מבט לג’האד העולמי (20-14 ביולי 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

משאית הקירור, ששימשה את המחבל הדורס (טוויטר).

משאית הקירור, ששימשה את המחבל הדורס (טוויטר).

גופות ההרוגים מוטלות בטיילת בניס לאחר הפיגוע (יוטיוב).

גופות ההרוגים מוטלות בטיילת בניס לאחר הפיגוע (יוטיוב).

תעודת תושב של המחבל מוחמד בוהלל (טוויטר).

תעודת תושב של המחבל מוחמד בוהלל (טוויטר).

תמונה מהסרטון שצילם מחמד ריאד לפני הפיגוע (אעמאק, 19 ביולי 2016).

תמונה מהסרטון שצילם מחמד ריאד לפני הפיגוע (אעמאק, 19 ביולי 2016).

הודעת דאעש באנגלית כי מבצע

הודעת דאעש באנגלית כי מבצע "פיגוע הגרזן" בגרמניה הינו חייל של המדינה האסלאמית (חשבון הטוויטר قبلان@gblan1976367953, 19 ביולי 2016).

מימין : המפגע הדוקר עם הגרזן בידו כפי שתועד במצלמות האבטחה. משמאל : זירת האירוע באור יום  (אלאח'באריה אלתונסיה, 18 ביולי 2016).

מימין : המפגע הדוקר עם הגרזן בידו כפי שתועד במצלמות האבטחה. משמאל : זירת האירוע באור יום (אלאח'באריה אלתונסיה, 18 ביולי 2016).

שרידי מיג סורי, שהופל על-ידי דאעש בקרבת הר אלת'רדה, שמדרום לדיר אלזור (חק, 14 ביולי 2016).

שרידי מיג סורי, שהופל על-ידי דאעש בקרבת הר אלת'רדה, שמדרום לדיר אלזור (חק, 14 ביולי 2016).

צבא עיראק בסיוע כוחות שבטיים במבצע לטיהור אזור אלדולאב (אלסומריה, 17 ביולי 2016).

צבא עיראק בסיוע כוחות שבטיים במבצע לטיהור אזור אלדולאב (אלסומריה, 17 ביולי 2016).

עמר הצ'צ'ני (חשבון הטוויטר أبو خطاب البغدادي @Bdady40, 14 ביולי 2016).

עמר הצ'צ'ני (חשבון הטוויטר أبو خطاب البغدادي @Bdady40, 14 ביולי 2016).

קאנטלי במרכז העיר מוצול, ליד בנק, שלדבריו הותקף על-ידי מטוסי הקואליציה (אעמאק, 12 ביולי 2016).

קאנטלי במרכז העיר מוצול, ליד בנק, שלדבריו הותקף על-ידי מטוסי הקואליציה (אעמאק, 12 ביולי 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • במוקד אירועי השבוע עמדו שני פיגועים בצרפת ובגרמניה, שבוצעו ע"י מחבלים בודדים: בטיילת של העיר ניס בוצע פיגוע דריסה, ע"י צעיר צרפתי ממוצא תוניסאי, באמצעות משאית קירור. בפיגוע נהרגו 84 בני אדם וכמאתיים נפצעו. ברכבת שנסעה בקרבת העיר ורצבורג שבבווריה בוצע פיגוע דקירה, ע"י צעיר ממוצא אפגאני, שתקף נוסעים באמצעות גרזן. בפיגוע נפצעו חמישה נוסעים. בשני המקרים נהרגו התוקפים מאש כוחות הביטחון.
  • בשני המקרים קיבל דאעש אחריות על התקיפות.המחבל התוקף בצרפת היה בעל רקע פלילי ובחיי היום-יום שלו היה רחוק מהדת. הצעיר האפגאני בגרמניה צילם עצמו לפני הפיגוע והודיע על כוונתו לבצע פעולת התאבדות נגד "הכופרים". ברשותו נמצא דגל דאעש. להערכתנו בשני המקרים המדובר ב"פיגועי השראה", קרי- פיגועי הרג, שבוצעו ביוזמה עצמית,כהיענות לקריאות דאעש להרוג אזרחים במדינות המערב ("הילחמו בכופרים בארצותיהם").
  • לפני כחודשיים קרא דאעש לתומכיו במדינות המערב לבצע פיגועים שמטרתם להרוג אזרחים ללא אבחנה ("דעו, כי בארצם של הצלבנים…אין דבר כזה שנקרא חפים מפשע…"). בעקבות קריאות דאעש בוצעו שורה של "פיגועי השראה" בצרפת, ארה"ב ואף בישראל. זאת הפעם הראשונה ש"פיגוע השראה" מתבצע  בגרמניה, בה מצוי מאתר גדול של פליטים, שמצאו בה מקלט. 

