודקים ביטחוניים של רשות המעברים של משרד הביטחון בשיתוף עם כוחות הביטחון הישראליים ניסיונות הברחה של אמצעי לחימה ושל חומרים תומכי לחימה לרצועת עזה (רשות המעברים משרד הביטחון, 30 במאי 2016):
  • במעבר תרקומיא (סמוך לחברון) עצרו הבודקים משלוח  גדול של אמצעים. האמצעים נועדו, על פי החשד, עבור גורמי טרור, בעיקר חמאס, ברצועת עזה. ההברחה הוסוותה כמשלוח תמים של מוצרי טכסטיל ותכשיטים וכלל מאות צינורות בקוטר 4 אינץ' עם הברגות מיוחדות המשמשים לייצור מרגמות ורקטות. כמו כן כלל המשלוח עשרות מנועים חשמליים. המשלוח אמור היה לעבור לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום.

הברחת צינורות ומנועים חשמליים לרצועת עזה (רשות המעברים משרד הביטחון, 30 במאי 2016)
הברחת צינורות ומנועים חשמליים לרצועת עזה (רשות המעברים משרד הביטחון, 30 במאי 2016)

  • במעבר ארז סיכלו בודקים ביטחוניים בשבועות האחרונים עשרות ניסיונות הברחה של אמצעי לחימה וחומרים תומכי לחימה באמצעות חבילות דואר. בין השאר נתפסו עשרה מנועי רחפנים, כוונות לרובים, אמצעי ג'יירו, אמצעים משפרי דיוק, מגדילי טווח ואמצעים נוספים.

סיכול הברחת רחפנים, וציוד אופטי דרך מעבר ארז (רשות המעברים משרד הביטחון, 30 במאי 2016)
סיכול הברחת רחפנים, וציוד אופטי דרך מעבר ארז (רשות המעברים משרד הביטחון, 30 במאי 2016)

הקלות לתושבי רצועת עזה
  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים דיווח על שורה של הקלות שהעניקה ישראל במעבר ארז לקראת חודש רמ'צאן וביניהן (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 30 במאי 2016):
  • העברת סכום כולל של 250 מיליון דולרמבנקים ברצועת עזה ואל בנקים ברצועה, בהתאם לדרישת רשות המטבע הפלסטינית בראמאללה.
  • מתן היתרי יציאה לכ-1,500 תושביםמהרצועה לחו"ל דרך מעבר ארז ומשם ישירות לגשר אלנבי .
צמצום פעילות סוכנות אונר"א
  • במסגרת פעולות התייעלות של אונר"א החליטה הסוכנות על צמצום נוכחותה בשומרון וברצועת עזה והתייעלות בחלוקת הסיוע לתושבים. במסגרת זאת נמסר על סגירת משרדים ברצועת עזה כמו גם במחנות הפליטים בצפון השומרון. סאמי משעשע דובר אונר"א הכחיש את הדיווחים והדגיש כי הסוכנות מחויבת לפעול באופן מלא ברצועת עזה (פאל טודיי, 26 במאי 2016). יאסר אבו כשכ, מנכ"ל המשרד לענייני פליטים ברשות הפלסטינית אמר, כי הצעד של אונר"א נועד לכפות על האוכלוסייה לקבל את תוכנית צמצום השירותים שמעניקה הסוכנות  (וטן, 30 במאי 2016).
פעילות חמאס מול גורמי ג'האד עולמי
  • מנגנוני הביטחון של חמאס המשיכו בפעילות הסיכול נגד תומכים ופעילים של דאעש. במסגרת זאת נעצרו במהלך השבועות האחרונים לפחות עשרים חשודים ביניהם גם כאלה שניסו להסתנן דרך המנהרות לחצי האי סיני. אבו אלעינאא' אלאנצארי, בכיר בזרם הסלפי ג'האדי ברצועת עזה האשים את חמאס במעצרים ובהרס בתים של פעילים. לדבריו נערכים המעצרים כדי לרצות את המודיעין הכללי המצרי בעקבות הבטחת חמאס להילחם בפעילות דאעש (אלשרק אלאוסט, 30 במאי 2016).
פעיל דאעש פלסטיני נהרג בסרת שבלוב
  • בתוך כך נמסר כי המאם מוסא אלערג'אני, פעיל דאעש פלסטיני תושב רפיח, נהרג בעת שנלחם בשורות הארגון בסרת שבלוב (אח'באר פלסטין, 23 במאי 2016). ב-28 במאי 2016 פורסמה תמונתו .

