מבט לאיראן

3 ביולי - 17 ביולי, 2016 מאת: ד''ר רז צימט
מחמד באקרי (איסנ

מחמד באקרי (איסנ"א, 4 ביולי 2016).

מפקד חזבאללה אל-נג'באא' בחלב, סוריה (פארס, 9 ביולי 2016).

מפקד חזבאללה אל-נג'באא' בחלב, סוריה (פארס, 9 ביולי 2016).

צלף מחטיבת פאטמיון האפגאנית (תסנים ניוז, 9 ביולי 2016).

צלף מחטיבת פאטמיון האפגאנית (תסנים ניוז, 9 ביולי 2016).

הנשיא רוחאני מבקר אצל משפחת ההרוג חמיד רזא אסדאללהי (אתר הנשיא, 13 ביולי 2016).

הנשיא רוחאני מבקר אצל משפחת ההרוג חמיד רזא אסדאללהי (אתר הנשיא, 13 ביולי 2016).

אירג' מסג'די (yjc.ir, 8 ביולי 2016).

אירג' מסג'די (yjc.ir, 8 ביולי 2016).

מפקד זרוע הבסיג' (מימין), מחמד-רזא נקדי (Mohammad Reza Naghdi), ומפקד המיליציה השיעית העיראקית (שני מימין), אבו-עזראא'ל (Abu-Azrael), בעיר משהד באיראן (ערוץ טלגרם איראני, 8 ביולי 2016).

מפקד זרוע הבסיג' (מימין), מחמד-רזא נקדי (Mohammad Reza Naghdi), ומפקד המיליציה השיעית העיראקית (שני מימין), אבו-עזראא'ל (Abu-Azrael), בעיר משהד באיראן (ערוץ טלגרם איראני, 8 ביולי 2016).

ח'סרו ערוג' (מהר, 9 ביולי 2016).

ח'סרו ערוג' (מהר, 9 ביולי 2016).


עיקרי הדברים
  • מחמד באקרי, שמונה כראש המטה החדש של הכוחות המזוינים האיראנים, אמר במסיבת עיתונאים לרגל כניסתו לתפקיד, כי שיפור יכולותיה הצבאיות של איראן וסיוע ל"מדוכאים באיזור" נמצאים בראש סדר העדיפויות של המטה הכללי.
  • קבוצה חדשה של צלפים מחטיבת פאטמיון האפגאנית, הפועלת בחסות משמרות המהפכה, נשלחה לחזית הלחימה בסוריה לאחר השלמת הדרכות מתקדמות על-ידי חזבאללה.
  • סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, הצהיר, כי איראן לא תסכים להקריב את חזבאללה במסגרת המשא ומתן שהיא מנהלת מול כוח המשימה הבינלאומי למאבק בהלבנת הון ובמימון טרור (FAFT).
  • סיד עמאר חכים, יו"ר המועצה האסלאמית העליונה של עיראק, ביקר בטהראן ונפגש עם בכירים איראנים שהדגישו את מחויבות איראן להמשך הסיוע לעיראק במערכה נגד דאעש.
  • איוב פאלח חסן אלרביעי(אבו-עזראא'יל), אחד המפקדים הבולטים במיליציות השיעיות העיראקיות, ביקר באיראן. בראיונות לתקשורת האיראנית הדגיש אבו-עזראא'יל את שיתוף הפעולה בין משמרות המהפכה והמיליציות העיראקיות. בכיר נוסף במיליציות השיעיות בעיראק, סיד חאמד אלג'זאא'רי, העניק ריאיון לתקשורת האיראנית, שבו הדגיש את חשיבות נוכחותו של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, בחזית הלחימה בעיראק.
  • יועצו הבכיר של מפקד משמרות המהפכה מתח ביקורת על נכונות חמאס לשאת ולתת עם ישראל. בעקבות דבריו, שזכו לביקורת מצד חמאס, נאלצו משמרות המהפכה להבהיר, כי דבריו מבטאים את עמדתו הפרטית וכי חמאס עדיין ניצבת בחזית ההתנגדות לציונות בפלסטין.