 

פיגועים בהשראת דאעש

פיגוע דריסה בניס
  • ב-14 ביולי 2016 ביצע מחבל פיגוע דריסה רב נפגעים בטיילת של העיר ניס, שבדרום צרפת. בשעות הערב דהרה משאית קירור לעבר המון חוגגים בעת אירועי יום הבסטיליה. נהג המשאית נסע במהירות לאורך כשני ק"מ בתוך הקהל כשהוא דורס את כל מי שנקרה בדרכו. המחבל ירה מספר פעמים לעבר שלושה שוטרים ליד מלון נגרסקו (Negresco). השוטרים השיבו אש ורדפו אחרי המשאית, אשר הצליח לנסוע עוד כ-300 מ'. השוטרים ירו לעבר המחבל והרגו אותו.
  •  בפיגוע נהרגו 84 בני אדם ו-202 נפצעו, מתוכם 74 עדיין מאושפזים עדיין בבתי חולים (כעשרים מהם פצועים באורח קשה). בתוך המשאית נמצאו כלי נשק דמה מסוג קלצ'ניקוב ו-M-16  וכן רימון. המחבל שכר את המשאית יומיים לפני ביצוע הפיגוע והחנה אותה ברחוב כתשע שעות לפני שהחל את מסע ההרג שלו.
  • מבצע הפיגוע הינו אזרח צרפתי ממוצא תוניסאי בשםמחמד סלמאן לאחוויג' בוהלל, תושב ניס, בן 31, אב לשלושה ילדים. השלטונות התוניסאים דיווחו, כי מחמד בוהלל עזב את תוניסיה בשנת 2005 וביקר בה שוב לפני כארבע שנים. עם בואו לצרפת הוא התחתן עם אזרחית צרפתית ממוצא תוניסאי, שעימה הוא מצוי עתה בהליכי גירושין. הוא עבד כנהג שליח והיה מוכר למשטרה כעבריין בעיקר בעברות רכוש ואלימות. הוא הורשע חמש פעמים. במרץ 2016 נדון לשישה חודשי מאסר בגין שימוש בנשק. לדברי אביו סבל מבעיות נפשיות והיה בטיפול פסיכיאטרי. שמו היה מוכר למשטרה, אך לשירותי הביטחון לא היה עליו מידע, שקשר אותו להקצנה דתית. על פי דיווחים ראשוניים הוא החל להתקרב לדת האסלאם רק כשבועיים לפני הפיגוע וקודם לכן חי חיי הוללות, רחוקים מאמות המידה הדתיות.
  • יומיים לאחר הפיגוע פרסמה סוכנות הידיעות אעמאק של דאעש הודעה לפיה הפיגוע בוצע על ידי "חייל המדינה האסלאמית" כמענה לקריאה לפגוע ב"כופרים" במקומות שבהם הם מתגוררים. עד כה אין בידינו מידע, הקושר את מחמד בוהלל עם דאעש או עם גורמים סלפים-ג'האדיסטים אחרים. יתכן, כי המדובר בפיגוע השראה, קרי- פיגוע שבוצע כהיענות לקריאת דאעש לבצע פיגועים באזרחים מערביים בכל דרך שהיא, כולל ביצוע פיגועי דקירה, דריסה ושריפה.

