משמעות דברי חסן נצראללה כי חזבאללה מקבל את מלוא תקציבו ישירות מאיראן, ובכלל זה אמצעי לחימה ומשכורות לפעילים


מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה בנאומו ב-24 ביוני 2016 ( אלעהד, 24 ביוני 2016).
מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה בנאומו ב-24 ביוני 2016 ( אלעהד, 24 ביוני 2016).

כללי

1.   ב-24 ביוני 2016 נשא חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, נאום בו התייחס לשורה של אתגרים  העומדים עתה בפני חזבאללה. אחד מהנושאים אליהם התייחס נצראללה בהרחבה היה הלחצים, שמפעילה ארה"ב על מערכת הבנקאות הלבנונית לבל תשתף פעולה עם חזבאללה (המוכלל ע"י ארה"ב ברשימת ארגוני הטרור העולמיים מאז 1995).

2.   בנאומו תקף נצראללה את מערכת הבנקאות הלבנונית על שנכנעה ללחצים האמריקאים והקפיאה חשבונות של מוסדות צדקה המזוהים עם חזבאללה ושל פעילי חזבאללה. אולם, לטענתו, לחצים אלו לא ישפיעו על חזבאללה שכן, לדברי נצראללה, כל תקציבו מגיע ישירות מאיראן ולא באמצעות הבנקים הלבנוניים ("תקציב חזבאללה, משכורות, כספים, אוכל, שתייה, נשק, כל אלה מגיעים מאיראן…כל עוד יש באיראן כסף, יש לנו כסף").

3.   ברקע דבריו אלו עומד החוק למניעת מימון בינלאומי של חזבאללה, שאושר בסנט ונחתם ע"י נשיא ארה"ב בדצמבר 2015 ("Hizballah international financing prevention Act of 2015"). בעקבותיו הוכנסו לרשימת הסנקציות עסקים, חברות, אגודות ואישים בלבנון המזוהים עם חזבאללה. כדי למנוע פגיעה במערכת הבנקאות הלבנונית חסם הבנק המרכזי הלבנוני (יוני 2016) חשבונות בנק של גופים ואנשים המזוהים עם חזבאללה. מייד לאחר חסימת החשבונות קיבלה מערכת הבנקאות הלבנונית מסר אלים על הצפוי לה אם תמשיך להיכנע ללחצים האמריקאים (פיצוץ מטען נפץ בקרבת בניין בנק לבנון ואלמהג'ר בבירות, 12 ביוני 2016). הטיעונים שהעלה נצראללה בנאומו נועדו בראש ובראשונה להפחית את הלחצים האמריקאים על מערכת הבנקאות הלבנונית ולמנוע האשמת חזבאללה בהרס הכלכלה הלבנונית.

4.    הסיוע הכספי האמריקאי, שמעניקה איראן לחזבאללה, נאמד ע"י גורמי ממשל אמריקאים בסביבות 200 מיליון דולר לשנה[1]בנוסף לכך מעניקה איראן לחזבאללה סיוע צבאי רחב היקף וסיוע למוסדות החברתיים של חזבאללהששווים, להערכתנו, מאות רבות של מיליוני דולרים לשנה. התשתית הצבאית, שבונה חזבאללה בלבנון באמצעות הסיוע האיראני נועדה להיות מופעלת בבוא היוםנגד ישראל בהתאם לאינטרסים האיראנים. ביטוי עדכני לכך ניתן ע"י מפקד משמרות המהפכה חסין סלאמי בנאום שנשא "ביום ירושלים" ב-1 ביולי 2016. לדבריו למעלה ממאה אלף טילים מוכנים כיום לשיגור לעבר ישראל. בלבנון לבדה, לדבריו, יש מאה אלף טילים המוכנים לשיגור. כמו כן מוכנים לשיגור עשרות אלפי טילים ארוכי טווח באזורים נוספים בעולם המוסלמי. כל זאת, לדבריו, על מנת "להסיר את ישראל אחת ולתמיד מהגיאוגרפיה הפוליטית של העולם" (פארס, 1 ביולי 2016).