 

  • עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, אמר בתדרוך בפרלמנט האיראני (המג'לס), כי מעורבותה הפוליטית והצבאית של איראן באזור צמצמה עד למינימום את השפעתם ופעילותם של המדינות והגורמים מערערי היציבות. שמח'אני סקר בפני ישיבה סגורה של המג'לס את האתגרים הניצבים בפני איראן ואת ההתפתחויות בזירה האזורית והבינלאומית. הוא ציין, כי ארגוני הטרור התכפיריים בעיראק נמצאים על סף קריסה וכי המבצע בפאלוג'ה העביר את היוזמה הצבאית לידי ממשלת עיראק. בהתייחסו להתפתחויות בסוריה אמר שמח'אני, כי הקואליציה הפוליטית והצבאית בין איראן, רוסיה וסוריה היא הגורם המשפיע והחשוב ביותר במאזן הכוחות הנוכחי במדינה (איסנ"א, 5 ביולי 2016).
  • מחמד באקרי (Mohammad Bagheri),ראש המטה החדש של הכוחות המזוינים האיראנים, אמר במסיבת עיתונאים, כי שיפור יכולותיה הצבאיות של איראן וסיוע ל"מדוכאים באזור" נגד תוקפנות ומתקפות טרור נמצאים בראש סדר העדיפויות של המטה הכללי. באקרי ציין, כי באזור מתקיימים כיום תנאים מיוחדים וכי חרף עוצמתה חסרת התקדים של איראן, אויביה מציבים בפני ביטחונה איומים מגוונים (פארס, 6 ביולי 2016).
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • לפחות שני לוחמים  של משמרות המהפכה, בהם קצין בדרגת ס"ל, נהרגו בשבועיים האחרונים בסוריה. כמו כן נהרגו למעלה מעשרה לוחמים אפגאנים ופקיסטאנים, שפעלו בחסות משמרות המהפכה בסוריה. 
  • חסין אלמאסי (Hossein Almasi), מפקד גדוד 23 (חצ'רת-י ח'אתם, Hazrat-e Khatam) של משמרות המהפכה בטהראן, אמר, כי המלחמה בסוריה קשה יותר ממלחמת איראן-עיראק משום שהארגונים התכפיריים נלחמים מתוך אידיאולוגיה ונהנים מתמיכתם של ארצות-הברית, המשטר הסעודי ומדינות המערב. הוא קרא למתנדבים, המעוניינים להישלח לסוריה או לעיראק, להירשם במרכזי הבסיג' ולעבור את ההכשרות הדרושות בטרם יישלחו ל"משימות ייעוץ" במדינות אלה. אלמאסי הוסיף, כי המורדים מכירים היטב את שדה הקרב בסוריה והדבר מעניק להם יתרון, אך במקומות בהם הלוחמים הנלחמים לצד המשטר הסורי מכירים את שדה הקרב, אין ביכולתם של המורדים להדוף אותם. הוא ציין, כי גם הימצאותם של כפרים רבים ברחבי סוריה מקשה מאוד על הלחימה במדינה זו (שהיד ניוז, 4 ביולי 2016). 
  • שיח' מח'תאר (Sheikh Mokhtar), מפקד המיליציה השיעית העיראקית "תנועת אלנג'באא'" (al-Nujaba) בחלב שבסוריה אמר, כי המיליציה מוכנה להילחם בכל מקום שאיראן תראה בו צורך, מכיוון שהיא מחויבת למנהיג איראן, עלי ח'אמנהאי (פארס, 9 ביולי 2016).
  • סוכנות הידיעות תסנים ניוז דיווחה (9 ביולי 2016), כי קבוצה חדשה של צלפים מחטיבת פאטמיון האפגאנית הפועלת בחסות משמרות המהפכה, נשלחה לאחרונה לחזית הלחימה בסוריה, לאחר שהשלימה בהצלחה הדרכות מתקדמות שהועברו על-ידי חזבאללה. ההדרכות כללו, בין היתר, ירי באמצעי נשק שונים, ירי ממוקד תוך שימוש במצלמות מתקדמות, שימוש במצלמות לראיית לילה המותקנות על גבי כלי הנשק ושיטות הסוואה והסתרה.
  • הנשיא חסן רוחאני אמר בביקור אצל משפחתו של חמיד רזא אסדאללהי (Hamid Reza Asadollahi), לוחם משמרות המהפכה, שנהרג בדצמבר 2015 בסוריה, כי הקרבתם של החללים האיראנים בסוריה קשה מבחינה מסוימת יותר מאשר במלחמת איראן-עיראק. בעוד שהמלחמה עם עיראק הייתה מלחמת הגנה על המולדת ועל המדינה, הרי שהמלחמה בסוריה היא מלחמה במדינה אחרת ומטרתה היא להגן על המוסלמים ועל המקומות הקדושים לשיעה. הוא הדגיש, כי גם הלוחמים האיראנים בסוריה מגנים על ארצם ועל עמם. רוחאני הוסיף, כי הפעולות הברבריות מצד הטרוריסטים מעידות על כך שהם גרועים אף יותר משליט עיראק לשעבר, צדאם חוסיין (אתר הנשיא, 13 ביולי 2016).
  • עבאס עראקצ'י (Abbas Araghchi), סגן שר החוץ האיראני, אמר בריאיון לטלוויזיה האיראנית במלאת שנה להסכם הגרעין בין איראן למערב, כי איראן לא תסכים להקריב את חזבאללה במסגרת המשא ומתן שהיא מנהלת מול כוח המשימה הבינלאומי למאבק בהלבנת הון ובמימון טרור (FATF). עראקצ'י אמר, כי איראן רואה בביטחונה ובאינטרסים הלאומיים שלה "קו אדום" במגעיה מול הארגון וכי העדיפות שהיא מעניקה לתמיכה ב"ציר ההתנגדות" אינה ניתנת לשינוי. לדבריו, קיימות מדינות נוספות שחלוקות עם FAFTבנוגע לאופן ההגדרה של "טרור" (פארס, 12 ביולי 2016).