ב-16 באפריל 2016 פרסם דאעש סרטון בשפה הגרמנית בו קרא דובר דאעש אבו מחמד אלעדנאני לכל מוסלמי מאמין "להרוג את הכופרים: אמריקנים, צרפתים ובעלי בריתם". אלעדנאני ציין בדבריו כי מי שאינו יכול לבצע זאת באמצעות מטען חבלה או ירי, צריך לפעול בדרכים אחרות כמו השלכת אבן, שיסוף גרון, דריסה, שריפת בתים ועסקים (אח'באר דולת אלאסלאם, 16 באפריל 2016).ב-21 במאי 2016 פרסם דאעש קלטת בה נאום של אבו מחמד אלעדנאני. בו הוא קרא לתקוף את הנוצרים ה"צלבנים" ולהרוג בהם אלעדנאני הדגיש, כי אין להרתע מפגיעה באזרחים, משום שבארצות ה"צלבנים" אין חפים מפשע. בדבריו ציין, כי דאעש ימשיך להלחם, גם אם תאבד את אזורי שליטתה בסוריה, בעיראק ובלוב  (יוטיוב, ח'ליפה מבאשר, 21 במאי 2016). האירועים מאז קריאותיו אלו של אלעדנאני מוכיחים, כי הם נפלו על אוזניים קשובות.

 

פיגוע דקירה באמצעות גרזן בקרבת העיר ורצבורג שבבווריה
(תמונת מצב ראשונית)
  • בליל ה-18 ביולי ביצע מחמד ריאד, נער בן 17, פיגוע דקירה באמצעות גרזן (ברשות הנער נמצאה גם סכין). הפיגוע בוצע ברכבת שנסעה כ-16 ק"מ מדרום מזרח לורצבורג, שבבווריה. מבצע הפיגוע הינו צעיר מבקש מקלט מאפגניסטאן, שהיגר לגרמניה לפני כשנתיים והתגורר במוסד לפליטים. שוטרים מקומיים ירו בו למוות לאחר שנמלט מהרכבת לאחר התקיפה. בפיגוע נפצעו  חמישה בני משפחה מהונג קונג. שניים מהם באורח קשה. 14 נוסעים נוספים לקו בחרדה. עדי ראייה מסרו שבעת התקיפה צעק התוקף "אללה הוא אכבר". בחדרו של מבצע התקיפה מחמד ריאד נמצא דגל דאעש ומכתב פרידה שכתב לאביו. דאעש הודיע, כי מבצע הפיגוע הינו חייל במדינה האסלאמית, שביצע את הפעולה בתגובה לקריאות לפגוע במדינות הקואליציה הנלחמות במדינה האסלאמית.
  • סוכנות הידיעות אעמאק של דאעש פרסמה סרטון וידאו (19 ביולי 2016), שצולם לפני הפיגוע ע"י המחבל שזיהה עצמו כמחמד ריאד. בסרטון הוא מסר על כוונתו לבצע את הפיגוע. המחבל ציין בשפה האפגנית (אעמאק פרסמה את הסרטון עם כותרות תרגום לשפה האנגלית) כי הוא "חייל של הח'ליפות האסלאמית". הוא אמר: "אני רוצה לבצע פעולת הקרבה למען אללה בגרמניה. הו כופרים, ברצון אללה, זמנכם עבר. הזמן שבו אתם מגיעים לארצותינו והורגים את הגברים, הנשים והילדים שלנו, עבר…כעת כשהח'ליפות הוקמה בעיראק, בסוריה, ח'ראסאן (קרי, אפגניסטאןפקיסטאן), לוב ותימן, חיילי הח'ליפות יגיעו אליכם, [הם] יטבחו בכם בתוך בתיכם ויכבשו את בתיכם ואת בסיסיכם. אני אטבח בכם בבתיכם וברחובותיכם, ואגרום לכם לשכוח את הפעולה בצרפת [הכוונה לפיגוע הדריסה בניס]. אשחט אתכם בסכין זו [הוא אמר זאת כשהוא מניף את הסכין הנמצאת בידו] ואשסף את גרונכם בגרזן…" הוא קרא למוסלמים להתעורר ולהישבע אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי. הסרטון הסתיים בדברים: "הילחמו בכופרים בארצותיכם" (אעמאק, 19 ביולי 2016).

המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב

  • במהלך השבוע נמשכו התקיפות של מדינות הקואליציה בראשות ארה"ב נגד יעדי דאעש בסוריה ובעיראק. בסוריה התמקדו התקיפות באזורי מנבג', אלרקה, דיר אלזור ואבו כאמל. בעיראק התמקדו התקיפות באזורי מוצול, אלרמאדי, סנג'אר, חבניה, קיארה וקיסיק  (אתר משרד ההגנה של ארה"ב). בעקבות הפיכת הנפל בתורכיה הושהו במשך כיומיים התקיפות האוויריות של הקואליציה הבינלאומית משדה התעופה אינצ'רליק, שבדרום המדינה. ב-17 ביולי 2016 מסר דובר הפנטגון, כי ממשלת תורכיה הודיעה ששדה התעופה  אינצ'רליק חזר לפעילות. בעקבות זאת חודשו התקיפות נגד יעדי דאעש בסוריה ובעיראק משדה התעופה (ניו יורק טיימס, 17 ביולי 2016) .
  • כתב הוושינגטון פוסט חשף מסמך המהווה טיוטת הצעה אמריקאית להסכם תיאום צבאי חדש בין ארה"ב ורוסיה במסגרת המאבק נגד דאעש  ואלקאעדה. על פי ההצעה תוקם מפקדה צבאית בעמאן, שבה אנשי צבא ומודיעין בכירים, שתפקידה יהיה לתאם את המטרות לתקיפה האווירית בסוריה. חיל האוויר של סוריה ימנע מלטוס באזורים הללו (וושינגטון פוסט, 13 ביולי 2016). הרוסים סירבו להתייחס להצעה האמריקאית בציינם, כי יגיבו לאחר הפגישה שתיערך בין מזכיר המדינה של ארה"ב, נשיא רוסיה ושר החוץ הרוסי (סקיי ניוז, 14 ביולי 2016). 

מעורבות רוסיה בלחימה

  • משרדי החוץ הרוסי וההגנה של רוסיה דיווחו, כי שישה מפציצים אסטרטגיים ארוכי טווח מסוג Tu-22M3תקפו יעדים של דאעש מזרחית לעיר תדמור.המטוסים המריאו מבסיס חיל האוויר ברוסיה ולאחר התקיפה שבו לבסיסם. לדברי משרד ההגנה גרמו התקיפות להרס מרכז פיקוד, מחנה צבאי ושני אתרי שאיבת נפט של דאעש. כמו כן נפגעו מספר רב של פעילים (RT, 14 ביולי 2016). יוזכר כי ב-8 ביולי 2016 דיווח משרד ההגנה כי באזור זה הופל מסוק רוסי וכי שני אנשי הצוות שהיו בו נהרגו . דובר הקרמלין הכחיש כל קשר בין התקיפה לבין הפלת המטוס והדגיש, כי לא מדובר בנקמה אלא בפעילות שוטפת המתבצעת בסוריה.

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה בחלב
  • הכוחות הסורים הולכים ומהדקים את הכיתור על העיר חלב אף כי הוא עדיין לא הושלם. באזורים שמצפון לחלב מתנהלת לחימה בין הכוחות הסורים ובעלי בריתם לבין ארגוני המורדים. אחד מארגוני המורדים, תנועת אחראר אלשאם, הודיע על תחילת מערכה להסרת המצור שהטילו הכוחות הסורים על ארגוני המורדים בשכונות שבמזרח חלב (אלעהד, 19 ביולי 2016).
המערכה במנבג'
  • בעיר מנבג' נמשכו הקרבות בין פעילי דאעש לבין לוחמי SDF. דווח, כי לוחמי SDF, המתקדמים למרכז העיר מכיוון מערב, כבשו השבוע מספר שכונות שבקרבת המרכז. נמסר גם כי הם השתלטו על מפקדות דאעש, שהיו ממוקמות בבית חולים בחלקה המערבי של העיר (רויטרס, 19 ביולי 2016). פעילי דאעש משתמשים בירי צלפים ופיצוץ מטענים כדי לבלום את הכוחות המתקדמים. כמו כן פוצץ דאעש כמה מכוניות תופת במנבג' ובאזורים הסמוכים לה, שבשליטת SDF.
  • דאעש טען, כי ב-16 ביולי 2016 הרגו פעיליו 199 לוחמים כורדים במרחב שממזרח לסכר תשרין. על פי ההודעה תקפו פעילי דאעש כמה כפרים, שממזרח ומדרום מזרח לסכר, והסתייעו בחמישה מחבלים מתאבדים (חק, 17 ביולי 2016) בשלב זה אין בידינו עימות לכך. יוזכר, כי אזור סכר תשרין משמש בסיס יציאה למבצע לכיבוש העיר מנבג' ולפעולות של כוחותSDF  ממערב לנהר הפרת.
  • מטוסי ארה"ב והקואליציה הגבירו את התקיפות נגד עמדות דאעש בשכונות המערביות של מנבג'. דובר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב מסר כי במהלך כיבוש העיר מנבג' נפלו כוחות SDFמעל 10,000 מסמכים ו-4.5 טרה בייט  של מידע השייך לדאעש (אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 15 ביולי 2016).
אירועים נוספים
  • באזורים נוספים של סוריה נמשכה הלחימה, אף כי בעצימות נמוכה יחסית. ראויים לציון האירועים הבאים:
  • מרחב דמשק: נמסר כי פעילי ג'בהת אלנצרה החלו לעזוב את מחנה הפליטים אלירמוכ לכיוון אדלב במסגרת הסכם שהושג עם צבא סוריה. הנסיגה אמורה להתבצע בשני שלבים: תחילה יצאו האזרחים ולאחר מכן הלוחמים, שייקחו עימם את הנשק הקל והכבד שלהם (ראי אליום, 12 ביולי 2016). בדיווח נוסף נמסר כי המשא ומתן להוצאת החמושים ממחנה הפליטים אלירמוך עודנו נמשך (דמשק אלא'ן, 19 ביולי 2016).
  • דרום סוריה: במרחב דרעא התנהלו קרבות בין הכוחות הסורים לארגוני המורדים ובתוכם ג'בהת אלנצרה. המועצה הצבאית של העיירה ג'אסם, שבאזור דרעא, דיווחה כי היא עצרה מספר פעילי תאים רדומים של דאעש והחרימה ציוד ואמצעי לחימה. מקורות במועצה מסרו כי בין הציוד שהוחרם היו מטענים וחגורות נפץ (אלדרר אלשאמיה, 16 ביולי 2016). 
  • מרחב דיר אלזור: דאעש טוען, כי ההגנה האווירית שלו הפילה מטוס מיג סורי, באזור הר אלת'רדה, שמדרום דיר אלזור.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