 

עיקרי דבריו של נצראללה בהקשר למערכת הבנקאות הלבנונית ולמימון חזבאללה

5.   להלן עיקרי דבריו של נצראללה בקשר למערכת הבנקאות הלבנונית ולמקורותיו הכספיים של חזבאללה (אלמנאר, 24 ביוני 2016):

א. ארה"ב מפעילה לחצים על מערכת הבנקאות הלבנונית:חלק ממערכת הבנקאות הלבנונית, לטענת נצראללה, הרחיק לכת בעניין הסנקציות של ארה"ב ו"נהייה אמריקאי יותר מהאמריקאים". כך למשל, הקפיאו לדבריו הבנקים גם את חשבונות מוסדות צדקה המזוהים עם חזבאללה], ששמם לא הופיע ברשימה האמריקאית. זאת ועוד, לטענתו חלק מהבנקים הלבנונים "רודפים" גם אחר קרובי משפחה של פעילי חזבאללה. נצראללה ציין בנאומו, כי ההתנהגות "חסרת האחריות והתוקפנית" של הבנקים הלבנונים, מהווה פגיעה בריבונות הלבנונית והורסת את הכלכלה ואת מערכת הבנקאות בלבנון. זאת למרות שחזבאללה, לטענת נצראללה, הביע נכונות להידברות עם הגורמים הרלבנטיים כדי לשמור על כלכלת לבנון ועל שלומה של לבנון (הגם שלטענת חזבאללה היו לבנונים "שהלכו לוושינגטון והסיתו לחקיקת החוק הזה").

ב. בהמשך דבריו הדגיש חסן נצראללה כי הלחצים, שמפעילה ארה"ב על מערכת הבנקאות הלבנונית, לא ישפיעו על חזבאללה. הוא ציין (בגיחוך), כי בתקשורת הערבית התפרסמו ידיעות לפיהן "חזבאללה מתמוטט מבחינה כלכלית". לדבריו גם אם מערכת הבנקאות בלבנון תיישם את החוק האמריקאי (למניעת מימון חזבאללה), וגם אם היא "תגזים ביישומו", מבחינת חזבאללה "החוק הזה אינו מעלה ואינו מוריד. החוק לא ישפיע על חזבאללה". הוא המשיך ואמר: "נכון שזה לחץ מוראלי, אך לא תהייה לו שום השפעה כספית או חומרית על חזבאללה". שכן "אין לנו תוכניות מסחר, אין לנו קרנות השקעה, הכל אצלנו גלוי ועל השולחן".

ג.  נצראללה הדגיש, כי לסנקציות האמריקאיות לא תהייה השפעה על חזבאללה משום שכל תקציבו מגיע מאיראן. כדי להמחיש טיעון זה פירט נצראללה (באופן חריג) את היקף הסיוע הכספי האיראני לחזבאללה: "תקציב חזבאללה, משכורות, כספים, אוכל, שתייה, נשק, כל אלה מגיעים מאיראן" (מחיאות כפיים בקרב הקהל). הוא שב והדגיש, כי כל תקציב חזבאללה מגיע מאיראן ולדבריו "כל עוד יש כסף באיראן, יש לנו כסף". לדבריו "שום חוק [אמריקאי] לא יצליח לעצור את הגעת הכספים אלינו". לטענתו אפילו בתקופה בה הוטלו סנקציות על איראן "הכסף שהוקצב לחזבאללה המשיך להגיע אלינו"[2]. חסן נצראללה הודה למנהיג איראן ח'אמנהאי על תמיכתו בחזבאללה לאורך כל שנות קיומו הנמשכת לדבריו עד היום.

