הריגתו של אבו מחמד אלעדנאני “האיש מספר 2” בדאעש, בסיכול ממוקד – תמונת מצב ומשמעויות


אבו מחמד אלעדנאני, מי שהיה "האיש מספר 2" בדאעש, שלזכרו הוקדש מאמר במגזין חדש של הארגון בשם רומיה (קרי - רומא, בירת הנצרות).
אבו מחמד אלעדנאני, מי שהיה "האיש מספר 2" בדאעש, שלזכרו הוקדש מאמר במגזין חדש של הארגון בשם רומיה (קרי – רומא, בירת הנצרות).

כללי

1.   ב-30 באוגוסט 2016 הודיע משרד ההגנה של ארה"ב, כי בתקיפה שביצעו מטוסי כוחות הקואליציה בראשות ארה"ב סמוך לעיירה אלבאב, צפונית לחלב, נהרג אבו מחמד אלעדנאני. על פי ההודעה היה אלעדנאני אחת הדמויות המרכזיות בתכנון פיגועי חו"ל של דאעש בנוסף להיותו דובר הארגון. במסגרת פעילותו בפיגועי חו"ל הוא היה אחראי לתיאום תנועותיהם של פעילי דאעש ועודד ישירות ביצוע פיגועים נגד אזרחים ואנשי צבא ממדינות שונות. כמו כן היה אלעדנאני אחראי לגיוס פעילים לדאעש (אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 30 באוגוסט 2016).

2.   מותו של אבו מחמד אלעדנאני מהווה מכה נוספת לדאעש, שכן הוא נחשב ל"איש מספר 2" בארגון, והדמות המקורבת ביותר למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי (אלעדנאני נלחם תחת פיקודו של אלבע'דאדי נגד צבא ארה"ב בעיראק, בתקופה שלפני הקמת דאעש). לאחר הקמת הח'ליפות האסלאמית (2014) הוא נהנה ממעמד בכיר בדאעש וכיהן במגוון תפקידים בעלי אופי צבאי-מבצעי (פגועי חו"ל), מדיני (אלעדנאני היה זה שהכריז ביוני 2014 על הקמת הח'ליפות) והסברתי-תודעתי (אלעדנאני בלט בקריאותיו למוסלמים במערב להרוג אזרחים במדינות שבהם הם מתגוררים). בעקבות פניותיו של אלעדנאני למוסלמים בוצעו "פיגועי השראה" במדינות המערב (ראו נספח ג').

3.   בשנה האחרונה גברה האפקטיביות של הסיכולים הממוקדים נגד בכירי דאעש, בעיקר מצד ארה"ב ומדינות הקואליציה. בסיכולים הללו, ובקרבות שהתחוללו בשטח, נהרגו פעילי דאעש הן בצמרת הפיקוד, הן בדרגי הביניים והן בקרב מפקדי שטח. מפקד צבאי בכיר, שמצא מותו בתקיפה אמריקאית בעיראק היה "שר המלחמה" אבו עמר הצ'צ'ני[1]. מותם של אבו מחמד אלעדנאני ואבו עמר הצ'צ'ני מסמל למעשה את חיסולה של צמרת הפיקוד הבכירה של דאעש, שפעלה תחת הנהגתו של "הח'ליף" אבו בכר אלבע'דאדי, ומילאה תפקיד משמעותי בהתנהלותו השוטפת של הארגון. הריגתם יצרה "חלל ריק" שאבו בכר אלבע'דאדי מנסה עתה למלא[2].

