מבט לג’האד העולמי (17-11 באוגוסט 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

מפציץ אסטרטגי רוסי תוקף יעד של דאעש בדיר א-זור ( אתר משרד ההגנה הרוסי, 15 באוגוסט 2016)

מפציץ אסטרטגי רוסי תוקף יעד של דאעש בדיר א-זור ( אתר משרד ההגנה הרוסי, 15 באוגוסט 2016)

עימותים בדרום מערב חלב. ירי רקטות וטנקים של צבא סוריה לעבר לוחמי

עימותים בדרום מערב חלב. ירי רקטות וטנקים של צבא סוריה לעבר לוחמי "צבא אלפתח" בדרום מערב חלב (סאנא, 12 באוגוסט 2016).

ירי ארטילרי של צבא אלפתח, לעבר עמדות מיליציות הנאמנות למשטר הסורי במפעל המלט אלשיח' סעיד, שבדרום חלב, בקרבת שכונת אלראמוסה.

ירי ארטילרי של צבא אלפתח, לעבר עמדות מיליציות הנאמנות למשטר הסורי במפעל המלט אלשיח' סעיד, שבדרום חלב, בקרבת שכונת אלראמוסה.

מכונית תופת של צבא אלפתח, שחדרה לעמדות המיליציות הנאמנות למשטר הסורי בשכונת ג'מעית אלזהראא'.

מכונית תופת של צבא אלפתח, שחדרה לעמדות המיליציות הנאמנות למשטר הסורי בשכונת ג'מעית אלזהראא'.

גילויי שמחה עם שחרור העיר מנבג' משליטת דאעש. מימין: צעירה מעשנת.

גילויי שמחה עם שחרור העיר מנבג' משליטת דאעש. מימין: צעירה מעשנת.

לחימה של דאעש נגד צבא עיראק והמיליציות המסייעות לו מדרום לאלקיארה (חק, 13 באוגוסט 2016).

לחימה של דאעש נגד צבא עיראק והמיליציות המסייעות לו מדרום לאלקיארה (חק, 13 באוגוסט 2016).

אינפוגרף המציג את המצב בסרת ואת התקדמות הכוחות הנלחמים בדאעש בתום הקרבות  (חשבון הטוויטר של מרכז ההסברה של מבצע

אינפוגרף המציג את המצב בסרת ואת התקדמות הכוחות הנלחמים בדאעש בתום הקרבות (חשבון הטוויטר של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות",11 באוגוסט 2016).

כוחות ממשלת ההסכמה במתחם מרכז הכנסים וואגדוגו, ששימש כמפקדת דאעש בסרת.

כוחות ממשלת ההסכמה במתחם מרכז הכנסים וואגדוגו, ששימש כמפקדת דאעש בסרת.

דגל לוב מונף במרכז הכנסים (חשבון הטוויטר של מרכז ההסברה של מבצע

דגל לוב מונף במרכז הכנסים (חשבון הטוויטר של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 10, 12 באוגוסט 2016).

חאפט' סעיד ח'אן, מי שהיה מנהיג מחוז ח'ראסאן של דאעש באפגניסטאן (חשבון הטוויטרPajhwok Afghan News@pajhwok, 13 באוגוסט 2016).

חאפט' סעיד ח'אן, מי שהיה מנהיג מחוז ח'ראסאן של דאעש באפגניסטאן (חשבון הטוויטרPajhwok Afghan News@pajhwok, 13 באוגוסט 2016).

הפעיל הג'האדיסט התוניסאי מעז בן עבד אלקאדר אלפזאני מפקד התארגנות דאעש באזור מילאנו  (רוסיה אליום, 14 באוגוסט 2016).

הפעיל הג'האדיסט התוניסאי מעז בן עבד אלקאדר אלפזאני מפקד התארגנות דאעש באזור מילאנו (רוסיה אליום, 14 באוגוסט 2016).

אהרון דרייבר (חק, 12 באוגוסט 2016).

אהרון דרייבר (חק, 12 באוגוסט 2016).

