מבט לג’האד העולמי (29 בספטמבר- 9 באוקטובר 2016)*

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

אחמד סלאמה מברוכ, המכונה אבו אלפרג' אלמצרי (חשבון הטוויטר طارقعبدالحق@tarikabdaluhak, 3 באוקטובר 2016).

אחמד סלאמה מברוכ, המכונה אבו אלפרג' אלמצרי (חשבון הטוויטר طارقعبدالحق@tarikabdaluhak, 3 באוקטובר 2016).

אבו אלפרג' אלמצרי (מסומן בעיגול האדום)לצד אבו מחמד אלג'ולאני, מנהיג חזית פתח אלשאם מתוך סרטון שפורסםב-28 ביולי 2016 בו הכריז אבו מחמד אלג'ולאני על הקמת חזית פתח אלשאם (אלמצדר ניוז, 3 באוקטובר 2016).

אבו אלפרג' אלמצרי (מסומן בעיגול האדום)לצד אבו מחמד אלג'ולאני, מנהיג חזית פתח אלשאם מתוך סרטון שפורסםב-28 ביולי 2016 בו הכריז אבו מחמד אלג'ולאני על הקמת חזית פתח אלשאם (אלמצדר ניוז, 3 באוקטובר 2016).

ההרס בשכונת אלפראפרה במרכז חלב, שנכבשה ע

ההרס בשכונת אלפראפרה במרכז חלב, שנכבשה ע"י צבא סוריה (אלאעלאם אלחרבי, 28 בספטמבר 2016).

חייל צבא סוריה צועד לפני לוחם בחטיבת אלקדס הפלסטינית במחנה הפליטים הפלסטיני חנדראת, שבצפון חלב.

חייל צבא סוריה צועד לפני לוחם בחטיבת אלקדס הפלסטינית במחנה הפליטים הפלסטיני חנדראת, שבצפון חלב.

חיילי צבא סוריה בין הריסות מחנה הפליטים הפלסטיני חנדראת (חשבון היוטיוב אלאעלאם אלחרבי אלמרכזי, 1 באוקטובר 2016).

חיילי צבא סוריה בין הריסות מחנה הפליטים הפלסטיני חנדראת (חשבון היוטיוב אלאעלאם אלחרבי אלמרכזי, 1 באוקטובר 2016).

זירת הפיגוע באזורי ע'דאד אלג'דידה (אלסומריה, 27 בספטמבר 2016).

זירת הפיגוע באזורי ע'דאד אלג'דידה (אלסומריה, 27 בספטמבר 2016).

אסמאעיל אחמד מחמד עלי, שהוצא להורג באשמה  כי שימש סוכן של צבא מצרים.

אסמאעיל אחמד מחמד עלי, שהוצא להורג באשמה כי שימש סוכן של צבא מצרים.

המחבל המתאבד עבדאללה אלח'ראסאני (חק, 9 באוקטובר 2016).

המחבל המתאבד עבדאללה אלח'ראסאני (חק, 9 באוקטובר 2016).

דף השער של הביטאון והמאמר המעודד ביצוע פיגועי דקירה

דף השער של הביטאון והמאמר המעודד ביצוע פיגועי דקירה


עיקרי אירועי השבוע

  • נמשכת המתקפה הסורית, בסיוע אווירי רוסי מאסיבי, נגד ארגוני המורדים בחלב. צבא סוריה ממשיך לצבור הישגים במוקדי הלחימה השונים בעיר.  נראה, כי ארגוני המורדים נדחקים אל מרכז השטח הנצור, הגם שהם טוענים, כי בלמו את צבא סוריה בכמה חזיתות.
  • במקביל ממשיך המצב ההומניטארי בחלב להידרדר: התושבים הלכודים באזורי הלחימה סובלים מאבידות רבות והרס רב נגרם לתשתיות האזרחיות, כולל בתי חולים. המשטר הסורי מנסה לעודד את התושבים שבמזרח העיר לצאת "לאזורים בטוחים". רוסיה הודיעה, כי בהתאם להצעת דה מיסטורה, השליח המיוחד של האו"ם, היא מוכנה לשכנע את משטר אסד להסכים לכך, שפעילי חזית פתח אלשאם יעזבו את חלב. שיח זה עדיין לא תורגם לשפת המעשה.
  • על רקע האירועים בחלב גברה השבוע המתיחות בין ארה"ב לרוסיה, שמצאה ביטוייה, בין השאר, בהחרפת הרטוריקה שבין השתיים. מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי קרא לערוך חקירה של פשעי המלחמה בסוריה בעוד שמשרד החוץ הרוסי ממשיך להאשים את ארה"ב באחריות לקריסת הפסקת האש. עם זאת נמשכים המגעים בין ארה"ב לרוסיה, בדרג שרי החוץ, סביב חידוש הפסקת האש והעברת סיוע הומניטארי לסוריה.

