מבט לג’האד העולמי (8-2 ביוני 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

נערים ממנבג' עומדים בתור לקבלת אפודי קרב ונשק

נערים ממנבג' עומדים בתור לקבלת אפודי קרב ונשק

נערים חמושים ממנבג' נשבעים אמונים לדאעש (חק, 4 ביוני 2016).

נערים חמושים ממנבג' נשבעים אמונים לדאעש (חק, 4 ביוני 2016).

מפעל הגז של העיר אלפאלוג'ה, שנכבש ע

מפעל הגז של העיר אלפאלוג'ה, שנכבש ע"י צבא עיראק (אלסומריה, 6 ביוני 2016).

המחבל המתאבד אבו עמר האוזבקי בדרכו לפיגוע התאבדות נגד צבא עיראק

המחבל המתאבד אבו עמר האוזבקי בדרכו לפיגוע התאבדות נגד צבא עיראק

ירי טיל נ

ירי טיל נ"ט

הרס עתיקות באזור מוצול (חק, 7 ביוני 2016)

הרס עתיקות באזור מוצול (חק, 7 ביוני 2016)

כניסת הכוחות התוקפים לנמל התעופה אלקרצ'אביה (חשבון הטוויטר של מרכז ההסברה של מבצע

כניסת הכוחות התוקפים לנמל התעופה אלקרצ'אביה (חשבון הטוויטר של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 4 ביוני 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • דאעש ממשיך לעמוד בפני לחצים כבדים המופעלים על מעוזיו בסוריה, בעיראק ובלוב:
  • בסוריה פתח צבא סוריה, בסיוע אווירי רוסי, במבצע צבאי במזרח המדינה בציר המוביל מאת'ריה לעבר העיר אלטבקה, הנמצאת על גדות אגם אסד (כ-43 ק"מ מדרום מערב לאלרקה). צבא סוריה נחל הישגים וכבש כמה אזורי מפתח לאורך הציר. הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) הגיעו לפרברי העיר מנבג', מעוז דאעש ממערב לפרת, והם נערכים לכיבושה. מתקני ייצור ושווק הנפט של דאעש, באזור אלחסכה שבצפון מזרח סוריה, היו נתונים השבוע למתקפה אווירית רוסית במטרה מוצהרת "להרוס את הבסיס הכלכלי" של הארגון.
  • בעיראק נמשכת המערכה על אלפאלוג'ה, בסיוע אווירי של ארה"ב ומדינות הקואליציה. צבא עיראק כבש כמה יעדים בסביבות העיר אך הוא מתקשה להתקדם לתוכה. דאעש מנהל לחימה עזה תוך הפעלת מחבלים מתאבדים, פיצוץ מכוניות תופת, שימוש במנהרות, וניצול אזרחים הלכודים בעיר כ"מגן אנושי".
  • בלוב מתהדק הכיתור על העיר סרת, מעוז דאעש. כוחות ממשלת ההסכמה בהובלת המיליציות של "שחר לוב" כבשו השבוע את נמל התעופה אלקרצ'אביה, כעשרים ק"מ מדרום לסרת. כוח משמר מתקני הנפט ממשיך להתקדם לעבר סרת מכיוון מזרח והוא נערך לכיבוש העיירה הראוה (כשבעים ק"מ ממזרח לסרת). 

 

הסכם הפסקת האש בסוריה

  • משרד ההגנה הרוסי דיווח כי עד כה הושגו 134 הסדרים מקומיים להפסקת האש בסוריה (ספוטניק, 6 ביוני 2016). בפועל נמשכת הלחימה, בעצימות משתנה, במחוזות השונים בסוריה.

המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב

התקיפות האוויריות
  • השבוע ביצעה הקואליציה בהובלת ארה"ב פעילות אווירית אינטנסיבית בסוריה. עיקר התקיפות בוצעו באזור העיר מנבג' כסיוע לכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) הנערכים לכיבושה. מטוסים מנושאת המטוסים האמריקאית הארי טרומן ביצעו השבוע לראשונה תקיפות נגד יעדי דאעש בסוריה מהים התיכון. בעיראק ביצעו מטוסי הקואליציה תקיפות אינטנסיביות באלפאלוג'ה, כסיוע למערכה שמנהל צבא עיראק.

