מבט לג’האד העולמי (21-15 בספטמבר 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

משאיות שיירת הסיוע ביום שלמחרת התקיפה (המרכז הסורי לזכויות אדם, 20 בספטמבר 2016).

משאיות שיירת הסיוע ביום שלמחרת התקיפה (המרכז הסורי לזכויות אדם, 20 בספטמבר 2016).

אזור התעשייה של חלב כפי שנראה מאחת מעמדות פעילי דאעש.

אזור התעשייה של חלב כפי שנראה מאחת מעמדות פעילי דאעש.

עמדת לחימה של דאעש הכוללת מקלע כבד, על גבעה החולשת על אזור התעשייה של חלב – אלשיח' נגאר (חק, 16 בספטמבר 2016).

עמדת לחימה של דאעש הכוללת מקלע כבד, על גבעה החולשת על אזור התעשייה של חלב – אלשיח' נגאר (חק, 16 בספטמבר 2016).

נטילת אחריות של דאעש לפיגוע הדקירה במינסוטה (חק, 18 בספטמבר 2016).

נטילת אחריות של דאעש לפיגוע הדקירה במינסוטה (חק, 18 בספטמבר 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • ההסדר האמריקאי-רוסי להפסקת מעשי האיבה קרס למעשה,לאחר שקרטע במשך שבוע. במהלך שבעת ימי הפסקת האש (19-12 ספטמבר 2016), לא פסקו מעשי האיבה, ונכשלו הניסיונות להכנסת סיוע הומניטארי לאזורים הנצורים, בעיקר למזרח חלב. "מרכז הביצוע המשותף" (JIC), שהוזכר בהודעת קרי-לברוב, לא הוקם בשל קריסת הפסקת האש, כישלון העברת הסיוע ההומניטארי והמחלוקות והחשדנות העמוקה, שבין ארה"ב לרוסיה.
  • מעבר לכך, בשבוע האחרון ארעו שתי תקריות חמורות שהעלו את רף המתיחות בין רוסיה לארה"ב: האחת, תקיפת כוח צבא סורי בדיר אלזור, שבוצעה בשוגג ע"י מטוסים של ארה"ב ומדינות הקואליציה. השנייה,תקיפה אווירית של שיירת סיוע הומניטארי מטעם האו"ם והסהר האדום, שהייתה בדרכה לחלב (באזור שבו הותקפה שיירת הסיוע מתבצעות באופן שגרתי תקיפות ע"י מטוסים רוסיים וסוריים. ארה"ב האשימה את רוסיה באחריות לתקיפת השיירה. הרוסים מצידם הכחישו מעורבות שלהם או של סוריה).
  • ב-19 בספטמבר 2016 הכריז צבא סוריה באופן פורמאלי על סיום הפסקת האש, שנקבעה בהסדר האמריקאי-רוסי לשבעה ימים. זאת, מכיוון שלטענת צבא סוריה ארגוני המורדים לא יישמו אותה הפרו אותה 300 פעמים וניצלו אותה להיערך לקראת פעולות נרחבות, בפרט בחלב, חמאה ואלקניטרה (אלחדת' 19 בספטמבר 2016). מנגד, ארה"ב הצהירה כי היא מוכנה להאריך את הפסקת האש, למרות ההפרות שבוצעו במהלכה ולמרות הכרזת המשטר הסורי כי הסתיימה. דובר מחלקת המדינה ציין, כי ארה"ב מוכנה לפעול בשיתוף עם רוסיה כדי לחזק את מרכיבי ההסכם ולהרחיב את משלוחי הסיוע ההומניטארי (AP, 19 בספטמבר 2016).