הודעת דאעש על פיגוע שבוצע נגד משטרת קנדה על-ידי

הודעת דאעש על פיגוע שבוצע נגד משטרת קנדה על-ידי "אחד מחיילי המדינה האסלאמית" (אעמאק, 12 באוגוסט 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • במוקד אירועי השבוע עמד שחרורה של העיר מנבג', שממערב לפרת, בקרבת הגבול הסורי-תורכי. שחרורה של העיר לאחר מערכה, שהחלה ב-31 במאי 2016, מהווה מכה נוספת לדאעש, אשר שטחי שליטתו בסוריה ובעיראק הולכים ו"מתכווצים". אובדן העיר יקשה על הקשר הלוגיסטי של דאעש עם העולם החיצון והוא מעמיד בסכנה מאחזים נוספים של הארגון בקרבת הגבול התורכי (ג'ראבלוס, אלבאב, אלראעי).
  • במרחב חלב נכשל ניסיון הכוחות הסוריים, בסיוע אווירי רוסי, לכבוש מחדש את המסדרון הלוגיסטי, שארגוני המורדים הצליחו לפתוח בדרום העיר. הקרבות באזור חלב, ובעיקר בדרומה ובצפון מערבה נמשכים, בהשתתפות ארגון חזית פתח אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר), הלוחם לצידם של ארגוני המורדים.
  • המערכה נגד דאעש נחלה השבוע הצלחות גם בזירות אחרות: בלוב מתקרבת הלחימה לשחרורה של העיר סרת מידי דאעש לשלביה הסופיים. ממקורות לוביים נמסר, כי מרבית שכונות העיר שוחררו. השבוע השתלטו הכוחות הלובים, המקבלים סיוע אווירי אמריקאי על מפקדת דאעש, שבמתחם מרכז הכנסים. באפגניסטאן נהרג מושל מחוז ח'ראסאן של המדינה האסלאמית בסיכול ממוקד אמריקאי, שבוצע באמצעות כלי טיס בלתי מאויש.

 

המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב

  • במהלך השבוע נמשכו התקיפות אוויריות של מדינות הקואליציה בראשות ארה"ב נגד יעדי דאעש בסוריה ובעיראק, אף כי בהיקף נמוך יחסית בהשוואה לשבועות הקודמים. בסוריה התמקדו התקיפות באזור העיר מנבג', שכיבושה הסתיים. כמו כן התקיימו תקיפות באזורי אלרקה ודיר אלזור. בעיראק התמקדו התקיפות באזורי ארביל ומוצול. בלוב נמשכו התקיפות האמריקאיות נגד מטרות דאעש בעיר סרת כסיוע לכוחות ממשלת ההסכמה (אתר משרד ההגנה של ארה"ב).
  • הגנרל Sean MacFarland, המפקד היוצא של הקואליציה הבינלאומית למערכה נגד דאעש, סיכם בתדרוך לכתבים את הישגיה של הלחימה עד כה. הוא ציין, כי חלה ירידה משמעותית במספרם ובאיכותם של לוחמי דאעש. גם זרם המתנדבים הזרים לדאעש ירד באופן משמעותי.  לדבריו הוערך בעבר כי לדאעש בין 19,000 ל-25,000 לוחמים אבל כיום מונה כוחו 15,000 – 20,000 פעילים. הוא הוסיף, כי למרות ההצלחות של הקואליציה בסוריה ובעיראק דאעש עדיין מהווה איום (nbcnews, 12 באוגוסט 2016). 