6.    הטיעון שהעלה חסן נצראללה בנאומו לפיו מלוא התקציב של חזבאללה, כולל חלקו הצבאי, ניתן ע"י איראן ומגיע ישירות ממנה הינו חריג ובמידה מסוימת אינו מדויק. הוא נועד להערכתנו בראש ובראשונה להפחית את הלחצים האמריקאים על מערכת הבנקאות הלבנונית ולמנוע האשמת חזבאללה בהרס הבנקאות והכלכלה הלבנונית ע"י העברת הכדור "למגרש האיראני". להלן התייחסותנו לדברים שהעלה נצראללה בנאומו:

א. מרבית תקציבו של חזבאללה אכן מתקבל מאיראן אך לארגון יש גם מקורות הכנסה עצמאיים משלו (אף כי משקלם בכלל התקציב הינו משני). על המקורות הללו נמנים תרומות אנשי עסקים שיעים, ובני הקהילות השיעיות המתגוררים במערב אפריקה ובדרום אמריקה ומרכזה. יש להניח כי העברת התרומות מתבצעת לפחות בחלקה באמצעות העברות בנקאיות. זאת ועוד, חזבאללה בכל שנות קיומו עסק בפעילות פלילית מסועפת הן בלבנון גופא, והן במדינות אחרות (דרום אמריקה ומרכזה) בתחומי הסמים, זיוף הכספים ותחומים פליליים נוספים. לשם כך מקיים חזבאללה קשרים עם קרטלי סמים בינלאומיים המאפשרים לחזבאללה ולאיראן לנהל רשתות חתרנות וטרור ברחבי העולם (דוגמא לשימוש מבצעי שעשו האיראנים בקשריהם עם קרטל סמים במכסיקו ניתן למצוא בפרשת סיכול התוכנית של כוח קדס לרצוח את שגריר סעודיה בארה"ב בשנת 2011)[3].

 ב. חזבאללה מקיים בלבנון מערכת מסועפת של מוסדות חברתיים בקרב הריכוזים השיעים ברחבי לבנון:

1)  מוסדות אלו נועדו לחזק את התמיכה של בני העדה השיעית בתשתית הצבאית של חזבאללה ולחזק משקלו במערכת הפוליטית הפנים-לבנונית. המוסדות הללו עוסקים בבריאות, חינוך ורווחה. ה"חינוך" שמעניק חזבאלה לילדים ולבני נוער נועד בראייתו להכשיר את הדור הבא של פעילי חזבאללה (בדומה לחמאס ולארגוני הטרור ברצועת עזה). המוסדות החברתיים של חזבאללה קשורים בחלקם לקרנות וארגונים באיראן וממומנים על ידם.

2)  על המוסדות החברתיים נמנים, בין השאר, "מוסד החלל" (העוסק בסיוע למשפחות החללים של חזבאללה); "ג'האד הבנייה" (העוסק במיזמי שיקום ובנייה בקרב האוכלוסייה השיעית); "מוסד הפצועים" (המסייע לפצועים של חזבאללה ובני משפחותיהם); "רשות הבריאות האסלאמית" (המספקת שירותי בריאות לבני העדה השיעית ולפעילי חזבאללה); "צופי האמאם אלמהדי" (תנועת הנוער של חזבאללה); "אגודת אלאמדאד" (העוסקת בסיוע לנזקקים) ו"אגודת הידע" (העוסקת בהפצת האסלאם השיעי).

הרקע להתקפתו של נצראללה על מערכת הבנקאות הלבנונית

7.    החוק האמריקאי, שעורר את חמתו של נצראללה, הינו חוק למניעת מימון בינלאומי של חזבאללה, אשר אושר ב-16 בדצמבר 2015 ע"י הסנט האמריקאי ונחתם ע"י נשיא ארה"ב, הוא נועד למנוע את פעילותן של רשתות פיננסיות ולוגיסטיות של חזבאללה בכדי לממן את הפעילויות של הארגון בלבנון ומחוצה לה. בחוק נאמר גם, כי ארה"ב תשתמש בכלים דיפלומטיים, חקיקתיים וביצועיים כדי להילחם בפעילויות הפליליות של חזבאללה על מנת למנוע ממנו לממן באמצעותם את פעילות הטרור הבינלאומית שלו (פירוט הצעת החוק ראו באתר הקונגרס האמריקאי). בעקבות העברת החוק הוכנסו לרשימת הסנקציות בלבנון עסקים, חברות, מוסדות ואישים הקשורים לחזבאללה. כפועל יוצא מכך חסם הבנק המרכזי בלבנון מאות ואולי אלפי חשבונות בנק, המזוהים עם חזבאללה, בהתאם לרשימת הסנקציות האמריקאיות.

