חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14-8 ביוני 2016)

זירת פיגוע הירי במסעדה במתחם שרונה בתל אביב (דף הפייסבוק QUDSN, 9 ביוני 2016).

זירת פיגוע הירי במסעדה במתחם שרונה בתל אביב (דף הפייסבוק QUDSN, 9 ביוני 2016).

דוגמא לתמונות שהופיעו בסרטון המשבח את פיגוע הירי בתל אביב (דף הפייסבוק QUDSN, 14 ביוני 2016)

דוגמא לתמונות שהופיעו בסרטון המשבח את פיגוע הירי בתל אביב (דף הפייסבוק QUDSN, 14 ביוני 2016)

דוגמא לתמונות שהופיעו בסרטון המשבח את פיגוע הירי בתל אביב (דף הפייסבוק QUDSN, 14 ביוני 2016)

דוגמא לתמונות שהופיעו בסרטון המשבח את פיגוע הירי בתל אביב (דף הפייסבוק QUDSN, 14 ביוני 2016)

הכרזות שפורסמו בדף הפייסבוק של חמאס (דף הפייסבוק PALDF, 11, 13 ביוני 2016)

הכרזות שפורסמו בדף הפייסבוק של חמאס (דף הפייסבוק PALDF, 11, 13 ביוני 2016)

הכרזות שפורסמו בדף הפייסבוק של חמאס (דף הפייסבוק PALDF, 11, 13 ביוני 2016)

הכרזות שפורסמו בדף הפייסבוק של חמאס (דף הפייסבוק PALDF, 11, 13 ביוני 2016)

המחרטות שנמצאו (דובר צה

המחרטות שנמצאו (דובר צה"ל, 10 ביוני 2016)

המחרטות שנמצאו (דובר צה

המחרטות שנמצאו (דובר צה"ל, 10 ביוני 2016)

  • ב- 8 ביוני 2016 ביצעו שני מחבלים פלסטינים. פיגוע ירי במסעדה בלב מתחם בילוי בתל אביב. ארבעה בני אדם נהרגו ושבעה נפצעו. שני המחבלים, בני דודים מהכפר יטא שבאזור חברון,  נתפסו. הפיגוע בוצע לאחר שבחודשיים האחרונים חלה ירידה ניכרת במתקפת הפיגועים שהחלה בספטמבר 2015. הפיגוע הביא לגל תגובות בעיקר מצד חמאס הקוראות להמשך הפיגועים ואף הגברתם.  בשני ניסיונות לביצוע פיגועים נוספים השבוע ביהודה ושומרון לא היו נפגעים.
  •  בהתאם להנחיות הדרג המדיני הרסו כוחות הביטחון הישראליים בכפר יטא את ביתו של המחבל שרצח את דפנה מאיר ז"ל בפתח ביתה בהתנחלות עתניאל ב-17 בינואר 2016. עיריית יטא ותנועת פתח שיכנו את בני המשפחה בדירה חלופית והחלו מיד באיסוף תרומות לשיקום בית המחבל שנהרס.
  • הזרוע הצבאית של חמאס הכריזה על פתיחת ההרשמה למחנות הקיץ ברצועת עזה הצפויים להתחיל לאחר סיום חודש רמצ'אן (מחצית יולי 2016). במסגרת המחנות יעברו הצעירים אימונים צבאיים ומטרתם על פי ההודעה "להצית את הג'האד" בקרב הדור הצעיר ולהכין את צבא הניצחון המיוחל לשחרור פלסטין.

 