 

הגברת המתיחות ביחסי ארה"ב-רוסיה

  • הימים שחלפו התאפיינו בהגברת המתיחות בין ארה"ב והמערב לבין רוסיה סביב המשבר הסורי. ברקע לכך עמדו קריסת הפסקת האש, חידוש המתקפה של צבא סוריה על חלב, התקיפות האינטנסיביות של רוסיה וסוריה נגד  שכונות המגורים במזרח חלב, החמרת המצב ההומאניטארי בחלב,  וכשלון הניסיונות להעברת סיוע הומניטארי לתושבי העיר.
  • המתיחות התאפיינה, בין השאר, בהחרפת הרטוריקה שבין ארה"ב לרוסיה. במסגרת זאת קרא מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי לערוך חקירה על פשעי מלחמה ולהעניש בחומרה את האשמים, בתגובה אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי, כי הצהרת קרי נועדה להסיט את תשומת הלב מכך, שארה"ב הפרה את הפסקת האש. רוסיה מצידה המשיכה להאשים את ארה"ב בהימנעות מהפרדה בין חזית פתח אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר) מכוחות "האופוזיציה הסורית". לדברי סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי ,רוסיה אינה שוללת את האפשרות שארה"ב תכננה לעשות שימוש בחזית פתח אלשאם כחלק מתוכנית, שמטרתה להביא להפלת משטרו של אסד (BBC, 30 בספטמבר 2016).
  • ב-3 באוקטובר 2016  הכריז ג'ון קרבי, דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, כי ארה"ב משהה את קשריה עם רוסיה סביב הסכם הפסקת האש (CNN, 3 באוקטובר 2016). מנגד, פרסם הנשיא פוטין צו המשהה את השתתפות רוסיה בהסכם שיתוף פעולה עם ארה"ב להמרת פלוטוניום לדלק גרעיני לכורים. זאת, לטענתו בעקבות "המהלכים התוקפניים" של ארה"ב נגד רוסיה ואי יכולתה של ארה"ב לעמוד בהסכם בסוריה (דיילי מייל, 3 באוקטובר 2016).
  • עם זאת, למרות ההסלמה הרטורית, לא זנחו ארה"ב ורוסיה את הפעילות להביא להפסקת אש, ונמשכים המגעים ביניהן בדרג שרי חוץ. ג'ון קרבי, דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, אמר כי ארה"ב אינה מוותרת על מציאת פיתרון למשבר בסוריה במסגרתו יקבעו אזורים ייעודיים כאסורים לטיסות מטוסי קרב רוסיים וסוריים (רויטרס, 4 באוקטובר 2016). גנדי גטילוב סגן שר החוץ הרוסי אמר כי רוסיה מנסה להגיע להסכמה עם ארה"ב בנוגע לחידוש הפסקת האש בסוריה והוסיף כי הם מוכנים להתחיל בהפסקות אש בנות 48 שעות כדי לאפשר העברת סיוע הומניטארי לסוריה (טאאס, 3 באוקטובר 2016). דימיטרי פסקוב דובר הקרמלין ציין, כי כדי להימנע מתקריות משמעותיות ומפעולות מסוכנות בסוריה תמשך התקשורת בין הכוחות הרוסיים לבין הכוחות האמריקאיים (טאאס, 4 באוקטובר 2016).