מעורבות רוסיה בלחימה

  • מרכז התיאום הרוסי בבסיס חמימים דיווח, כי במהלך השבוע שחלף  תקפו מטוסי חיל האוויר הרוסי מספר מתקני יצור נפט באזור אלחסכה, הנמצא בשליטת ארגון דאעש. בתקיפות הללו הושמד ציוד טכני ותוצרי הנפט הועלו באש (טאס, 2 ביוני 2016).באזור אלטורה (כ- 42 ק"מ דרום מערבית לאלרקה), תקפו מטוסי חיל האוויר הרוסי מתקן נפט נוסף. מרכז התיאום הדגיש כי "כוחות חיל האוויר הרוסים ממשיכים במשימתם להריסת הבסיס הכלכלי של דאעש" (טאס, 1 ביוני 2016).
  • שגריר רוסיה בעיראק צוטט באומרו כי רוסיה מוכנה לספק לכוחות הביטחון העיראקיים כל ציוד צבאי שיידרש כדי להביס את דאעש (ספוטניק, 7 ביוני 2016).
  • אישים רוסים המשיכו למתוח ביקורת חריפה על תורכיה, כך למשל:
  • סרגיי לברוב, שר החוץ של רוסיה, אמר כי "הקואליציה המובלת על ידי ארה"ב בסוריה היא עקרה משום שפעילים מיליטנטים ממשיכים להיכנס דרך הגבול עם תורכיה". לדבריו, קואליציה זו הינה בבחינת  "דיבורים בלבד" ורוסיה נמצאת בתחושה שמוליכים אותה שולל (טאס 31 במאי 2016).
  • מריה זכארובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, ציינה כיתורכיה משמשת פטרון ל"קבוצות קיצוניות" בסוריה. קבוצות אלה לדבריה מהוות הגורם העיקרי לפגיעה בהפסקת האש. עוד ציינה כי לולא ההתערבות ה"קרימינלית" של תורכיה בענייני (המדינה) השכנה (קרי, סוריה), היה מושג הסדר שלום מוקדם הרבה יותר (טאס, 2 ביוני 2016).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

התקפה של צבא סוריה לעבר אלטבקה
  • צבא סוריה, בסיוע אווירי רוסי, פתח ב-4 ביוני 2016במבצע צבאי במזרח סוריה. המבצע מתנהל בציר המוביל מהעיר את'ריה לעבר העיר אלטבקה, הנמצאת על גדות אגם אסד (כ-43 ק"מ מדרום מערב לאלרקה). דווח כי צבא סוריה כבר הצליח לעבור את התחום המנהלי של מחוז אלרקה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 4 ביוני 2016).
  1. במהלך ההתקפה דווח, כי צבא סוריה הצליח להשתלט על כמה מקומות ישוב חשובים לאורך הציר המוביל לאלטבקה וכי הכוחות נמצאים במרחק של כעשרים ק"מ משדה התעופה הצבאי של אלטבקה:
  • אזור הכפר אבו אלעלאג': ב-5 ביוני 2016 דווח כי צבא סוריה כבש מידי דאעש את כפר אבו אלעלאג'. בנוסף לכך נכבשו מספר גבעות חולשות מסביב הכפר. במהלך הלחימה באזור נהרגו ונפצעו עשרות פעילי דאעש, הושמדה מפקדה וכלי רכב משוריינים ואמצעי לחימה של הארגון (הטלוויזיה הסורית, 5 ביוני 2016).
  • אזור הכפר ביר נבאג': באותו יום כבש צבא סוריה מידי דאעש גם את הכפר ביר נבאג', על הציר המוביל לאלטבקה (כארבעים ק"מ מדרום לאלטבקה). מטוסים רוסיים ביצעו תקיפות נגד יעדי דאעש באזור כסיוע לצבא הסורי.
  • העיירה ביר זידאן- יום לאחר מכן השתלט צבא סוריה על העיירה ביר זידאן הממוקמת על הציר. 
התקפה של הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) על העיר מנבג'
  • לאחר כשבוע של לחימה הגיעו כוחות SDFלמרחק של כחמישה ק"מ מהעיר מנבג', שבשליטת דאעש, מקורות כורדים דיווחו, כי הכוחות נערכים עתה לקראת פריצה לעיר. דווח כי פעילי דאעש נסוגו מ-15 עיירות וכפרים שממזרח לעיר  (אלדרר אלשאמיה, 1 ביוני 2016). דאעש פירסם סרטון בו תעד חלוקת נשק וציוד צבאי ל-140 צעירים בגילאי 16-15 ושבועת אמונים שלהם למנהיג דאעש. גיוס זה של צעירים, כאשר כוחות SDFניצבים בפאתי מנבג', עשוי להעיד על מצוקת כוח אדם בקרב לוחמי דאעש שבעיר. דווח כי פעילי דאעש העבירו את העצורים מבתי הכלא אל מחוץ לעיר וכי הם מאפשרים גם לאזרחים לצאת ממנה.
קרבות באזור ח'אן טומאן, שמדרום לחלב
  • צבא אלפתח (בהובלת ג'בהת אלנצרה) פתח השבוע במתקפה באזור ח'אן טומאן, שמדרום לחלב, שנכבש על ידו ב-6 במאי 2016. מטרת ההתקפה הינה להרחיב את אזור השליטה של צבא אלפתח במרחב שמסביב לח'אן טומאן. צבא סוריה באזור נעזר במיליציות השיעיות הפרו-איראניות ובסיוע אווירי רוסי. צבא אלפתח הודיע על כיבוש כמה כפרים בקרבת ח'אן טומאן. כמו כן טען כי אנשיו הפילו מטוס קרב (באחת הידיעות נטען רוסי), שהתרסק בכפר ח'וצה, כ-13 ק"מ מדרום מערב לחלב (אלג'זירה, 5 ביוני 2016).
לחימה באזור שדה נפט, שמדרום לדיר אלזור
  • ב-4 ביוני 2016 הודיע דאעש כי אנשיו כבשו מידי צבא סוריה את תלת אלתים, שטח שולט על שדה הנפט אלתים (כעשרה ק"מ מדרום מזרח לדיר אלזור).המדובר באחד משדות הנפט החשובים של סוריה באזור דיר אלזור.
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
המערכה לכיבוש העיר אלפאלוג'ה
(תמונת מצב נכונה ל-8 ביוני 2016)
  • צבא עיראק נתקל בקשיים במערכה לכיבוש אלפאלוג'ה. הגם שמקורות עיראקים ממשיכים לדווח על הישגים, דומה כי צבא עיראק מתקשה להתקדם לתוך העיר. דאעש הגיב בהתקפות גרילה נגד צבא עיראק והמיליציות השיעיות, שבמהלכן הופעלו מחבלים מתאבדים ומכוניות תופת.