פיגוע ירי בתל אביב ארבעה בני אדם נהרגו
  • ב-8 ביוני 2016 בשעות הערב בוצע פיגוע ירי במתחם שרונה, מתחם קניות ובילוי, במרכז העיר תל אביב. שני מחבלים ירו בתתי מקלע מאולתרים לעבר יושבי מסעדה ועוברי אורח שהיו במקום. ארבעה בני אדם נהרגו ושבעה נפצעו, שלושה מהם באורח בינוני קשה. שני המחבלים, בני דודים, שוהים בלתי חוקיים מיטא, שבאזור חברון נתפסו, אחד מהם פצוע ומאושפז בבית החולים.
  • תנועת חמאס באזור יטא מיהרה לקבל אחריות על הפיגוע בציינה כי שני המחבלים הם פעילי התנועה (עמוד הפייסבוק רדיו קול האסירים, 8 ביוני 2016)  אולם בתקשורת המזוהה עם חמאס ועם הזרוע הצבאית שלה נמנעו מלייחס את הפיגוע לחמאס. ברחבי יהודה שומרון ורצועת עזה חגגו תושבים את הפיגוע. הרשות הפלסטינית פרסמה (רק למחרת בשעות הצהרים)  הודעה לפיה היא מתנגדת לכל פעולה הפוגעת באזרחים מכל צד ובגין כל סיבה שהיא.

זהו פיגוע הירי השני שבוצע מאז תחילת חודש רמצ'אן (6 ביוני 2016) ופיגוע שלישי בתל אביב בשנה האחרונה. הפיגוע בוצע לאחר שבחודשיים האחרונים חלה ירידה ניכרת בגל הפיגועים שהחל בספטמבר 2015. להערכתנו פיגוע הירי בשרונה אינו "פיגוע יחידים" ספונטאני שאפיין את גל הטרור הנוכחי. זהו  פיגוע מורכב יותר המצריך תכנון ושיתוף פעולה עם גורמים נוספים (הסעת המחבלים, ציוד בכלי נשק). הפיגוע מוכיח כי בצד פיגועי היחידים הספונטניים במסגרת מה שמכונה על ידי הרשות הפלסטינית "התנגדות עממית" נעשה מאמץ לבצע פיגועים מורכבים יותר בעלי אופי צבאי שמטרתם לפגוע במספר רב של בני אדם[1]


