מבט לאיראן

23-9 באוקטובר, 2016 מאת: ד"ר רז צימט
חסן פירוזאבאדי ( פארס, 16 באוקטובר 2016)

חסן פירוזאבאדי ( פארס, 16 באוקטובר 2016)

מפקד משמרות המהפכה, מחמד-עלי ג'עפרי (תסנים, 18 באוקטובר 2016).

מפקד משמרות המהפכה, מחמד-עלי ג'עפרי (תסנים, 18 באוקטובר 2016).

מפקד הבסיג', מחמד-רזא נקדי (מהר, 10 באוקטובר 2016)

מפקד הבסיג', מחמד-רזא נקדי (מהר, 10 באוקטובר 2016)

יחיא רחים צפוי (עצר-י איראן, 17 באוקטובר 2016).

יחיא רחים צפוי (עצר-י איראן, 17 באוקטובר 2016).

איש דת איראני שנהרג בסוריה (ערוץ טלגרם הקשור למשמרות המהפכה, 14 באוקטובר 2016).

איש דת איראני שנהרג בסוריה (ערוץ טלגרם הקשור למשמרות המהפכה, 14 באוקטובר 2016).

פגישת שמח'אני – לברנטייב (תסנים, 10 באוקטובר 2016).

פגישת שמח'אני – לברנטייב (תסנים, 10 באוקטובר 2016).

פרידה משגריר איראן היוצא בסוריה (אילנ

פרידה משגריר איראן היוצא בסוריה (אילנ"א, 14 באוקטובר 2016).

סלימאני ובכירים במיליציות השיעיות העיראקיות (אבנ

סלימאני ובכירים במיליציות השיעיות העיראקיות (אבנ"א, 16 באוקטובר 2016).

פגישת אלכעבי עם עלי-אכבר ולאיתי במהלך ביקורו בטהראן (תסנים, 1 בספטמבר 2016).

פגישת אלכעבי עם עלי-אכבר ולאיתי במהלך ביקורו בטהראן (תסנים, 1 בספטמבר 2016).

קריקטורה אנטי-סעודית בעקבות התקיפה בתימן (פארס, 10 באוקטובר 2016).

קריקטורה אנטי-סעודית בעקבות התקיפה בתימן (פארס, 10 באוקטובר 2016).


עיקרי הדברים
  • חסן פירוזאבאדי, הרמטכ"ל האיראני לשעבר ויועצו הצבאי הבכיר של המנהיג העליון, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות פארס, כי נוכחות יועצים איראנים בעיראק ובסוריה ותמיכת איראן בתימן ובחזבאללה הן ביטוי לתפיסתה האידיאולוגית המהפכנית והדתית. הוא הכחיש, עם זאת, כי איראן מתערבת בענייניהן הפנימיים של מדינות האזור או חותרת להרחיב את שליטתה הטריטוריאלית. פירוזאבאדי אישר בריאיון, כי איראן שלחה יועצים לרצועת עזה וסיפקה הדרכה וטכנולוגיה לפלסטינים. 
  • מחמד-רזא נקדי, מפקד הבסיג', הצהיר כי חובתה של איראן לצאת ולהילחם כדי לשחרר את פלסטין מידי כובשיה. בהתייחסו לנוכחות האיראנית בסוריה אמר נקדי, כי אם איראן לא תילחם בסוריה, היא תאלץ להילחם נגד הטרוריסטים בשטחה.
  • עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, אמר, כי איראן תמשיך לספק נשק לפלסטינים.
  • בכירים איראנים דחו בתוקף את דברי ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, שאמר כי מדיניות איראן ביחס לסוריה ולחזבאללה מעכבת את הסרת המגבלות הבנקאיות מעל איראן במסגרת הסכם הגרעין. סגן שר החוץ האיראני אמר, כי אין כל קשר בין מדיניותה האזורית של איראן להסכם הגרעין.
  • סגן מפקד משמרות המהפכה אמר, כי מופעל לחץ גדול על משמרות המהפכה מצד מתנדבים איראנים המבקשים לצאת ולהילחם בסוריה, אך לא ניתן לשלוח את כולם למערכה.
  • מחמד-רזא ראוף שיבאני, שגריר איראן בסוריה, סיים את תפקידו כשגריר בתום חמש שנים. התקשורת האיראנית דיווחה, כי הוא יוחלף בקרוב על-ידי חסין שיח' אלאסלאם, ששימש שגריר בדמשק בין 1998 ו-2003 ומשמש כיום כיועץ שר החוץ.
  • איראן בירכה על תחילת המערכה לשחרור העיר מוצל מידי דאעש. בדומה למערכות צבאיות קודמות בעיראק, הבליטה התקשורת האיראנית את מעורבותן במערכה של המיליציות השיעיות העיראקיות הפועלות בחסות משמרות המהפכה. בתוך כך פרסמה התקשורת האיראנית מספר ראיונות עם  בכירים במיליציות השיעיות, שהדגישו את חשיבות שיתוף הפעולה עם איראן, ובמיוחד עם משמרות המהפכה.
  • ארבעה איראנים נהרגו בפיגוע התאבדות שבוצע ב-21 באוקטובר 2016 על-ידי דאעש בתחנת כוח מצפון לעיר כרכוכ שבצפון עיראק.
  • בעקבות ההסלמה בין כוחות הצי האמריקאי במפרץ עדן לשיעים החות'ים בתימן הכחישו בכירים איראנים, כי איראן מקיימת נוכחות צבאית בתימן. כמו כן הכחישה איראן טענות מצד גורמי צבא אמריקאים בנוגע למעורבותה האפשרית בירי הטילים שבוצע לעבר ספינות הצי האמריקאי בים האדום. 

