מבט לג’האד העולמי (26 במאי- 1 ביוני 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

תמונות  מסרטון שהופק על-ידי SDF בו תועדו עימותים עם פעילי דאעש במרחב הכפרי, שמצפון לאלרקה.

תמונות מסרטון שהופק על-ידי SDF בו תועדו עימותים עם פעילי דאעש במרחב הכפרי, שמצפון לאלרקה.

סרטון של דאעש מהעיר אלרקה המנסה להציג דימוי של

סרטון של דאעש מהעיר אלרקה המנסה להציג דימוי של "עסקים כרגיל" מימין: מרכז העיר אלרקה. משמאל: ניידת של משטרת המוסר של הנשים של דאעש בפעולה

מימין: צבא עיראק בפאתי אלפאלוג'ה (אלג'זירה, 29 במאי 2016). משמאל: פצצות מרגמה שנורו ע

מימין: צבא עיראק בפאתי אלפאלוג'ה (אלג'זירה, 29 במאי 2016). משמאל: פצצות מרגמה שנורו ע"י דאעש לעבר בסיס צבא עיראק מדרום לעיר אלפאלוג'ה (אעמאק, 29 במאי 2016).

פתח מנהרה ארוכה, שנחשפה על-ידי צבא עיראק מצפון מזרח לאלפאלוג'ה.

פתח מנהרה ארוכה, שנחשפה על-ידי צבא עיראק מצפון מזרח לאלפאלוג'ה.

פתח מנהרה בבית מדרום לעיר אלפלוג'ה, שאותר על-ידי צבא עיראק (ערוץ אלאא'ן, 14 במאי 2016).

פתח מנהרה בבית מדרום לעיר אלפלוג'ה, שאותר על-ידי צבא עיראק (ערוץ אלאא'ן, 14 במאי 2016).

הכוחות הלובים ב

הכוחות הלובים ב"מחסום הביטחוני" הנמצא 30 ק"מ מערבית לסרת (חשבון הטוויטר של מרכז ההסברה של המבצע, 26 במאי 2016).

ההזמנה לפגישת פיוס בין הפעילים הלובים לזרים לאחר טקס הוצאה להורג של שני בכירים לוביים  (פורטל אלוסט, 24 במאי 2016).

ההזמנה לפגישת פיוס בין הפעילים הלובים לזרים לאחר טקס הוצאה להורג של שני בכירים לוביים (פורטל אלוסט, 24 במאי 2016).

פעילי גדוד אלזביר בן אלעואם של דאעש באפגניסטאן (חק, 23 במאי 2016).

פעילי גדוד אלזביר בן אלעואם של דאעש באפגניסטאן (חק, 23 במאי 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • ב-30 במאי 2016 פתחו הכוחות העיראקים, בהובלת הכוח ללחימה בטרור, במתקפה על העיר אלפאלוג'ה. קודם לכן נכבש האזור הכפרי שמסביבה והתהדק המצור עליה. נראה כי הקרבות מתמקדים באחת השכונות, שבפאתיה הדרומיים של אלפאלוג'ה וכי הכוחות העיראקים הלוחמים נגד דאעש נתקלים בהתנגדות עזה. בסוריה פתחו "הכוחות הסורים הדמוקרטיים" (SDF) בהתקפה שמטרתה להשתלט על העיר מנבג', מעוז דאעש, שממערב לנהר הפרת.
  • דאעש הגיב על ההתקפה על העיר אלפאלוג'ה בהגברת פעילות הטרור ולוחמת הגרילה: באזור אלפאלוג'ה ביצעו פעיליו כמה פיגועי התאבדות נגד הכוחות העיראקים; בעיר הית, ששוחררה ע"י צבא עיראק ביצעו פעילי דאעש מתקפת פתע, שנהדפה ע"י צבא עיראק; בבירה בגדאד המשיך דאעש בפיגועי טרור המכוונים נגד האוכלוסייה השיעית.
  • בנוסף ללחצים הצבאיים המופעלים על מעוזי דאעש בעיראק ובסוריה, מוצא עצמו הארגון נתון ללחץ כבד גם בלוב. כוחות הנאמנים לממשלת ההסכמה הלאומית כבשו אזורים, שהיו בשליטת דאעש ממערב וממזרח לעיר סרת, מעוז דאעש בלוב. הכוחות הלובים, שהגיעו לפאתי סרת (בהובלת המיליציות של "שחר לוב") הודיעו, כי הם מכתרים עתה העיר. נראה כי כוחות דאעש נדחקים לתוך העיר סרת והם נערכים להגנה עליה.

