מבט לג’האד העולמי (30 ביוני – 6 ביולי 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

לוחם ב

לוחם ב"מועצה הצבאית של מנבג'" מתראיין בשכונת אלאסדיה

כלי רכב של

כלי רכב של "צבא סוריה החדש" שנלקח שלל ע"י דאעש באזור אבו כמאל.

חומרי נפץ וארגז תחמושת שנתפסו באזור אבו כמאל (אעמאק, 29 ביוני 2016).

חומרי נפץ וארגז תחמושת שנתפסו באזור אבו כמאל (אעמאק, 29 ביוני 2016).

חורבות הבית שנפגע בפיגוע ההתאבדות באנח'ל (all4syria, 3 ביולי 2016).

חורבות הבית שנפגע בפיגוע ההתאבדות באנח'ל (all4syria, 3 ביולי 2016).

תמונה מזירת הפיגוע  (אלסומריה, 3 ביולי 2016).

תמונה מזירת הפיגוע (אלסומריה, 3 ביולי 2016).

כלי הרכב של דאעש, שהושמדו בתקיפה מהאוויר (אלחרה, 30 ביוני 2016).

כלי הרכב של דאעש, שהושמדו בתקיפה מהאוויר (אלחרה, 30 ביוני 2016).

ההודעה על מותו של עלי השאם אלסעידאני במרחב העיר מנבג' (חק, 2 ביולי 2016).

ההודעה על מותו של עלי השאם אלסעידאני במרחב העיר מנבג' (חק, 2 ביולי 2016).

שניים מחמשת מבצעי הפיגוע במסעדה בדקה. מימין: אבו רחיק הבנגלי. משמאל: אבו מסלם הבנגלי

שניים מחמשת מבצעי הפיגוע במסעדה בדקה. מימין: אבו רחיק הבנגלי. משמאל: אבו מסלם הבנגלי

זירת הפיגוע באלמדינה, בסמוך למסגד הגדול (אלדיאר, אלערביה, 4 ביולי 2016).

זירת הפיגוע באלמדינה, בסמוך למסגד הגדול (אלדיאר, אלערביה, 4 ביולי 2016).

ילד מוציא להורג את אחד מפעילי הטאלבאן שנתפסו על-ידי דאעש.

ילד מוציא להורג את אחד מפעילי הטאלבאן שנתפסו על-ידי דאעש.

פעילי גדוד אלמהאג'ר מציגים את דגל דאעש (www.muslm.org, 4 ביולי 2016).

פעילי גדוד אלמהאג'ר מציגים את דגל דאעש (www.muslm.org, 4 ביולי 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • השבוע ביצע דאעש רצף של פיגועים בזירות שונות במזרח התיכון ומחוצה לו, בהמשך לפיגוע ההרג בנמל התעופה הבינלאומי של איסטנבול (45 הרוגים עד כה):
  • הבולט מבין הפיגועים היה פיצוץ מכונית תופת במרכז קניות הומה אדם בשכונה שיעית בלב בגדאד (250 הרוגים עד כה). בנוסף לכך התפוצץ מטען חבלה בשכונה שיעית בצפון בגדאד (12 הרוגים). מטרת הפיגועים בבגדאד הייתה להעביר מסר לעיראק ולמדינות הקואליציה הבינלאומית כי גם לאחר נפילת אלפלוג'ה נותרו בידי דאעש יכולות מבצעיות להמשיך בגל הטרור ולשבש את חיי התושבים בבגדאד.
  • סדרה של פיגועי התאבדות בסעודיה בשלושה מוקדים: בקרבת הקונסוליה האמריקאית בג'דה, במסגד שיעי במחוז קטיף שבמזרח סעודיה ובקרבת המסגד הגדול בעיר מדינה. דאעש לא נקיבל עדיין אחריות לביצוע הפיגועים. מקורות ביטחוניים סעודים מעריכים כי הפיגועים בוצעו ע"י דאעש. להערכתנו נועדו הפיגועים לשלוח מסר מאיים לפיו גם סעודיה "נמצאת על הכוונת" של הארגון. בפיגוע נוסף, שבוצע ע"י פעילים מקומיים של דאעש במסעדה בעיר דאקה בירת בנגלדש נהרגו עשרים בני אדם, כמעט כולם זרים. דאעש קיבל אחריות על הפיגוע.
  • מתקפת הטרור, שמבצעים דאעש ותומכיו, מתחוללת במקביל להגברת הלחצים על דאעש ב"אזורי הליבה" שלו בעיראק, בסוריה ובלוב. אנו עדים איפא לשני תהליכים המתחוללים במקביל: "התכווצות" טריטוריאלית של דאעש ופגיעה הולכת וגוברת ביכולותיו הצבאיות והממשלתיות; ומאמץ מוגבר של דאעש ותומכיו להוציא לפועל פיגועי ראווה רבי נפגעים (פיגועים מתוכננים נוסחאיסטנבולוהן "פיגועי השראה" נוסח אורלנדו). גל הפיגועים הנוכחי ממחיש, כי בידי דאעש ותומכיו יכולות מבצעיות לא מבוטלות בזירות שונות ברחבי העולם, ששירותי הביטחון המקומיים מתקשים להתמודד עימם. 

