מבט לג’האד העולמי (15-9 ביוני 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

עמר צדיקי מתין, מבצע הפיגוע במועדון הקהילה הגאה באורלנדו, פלורידה (חק, 12 ביוני 2016).

עמר צדיקי מתין, מבצע הפיגוע במועדון הקהילה הגאה באורלנדו, פלורידה (חק, 12 ביוני 2016).

הודעת דאעש מיום 12 ביוני 2016 לפיה

הודעת דאעש מיום 12 ביוני 2016 לפיה "לוחם" מ"המדינה האסלאמית" הוא שביצע את ההתקפה באורלנדו (חק, 13 ביוני 2016).

לערוסי עבדאללה בסרטון שבו נשבע אמונים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי. נראה שהוא צילם עצמו בטלפון הסלולארי שלו (אעמאק, 14 ביוני 2016).

לערוסי עבדאללה בסרטון שבו נשבע אמונים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי. נראה שהוא צילם עצמו בטלפון הסלולארי שלו (אעמאק, 14 ביוני 2016).

נוכחות צבא סוריה בצומת הדרכים החשובה באלרצאפה. לצד הכביש (בצד ימין) שלט של דאעש שעליו נכתב

נוכחות צבא סוריה בצומת הדרכים החשובה באלרצאפה. לצד הכביש (בצד ימין) שלט של דאעש שעליו נכתב "אין אלוה מבלעדי אללה - המדינה האסלאמית – מחוז אלרקה" (סאנא, 12 ביוני 2016).

סרטון בו מתועדת הפלת  כלי טיס לא מאויש  של דאעש בסמוך לצומת אלרצאפה .

סרטון בו מתועדת הפלת כלי טיס לא מאויש של דאעש בסמוך לצומת אלרצאפה .

כלי נ

כלי נ"מ יורה לעבר כלי הטיס. משמאל:שרידי כלי הטיס שהופל (סאנא, 12 ביוני 2016).

מחבל מתאבד המכונה חביב אלעראקי, שביצע פיגוע התאבדות בבגדאד באמצעות חגורת נפץ

מחבל מתאבד המכונה חביב אלעראקי, שביצע פיגוע התאבדות בבגדאד באמצעות חגורת נפץ

ח'אלד סלמאן אחמד אלתראבין (דף הפייסבוק חדשות מחנה הפליטים אלמע'אזי, 11 ביוני 2016).

ח'אלד סלמאן אחמד אלתראבין (דף הפייסבוק חדשות מחנה הפליטים אלמע'אזי, 11 ביוני 2016).

הודעת אבל שפרסם מרכז אבן תימיה, על מותו של מחמד צאבר אלמצרי  (חשבון הטוויטר של מרכז אבן תימיה, 13 ביוני 2016)

הודעת אבל שפרסם מרכז אבן תימיה, על מותו של מחמד צאבר אלמצרי (חשבון הטוויטר של מרכז אבן תימיה, 13 ביוני 2016)

הפלת במת ההוצאות להורג של דאעש בשכונת אלזעפראן שבפאתי סרת לאחר שנכבשה על ידי הכוחות התוקפים

הפלת במת ההוצאות להורג של דאעש בשכונת אלזעפראן שבפאתי סרת לאחר שנכבשה על ידי הכוחות התוקפים


עיקרי אירועי השבוע

  • גם השבוע נמשכו ההתקפות על מעוזי דאעש בסוריה, בעיראק ובלוב, ללא שינויים משמעותיים בשטח: הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) מהדקים את המצור על העיר מנבג'; צבא סוריה ממשיך להתקדם לעבר העיר אלטבקה, שממערב לאלרקה; כוחות צבא עיראק נלחמים בשכונות הדרומיות של אלפאלוג'ה; כוחות ממשלת ההסכמה הלובית מהדקים את המצור על העיר סרת ולפי כמה דיווחים הם כבר נלחמים בפרבריה.
  • בארה"בבוצע פיגוע הרג, החמור מסוגו בתולדותיה (49 הרוגים). הפיגוע בוצע ע"י אזרח אמריקאי ממוצא אפגאני, שפעל ככל הנראה בהשראת דאעש; בצרפת נרצחו בביתם קצין משטרה בכיר ובת זוגו ע"י פעיל אסלאמי קיצוני, שפעל גם הוא בהשראת דאעש. בחודשים האחרונים קרא דאעש לתומכיו במדינות המערב, וארה"ב וצרפת בכלל זה, לבצע תקיפות נגד אזרחים ואנשי ממשל. הפיגועים בארה"ב ובצרפת ממחישים, כי קריאות דאעש נופלות על אוזן קשובה בקרב פעילים בעלי תפיסת עולם מוסלמית-רדיקלית המתגוררים במדינות המערב.

