מבט לאיראן

29 באוגוסט - 11 בספטמבר, 2016 מאת: ד"ר רז צימט
חמיד מח'תץ-אבאדי (אירנ

חמיד מח'תץ-אבאדי (אירנ"א, 30 באוגוסט 2016).

פגישת רפסנג'אני – ברטולון  (אילנ

פגישת רפסנג'אני – ברטולון (אילנ"א, 6 בספטמבר 2016)

אחמד ע'לאמי, קצין משמרות המהפכה שנהרג בסוריה (פארס, 31 באוגוסט 2016).

אחמד ע'לאמי, קצין משמרות המהפכה שנהרג בסוריה (פארס, 31 באוגוסט 2016).

קאסם סלימאני בדרום חלב (טוויטר, 6 בספטמבר 2016).

קאסם סלימאני בדרום חלב (טוויטר, 6 בספטמבר 2016).

פגישת ולאיתי-אל-כעבי (תסנים, 1 בספטמבר 2016).

פגישת ולאיתי-אל-כעבי (תסנים, 1 בספטמבר 2016).

פגישת משלחת איראנית עם נציג חמאס בלבנון (אירנ

פגישת משלחת איראנית עם נציג חמאס בלבנון (אירנ"א, 1 בספטמבר 2016).


עיקרי הדברים
  • בכירים איראנים הצהירו בימים האחרונים כי איראן לא תסכים להפסקת תמיכתה ב"חזית ההתנגדות" באמצעות משמרות המהפכה במסגרת המשא ומתן שהיא מנהלת מול כוח המשימה הבינלאומי למאבק בהלבנת הון ובמימון טרור (FATF). הצהרות אלה באו על רקע ביקורת גוברת מצד יריביו הפוליטיים של הנשיא רוחאני סביב המשא ומתן המתנהל מול FATFשנועד להביא להוצאת איראן מהרשימה השחורה של הארגון. ביולי האחרון הצהיר סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, כי איראן לא תסכים להקריב את חזבאללה במסגרת המשא ומתן עם FATF, שנועד להוציא את איראן מהרשימה השחורה של הארגון.
  • לפחות שישה לוחמים של משמרות המהפכה נהרגו בשבועיים האחרונים בסוריה, בהם גם שני קצינים בכירים.
  • קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, ביקר בשבוע שעבר בדרום חלב ונפגש עם לוחמים מהמיליציה השיעית העיראקית חרכת אל-ג'באא' (Harakat al-Nujaba). ביקור סלימאני נועד לדון בפרטי המתקפה הצבאית של תומכי משטר אסד בדרום חלב. (הערה: צבא סוריה והכוחות התומכים בו הצליחו לכבוש ב-4 בספטמבר 2016 את אזור המכללות בדרום חלב ולחדש את המצור על ארגוני המורדים בעיר).
  • שיח' אכרם אלכעבי (Sheikh Akram al-Kaabi), מזכ"ל המיליציה העיראקית חרכת אלנג'באא', ביקר בטהראן ונפגש עם בכירים איראנים. בריאיון עיתונאי אמר אלכעבי, כי נוכחות מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, חיונית להמשך המערכה הצבאית בעיראק.
  • מקורות כורדים בצפון עיראק דיווחו, כי משלחת איראנית הגיעה בראשית ספטמבר לצפון-עיראק כדי לתווך בחילוקי דעות פנימיים שהתעוררו בין שני פלגים באיחוד הפטריוטי הכורדי (PUK).
  • משלחת דיפלומטית איראנית נפגשה בראשית ספטמבר עם נציג חמאס בבירות ודנה עימו בהתפתחויות בזירה הפלסטינית ובקשרים בין איראן לחמאס. ראש המשלחת האיראנית הצהיר, כי איראן תמשיך לסייע לפלסטינים נגד "הכיבוש הציוני". 

 