 

פיגוע הרג בנמל התעופה הבינלאומי באיסטנבול

(השלמות)
  • על פי התקשורת התורכית מספר ההרוגים בפיגוע בשדה התעופה אתאתרכ באיסטנבול עלה   ל-45. כמו כן נפצעו 147 בני אדם (עדכני ל-4 ביולי 2016) בין ההרוגים 19 תיירים (אלערביה 30 ביוני 2016) על פי מקורות משטרתיים תורכיים ועל פי דיווחי התקשורת התורכית מסתמנת תמונת המצב הבאה באשר לפיגוע (נכון ל-4 ביולי 2016):
  • הפיגוע בשדה התעופה בוצע ע"י דאעש, ששיגר לתורכיהלפני כחודש חולייה בת חמישה מחבלים, ביניהם שלושת מבצעי הפיגוע. החולייה שוגרה מאלרקה, מעוז דאעש בסוריה. שלושת המחבלים מבצעי הפיגוע שכרו דירה ברובע פאתח באיסטנבול, שהינו רובע המאוכלס בצפיפות, שבו פועלים ארגונים אסלאמיסטים רבים. בעת השכרת הדירה הציגו השלושה דרכונים רוסיים וחתמו על חוזה שכירות לשנה.
  • בחקירת המשטרה התברר, כי ריזה ג'ושקון (Riza Caskun'un), המתווך שהשכיר את הדירה למחבלים, נעצר לפני כשישה חודשם בחשד להשתייכות לדאעש אך הוא שוחרר ממעצרו. כוחות הביטחון התורכיים הצליחו לעלות על זהותו של ג'ושקון על פי שיחת טלפון, שערך לפני הפיגוע, עם אחד משלושת המחבלים (Milliyet.com.tr).
  • שלושת המחבלים נשאו עימם חגורותאפודי נפץ, רובי סער מסוג קלצ'ניקוב ורימונים (שני רימונים לא התפוצצו ונמצאו לאחר הפיגוע). בערב בו בוצע הפיגוע עצרו השלושה מונית וביקשו מהנהג (בתורכית) להביאם לשדה התעופה אתאתרכ. המונית הורידה את השלושה סמוך לטרמינל לטיסות חוץ, השלושה המתינו ברחבה שליד הטרמינל כחצי שעה ואז פנה כל אחד מהם לכיוון אחר לשם ביצוע הפיגוע.
  • הפיגוע בוצע בשלושה מוקדים שונים, להערכתנו על בסיס תכנון מוקדם ואיסוף מודיעין. אחד מהשלושה נכנס דרך שער הכניסה לטיסות חו"ל וירה לכל עבר. הוא נפגע מירי איש כוחות הביטחון ואז פוצץ את עצמו. השני פעל בקומה התחתונה שם פגע בנוסעים ומלוויהם ובנהגי מוניות. המחבל השלישי נכנס דרך שער העובדים ונורה ע"י שוטר מכס (Hurriyet.com.tr, 30 ביוני 2016).
  •  על פי דברי הנשיא ארדואן בפני עיתונאים עצרו כוחות הביטחון התורכיים כ-39 חשודים במעורבות בפיגוע. מחקירת הפיגוע התברר, כי שלושת מבצעיו היו פעילים זרים:  אזרח אוזבקי, אזרח מקירגיסטאן ונתין רוסי מדגסטאן, בין העצורים נמצא גם אזרח צ'צ'ני בשם אחמד צ'אטאיב (Ahmed Catayeve), החשוד, כי תכנן את הפיגוע בשדה התעופה באיסטנבול וכן את שני הפיגועים הקודמים באיסטנבול שכוונו נגד יעדים תיירותיים (הפיגועים ברחוב אסתקלאל ובכיכר סלטאן אחמד[1]).
  • מהמידע שהתפרסם בכלי התקשורת התורכיים עולה, כי הפיגוע בוצע ע"י מחבלים ששוגרו מאלרקה ("בירת דאעש" בסוריה), אשר הסתייעו בפעילים וסייענים מקומיים בתורכיה. כמו כן עולה כי לפיגוע קדמה התבססות החוליה המבצעת באיסטנבול בדירה ששכרה.דאעש נמנע עד כה מלקבל אחריות פורמאלית לביצוע הפיגוע. להערכתנו הסיבה לכך עשויה להיות הרצון שלא לסכן את פעיליו וסייעניו בתורכיה, הנתונים למצוד של כוחות הביטחון בתורכיים, ואולי גם מרצון שלא לתת לתורכיה עילה לפעולות נקם חריפות יותר נגד דאעש (דאעש עדיין מחזיק במאחזים שבקרבת הגבול התורכי ותורכיה עדיין משמשת עבורו כעורף הלוגיסטי העיקרי).