 

פיגועים בארה"ב וצרפת בהשראת דאעש

פיגוע הרג המוני באורלנדו שבארה"ב
  • ב-12 ביוני 2016 ארע פיגוע הרג המוני במועדון הלילה "Pulse" של הקהילה הגאה באורלנדו, שבפלורידה. 49 בני אדם נהרגו וכמה עשרות נפצעו. בסביבות השעה 0200 פרץ מחבל למועדון כשהוא חמוש ברובה סער, אקדח וחומרי נפץ. בינו לבין המאבטח התנהל קרב יריות, שלאחריו הצליח המחבל לחדור למועדון. המחבל התבצר במקום ולקח בני ערובה. לאחר ששהה במועדון כשלוש שעות הצליחו כוחות המשטרה לחלץ כשלושים בני ערובה מהמועדון וירו למוות במחבל.
  • המחבל שביצע את פיגוע ההרג הואעמר צדיקי מתין (Omar Sadiqi Matin), בן 29,  אזרח אמריקאי יליד ניו יורק, בן למשפחה ממוצא אפגאני. עמר מתין היה ללא עבר פלילי,  עבר אימונים בנשק, ואף החזיק כלי נשק ברישיון. סוכנות ה-FBIהחוקרת את האירוע מסרה, כי עמר מתין תוחקר על ידה בשנים 2013 ו-2014 לאחר שהביע אהדה לגורמי אסלאם קיצוניים. בחקירה שנפתחה נגדו לא עלו ראיות חד משמעיות הקושרות אותו לפעילות טרור ועל כן הוא שוחרר בזמנו והחקירה הופסקה. ראש ה-FBIמסר כי אין לסוכנות אינדיקציה, שהמחבל היה חלק מהתארגנות כלשהי והוא ככל הנראה פעל לבדו. זמן קצר לפני ביצוע הפיגוע התקשר עמר מתין למוקד חירום ונשבע אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי.
  • הנשיא אובמה ציין, כי זהו אירוע הירי הקטלני ביותר בהיסטוריה של ארה"ב.הוא הביע צער והזדהות עם משפחות הקורבנות. לדבריו אף כי החקירה נמצאת בראשיתה בשלב זה ניתן לומר, שהמדובר באירוע טרור וב"פשע שנאה" לדברי . הוא הוסיף כי החוקרים טרם עמדו על המניעים המדויקים של הרוצח. מכל מקום ה-FBIהחוקר את האירוע מתייחס אליו כאלה אירוע טרור (סקיי ניוז, 12 ביוני 2016).
  • כמה שעות לאחר הפיגוע פרסמה סוכנות הידיעות אעמאק, זרוע התעמולה של ארגון המדינה האסלאמית, הודעה בה נמסר, כי פעיל דאעש הוא שביצע את הפיגוע. בסרטון שפורסם ע"י דאעש מאוחר יותר (13 ביוני 2016) מברכת המדינה האסלאמית את עמר מתין ומשבחת את מעשיו: "הוא הסתער לתוככי הצלבנים האמריקאים, השיב להם מנה אחת אפיים, והגיר את דמם… אללה, בזכותו הביא מזור לליבות לוחמי הג'האד בכל מקום…" להערכתנו פרסומים אלו אינם מהווים הוכחה, שמבצע הפיגוע היה פעיל דאעש ושהפיגוע תוכנן או הוכוון ע"י דאעש. סביר כי המחבל, כמו מחבלים אחרים מסוגו, פעל בהשראה של דאעש והושפע מהקריאות לבצע פיגועים בארה"ב ובמערב אירופה

 