כללי
  • חמיד מח'תץ-אבאדי (Hamid Mokhtas-Abadi), ממלא-מקום מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אמר, כי הלוחמים האיראנים בסוריה ובעיראק מגנים לא רק על המקומות הקדושים בסוריה כי אם "על האנושות כולה". הוא ציין, כי האירופאים חבים ללוחמים האיראנים, שאלמלא לחימתם, רבות מבירות אירופה היו נשלטות כיום על-ידי הטרוריסטים התכפיריים. מח'תץ-אבאדי אמר, כי האמריקאים יודעים שהלוחמים האיראנים בסוריה ובעיראק ראויים למדליה בזכות מאבקם בטרור וההגנה על האנושות (אירנ"א, 30 באוגוסט 2016).
  • מנצור חקיקתפור (Mansour Haqiqatpour), יועצו של יו"ר המג'לס, אמר, כי איראן לא תסכים להפסקת תמיכתה ב"חזית ההתנגדות" באמצעות כוח קדס של משמרות המהפכה במסגרת המשא ומתן שהיא מנהלת מול כוח המשימה הבינלאומי למאבק בהלבנת הון ובמימון טרור (FATF). חקיקתפור ציין, כי איראן רואה בחזבאללה ובחמאס ארגוני חופש והיא מחויבת לתמוך בהם על בסיס האסלאם, ערכי המהפכה האסלאמית והחוקה האיראנית (מהר, 4 בספטמבר 2016).
  • חבר המג'לס, מחסן כוהכן (Mohsen Kouhkan), הצהיר, אף הוא, כי איראן נחושה להמשיך ולסייע ל"כוחות ההתנגדות", ובעיקר לחזבאללה. כוהכן אמר, כי ההסכם המתגבש בין איראן ל-FATFהוא "תוכנית ציונית" ואמריקאית, שנועדה לפגוע בחזבאללה ולהבטיח את ביטחונה של ישראל, וכי איראן לא תאפשר לציונים לממש את תוכניתם (תסנים, 4 בספטמבר 2016).
  • דברי חקיקתפור וכוהכן נאמרו על רקע ביקורת גוברת מצד יריביו הפוליטיים של הנשיא רוחאני סביב המשא ומתן המתנהל מול FATF. לטענת יריבי הנשיא, מוכן הממשל האיראני להסכים לויתורים מפליגים המסכנים את האינטרסים הלאומיים של איראן כדי להוציא את איראן מהרשימה השחורה של FATF. ביקורת זו החריפה בימים האחרונים בעקבות פרסומים בעיתונות האיראנית לפיה שני בנקים איראנים: בנק מלת (Mellat) ובנק ספה (Sepah) הודיעו על השעיית השירותים הבנקאיים לתאגיד הבינוי של משמרות המהפכה, ח'אתם אלאנביאא' (Khatam al-Anbiyah), בשל הסנקציות הכלכליות הבינלאומיות המוטלות על גופים בשליטת משמרות המהפכה. מתנגדי הנשיא טענו, כי הודעת הבנקים נועדה להכשיר את הקרקע להסכם בין איראן ל-FATF
  • בחודש יולי האחרון הצהיר סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י (Abbas Araghchi), כי איראן לא תסכים להקריב את חזבאללה במסגרת המשא ומתן שהיא מנהלת מול FATFולא תפסיק את התמיכה ב"ציר ההתנגדות". עראקצ'י אמר, כי איראן רואה בביטחונה ובאינטרסים הלאומיים שלה "קו אדום" במגעיה מול הארגון וכי העדיפות שהיא מעניקה לתמיכה ב"ציר ההתנגדות" אינה ניתנת לשינוי. לדבריו, קיימות מדינות נוספות שחלוקות עם FAFTבנוגע לאופן ההגדרה של "טרור" (פארס, 12 ביולי 2016). להערכתנו, חרף המשא ומתן המתנהל בין איראן ל-FATFלא צפוי שינוי משמעותי באופי ובהיקף הסיוע שאיראן מגישה לארגוני הטרור, ובראשם חזבאללה.
  • בפגישה עם נשיא האסיפה הלאומית של צרפת, קלוד ברטולון (Claude Bartolone), אמר עלי-אכבר האשמי רפסנג'אני, יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, כי אלמלא איראן, היו בגדאד ודמשק נופלות בידי דאעש. הוא ציין, כי הידרדרות המצב באיזור מספק קרקע מצוינת ל"משטר הציוני" להרחיב את פשעיו ואת איומיו (מהר, 7 בספטמבר 2016).
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • לפחות שישה לוחמים של משמרות המהפכה נהרגו בשבועיים האחרונים בסוריה. בין ההרוגים גם שני קצינים בכירים: אחמד ע'לאמי (Ahmad Gholami), ששימש כמפקד בכיר במשמרות המהפכה במלחמת איראן-עיראק ונהרג ליד חלב, ודריוש דרסתי (Daiush Dorosti), שנהרג באזור העיר חמאת.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, ביקר בשבוע שעבר בדרום חלב. בתמונות עדכניות לכאורה, שהתפרסמו ב-6 בספטמבר 2016 באתרים איראנים וברשתות החברתיות, נראה סלימאני לצד לוחמים מהמיליציה העיראקית חרכת אלנג'באא' (Harakat al-Nujaba) הפועלת בסוריה. מקורות צבאיים סורים מסרו, כי ביקורו של סלימאני נועד לדון בפרטי המתקפה הצבאית של תומכי משטר אסד בדרום חלב (אלמצדר, 7 בספטמבר 2016).