 

המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב

  • הקואליציה בהובלת ארה"ב ביצעה גם השבוע פעילות אווירית אינטנסיבית בעיראק ובסוריה. בעיראק התמקדו התקיפות במרחב מוצול ובמקומות שונים במחוז אלאנבאר שם מצויים עדיין פעילי דאעש (אלפלוג'ה, בע'דאדי, קאא'ם, רמאדי ועוד). בסוריה התמקדו התקיפות האוויריות במרחב חלב ובאזור העיר מנבג' שם נמשכים קרבות בין  כוחות SDFלדאעש.

מעורבות רוסיה בלחימה

  • הוושינגטון פוסט פרסם ידיעה, לפיה ברק אובמה, נשיא ארה"ב, פנה לרוסיה בהצעה לשתף פעולה בתקיפת מטרות של ארגון ג'בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה. על-פי הידיעה העבירה ארה"ב לבכירים בממשל רוסיה הסכם המפרט את העמקת שיתוף הפעולה בין המדינות. בתמורה, יתחייב ולדמיר פוטין, נשיא רוסיה, להפעיל לחץ על בשאר אלאסד, נשיא סוריה, להימנע מתקיפת מורדים מתונים בסוריה (וושינגטון פוסט, 30 ביוני 2016). שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר, כי כוחות ארה"ב ורוסיה בסוריה מנהלים דו-שיח יום יומי כדי ליצור תיאום ביניהן בתקיפות האוויריות נגד מטרות הטרור. לדבריו נעשה "מאמץ פעיל" ליצור הפרדה בין ארגונים המשתפים פעולה עם הקואליציה המונהגת ע"י ארה"ב לבין פעילי דאעש וג'בהת אלנצרה (טאס, 5 ביולי 2016).
  • מקור דיפלומטי רוסי (אשר לא הזדהה), דיווח כי נושאת המטוסים Admiral Kuznetsovתיקח חלק בתקיפת מטרות טרור בסוריה החל מאוקטובר הקרוב. נושאת המטוסים תצויד ב-15 מטוסים מסוג Su-33ו- MiG-29Kויותר מעשרה מסוקים. התקיפות הרוסיות בסוריה יתקיימו  מבסיס חמימים שבסוריה, ומנושאת המטוסים שתמוקם בחלקו המזרחי של הים התיכון (טאס, 2 ביולי 2016).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה של ה-SDF לכיבוש מנבג'
  • נמשכת הלחימה בתוך העיר מנבג'. השבוע התקדמו כוחות SDFבכמה שכונות שבדרום העיר, כבשו כמה רחובות ונטרלו מטעני חבלה שהותיר דאעש אחריו, דאעש הגיב בפיצוץ מכוניות תופת ע"י מחבלים מתאבדים.
  • צ'אבושאולו, שר החוץ התורכי בראיון לעיתון לה מונד, ציין כי תורכיה הגיעה להסכם צבאי חשאי עם ארה"ב בנושא מנבג'. הוא לא פירט מעבר לכך (haber.star.com, 5 ביולי 2016).
ניסיון כושל לכבוש את העיר אבו כמאל מידי דאעש
  • ארגון המורדים "הצבא הסורי החדש", הנתמך ע"י ארה"ב, תקף את העיר אבו כמאל וסביבתה. העיר ממוקמת בקרבת מעבר הגבול שבין סוריה לעיראק וכיבושה עלול היה ליצור קשיים מבצעיים ולוגיסטיים לדאעש. פעילי "הצבא הסורי החדש" הגיעו למרחק של כמה קילומטרים מפרברי אבו כמאל אך נבלמו ע"י דאעש (אלג'זירה, 29 ביוני 2016).
  • ב-29 וב-30 ביוני 2016 פרסם דאעש הודעות, לפיהם הדפו פעיליו את המתקפה. על פי ההודעות הרגו פעילי דאעש ארבעים לוחמים של "הצבא הסורי החדש" באזור שדה התעופה אלחמדאן, שמצפון מערב לאבו כמאל ולקחו בשבי 15 לוחמים. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה וכלי רכב (אלג'זירה, 29 ביוני 2016; חק, 29 ביוני 2016).
דרום סוריה
  • ב-3 ביולי 2016 עם שחר ביצע מחבל מתאבד (או שניים) פיגוע בביתו של בכיר בצבא סוריה החופשי. הפיגוע בוצע בעיירה אנח'ל, שבמרחב הכפרי של דרעא. המחבל שביצע את הפיגוע, הינו ירדני המכונה אבו חמזה, המשתייך ל"צבא ח'אלד בן אלוליד", מסגרת חדשה שהוקמה בדרום רמת הגולן על בסיס שלושה ארגונים המזוהים עם דאעש. בפיגוע באנח'ל נהרגו כמה פעילים בכירים מצבא סוריה החופשי (all4syria, 3 ביולי 2016). פעילים בארגוני המורדים מסרו, כי צבא ח'אלד בן אלוליד ביצע כמה התקפות נוספות נגד עמדות ופעילים של צבא סוריה החופשי במרחב דרעא מאז ה-30 ביוני 2016.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