אבו מחמד אלעדנאני (במרכז בפנים מטושטשות) לצידו של אבו עמר הצ'צ'ני (משמאל). השניים נראים בסרטון שפרסם דאעש, בעת שהכריז על הקמת הח'ליפות (יוטיוב, 29 ביוני 2014)
אבו מחמד אלעדנאני (במרכז בפנים מטושטשות) לצידו של אבו עמר הצ'צ'ני (משמאל). השניים נראים בסרטון שפרסם דאעש, בעת שהכריז על הקמת הח'ליפות (יוטיוב, 29 ביוני 2014)

4.   בשלב זה לא ברורה עדיין זהות מחליפו של אבו מחמד אלעדנאני.עם זאת ספק אם מחליפו יהנה מהקרבה הרבה למנהיג דאעש ומהסמכויות הרבות שהיו בידי אלעדנאני. להערכתנו יתכן שסמכויותיו יפוזרו בין מפקדים שונים מדיספציפלינות שונות (למשל מינוי אנשים שונים לתפקידים בתחום המבצעי-טרוריסטי ובתחום ההסברתי-תודעתי). בשל רגישות התפקידים שמילא אלעדנאני סביר, כי מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי יקבל אישית את ההחלטה על כך[3].

5.הריגת אבו מחמד אלעדנאני מצטרפת לפגיעה השיטתית בפעילי דאעש בסוריה ובלבנון – בצמרת, בדרגי הביניים ובדרגי השטח. לכך ניתן להוסיף את המשך "התכווצותו" הטריטוריאלית של דאעש בסוריה, בעיראק ובלוב (דאעש עומד לאבד את מרחב שליטתו הטריטוריאלי בסרת). עם זאת פגיעות אלו לא החלישו עד כה את יכולות הטרור והגרילה של דאעש ולהערכתנו רק הגבירו את המוטיבציה של הארגון ותומכיו להוציא לפועל פיגועי טרור. להערכתנו, ינסו דאעש ותומכיו להוציא לפועל "פיגועי נקמה" על הריגתו של אלעדנאני ועל המכות האחרונות שספג הארגון לא רק ב"מדינות הליבה" אם גם בחו"ל, בדגש על מדינות המערב ותורכיה.

 

6. להלן כמה נספחים:

                א.     נספח א': תגובות דאעש להריגת אבו מחמד אלעדנאני.

                ב.     נספח ב': פרטים ביוגראפיים אודות אבו מחמד אלעדנאני.

                ג.     נספח ג': קריאות אבו מחמד אלעדנאני למוסלמים במערב לבצע פיגועים.

[1]כמחליפו של אבו עמר הצ'צ'ני מונה לאחרונה ל"שר המלחמה" ע'ול מחמד חלימוב, פעיל צבאי בכיר ממוצא טג'יקי. בשלב זה עדיין לא מונה מחליף לאבו מחמד אלעדנאני.
[2]אבו עמר הצ'צ'ני היה פעיל ג'האד צ'צ'ני מגיאורגיה. הוא עמד עד סוף 2013 בראש יחידה צבאית מובחרת בשם "צבא המהגרים", שהייתה מזוהה עם ג'בהת אלנצרה. בתחילת 2014 הוא ערק לשורות דאעש ומונה לשמש כמפקד האזור הצפוני של סוריה. בתחילה התמקדה פעילותו באזור חלב אולם במחצית הראשונה של 2014 התרחבה פעילותו מזרחה למרחב המשתרע עד לדיר אלזור. מאוחר יותר הוא שימש כראש המטה של המועצה הצבאית של המדינה האסלאמית. מקורות אמריקאים כינו אותו "שר המלחמה" של דאעש. ב-13 ביולי 2016 פרסמה סוכנות הידיעות אעמאק של דאעש הודעה רשמית על מותו של עמר הצ'צ'ני. על פי ההודעה הוא נהרג כאשר השתתף בקרבות באזור העיר מוצול (אעמאק, 13 ביולי 2016). קודם לכן, בתחילת מרץ 2016 הודיע צבא ארה"ב שעמר הצ'צ'ני נהרג בתקיפה אווירית בעיר שדאדי, דרומית לאלחסכה, שנפלה לידי הכוחות הכורדים. על פי גרסת מרכז המעקב לזכויות אדם שרד עמר הצ'צ'ני את התקיפה אך נפצע באורח קשה ונלקח לבית חולים באלרקה (המרכז הסורי לזכויות אדם; אלערביה, 13 במרץ 2016).

[3] בתקשורת הערבית התפרסמו כמה שמות של "מועמדים" להחלפהשל אלעדנאני. להערכתנו יש להתייחס לשמות הללו בספקנות.