מבט לג’האד העולמי (31-25 באוגוסט 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

אבו מחמד אלעדנאני (אלביאן ניוז, 7 בינואר 2016).

אבו מחמד אלעדנאני (אלביאן ניוז, 7 בינואר 2016).

קריאה להרוג את

קריאה להרוג את "הכופרים" - אמריקנים, צרפתים ובעלי בריתם - בכל אמצעי אפשרי. משמאל תמונת דובר דאעש אבו מחמד אלעדנאני (אח'באר דולת אלח'לאפה, 16 באפריל 2016).

כוחות ארטילריה מתנייעת של צבא תורכיה תוקפים עמדות של דאעש בעיר ג'ראבלוס  (חשבון הטוויטר של סוכנות הידיעות אלאנאצ'ול, 23 באוגוסט 2016).

כוחות ארטילריה מתנייעת של צבא תורכיה תוקפים עמדות של דאעש בעיר ג'ראבלוס (חשבון הטוויטר של סוכנות הידיעות אלאנאצ'ול, 23 באוגוסט 2016).

כוחות צבא סוריה החופשי בעיר ג'ראבלוס (חשבון הטוויטר של סוכנות הידיעות אלאנאצ'ול, 24 באוגוסט 2016).

כוחות צבא סוריה החופשי בעיר ג'ראבלוס (חשבון הטוויטר של סוכנות הידיעות אלאנאצ'ול, 24 באוגוסט 2016).

המחבל המכונה אבו עמר הקזחי שפוצץ משאית תופת באזור הערכות של הכוחות הכורדים שמצפון למנבג'.

המחבל המכונה אבו עמר הקזחי שפוצץ משאית תופת באזור הערכות של הכוחות הכורדים שמצפון למנבג'.

מחבל מתאבד של דאעש המכונה אבו חפץ הדמשקאי שפוצץ משאית תופת כנגד מפקדה של כוחות המורדים בקרבת גבול סוריה-ירדן .

מחבל מתאבד של דאעש המכונה אבו חפץ הדמשקאי שפוצץ משאית תופת כנגד מפקדה של כוחות המורדים בקרבת גבול סוריה-ירדן .

אמצעי לחימה של המורדים שנפלו שלל לידי דאעש (חק, 25 באוגוסט 2016).

אמצעי לחימה של המורדים שנפלו שלל לידי דאעש (חק, 25 באוגוסט 2016).

פיגוע ההרג שביצע דאעש בחתונה בעיר עין אלתמר  (חשבון הטוויטר Noor Albaqer@Noor_albaqer, 29 באוגוסט 2016).

פיגוע ההרג שביצע דאעש בחתונה בעיר עין אלתמר (חשבון הטוויטר Noor Albaqer@Noor_albaqer, 29 באוגוסט 2016).

הנפת דגל עיראק באלקיארה על-ידי הכוחות העיראקים, שכבשו אותה מידי דאעש (אלסומריה TV, 25 באוגוסט 2016).

הנפת דגל עיראק באלקיארה על-ידי הכוחות העיראקים, שכבשו אותה מידי דאעש (אלסומריה TV, 25 באוגוסט 2016).

תושבי אלקיארה מקבלים בברכה את חיילי צבא עיראק (חשבון היוטיוב של משרד ההגנה העיראקי, 27 באוגוסט 2016).

תושבי אלקיארה מקבלים בברכה את חיילי צבא עיראק (חשבון היוטיוב של משרד ההגנה העיראקי, 27 באוגוסט 2016).

מחבל המכונה אבו נג'ם העיראקי,

מחבל המכונה אבו נג'ם העיראקי,

מחבל המכונה אבו עמר העיראקי (חק, 28 באוגוסט 2016).

מחבל המכונה אבו עמר העיראקי (חק, 28 באוגוסט 2016).

הוצאתו להורג של עובד משרד הפנים המצרי.

הוצאתו להורג של עובד משרד הפנים המצרי.

תעודת זיהוי של העובד שהוצא להורג  (חשבון הטוויטר Imâd Âd-Dîn Âz-Zânki@At_Tunissi, 26 באוגוסט 2016).

תעודת זיהוי של העובד שהוצא להורג (חשבון הטוויטר Imâd Âd-Dîn Âz-Zânki@At_Tunissi, 26 באוגוסט 2016).