 

ההסדר אמריקאי-רוסי להפסקת מעשי האיבה בסוריה: תמונת מצב (עדכנית לבוקר ה-21 בספטמבר 2016)

מאפייני המצב בשטח בשבעת ימי ההסדר

בשבוע שחלף, אשר במהלכו יושם ההסדר להפסקת מעשי האיבה, דווח על עשרות רבות של הפרות מידי יום. במוקדי הקרבות השונים בסוריה נמשכה הלחימה, הגם שחלה ירידה מסוימת בעצימותה (הלחימה התחדשה בכל עוזה בתום שבעת ימי הפסקת האש). המשטר הסורי, ארגוני המורדים, רוסיה וארה"ב האשימו זה את זה באחריות להפרות הפסקת האש. אולם מניתוח המצב בשטח עולה, כי ההפרות התבצעו ע"י כל הצדדים היריבים, ובכלל זה צבא סוריה וארגוני המורדים. לפיכך, להערכתנו, לא ניתן להצביע על אשם בלעדי אחד, או על צד אחד שעשה מאמץ אמיתי לנצור את נשקו ולקדם את ההסכם.

 

  • הפרת הפסקת האש התאפיינה בחילופי אש מנשק קל וארטילריה ובתקיפות מטוסים, במרבית המקרים ללא ניסיון לכבוש תאי שטח חדשים (יוצא דופן היה המבצע של צבא סוריה החופשי בסיוע צבא תורכיה, במרחב שמצפון לחלב). מוקדי התקריות היו בחלב ובאזור הכפרי שמדרום לה. במרחב חלב בוצעו גם תקיפות אוויריות של מטוסי קרב רוסיים וסוריים. מוקדי לחימה נוספים היו מרחבי דמשק, חמאה, דרעא ובמידה פחותה גם אללאד'קיה וחמץ. כמו כן נמשכה הלחימה בצפון רמת הגולן, בקרבת הגבול עם ישראל.
העברת הסיוע ההומניטארי לחלב (עדכני ל-19 בספטמבר)
  • הכנסת שיירות סיוע הומניטארי לחלב אמורה הייתה להיות אחד מהביטויים המרכזיים של ההפוגה בקרבות. בפועל הדבר לא בוצע. זאת, בשל מחלוקות עזות בין המשטר הסורי לארגוני המורדים באשר לאופן מימוש ההסכם, שחייב את פירוז "דרך קאסטלו", נתיב האספקה שמצפון לחלב. ג'ון קרי, מזכיר ההגנה של ארה"ב (טרם התקיפה על שיירת הסיוע ההומניטארי), האשים את המשטר הסורי, כי הוא מונע את מעבר הסיוע וקרא לרוסיה להפעיל לחץ על נשיא סוריה בשאר אלאסד.
  • ב-19 בספטמבר 2016 הותקפה מהאוויר שיירת סיוע הומניטארי מטעם האו"ם והסהר האדום, בדרכה למזרח חלב. התקיפה ארעה ממערב לחלב במקום בשם אורם אלכברה (Urum al-Kubra). כמו כן הותקף מחסן השייך לסהר האדום הסורי. הצלב האדום הבינלאומי דיווח כי בתקיפה נהרגו כעשרים אזרחים שהיו בשיירה ו-31 משאיות נפגעו. הסיוע היה מיועד למזרח חלב שבידי ארגוני המורדים, שבה נצורים כ-250,000 תושבים הסובלים ממחסור במזון, תרופות ומים (CNN, 21-20 בספטמבר 2016).
  • האזור שבו הותקפה השיירה נמצא בשליטת ארגוני המורדים ונתון לתקיפות אווירות של רוסיה וסוריה. לפיכך סביר, להערכתנו, כי התקיפה בוצעה ע"י מטוסים רוסיים או סוריים. תקיפת השיירה הובילה לחילופי האשמות בין ארה"ב לסוריה. הבית הלבן האשים את רוסיה באחריות לתקיפה, בין אם היא בוצעה ע"י מטוסים רוסיים ובין אם ע"י מטוסי המשטר הסורי (הגם ש"פקידים אמריקאים" אמרו לכתב ה-CNNשארה"ב הגיע למסקנה ראשונית, כי מטוסים רוסיים תקפו את השיירה) (CNN, 21 בספטמבר 2016). מנגד, דובר משרד ההגנה הרוסי איגור קונשנקוב, הגיב כי מטוסים רוסיים או סוריים לא תקפו את שיירת הסיוע וטען כי נתיב השיירה היה ידוע "רק לחמושים השולטים באזור" (ספוטניק, 20 בספטמבר 2016).