רצח קצין משטרה צרפתי ובת זוגו
  • פעיל אסלאמי קיצוני, שפעל להערכתנו בהשראת דאעש, דקר למוות קצין משטרה צרפתי ובת זוגו (ליל 13 ביוני 2016). הפיגוע ארע בפרבר מגננויל, הממוקם כחמישים ק"מ מהעיר פריס. המחבל ארב לקצין (סגן מפקד תחנת משטרה באזור) כאשר שב מעבודתו ודקר אותו מספר פעמים. לאחר מכן חטף את בת זוגו ואת בנו והחזיק בהם כבני ערובה. לאחר משא ומתן, שלא צלח, פרצו כוחות משטרה לבית והרגו את המחבל. האישה נהרגה גם היא ובנו בן השלוש חולץ מהבית בשלום. כלי התקשורת הצרפתיים דיווחו כי המחבל הוא לערוסי עבדאללה (אבלה), בן 25 ממוצא מרוקאי. בשנת 2013 הוא נדון לשלוש שנות מאסר בשל חברותו ברשת פעילי טרור, שסייעה ללוחמי ג'האד להגיע לפקיסטאן ולאפגניסטאן. התובע הכללי בפריס הודיע כי חוקרי האירוע מצאו בידי המחבל רשימת אנשים שתכנן להרוג, ובתוכם עיתונאים ואנשי משפחה.
  •  לערוסי עבדאללה (אבלה) צילם את כל מהלך הפיגוע והעלה אותו בזמן אמת לפייסבוק שלו. בפוסט שהעלה המחבל לפייסבוק הוא הצהיר על נאמנותו למדינה האסלאמית ולקריאה להרוג שוטרים, סוהרים, עיתונאים וראפרים. בפוסט הוא ציין, כי הוא נענה לקריאותיו של מנהיג הארגון אבו בכר אלבע'דאדי להרוג "כופרים" בביתם עם משפחותיהם. הוא גם איים כי "טורניר היורו יהפוך לבית קברות" (ידיעות אחרונות, 15 ביוני 2016).
  • זרוע ההסברה של דאעש (אעמאק) פרסמה את הסרטון, שאותו צילם לארוסי עבדאללה באמצעות הטלפון הסלולארי שלו. בסרטון נראה המחבל כשהוא נשבע אמונים לאבו בכר אלבע'דאדי ומצטט מסורות בשבח הג'האד. הוא קרא לאומה האסלאמית "להיאבק ברודנים" וקרא לאסירים המוסלמים בצרפת להתאזר בסבלנות (אעמאק, 14 ביוני 2016). דבריו נאמרו בצרפתית אך שולבו בהם גם משפטים בערבית.
  • בשלב זה לא ברור האם היו למחבל שותפים ומה היה טיב קשריו עם דאעש. להערכתנו גם במקרה זה בוצע הפיגוע בהשראה של דאעש, אשר בחודשים האחרונים שב וקרא לתומכיו לבצע פיגועים בצרפת (ובמדינות המערב). ההזדהות עם דאעש ועם איומיו לפגוע ביעדים צרפתיים (ומערבים) ניכרת היטב בפוסט שהעלה המחבל. יצוין כי אנשי כוחות הביטחון ועיתונאים המוזכרים בפוסט הינן קבוצות המצויות "על הכוונת" של ג'האדיסטים הפועלים בהשראת דאעש, בצרפת ובמדינות מערביות אחרות.

המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב
התקיפות האוויריות
  • השבוע ביצעה הקואליציה בהובלת ארה"ב פעילות אווירית אינטנסיבית בסוריה. עיקר התקיפות בוצעו באזור מנבג' כסיוע לכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF)התוקפים את העיר. בעיראק התמקדו התקיפות באזור אלפאלוג'ה שם נמשך מאמץ לכיבוש העיר מידי דאעש.  אשטון קרטר, מזכיר ההגנה של ארה"ב אישר כי לראשונה נעשה שימוש בתקיפות האוויריות בעיראק גם במסוקי אפאצ'י. לדבריו תקפו המסוקים יעדי דאעש באזור העיר מוצול. השתתפות מסוקים אמריקאים בתקיפה מסמן העמקה במעורבות האמריקאית בלחימה בעיראק (USA Today, 13 ביוני 2016).