ילדים פעילי דאעש מוציאים להורג לוחמים כורדים באלרקה (חק, 26 באוגוסט 2016).

ילדים פעילי דאעש מוציאים להורג לוחמים כורדים באלרקה (חק, 26 באוגוסט 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • דאעש הודיע באופן רשמי, כי דובר הארגון אבו מחמד אלעדנאני נהרג באזור חלב (30 באוגוסט 2016). ההודעה איימה בנקמה על מותו. מחמד אלעדנאני, המוגדר כ"איש מספר 2" בדאעש, עמד בחודשים אפריל ומאי 2016 מאחורי קמפיין שבו קרא דאעש לתומכיו במדינות המערב לבצע פיגועים נגד אזרחים בדרכים שונות. קמפיין זה עמד ברקע "פיגועי ההשראה", שבוצעו במדינות המערב בחודשים האחרונים. מותו של אלעדנאני מהווה מכה נוספת לדאעש והמשך לסיכולים ממוקדים מוצלחים שביצעו ארה"ב והקואליציה בשנה האחרונה.
  • ובאשר למצב בשטח: גם לאחר כיבוש העיר ג'ראבלוס (24 באוגוסט) המשיכה תורכיה במבצע "מגן הפרת" במרחב שממערב לנהר הפרת. מטרת המבצע, בראייה התורכית, הינה לדחוק את דאעש מקרבת הגבול, להביא לנסיגת הכוחות הכורדים אל המרחב שממזרח לפרת ולבסס מרחב בהשפעה תורכית. כח תורכי (טנקים וכוחות מיוחדים) וכח מארגוני המורדים (בדומיננטיות צבא סוריה החופשי) המשיכו לטהר את האזור הכפרי של ג'ראבלוס ובו בזמן להתקדם מערבה ודרומה (תוך עימותים מקומיים עם פעילי דאעש ולוחמי SDF). בכירים תורכיים התבטאו, כי הכוח התורכי יישאר בסוריה וימשיך לפעול ככל שיידרש, עד שיטוהר אזור הגבול מנוכחות דאעש והכוחות הכורדים.
  • בעיראק השלימו כוחות הביטחון העיראקים את השתלטותם על העיר קיארה, הנמצאת כ-60 ק"מ מדרום למוצול. זוהי מכה נוספת לדאעש ושלב חשוב בהתבססות הכוחות העיראקים במרחב, המתוכנן להיות אזור היציאה למערכה נגד מעוז דאעש בעיר מוצול

 

הריגת מחמד אלעדנאני מבכירי דאעש בסיכול ממוקד

  • גורמי מודיעין בצבא ארה"ב הודיעו, כי אבו מחמד אלעדנאני, דובר דאעש, שנחשב לאיש מס' 2 בארגון, מת לאחר שנפצע בתקיפה אווירית בעיר אלבאב צפונית לחלב(המעוז המשמעותי האחרון של דאעש במרחב שממערב לפרת). במהלך התקיפה פעלו מטוסים תורכיים באזור אולם עדיין לא ברורה זהותם של המטוסים שתקפו את אלעדנאני. אלעדנאני היה במעקב של גורמי מודיעין בארה"ב וממשלת ארה"ב הציעה פרס בשווי של 5 מיליון $ למי שיביא לתפיסתו (cnbc.com, 31 באוגוסט 2016).
  • ב-30 באוגוסט 2016 פרסם מחוז חלב של דאעש הודעה רשמית בה דיווח על מותו של אבו מחמד אלעדנאני. לדברי ההודעה נהרג אלעדנאני בעת שהשתתף בפעולות הצבאיות באזור חלב ההודעה הזהירה, כי הריגתו של אלעדנאני תוביל לנקמה (אתר issdanatשל המדינה האסלאמית, 30 באוגוסט 2016).