 

הסכם הפסקת האש בסוריה

  • במהלך השבוע דיווח משרד ההגנה של רוסיה כי מרכז  המעקב בחמימים רשם כמה הפרות של הפסקת האש, רובן באזור דמשק.  כמו כן דווח כי שישים קבוצות וארגונים הביעו הסכמתם להצטרך להסכם וכי מספר הישובים שהצטרפו עד כה עומד על 125 (טאאס, 29 במאי 2016). בפועל נמשכה הלחימה (בעצימות משתנה) במחוזות השונים בסוריה, בדגש על אזור חלב.

המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב

התקיפות האוויריות
  • הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב המשיכה לבצע עשרות רבות של תקיפות מהאוויר נגד יעדי דאעש בעיראק ובסוריה. בעיראק התמקדו התקיפות באזור אלפאלוג'ה, במסגרת הסיוע האווירי למערכה, שמנהל צבא עיראק לכיבוש העיר. כמו כן התבצעו תקיפות ברטבה, קיסיק, מוצול, סנג'ר, סלטאן עבדאללה, תל עפר בגדאדי וחדית'ה. בסוריה התמקדו התקיפות האוויריות באלרקה, אעזאז, עין עיסא ותדמור.  

מעורבות רוסיה בלחימה בסוריה

  • מטוסים רוסיים המשיכו בתקיפת מטרות בסוריה בדגש על העיר חלב וסביבותיה. כמו כן בוצעו תקיפות באזור דיר אלזור. סרגיי רודסקוי, ראש האגף המבצעי במטכ"ל הרוסי אמר, כי החל מ-20 במאי 2016 הגבירה רוסיה את התקיפות האוויריות, שהיא מבצעת נגד אתרי ייצור נפט ונגד נתיבי הברחה של דאעש וג'בהת אלנצרה (ספוטניק, 29 במאי 2016).
  • במהלך השבוע נמשך העיסוק בהצעה רוסית לקיים מבצעים משותפים עם ארה"ב נגד ארגונים המפרים את הפסקת האש בסוריה. ארה"ב דחתה לפי שעה הצעה זאת. משרד החוץ הרוסי פרסם הודעה לפיה ג'והן קרי מזכיר המדינה של ארה"ב, וסרגיי לברוב שר החוץ הרוסי, שוחחו ביניהם על ההצעה (ספוטניק, 29 במאי 2016).  סרגיי רודוסקי, ראש מחלקת המבצעים במטכ"ל הרוסי, האשים את ארה"ב בעיכוב המערכה נגד ג'בהת אלנצרה. לדבריו ממשיך הארגון לנצל את הפסקת האש כדי לשקם את יכולותיו הצבאיות (טאאס, ספוטניק, 27 במאי 2016).

עיקרי התפתחויות בסוריה

אזור חלב
  • במרחב שמצפון לחלב, בקרבת הגבול התורכי, התקיימו קרבות בין דאעש, לבין ארגוני המורדים. נראה כי דאעש מנסה לבסס שליטתו בקרבת הגבול התורכי ולנתק את ארגוני המורדים מהגבול. במקביל נמשכו תקיפות צבא תורכיה נגד יעדי דאעש, שמדרום לגבול התורכי-סורי.