תקיפות הקואליציה הבינלאומית

  • ב-4 באוקטובר 2016 נהרג פעיל בכיר בפתח אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר) בתקיפת כלי טיס בלתי מאויש אמריקאי. הפעיל, אחמד סלאמה מברוכ, המכונה אבו פרג' אלמצרי, נהרג בעת שנסע במכוניתו. ג'ף דיוויס דובר הפנטגון אישר, שהוא היה מטרת התקיפה אבל אמר ארה"ב עדיין בודקת את תוצאותיה (AP, 3 באוקטובר 2016). חזית פתח אלשאם אישרה את דבר מותו (אלערביה, אלג'זירה,  3 באוקטובר 2016).
  • על-פי "גורמי ביטחון מצריים", אחמד סלאמה נולד במצרים בשנת 1956. הוא סיים תואר ראשון בחקלאות באוניברסיטת קהיר. הוא יצר קשר עם אחד המעורבים ברצח הנשיא סאדאת והצטרף לארגון ג'האדי. בהמשך התקרב למנהיג אלקאעדה, אימן אלט'ואהרי. אחמד מברוכ היה בעל תפקיד חשוב בארגון אלקאעדה באפגניסטאן. הוא נסע עם אלט'ואהרי לצ'צ'ניה ופיקח על פעילות אלקאעדה במדינות נוספות (אלערביה, 3 באוקטובר 2016).

מעורבות רוסיה

  • גורמים בממשל ארה"ב חשפו, כירוסיה שיגרה לסוריה מערכת הגנה אווירית מסוג  S-300V4.לדברי האמריקאים הצבת מערכות מסוג זה בסוריה מכוונת נגד מטוסי ארה"ב ומטוסי מדינות הקואליציה הפועלים נגד דאעש. משרד ההגנה הרוסי אישר את הדיווחים אך טען כי המערכת נפרסה באזור החוף הסורי לשם הבטחת הבסיס בנמל טרטוס ואבטחת הספינות הרוסיות המשייטות באזור (פוקס ניוז,RT, 3 באוקטובר 2016).  בהמשך מסר, קונשנקוב, דובר משרד ההגנה הרוסי, כי מערכות S-300ו-S-400הפרוסות בסוריהעלולות להפתיע כל עצם מזוהה, שיטוס מעל סוריה. הוא הוסיף, כי לאחר התקיפה של ארה"ב בדיר אלזור נקטה רוסיה בכל האמצעים ההכרחיים למנוע "טעויות" מסוג זה נגד הצבא ומתקנים רוסיים בסוריה (טאס, 6 באוקטובר 2016).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

תמונת המצב בחלב

נמשכת המתקפה הסורית, בסיוע אווירי רוסי מאסיבי, נגד ארגוני המורדים במזרח העיר חלב.הכוחות הסורים המשיכולצבור הישגים בצפון העיר חלב (אזור מחנה הפליטים אלחנדראת ואזור התעשייה), במרכזה (שכונת אלפראפרה), בדרום (אזורי אלראמוסיה ואלשיח' סעיד) ובצפון מערב (אזור הכפר אלחמרה). נראה, כי ארגוני המורדים הולכים ונדחקים אל מרכז השטח הנצור, הגם שהם טוענים, כי כוחותיהם בלמו את הכוחות הסורים בכמה חזיתות.  

 