 

  • טאה צבחי פלאחה המכונה אבו מחמד אלעדנאני אלשאמי היה פעיל בכיר בדאעש, ממוצא סורי. הוא לחם נגד כוחות צבא ארה"ב בעיראק בהנהגת אבו בכר אלבע'דאדי, נעצר ע"י האמריקאים ושהה בין השנים 2010-2005 בכלא. בתחילת 2013 הוא מונה כאחראי המבצעים של דאעש וכנראה כיהן גם כחבר מועצת השורא של הארגון. אבו אלעדנאני היה האיש, שהכריז ב-29 ביוני 2014 על הקמת הח'ליפות האסלאמית בסוריה ובעיראק. עד למותו שימש אלעדנאני כדובר של דאעש והוא נמנה על בכירי הארגון.
  • באפריל 2016 פרסם דאעש סרטון בשפה הגרמנית בו קרא אבו מחמד אלעדנאני לכל מוסלמי מאמין "להרוג את הכופרים: אמריקנים, צרפתים ובעלי בריתם" (אח'באר דולת אלאסלאם, 16 באפריל 2016). במאי 2016 פרסם אלעדנאני קלטת בה הצדיק את הפגיעה באזרחים. לדבריו אין להירתע מפגיעה באזרחים מכיוון שבארצות הצלבנים אין אזרחים חפים מפשע: "דעו כי בארצם של הצלבנים… אין חסינות לדם, ואין דבר כזה שנקרא חפים מפשע… דעו כי פגיעה שלכם במה שמכונה אזרחים רצויה ומועילה לנו יותר, משום שהיא מכאיבה להם יותר". אין ספק שקריאותיו של אלעדנאני נפלו על אוזניים קשובות והם שימשו כמקור השראה למבצעי פיגועים במדינות המערב, בדגש על מדינות מערב אירופה.

מותו של אלעדנאני מהווה מכה נוספת לדאעששצמרת הפיקוד הבכירה שלו הולכת ומידלדלת. יוזכר כי בחודשים האחרונים גברה האפקטיביות של ההתקפות האוויריות של ארה"ב ובעלי בריתה, להערכתנו בין השאר בשל שיפור משמעותי באיכות המודיעין. הדבר מצא ביטויו בין השאר בעלייה בהיקף הסיכולים הממוקדים של פעילי דאעש ברמת ההנהגה ובדרגי הביניים, בסוריה ובעיראק.

 

המערכה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב

  • במהלך השבוע נמשכו התקיפות אוויריות של מדינות הקואליציה נגד יעדי דאעש בסוריה ובעיראק. בסוריה התמקדו התקיפות באזור מנבג', אלרקה ודיר אלזור. בעיראק התמקדו התקיפות באזורי רמאדי, ארביל ומוצול. ב-25 באוגוסט 2016 ביצעו מטוסי הקואליציה תקיפה נרחבת נגד מפעל לייצור מכוניות תופת של דאעש מדרום למוצול. בלוב נמשכו התקיפות האמריקאיות נגד מטרות דאעש בעיר סרת כסיוע לכוחות ממשלת ההסכמה הנלחמים בעיר (אתר משרד ההגנה של ארה"ב).
הדברות אמריקאית-רוסית
  • מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב נפגשו בז'נבה בניסיון להגיע להסדר בכל הקשור לתיאום התקיפות האווירות בסוריה. הפגישה הסתיימה ללא תוצאות. דווח  כי השניים הסכימו על מספר נושאים השנויים במחלוקת, אולם כמה מהם נותרו עדיין ללא פיתרון. לדברי השניים צוותים טכניים של מומחים נשארו בג'נבה כדי לעבוד על פרטים בנושאים השנויים במחלוקת (ibtimes.co.uk, 27 באוגוסט 2016). שר החוץ הרוסי לברוב ציין, כי במהלך הפגישה בז'נבה העבירה לראשונה ארה"ב לרוסיה רשימה של ארגוני מורדים, אשר הצטרפו להפסקת האש בתיווכה של ארה"ב (RT, 26 באוגוסט 2016). 

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

הלחימה באזור ג'ראבלוס
  • ב-24 באוגוסט 2016 נפלה העיר ג'ראבלוס, שבקרבת הגבול התורכי, לידי ארגוני מורדים סורים וכוח צבא תורכי (שריון וכוחות מיוחדים).מטרת המבצע התורכי, שכונה "מגן הפרת", הינה לדחוק את דאעש מקרבת הגבול ולמנוע הישגים נוספים מהכוחות הכורדים במרחב שממערב לפרת. פעילי דאעש שבג'ראבלוס נסוגו מהעיר ללא התנגדות משמעותית. התקיפות התורכיות בג'ראבלוס וסביבותיה כוונו לא רק לעבר דאעש אלא גם נגד הכוחות הכורדיים הפועלים במסגרת SDF[1]. הלחימה במרחב הכפרי שממערב ומדרום לג'ראבלוס נמשכת.