פיגועים רבי נפגעים בבגדאד
  • ב-2 ביולי 2016 פוצצה מכונית תופת במרכז קניות בשכונת אלכראדה, שבמרכז בגדאד[2]. הפיגוע התבצע בשיא המולת הקניות לקראת עיד אלפטר, המסיים את חודש רמצ'אן. מספר ההרוגים כתוצאה מהפיגוע הגיע ל-250 (BBCבערבית, 6 ביולי 2016).קרוב למאה בני אדם נפצעו. דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע שלטענתו בוצע נגד התקהלות של שיעים על-ידי מחבל המכונה אבו מהא העיראקי. בסמיכות זמנים (21 ביולי 2016) ארע פיגוע נוסף בשכונת אלשעב, שבצפון בגדאד, אשר רוב תושביה שיעים. מטען חבלה התפוצץ בשעת לילה מאוחרת וגרם למותם של 12 בני אדם ולפציעת 12 נוספים (בואבת אלערב, 4 ביולי 2016).
  • בשני הפיגועים הללו, שבהם נהרגו בסביבות 260  בני אדם, התכוון להערכתנו דאעש להעביר מסר לממשלת עיראק ומדינות הקואליציה הבינלאומית, כי גם לאחר נפילת אלפלוג'ה נותרו בידיו יכולות מבצעיות להמשיך בגל פיגועי הטרור והגרילה בבגדאד ובסביבותיה. זאת ועוד,הפיגועים בבגדאד נועדו להרים את מוראל פעילי דאעש לאחר אובדן אלפלוג'ה, עיר בעלת משמעות סמלית רבה לדאעש ולאסלאם הרדיקאלי.

