ניתוח “פיגועי ההשראה”, שהתבצעו בשם דאעש במדינות המערב


מלחמת דת נוסח דאעש: עמוד השער של הגיליון האחרון של ביטאון דאעש "דאביק" בשפה האנגלית. בתמונה נראה חייל של הח'ליפות האסלאמית שובר צלב בראשה של כנסייה . כותרת הגיליון "לשבור את הצלב" ("דאביק" מס' 15 , יולי 2016). בחודש יולי בוצע "פיגוע השראה" ראשון מסוגו בכנסייה בעיירה סנט אטיין דה רוברי שבנורמנדי, אשר במהלכו נרצח כומר.
מלחמת דת נוסח דאעש: עמוד השער של הגיליון האחרון של ביטאון דאעש "דאביק" בשפה האנגלית. בתמונה נראה חייל של הח'ליפות האסלאמית שובר צלב בראשה של כנסייה . כותרת הגיליון "לשבור את הצלב" ("דאביק" מס' 15 , יולי 2016). בחודש יולי בוצע "פיגוע השראה" ראשון מסוגו בכנסייה בעיירה סנט אטיין דה רוברי שבנורמנדי, אשר במהלכו נרצח כומר.

מקומם של "פיגועי ההשראה" במתקפת הטרור של דאעש כלפי מדינות המערב

1.   בשנה האחרונה ביצעו דאעש ותומכיו מתקפת טרור רחבת היקף במדינות המערב. מתקפה זאת בוצעה בשדות תעופה, בתי מלון, אתרי תיירות, מועדונים, מוסדות חברתיים, אירועים המוניים  ועוד. היא נועדה להפחיד את תושבי המערב, להרתיע את ממשלות המערב מפני המשך ההתקפות על דאעש ולגרום לנזקים כלכליים. מתקפת הטרור של דאעש נועדה גם להעלות את המוראל של פעילי דאעש ותומכיו ולהסיט את תשומת הלב מהמכות שסופג הארגון בעיראק, סוריה ולוב. עד כה ניתן לקבוע כי במתקפת הטרור של דאעש נגד המערב היו לדאעש לתומכיו הצלחות שמצאו ביטוין בגרימת אבידות רבות (מאות הרוגים ומאות רבות של פצועים), נזקים כלכליים (פגיעה בתעשיית התיירות ובמערכת התעבורה האווירית) ושיבוש חיי היום-יום בערים רבות באירופה.

2.   חלק מהפיגועים, שבוצעו בשנה האחרונה במדינות המערב ובתורכיה, תוכננו ע"י מפקדת דאעש בסוריה. הם היו כרוכים בתהליך סדור של הכנות מבצעיות, לוגיסטיות ומודיעיניות, בהכוונת מפקדת דאעש בסוריה ובמעורבות של תשתיות טרור מקומיות (לעיתים במעורבות של פעילים שהגיעו מסוריה). אולם לצד זאת בוצעו גם פיגועים בהשראת דאעש, ללא הנחייה מהארגון וללא מעורבות ממוסדת שלו בתהליך בחירת היעד וההכנות לפיגוע (להלן יכונו פיגועים אלו: "פיגועי השראה").

3.   הגל הנוכחי של "פיגועי השראה"הינו השני מסוגו. "הגל הראשון" החל לאחר שארה"ב ומדינות הקואליציה החלו בתקיפות מהאוויר נגד דאעש בסוריה ובעיראק (ספטמבר 2014). מרבית הפיגועים בוצעו נגד מדינות חברות הקואליציה ומרביתם במערב אירופה (צרפת). כמו כן בוצעו "פיגועי השראה" בקנדה, ארה"ב, תורכיה ואוסטרליה. מרבית הפיגועים הללו היו פיגועי ירי, דריסה או תקיפה באמצעות סכין או גרזן. רמת קטלניותם של "פיגועי ההשראה" בגל הראשון, התהודה שקיבלו והאבידות שגרמו בעטיים נפלו בהרבה מאלו, אשר התבצעו בחודשיים האחרונים[1].

