חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (28-22 ביוני 2016)

התפרעויות אלימות של צעירים פלסטינים במתחם הר הבית.

התפרעויות אלימות של צעירים פלסטינים במתחם הר הבית.

מצבור אבנים, שהוכן במתחם הר הבית, לקראת עימות עם כוחות הביטחון הישראלים (דף הפייסבוק PALDF, 27 ביוני 2016)

מצבור אבנים, שהוכן במתחם הר הבית, לקראת עימות עם כוחות הביטחון הישראלים (דף הפייסבוק PALDF, 27 ביוני 2016)

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש באיסטנבול עם נשיא תורכיה רג'ב ארדואן (אתר חמאס באינטרנט, 25 ביוני 2016)

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש באיסטנבול עם נשיא תורכיה רג'ב ארדואן (אתר חמאס באינטרנט, 25 ביוני 2016)

צעירים פלסטינים רעולי פנים אוחזים בידיהם אבנים ונערכים לקראת עימות עם כוחות ביטחון ישראלים בהר הבית  		(דף הפייסבוק QUDSN, 27 ביוני 2016)

צעירים פלסטינים רעולי פנים אוחזים בידיהם אבנים ונערכים לקראת עימות עם כוחות ביטחון ישראלים בהר הבית (דף הפייסבוק QUDSN, 27 ביוני 2016)

צעירים פלסטינים רעולי פנים אוחזים בידיהם אבנים ונערכים לקראת עימות עם כוחות ביטחון ישראלים בהר הבית  		(דף הפייסבוק QUDSN, 27 ביוני 2016)

צעירים פלסטינים רעולי פנים אוחזים בידיהם אבנים ונערכים לקראת עימות עם כוחות ביטחון ישראלים בהר הבית (דף הפייסבוק QUDSN, 27 ביוני 2016)

מטעני הצינור שנמצאו במרפאת השיניים של מבצע הפיגוע (אתר שירות ביטחון כללי, 26 ביוני 2016).

מטעני הצינור שנמצאו במרפאת השיניים של מבצע הפיגוע (אתר שירות ביטחון כללי, 26 ביוני 2016).

מזכ

מזכ"ל האו"ם באן קי מון מקיים מסיבת עיתונאים בעזה (דף הפייסבוק PALDF, 28 ביוני 2016)

אבו מאזן נואם בפני פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל (ופא, 23 ביוני 2016)

אבו מאזן נואם בפני פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל (ופא, 23 ביוני 2016)