 

  • גם לאחר כיבוש ג'ראבלוס ממשיכה תורכיה במבצע "מגן הפרת".כוחות תורכיים (טנקים וכוחות מיוחדים) וכוח מארגוני המורדים (בדומיננטיות של צבא סוריה החופשי) המשיכו לטהר את סביבותיה של העיר ג'ראבלוס. במקביל התקדמו הכוחות התוקפים מערבה (לכיוון העיר אעזאז שמצפון לחלב) ודרומה. הם השתלטו על מספר כפרים תוך עימותים מקומיים עם לוחמי SDFופעילי דאעש. המטה הכללי של צבא תורכיה הודיע כי עשרה כפרים נוספים בקרבת העיר ג'ראבלוס טוהרו מחמושים (אלנשרה, 29 באוגוסט 2016). ארגון זכויות אדם סורי דיווח, כי בתקיפות התורכיות נהרגו כמה עשרות אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 28 באוגוסט 2016).
תגובות תורכיה וארה"ב לפעילות בסוריה
  • להלן תגובות נוספות של תורכיה וארה"ב לפעילות בסוריה (סיכום התגובות הראשונות ראו פרסום מרכז המידע מה-25 באוגוסט 2016):
  • תורכיה:
  • נשיא תורכיה טאיפ ארדואן אמר, כי תורכיה תלחם בנחישות בדאעש ובכוחות הכורדים בסוריה. לדבריו ימשך המבצע התורכי בצפון סוריה עד שהטרור יעקר מהשורש (AFP, סוכנות הידיעות אנטוליה, 28 באוגוסט 2016).
  • ראש ממשלת תורכיה בינאלי ילדרים אמר, כי הכוחות התורכיים יישארו בסוריה ככל שיידרשו כדי לטהר את אזור הגבול מפעילי דאעש ומ"גורמים נוספים" (אלערביה, סוכנות הידיעות אנטוליה, 26 באוגוסט 2016).
  • שר ההגנה התורכיאמר, כי מטרת תורכיה היא לטהר את ג'ראבלוס מנוכחות דאעש ולמנוע מהכוחות הכורדיים ליצור רצף בין שתי גדות הפרת.  שר ההגנה אמר, כי תורכיה לא עדכנה את סוריה אודות המבצע אך היא עדכנה את ארה"ב ורוסיה. לדבריו תורכיה לא ביקשה סיוע בלחימה מארה"ב אך ארה"ב הגישה לה סיוע אווירי (סקיי ניוז, 25 באוגוסט 2016).
  • משרד החוץ התורכי הודיע, כי תורכיה ממתינה להבטחה של ארה"ב שלא יישאר שום ארגון כורדי ממערב לנהר הפרת. על פי הודעת המשרד תגובות ארה"ב על מבצע "מגן הפרת" בסוריה אינן מקובלות (conflict news, 30 באוגוסט 2016).
  • ארה"ב
  • פטר קוק, דובר הפנטגון מסר, כי שארה"ב עוקבת אחר העימותים מדרום לג'ראבלוס שם כבר לא קיימת נוכחות של  דאעש. העימותים הללו מתקיימים בין כמה ארגוני אופוזיציה לבין יחידות המזוהות עם SDF. לדבריו המצב הנוכחי אינו מקובל על ארה"ב והיא קוראת לכל הגורמים החמושים לנקוט בכל האמצעים כדי להפסיק את העימותים (ניו יורק טיימס, 28 באוגוסט 2016).