התגוששות הרוסית-אמריקאית סביב התקיפה בדיר אלזור
  • ב-17 בספטמבר 2016 תקפו מטוסי קרב אמריקאים בשוגג מוצב של צבא סוריה באזור שדה התעופה הצבאי של דיר אלזור. התקיפה כוונה נגד דאעש, אך בפועל הותקפה יחידה של צבא סוריה ונגרמו לה עשרות רבות של הרוגים (ראו בהמשך). הפיקוד העליון של צבא ארה"ב מסר, כי לא הייתה כל כוונה לתקוף את צבא סוריה והדגיש כי הנושא נחקר. האמריקאים הביעו צער בפני הממשל הסורי ורוסיה על "אובדן חיים של כוחות סוריים, אשר אירע שלא במתכוון" (ניו יורק טיימס, 17 בספטמבר 2016).
  • התקיפה בדיר אלזור הביאה לעימות דיפלומטי חריף בין ארה"ב ורוסיה מלווה בהתנצחויות וחילופי האשמות באשר לאשם בהפרת הפסקת האש. להלן כמה התבטאויות רוסיות:
  • מריה זאכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי,בראיון לטלוויזיה הרוסית, דרשה מארה"ב לספק הסברים מדוע צבא ארה"ב ביצע את תקיפה כנגד צבא סוריה. לדבריה מהלך זה מוביל למסקנה, כי ארה"ב מגנה על ארגון דאעש. זאכרובה הוסיפה, כי אם אכן בכך מדובר, מסביר הדבר את העובדה מדוע ארה"ב לא רצתה לחשוף את ההסכם עם רוסיה בדבר הפסקת מעשי האיבה (הטלוויזיה הרוסית, ערוץ 24, 18 בספטמבר 2016).
  • לאחר כינוס החירום של מועצת הביטחון של האו"ם ב- 17 בספטמבר 2016, ביוזמת רוסיה, אשר דן בנושא התקיפה בדיר אלזור,  אמרויטלי צורקין, שגריר רוסיה באו"ם, בראיון לכלי תקשורת רוסים, כי נראה שארה"ב מאבדת שליטה על המצב בסוריה. לדבריו הבחירה של ארה"ב לתקוף את ארגון דאעש דווקא במועד זה (חמישה ימים לתוך הפסקת האש), מקשה על הרוסים להאמין, כי ההתקפה שביצעה ארה"ב כוונה נגד דאעש (ספוטניק, 18 בספטמבר 2016).
  • להלן כמה התבטאויות אמריקאיות:
  • סמנתה פאוור, שגרירת ארה"ב באו"ם, בתגובה להאשמת כנגד ארה"ב בתקיפת צבא סוריה אמרה : "תארו לכם באיזו תדירות מועצת הביטחון של האו"ם הייתה נפגשת אם הינו מזמנים דיון חירום בכל פעם רוסיה או סוריה היו מתקיפות בית חולים. לדבריה רוסיה חייבת להפסיק לעסוק "בנושאים בזויים ולא רלוונטיים" ו"להתרכז בנושאים החשובים ברי ביצוע" (וול סטרייט ג'ורנל, רויטרס, 19 בספטמבר 2016).
  • ג'ון קרי, מזכיר המדינה של ארה"ב,אמר בראיון טלוויזיוני, כי "על רוסיה להיות יותר רצינית" בכל הקשור להנעת ממשל אסד להסכים לתנאי הפסקת האש. לדבריו "הפסקת האש הינה שבירה, וישנם דיווחים על תקיפות נגד קבוצות אופוזיציה בחלב". לדבריו "רוסיה נוהגת בצביעות בכל הקשור לתקיפה, שכן לא פעם תקפה רוסיה בתי חולים בסוריה". עם זאת הוסיף קרי כי הוא אופטימי בכל הקשור להמשך הפסקת האש וקרא להמשיך ולפעול לטובת הצלחת התהליך (BBC, 19 בספטמבר 2016).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מרחב חלב

ההפרות של ההפוגה בקרבות עליה הסכימו ארה"ב ורוסיה התמקדו בעיר חלב ובמרחב הכפרי שלה. באזורים הללו התנהלו חילופי אש בין ארגוני המורדים והכוחות הסורים ובוצעו תקיפות אוויריות ע"י רוסיה וסוריה (ובכלל זה בכמה מהשכונות של מזרח חלב).