  • המצב ההומניטארי בחלב וסביבותיה ממשיך להידרדר, זאת כתוצאה מהתקיפות האוויריות המאסיביות נגד יעדים אזרחיים, הלחימה בשטח בנוי ואי היכולת להעביר סיוע הומניטארי לתושבים הלכודים באזורי הלחימה. מאז קריסת הפסקת האש נהרגו במרחב חלב מאות תושבים והרס רב נגרם לתשתיות האזרחיות, בין השאר לכמה בתי חולים, שנפגעו בתקיפות מהאוויר.
  • בשאר אלג'עפרי, שליח סוריה לאו"םטען, שממשלת סוריה הודיעה כי פתחה ארבעה מעברים הומניטאריים ליציאת אזרחים משכונות העיר חלב אך "הקבוצות החמושות" מחזיקות את האזרחים כ"מגן אנושי" (אלג'דיד, 30 בספטמבר 2016).  ב-5 באוקטובר 2016 הכריז המשטר הסורי על צמצום התקיפות האוויריות בחלב זאת, לדברי המשטר, כדי שהתושבים יוכלו לצאת מאזורים שבשליטת החמושים לאזורים בטוחים (דמשק אלא'ן, 5 באוקטובר 2016). שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר, כי בהתאם להצעת דה מיסטורה, השליח המיוחד של האו"ם, מוכנה רוסיה לשכנע את משטר אסד להסכים לעזיבת פעילי חזית פתח אלשאם את חלב (ספוטניק, 7 באוקטובר 2016).
אירועים עיקריים בגזרות אחרות
  • להלן כמה עיקרי האירועים בגזרות אחרות בסוריה:
  • המרחב שממערב לפרת: נמשך השלב השלישי של מבצע "מגן הפרת" שמטרתו כיבוש העיר אלבאב, המעוז האחרון שנותר בידי דאעש. נראה, כי במרחב זה מתקיימת לחימה עזה בין ארגוני המורדים, הנתמכים ע"י תורכיה לבין דאעש. כוחות צבא סוריה החופשי, בסיוע צבא תורכיה כבשו כמה כפרים מידי דאעש והם מתקדמים לעבר אלבאב. דווח, כי במהלך העימותים נהרגו למעלה משלושים פעילי דאעש (אלבואבה, 5 באוקטובר 2016).
  • העיר אלחסכה: דאעש ביצע פיגוע התאבדות בקרב הכורדים באולם אירועים בעיר. 22 בני אדם נהרגו וכמה עשרות נפצעו. מחוז אלחסכה של דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע על ידי מחבל מתאבד, המכונה אבו אלבראא' אלאנצארי.
  • העיר חמאת: דאעש ביצע שני פיגועי התאבדות בעיר חמאה. על פי הודעת דאעש פוצצו עצמם שלושה פעילי הארגון באמצעות חגורות הנפץ בתוך מטה מפלגת הבעת', מטה המשטרה בעיר וכן נגד כוחות סיוע שהגיעו למקום. על פי הודעת דאעש בפיגועים אלו נהרגו ונפצעו עשרות מאנשי המשטר הסורי (חק, 3 באוקטובר 2016).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

הכנות למערכה לכיבוש מוצול
  • נמשכות ההכנות לקראת המערכה לכיבוש העיר מוצול מידי דאעש.  ארה"ב הודיעה, כי  הנשיא אובמה מתכוון לשלוח 600 חיילים נוספים לעיראק, אשר יסייעו לכוחות העיראקים. חיילים אלו ייקחו חלק במשימות ייעוץ ואימון אך לא ישתתפו באופן פעיל במתקפה (NBC, 28 בספטמבר 2016). במקביל נושאת המטוסים הצרפתית שארל דה גול החלה בהתקפות ראשונות נגד יעדי דאעש בעיראק. שמונה מטוסים צרפתיים המריאו מעל סיפונה ב-30 בספטמבר 2016 לתקיפת יעדי דאעש. "מקור ביטחוני צרפתי" אמר כי המשימה אליה נשלחו המטוסים מסמנת את תחילת המערכה לכיבוש מוצול (אלערביה, 30 בספטמבר 2016).
מתקפת הטרור והגרילה של דאעש
  • בעודנו נדחק מהערים הגדולות ממשיך דאעש במתקפת הטרור והגרילה ברחבי עיראק:
  • 8 באוקטובר 2016– מקור רשמי עיראקי מסר, כי דאעש פוצץ שתי בארות נפט בשדה הנפט אלנג'מה, צפונית לאלקיארה. כמו כן מילכד דאעש בארות נפט נוספות (אלסומריה, 8 באוקטובר 2016).
  • 8 באוקטובר 2016 – דאעש קיבל אחריות לביצוע שני פיגועי התאבדות באמצעות מכוניות תופת, האחד בכניסה לעיירה אלקיארה והשני דרומית-מערבית לאלשרקאט (חק, 8 באוקטובר 2016).
  • 7 באוקטובר 2016 –בבגדאד ארע פיגוע באמצעות מטען חבלה שהופעל בצפון העיר בעת תהלוכה שיעית. דווח על מספר פצועים (אלסומריה, 7 באוקטובר 2016).
  • 3 באוקטובר 2016 –דאעש ביצע שני פיגועי התאבדות בעיר בגדאד, שכוונו נגד שתי תהלוכות שיעיות בעיר (אנטוליה, 3 באוקטובר 2016). דאעש קיבל אחריות לביצוע שני הפיגועים. לטענתו נהרגו ונפצעו בפיגועים הללו קרוב למאה בני אדם (חק, 3 באוקטובר 2016). באותו היום דיווחה משטרת עיראק על הריגת מחבל מתאבד שנשא חגורת נפץ בדרום העיר (אלסומריה, 3 באוקטובר 2016).
  • 30 בספטמבר 2016 –דווח על יותר מעשרים הרוגים מקרב חיילי צבא עיראק כתוצאה ממתקפה של דאעש במערב אלאנבאר (אלג'זירה, 30 בספטמבר 2016).
  • 27 בספטמבר 2016 –מחבל מתאבד הפעיל חגורת נפץ באזור ע'דאד אלג'דידה במזרח העיר בגדאד. ארבעה בני אדם נהרגו וחמישה-עשר נפצעו (אלסומריה, 27 בספטמבר 2016). ככל הנראה מדובר בפעיל דאעש.