נמשכת מתקפת הטרור והגרילה של דאעש
  • דאעש ממשיך במתקפת הטרור  והגרילה שלו נגד יעדים של העדה השיעית, כוחות הביטחון העיראקים והממשל העיראקי:

 

ב-12 ביולי 2016 התפוצצה מכונית תופת בשכונת אלראשדיה, שבצפון בגדאד. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו לפחות 12 אנשים ו-30 נוספים נפצעו (בי. בי. סי בערבית 12 ביולי 2016). דאעש קיבל אחריות לפיגוע, שלטענתו כוון נגד המליציות השיעיות.

ב-14 ביולי 2016 קיבל דאעש אחריות על פיגוע התאבדות כפול באזור אלתאג'י, שמצפון מערב לבגדאד. הפיצוץ בוצע סמוך לבסיס של צבא עיראק. לטענת דאעש נהרגו בפיגוע 23 חיילים עיראקים (אעמאק, 14 ביולי 2016).

ב-16 ביולי 2016 ארעה סדרה של פיגועים בעיר בגדאד ובסביבותיה. בפיגועים הללו נהרגו שישה בני אדם ו-17 נפצעו. אחד הפיגועים היה פיצוץ מטען חבלה בשוק באזור אלתאג'י.

טיהור מחוז אלאנבאר
  • ב-17 ביולי 2016 פתח צבא עיראק במבצע לטיהור אזור אלדולאב, כעשרים ק"מ מצפון מערב לעיר הית, השוכנת על גדות הפרת. במבצע מסתייע צבא עיראק בכוחות שבטיים מקומיים ובמטוסי מדינות הקואליציה (אלסומריה, 17 ביולי 2016). ב-18 ביולי 2016 הודיע צבא עיראק, כי האזור שוחרר (אלסומריה, 18 ביולי 2016). העיר הית נכבשה ע"י הכוחות העיראקים ב-8 באפריל 2016. אזור אלדולאב שימש כנראה עבור דאעש כבסיס התארגנות ויציאה לפיגועים.