  • השבוע גברה המתיחות בהר הבית בעקבות הפרות סדר ועימותים אלימים של צעירים פלסטינים. אנשי דת פלסטינים טענו, כי ברקע להפרות הסדר  עומד הפרות הסטאטוס קוו מהשנים הקודמות לפיו ישראלים אינם מורשים לבקר בהר הבית בעשרת הימים האחרונים של חודש הרמצ'אן. דובר החמאס האשים את ישראל ב"תוקפנות" נגד המקומות הקדושים לפלסטינים. משטרת ישראל החליטה לסגור את הר הבית לביקורי ישראלים בימים הקרובים.
  • ב-28 ביוני 2016 נחתם הסכם פיוס בין ישראל לתורכיה, שנועד להביא לסיומו את המשבר שפרץ בעקבות משט ה"מרמרה". ההסכם כולל גם כמה היבטים פלסטינים: על פי ההסכם ויתרה תורכיה על דרישתה להסרה מלאה של הסגר הימי הישראלי על עזה אולם נקבע כי ספינות המביאות סיוע הומניטארי לרצועה תורשינה לפרוק מטענן בנמל אשדוד. ישראל הסכימה לאפשר לתורכיה לקדם שורה של פרויקטים הומניטאריים ברצועה. בעוד שתורכיה התחייבה למנוע את השימוש שעושה חמאס בשטחה לביצוע פיגועים נגד ישראל.
  • בתגובה (ראשונית) להסכם הביע שר החוץ הפלסטיני תמיכתו בכל מאמץ להסרת ה"מצור" מעל רצועת עזה אך ציין, כי כל מאמץ תורכי הקשור לרצועה חייב לעבור דרך הממשלה הפלסטינית בראמאללה. אחראי יחסי החוץ של חמאס ציין כי ההסכם הינו החלטה תורכית וכי לחמאס אין כל קשר אליו.
  • ב-27 ביוני 2016 הכריזו ישראל ותורכיה, בשתי מסיבות עיתונאים נפרדות שקיימו ראשי ממשלותיהן, כי הושג ביניהן הסכם פיוס. ההסכם, שנחתם ב-28 ביוני, נועד להביא לסיומו של המשבר, שפרץ בין ישראל לתורכיה בעקבות פרשת משט ה"מרמרה" (מאי 2010).
  • מעבר לסוגיות דו-צדדיות, שבהן עוסק ההסכם, יש בו התייחסות נרחבת לרצועת עזה ולחמאס. עיקרה של התייחסות זאת (על פי הצהרת ראש הממשלה במסיבות העיתונאים ברומא ודיווחי התקשורת הישראלית):
  • נכונות ישראלית לאפשר לתורכיה לקדם שורה של פרויקטים תשתיתיים הומניטאריים ברצועת עזה: ראש ממשלת ישראל ציין במסיבת עיתונאים, כי לישראל אינטרס מובהק לקדם נושאי מים וחשמל ברצועת עזה, בכפוף לשיקולים הביטחוניים שלה. הוא הוסיף כי ישראל תנהל שיחות עם תורכיה ועם מדינות נוספות בנושאים הללו.על פי אתר פלסטיני הפועל בעזה, המצטט "בכיר תורכי", כוללים הפרויקטים הקמת בית חולים, תחנות כוח ומתקנים להתפלת מים (קדספרס, 27 ביוני 2016).
  • המשך קיומו של הסגר הימי על רצועת עזה: תורכיה ויתרה על דרישתה להסרה מלאה של הסגר הימי, שמטילה ישראל על רצועת עזה. "ההסכם שומר על הסגר הימי הביטחוני על רצועת עזה", אמר נתניהו במסיבת העיתונאים ברומא. "זהו עבורנו אינטרס ביטחוני עליון, שעליו לא הייתי מוכן להתפשר". אינטרס זה, לדברי נתניהו, חיוני על מנת למנוע התעצמות של החמאס ברצועה. עם זאת ספינות הנושאות סיוע הומניטארי עבור רצועת עזה תורשנה לעגון בנמל אשדוד ולפרוק בו את מטענן.ראש ממשלת תורכיהיילדרים אמר במסיבת עיתונאים באנקרה, כי ספינה תורכית ראשונה ועליה 10,000 טונות של סיוע הומניטארי צפויה לצאת לנמל אשדוד ביום שישי הקרוב (ה-1 ביולי 2016).