  • אשטון קרטר מזכיר ההגנה של ארה"בקרא לתורכיה להימנע מפגיעה בכוחות SDFלדברי קרטר הכוחות הכורדים (YPG), המהווה חלק מכוחות SDF, החלו לסגת מזרחה לנהר הפרת (Military.com, 29 באוגוסט 2016). מקור אמריקאי התבטא (בעילום שם), כי כל כוחות YPG בצפון סוריה עברו במהלך ה-29 באוגוסט 2916 לצד המזרחי של נהר הפרת(AFP, 29 באוגוסט 2016). אין בידינו אימות לכך ש-SDF  והכוחות הכורדים אכן פינו את אנשיהם מהמרחב, שממערב לפרת.
  • ברט מקגורק השליח המיוחד של ארה"ב לקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש אמר, כי הלחימה של הכוחות התורכיים באזורים בסוריה בהם לא קיימת נוכחות של פעילי דאעש מדאיגה ואינה מתקבלת על הדעת. מקגורק הבהיר כי ארה"ב  פועלת במטרה לרכז את כל המאמצים בלחימה בדאעש (NBCNews, 29 באוגוסט 2016).
המערכה בחלב
  • גם השבוע הצליחו ארגוני המורדים לשמור על המסדרון הלוגיסטי שפתחו מדרום לחלב, דרכו נשמר הקשר עם ארגוני המורדים שממזרח לעיר.העימותים המשיכו השבוע להתמקד באזור בית הספר הטכני של חיל האוויר בשכונה אלראמוסה שבדרום העיר. מטוסים רוסיים תקפו מהאוויר את אזור בית הספר (חלב אליום, 26 באוגוסט 2016).
  • ב-27 באוגוסט 2016 הודיעה חזית פתח אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר), כי אנשיה בלמו ניסיון של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו להתקדם לעבר שכונת אלראמוסה (חשבון הטוויטר جبهة فتح الشام@J_FSham, 27 באוגוסט 2016).
לוחמת גרילה אזור העיר מנבג'
  • גם לאחר כיבוש העיר מנבג' ע"י כוחות SDFממשיכים פעילי דאעש לנהל לוחמת גרילה במרחב הכפרי שבסביבתה. דאעש מסר, כי לאחר עימותים עם כוחות המורדים השתלטו כוחותיו  על מספר כפרים מדרום למנבג' (חלב אליום, 29 באוגוסט 2016). ב-25 באוגוסט 2016 פוצץ עצמו מחבל מתאבד באמצעות משאית תופת באזור הערכות של הכוחות הכורדים מצפון למנבג' . בפיגוע נהרגו ונפצעו עשרים לוחמים כורדים. מחוז חלב של דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע  (חק, 28 באוגוסט 2016).
דרום סוריה
  • בדרום סוריה התנהלו קרבות בין חטיבת שהדאא' אלירמוכ (המזוהה עם דאעש) לבין חזית פתח אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר).הקרבות התנהלו באזור העיירה עין ד'כר, ובאזור סכר סחם אלג'ולאן, מערבית לדרעא (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 28 ו-30 באוגוסט 2016). ב-25 באוגוסט 2016 פרסמו כלי תקשורת המזוהים עם דאעש תמונות בהן נראים פעילי דאעש תוקפים מפקדה של כוחות המורדים בקרבת גבול סוריה-ירדן באמצעות מחבל מתאבד שפוצץ משאית תופת (חק, 25 באוגוסט 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