4.   "פיגועי ההשראה" של הגל הראשון היו הביטוי המרכזי באותה עת של המענה של דאעש לתקיפות מדינות המערב. הדבר נבע כנראה מהקושי של דאעש לבצע בשלב הראשון פעולות יזומות מורכבות יותר, הדורשות הכנות מבצעיות, מודיעיניות ולוגיסטיות. אולם בשנה האחרונה, משהבשילו היכולות המבצעיות והוקמו תשתיות טרור במדינות מערב אירופה, הפכו הפיגועים של דאעש למתוכננים ומורכבים יותר. מתקפת הטרור משולבת בפאריס, שהיעד המרכזי שלה היה תיאטרון הבטקלאן (13 בנובמבר 2015), נתנה את האות לגל של פיגועי הרג מתוכננים ומורכבים: בעקבות הפיגוע בפאריס ביצע דאעש שורה של פיגועים, בנמל התעופה בבריסל ובתחנת המטרו של בריסל בצד פיגועי ההתאבדות בנמל התעופה ובאתרי תיירות באיסטנבול.

5.   עם זאת בחודשיים האחרונים ניכרה תנופה מחודשת ב"פיגועי ההשראה".אין עדיין בידינו בשלב זה בסיס נתונים רחב דיו כדי לנתח לעומק דפוס פעולה זה. אולם מניתוח הגל הנוכחי של "פיגועי ההשראה", עולים כמה מאפיינים בולטים: המדובר ביוזמות של פעילים בודדים (במרבית המקרים) או של זוגות (במקצתם); מבצעי הפיגועים הינם מוסלמים צעירים, אשר נחשפו באופן שטחי לאידיאולוגיה של דאעש או לקריאות של דאעש לבצע פיגועים נגד מדינות המערבמרבית הפיגועים בוצעו בערי שדה ולא בערי הבירה או בערים גדולות במערב. האינטרנט והרשתות החברתיות היו הפלטפורמה המרכזית שבאמצעותה הופצומסרי התעמולה של דאעש, אשר נפלו על אוזן קשובה בקרב צעירים, גם בקרב כאלו המנהלים אורח חיים חילוני לחלוטין.

 

קריאת דאעש לביצוע פיגועים במדינות המערב
6.   בחודשים אפריל ומאי 2016 יצא דאעש בקמפיין, שבו קרא דובר הארגון לתומכיו לבצע פיגועים נגד אזרחים, המתגוררים במדינות המערב (ארצות ה"צלבנים"). הרקע לקמפיין הנוכחי הינו להערכתנו הרצון להרתיע את מדינות המערב ובו בזמן להעלות את המורל של תומכיו על רקע המפלות, שספג דאעש "במדינות הליבה" (עיראק וסוריה). להערכתנו, הגל השני של "פיגועי ההשראה" שאב השראתו מקמפיין זה.


 

7.   במסגרת זאת בלטו שתי קריאות של אבו מחמד אלעדנאני דובר דאעש:

א.  ב-16 באפריל 2016, קרא אלעדנאני לכל מוסלמי מאמין "להרוג את הכופרים: אמריקאים, צרפתים ובעלי בריתם". הוא ציין, כי כל מי שאינו יכול לבצע זאת באמצעות מטען חבלה או ירי, חייב לפעול בדרכים אחרות כגון השלכת אבן, שיסוף גרון, דריסה, שריפת בתים ועסקים (אח'באר דולת אלאסלאם, 16 באפריל 2016).

קריאתו של אלעדנאני למוסלמים בשפה הגרמנית להרוג את "הכופרים" צרפתים, אמריקאים, ובעלי בריתם בכל אמצעי אפשרי. משמאל תמונתו של דובר דאעש אבו מחמד אלעדנאני (אח'באר דולת אלח'לאפה, 16 באפריל 2016).
קריאתו של אלעדנאני למוסלמים בשפה הגרמנית להרוג את "הכופרים" צרפתים, אמריקאים, ובעלי בריתם בכל אמצעי אפשרי. משמאל תמונתו של דובר דאעש אבו מחמד אלעדנאני (אח'באר דולת אלח'לאפה, 16 באפריל 2016).