8.    העיתון הלבנוני אלאח'באר, בעל נגישות לחזבאללה, ציין כי בין החשבונות שנחסמו היו כאלה המזוהים עם המוסדות החברתיים של חזבאללה המעניקים סיוע לבני העדה השיעית. המוסדות הללו מקיימים קשרים עם איראן וחסימתם תיפגע ביכולת חזבאללה לתגמל את תשתית התומכים שלו בלבנון (en. iranwire). בערוץ אלערביה דווח, כי מערכת הבנקאות הלבנונית החלה לאחרונה ליישם את מערכת הסנקציות שהטילה ארה"ב על חזבאללה ומוסדותיו באמצעות סגירת חשבונות בנקים המזוהים עימו. דווח כי במסגרת זאת נסגרו חשבונות הבנקים של "אגודת אמדאד"[4], "מוסד השהיד"[5] וגופים נוספים המזוהים עם חזבאללה (אלערביה, 12 ביוני 2016).

הלוגו של אגודת הצדקה האסלאמית אלאמדאד לבנון (אתר אגודת הצדקה האסלאמית אלאמדאד לבנון, 3 ביולי 2016) האגודה אינה מפרסמת (במכוון) את מספרי חשבונות הבנק שלה כדי שלא לסבך את מערכת הבנקאות הלבנונית. כל המעוניין לתרום מתוך לבנון מתבקש לסור למשרדי האגודה ברחבי לבנון. תורם מחוץ לבנון מתבקש ליצור קשר טלפוני עם המשרד הראשי בבירות, שם יסבירו לו כיצד להעביר צ'ק או לחלופין ליצור קשר דרך הדואר האלקטרוני עם האגודה (אתר אגודת הצדקה האסלאמית אלאמדאד לבנון, 3 ביולי 2016).
הלוגו של אגודת הצדקה האסלאמית אלאמדאד לבנון (אתר אגודת הצדקה האסלאמית אלאמדאד לבנון, 3 ביולי 2016) האגודה אינה מפרסמת (במכוון) את מספרי חשבונות הבנק שלה כדי שלא לסבך את מערכת הבנקאות הלבנונית. כל המעוניין לתרום מתוך לבנון מתבקש לסור למשרדי האגודה ברחבי לבנון. תורם מחוץ לבנון מתבקש ליצור קשר טלפוני עם המשרד הראשי בבירות, שם יסבירו לו כיצד להעביר צ'ק או לחלופין ליצור קשר דרך הדואר האלקטרוני עם האגודה (אתר אגודת הצדקה האסלאמית אלאמדאד לבנון, 3 ביולי 2016).

9.    יומיים לאחר חסימת חשבונות הבנק המזוהים עם חזבאללה קיבלה מערכת הבנקאות הלבנונית מסר אלים "בנוסח לבנוני" על הצפוי לה אם תמשיך להיכנע ללחצים אמריקאים. ב-12 ביוני 2016 התפוצץ מטען נפץ בקרבת בנק לבנון ואלמהג'ר (BLOM BANK), שני אנשים נפצעו ונזק נגרם לבניין. נמסר כי בנק לבנון ואלמהג'ר הינו אחד הבנקים הראשונים בלבנון, אשר התכוון לסגור עשרות חשבונות בנק המזוהים עם חזבאללה בעקבות הסנקציות של ארה"ב (אלערביה, 12 ביוני 2016). נראה איפא כי הפיצוץ נועד להוות מסר אלים לבנק לבנון ואלמהג'ר, ולמערכת הבנקאות הלבנונית כולה, לבל ייכנעו לסנקציות האמריקאיות.