 

  • אחד ממוקדי העימותים הייתה העיר מארע, שמדרום מזרח לאעזאז, הנשלטת ע"י ארגוני המורדים. דווח כי פעילי דאעש כבשו את האזור הכפרי שמסביב למארע. נמסר כי פעילי דאעש הגיעו לפאתי העיר אעזאז. מחוז חלב של דאעש דיווח, כי פעילי הארגון פוצצו ארבע מכוניות תופת בפרברי העיר מארע וכי בפיגועים הללו נהרגו כעשרים בני אדם (חק, 28 במאי 2016).
  • צבא תורכיה המשיך לתקוף יעדי דאעש, שמדרום לגבול הסורי, בעיקר באמצעות ירי ארטילרי. מקורות צבאיים תורכיים דיווחו כי הרגו למעלה ממאה פעילי דאעש בשטח סוריה (אנטוליה, 28 במאי 2016). מנגד, מכונית תופת, שהתפוצצה בגבול סוריה תורכיה, גרמה להרוגים ולפצועים בקרב חיילים תורכיים (דמשק אלא'ן, 27 במאי 2016 ).
פעילות הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF)
ההתקפה של SDF על העיר מנבג'
  • בסוף מאי 2016 פתחו הכוחות הסורים הדמוקרטיים SDFמסגרת-על כורדית-ערבית הפועלת בסיוע אמריקאי, במהלך צבאי לכיבוש העיר מנבג', מעוז דאעש ממערב לנהר פרת. על פי כלי התקשורת הערביים בסיס היציאה של הכוחות התוקפים הינו אזור סכר תשרין והמהלך מתבצע בסיוע אמריקאי.

 

  • כלי התקשורת הערביים דיווחו כי אחד מהכוחות התוקפים נע לאורך אגם אסד במטרה לטהר את הגדה המערבית שלו. כוח נוסף מתקדם מערבה במגמה להגיע לכביש הראשי המחבר בין מנבג' לבין אלח'פסה ומסכנה ולנתק את הדרך הדרומית המובילה לעיר (אלאא'ן, 31 במאי 2016; אלערביה, 1 ביוני 2016). על פי אתר סורי כוחות SDFמרוחקים כ-17 ק"מ ממזרח למנבג' (אלדרר אלשאמיה, 31 במאי 2016).
מרחב העיירה עין עיסא
  • בשבוע שעבר הצליחו הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) לכבוש את מרחב העיירה אלעיסא, כ-50 ק"מ מצפון לאלרקה. השבוע דווח כי כוחות SDFבסיוע אווירי אמריקאי מאסיבי[1]הצליחו לכבוש מידי דאעש באזור העיירה מספר כפרים נוספים. כמו כן דווח על לחימה קשה בין כוחות SDFלבין דאעש בפרברי העיירה עין עיסא (אלעאלם, 31 במאי 2016).
  • כוחות SDFוכוחות דאעש ממשיכים להערך לקראת המשך המערכה. דווח כי כוחות SDFהעבירו אמצעי לחימה רבים וכלי רכב משוריינים מהעיירה אלעיסא לכיוון דרום, לעבר הצירים המובילים לעיר אלרקה. מנגד, פעילי דאעש באלרקה הנערכים להתקפה, חפרו מנהרות ותעלות, מיקשו את פאתי העיר והכינו מכוניות תופת רבות (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, ARAnews, 27 במאי 2016). כלי התקשורת של דאעש מנסים להציג דימוי, כי באלרקה נמשכים כתקנם חיי היום-יום.
הלחימה באזורים אחרים
  • באזורים נוספים בסוריה נמשכה הלחימה ללא שינויים משמעותיים שטח:
  • דיר אלזור:נ משכו העימותים בין דאעש לבין צבא סוריה בעיר דיר אלזור ובסביבותיה.
  • מרחב דמשק: נמשכו העימותים בין דאעש לג'בהת אלנצרה באזור מחנה הפליטים אלירמוכ. כמו כן התקיימו עימותים בין צבא סוריה לבין פעילי ג'בהת אלנצרה באזור הכפרי המזרחי של דמשק.
  • מרחב דרעא: נמשכו העימותים בין ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים נוספים לבין חטיבת שהדאא' אלירמוכ ממערב לדרעא.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש העיר אלפאלוג'ה
(תמונת מצב נכונה ל-31 במאי 2016)
  • בשבוע שחלף התמקדה פעילות צבא עיראק והכוחות המסייעים לו בטיהור המרחב הכפרי שמסביב לאלפאלוג'ה מפעילי דאעש. ב-30 במאי 2016 בשעות הבוקר (בסביבות 04:00, שעון מקומי) החל השלב השני של המערכה. במסגרתו נכנסו כוחות צבא עיראק, בהובלת כוח הלחימה בטרור, המיועד ללחימה עירונית, לאחת השכונות, שבפאתיה הדרומיים של העיר אלפאלוג'ה. תמונת המצב עדיין לא ברורה אולם התרשמותנו היא, שהכוחות העיראקים נתקלים בהתנגדות עזה.