  • מניעת פעילות טרור פלסטינית משטח תורכיה: תורכיה התחייבה למנוע שימוש בשטחה לשם ביצוע פעולות צבאיות-טרוריסטיות נגד ישראל. התחייבות זאת, על פי דברי נתניהו במסיבת העיתונאים ברומא, כוללת גם איסוף כספים למטרות טרור. לדברי נתניהו זוהי התחייבות תורכית חשובה ביותר שלא ניתנה לישראל עד כה (הערה: תורכיה שימשה בשנים האחרונות מוקד להפעלת התארגנויות טרור ביהודה ושומרון ע"י פעילים מבצעיים של חמאס, ששהו בשטחה)[1].על פי דיווח התקשורת הישראליתתמשיך תורכיה לאפשר למשרדי חמאס לפעול בשטחה אולם פעילותם תהייה בעלת אופי פוליטי בלבד.
  • סיוע בהשבת שבויים ונעדרים: לדברי בנימין נתניהוקיבלה ישראל מתורכיה איגרת רשמית לפיה הורה נשיא תורכיה לסוכנויות [המודיעין] התורכיות הרלבנטיות לסייע בכל דרך בהשבת השבויים והנעדרים הישראלים [שבידי חמאס] על בסיס הומניטארי. לדברי ראש הממשלה, ישראל לא תשקוט ולא תנוח עד אשר תשיב את בניה ארצה.
תגובות פלסטינית ראשוניות
  • שר החוץ הפלסטיני ריאצ' אלמאלכי ציין, כי כל מאמץ תורכי הקשור לרצועת עזה חייב לעבור דרך הממשלה הפלסטינית בראמאללה. הוא הביע תמיכה בכל מאמץ, שמטרתו להסיר את המצור מעל רצועת עזה ולהקל על סבלו של העם הפלסטיני. הוא גם הודה לתורכיה על הפרויקטים הקשורים לתשתיות ברצועת עזה שהיא מבקשת לקדם ( אלקדס, 27 ביוני 2016).
  • להלן תגובות ראשוניות של חמאס:
  • אסאמה חמדאן, אחראי יחסי החוץ של חמאס, ציין כי ההסכם הינו החלטה תורכית. לדבריו לחמאס אין קשר להסכם והיא כלל לא הסכימה עליו (סוכנות הידיעות וטן, 24, 27 ביוני 2016).
  • אסאמעיל רצ'ואן, דובר חמאס ברצועה, מסר, כי חמאס לא תנהל משא ומתן לגבי החיילים הישראלים שבידיה טרם שחרורם של כל האסירים, אשר שוחררו במסגרת עסקת שליט ונעצרו מחדש ע"י ישראל. לדבריו, זו החלטה סופית של חמאס בנדון (קדס פרס, 27 ביוני 2016).
  • ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש באיסטנבול עם נשיא תורכיה רג'ב ארדואן (24 ביוני 2016). לדברי גורמי ממשל תורכיים, נדונה בפגישה בין השניים, בין השאר, סוגיית הסיוע ההומניטארי, שתורכיה מעבירה לפלסטינים (סוכנות הידיעות פאל סוא, 24 ביוני 2016). בין הדרישות שחמאס הציגה בפני הבכירים התורכיים היו הסרת המצור מרצועת עזה (אתר חמאס באינטרנט, 25 ביוני 2016).
פיגוע דריסה בכניסה לקריית ארבע
  •  ב-24 ביוני 2016 ביצעה מחבלת פלסטינית פיגוע דריסה בטרמפיאדה, שבכניסה לקריית ארבע היא פגעה ברכב ישראלי שעמד במקום. כתוצאה מכך, נפגעו באורח קל שני ישראלים. המחבלת נורתה על ידי כוח צה"ל ונהרגה (דף הפייסבוק צבע אדום, 24 ביוני 2016).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבלת שביצעה את פיגוע הדריסה היא מג'ד אלח'צ'ור, בת 18, נשואה ואם לילדה, מהכפר בני נעים, אשר בדרום הר חברון (דף הפייסבוק PALDF, 24 ביוני 2016). בדף הפייסבוק של בני נעים פורסמו דברי ברכה למחבלת הדורסת. כמו כן פורסמה הודעה רשמית ממשפחת אלח'צ'ור, אשר ציינה בהודעה כי היא "גאה" בפיגוע שביצעה בת המשפחה (דף הפייסבוק חדשות בני נעים, 24 ביוני 2016).
  • חסאם בדראן, דובר חמאס בחו"ל, בירך על הפיגוע והדגיש כי זוהי "הדרך היחידה להגיב לפשעי ישראל" (קדס פרס, 24 ביוני 2016). בנוסף, פרסמה חמאס בדף הפייסבוק שלה איורים הקוראים לנקמה על מותה של המחבלת (דף הפייסבוק PALDF, 24 ביוני 2016). ב-27 ביוני 2016 פרסמה חמאס הודעת אבל רשמית מטעמה אודות מותה של אלמג'ד עבדאללה אלח'צ'ור (דף הפייסבוק PALDF, 27 ביוני 2016).