 

  • ב-6 ביוני 2016 דווח "מקור בטחוני" עיראקי, כי צבא עיראק הצליח לכבוש את מפעל הגז הנמצא בדרומה של אלפאלוג'ה (אלסומריה, 6 ביוני 2016). צבא עיראק גם דיווח כי כוחותיו נכנסו לשכונות אלג'ביל ואלשהדאא', שבדרום העיר (אלסומריה, 5 במאי 2016). מפקד המבצע לשחרור העיר אלפלוג'ה בצבא עיראק, אמר כי ההתקדמות האיטית של צבא עיראק בעיר נובעת מריבוי המטענים שדאעש הטמין ברחבי העיר. הוא הוסיף כי צבא עיראק מתקדם מצידה הדרומי של העיר בשאיפה להגיע למרכזה (AFP, 7 ביוני 2016).מפקד המיליציות השיעיות הפרו-איראניות דיווח כי המליציות משתפות פעולה עם כוחות הביטחון העיראקים וכי עד כה שוחררו 47 כפרים ושני פרברים של אלפאלוג'ה (אלמיאדין, 5 ביוני 2016).
  • דאעש מלווה את המערכה על אלפאלוג'ה בקמפיין תקשורתי. המסר המרכזי בקמפיין הינו כי פעילי דאעש נוחלים ניצחונות על צבא עיראק וכי הארגון נחוש להשאיר את אלפאלוג'ה בשליטת הארגון. באחד הסרטונים שהפיץ הארגוןנראים ירי טילי נ"ט לעבר כלי רכב של צבא עיראק והפעלת מכונית תופת ע"י מחבל מתאבד (חק, 3 ביוני 2016).
העיר בגדאד וסביבותיה
  • דאעש ממשיך לנהל פעולות טרור וגרילה בעיר בגדאד ובסביבותיה, ב-4 ביוני 2016 ארעו כמה פיגועים ברחבי בגדאד,שכתוצאה מהם נהרגו תשעה בני אדם (ביניהם חיילים). בעיירה אלטארמיה, שמצפון לעיר בגדאד, הפעיל מחבל מתאבד חגורת נפץ בנקודת ביקורת של צבא עיראק. ארבעה חיילים נהרגו. בשני מקומות נוספים מדרום ומדרום-מערב לבגדאד נהרגו ארבעה בני אדם כתוצאה מפיצוץ מטעני חבלה.
אזורים נוספים
  • כרבלאא'– מכונית תופת התפוצצה בעיר כרבלאא' (כמאה ק"מ דרומית לבגדאד) אחת ממעוזי השיעים בעיראק. נמסר על לפחות שמונה הרוגים ו-24 פצועים. דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע  (חק, 7 ביוני 2016).
  • מוצול–  מחוז נינוא של דאעש פרסם סרטון בו תיעוד הריסת אתרים ארכיאולוגיים, ככל הנראה בעיר מוצול ובפאתיה, בסיום הסרטון נשמעה קריאה להרוס גם את הפירמידות במצרים (חק, 7 ביוני 2016).