ב.  ב-21 במאי 2016, השיק אבו מחמד אלעדנאני קמפיין איומים חדש (במספר שפות וביניהן אנגלית, צרפתית וגרמנית). הוא קרא לתומכי הח'ליפות האסלאמיות באירופה ובאמריקה לתקוף את הנוצרים "הצלבנים" ולהרוג בהם בהדגישו, כי אין להירתע מפגיעה באזרחים, משום שבארצות "הצלבנים" אין חפים מפשע: "דעו, כי בארצם של הצלבנים… אין חסינות לדם ואין דבר כזה שנקרא חפים מפשע… דעו כי פגיעה שלכם במה שמכונה אזרחים רצויה ומועילה לנו יותר, משום שהיא מכאיבה להם יותר".

8.      בראייה לאחור ניתן לקבוע, כי קריאותיו של אבו מחמד אלעדנאני למוסלמים במדינות המערב נפלו על אוזניים קשובות וכי הייתה להם השפעה על מבצעי "פיגועי ההשראה".מאז ועד היום בוצעו שמונה "פיגועי השראה" במשך פרק זמן של כחודשיים (מאמצע יוני 2016 ועד לתחילת אוגוסט). מרבית הפיגועים בוצעו בצרפת ומקצתם בארצות מערביות נוספות (גרמניה, צרפת, בלגיה, ארה"ב, ישראל)דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגועים הללו וברשות מבצעיהם נמצאו חומרים (כולל הקלטות שבוצעו לפני הפיגוע). המעידים על זיקתם לדאעש, ובכמה מקרים גם על ההשראה שקיבלו מפניותיו של אלעדנאני (תיאור "פיגועי ההשראה" ראו נספח). ביולי 2016 יצא לאור גיליון חדש של "דאביק", הביטאון הרשמי של דאעש באנגלית. רוב הגיליון  מוקדש להאדרה של הפיגועים, שבוצעו לאחרונה במדינות המערב ומבצעיהם ובקריאה לביצוע פיגוע נוספים.

 

פרופיל מבצעי "פיגועי ההשראה" בגל הנוכחי

9.      בעבודה זו נותחו שמונה פיגועים שבוצעו בחודשיים האחרונים במדינות המערב בעקבות קריאתו של אלעדנאני:

א.  פיגוע דקירה סמוך לתחנת משטרה בעיר שארלרואה, שבבלגיה, אשר בוצע באמצעות מצ'טה (6 באוגוסט 2016).

ב.  שיסוף גרונו של כומר בכנסייה בעיירה סנט אטיין דה רוברי בנורמנדי, שבצפון צרפת  (26 ביולי 2016).

ג.  פיגוע התאבדות במסעדה בעיר אנסבך, שבדרום גרמניה (25 ביולי 2016            ).

ד.  פיגוע בנוסעי רכבת באמצעות גרזן ברכבת מדרום מזרח לורצבורג, שבגרמניה (18 ביולי 2016 ).

ה.  פיגוע דריסה בחגיגות יום הבסטיליה בניס, שבדרום צרפת (14ביולי 2016).

ו.   רצח קצין משטרה צרפתי ובת זוגו בעיירה מגננויל (Magnanville), כחמישים ק"מ מפאריס (13 ביוני 2016)

ז.  הרג המוני במועדון של הקהילה הגאה באורלנדו, שבפלורידה (12 ביוני 2016).

 ח.  פיגוע ירי במתחם שרונה בלב ת"א ע"י שני מחבלים מאזור חברון (8 ביוני 2016).

10.   בחינת הפרופיל של עשרה מחבלים, שהשתתפו ב"פיגועי ההשראה" הללו, מעלה את הממצאים הבאים:

א.  רקע סוציו-אקונומי:

1)   רוב מבצעי הפיגועים הם צעירים רווקים בגילאי 29-17.יוצאי דופן הינם, מבצע הפיגוע בניס (בן 31, אב לשלושה ילדים) ומבצע הפיגוע בשארלרואה (בן 33). רובם הגדול הם בני דור שני/שלישי למהגרים מצפון אפריקה (הפיגועים בצרפת) או כאלה שמוצאם מסוריה, פקיסטאן ומאפגניסטאן (הפיגועים בגרמניה וארה"ב). שניים  ממבצעי הפיגועים היו פליטים (גרמניה), שטרם קיבלו אישור שהייה קבוע.אחדמהם (בלגיה) שהה במדינה באופן בלתי חוקי.