 

טיהור מרחב אלפלוג'ה וכוונה לשיקומה
  • ממשלת עיראק מעריכה, כי במהלך השבועות הקרובים יחלו לשוב לפלוג'ה תושבים, שברחו ממנה. צילומים מהעיר ממחישים, כי נגרם לה הרס רב. שר התכנון העיראקי מסר, כי הצעד הראשון של משרדו הינו פתיחת משרד של נפת אלפלוג'ה, כדי להשיב את השירותים הקהילתיים לתושבי העיר (אלג'זירה, 2 ביולי 2016).
  • בינתיים, כוחות הביטחון העיראקים בסיוע אווירי של ארה"ב ומדינות הקואליציה ממשיכים לטהר את מרחב אלפלוג'ה. השבוע נמסר, כי צבא עיראק החל במבצע לשחרור אזור אלח'אלדיה, הנמצא בין אלפלוג'ה לרמאדי (אלסומריה, סקיי ניוז בערבית, 2 ביולי 2016). מפקד המבצעים העיראקי של מחוז אלאנבאר הודיע על מותו של מפקד בכיר בדאעש המכונה אבו חפצה הלובי יחד עם שמונה מלוויו, במהלך המערכה לשחרור אלח'אלדיה (סקיי ניוז, 2 ביולי 2016).
פגיעות קשות בדאעש בתקיפות אוויריות של ארה"ב והקואליציה
  • אזור אלפלוג'ה: השבוע נמסר ממקורות אמריקאיים, כי לפחות 250 פעילי דאעש נהרגו בתקיפה אווירית של מדינות הקואליציה נגד שיירה של דאעש באזור אלפלוג'ה. גורמים אמריקאים פרסמו סרטון שממנו נראות בברור הפגיעות הרבות, שספגו כלי הרכב של דאעש (אלחרה, 30 ביוני 2016).
  • אזור מוצול: פיטר קוק, דובר מחלקת ההגנה האמריקאית, הודיע כי בתקיפת מטוסי הקואליציה הבינלאומית ב-25 ביוני 2016 בקרבת מוצול, נהרגו שני מפקדים צבאיים בכירים של דאעש. שני המפקדים שנהרגו הינם "סגן שר המלחמה" של דאעש באסם מחמד אחמד סלטאן אלבג'ארי  ומפקד  בכיר נוסף בשם חאתם טאלב אלחמדוני (אתר מחלקת ההגנה האמריקאית, 1 ביולי 2016). לדברי פיטר קוק אלבג'ארי היה פעיל טרור מנוסה, שבעבר השתייך לאלקאעדה. לדבריו התקפות הקואליציה מחסלות באופן שיטתי את הנהגת דאעש בכל מקום שבו מתחבאים אנשיה (dailymail.co.uk).
חצי האי סיני
  • כוחות הביטחון המצריים, בסיוע מסוקי קרב, המשיכו לפעול נגד פעילי דאעש בצפון סיני. השבוע דווח על הריגת עשרות פעילים, מעצר חשודים, הריסת בסיסים ופיצוץ מחסנים גדולים של חומרי נפץ. במסגרת זאת נמסר, כי כוחות הביטחון המצריים פוצצו ברפיח "מנהרה אסטרטגית" של גדודי עז אלדין אלקאסם, שאורכה כשלושה ק"מ (פורטל וטו, 4 ביולי 2016). דאעש מצידו המשיך בלוחמת גרילה נגד הכוחות המצריים בצפון סיני, בין השאר ע"י התקפת שיירות מצריות והנחת מטעני חבלה לאורך הצירים.
  • ב-30 ביוני 2016 הודיע מחוז סיני של דאעש, כי פעיליו הרגו ביריות את מוסא עזמי, הכומר של כנסיית מאר ג'ורג' באלעריש. על פי ההודעה ההתנקשות  בחייו ארעה בסמוך לביתו (חק, 30 ביוני 2016). בידיעה אחרת נמסר, כי הכומר נורה למוות מחוץ לכנסייה (The Orthodox Church, 1 ביולי 2016).
פלסטינים וערביי ישראל
  • ב-2 ביולי 2016 הודיע מוסד אבן תימיה ברצועת עזה, המזוהה עם הזרם הסלפי-ג'האדיסטי, כי עלי השאם אלסעידני נהרג בהתקפה אווירית של הקואליציה באזור מנבג' שבסוריה. עלי אלסעידני הינו בנו של השאם אלסעידני, המכונה אבו וליד אלמקדסי, אחד מראשי הג'האדיסטים ברצועה, שנהרג בסיכול ממוקד של צה"ל  בליל ה-13-12 באוקטובר 2012.
התנהלות המדינה האסלאמית
הטלת מגבלות ע"י דאעש על קליטת שידורי טלוויזיה ושימוש באינטרנט בשטחים שבשליטתו
  • ב-1 ביוני 2016 פרסמה לשכת ההסברה של מחוז אלרקה סרטון, שכותרתו: "נפצו את מכשירי הקליטה הלוויינים". בסרטון נקראו המוסלמים להוציא מבתיהם את מכשירי הטלוויזיה וצלחות הלוויין ולנפץ אותם. זאת, משום שהם משמשים כלי בידי האויב במלחמתו נגד המדינה האסלאמית, מפיצים את הכפירה ומשחיתים את המוסר. זאת ועוד, ב-29 ביוני 2016 דיווח מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם כי דאעש סגר את כל בתי הקפה המספקים שירותי אינטרנט בעיר אלמיאדין, שבמרחב הכפרי הצפוני של דיר אלזור (מרכז המעקב הסורי לזכויות  אדם, 29 ביוני 2016).
  • ברקע למגבלות הללו עומדות להערכתנו המהלומות הקשות, שספג דאעש בחודשים האחרונים בסוריה, עיראק ולוב. אובדן השטחים והאבידות הרבות יצרו לדאעש בעיה תדמיתית בקרב האוכלוסייה בשטחים, שעליהם הוא שולט. כמענה לבעיה מנסה דאעש לשלוט על המידע  ולמנוע חשיפה של התושבים למידע שמקורו בערוצי הטלוויזיה והאינטרנט.