  • עלי בלוי (Ali Balvi), יו"ר מועצת העיירה השיעית נבל (Nubl) שבסוריה, אמר כי סיוע הומניטארי איראני נשלח וחולק בקרב תושבי העיירות נבל ואלזהרא (al-Zahra) שבמחוז חלב. סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה (3 בספטמבר 2016), כי בחודש יוני 2016 פנה הארגון הבינלאומי "רופאים ללא גבולות" לאיראן בבקשה להדגיש סיוע רפואי לתושבי העיירות, ששוחררו בפברואר 2016 על-ידי כוחות המשטר הסורי בסיוע איראני וחזבאללה, לאחר שהיו תקופה ממושכת תחת מצור של ארגוני המורדים. במחצית מאי 2016 מסר סגן אגודת "הסהר האדום" האיראני, כי איראן שלחה במהלך השנה האחרונה למעלה מ-46 טון של סיוע הומניטארי לסוריה הכולל מזון, שמיכות ואוהלים.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • מזכ"ל המיליציה השיעית העיראקית, חרכת אלנג'באא' (Harakat al-Nujaba), שיח' אכרם אלכעבי (Sheikh Akram al-Kaabi), אמר בריאיון לסוכנות הידיעות תסנים ניוז, כי נוכחותו של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, חיונית להמשך המערכה הצבאית בעיראק. הוא ציין, כי סלימאני הגיע לעיראק על-פי הזמנה רשמית של ממשלת עיראק וכי הוא מסייע בייעוץ בכל הפעולות הצבאיות. "קאסם סלימאני הוא חלק מחזית ההתנגדות בכל העולם", אמר אלכעבי.
  • אלכעבי, שביקר בסוף אוגוסט בטהראן ונפגש עם בכירים איראנים, ציין, כי המיליציות השיעיות בעיראק מסוגלות לשחרר את מוצל ללא סיוע של זרים. הוא הוסיף, כי המיליציות השיעיות בעיראק ניצחו במערכה נגד דאעש בזכות העובדה שהן הוקמו על בסיס הדגם בו פועלים כוחות הבסיג' (המיליציה הפרה-צבאית הפועלת בפיקוד משמרות המהפכה באיראן) וכי גם לאחר שחרור מוצל ימשיכו המיליציות לפעול תחת שם זה או אחר (תסנים, 28 באוגוסט 2016).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועץ המנהיג העליון לעניינים בינלאומיים, אמר בפגישה עם אלכעבי שהתקיימה ב-1 בספטמבר 2016, כי איראן מסייעת לממשלת עיראק בהתאם לבקשתה הרשמית שנענתה בחיוב על-ידי המנהיג העליון. הוא ציין, כי שיתוף הפעולה בין איראן לעיראק יכול להציל את האזור מידי ארצות-הברית ו"המשטר הציוני". ללא שיתוף פעולה בין איראן ועיראק, לא היה ניתן להציל את סוריה, וללא שיתוף פעולה בין איראן, עיראק וסוריה, לא היה ניתן להציל את לבנון, אמר ולאיתי. הוא ציין כי מדובר ב"שרשרת התנגדות", שאם אחת החוליות בה חסרה, כל השרשרת מתפרקת. ולאיתי הצביע על חשיבות השתתפות המיליציות השיעיות העיראקיות במערכה הצפויה לשחרור העיר מוצל ואמר, כי ערים, שהמיליציות נטלו חלק בשחרורן, כמעט שלא נהרסו. ערים, שהאמריקאים נטלו חלק בשחרורן, לעומת זאת, נחרבו לחלוטין (איסנ"א, 2 בספטמבר 2016).
  • מקורות כורדים בצפון עיראק דיווחו, כי משלחת איראנית הגיעה לסלימאניה שבצפון-עיראק ב-2 בספטמבר 2016 כדי לתווך בחילוקי דעות פנימיים שהתעוררו לאחרונה בין שני פלגים באיחוד הפטריוטי הכורדי (PUK). המשלחת נפגשה בנפרד עם נציגי שני הפלגים בניסיון לפשר ביניהם (Rudaw, 2 בספטמבר 2016).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • משלחת דיפלומטית איראנית בראשות היועץ הראשון של שגרירות איראן בלבנון, מחמד מאג'די (Mohammad Majedi), נפגשה ב-1 בספטמבר 2016 עם עלי ברכה (Ali Barakeh), נציג חמאס בבירות ודנה עימו בהתפתחויות בזירה הפלסטינית ובקשרים בין איראן לחמאס. בפגישה הדגיש ברכה את חשיבות חיזוק הקשרים בין חמאס לאיראן כדי לתמוך ב"התנגדות פלסטין". מאג'די אמר בפגישה, כי איראן תמשיך לסייע לפלסטינים נגד "הכובשים הציונים" כדי לשים קץ למצור על עזה ולהגן על ירושלים ומסגד אלאקצא (אירנ"א, 1 בספטמבר 2016).