 

  • דאעש נוטל חלק בלחימה בחלב ובסביבותיה למרות שהוא אינו נמנה על ארגוני המורדים הדומיננטיים באזור. ב-16 בספטמבר 2016 פרסם דאעש תמונות, בהן נראית שגרת יומם של פעיליו, הממוקמים בעמדות מול "אזור התעשייה" (שמצפון מזרח לעיר). פעילי דאעש נראים מנהלים תצפיות על צבא סוריה, חופרים שוחות, מתאמנים בירי בנשק קל, מתפללים וקוראים בקוראן (חק ,16 בספטמבר 2016). יצוין כי ב"אזור התעשייה" שבו לתפקד חלק מהמפעלים לאחר כיבושה מחדש ע"י צבא סוריה.
המרחב שמצפון לחלב

לאחר אובדן מרבית מאחזיו העירוניים במרחב שממערב לפרת, ממשיך דאעש לשלוט על העיר אלבאב, על העיר דאבק שמצפון מערב לה ועל המרחב הכפרי של העיר אלראעי. אזורים אלו היוו בשבוע שעבר יעד לפעילות צבראית של תורכיה וארגוני המורדים המסתייעים בה, למרות הפסקת האש.

 

  • ב-17 בספטמבר 2016 החל צבא סוריה החופשית, בסיוע ארטילרי ואווירי של צבא תורכיה, במבצע לכיבוש העיר אלבאב. צבא סוריה החופשי השתלט על כמה כפרים מערבית לאלראעי. מאלראעי נע הכוח דרומה ונמסר, כי הוא נמצא עתה 10 ק"מ מהעיר אלבאב (cumhuriet.com.tr, 20 בספטמבר 2016). המהלך מוצג ע"י התורכים כשלב השלישי של מבצע "מגן הפרת". בתקשורת התורכית דווח כי למהלך זה קדמו תיאומים צבאיים בין שרי ההגנה של ארה"ב ותורכיה ובין הרמטכ"לים של שני הצבאות.
מרחב דיר אלזור
  • ב-17 בספטמבר 2016 תקפו מטוסי הקואליציה הבינלאומית בשוגג כוח צבא סורי. דווח כי הכוח שהותקף השתייך לגדוד ארטילריה של צבא סוריה, שהיה ערוך סמוך לשדה התעופה הצבאי של דיר אלזור. כתוצאה מהתקיפה נהרגו עשרות רבות של חיילים סוריים (אומדני ההרוגים נעים בין שישים הרוגים לבין למעלה מתשעים).
  • יצויין כי בג'בל אלת'רדה,שטח שולט שבקרבתו הותקף בשוגג הכוח הסורי, התקיימו קרבות בין פעילי דאעש לבין צבא סוריה והמיליציות המסייעות לו. דווח כי בעקבות התקיפה האווירית השתלטו פעילי דאעש על מוצבי צבא סוריה בג'בל אלת'רדה אך מאוחר יותר השיב לידו צבא סוריה את השליטה עליהם (אלנשרה, אלמיאדין, 17 בספטמבר 2016). מטוסים רוסיים ביצעו תקיפות כבדות נגד עמדות צבא סוריה שנכבשו בג'בל אלת'רדה על מנת לסייע לו לשוב ולהשתלט עליהן.
צפון רמת הגולן