 

  • בדיווח אלג'זירה (29 במאי 2016) נמסר כי במערכה לכיבוש אלפאלוג'ה משתתפים כ-33,000 חיילים מצבא עיראק, המסתייעים במיליציות שיעיות ובני שבטים סונים[2]. את התפקיד המרכזי בכיבוש העיר ממלא כוח העילית של הלוחמה בטרור. מול הכוחות העיראקים ניצבים בין 400     ל-1,000 פעילי דאעש ובהם פעילים בעלי ניסיון מבצעי רב. כמו כן לכודים בעיר כ-50,000 תושבים (אלג'זירה, 31 במאי 2016) (הערה: לפי גרסא אחרת, על פי סוכנויות הידיעות אי.פי ורויטרס מצויים בעיר לפחות 2,000 פעילי דאעש).
  • כלי התקשורת דיווחו, כי הכוחות העיראקים נכנסו לתוך העיר משלושה כיוונים, בעיקר מדרום ומצפון מזרח, בסיוע אווירי מאסיבי של ארה"ב וחיל האוויר העיראקי. לצורך הגנה על אלפלוג'ה בנה דאעש ברחבי העיר רשת של מנהרות תת קרקעיות המשמשות לצרכי מסתור, פיקוד שליטה והעתקת פעילים ואמצעי לחימה ממקום למקום (ערוץ אלאא'ן, 14 במאי 2016; אלסומריה, 27 במאי 2016). כמה מהמנהרות הללו מוליכות מהעיר החוצה והן עלולות להקל על לוחמת הגרילה של דאעש נגד הכוחות העיראקים.
  • ב-31 במאי 2016  דיווחו מקורות צבאיים עיראקיים כי הלחימה מתמקדת בשכונת אלנעימיה, שבפאתיה הדרומיים של העיר אלפאלוג'ה. צבא עיראק ספג במקום אבידות קשות. מפקד המבצע מסר כי צבא עיראק הדף התקפה של יותר ממאה פעילי דאעש, נגד צבא עיראק באלנעימיה. לדבריו נהרגו בדרום העיר 75 פעילי דאעש (אלסומריה, 31 במאי 2016).
המענה של דאעש: הגברת הטרור ולוחמת הגרילה
  • כדרכו הגיב דאעש על ההתקפה בהגברת פעולות הטרור והגרילה בכמה זירות: מרחב העיר אלפאלוג'ה, העיר בגדאד והעיר הית, שבמעלה הפרת (אשר שוחררה ע"י צבא עיראק ב-14 באפריל 2016).

 