מעורבות רוסיה בלחימה

  • בתדרוך שבועי שקיימה מריה זכרובה דוברת משרד החוץ של רוסיה אמרה, כי2,000 פעילי ג'האד משתתפים בקרבות סמוך למחוז חלב וכי פעולותיהם מפרות את הפסקת האש בסוריה.   (ספוטניק, 10 ביוני 2016). שר החוץ סרגיי לברוב קרא לארה"ב להצטרף לרוסיה ולנקוט עימה צעדים נגד אלה המפרים את הפסקת האש בסוריה (טאאס, 9 ביוני 2016).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

התקפה של הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) על העיר מנבג'
  • כוחות SDF, שהגיעו לקרבת העיר מנבג', הצליחו לכבוש מספר כפרים ועיירות בסביבתה ולכתר את העיר. בעיר מנבג' לכודים עשרות אלפי אזרחים. דווח כי מנבג' מנותקת ממים וחשמל בשל המצור שהוטל עליה (חשבון הטוויטר عاجل – سوريا@AgeI_Syria, 13 ביוני 2016)[1].
  • כוחות SDFהחלו לתקוף את העיר מצדה הצפוני(דמשק אלא'ן, יוני 2016). נמסר כי הם השתלטו על הכביש הבינלאומי וניתקו בכך את הכביש המחבר בין מנבג' לבין אלבאב (מעוז נוסף של דאעש ממערב לפרת). דאעש מצידו מנהל לוחמת גרילה נגד כוחות SDFפעילי הארגון פוצצו מספר מכוניות תופת ממזרח למנבג' ותקפו עמדות של הכוחות הכורדים ממזרח לסכר תשרין.
התקפת צבא סוריה על אלרקה
  • צבא סוריה ממשיך להתקדם בציר המוליך לאלטבקה. השבוע הוא השתלט על צומת אלרצאפה, שממנה מובילה הדרך לאלטבקה ולאלרקה.
מרחב דמשק
  • באזור קבר אלסידה זינב הקדוש לשיעים, שמדרום לעיר דמשק, ארעו כמה פיגועי תופת. בפיגועים נפגעו עשרות אנשים חלקם אזרחים וחלקם חיילי צבא סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 11 ביוני 2016). מחוז דמשק של דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגועים. לדברי ההודעה שלושה מחבלים מתאבדים ביצעו את הפיגועים. שניים מהם פוצצו עצמם באמצעות חגורות נפץ ומחבל שלישי פוצץ עצמו באמצעות מכונית תופת (אעמאק, 11 ביוני 2016).
דרום סוריה
  • דאעש הודיע, כיחטיבת שהדאא' אלירמוכ, תנועת אלמת'נא האסלאמית, וג'מאעת אלמג'אהדין, שלושה ארגונים בעלי זיקה לדאעש, החליטו להתאחד. שלושת הארגונים פועלים באזור אגן הירמוכ במשולש הגבולות סוריה, ירדן וישראל. מסגרת-העל שהוקמה ע"י הארגונים הללו נקראת צבא ח'אלד בן אלוליד (אעמאק, 10 ביוני 2016). על-פי דיווחים באמצעי תקשורת סוריים, התבצע האיחוד במחצית השנייה של חודש מאי 2016. בראש ההתארגנות החדשה עומד אבו עת'מאן אלשאמי המכונה גם אבו עת'מאן האדלבי (ענב בלדי, 25 במאי 2016; all4syria, 10 ביוני 2016; the nationalהמאע"מי, 12 ביוני 2016).
  • מחלקת המדינה של ארה"ב פרסמה הודעה לפיה נכללת חטיבת חללי אלירמוכ ברשימה העולמית של הארגונים הטרוריסטים. בהודעה נאמר כי חטיבת חללי אלירמוכ, שהוקמה ב-2012 בדרעא, ביצעה התקפות בדרום סוריה בעיקר לאורך הגבולות עם ישראל וירדן. ארגון זה ביצע בין השאר חטיפות של אנשי או"ם הפועלים באזור. הארגון פעל בשנת 2014 בשיתוף פעולה הדוק עם ג'בהת אלנצרה אולם לאחר מכן נשבע אמונים לדאעש (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 9 ביוני 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש העיר אלפאלוג'ה
(תמונת מצב נכונה ל-15 ביוני 2016)
  • כוחות צבא עיראק ממשיכים במאמץ לשחרר את העיר אלפאלוג'ה. בימים האחרונים טוהרו כמה שכונות דרומיות של העיר במסגרת זאת השתלטו כוחות צבא עיראק השתלטו על רוב שכונת אלשהדאא' (אלנשרה, 12 ביוני 2016). עתה מתמקדת הלחימה באזור התעשייה שמצפון לשכונה. ב-11 ביוני 2016 דווח, כי דאעש נסוג באופן מפתיע ממערב אלפאלוג'ה וכי הכוחות העיראקיים הצליחו לשחרר מספר אזורים ממערב לעיר. דאעש מצידו המשיך בפעולות גרילה מצפון מערב לאלפאלוג'ה ובאזורי הקרבות, שבדרום העיר.
  • מקורות עיראקיים דיווחו, כי צבא עיראק הצליח ליצור נתיב בטוח ליציאת אזרחים אל מחוץ לעיר. עוד נמסר, כי יחד עם האזרחים מנסים להימלט גם פעילי דאעש. על-פי מקורות ממשלתיים במחוז אלאנבאר, נעצרו עד כה 580 חשודים בהשתייכות לדאעש שניסו להסתנן מחוץ לעיר בין אלפי הפליטים שיצאו ממנה. כמו כן הופצו  דיווחים (בלתי מאומתים) לפיהם המיליציות השיעיות המסייעות לצבא עיראק בלחימה נגד דאעש ביצעו מעשי טבח בקרב עשרות אזרחים, שברחו מהעיר (אלחרה, 13 ביוני 2016; אלשרק אלאוסט, 14 ביוני 2016).
העיר בגדאד וסביבותיה
  • דאעש ממשיך לבצע  פעולות טרור וגרילה בעיר בגדאד ובסביבותיה. נמסר על  שישה הרוגים וכשלושים פצועים מפיצוץ מכונית תופת באזור החדש של בגדאד (סקיי ניוז, 9 ביוני 2016). כמו כן בוצע פיגוע בקרבת בית הקולנוע אלביצ'אא' (אלמיאדין). דאעש קיבל אחריות על שני הפיגועים.  