מעורבות רוסיה בלחימה

תקיפות אוויריות בסוריה
  • משרד ההגנה של רוסיה דיווח, כי שישה מפציצים אסטרטגיים רוסיים מסוג Tu-22M3, שיצאו מרוסיה, תקפו במהלך השבוע יעדי דאעש בסוריה:
  • ב-11 באוגוסט 2016 הותקף מתקן נשק כימי של דאעש סמוך לאלרקה (RT, 11 באוגוסט 2016). כשלושים פעילי דאעש נהרגו בתקיפה (AFP, 11 באוגוסט 2016).
  • ב-14 באוגוסט 2016 תקפו המפציצים מטרות דאעש סמוך לדיר אלזור. כתוצאה מהתקיפות נהרגו לוחמים רבים, נהרסו שני מוצבי פיקוד, שישה מחסני תחמושת וכלי רכב (ספוטניק, 14 באוגוסט 2016)..
  • שר ההגנה הרוסי סרגי שוויג דיווח לכלי תקשורת רוסיים, כי ב-16 באוגוסט 2016 המריאו לראשונה מטוסים רוסיים משדה התעופה חמדאן, שבמערב איראן כדי לתקוף מטרות טרור בסוריה. לדבריו המדובר במפציצים אסטרטגיים ארוכי טווח מסוג Tu-22M3ומטוסי תקיפהSu-34, שתקפו מטרות של דאעש וחזית פתח אלשם במחוזות חלב, דיר אלזור ואדלב. בתקיפות הללו נהרסו מתקני פיקוד ומחנות אימונים ונהרגו פעילי טרור רבים (ספוטניק, 16 באוגוסט 2016).
שיתוף פעולה בין תורכיה לרוסיה בלחימה נגד דאעש
  • שר החוץ התורכי מבלוט צ'אבושאוע'לו אמר, כי לתורכיה ולרוסיה עמדות דומות בנושא הלחימה נגד דאעש. לדבריו הקימו שתי המדינות מנגנונים לשיתוף פעולה בין הצבאות, בין שרי החוץ ובין שירותי המודיעין. הוא ציין, כי תורכיה הציעה בעבר לרוסיה לבצע תקיפות משותפות נגד דאעש והוסיף כי וההצעה עדיין תקפה (AFP, 11 באוגוסט 2016). דובר הנשיאות התורכית מסר, כי הוקם קו טלפוני ישיר בין רמטכ"ל צבא רוסיה לרמטכ"ל צבא תורכיה כדי לתאם את התקיפות האוויריות בסוריה (Syrianow, 10 באוגוסט 2016).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה בחלב

ארגוני המורדים הצליחו השבוע לשמור על המסדרון, שנפתח בשבוע שעבר מדרום לחלב, אשר דרכו הועברה אספקה מצומצמת לארגוני המורדים שבעיר. ניסיונות הכוחות הסוריים בסיוע אווירי רוסי מאסיבי לכבוש מחדש את המסדרון המוביל לחלב עלו בתוהו. הקרבות במרחב חלב, ובעיקר בדרום ובצפון מערב, עודם נמשכים, ארגון חזית פתח אלשאם נוטל חלק בקרבות לצידם של ארגוני המורדים.

 

  • מוקד הקרבות המשיכה להיות השכונה אלרמוסה, שבדרום מערב חלב. הכוחות הסורים בסיוע חזבאללה הצליחו להשתלט מחדש על חלקים נרחבים מהשכונה, ולזכות בהישגים "נקודתיים", אולם ללא הכרעה. הצדדים היריבים, כולל פעילי חזבאללה רבים, שהגיעו לסייע לכוחות הסורים, סבלו מאבידות רבות. חלק מאבידות הכוחות הסוריים ותומכיהם נגרמו כתוצאה מפיצוץ מכוניות תופת ע"י ארגוני המורדים.
  • מוקד קרבות נוסף הייתה השכונה ג'מעית אלזהראא', שבחלקה המערבי של חלב. צבא אלפתח, מסגרת-על של ארגוני המורדים, פרץ לשכונה שעליה הגנו המליציות הנאמנות למשטר הסורי בסיוע חזבאללה. נמסר, כי צבא אלפתח השמיד יעדים של המשטר הסורי המצויים בשכונה (אוריינט, 15 באוגוסט 2016).

שכונת ג'מעית אלזהראא' (המכונה גם בשם אלזהראא') ממוקמת בצפון מערב חלב. מתגוררים בה תושבים התומכים במשטר הסורי. נמצאים בה מספר מבני ממשל וצבא סורים כדוגמת היכל המשפט, מטה מודיעין חיל אוויר, בסיס נ"מ, בסיס ארטילריה ומרכז מחקר צבאי.

 

שחרור העיר מנבג'

השבוע הסתיימה המערכה לשחרור העיר מנבג', שהחלה ב-31 במאי 2016. כוחות SDF השלימו את כיבוש העיר, הגם שעדיין נותרו בה כיסי התנגדות אחרונים. עשרות פעילי דאעש נסוגו מהעיר לכוון העיר ג'ראבלוס, שבקרבת הגבול הסורי-תורכי, הנשלטת ע"י דאעש. מזכיר ההגנה האמריקאי אשטון קרטר ברך את הכוחות, ששחררו את מנבג' והוסיף, כי הצלחת המבצע תעמיק את בידודה של אלרקה ותאפשר להשיג את שחרורה של העיר (אתר מחלקת המדינה האמריקאית, 16 באוגוסט 2016).