  • להלן עיקר פעילות הגרילה והטרור של דאעש בשלושת הזירות הללו:
  • אזור אלפאלוג'ה: ב-28 במאי 2016 קיבל דאעש אחריות לביצוע פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת צפונית-מערבית לעיר אלפלוג'ה. דווח, כי בפיגוע נהרגו 15 חיילים עיראקיים (חק, 28 במאי 2016). באותו היום קיבל הארגון אחריות לביצוע פיגועי התאבדות נוספים באזור אלפאלוג'ה (אעמאק, 28 במאי 2016).
  • העיר הית: פעילי דאעש ביצעו בבוקר ה-29 במאי מתקפת פתע על העיר הית. פעילי הארגון הצליחו להשתלט על מספר שכונות בצפון-מערב העיר. מקורות צבאיים עיראקיים מסרו, כי לאחר לחימה של מספר שעות הושבה העיר לשליטתו של צבא עיראק. על-פי מקורות צבאיים עיראקיים, כארבעים חיילים עיראקיים נהרגו במהלך מתקפת הפתע. במהלך הקרבות בהית נפצעו שני קצינים בכירים בצבא עיראק, ראש מטה דיוויזיה 7 ומפקד חטיבה 27 (אלג'זירה, 31 במאי 2016).
  • הבירה בגדאד: נמשכים פיגועי הטרור, שמבצע דאעש, נגד האוכלוסייה השיעית ויעדים המזוהים עם המשטר העיראקי. ב-30 במאי 2016  בוצעו שני פיגועי התאבדות בשכונות שיעיות בעיר: בשכונת מדינת אלצדר, השכונה השיעית הגדולה ביותר בבגדאד, בוצע פיגוע באמצעות אופנוע תופת. בפיגוע נהרגו שלושה בני אדם ו-14 נפצעו. בשכונת אלשעב השיעית בוצע פיגוע בשוק המקומי באמצעות מכונית תופת. בפיגוע נהרגו 12 בני אדם ועשרים נפצעו (אלג'זירה 30 במאי 2016).

מצרים וחצי האי סיני

  • בשבוע האחרון ניהלו כוחות הביטחון של מצרים פעילות אינטנסיבית נגד שלוחת דאעש בסיני הפעילות התמקדה באלשיח' זויד, אלעריש ורפיח. במהלכה בוצעו תקיפות אוויריות והתנהלה פעילות ימית, שנועדה למנוע הסתננויות והברחות בדרך הים. המצרים דיווחו על הריגתם של כמה עשרות של פעילי טרור, הרס מבנים ובתים, השמדת מכוניות ואופנועים ומעצר פעילים. כמו כן נתפסו אמצעי קשר, חומרי נפץ וחומרים לייצור מטענים.
  • משרד האוצר של ארה"ב הודיע כי לרשימת הסנקציות האמריקאית הוכנס פעיל דאעש בשםאלסאלמי סאלם סלימאן, המכונהעמאר. פעיל זה המתגורר בלוב, שימש מאז תחילת 2014 כנציג ארגון אנצאר בית אלמקדס. על פי ההודעה האמריקאית,מאז 2014 הוא היה מעורב בהעברת מאות אלפי דולרים, כלי נשק ותחמושת מלוב לחצי האי סיני (אתר מחלקת האוצר של ארה"ב, 19 במאי 2016).אנצאר בית אלמקדס הינו ארגון סלפי-ג'האדיסטי, אשר נשבע אמונים לדאעש ושינה את שמו למחוז סיני. ההודעה ממחישה את חשיבותה של לוב כבסיס לוגיסטי להעברת אמצעי לחימה וכספים המיועדים לפעילי מחוז סיני של דאעש.

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
המערכה לכיבוש סרת
עיקרי תמונת המצב
  • כוחות הנאמנים לממשלת ההסכמה הלאומית התקדמו השבוע לעבר העיר סרת, מעוז דאעש בלוב, מכיוון מערב וממזרח. הכוחות המתקדמים ממערב, בהובלת המיליציות של "שחר לוב", הודיעו כי הם הגיעו לפאתי העיר. במזרח הצליח כוח צבא לכבוש את העיירות בן ג'ואד (152 ק"מ ממזרח לסרת) ואלנופליה (מדרום מערב לבן ג'ואד). נראה כי הכוחות המתקדמים לעבר סרת ינסו לכתר אותה כשלב מקדים לכיבושה.