 

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב: נמשכים הקרבות בסרת ובבנע'אזי
  • הכוחות הנאמנים לממשלת ההסכמה הלאומית ממשיכים להילחם בקרבת מרכז העיר סרת. דווח כי הם השלימו את השתלטותם על "שכונה 700", שמדרום למרכז העיר, וכי הם מכתרים את מרכז הכנסים המשמש כמפקדת דאעש בעיר. במקביל ממשיכים כוחותיו של ח'ליפה חפתר במבצע לטיהור חלקה המערבי של בנע'אזי, המוחזק ע"י דאעש וארגון ג'האדיסטי המזוהה עם אלקאעדה. השבוע נמסר, כי כוחותיו של ח'ליפה השתלטו על מבואותיה המערביים של העיר (אלערביה.נט, 3 ביולי 2016).
בנגלדש: פיגוע ירי במסעדה בדאקה
  • ב-1 ביולי 2016 ביצעו שישה פעילי דאעש פיגוע הרג במסעדה ברובע הדיפלומאטי של דאקה, בירת בנגלדש. בפיגוע, שבמהלכו נלקחו בני ערובה, נהרגו עשרים מיושבי המסעדה: תשעה איטלקים, שבעה יפנים, שלושה בנגלים והודי אחד. כמו כן נהרגו במהלך חילופי האש שני שוטרים ושלושה נפצעו.
  • הפיגוע בדאקה בוצע ע"י שישה פעילים מקומיים של דאעש, חמישה מהם היו מבוקשים ע"י השלטונות המקומיים. השישה נהרגו בחילופי אש עם כוחות הביטחון, שפרצו למסעדה. דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע ופרסם תמונות  של חמישה פעילים, שלטענתו בצעו אותו.
סעודיה: סדרת פיגועי התאבדות
  • ב-4 ביולי 2016 פוצצו עצמם מחבלים מתאבדים בשלושה מוקדים שונים ברחבי סעודיה: בקרבת הקונסוליה האמריקאית בג'דה, במסגד שיעי במחוז קטיף שבמזרח סעודיה ובקרבת המסגד הגדול בעיר אלמדינה. הפיגועים בוצעו ביום האחרון של חודש רמצ'אן. דאעש, שבעבר הוכיח יכולת לבצע פעולות טרור בסעודיה, עומד ככל הנראה מאחורי פיגועי ההתאבדות הללו, אך עד כה לא קיבל אחריות עליהם."מקורות ביטחוניים" סעודים מעריכים, כי מדוברבפיגועים שבוצעו ע"י פעילי דאעש, בהנחיית הפיקוד הבכיר של הארגון בעיראק ובסוריה (אלערביה, 6 ביולי 2016).