 

  • כוחות SDF התקבלו בשמחה מופגנת ע"י תושבי העיר,שהיו תחת שלטון דאעש מאז שנת 2014. לדברי שרפאן דרויש, דובר "המועצה הצבאית של מנבג'" , במהלך הלחימה חטפו פעילי דאעש קרוב לאלפיים תושבים (בהם נשים וילדים) מתושבי שכונת אלסרב, שבצפון מנבג', והשתמשו בהם כ"מגן אנושי". טקטיקה זאת של דאעש מנעה לדבריו מכוחות SDF לתקוף את פעילי הארגון (רויטרס, 12 באוגוסט 2016; אלג'זירה, 13 באוגוסט 2016).

נפילת העיר מנבג' מהווה מכה נוספת לדאעש, ששטחי שליטתו בסוריה ועיראק הולכים ו"מתכווצים". אובדן העיר יקשה על הקשר הלוגיסטי שבין ליבת השליטה של דאעש באלרקה ומוצול לבין העולם החיצון, העובר דרך תורכיה. הוא מסמן החלשה נוספת של מעמדו של דאעש בצפון סוריה ומחזק את מעמדם הצבאי, המדיני והתדמיתי של הכוחות הכורדים, המוליכים את ההתקפה נגדו[1].

 

  • ומה הלאה? לאחר כיבוש העיר מנבג' הכריזו כוחות SDFעל כוונתם להקים את "המועצה הצבאית של אלבאב", גוף הכולל לוחמים בני המקום כדוגמת "המועצה הצבאית של מנבג'". זוהי להערכתנו אינדיקציה לכך, שהמטרה האסטרטגית של הכורדים, הכוח הדומיננטי בקרב SDF, הינה להשתלט על מאחזי דאעש שממערב לפרת (ג'ראבלוס, אלבאב, אלראעי) ולקדם ביסוסו של רצף טריטוריאלי כורדי לאורך הגבול עם תורכיה. לכך צפויההתנגדות מצידה של תורכיה, המתנגדת נמרצות להקמת ישות כורדית אוטונומית לאורך הגבול הסורי-תורכי.מנגד, הצהרת מזכיר המדינה האמריקאי קרטר (ראו לעיל) עשויה להעיד, כי בראיית ארה"ב אלרקה "בירת דאעש" בסוריה היא המטרה המועדפת הבאה.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

נמשכות פעולות הטרור והגרילה של דאעש
  • דאעש ממשיך במתקפת הטרור והגרילה נגד השיעים, כוחות הביטחון העיראקים, הממשל העיראקי ותושבים הנמנים על מתנגדי דאעש במחוזות השונים של עיראק:
  • 15 באוגוסט 2016 : בוצע פיגוע התאבדות סמוך לעיר רטבה (מערב מחוז אלאנבאר). עשרים חיילי צבא עיראק נהרגו (אלג'זירה, 15 באוגוסט 2016).
  • 10 באוגוסט 2016: שלושה מחבלים מתאבדים פוצצו שלוש מכוניות תופת במוצב של המשטרה העיראקית באלקאירה, שמדרום למוצול. שני שוטרים נהרגו (אלנשרה, 10 באוגוסט 2016).
  • 9 באוגוסט 2016 – נמסר כי פעילי דאעש שרפו עשרים תושבים עיראקיים באזור כירכוכ בשל סירובם להצטרף לשורות הארגון  (ג'נוביה, 10 באוגוסט 2016).
אזור העיירה אלקיארה
  • צבא עיראק בסיוע הכוחות הכורדיים ממשיכים בלחימה במרחב העיירה אלקיארה, כ-60 ק"מ מדרום למוצול. צבא עיראק הודיע, כי כבש מספר כפרים באזור שהיו בשליטת דאעש וכי לדאעש נגרמו אבידות רבות. דאעש הודיע כי ביצע באזור אלקיארה שלושה פיגועי התאבדות, שניים מהם נגד הכוחות הכורדיים ואחד  נגד צבא עיראק (חק, 14 באוגוסט 2016).
הריגת פעיל דאעש בכיר
  • במסגרת פעולה משותפת של כוחות כורדיים ושל כוח אמריקני מיוחד באזור אלקאא'ם (בקרבת גבול סוריה-עיראק) נהרג סאמי ג'אסם אלג'בורי. ההרוג הינו פעיל בכיר בדאעש, ששימש אחד מאנשי הכספים של הארגון (בי בי סי בערבית, 11 באוגוסט 2016). על פי מקור כורדי היה ההרוג אחראי על משאבי הטבע בדאעש (Kurdistan24, 11 באוגוסט 2016).