 

התקדמות הכוחות לסרת מכיוון מערב
  • כוחות הנאמנים לממשלת ההסכמה הלאומית, בהובלת המיליציות של "שחר לוב", שמרכזם בעיר מצראתה, המשיכו להתקדם השבוע לעבר סרת[3] (לאחר שהשתלטו בשבוע שעבר על מרחב אבו קרין). חדר המבצעים במצראת המנהל את המבצע הודיע כי הכוחות כבשו את "המחסום הביטחוני" הנמצא כשלושים ק"מ ממערב לעיר ואת תחנת הכוח של סרת, שבפאתי העיר (דאעש השתלט עליה לפני כשנה, ב-9 ביוני 2015). כמו כן נמסר כי הכוחות השתלטו על הדרך המובילה מסרת דרומה לעבר העיר ודאן (כ-230 ק"מ דרומית לסרת) וכי הם פועלים עתה לפינוי מוקשים ומטענים, שהונחו בה ע"י דאעש.
  • במקביל להתקדמות הכוחות מתבצעות תקיפות אוויריות על יעדי דאעש בסרת. דובר חדר  המבצעים של המבצע הודיע ב-29 במאי 2016 כי חיל האוויר הצליחלהרוס חלקים ממרכז הכנסים המפואר, המשמש כמפקדה הראשית של דאעש בלוב (אלערבי אלג'דיד, 29 במאי 2016; אלג'זירה.נט, 30 במאי 2016).
  • פעילי דאעש הגיבו (כדרכם) בפיגועי התאבדות נגד הכוחות התוקפים. ב-26 במאי 2016 פרסם מחוז טריפולי של דאעש הודעה לפיה פעיליו ביצעו שלושה פיגועי התאבדות נגד כוחות "שחר לוב". בהודעה נטען כי כתוצאה מהפיגועים ומחילופי האש שהיו בעקבותיהם נהרגו ונפצעו יותר ממאה פעילים מכוחות "שחר לוב". מנגד, חדר המבצעים של המבצע טען, כי הכוחות הצליחו לפוצץ את רכבי התופת לפני שהם הגיעו ליעדיהם (justpaste.it, 26, 28 במאי 2016; shortwiki.org, 26 במאי 2016; סוכנות הידיעות האסלאמית אלחק, 29 במאי 2016; אלערבי אלג'דיד, 29 במאי 2016; אלג'זירה.נט, 30 במאי 2016).
  • חדר המבצעים במצראתה הודיע, כי אחד מפעילי דאעש שנהרג בקרבות מדרום לאבו קרין הינו ח'אלד אלשאיב, המכונה לקמאן אבו צח'ר, שמוצאו מאלג'יר. נמסר כי אלשאיב שימש באופן בלתי רשמי כמתאם הפעולות הצבאיות של דאעש בצפון אפריקה, תפקיד שהוטל עליו ישירות על-ידי אבו בכר אלבע'דאדי. הוא היה מראשוני המייסדים של שלוחת דאעש בלוב ובמסגרת תפקידו פיקד על הפיגוע, שביצע דאעש במוזיאון הלאומי בארדו שבתוניס[4] (דף הפייסבוק של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין התלוי לתלפיות" المركزالاعلاميلعمليةالبنيانالمرصوص, 28 במאי 2016;  אלג'רידה התוניסאי, 29 במאי 2016).
כיבוש מעוזי דאעש ממזרח לסרת
  • במקביל להתקדמות מכיוון מערב, פועל ממזרח לסרת כוח צבא נוסף, שהביע נאמנותו לממשלת ההסכמה הלאומית. הכוח משתייך למשמר מתקני הנפט[5], שאנשיו מונים כ-27,000 לוחמים. כוח זה השתלט ב-30 במאי 2016 על העיירה בן ג'ואד, 152 ק"מ ממזרח לסרת, ועל העיירה אלנופליה, דרומית מערבית לעיירה (אלג'זירה, 31 במאי 2016). המדובר בשתי עיירות שעליהן השתלט דאעש בפברואר-מרץ 2015, קודם לכיבושה של סרת. משמעות אובדן העיירות הללו, ואובדן השטחים שממערב לסרת, הינה שמרחב שליטתו של דאעש הולך ומצטמצם וכוחותיו נדחקים עתה לעיר סרת גופא.
מחלוקות בעיר סרת בקרב פעילי דאעש
  • על פי כלי תקשורת לוביים התעוררו מחלוקות בקרב פעילי דאעש בסרת בין הפעילים הזרים (אלמהאג'רון) לבין הפעילים הלוביים המקומיים.  נמסר כי הפעילים הזרים מתלוננים על כך שהפעילים הלוביים נותנים עדיפות לשייכות השבטית או לעיר מוצאם ואינם דבקים במילוי חוקי המדינה האסלאמית. בניסיון לפתור את המחלוקות הכריז דאעש על פגישת פיוס בין הפעילים. קודם לכן נערך טקס, שבו הוצאו להורג שני בכירים ממוצא לובי באשמת בגידה (פורטל אלוסט, 24 במאי 2016; בואבה אפריקיא אלאח'באריה, 26 במאי 2016; אח'באר ליביא24, 25 במאי 2016; הפורום הלובי זנקתנא, 25 במאי 2016).
אפגניסטאן
  • מחוז ח'ראסאן של דאעש פרסם תמונות המתעדות את פעילי גדוד אלזביר בן אלעואם של דאעש באפגניסטאן. בתמונות נראים פעילים רעולי פנים הנושאים אפודים ורובי קלצ'ניקוב (חק, 23 במאי 2016).