2)   לרובם של המבצעים היה עבר פלילי והם ישבו בעבר בבית הכלא על עבירות שונות. חמישה מהם (צרפתים) היו במעקב השלטונות אך לא נמצא עליהם די חומר מפליל כדי לעצור אותם. גם מבצע הפיגוע בארה"ב נחקר בעבר על ידי ה-FBIאולם לא נמצא צורך להמשיך ולעקוב אחריו.  

            ב.  מוטיבציה לביצוע הפיגוע:

1)   רובם של המפגעים לא נהלו אורח חיים אסלאמי אדוק. נהפוך הוא, שכנים ומכרים של רובם סיפרו כי הם חיו חיים רגילים והיו לבושים כחילוניים. לפחות במקרה אחד (הפיגוע בניס) העלתה המשטרה חשד כי בהוראת דאעש ניהל המפגע כלפי חוץ אורח חיים חילוני כדי שלא לעורר את תשומת הלב של כוחות הביטחון[2]. מכרים של אחד המפגעים בנורמנדי הבחינו בהקצנה אסלאמית שעבר כשבועיים לפני ביצוע הפיגוע אולם איש מהם לא התריע על כך (זהו פרק זמן קצר ביותר המקשה מאוד על איתור מבצע הפיגוע).

2)   נראה כי מבצעי הפיגועים הושפעו מסרטוני תעמולה רבים, שהופצו בשפות השונות, באינטרנט וברשתות החברתיות, המעודדים לבצע פיגועים במדינות שבהן הם מתגוררים (במקום להצטרף ללחימה בסוריה ובעיראק),כמה מהם השתמשו בסרטים שהקליטו טרם הפיגועים בטרמינולוגיה השאובה מהקריאות של אלעדנאני, דובר דאעש. קריאות אלו נפלו על אוזן קשבת של צעירים, שנשבו בקסמו של רעיון המדינה האסלאמית ללא העומק של תפיסת העולם הסלפית-ג'האדיסטית העומדת מאחורי רעיון הקמת המדינה האסלאמית.

             ג.  היעדר עבר של לחימה בשורות דאעש:לאף אחד מהמפגעים לא היה עבר של לחימה בשורות דאעש בסוריה או בעיראק. מבין כל המבצעים רק אחד (אחד ממבצעי רצח הכומר בנורמנדי) ניסה ללא הצלחה להגיע לסוריה כדי להילחם בשורות דאעש. מבצעי "פיגועי ההשראה"היו איפא נעדרי ניסיון צבאי ועשו במרבית המקרים את ההכנות לפיגוע בכוחות עצמם. הסיבה לכך עשויה להיות, להערכתנו, העדפת דאעש להשתמש בפעילים, שחזרו למדינות האם שלהם, לשם פיגועים מתוכננים ומורכבים יותר ולא לשם "פיגועי השראה".

ד.  אופן ביצוע הפיגוע (מודוס אפרנדי):

1)   ברוב המקרים נעשה ניסיון לבצע את הפיגועים במקומות הומי אדם כדי לגרום לנפגעים רבים ככל האפשר.

2)   רוב הפיגועיםלמעט שניים (הפגוע בניס והפגוע בשרונה ) בוצעו באמצעים זמינים (סכין, גרזן, מצ'טה). פיגועים שבוצעו לא הצריכו הכנות מורכבות ולא היו תלויים בסיוע מבחוץ.

3)   הפיגוע בניס והפיגוע בשרונההצריכו מעטפת לוגיסטית כלשהי וסיוע של גורמים נוספים למבצעי הפיגועים. לא ידוע על סיוע שניתן למבצעי הפיגועים ע"י תשתית מקומית של דאעש. ככל הנראה הם הסתייעו בגורמים מקומיים, שלא היו קשורים בהכרח לתשתיות דאעש.