נמשכות פעולות הטרור והגרילה של דאעש
  • דאעש ממשיך במתקפת הטרור והגרילה האינטנסיבית נגד השיעים, כוחות הביטחון העיראקים, הממשל העיראקי ותושבים, הנתפסים כמתנגדי דאעש, במחוזות השונים של עיראק:
  • 29 באוגוסט 2016– מחבל מתאבד פוצץ עצמו חגורת נפץ במהלך חתונה בעיר עין אלתמר בצפון מחוז כרבלאא' (מעוז השיעים בעיראק). ארבעה מחבלים נוספים ירו אש מנשק קל ויידו רימונים. התוקפים נהרגו בידי כוחות הביטחון העיראקים. בפיגוע נהרגו מאה בני אדם ועשרות רבות נפצעו (סוכנות הידיעות העיראקית, 29 באוגוסט 2016). דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע (אעמאק, 29 באוגוסט 2016).
  • 30 באוגוסט 2016– אירעה סדרה של פיצוץ מטעני נפץ בכמה שכונות בבגדאד ובהם השכונה השיעית מדינת אלצדר. בפיצוצים הללו נהרגו 16 בני אדם ועשרות נפצעו (אלנשרה, קול לבנון, אלמיאדין, 30 באוגוסט 2016).
  • 28 באוגוסט 2016 – 11 חיילי צבא עיראק נהרגו ו-16 נפצעו בפיגוע התאבדות באלאנבאר (אלג'זירה, 29 באוגוסט 2016).
  • 28 באוגוסט 2016 –ששה אזרחים עיראקים הוצאו להורג בעיר מוצול על ידי פעילי דאעש. זאת לאחר שהואשמו בהעברת מידע לכוחות העיראקים ושיתוף פעולה עמם. השישה הוכנסו כפותים לצמיגי משאיות ונשרפו חיים. יצוין כי מאז השתלט דאעש על מוצול (יוני 2014 ) הוצאו להורג אלפי תושבים בתואנות שונות, שהבולטת בהן הינה שיתוף פעולה עם כוחות הביטחון והממשלה העיראקים (אלסומריה, 28 באוגוסט 2016).
  • 25 באוגוסט 2016–נמסר על 18 הרוגים בקרב המשטרה העיראקית והמליציות השיעיות כתוצאה משני פיגועי התאבדות בצפון מזרח אלרמאדי (דמשק אלא'ן, 25 באוגוסט 2016).
  • 25 באוגוסט 2016 – שני הרוגים ושישה פצועים בקרב אזרחים כתוצאה מפיצוץ מטען  נפץ באזור אלנעירה מזרחית לבגדאד (אלעהד, 25 באוגוסט 2016).
  • 25 באוגוסט 2016– על פי דיווחי דאעש שני מחבלים מתאבדים של דאעש הטמינו שלושה מטעני חבלה במפקדה של הכוחות הכורדים (הפשמרגה) מדרום מזרח למח'מור (כ-75 ק"מ מדרום מזרח למוצול). הם פוצצו את המטענים, פתחו באש ופוצצו חגורות הנפץ שנשאו על גופם. לוחמים כורדים רבים נהרגו ונפצעו (חק, 26 באוגוסט 2016).
כיבוש העיר אלקיארה
  • מפקדת כוחות היבשה העיראקיים הודיעה, כי כוחות הביטחון העיראקיים השתלטו על העיר אלקאירה, הממוקמת כשישים ק"מ מדרום למוצול (אלנשרה, 25 באוגוסט 2016). כוחות ההנדסה עדיין פועלים לנטרול מוקשים ומטעני חבלה שהטמינו פעילי דאעש ברחבי העיר (אלג'זירה, 25 באוגוסט2016).דווח, כי במהלך העימותים באלקיארה הרגו אנשי המנגנון העיראקי ללוחמה בטרור כ-250 פעילי דאעש כולל מפקדים בכירים ביניהם  פעיל צבאי בכיר של דאעש המכונה אבו אלפתוח הצ'צ'ני (אח'באר אלא'ן, 24 באוגוסט 2016).
  • דאעש, כדרכו, הגיב על כיבוש העיר אלקיארה בהגברת פעולות הגרילה שלו במרחב העיר. על פי דיווח דאעש שישה מחבלים מתאבדים פוצצו שש מכוניות תופת ב-26 באוגוסט 2016 באזורי הערכות של צבא עיראק במרחב אלקיארה. בפיגועים הללו נהרגו ונפצעו עשרות חיילי צבא עיראק. ב-27 באוגוסט 2016 פוצצו שלושה מחבלים מתאבדים  מכוניות תופת באזורי הערכות של צבא עיראק בקרבת אלקיארה. עשרות חיילים עיראקים נהרגו ונפצעו (חק, 28 באוגוסט 2016).