פיגוע דריסה בכניסה לקריית ארבע
מימין : הודעת אבל של חמאס אודות מותה אלמג'ד עבדאללה אלח'צ'ור מבני נעים במהלך פיגוע דריסה סמוך לקריית ארבע (דף הפייסבוק PALDF, 27 ביוני 2016). משמאל : תמונה מזירת פיגוע הדריסה בצומת הכניסה לקריית ארבע. הרכב של המחבלת הינו הרכב האדום (דף הפייסבוק PALDF, 24 ביוני 2016).

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

הפרות סדר ועימותים קשים בהר הבית
  • לקראת תפילות יום השישי האחרון של הרמצ'אן (1 ביולי 2016), גברה המתיחות בהר הבית בעידודם של אנשי דת מוסלמים פלסטינים. בימים האחרונים נרשמו הפרות סדר ועימותים קשים במתחם הר הבית. הרקע לכך, לטענת אנשי דת מוסלמים, הינו הפרת סטאטוס קוו משנים הקודמות לפיו ישראלים אינם מבקרים בהר הבית בעשרת הימים האחרונים של חודש הרמצ'אן. לאור המצב, החליטה משטרת ישראל לסגור את הר הבית לביקורי ישראלים בימים הקרובים.
  • להלן עיקר האירועים:
  • ב-26 ביוני 2016 בשעות הבוקר פרצו הפרות סדר בין צעירים פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראלים במתחם הר הבית. הצעירים הפלסטינים יידו אבנים והתעמתו עם כוחות המשטרה. כתוצאה מכך, נפצעו שני מתפרעים וחמישה נעצרו (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 26 ביוני 2016).
  • ב-27 ביוני 2016 פרצו עימותים קשים בין כוחות ביטחון ישראלים לבין צעירים פלסטינים. הצעירים התבצרו במהלך הלילה במסגד אלאקצא, במטרה להתעמת עם השוטרים ולפגוע בשגרת הביקורים במקום.המתבצרים אספו אבנים והקימו מחסומים למניעת סגירת דלתות הכניסה למסגד. עם תחילת הביקורים בשעות הבוקר בשטח ההר החלו המתבצרים, חלקם רעולי פנים, ליידות אבנים וחפצים נוספים לעבר כוחות ביטחון ישראלים (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 27 ביוני 2016).
  • ב-28 ביוני 2016 פרצו עימותים בין צעירים פלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראלים.כתוצאה מכך נעצרו 16 מתפרעים פלסטינים.
  • השיח' עכרמה צברי, יו"ר הרשות האסלאמית העליונה ודרשן מסגד אלאקצא, גינה את כניסתם של כוחות הביטחון הישראליים למתחם הר הבית במהלך חודש הרמצ'אן. הוא הגדיר את כניסתם כ"תקדים מסוכן שיש להתנגד לו". כמו כן, שיבח צברי את תגובתם של המתפללים המוסלמים בהר הבית נגד כוחות הביטחון והמבקרים הישראלים במתחם. במקביל, השיח' מחמד חסין, מופתי ירושלים והרשות הפלסטינית, קרא לכלל המוסלמים לעלות בהמוניהם להר הבית כדי לעמוד נגד פעולות "הכיבוש הישראלי" (קדס נט, 26 ביוני 2016).
  • פוזי ברהום, דובר חמאס ברצועה, גינה את העימותים שאירעו (ב-26 ביוני 2016) במסגד אלאקצא באומרו, כי הם חלק מ"התוקפנות הישראלית והמלחמה הציונית המתמשכת נגד עמנו והמקומות הקדושים לנו". ברהום הדגיש, כי העם הפלסטיני ימשיך באינתיפאדת ירושלים (אתר חמאס באינטרנט, 26 ביוני 2016).
הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כמו כן נמשכו הפרות הסדר וההפגנות במספר מוקדים ברחבי יהודה ושומרון. להלן אירועים בולטים:
  • 27 ביוני 2016 - פלסטינים יידו בשעות הבוקר אבנים לעבר כלי רכב סמוך לתחנת הדלק בית אומר, שבגוש עציון. לא היו נפגעים. נזק נגרם לאחר מכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 27 ביוני 2016).