תגובות לפיגוע ברשתות החברתיות
  • פיגוע הירי בתל אביב הביא בעקבותיו גל של ביטויי אהדה ושבח לפעולה ולמבצעיה ברשתות החברתיות הפלסטיניות. כך למשל דף הפייסבוק של אתר החדשות QUDSN, הנחשב לדומיננטי בתקשורת הפלסטינית (זוכה לכחמישה מיליון לייקים), פרסם סרטון בו מוצגות שקופיות בהן נכתב: "הפדאא'יון מחמד וח'אלד מח'אמרה", "מחברון לתל אביב", "ועל ידי נשק של עניים. הקארלו", "תוקפים מסעדה במתחם המסחרי שרונה" (דף הפייסבוק QUDSN, 14 ביוני 2016).
  • חמאס פרסמה בדף הפייסבוק שלה כרזות המשבחות את הפיגוע ואת מבצעיו.  באחת  הכרזות נראים שני המחבלים צועדים בדרכם לפיגוע בתל אביב. בכרזה נכתב : "אנשי העסקים של המולדת. מבצעי הפיגוע בתל אביב" (דף הפייסבוק PALDF, 11 ביוני 2016). בכרזה נוספת נראה קארל גוסטב יורה ובה נכתב : "קארלו יטא. רמצ'אן של ג'האד נגד הכובש הגוזל עד לשחרור" (דף הפייסבוק PALDF, 13 ביוני 2016)
פיגועים נוספים
  • 11 ביוני 2016- פלסטינים שנסעו בכלי רכב ניסו לדרוס מספר חיילי צה"ל בסמוך לכפר עאבוד (אזור בנימין). לא היו נפגעים.
  • 10 ביוני 2016 –  פלסטיני הגיע באופניו למחסום בכניסה לבית פוריכ (אזור שכם). הוא רץ לעבר החיילים  שאיישו את המחסום וניסה לדקור אותם. המחבל נורה על ידי חיילי צה"ל ונפצע באורח קשה. המחבל הוא חסן אלקאדי בן 21 מעווארתא.
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כמו כן נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר.
  • להלן אירועים בולטים:
  • 13 ביוני 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית עינון (צפונית לקרית ארבע). אישה נפצעה באורח קל וטופלה במקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 13 ביוני 2016).
  • 13 ביוני 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לעפרה . כוח צבאי שהגיע למקוום ספג אף הוא אבנים (דף הפייסבוק צבע אדום, 13 ביוני 2016).
  • 12 ביוני 2016 –אוטובוס שהיה בדרכו לכותל המערבי נרגם באבנים סמוך למוזיאון רוקפלר במזרח ירושלים. שלושה בני אדם נפצעו באורח קל. נזק רב נגרם לאוטובוס.
  • 12 ביוני 2016 – נגרמו נזקים לכעשרים כלי רכב של תושבי סילואן (מזרח ירושלים). נפתחה חקירה לאיתור המבצעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 12 ביוני 2016).
  • 10 ביוני 2016 – במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בעיזריה ובאבו דיס צפונית לבית לחם אותרו שתי מחרטות לייצור אמצעי לחימה, כדורים וחלקי מטענים (דובר צה"ל, 10 ביוני 2016).
  • 9 ביוני 2016 – פלסטינית הגיעה סמוך למערת המכפלה בחברון כשברשותה סכין. היא נעצרה והובאה לחקירה. בחקירתה התברר כי נמלטה מביתה בשל סכסוך עם בעלה וכי היא החזיקה בסכין כדי להעצר בישראל (דף הפייסבוק צבע אדום, 10 ביוני 2016).
פיגועים בחודש מאי 2016
  • על פי דו"ח שירות הביטחון הכללי במהלך חודש מאי 2016 נמשכה הירידה במספר הפיגועים. סה"כ בוצעו במהלך החודש 84 פיגועים מהם 67 ביהודה ושומרון ו-17 בירושלים. להלן פירוט: 
  • מתווה הפיגועים- רוב הפיגועים (65) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה. 11 פיגועים במתווה של הנחת מטען, ארבעה ירי מנשק קל, ארבעה פיגועי דקירה, פיגוע דריסה (בדו"ח לא נכללו כמה מאות אירועי יידוי אבנים).
  • מיקום הפיגועים – 67 פיגועים בוצעו ביהודה ושומרון, 17 פיגועים בירושלים. פיגוע אחד בוצע בתל אביב (פיגוע דקירה).
  • נפגעים- בפיגועים במהלך חודש מאי נפצעו 12 ישראלים – ארבעה אזרחים ושמונה אנשי כוחות הביטחון.
הריסת ביתו של מחבל
  • בהתאם להנחיות הדרג המדיני הרסו כוחות הביטחון הישראליים את ביתו של המחבל מראד בדר עבדאללה אדעיס בכפר יטא באזור חברון שרצח את דפנה מאיר ז"ל בפתח ביתה בהתנחלות עתניאל    ב-17 בינואר 2016. חמאס פרסמה הודעה המגנה את הרס הבית בטענה כי זהו "פשע מלחמה" (אלאקצא, 11 ביוני 2016). עיריית יטא ותנועת פתח החלו באיסוף תרומות לשיקום בית המחבל שנהרס (מען, 11 ביוני 2016). מוסא מח'אמרה, ראש עיריית יטא, אמר כי העירייה הקצתה בית חלופי לבני המשפחה עד לבנייתו מחדש של הבית. עוד, ציין, כי העירייה הקימה ועדה שתעסוק בשיקום ובנייה מחדש של בתים שנהרסו על ידי כוחות צה"ל (דף הפייסבוק של עיריית יטא, 12 ביוני 2016).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-11 ביוני 2016 בוצע ירי רקטה לעבר ישראל מצפון רצועת עזה. הרקטה נפלה בשטח הרצועה.

התבטאות ראש תנועת בני החורין בפלסטין
  • ח'אלד אבו הלאל, העומד בראש תנועת בני החורין הפלסטינית (שהתפלגה מתנועת פתח ופועלת בשיתוף פעולה עם חמאס) אמר בראיון כי יש לנצל את חודש רמצ'אן לביצוע פעולות ג'האד. לדבריו, חודש זה הינו הזדמנות טובה לשים קץ ל"רגיעה" ולהחזיר את אנתיפאדת ירושלים (ערוץ אלאקצא, 9 ביוני 2016).
בחירות בחמאס
  • מקורביו של ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס, דיווחו כי הוא הודיע שלא יציג את מועמדותו לראשות הלשכה המדינית של חמאס בבחירות הבאות האמורות להתקיים בסוף השנה (אלראי אליום, 13 ביוני 2016).
פעילות סלפית ג'האדיסטית ברצועת עזה