  • בצפון רמת הגולן נמשכו חילופי אש בין ארגוני המורדים לבין הכוחות הסורים, גם במהלך הפסקת האש עליה הכריזו ארה"ב ורוסיה. בקרב ארגוני המורדים נכללת חזית פתח אלשאם (שלוחת אלקאעדה בסוריה), הנוטלת חלק חשוב במערכה. ארגוני המורדים טוענים, כי במסגרת "מערכת קאדסיה הדרומית", התקדמו כוחותיהם לעבר העיירה בית ג'אן (ממזרח לחצ'ר), כדי להסיר את המצור מעליה. הם הבטיחו לתושבי העיירה הדרוזית חצ'ר, כי לא יאונה להם כל רע אם הם ימנעו מלתמוך בכוחות המשטר הסורי (אלשרק אלאוסט, 16 בספטמבר 2016).
נמשכים סיכולים ממוקדים נגד בכירי דאעש
  • משרד ההגנה האמריקאי דיווח ב-16 בספטמבר 2016, כי פעיל דאעש ואא'ל עאדל חסן סלמאן אלפיאצ', המכונה גם אבו מחמד פרקאן, אשר שימש "שר ההסברה" של דאעש, נהרג בתקיפה אווירית. הפעיל, נהרג ב-7 בספטמבר 2016 בהתקפה אווירית של מדינות הקואליציה נגד ביתו בעיר אלרקה, מעוז דאעש בסוריה (ABC News,  The Telegraph,16 בספטמבר 2016). הריגתו מהווה פגיעה נוספת בדאעש, ובתשתית ההסברה שלו, לאחר הריגת דובר דאעש (והאיש "מספר 2" בארגון) אבו מחמד אלעדנאני.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מתקפת הטרור והגרילה של דאעש
  • השבוע שרר שקט יחסי בבירה בגדאד. אירועים ראויים לציון היו: הפעלת מטען חומר נפץ בדרום העיר נגד סיור של צבא עיראק; הריגת מחבל מתאבד שנשא חגורת נפץ בדרום מערב העיר לפני שהספיק לפוצץ עצמו; ואיתור מחסן של אמצעי לחימה וחומרי נפץ בצפון העיר (אלסומריה, 18 בספטמבר 2016).
  • במקביל נמשכו התקפות דאעש במוקדים רבים ברחבי עיראק. להלן כמה מדיווחי דאעש:
  • ב-18 בספטמבר 2016 פרסם דאעש תמונות מתקיפה שביצעו פעיליו נגד מחנה של צבא עיראק מדרום לאלשרקאט (דרומית לאלקיארה). בתקיפה נהרגו שלושה חיילים עיראקים.
  • ב-18 בספטמבר 2016 דיווח דאעש על הריגת שישה חיילים מצבא עיראק במארב מצפון לאלרטבה.
  • ב-18 בספטמבר 2016 פוצץ עצמו פעיל דאעש באמצעות חגורת נפץ בעמדת הפשמרגה, דרומית מערבית לעיר ארביל.
  • ב-17 בספטמבר 2016  קיבל דאעש אחריות להריגת פעיל פשמרגה בירי צלפים צפונית מערבית למוצול.
  • ב-16 בספטמבר 2016 תקף דאעש יחידה של צבא עיראק באזור אלשרקאט. התקיפה כללה פיגוע התאבדות וירי מנשק קל.
  • ב-16 בספטמבר 2016 תקפו פעילי דאעש חיילים של צבא עיראק דרומית לעיר אלקיארה, ששוחררה לאחרונה מידי דאעש.
  • ב-14 בספטמבר 2016 קיבל דאעש אחריות לביצוע פעולת התאבדות באמצעות מכונית תופת נגד המליציות השיעיות, צפונית לעיר בעקובה.