  • 26 ביוני 2016 - 3 בקבוקי תבערה ואבנים הושלכו לעבר רכב ישראלי סמוך למעלה עמוס בבנימין. מהצלה יו''ש נמסר כי לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 26 ביוני 2016). בנוסף לכך, הושלך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב ישראלי, שחלף בצומת עמוס בגוש עציון. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 ביוני 2016).
  • 26 ביוני 2016 - פלסטינים יידו אבנים הבוקר לעבר כלי רכב שחלפו בכביש חוצה יהודה, חברון-תרקומיא, ולעבר רכב ישראלי שחלף על ציר 443 ליד תחנת הדלק דור אלון. לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 26 ביוני 2016).
  • 25 ביוני 2016 - בכביש גוש עציון-ירושלים, ליד צומת אל ח'צ'ר, הושלך בקבוק תבערה לעבר רכב ישראלי. לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 25 ביוני 2016).
  • 24 ביוני 2016 - פלסטינים יידו אבנים לעבר רכב ישראלי ממשאית חולפת ליד צומת יצהר בשומרון. לא היו נפגעים אך נגרם נזק לרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 24 ביוני 2016).
  • 23 ביוני 2016 - פלסטינים יידו מספר בקבוקי תבערה סמוך לשער הדרומי של קיבוץ מגדל עוז בגוש עציון. מהצלה יו''ש נמסר כי לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 23 ביוני 2016).
חשיפת חוליית טרור שהייתה מעורבת בהנחת מטען בחזמא (ב-10 במאי 2016)
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו לאחרונה את מבצע הנחת המטען בחזמא (מזרחית לירושלים) בתאריך 10 במאי 2016 (ערביום הזיכרון). כמו כן נעצרו חברי החוליה, שסייעו לו המדובר בפיגוע שכתוצאה ממנו נפצע קצין צה"ל באורח קשה. מרבית העצורים הינם רופאי שינים ובעלי מקצועות רפואיים, אשר השתמשו במרפאתם לצורך אחסון והסלקת מטעני הנפץ.במהלך החשיפה נעצרו החשודים הבאים:
  • ד"ר סאמר מחמוד דאוד אלחלביה, יליד 1980, תושב אבו דיס, רופא שיניים.  הוא חשוד, כי הניח והפעיל את המטען באמצעות טלפון סלולארי.
  • ד"ר דגאנה פאיז גמיל נבהאן, יליד 1980, תושב מ"פ קלנדיא, רופא שיניים. הוא חשוד, כי שימש כסייען לחולייה.
  • מחמוד דאוד שחאדה אלחלביה, יליד 1952, תושב אבו דיס, אח בבית חולים, אביו של מבצע הפיגוע.
  • ד"ר דאוד שחאדה מחמוד אלחלביה, יליד 1974, תושב אבו דיס, רופא שיניים, אחיו של המפגע הוא חשוד, כי שימש כסייען לחולייה.
  • שאדי מוחמד אחמד מחסן, יליד 1984, תושב אבו דיס, בן דודו של המפגע. הוא חשוד, כי שימש כסייען לחולייה.
  •  במהלך החקירה עלה, כי מבצע הפיגוע הכין מטעני חבלה נוספים ותכנן לבצע פיגוע מטען נוסף באזור מעלה אדומים. הוא החל בתכנון הפיגועים בראשית חודש פברואר 2016, לטענתו לאור "חילול אלאקצא ופגיעה ישראלית בילדים פלסטינים". עוד עלה בחקירה כי הוא ייצר מטענים נוספים ואף הכין מטען נוסף המופעל ע"י טלפון סלולר והשאיר אותם במרפאה שלו בכפר עקב. בהמשך, נעצר מחמוד חלביה, אביו של סאמר, בחשד להעלמת ראיות ממרפאת בנו. בחקירתו עלה כי בנו, ואחיינו, הוציאו את המטענים, שהיו במרפאה. כתוצאה מחשיפת החולייה נמצאו 56 מטעני צינור קטנים חלקם בעלי חיבורי חוטים ופתילים, שני בקבוקי תבערה ומטען צינור גדול בצורת U(אתר שירות הביטחון הכללי, 26 ביוני 2016).
כוחות צה"ל חשפו מחרטה לייצור כלי נשק בכפר עזון
  • ב-22 ביוני 2016 חשפו כוחות צה"ל מחרטה לייצור כלי נשק בכפר עזון (אשר בגזרת קלקיליה). כוחות צה"ל החרימו רובה ומכונות לייצור כלי נשק (חשבון הטוויטר PALINFO, 22ביוני 2016). בעל הבית שנעצר הינו מען מחמד רצ'ואן, פעיל במנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני (קדסנט, 22 ביוני 2016).