התנהלות המדינה האסלאמית

דאעש מכביד את עול המיסים על האוכלוסייה
  • כמענה ללחצים הכלכליים להם נתון דאעש ממשיך הארגון להעלות את נטל המיסים על האוכלוסייה המתגוררת בשטחים, שנכבשו על ידו. נמסר על שורה של קנסות ומיסים חדשים, שהוטלו  על התושבים. בנוסף לכך, משאיות העוברות בנקודות ביקורת נאלצות לשלם עתה 700-600 דולרים לעומת 300 דולרים, ששילמו בשנה שעברה. עוד נמסר, שבשל נסיגת דאעש משטחים עליהם שלט והירידה במספר התושבים שעליהם שולט הארגון, חלה ירידה בשיעור של 23% בהכנסות הארגון ממיסוי (Market Watch, 29 במאי 2016). 

[1]על פי דיווחי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם מאז תחילת המערכה של SDFלכיבוש אלרקה ביצעו כוחות הקואליציה  כ-150 תקיפות נגד עמדות דאעש בצפון סוריה  (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 במאי 2016).
[2]דומה כי המיליציות השיעיות המסייעות לצבא עיראק ממלאות תפקיד משני בכיבוש העיר, למרות ניסיונות התעמולה האיראנית להבליט את מרכזיותן, ראו פרסום מרכז המידע מה-30 במאי 2016: "מקומה של המעורבות האיראנית במערכה לשחרור העיר אלפאלוג'ה".מקור צבאי עיראקי מסר, כי מטוסי הקואליציה מונעים מהמיליציות להיכנס לאלפאלוג'ה באמצעות הטלת פצצות. זאת מחשש שפעילי המיליציות יבצעו בעיר מעשי ביזה וטבח כפי שארע בכיבוש תכרית (אלג'זירה, 31 במאי 2016).
[3] ניסיון קודם של כוח ממצראתה להשתלט על העיר סרת התבצע במרץ 2015. הניסיון נחל כישלון . חטיבה אשר נשלחה לסרת מהעיר מצראתה כדי לכבוש אותה מחדש, מעולם לא הגיעה לעיר. מפקדי החטיבה טענו בזמנו, כי הם הופתעו מכוחו הרב של דאעש וכי אנשיהם לא קיבלו משכורות במשך חודשים.
[4]ב-18 במרץ 2015 ביצעו מספר פעילי דאעש פיגוע הרג במוזיאון בארדו הסמוך לבנין הפרלמנט בעיר הבירה תוניס. בפיגוע נהרגו 23 בני אדם, לפחות עשרים מהם תיירים.

Petroleum Facilities Guard (PFG).[5]