פלסטינים וערביי ישראל

  • ארגון קצווי ירושלים (התארגנות פלסטינית סלפית ג'האדיסטית הפועלות ברצועת עזה) פרסם סרטון בעזה. בסרטון ניתן לראות את פעילי הארגון מסבירים כיצד להכין חגורות נפץ ומטענים. בסרטון נטען, שחומרי הנפץ נרכשו מכספי תרומות, וכי הסרטון נועד להכשרת "דור של מומחים". בסרטון מושמעת קריאה לצעירים הפלסטינים להצטרף לקורסים הללו ולהפיץ את המידע אודותם.  
שני תושבי  רצועת עזה נהרגו בתקיפות אוויריות בסוריה
  • לאחרונה דווח על מותם של שני פלסטינים נוספים מרצועת עזה בעת שלחמו בשורות דאעש:
  • אתרי תקשורת פלסטינים דיווחו על מותו של ח'אלד סלמאן אחמד אלתראבין, המכונה ג'עפר אלטיאר, במהלך תקיפות אוויריות שביצעו מדינות הקואליציה נגד יעדי דאעש בסוריה. ח'אלד סלמאן אחמד אלתראבין היה תושב מחנה הפליטים אלמע'אזי,במרכז הרצועה. הוא נמלט מהרצועה והצטרף לשורות דאעש בסוריה (דף הפייסבוק חדשות מחנה הפליטים אלמע'אזי, מען,  11 ו-13 ביוני 2016).
  • מרכז אבן תימיה, המזוהה עם גורמים סלפים ברצועה, פרסם הודעת אבל על מותו של מחמד צאבר אלמצרי (אבו עבדאללה אלמצרי), תושב נציראת (מרכז הרצועה). הוא נהרג ב-13 ביוני 2016 בתקיפות אוויריות במחוז אלרקה בסוריה בעת שלחם בשורות ארגון דאעש (חשבון הטוויטר של מרכז אבן תימיה, 13 ביוני 2016).

 

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב

המערכה לכיבוש סרת

הכוחות הנאמנים לממשלת ההסכמה הלאומית, בהובלת מיליציות "שחר לוב", ממשיכים להדק את המצור על העיר סרת. במהלך השבוע הם השתלטו על כמה מוקדים נוספים מסביב לעיר והגיעו לפרבריה שם מתנהלת עתה הלחימה. על פי מרכז ההסברה של המבצע איבד דאעש תוך חודש שטח של 9,900 קמ"ר מהשטח שעליו שלט וכעת שולט הארגון  רק על 20 קמ"ר בסרת (חשבון הטוויטר של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 11 ביוני 2016).