ההודעה על מותו של המאם אלערג'אני (סוכנות הידיעות האסלאמית חק, 28 במאי 2016).
ההודעה על מותו של המאם אלערג'אני (סוכנות הידיעות האסלאמית חק, 28 במאי 2016).

הנעת התהליך המדיני
  • בנאום תקיף שנשא אבו מאזן, יושב ראש הרשות הפלסטינית, בישיבת החירום של מועצת הליגה הערבית התייחס בין השאר למצב בשטח ולסיכויי היוזמה הצרפתית.  להלן עיקרי הדברים:
  • ירושלים נמצאת תחת "מתקפה"ישראלית:  "מתקפה" זאת נועדה לטשטש את זהותה. כמו כן נמשכות "ההתקפות הישראליות" על אלאקצא ועל כנסיית הקבר. תושביה של העיר נעקרים ובתיה נהרסים.
  • היוזמה הצרפתית: מטרתה צריכה להיות כינון שתי מדינות על בסיס גבולות 1967. בירת פלסטין היא ירושלים המזרחית. מקור הסמכות של היוזמה יהיה החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, היוזמה הערבית לשלום, תוכנית מפת הדרכים וההסכמים שנחתמו.
  • הכרה בישראל: הפלסטינים הכירו במדינת ישראל עוד בשנת 1993 אך לא ייתכן שהפלסטינים יכירו במה שנקרא "המדינה היהודית".
  • ריאצ' אלמאלכי , שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית, אמר כי הנעת התהליך המדיני תושג באמצעות הפגישה הבינלאומית שצפויה להיערך ב- 3  ביוני 2016 בפריס בהשתתפות נציגי 26 מדינות. לאחר הפגישה יקבעו שיטות הפעולה והצעדים הבאים. לדבריו למצרים תפקיד מרכזי בצעדים שינקטו בעקבות הפגישה הבינלאומית, שכן קיימת אופציה לפגישה בין ישראל לפלסטינים בחסות מצרית. הוא הדגיש שפעילות נשיא מצרים איננה מתנגשת עם היוזמה הצרפתית מכיוון שמשמעות הפעילות היא הכרה מצד מצרים בצורך שלהתנעת התהליך (ופא, קדס.נט, 29 במאי 2016). 
האדרת מחבלים פלסטינים, תלמידי תיכון, שנהרגו בגל הטרור האחרון
  • עם תחילת עונת בחינות הבגרות ברשות הפלסטינית, פרסם דף הפייסבוק הפלסטיני QUDSN(הנחשב לאחד מאתרי התקשורת הפלסטינים הפופולאריים בחברה הפלסטינית) סרטון המאדיר מחבלים פלסטינים, תלמידי תיכון, שנהרגו בגל הטרור הנוכחי. בסרטון נכתב: "16 תלמידים... בחרו בשהאדה (קרי מות קדושים) למען ירושלים במקום (לקבל) תעודת בגרות (שהאדה).[3] הכר אותם בסרטון זה". בסרטון מוצגים שמותיהם ותמונותיהם של המחבלים שהיו בעת מותם תלמידי תיכון (דף הפייסבוק QUDSN, 30 במאי 2016). בפוסט זה שהועלה לדף הפייסבוק צפו מעל  ל-4.5 מיליון גולשים.
פעילות בינלאומית לשבירת "המצור" מעל רצועת עזה
  • הוועדה הלאומית לשבירת המצור על רצועת עזה ערכה מסיבת עיתונאים בנמל עזה בו הכריזה על פתיחת השבוע העולמי לשבירת "המצור" על רצועת עזה (30 במאי – 5 ביוני 2016). בשבוע העולמי ייטלו חלק שלושים מדינות ערביות אסלאמיות ואירופאיות. במהלך השבוע יתקיימ פעילויות שונות ברחבי העולם כולל  פעולות זיכרון למשט "המרמרה". בנמל עזה יוקם אוהל בו יתקיימו הפעילויות (אלאקצא, 30 במאי 2016).

[1]נכון ל-31במאי 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]מעין משחק מילים שכן בערבית למילה שהאדה יש משמעות של מות קדושים ומשמעות של תעודת בגרות.