רובה ומחרטה לייצור אמצעי לחימה, אשר נמצאו במהלך פעילות כוחות צה"ל בכפר עזון
רובה ומחרטה לייצור אמצעי לחימה, אשר נמצאו במהלך פעילות כוחות צה"ל בכפר עזון (חשבון הטוויטר PALINFO, 22ביוני 2016).

תגובות הרשות הפלסטינית  להריגתו בשוגג של נער פלסטיני סמוך לכביש 443 (השלמה)
  • ב-21 ביוני 2016, לפנות בוקר, נהרג  בשוגג (עפ"י תחקיר ראשוני של צה"ל) פלסטיני סמוך לכביש 443 מירי כוחות צה"ל. קדם לירי כוחות צה"ל אירוע בו יידו פלסטינים סלעים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים שנסעו בכביש 443. ההרוג הינו מחמוד ראפת מחמוד בדראן, בן 15 מהכפר בית עור אלתחתא שממערב לראמאללה (ופא, 21ביוני 2016).
  • הרשות הפלסטינית ערכה (ב-23 ביוני 2016) להרוג מחמוד בדראן הלוויה צבאית רשמית בכפר בית עור אלתחתא (מערבית לראמאללה). גופתו נישאה על כתפיהם של פעילי מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני (חשבון הטוויטר PALINFO, 23 ביוני 2016). ב-25 ביוני 2016 הגיע ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית הפלסטינית, לכפר בית עור אלתחתא כדי לנחם את משפחת ההרוג. התלוו עימו לביקור התנחומים מאג'ד פרג', ראש המודכ"ל הפלסטיני, ומושלת מחוז ראמאללה, לילא ע'נאם. במהלך הביקור, ציין חמדאללה, כי בכוונת הרשות לעקוב אחר תיק הריגתו של בדראן בכל הערכאות הבינ"ל בציינו כי אירוע מותו של בדראן ממחיש שישראל ממשיכה להפר את החוקים הבינ"ל (מען, 25 ביוני 2016).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