דברי עראקצ'י מחזקים את הערכתנו, כי לא צפוי שינוי משמעותי באופי ובהיקף הסיוע שאיראן מגישה לחזבאללה חרף מאמציה להסיר את המגבלות הכלכליות הבינלאומיות, שהוטלו עליה בשנים האחרונות. איראן תהיה מוכנה להמשיך ולשלם מחירים דיפלומטיים, תדמיתיים ואף כספיים ביחסיה עם ארצות-הברית והמערב עבור המשך בנייתו וטיפוחו של חזבאללה ככוח צבאי ופוליטי.

המעורבות האיראנית בעיראק
  • אירג' מסג'די (Iraj Masjedi), יועצו הבכיר של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אמר בריאיון עיתונאי, כי בעקבות המערכה לשחרור העיר אלפלוג'ה שבעיראק, נדרשת תוכנית כוללת בהשתתפות צבא עיראק, המיליציות השיעיות, הכורדים וסיוע איראני ב"ייעוץ" לשחרור מחוז נינוא שבצפון-מערב עיראק. הוא ציין, כי לדאעש יש כוחות רבים בעיר מוצל וכי שחרור עיר חשובה זו מידי הארגון יסגור את "תיק דאעש" בעיראק (yjc.ir, 8 ביולי 2016).
  • עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, אמר בפגישה עם יו"ר המועצה האסלאמית העליונה של עיראק, סיד עמאר חכים (Seyyed Amar Hakim), שביקר בשבוע שעבר בטהראן, כי איראן תמשיך להגיש סיוע ב"ייעוץ" לעיראק ולסוריה עד להסרתו המוחלטת של איום הטרור. שמח'אני בירך את חכים על המערכה המוצלחת לשחרור העיר אלפלוג'ה וציין, כי שיתוף הפעולה בין איראן, רוסיה, סוריה ו"חזית ההתנגדות" מביא למיגור הטרור גם בסוריה. חכים סקר בפני שמח'אני את ההתפתחויות הפוליטיות והצבאיות האחרונות בעיראק והודה לאיראן על תמיכתה בעיראק במלחמה נגד דאעש. במהלך ביקורו בטהראן נפגש חכים גם עם הנשיא רוחאני ועם שר החוץ, מחמד ג'ואד זריף, וביקר במרכז הדתי בעיר קום (תסנים ניוז, 10 ביולי 2016). 
  • איוב פאלח חסן אלרביעי(Ayyub Hassan Faleh al-Rubaie) המכונה אבו-עזראא'יל (Abu-Azrael), אחד המפקדים הבולטים במיליציות השיעיות העיראקיות, ביקר בשבוע שעבר באיראן. בריאיון עיתונאי הביע אבו-עזראא'יל את הערכתו הרבה לאיראן ואמר, כי כאשר הוא מבקר באיראן, אין הוא חש זר. הוא ציין, כי האימפריאליזם הבריטי ניסה במשך מאות שנים לזרוע סכסוכים ועוינות בין העמים באיראן ובעיראק, אך מאמצים אלה כשלו והאיראנים ניצבים כיום כתף אל כתף לצד העיראקים במלחמתם בטרור. הוא העלה על נס את מאבקם המשותף של משמרות המהפכה, המיליציות העיראקיות והלוחמים האפגאנים הפועלים במסגרת חטיבת פאטמיון נגד דאעש ואמר, שהוא גאה להילחם לצד הלוחמים האיראנים והאפגאנים נגד הארגונים ה"תכפיריים". אבו-עזראא'יל הזהיר את ערב הסעודית, כי לאחר שיושלם המאבק נגד דאעש בעיראק ובסוריה, יגיעו הלוחמים גם לתימן וישחררו את המקומות הקדושים בערב הסעודית מידי השליטים הסעודים (פארס, 12 ביולי 2016).