מימין: זירת הפיצוץ בבירות (חשבון הטוויטר של adel samia, 12 ביוני 2016). משמאל: הנזקים שנגרמו כתוצאה מהפיצוץ יום למחרת האירוע (אליום אלסאבע, 13 ביוני 2016).
מימין: זירת הפיצוץ בבירות (חשבון הטוויטר של adel samia, 12 ביוני 2016). משמאל: הנזקים שנגרמו כתוצאה מהפיצוץ יום למחרת האירוע (אליום אלסאבע, 13 ביוני 2016).

חזית בניין בנק לבנון ואלמהג'ר (BLOM  BANK) בבירות (אליום אלסאבע, 13 ביוני 2016).
חזית בניין בנק לבנון ואלמהג'ר (BLOM  BANK) בבירות (אליום אלסאבע, 13 ביוני 2016).

התגובה האיראנית לנאום נצראללה

10. בעקבות נאומו של נצראללה אמר רמזאן שריף, דובר משמרות המהפכה, כי אין לאיראן סיבה להיות מודאגת מדברי נצראללה בנוגע לסיוע האיראני לחזבאללה. הוא ציין, כי הציונים והמערב עשו עד היום כל שביכולתם נגד איראן ואין שום דבר נוסף, שביכולתם לעשות.תמיכתה של איראן בפלסטין ובמאבק נגד "המשטר הציוני" אינה סוד, אמר שריף. הוא ציין, כי איראן ביטאה עמדה זו בגלוי בהצהרותיהם של מכונן המהפכה האסלאמית ושל המנהיג העליון. לדבריו "המשטר הציוני" הוא "האויב מספר אחד" של המדינות המוסלמיות ושל איראן בפרט . רמזאן שריף הוסיף, כי דברי נצראללה בנוגע לסיוע הכספי האיראני לחזבאללה מהווים גם מסר עבור מדינות ערב, הוא נועד להביא לכך, ששליטיה חסרי הניסיון של סעודיה וגורמים נוספים יהיו מודעים לתוצאות מאמציהם להפוך את איראן ואת השיעים ל"אויב מספר אחד" של המדינות הערביות הסוניות. זאת בשעה ש"המשטר הציוני" נותר עדיין האויב המרכזי (איסנ"א, 26 ביוני 2016).

11. להערכתנו תגובת דובר משמרות המהפכה אינה מבטאת את העמדה האיראנית האמיתית, שכן הצהרתו של מזכ"ל חזבאללה, "הזורקת את הכדור" מהמגרש הלבנוני אל המגרש האיראני, עלולה להקשות עוד יותר על מאמציה של איראן להסיר את המגבלות הכלכליות הבינלאומיות. מאז נכנס שלב יישום הסכם הגרעין לתוקפו בראשית השנה מתקשה איראן להפשיר את עשרות מיליארדי הדולרים, שהופקדו בחשבונות בחו"ל והוקפאו בעקבות הסנקציות הכלכליות, שהוטלו עליה בשל תוכנית הגרעין. קשיים אלה נובעים, בין היתר, מהמגבלות, שארצות-הברית ממשיכה להציב בפני עסקאות עם איראן[6]

12. הצהרותיו האחרונות של נצראללה עלולות איפא להגביר את הקולות במערב, ובמיוחד בארצות-הברית, הדורשים להמשיך במגבלות הכלכליות על איראן, אשר מציבות אתגר משמעותי בפני הממשל בטהראן במאמציו לשפר את המצב הכלכלי עדות לכך ניתן למצוא בתגובה האמריקאית לנאום נצראללה שכללה קריאה לאיראן להפסיק את מימון חזבאללה (ראו להלן). יש להניח, לפיכך, כי גורמים בממשל האיראני, ובעיקר בסביבתו של הנשיא רוחאני, היו מעדיפים לעמעם את הסיוע האיראני לחזבאללה ולהימנע מהודעה מפורשת המחזקת את ההגדרה האמריקאית של איראן כמדינה תומכת טרור.