חצי האי סיני

  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו בפעילות ביטחונית נרחבת נגד יעדי דאעש בצפון חצי האי סיני: בדרום רפיח נמסר על הריגת פעילי דאעש והרס מכוניות ואופנועים באמצעות תקיפה של מסוקים מהאוויר. באזור אלעריש פשטו כוחות הביטחון על מספר דירות ועצרו פעילים (אלוטן, 14 באוגוסט 2016). באזור אלשיח' זויד הושמדו מספר יעדי דאעש. מנגד, פעילי דאעש בחצי האי סיני המשיכו בפעילות גרילה נגד כוחות הביטחון המצריים בעיקר באמצעות הנחת מטענים וירי צלפים.

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
המערכה לשחרור העיר סרת

המערכה לשחרורה של העיר סרת, שהחלה בסוף מאי 2016, נמצאת עתה כנראה בשלביה הסופיים. בדיווחים ממקורות לוביים נמסר, כי עד כה שוחררו מרבית שכונות העיר. השבוע דיווחה ממשלת ההסכמה, כי הכוחות הלובים השתלטו על מפקדת דאעש, במתחם מרכז הכנסים וואגדוגו (AP, 10 באוגוסט 2016).

 

  • הכוחות הלובים הנלחמים בסרת מקבלים סיוע אווירי אמריקאי מזה כעשרה ימים. עד כה ביצעה ארה"ב למעלה מארבעים תקיפות מהאוויר נגד יעדי דאעש באזור סרת (אתר פיקוד אפריקה של צבא ארה"ב, 15 באוגוסט 2016).בתקשורת האמריקאית דווח, כי בכיריםאמריקאים ולובים מסרו על פריסת כוח עילית אמריקאי בעיר סרת, שיפעל קרקעית לצד לוחמים בריטיים המצויים בה. בכירים אמריקאים מסרו, כי כוח העילית פועל ממרכז מבצעים משולבים בפרברי סרת וכי תפקידו הוגבל אך ורק לתמיכה בכוחות ממשלת לוב (וושינגטון פוסט, 10 באוגוסט 2016).
הלחימה נגד שלוחת דאעש באפגניסטאן ("מחוז ח'ראסאן")
  • גנרל ג'ון ניקולסון  מפקד כוחות ארה"ב ונאט"ו באפגניסטאן, מסר כי כוחות אפגאנים בתמיכה אמריקאית החלו במבצע רחב היקף כנגד דאעש במחוז ננג'רהאר, שבמזרח אפגניסטאן (בקרבת הגבול עם פקיסטאן). במהלך המבצע נהרגו כשלוש מאות מפעילי הארגון, שהינם להערכת ניקולסון כרבע מפעילי דאעש באפגניסטאן (רויטרס, 10 באוגוסט 2016).
  • ארה"ב דיווחה כי בתקיפת כלי טיס לא מאויש, שנערכה ב-26 ביולי 2016 בחבל ננג'רהאר, נהרג חאפט' סעיד ח'אן, מושל מחוז ח'ראסאן של המדינה האסלאמית. יחד עימו נהרגו מפקדים בכירים נוספים בארגון וכמה לוחמים (רויטרס, 12 באוגוסט 2016).  
  • חאפט' סעיד ח'אן נולד בשנת 1972 בפקיסטאן באזור הסמוך לגבול עם אפגניסטאן. הוא למד מדעי האסלאם. לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר 2001 והמערכה של הקואליציה הבינלאומית באפגניסטאן, הצטרף חאפט' ח'אן לתנועת הטאליבאן באפגניסטאן והיה שותף להקמת תנועת הטאליבאן בפקיסטאן (בי בי סי בערבית, 12 באוגוסט 2016; אלערביה, 13 באוגוסט 2016).
  • מחוז חראסאן של דאעש קיבל ב-15 באוגוסט 2016 אחריות להריגת מפקד אמריקאי ושני קצינים בצבא אפגניסטאן. הפיגוע בוצע באמצעות מטען, שהוצמד למכונית בה נסעו בקאבול בירת אפגניסטאן (חק, 15 באוגוסט 2016). העיתון הבריטי דיילי מייל (16 באוגוסט 2016) מסר, כי מקורות אמריקאיים הכחישו את הידיעה וטענו, שהיא שקרית.