ארגון קצווי ירושלים (התארגנות פלסטינית סלפית ג'האדיסטית ברצועת עזה) פרסם סרטון שכותרתו "קורסים להנדסת חומרי נפץ" בו מתועד קורס לייצור חומרי נפץ.  בסרטון ניתן לראות את פעילי הארגון מסבירים כיצד להכין חגורות נפץ ומטענים. בסרטון נטען שחומרי הנפץ נרכשו מכספי תרומות וכי הסרטון נועד להכשרת "דור של מומחים". בסרטון גם מושמעת קריאה לצעירים פלסטינים להצטרף לקורסים הללו ולהפיץ את המידע אודותם (inewsarabia.com, 12 ביוני 2016). יצוין כי  ארגון זה מוביל בתקופה האחרונה קמפיין תקשורתי ברשת לגיוס כספים תחת הסיסמא "ציידו אותנו".

הסרטון שפרסם ארגון "קצוות ירושלים" בעזה  (dawaalhaq.com, 10 ביוני 2016)
הסרטון שפרסם ארגון "קצוות ירושלים" בעזה  (dawaalhaq.com, 10 ביוני 2016)

שני תושבי  רצועת עזה נהרגו בתקיפות אוויריות בסוריה
  • לאחרונה דווח על מותם של שני פלסטינים מרצועת עזה בעת שלחמו בשורות דאעש:
  • אתרי תקשורת פלסטינים דיווחו על מותו של ח'אלד סלמאן אחמד אלתראבין, המכונה ג'עפר אלטיאר במהלך תקיפות אוויריות שביצעו  מדינות הקואליציה נגד יעדי דאעש בסוריה. ח'אלד סלמאן אחמד אלתראבין היה תושב מחנה הפליטים אלמע'אזי,במרכז הרצועה. הוא נמלט מהרצועה והצטרף לשורות דאעש בסוריה (דף הפייסבוק חדשות מחנה הפליטים אלמע'אזי, מען,  11 ו-13 ביוני 2016).
  • מרכז אבן תימיה, המזוהה עם גורמי הסלפיה ברצועה, פרסם הודעת אבל על מותו של מחמד צאבר אלמצרי (אבו עבדאללה אלמצרי), תושב נציראת (מרכז הרצועה), שנהרג ב-13 ביוני 2016 בתקיפות אוויריות במחוז אלרקה בסוריה בעת שלחם בשורות ארגון דאעש (חשבון הטוויטר של מרכז אבן תימיה, 13 ביוני 2016)


מימין: ח'אלד סלמאן אחמד אלתראבין (דף הפייסבוק חדשות מחנה הפליטים אלמע'אזי, 11 ביוני 2016). משמאל: הודעת אבל שפרסם מרכז אבן תימיה, על מותו של מחמד צאבר אלמצרי 
(חשבון הטוויטר של מרכז אבן תימיה, 13 ביוני 2016)

פתיחת ההרשמה למחנות הקיץ של הזרוע הצבאית של חמאס

הזרוע הצבאית של חמאס הכריזה כי החלה ההרשמה למחנות הקיץ עבור ילדים ונוער ברצועת עזה הנערכים כחלק מתוכנית אלפתוה[4]. המחנות צפויים להתחיל לאחר סיום חודש רמצ'אן (מחצית יולי 2016). על פי ההודעה במסגרת המחנות יעברו הצעירים אימונים צבאיים ילמדו לימודים תיאורטיים בתחום הצבאי יערכו מטווחים כמו כן ישמעו דרשות וסיפורי גבורה . מטרת המחנות, על פי ההודעה, "להצית את הג'האד" בקרב הדור הצעיר ולהכין את צבא הניצחון המיוחל לשחרור פלסטין (אלרסאלה.נט, 7 ביוני 2016).


מימין: כרזה המודיעה על פתיחת ההרשמה למחנות הקיץ של חמאס. משמאל למעלה: פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מודיעים על פתיחת ההרשמה באחד המסגדים בעיר עזה. משמאל למטה: הרשמה למחנות הקיץ (דף הפייסבוק של מחנות חלוצי השחרור 2016).