ביקור מזכ"ל האו"ם בעזה
  • מזכ"ל האו"ם באן קי מון הגיע ב-28 ביוני 2016 לביקור קצר בן כמה שעות בעזה, זאת במסגרת ביקור אחרון ופרידה מהרצועה לקראת תום כהונתו. קי מון נכנס לרצועה דרך מעבר ארז, ביקר בבית ספר של אונר"א בשכונת זיתון בעזה, פקד את המרכז לשיקום הרצועה ונפגש עם עובדי הארגון ברצועה. במסגרת מסיבת עיתונאים שקיים בעזה ציין קי מון, כי "הסגר הישראלי חונק את האנשים ברצועה, הורס את הכלכלה הפלסטינית ומעכב את פעולות שיקום הרצועה". לדבריו, "האו"ם מכיר מצוקות החיים של תושבי הרצועה, אשר נתונים לעונש קולקטיבי אשר יש לתת את הדין על כך" (מען, 28 ביוני 2016).
מעבר רפיח
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה על החלטת שלטונות מצרים לפתוח את מעבר רפיח למשך חמישה ימים החל מ-29 ביוני 2016 ועד ה-3 ביולי 2016 (מען, 27 ביוני 2016).
אבו מאזן נשא בבריסל נאום תוקפני בו האשים את ישראל בהרעלת מקורות מים פלסטינים
  • ב-23 ביוני 2016 נשא אבו מאזן בפני הפרלמנט האירופי בבריסל נאום תוקפני כלפי ישראל, שהואשמה על ידו בהסתה לאלימות ובהרעלת מקורות מים על מנת להרוג פלסטינים. להלן כמה נושאים, שהעלו על ידו (ופא, 23 ביוני 2016) :
  • הסדר מדיני: הפלסטינים מצדדים בפתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית על כל שטחי הגדה בגבולות 1967, שירושלים המזרחית היא בירתה. הפלסטינים אינם מתנגדים לחילופי שטחים קלים באזור הגבול פתרון בעיית הפליטים יתבצע על פי החלטת 194 של האו"מ, כפי שנאמר ביוזמה הערבית. לפלסטינים אין התנגדות לנוכחות צד שלישי בגבול בינם לבין ישראל. אבו מאזן בירך על היוזמה הצרפתית וציין, כי הפלסטינים מצפים, שהיא תוביל לוועידה בינלאומית לשלום.
  • ישראל הולכת ומסלימה את מעשי האלימות נגד הפלסטינים: הדבר מתבטא לדברי אבו מאזן בטרור שמשליטים המתנחלים, כפי שמצא ביטויו בשריפת משפחת דואבשה והנער אבו ח'צ'יר. לדבריו ה"קיצוניות" הישראלית הגיעה עד כדי כך שאישים בכירים בישראל התבטאו, כי ישראל מתנהגת באופן פאשיסטי וגזעני.
  • גינויי הטרור בכללותו, ללא גינוי מפורש של הטרור הפלסטיני: אבו מאזן גינה במפורשות את הפיגועים בבריסל ובארה"ב. הוא ציין: "אנו נגד הטרור על כל צורותיו... וכל מי שעומד מאחוריו..". עם זאת הוא נמנע מלגנות במפורש את הפיגועים שבוצעו ע"י מחבלים פלסטינים, כולל הפיגוע בשרונה. הוא ציין כי על מנת שיגיע הסוף לטרור אין מנוס מסיום הכיבוש הישראלי והקמת המדינה הפלסטינית. "ללא פתרון הבעיה הזאת, צר לי לומר, הטרור ימשך...".
  • סוגיית ההסתה: לדברי אבו מאזן הפלסטינים מתנגדים להסתה לטענתו ישראל היא זאת שמסיתה ל"רצח קולקטיבי" של העם הפלסטיני. כ"ראייה" לכך שרבב אבו מאזן טענת כזב בעלת ניחוח אנטישמי לפיה ישראל מרעילה מקורות מים "כדי להרוג פלסטינים". לדבריו "רק לפני שבוע קמה קבוצת רבנים בישראל ופרסמה הודעה ברורה בה דרשו ממשלתם להרעיל את המים כדי להרוג את הפלסטינים. האין זו הסתה ? האין זו הסתה ברורה לרצח קולקטיבי של העם הפלסטיני ? אנו מתנגדים להסתה".
תגובות לנאום אבו מאזן
  • לשכת ראש ממשלת ישראל הגיבה על דברי אבו מאזן כלהלן: "אבו מאזן הראה בבריסל את פרצופו האמיתי, אבו מאזן מסרב לפגוש את נשיא המדינה[4] וראש הממשלה נתניהו למשא ומתן ישיר. מי שמפיץ עלילת דם מול הפרלמנט האירופי, טוען בשקר כי ידו מושטת לשלום. ישראל מחכה עדיין ליום הזה שאבו מאזן יפסיק להפיץ ברחבי העולם שקרים ולעסוק בהסתה, עד אז תמשיך מדינת ישראל להגן על עצמה מפני ההסתה הפלסטינית שמניעה מעשי טרור"(אתר משרד ראש הממשלה, 23 ביוני 2016).
  • לנוכח הסערה שעוררו דבריו חזר בו אבו מאזן מהאשמת ישראל בהרעלת מקורות מים. הוא ציין, כי לא התכוון לפגוע ביהדות או בעם היהודי. בהודעה מטעמו נטען, כי הוא דוחה את "הצהרות ישראל נגדו ונגד העם הפלסטיני בדבר פגיעה ביהדות ואת ההאשמות באנטישמיות". הוסיף, כי הוא מכבד את כל הדתות, אך מגנה את המעשים הבלתי חוקיים שמבצעת ישראל נגד הפלסטינים (ופא, 25 ביוני 2016)[5].

[1]על שימוש החמאס בתורכיה להכוונת והפעלת פעולות טרור ביהודה ושומרון, ראו לקט מידע מה-4 באוגוסט 2015 ״הפעלה מבחוץ של התארגנויות חמאס ביהודה ושומרון במסגרת המאמץשעושה חמאסלהוציא לפועל פיגועי טרור נגד ישראל".
[2]נכון ל-28 ביוני 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[4] אבו מאזן סרב להיפגש עם נשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין שביקר בבריסל בעת שביקר אבו מאזן.
[5] על מנת לקזז נזקים הסברתיים הקטע מהנאום העוסק בהרעלת מקורות מים הושמט במכוון ע"י הפלסטינים מהתמליל של נאום אבו מאזן (אשר פורסם בסוכנות הידיעות הפלסטינית הכפופה לו). כמו כן, גירסת השמע של נאום אבו מאזן בבריסל לא הועלתה במכוון לדף הפייסבוק הרשמי שלו (הנאום המוקלט של אבו מאזן מופיע ברשת היוטיוב).