פעילות סיכול ומנע

חשיפת התארגנות של דאעש במילאנו
  • בתקשורת האיטלקית נמסר, כי השלטונות הלובים דיווחו לממשלת איטליה על קיומה של התארגנות של דאעש באזור העיר מילאנו. דבר קיומה של ההתארגנות נחשף במסמכים, שנמצאו במפקדת דאעש בעיר סרת (מרכז הכנסים), אשר נפלה לאחרונה לידי הכוחות הלוביים (AFP, 14 באוגוסט 2016).  
  • מנהיג ההתארגנות של דאעש במילאנו הינו מעז בן עבד אלקאדר אלפזאני, המכונה אבו נסים, בן 47, ממוצא תוניסאי. הוא הגיע לאיטליה ב-1989 ויצא לפקיסטאן להילחם בשורות אלקאעדה. הוא נעצר בידי הכוחות האמריקניים ב-2001, הועבר לאיטליה ב-2009, שם זוכה מאשמת גיוס טרוריסטים וגורש לתוניסיה. בשנת 2013 לחם בסוריה משם עבר ללוב. בשנת 2014 הוא הפך למפקד בדאעש בצבראתה שבלוב (france24, 14 באוגוסט 2016; רוסיה אליום, 14 באוגוסט 2016).
  • העיתון האיטלקי קוריירה דלה סרה דיווח, כי מסמכים של דאעש שנמצאו בידי המודיעין הלובי, מעידים על כך שעשרות ואולי מאות פעילי דאעש נמלטו מסרת לאיטליה. בריחתם התבצעה באמצעות סירות מבריחים במסווה של פליטים. נמסר, כי חלק מהפעילים הללו נמצאים באירופה המודיעין הלובי מוכן למסור את שמותיהם לאיטלקיים (ערוץ הטלוויזיה הלובי 218, 13 באוגוסט 2016; The Telegraph, 14 באוגוסט 2016).
סיכול "פיגוע השראה" בקנדה?

ארון דרייבר, קנדי בן 25, נהרג בהיתקלות עם כוחות הביטחון הקנדיים במחוז אונטריו. למשפחתו נמסר כי הוא נהרג כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה במושב אחורי של מונית בה נסע שגרם לפציעתו ולפציעת נהג המונית. ברשותו נמצא מטען נוסף אותו התכוון ככל הנראה לפוצץ )CBC News, 11 באוגוסט 2016). דאעש הודיע, כי אחד מחייליו ביצע פיגוע נגד משטרת קנדה.

 

  • ארון דרייבר (Aaron Driver)  נולד למשפחה נוצרית קנדית והתאסלם לפני מספר שנים. הוא הגיע מרקע משפחתי בעייתי: אמו נפטרה כאשר הוא היה בן שבע. לא היה לו קשר עם אביו, שנישא שנית והתגייס לצבא קנדה. בשנת 2015 דיווח אביו, כי הוא חושש לשלומו מכיוון שהפך למוסלמי והוא עלול  להקצין את דעותיו. ארון דרייבר הסב את תשומת לבה של משטרת קנדה כבר בחודש אוקטובר 2014 בשל ציוצי תמיכה בדאעש, שהעלה בחשבון הטוויטר שלו (אתר רשות השידור הקנדית, 10 באוגוסט 2016).
  • סוכנות הידיעות של דאעש הודיעה, כי "אחד מחיילי המדינה האסלאמית של דאעש, ביצע פיגוע נגד משטרת קנדה" (אעמאק, 12 באוגוסט 2016). נוסח ההודעה של דאעש דומה לנוסחי ההודעות קבלת האחריות של "פיגועי ההשראה" שבוצעו לאחרונה במדינות המערב (גרמניה, צרפת ארה"ב). יתכן איפא, כי המדובר ב"פיגוע השראה" אולם הדבר טעון אימות.

[1] ניתוח המשמעויות של כיבוש מנבג' ראו  פרסום מרכז המידע מ-22 ביוני 2016: ההתקפה על העיר מנבג': תחילת המערכה לשחרור מרחב הגבול הסורי-תורכי מידי דאעש".