4)   נראה שרוב המחבלים לא תכננו זמן רב מראש את יעדי התקיפה ולפחות בחלק מהפיגועים היה מימד של ספונטניות. המחבלים העדיפו לפעול במרבית המקרים במקומות מוכרים להם סמוך למקום מגוריהם (למעט מבצעי הפיגוע בשרונה, שפעלו במקום מרוחק מאזור מגוריהם).

ה.  מקום הפיגועים: שלושה פיגועים בוצעו בצרפת, שני פיגועים בגרמניה, ופיגוע אחד בבלגיה, ארה"ב וישראל. בולטת העובדה שכמעט כל הפיגועים בוצעו בערי שדה ולא בערי הבירה או ערים גדולות (הפיגוע בלב ת"א הינו יוצא דופן). הפיזור הרב של המקומות בהם בוצעו "פיגועי ההשראה" במדינות מערב אירופה מהווה גורם נוסף המקשה על ההערכות המוקדמת נגדם.

ו.   שבועת אמונים לדאעש: רובם של המבצעים נשבעו אמונים לדאעש כאקט מקדים לביצוע הפיגוע סמוך מאד למועד ביצועו או במהלכו. לא אותרו שבועות אמונים לדאעש של מבצע הפיגוע בארה"ב ושל שני מבצעי הפיגועים בשרונה.

ז.  קבלת אחריות: על כל הפיגועים (למעט הפיגוע בישראל) קיבל דאעש אחריות פומבית גם כאשר לא הוכח קשר ישיר בין המפגע לדאעש (הפיגוע בניס, הפיגוע בארה"ב). הניסוחים של הודעות קבלת האחריות היו דומים ונעשה בהן שימוש בטרמינולוגיה שהופיעו בקריאות אלעדאני לפגוע במדינות המערב.

ההתמודדות עם "פיגועי ההשראה"
11.   תופעת "פיגועי ההשראה" מציבהאתגר ייחודי, בעל מאפיינים חדשים בפני שירותי ביטחון של מדינות המערב. זאת משום שמבצעי הפיגועים פועלים באופן עצמאי, ספונטאני, בפיזור גיאוגרפי רב, וללא תמיכה לוגיסטית, מודיעינית או מבצעית של מפקדת דאעש או תשתיות דאעש. יתרה מזאת, מבצעי הפיגועים אינם מגיעים מבחוץ אלא הם אזרחי המדינות שבהן הם פועלים, הם דוברים את שפתם וקל להם להיטמע בקרב האוכלוסייה המקומית. כל אלה מחייבים גיבוש מתודולוגיות מודיעיניות חדשות, איסופיות ומחקריות, כדי  לתת מענה לאתגר זה.

 

12.   אולם הקושי הניצב בפני מדינות המערב אינו מצטמצם רק לתחומי המודיעין והאבטחה. שכן מתקפת הטרור של דאעש, ו"פיגועי ההשראה" בכולל זה, מציבים אתגר פוליטי, חברתי וחקיקתי, במיוחד בפני מדינות מערב אירופה, המחייב בחינה יסודית מחודשת של יחסיהם עם הקהילות המוסלמיות המתגוררות במדינות המערב. בהתמודדות עם אתגר זה צף ועולה המתח המובנה שבין צרכי הלחימה בטרור לבין השמירה על זכויות הפרט. מתח מובנה זה בולט במיוחד במדינות מערב אירופה והוא מקשה על מתן מענה אפקטיבי למתקפת הטרור של דאעש.

[1] פרוט ראו  פרסום מרכז המידע מ-8 במרץ 2015: "הערכה ראשונית של תוצאות המערכה הבינלאומית נגד דאעש".
[2]. דאעש הוציא חוברת הדרכה המיועדת למוסלמים באירופה בה הוראות כיצד לנהוג כלפי חוץ כדי שלא לעורר חשד. חוברות מעין אלו נגישות באינטרנט למבצעי "פיגועי ההשראה".