סקר דעת קהל פלסטיני
  • בין 4-2 ביוני 2016 ערך המרכז הפלסטיני למחקרים פוליטיים ולסקרים סקר בקרב מדגם של 1,270 פלסטינים מיהודה שומרון ורצועת עזה. להלן מספר ממצאים (אלאיאם, 8 ביוני 2016):
  • גל הטרור -  48% מכלל הנשאלים מאמין שגל הטרור הגיע לקיצו. 48% אינם סבורים כך (המשאל נערך לפני הפיגוע בשרונה).
  • היוזמה הצרפתית -  50% מהנשאלים תומכים ביוזמה הצרפתית אולם רק 29% מאמינים בהצלחתה. מבין אלה  59%  סבורים כי היא תכשל (לגבי סוגיה זו קיים פער משמעותי בין תושבי רצועת עזה מאמינים בהצלחת היוזמה לבין תושבי  יהודה ושומרון הסבורים כי היא תכשל). 
פעילות תודעתית לרגל רמצ'אן
  •  לרגל חודש רמצ'אן גברה המערכה התודעתית בעיקר ברשתות החברתיות המאדירה מחבלים שביצעו פיגועים והקריאות להמשך ביצועם.  במסגרת זאת פרסם דף הפייסבוק החדשותי QUDSN, הנחשב לדומיננטי בתקשורת הפלסטינית, סרטון בשם "כך שוברים הפלסטינים את הצום". בסרטון שנעשה בהשראת הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב נראה פלסטיני סועד את ארוחת שבירת הצום. לאחר מכן מתחפש ליהודי חרדי עם מגבעת ופאות, לוקח את נשקו ויוצא כדי לבצע פיגוע הרג בתל אביב (דף הפייסבוק QUDSN, 9 ביוני 2016).


סרטון פלסטיני בהשראת  פיגוע הירי בתל אביב  מעודד ביצוע פיגועים נוספים במהלך חודש רמצ'אן (דף הפייסבוק QUDSN, 9 ביוני 2016)

הרשות הפלסטינית מנציחה את זכרם של מחבלים מגל הטרור הנוכחי
  • הרשות למאבק בגדר ובהתנחלויות בראשותו של השר הפלסטיני וליד עסאף ערכה תערוכת תמונות שהידים במרכז העיר ראמאללה בשם "לכל שהיד חיים". במסגרת התערוכה  נתלו מעל למאה תמונות של מחבלים (רובם מגל הטרור הנוכחי) המנציחות ומאדירות את פועלם. בעת ביקורו בתערוכה הדגיש וליד עסאף את חשיבות הנצחת השהידים עבור הדורות הבאים. עוברי אורח שהתראיינו הביעו עניין רב וציינו כי תערוכה זו מסייעת להם להכיר את פועלם וקורות חייהם של השהידים הפלסטינים (סוכנות הידיעות וטן, 13 ביוני 2016).


מימין :  תערוכת תמונות השהידים במרכז העיר ראמאללה. משמאל : וליד עסאף, יו"ר הרשות למאבק בגדר ובהתנחלויות, מבקר בתערוכה (סוכנות הידיעות וטן, 13 ביוני 2016)

[1]להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-9 ביוני 2016:"ארבעה בני אדם נהרגו בפיגוע ירי במתחם הקניות שרונה בתל-אביב".
[2]נכון ל-14 ביוני 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[4]מאז ספטמבר 2012 מיישמת חמאס בבתי הספר התיכוניים ברצועת עזה תוכנית לימודים במסגרתה עוברים עשרות אלפי בני נוער הכשרה צבאית תיאורטית ומעשית. להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-16 בינואר 2014:"אימונים צבאיים בין כתלי בתי הספר: ברצועת עזה הורחבה תוכנית 'אלפתוה' המקנה הכשרה ואימונים צבאיים לבני הנוער. מטרת התוכנית הינה, ליצור דור חדש של פעילים צבאיים, שישתלב בפעילות המדינית הצבאית והממשלית של חמאס".