 

  • בין השאר השתלטו הכוחות התוקפים על נמל סרת וכן על האזור שלאורך החוף שממזרח לו. כוח של דאעש גם תקף את נמל סרת בניסיון להשיבו לידיו, אולם ההתקפה נהדפה (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2016). הכוחות התוקפים דיווחו, כי הם פועלים לפתיחת כביש החוף המקשר בין סרת לבין הראוה, ששוחררה מידי דאעש ע"י כוח משמר מתקני הנפט. ב-13-12 ביוני 2016נעצרה התקדמות הכוחות עם הגיעם לפאתי אזורי המגורים בעיר. במקום מתנהלת לוחמה נגד פעילי דאעש המתבצרים בבניינים, ונלחמים באמצעות מטענים וצלפים הממוקמים על גגות הבניינים.
  • דאעש כדרכו הגיב בלוחמת גרילה נגד הכוחות התוקפים. ב-12 ביוני 2016 ביצעו פעיליו שלושה פיגועי התאבדות: מכונית תופת התפוצצה בבית החולים שדה של הכוחות התוקפים (כ-50 ק"מ מערבית לסרת). שתי מכוניות נוספות התפוצצו נגד ריכוזי כוחות בדרום העיר ובמערבה. עוד כמה ניסיונות לביצוע פיגועי התאבדות סוכלו (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2016; אלערביה.נט, 13 ביוני 2016; אלערבי אלג'דיד, 12 ביוני 2016).
הפיליפינים
  • סוכנות אעמאק, זרוע ההסברה של דאעש, פרסמה אינפוגרפיק המתאר את הפעולות שביצעו פעילי הארגון בפיליפינים (בדומה לפרסומים שמפרסמים מחוזות אחרים של הארגון). מהפרסום עולה, כי בפיליפינים פועלות עשר קבוצות ג'האדיות באזורים שונים. הקבוצות נשבעו אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי. על פי האינפוגרפיק נהרגו בידי ארגוני דאעש בפיליפינים מאז אפריל 2015  289 אנשי כוחות הביטחון (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 12 ביוני 2016).
קזחסטאן
  • בעיר אקטובה (Aktobe), כ-1,000 ק"מ ממערב לבירת קזחסטן  ביצעו ב-5 ביוני 2016 כעשרים חמושים שורה של תקיפות נגד מחנה של המשמר הלאומי ונגד שתי חנויות למכירת כלי נשק. בתקיפות הללו נהרגו לפחות עשרים בני-אדם. בחילופי ירי עם כוחות קזחים מיוחדים ב-10 ביוני 2016, נהרגו חמישה חמושים אסלאמיים החשודים בקשר עם ההתקפות הללו (רויטרס, 10 ביוני 2016).
  • שר הפנים הקזחי, קלמוחנבט קסימוב (Kalmukhanbet Kassymov) הצהיר, כי ממידע ראשוני עולה, שהמחבלים קיבלו את ההוראות לביצוע הפיגוע מ"גורם בסוריה" (ספוטניק, 14 ביוני 2016). על-פי השלטונות הקזחים, אחד מהאחראים לתקיפות הוא רוסתם אומרוב (Rustem Omarov), בן 26, שפרסם סרטון בו הביע אהדה לדאעש (רויטרס, 8 ביוני 2016). כשלוש מאות קזחים נסעו לסוריה ולעיראק והצטרפו לשורות ארגונים ג'האדיסטיים בעיקר דאעש, כמחציתם לוחמים והשאר בני משפחותיהם. שלטונות קזחסטאן מעריכים, שבקזחסטאן מתגוררים כ-15,000 מוסלמים בעלי אידיאולוגיה סלפית (רויטרס, 10 ביוני 2016).

[1] על פי גירסא אחרת לכודים בעיר מנבג' כ-250,000-200,000 אזרחים. נמסר כי בקרב האזרחים הלכודים בעיר מצויים פעילים רבים ממוצא אנגלי וגרמני (אלקדס אלערבי, 13 ביוני 2016).