 

  • להלן תמונת מצבראשונית על הפיגועים על פי התקשורת הערבית והסעודית (עדכני ל-5 ביולי 2016):
  • הקונסוליה האמריקאית בג'דה: מחבל מתאבד התפוצץ בקרבת הקונסוליה. דווח על שני פצועים. דובר מטעם משרד הפנים הסעודיציין, כי המחבל שביצע את הפיגוע אינו סעודי אך הוא שהה בסעודיה.
  • מסגד שיעי במחוז קטיף: הפיגוע בוצע ע"י מחבל מתאבד בקרבת המסגד. הוא פוצץ עצמו לאחר שלא הצליח להתקרב למקום בשל נוכחות "ועדות הגנה" מקומיות (אלעאלם, 4 ביולי 2016). לא ברור האם היו נפגעים.
  • המסגד הגדול אלמדינה: מחבל מתאבד פוצץ עצמו בקרבת המסגד הגדול בעיר אלמדינה. אנשי ביטחון זיהו את המחבל וניסו לעצרו במגרש החנייה אולם הוא הצליח לפוצץ עצמובאמצעות חגורת נפץ שהייתה עליו. ארבעה אנשי ביטחון נהרגו וחמישה נפצעו.
אפגניסטאן: תקיפת עמדה של הטאליבאן ע"י פעילי דאעש
  • מחוז ח'ראסאן של דאעש, הפועל באפגניסטאן, הודיע ב-2 ביולי 2016 על התקפה שביצעו פעיליו נגד עמדה של הטאליבאן. ההתקפה התבצעה במחוז ננג'רהאר, שממערב לבירה קאבול (בקרבת הגבול עם פקיסטאן). במהלכה השתלטו פעילי דאעש על העמדה והוציאו להורג שלושה פעילי טאליבאן שנתפסו על ידם (אחד מהם הוצא להורג ע"י ילד). בהמשך נראה פעיל דאעש שביצע פיגוע התאבדות בקונסוליה הפקיסטאנית בעיר ג'לאלאבאד, בירת המחוז (חק, 3 ביולי 2016). הערה: התקיפה נגד הקונסוליה הפקיסטאנית בג'לאלאבאד בוצעה ב-13 בינואר 2016. במהלכה הסתערו מחבלים על הקונסוליה ואחד מהם פוצץ עצמו באמצעו חגורת נפץ.
שבועת אמונים נוספת למנהיג דאעש מארגון ג'האדיסטי הפועל בפיליפינים
  •  ב-24 ביוני 2016 הודיע דאעש כי פעילים מארגון אבו סיאף בפיליפינים (שקודם לכן השתייך לאלקאעדה) נשבעו לו אמונים והודיע על הקמת מחוז חדש בפיליפינים. ב-4 ביולי 2016 ארגון סלפי-ג'האדי נוסף בשם גדוד אלמהאג'ר, הפועל בפיליפינים, נשבע אמונים למנהיג דאעש והצטרף לארגון (muslm.org, 4 ביולי 2016). הארגון נקרא גם "הזרים" (אלע'רבאא'), שכן רוב פעיליו הינם זרים, בעיקר מאינדונזיה וממלזיה (אלערביה, 5 ביולי 2016).

[1] ב-12 בינואר 2016 בשעות הבוקר אירע פיצוץ עז בכיכר סלטאן אחמט באיסטנבול, הסמוכה למסגד הכחול. עשרה בני אדם, כולם תיירים, נהרגו בפיצוץ, 15 בני אדם נוספים נפצעו. לדברי ראש ממשלת תורכיה את הפיגוע ביצע מחבל מתאבד, שהשתייך לדאעש. על פי הערכת שירותי הביטחון התורכיים. הין ההרוגים היו תשעה תיירים גרמנים. ב-19 במרץ 2016  בשעות הצהריים בוצע פיגוע התאבדות ברחוב אסתקלאל, אחד הרחובות המרכזיים בעיר איסטנבול בו מרבים לבקר תיירים. מחבל שלבש חגורת נפץ פוצץ עצמו על קבוצה של תיירים ישראלים, שהלכו ברחוב. בפיגוע נהרגו ארבעה בני אדם מתוכם שלושה ישראלים ואזרח איראני.
[2] מדובר בשכונה בה מתגוררת אוכלוסייה מהמעמד הבינוני הגבוה. האוכלוסייה הינה שיעית ברובה אך מתגורר בה גם מיעוט נוצרי משמעותי.