חצי האי סיני

  • מחוז סיני של דאעש פרסם תמונות המתעדות הוצאה להורג בירי של אדם בשם אסמאעיל אחמד מחמד עלי אשר הוצא להורג באשמה, כי הוא סוכן של צבא מצרים. לתמונות צורף  כרוז שפרסם הארגון ב-17 באפריל 2015 ובו איום, כי כל מי שיסייע לצבא מצרים יוצא להורג (חק, 4 באוקטובר 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • ב-2 באוקטובר 2016 חידשו כוחות ממשלת ההסכמה הלובית את ההתקפה נגד דאעש בעיר סרת (אלערביה, 2 באוקטובר 2016). בהודעת מרכז ההסברה של המערכה לכיבוש סרת נמסר, כי כוח גדול של פעילי דאעש תקף את הכוחות הלובים בעת ניסיון להגיע לנמל סרת.  הכוחות הלובים ביצעו מתקפת נגד והצליחו להביס את פעילי דאעש. נמנו 55 גופות של פעילי דאעש, שנהרגו בניסיון ההתקפה. כמו כן נמנו 25 גופות של פעילי דאעש בקרבות שהתנהלו באזור "השכונה הימית". נמסר, כי הכוחות הלובים תוקפים את המעוזים האחרונים של דאעש ב"שכונה הימית" בסיוע חיל האוויר האמריקאי (אלג'זירה, 8 באוקטובר 2016).
אפגניסטאן
  • מחוז ח'וראסאן של דאעש דיווח ב-9 באוקטובר 2016, כי פעילי דאעש תקפו שיירה אמריקאית מדרום מערב לג'לאלאבאד באמצעות פיצוץ מטען נפץ. לטענת הארגון נהרגו בפיגוע שישה חיילים אמריקאים. על פי ההודעה מחבל מתאבד בשם עבד אללה אלח'וראסאני פוצץ עצמו בקרב כוחות מיוחדים אפגאניים, שהוחשו למקום, באמצעות חגורת נפץ (חק, 9 באוקטובר 2016).פעילות סיכול ומנע
ספרד
  • שר הפנים של ספרד מסר, כי רשויות המדינה בשיתוף עם גרמניה ובלגיה עצרו חמישה בני אדם ארבעה מהם ספרדים ואחד מרוקאי,  החשודים בבניית תא של דאעש "פעיל ומסוכן" במדינות הללו. נמסר, כי רוב פעילות תא הטרור התקיימה בספרד וכי חלק ממנה התבצעה באמצעות הפייסבוק (רויטרס, 28 בספטמבר 2016).

פעילות תודעתית

עידוד פיגועי דקירה  
  • בגיליון מספר 2 של רומיה, ביטאון רשמי של דאעש בשפה האנגלית המופץ ברשתות החברתיות, התפרסם מאמר שכותרתו "טקטיקות של פעולת טרור צודקת" (מונח שלדברי כותבי המאמר הם בחרו להשתמש במקום המונח "זאבים בודדים"). בכתבה נאמר, כי כל אדם גם מי שאינו מיומן יכול לבצע פעולת טרור ולהפוך ללוחם ג'האד. במאמר מופנית קריאה לקהל הקוראים להתגבר על תחושת הרתיעה, לשאת סכינים ולבצע קמפיין של דקירות באזורים כמו סמטאות, יערות ושכונות שקטות. לדברי כותב המאמר ישנם סוגים רבים של כלי נשק בהם ניתן להשתמש אך לשימוש בסכין יש יתרונות רבים, שכן לאחר ביצוע הדקירות אפשר בקלות להפטר מכלי הנשק ומיד לרכוש כלי נשק חדש. 

 

* בשל החגים יצא הפרסום השבועי הבא ביום חמישי 27 באוקטובר 2016. אנו מאחלים לכל קוראינו גמר חתימה טובה וחג שמח.