13. עם זאת, גם אם האיראנים חשים אי נוחות מהצהרת נצראללה, נראה כי לא צפוי שינוי משמעותי באופי ובהיקף הסיוע שהם מגישים לחזבאללה. שכן איראן רואה בחזבאללה את הזרוע האסטרטגית המועדפת שלה המשרתת את המערכה נגד ישראל, את מדיניותה בסוריה ואת יעדיה האזוריים של איראן. מעורבותו הנרחבת של חזבאללה בלחימה בסוריה והסיוע שהוא מגישה למיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק ובתימן, ממחישים היטב את חשיבותו לקידום האינטרסים האיראנים האזוריים. לפיכך אנו מעריכים, כי איראן תהייה מוכנה להמשיך ולשלם מחירים דיפלומטיים, תדמיתיים ואף כספיים ביחסיה עם ארה"ב והמערב עבור המשך בנייתו וטיפוחו של חזבאללה ככח צבאי ופוליטי.

 

התגובה האמריקאית:
 קריאה לאיראן להפסיק תמיכתה בחזבאללה

14. אריק שולץ, סגן מזכיר העיתונאות בבית הלבן, התבקש במהלך תדרוך לעיתונאות, להגיב על הצהרת נצראללה בה הודה כי חזבאללה מקבל את כל תקציבו ואת אמצעי הלחימה שלו מאיראן. להלן עיקרי תגובתו (אתר הבית הלבן, 27 ביוני 2016):

א. ארה"ב יודעת שאיראן תומכת בחזבאללה ובטרור ולכן הוטלו עליה סנקציות חמורות. ארה"ב קוראת לאיראן להפסיק לעשות זאת משום שהדבר פוגע באינטרסים איראנים. השחקנים השונים בשווקים הבינלאומיים בוחנים עתה את התנהגותה של איראן ואם היא תמשיך לממן את הטרור ולספק משאבים לחזבאללה תהייה לכך השפעה ("Those financial actors don't want to do business with a country that's doing that").

ב. הדובר האמריקאי הטיל ספק בטענה של נצראללה שחזבאללה אינו פועל דרך המערכת הבנקאית. מכל מקום, ארה"ב תמשיך לפעול בכל הכלים שברשותה, כולל הטלת סנקציות על איראן וחזבאללה, שהוגדר על ידה כ"ארגון טרור זר" (Foreign Terrorist Organization). בהגדרות הלו נכללות לדבריו הןרשתות חזבאללה והן חברות פיננסיות ומסחריות אשר משמשות עבורה כ"חברות חזית" ( front companies) מהלכים אלו, לדברי הדובר היו יעילים ביותר והם יצרו אקלים בין לאומי שבו מוסדות פיננסים  ידחו את חזבאללה מקרבם.

בסיום דבריו ציין אריק שולץ, כי ארה"ב לקחה לתשומת ליבה את העובדה, שאיראן מתכוונת להמשיך ולתמוך בחזבאללה ושחזבאללה ימשיך לקבל מאיראן משאבים וזרם של מימון כספי ("funding stream"). אולם לדבריו,אם האיראנים רוצים להשיג נגישות לשווקים הבינלאומיים הם יצטרכו לרסן את התנהגותם ("If Iran wants access to international markets they're going to need to curb their own behavior").