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • לאחר כשבועיים של רגיעה יחסית התחדשו ב-18 בספטמבר 2016 הקרבות בסרת. הקרבות מתנהלים עתה בשתי שכונות שבהם נאחזים פעילי דאעש ("שכונה 3" ו"השכונה הימית"). לידי כוחות ממשלת ההסכמה נפלו מאחזים ומתקנים של דאעש, כולל סדנא להרכבת רכבי תופת.
ארה"ב
  • ב-17 בספטמבר 2016 נפצעו שמונה בני אדם כתוצאה מפיגוע דקירה בקניון  בעיר מיניאפוליס, שבמדינת מינסוטה. התוקף, שלבש מדים של חברת אבטחה, נהרג מירי קצין משטרה שלא היה בתפקיד. בפיגוע נפצעו תשעה בני אדם. התוקף הינו ט'אהר אא'דן, סטודנט ממוצא סומלי, בן 22, שעבד כמאבטח בחברה פרטית (רויטרס, 19 בספטמבר 2016).
  • דאעש קיבל אחריות לפיגוע במיניסוטה. בהודעת קבלת האחריות השתמש דאעש בנוסח השגור ב"פיגועי השראה". בהודעה נאמר, כי "מבצע פיגוע הדקירה אמש במינסוטה הינו חייל של המדינה האסלאמית שביצע זאת מתוך היענות לקריאות לפגוע בנתיני מדינות הקואליציה הצלבנית" (חק, 18 בספטמבר 2016).
קניה
  • ב-13 בספטמבר 2016 נכנסו שלוש נשים לתחנת משטרה במומבסה, קניה, לכאורה בכוונה לדווח על גניבה. עם כניסתן הן קראו "אללה אכבר" דקרו שני שוטרים והשליכו פצצת תבערה. השלוש נהרגו בידי שוטרים. לדברי המשטרה בבית בו שהו שלושת הנשים נמצא דף נייר עליו נכתבה בכתב יד שבועת אמונים לדאעש.  לדברי המשטרה שתיים מהנשים היו קנייתיות.  אחת מהן לבשה אפוד נפץ שלא התפוצץ.
  • דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעת קבלת האחריות צוין כי הפיגוע בוצע על-ידי נשים תומכות הארגון "שנענו לקריאות לפגוע במדינות הצלבניות" (אעמאק, 13 בספטמבר 2016). זהו הפיגוע הראשון על אדמת קניה, שדאעש מקבל עליו אחריות. לדברי המשטרה המקומית במאי 2016 סוכל בקניה ניסיון פיגוע של תומכי דאעש. להערכת שירותי המודיעין בקניה כמאה נשים וגברים הצטרפו לשורות דאעש בלוב ובסוריה,  יחד עם זאת טוענים מומחים כי לא קיימת נוכחות מאורגנת של דאעש בקניה (רויטרס, Gulf News Kenya, 15 בספטמבר 2016).
גרמניה
  • במסגרת פעילות סיכול משטרתית בבתי פליטים מסוריה במדינת שלזוויג-הולשטיין שבצפון גרמניה נעצרו שלושה צעירים סוריים בני 26-17. על פי גורמי משטרה השלושה הגיעו לגרמניה במחצית נובמבר 2015 במטרה לבצע משימה אותה קיבלו מראש מדאעש. לחילופין הוטל עליהם להקים "תאים רדומים" ולהכין עצמם להוראות שיקבלו בעתיד. השלושה היו במעקב המשטרה מזה מספר חודשים.
  • אחד מהשלושה (בן ה-17) הצטרף לדאעש ברקה שבסוריה בספטמבר 2015 ועבר אימונים בנשק ובשימוש בחומרי נפץ. באוקטובר 2015 נוצר קשר בינו לבין שני חשודים מוסלמים נוספים, שהיו בקשר עם פעיל דאעש האחראי למבצעים ופיגועים בחו"ל. השלושה הגיעו לגרמניה דרך תורכיה ויוון באמצע נובמבר 2015. הם צוידו בדרכונים, ובסכום נכבד של דולרים כמו גם טלפונים סלולאריים בהם אפליקציות תקשורת מיוחדות (The Star, 13 בספטמבר 2016).
  • לדברי שר הפנים הגרמני, תומאס דה מיזייר (Thomas de Maiziere), הגיעו השלושה באמצעות אותו ארגון ועם אותם מסמכים עימם הגיעו שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגועים בפאריס בנובמבר 2015. מעצרם של השלושה מעלה שוב את נושא השימוש שעושה דאעש בזרם הפליטים המגיעים למדינות אירופה לשיגור פעילים להקמת תאים של הארגון ולביצוע פיגועים (דוגמת הפיגועים בפריס ובבריסל). לדברי משטרת גרמניה הגיעו לידיה יותר מ-400 פרטי מידע אודות פליטים שהגיעו אשר הם בעלי רקע טרוריסטי ונפתחו כ-60 חקירות בנושא.