מצרים וחצי האי סיני

  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו לנהל פעילות ביטחונית אינטנסיבית נגד שלוחת דאעש בסיני. הפעילות התמקדה בצפון סיני. במסגרת זאת נהרגו פעילי דאעש, נערכו מעצרים נרחבים, הוחרמו אמצעי לחימה, נהרסה מנהרה חדשה בקרבת הגבול עם עזה, ונוטרלו מטעני חבלה. פעילי דאעש מצידם המשיכו לתקוף כוחות מצריים בעיקר ע"י פיצוץ מטעני חבלה בערים ולאורך הצירים.

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
המערכה לכיבוש סרת

הכוחות המתקדמים לעבר העיר סרת, ממערב וממזרח, השתלטו השבוע על נקודות מפתח נוספות. הבולטת שבהן היא נמל התעופה אלקרצ'אביה, שמדרום לסרתבסיס השליטה הטריטוריאלי של דאעש במרחב סרת הולך ומצטמצם ופעיליו נדחקים להגנה על העיר גופא.

 

התקדמות הכוחות לסרת ממערב
  • חדר המבצעים במצראתה הודיע, כי כוחותיו המתקדמים לעבר סרת (בהובלת המיליציות של "שחר לוב"), השתלטו על נמל התעופה הבינלאומי אלקרצ'אביה, כעשרים ק"מ מדרום לסרת (כזכור השתלט עליו דאעש לפני כשנה). בנמל התעופה נמצא גם בסיס חיל האוויר הלובי. לאחר מכן השתלטו הכוחות על העיירה קצר אבו האדי, שבסמוך לשדה התעופה, והתקדמו לעבר אזור אלע'רביאת, שבפאתי סרת (דף הפייסבוק של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 4 ביוני 2016; אלערבי אלג'דיד, 4 ביוני 2016).
  • דאעש (כדרכו) הגיב בלוחמת גרילה נגד הכוחות התוקפים. ב-2 ביוני 2016 קיבל הארגון אחריות לביצוע פיגוע התאבדות נגד שיירת כוחות "שחר לוב", שניסתה להתקדם לעבר סרת. הארגון גם קיבל אחריות להפלת מטוס קרב, שתקף את פעילי דאעש באזור בו בוצע פיגוע ההתאבדות (justpaste.it, 2 ביוני 2016; חק, 3 ביוני 2016). מרכז ההסברה של המבצע אישר כי שני לוחמים נהרגו ו-12 נפצעו בעת פיצוץ מכונית תופת ממזרח לתחנת הכוח. מרכז ההסברה  גם מסר כי מטוס קרב נפל "בשל תקלה טכנית" לאחר שביצע תקיפות על יעדי דאעש (פורטל אלוסט, 2 ביוני 2016).
הכוח שממזרח לסרת
  • כוח משמר מתקני הנפט, שבשבוע שעבר שחרר את העיירות בן ג'ואד ואלנופליה, הודיע כי הוא מתקדם לעבר העיירה הראוה (שבעים ק"מ ממזרח לסרת). בכיר בכוח התוקף צפה קשיים בקרב על הראוה בשל נוכחות של אזרחים, שדות המוקשים שמסביבה ומלכוד הבניינים שבה. מקורות בהראוה מסרו כי פעילי דאעש הקימו סוללות עפר מסביב לעיירה ומיקשו בה מספר מבנים (אלערבי אלג'דיד, 2 ביוני 2016; בואבה אפריקיא אלאח'באריה, 2 ביוני 2016; פורטל אלוסט, 3 ביוני 2016).
הזירה הימית
  • בכיר במשמר החופים הלובי, שקיים מסיבת עיתונאים במצראתה מסר כי כוחותיו משתתפים אף הם במבצע. לדבריו משמר החופים מבצע סיורים לאורך החוף כדי למנוע הגעת אספקה ותגבורות לדאעש בסרת ולמנוע בריחה של פעילי דאעש בדרך הים. דובר חדר המבצעים של המבצע הדגיש באותה מסיבת עיתונאים, כי לא קיימת נוכחות של כוחות זרים או מומחים צבאיים זרים לצד הכוחות הלוביים (סוכנות הידיעות אלתצ'אמן, 3 ביוני 2016; פורטל אלוסט, 3 ביוני 2016).

פעילות תודעתית

נמשכים האיומים על ישראל
  • בחשבון הטוויטר של אעמאק, זרוע ההסברה של דאעש, התפרסמה הודעה הקוראת לפתיחת חזית נגד ישראל (במקור: "האויב היהודי") באופן מיידי. זאת, לטענות הארגון, מכיוון ישראל מבצעת תקיפות אוויריות נגד שלוחת דאעש בסיני. לטענת הסוכנות שבעה כלי טיס לא מאוישים ישראלים, מטוסי קרב ומסוקי קרב מדגם אפאצ'י  ביצעו תקיפות מאסיביות נגד עמדות [פעילי דאעש] בצפון סיני (חשבון הטוויטר של אעמאק وكالة أعماق@a3makNewss, 5 ביוני 2016).