 

חצי האי סיני

כוחות הביטחון המצריים, בסיוע מסוקי קרב, המשיכו לפעול נגד פעילי דאעש בצפון סיני. השבוע התמקדה הפעילות בעיר אלעריש. כמו כן דווח על פריסה מוגברת של כוחות ביטחון בשכונת אלכות'ר באלשיח' זויד. בעקבות הפיגוע בניס הועלתה רמת הכוננות בחצי האי סיני ונסגר הציר המרכזי המחבר בין צפון סיני לדרום כדי למנוע חדירת פעילי טרור. במספר מוקדים נוספים הוקמו מחסומים ובוצעו בדיקות ביטחוניות וחיפושים (אלוטן, 14 ביולי 2016). פעילי דאעש בחצי האי סיני המשיכו בפעילות גרילה נגד כוחות הביטחון המצריים בעיקר באמצעות הנחת מטענים וירי צלפים.

התנהלות המדינה האסלאמית

הריגת מפקד צבאי בכיר של דאעש
  • ב-13 ביולי 2016 פרסמה סוכנות הידיעות אעמאק של דאעש הודעה רשמית על מותו של עמר הצ'צ'ני, המפקד הצבאי הבכיר של דאעש. על פי ההודעה הוא נהרג כאשר השתתף בקרבות באזור העיר מוצול. בהודעה לא נמסר מתי הוא נהרג (אעמאק, 13 ביולי 2016).
  •  יוזכר, כי בתחילת מרץ 2016 הודיע צבא ארה"ב שעמר הצ'צ'ני נהרג בתקיפה אווירית בעיר שדאדי, דרומיתלאלחסכה (שנפלה לידי הכוחות הכורדים). על פי גרסת מרכז המעקב לזכויות אדם שרד עמר הצ'צ'ני את התקיפה אך נפצע באורח קשה ונלקח לבית חולים באלרקה (המרכז הסורי לזכויות אדם; אלערביה, 13 במרץ 2016). לא ברור לנו האם עמר הצ'צ'ני מת כתוצאה מפצעיו בתקיפה הקודמת, או האם מדובר באירוע חדש.
  • מכל מקום, מותו של עמר הצ'צ'ני מהווה פגיעה קשה בצמרת הפיקוד הצבאי של דאעש.עמר הצ'צ'ני היה פעיל ג'האד צ'צ'ני מגיאורגיה. הוא עמד עד סוף 2013 בראש יחידה צבאית מובחרת בשם "צבא המהגרים", שהייתה מזוהה עם ג'בהת אלנצרה. בתחילת 2014 הוא ערק לשורות דאעש ומונה לשמש כמפקד האזור הצפוני של סוריה. בתחילה התמקדה פעילותו באזור חלב אולם במחצית הראשונה של 2014 התרחבה פעילותו מזרחה למרחב המשתרע עד לדיר אלזור. מאוחר יותר דווח, כי הוא שימש כראש המטה של המועצה הצבאית של המדינה האסלאמית. מקורות אמריקאים כינו אותו "שר המלחמה" של דאעש.

 

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
נמשכת הלחימה בסרת
  • נמשכת הלחימה בין כוחות ממשלת ההסכמה לבין דאעש בשכונות שונות בעיר סרת. אחד ממוקדי הקרבות הינו מרכז הכנסים וואגדוגו המשמש כמפקדת דאעש בסרת. השבוע נהדפה ההתקפה על מרכז הכנסים ע"י פעילי דאעש, שהסתייעו בירי צלפים ובירי פצצות מרגמה. כמו כן ניסה דאעש לפוצץ כמה מכוניות תופת, בחלק מהמקרים ללא הצלחה (ליביא אלח'בר, 15 ביולי 2016; פורטל אלוסט, 16 ביולי 2016). על פי לשכת ההסברה של המבצע גורסות הערכות מודיעין, כי בסרת מצויים כשלוש מאות פעילי דאעש (סוכנות AKI,13 ביולי 2016).

פעילות תודעתית

דאעש עושה שימוש תעמולתי בעיתונאי בריטי חטוף על מנת לגנות את הפצצות הקואליציה
  • ב-12 ביולי 2016 פרסמה אעמאק, זרוע ההסברה של דאעש, סרטון תעמולה בו הופיע העיתונאי הבריטי החטוף ג'ון קאנטלי (שבעבר נעשה בו שימוש לצרכי תעמולה). בסרטון הופיע קאנטלי סמוך להריסות באוניברסיטת מוצול, ובאחת השכונות של מוצול, וגינה את תקיפות האוויריות של מדינות  הקואליציה הבינלאומית ואת מה שכינה הרג האזרחים (אעמאק, 12 ביולי 2016).