 

[1]הדו"חות השנתיים של מחלקת המדינה האמריקאית ציינו בעבר, כי איראן מסייעת לחזבאללה בסכומי כסף שנתיים בהיקף של מאות מיליוני דולרים: ממשל אובמה דיווח בשנת 2010, כי איראן תומכת בחזבאללה בסכומי כסף שנתיים הנאמדים בכ-200-100 מיליון דולרים. גם משרד ההגנה האמריקאי העריך את הסיוע השנתי של איראן לחזבאללה בסביבות ה-200-100 מיליון דולרים (אתר שרות המחקר של הקונגרס האמריקאי, CRS.gov, 31 ביוני 2015). מתיאו לויט, מומחה אמריקאי לסוגיית מימון ארגוני טרור, העיד בעניין זה בפני תת-הועדה ליחסי חוץ של בית הנבחרים האמריקאי (17 בספטמבר 2015). לדברי מתיאו לויט איראן מעניקה לחזבאללה סיוע בסך 200 מיליון $ לשנה. בנוסף לכך היא מעניקה לו אמצעי לחימה, אימונים, מודיעין וסיוע לוגיסטי. הוא הוסיף, כי ב-18 החודשים האחרונים קיצצה איראן בסיוע הכספי שלה לחזבאללה, וציין כי הדבר מהווה "תועלת אגבית" מהסנקציות שהוטלו עליה ומהנפילה במחיר הנפט ((washingtoninstitute.org. אומדנים אחרים של הסיוע הכספי השנתי האיראני לחזבאללה נעים על פי מקורות מערביים וערביים בין 200 ל-300 מיליון דולרים. כך למשל, דיווחהעיתון הכוויתי אלקבס באוקטובר 2011 כי חזבאללה מקבל מדי שנה $350 מיליון לשנה. באוקטובר 2014 נקב העיתון הצרפתי לה מונד באותו מספר. ביוני 2016 ציטט העיתון הלונדוני אלערב גורמי מודיעין אמריקאים, שנקבו במספר 200 מיליון דולרים (en.iranwire.com).
[2] נצראללה אינו מדייק, הסיוע הכספי האיראני השנתי המשיך להגיע לחזבאללה אך קוצצו ממנו סכומי כסף, כפי שהעיד מתיאו לויט בפני בית הנבחרים האמריקאי (17 בספטמבר 2015). מתיאו לויט סבור כי חזבאללה עלול להיות אחד מהנהנים מהסכם הגרעין עם איראן.
[3] על הפעילות הפלילית שמבצע חזבאללה במדינות אמריקה הלטינית ראו מסמך מרכז המידע מה-22 באפריל 2012: "מדינות אמריקה הלטינית כזירת פעולות טרוריסטיות, תודעתית-חתרנית ופלילית של איראן ושל חזבאללה". לאחרונה דיווח היומון הערבי אלשרק אלאוסט, כי הממשל האמריקאי הקים מנגנון פיקוח על פעולות מימון של חזבאללה המתנהלות בארה"ב, דרום אמריקה ואפריקה. פעולות אלו כוללות הברחת סמים, הלבנת כספים ומסחר במכוניות אמריקאיות ובסחורות אמריקאיות (אלנשרה, 29 ביוני 2016).
[4] "מוסד החלל"- גוף של חזבאללה הפועל כשלוחה של "מוסד החלל" האיראני. גוף זה עוסק בסיוע למשפחות ההרוגים של חזבאללה.
[5] "אגודת הצדקה אלאמדאד"- אגודת צדקה שנוסדה בלבנון ב-1987 בעקבות הסיוע, שקיבלה מאגודת הצדקה אמדאד האמאם ח'מיני, שנוסדה באיראן ב-1979. האגודה מפעילה סניפים שברחבי לבנון וברשותה מוסדות השכלה ורווחה.
[6]וושינגטון מצידה לא הסירה את הסנקציות, שאינן קשורות בתוכנית הגרעין האיראנית אלא במעורבותה בטרור ובהפרת זכויות האדם, וממשיכה למנוע מאיראן שימוש במערכת הפיננסית האמריקאית ובדולרים. לאחרונה אימץ בית המשפט העליון בארצות-הברית החלטה, שלא להשיב לאיראן סכום של שני מיליארד דולרים מנכסים איראנים מוקפאים, ותחת זאת להעבירם לידי משפחות אמריקאיות שקרוביהן נהרגו בפעולות טרור שבוצעו במעורבות איראנית.