השתלטות כוחות הביטחון העיראקים על העיר אלקיארה, טיהור מרחב העיר מכוחות דאעש ושיקום שדה התעופה שממערב לעיר – כל אלה מהווים שלב חשוב בהתבססותו של צבא עיראק באזור, שממנו צפויה להתנהל בעתיד המערכה נגד מעוז דאעש במוצול. משרד ההגנה העיראקי הודיע כי בכיבושה של אלקיארה נחצה קו ההגנה הראשון והחשוב של דאעש על העיר מוצול ונפגע מקור מימון חשוב של דאעש[2] (אתר משרד ההגנה העיראקי, 27 באוגוסט 2016). אובדן העיר אלקיארה מהווה כישלון נוסף ברצף הכישלונות של דאעש בעיראק ובסוריה בשנה האחרונה.

 

חצי האי סיני

  • כוחות הביטחון המצריים בסיוע אווירי המשיכו בפעולות הסיכול והמנע נגד תשתיות דאעש בחצי האי סיני. נמסר על הריגתם ומעצרם של פעילי דאעש, החרמת אמצעי לחימה ונטרול מטענים וחגורות נפץ .
  • שני קצינים מצבא מצרים נהרגו בדרכם לביתם באלעריש לאחר שפעילי דאעש עקבו אחריהם וירו לעברם (אלבואבה, 23 באוגוסט 2016).דאעש קיבל אחריות להריגתם של השניים (סוכנות אעמאק, 24 באוגוסט 2016). כמו כן תעדו פעילי דאעש את הוצאתו להורג של  אחמד סלאמה חמדאן סלאמה עובד משרד הפנים המצרי באלעריש (חשבון הטוויטר Imâd Âd-Dîn Âz-Zânki@At_Tunissi, 26 באוגוסט 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
המערכה לשחרור העיר סרת
  • במהלך השבוע נמשך המאמץ להשלמת כיבוש העיר סרת מידי דאעש, בסיוע תקיפות מהאוויר של כלי טיס אמריקאים. דובר מטעם כוחות ממשלת לוב מסר, כי הכוחות נכנסו למעוזי דאעש ב"שכונה מספר 1" וב"שכונה מס' 3", הנמצאות בלב האזור שנותר עדיין בשליטת דאעש.    ב-29 באוגוסט 2016 מסר הדובר כי "שכונה מס' 1" שוחררה לחלוטין וכי רק אזור אחד בעיר נותר בשליטת דאעש (קרי, "שכונה מס' 3"). דובר ממשלת ההסכמה מסר, כי פעילי דאעש הטמינו בשכונות אלה מוקשים רבים וכי הם פוצצו 12 מכוניות תופת באזור הלחימה.
תימן
  • בפיצוץ מכונית תופת במחנה אימונים צבאי הממוקם בצפון העיר עדן, נהרגו למעלה משישים בני אדם, רובם חיילים, ונפצעו כשלושים (אלערביה, 29 באוגוסט 2016). דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע (אעמאק, 29 באוגוסט 2016). עדן, המשמשת כעיר המרכזית של ממשלת תימן, מהווה בחודשים האחרונים יעד מועדף לפיגועי טרור של דעאש ואלקאעדה.

פעילות תודעתית

בני פעילי דאעש מוציאים להורג שבויים כורדים
  • כלי התקשורת המזוהים עם דאעש פרסמו סרטון מהעיר אלרקה המתעד ילדים לובשי מדים יורים למוות בחמישה לוחמים כורדים שנלקחו בשבי. הילדים הינם בניהם של פעילי דאעש בני לאומים שונים (חק, 26 באוגוסט 2016). אחד הילדים (אבו אלבראא' התוניסאי) פנה לכורדים וציין שארה"ב, צרפת, בריטניה, גרמניה לא יוכלו לסייע להם (אתר שיתוף קבצים, 26 באוגוסט 2016).
  • ילד נוסף הנראה בצילום זוהה כג'וג'ו, בן 12, ממוצא בריטי. הוא נראה בסרטון יורה בקורבן הכורדי כשהוא צועק "אללה אכבר". דווח כי לפני שלוש שנים התאסלמה אימו של ג'וג'ו, סאלי ג'ונס בת ה-47. היא לקחה את בנה לסוריה והגיעה עימו למעוז דאעש באלרקה. באלרקה היא נישאה לצעיר פקיסטאני, שנהרג לפני שנה בתקיפה אמריקאית. אביו של הילד, שיחסיו עם סאלי ג'ונס נותקו, קרא להחזיר את בנו לבריטניה, לטפל בו ולהציל אותו (כתבתה של סמדר פרי, ידיעות אחרונות, 30 באוגוסט 2016).

[1]לפירוט המהלכים הראשונים של המבצע התורכי ראו פרסום מרכז המידע מה-25 באוגוסט 2016:  "המערכה במרחב שממערב לנהר הפרת: משמעויות כיבוש העיר ג'ראבלוס ע"י צבא תורכיה וארגוני המורדים".
[2] מצפון מערב לעיר אלקיארה משתרע שדה נפט גדול. מדרום מערב לעיר נמצא בית זיקוק לנפט, שהוקם ב-1956, וקיימים בו מיכלי ענק לאחסון נפט (ויקיפדיה).