  • סיד חאמד אלג'זאא'רי (Seyyed Hamed al-Jazayeri), מפקד חטיבה במיליציות השיעיות העיראקיות, התייחס בריאיון, שהעניק לאתר האיראני מיזאן (Mizan, 12 ביולי 2016) לפעילות האיראנית בעיראק. אלג'זאא'רי אמר, כי איראן שולחת לסוריה ולעיראק "יועצים", אך מאחר שמדובר בשטח לחימה מצומצם, לא ניתן למנוע מהכוחות האיראנים לקחת חלק פעיל בלחימה.
  • אלג'זאא'רי נשאל לגבי נוכחות קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, בזירת הלחימה בעיראק ואמר, כי סלימאני נוהג להגיע לעיתים לחזית וכי נוכחותו מסייעת להעלות את מורל הלוחמים. נוכחותו בחזית אינה נופלת, לדבריו, בחשיבותה מזו של ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, מכיוון שהוא זה שקובע את אסטרטגיית הלחימה, הוא המשמש כיועץ וכמוציא לפועל המרכזי של כלל הפעולות בשטח והוא בעל הסמכות להוציא ולהחליף כוחות. אלג'זאא'רי ציין, כי סלימאני מאובטח במספר קטן מאוד של שומרי-ראש (לא יותר מאחד או שניים) גם כאשר הוא מסתובב באזורי לחימה מסוכנים. עם זאת, הוא זוכה להגנה מצד כלל הלוחמים בשטח המוכנים להקריב את חייהם למענו. 
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • ח'סרו ערוג' (Khosrow Arouj), יועצו הבכיר של מפקד משמרות המהפכה, מתח בריאיון, שהעניק לסוכנות הידיעות מהר (Mehr, 9 ביולי 2016) לרגל "יום ירושלים העולמי", ביקורת על נכונות הארגונים הפלסטינים, ובהם חמאס, לשאת ולתת עם ישראל. הוא אמר, כי מנהיג המהפכה האסלאמית, איתאללה ח'מיני, הדגיש שלאף אחד אין זכות לשבת לשולחן המשא ומתן עם "המדכא", כלומר ישראל. ערוג' מתח ביקורת גם על המגעים, שחמאס ופתח מנהלים עם תורכיה וערב הסעודית, המקיימות שיתוף פעולה עם ישראל. "חשבנו שחמאס תישא את דגל המאבק נגד ישראל עד לחיסולה, אך כעת אנחנו רואים שהם מדברים אחרת", אמר. ערוג' התייחס גם למעורבות איראן בסוריה ובעיראק ואמר, כי מאבק הלוחמים האיראנים אינו מוגבל בגבולות גיאוגרפיים וכי הכוחות האיראנים יכולים לפעול בכל מקום בעולם בו קיים דיכוי של מוסלמים, מבוסניה ואזרביג'אן ועד אפריקה.
  • בעקבות דברי ערוג', שגונו על-ידי חמאס, פרסמו משמרות המהפכה הודעת הבהרה בה הודגש, כי אין מדובר בעמדה רשמית של משמרות המהפכה. בהודעה נאמר, כי ניסיון המאבק פלסטיני נגד "המשטר הכובש הציוני" מוכיח, כי משא ומתן עם ישראל רק מגביר את הדיכוי נגד הפלסטינים וכי התנגדות היא האסטרטגיה היחידה מול ישראל. ההודעה משבחת את חמאס על מאבקה הנמשך נגד ישראל ומצהירה, כי חמאס עדיין ניצבת בחזית ההתנגדות לציונות בפלסטין. בהודעה הודגש, כי משמרות המהפכה מבטאים את עמדותיהם אך ורק במסגרת גילויי דעת רשמיים או באמצעות מפקד משמרות המהפכה, נציג המנהיג במשמרות המהפכה ודוברות הארגון וכי כל הצהרה אחרת מבטאת עמדות פרטיות ובלתי-רשמיות (ספאה ניוז, 11 ביולי 2016).