 

כללי
  • חסן פירוזאבאדי (Hassan Firouzabadi), שסיים בחודש יוני האחרון את תפקידו כראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים ומשמש כיום כיועץ צבאי בכיר למנהיג העליון, הכחיש בריאיון שהעניק לסוכנות הידיעות פארס (16 באוקטובר 2016), את הטענות בנוגע להתערבות איראן בענייניהן הפנימיים של מדינות האזור. הוא ציין, כי איראן אינה מתערבת ואינה מתכוונת בשום אופן להרחיב את שליטתה הטריטוריאלית לשטחים שבשליטת מדינות אחרות. נוכחות יועצים איראנים בעיראק ובסוריה ותמיכתה בתימן ובחזבאללה בלבנון מהוות, לדבריו, ביטוי לתפיסתה האידיאולוגית המהפכנית והדתית המבוססת על הצורך להגן על המוסלמים והעשוקים בעולם.
  • פירוזאבאדי ציין, כי תפיסת "ייצוא המהפכה" מתייחסת לייצוא מהפכה במובן המחשבתי והערכי ולא במובן הפיזי והחומרי. איראן תומכת בקבוצות המעוניינות להפיץ את הערכים האסלאמיים המהפכניים בארצם ולא אמורה להיות בכך כל בעיה. כאשר שליטי מדינות האיזור מדכאים קבוצות או אישים התומכים בערכים אלה, למשל: עוצרים אנשי דת כפי שקורה בסעודיה, איראן מחויבת להתייצב לצד הקבוצות או האישים הללו ולהגיש להם סיוע ככל יכולתה.
  • פירוזאבאדי התייחס בדבריו למעורבות איראן בעיראק ובסוריה ושב על עמדת איראן, כי נוכחות יועצים מטעמה במדינות אלה מתבצעת בהתאם לבקשת ממשלותיהן. הוא ציין, כי איראן נתבקשה     על-ידי עיראק להגיש לה סיוע ועליה לעשות זאת משום שרוב אזרחי עיראק הם שיעים. כאשר דאעש תקף בעיראק ואיים לכבוש את בגדאד, איראן היתה מחויבת להגיש סיוע לממשלת עיראק בהתאם לבקשתה ושלחה לה ציוד ויועצים. אין בכך כל התערבות אלא היענות לבקשת ממשלתה החוקית של עיראק וביטוי לידידות, לאחווה ולשיתוף פעולה בין שתי המדינות. כך היה גם ביחס לממשלת סוריה, שביקשה מאיראן סיוע במלחמתה בקבוצות הטרור, שפעלו נגד הממשלה המרכזית בסיוע ארצות-הברית ובעלות בריתה באזור.
  • בהתייחסו למצב בתימן אמר פירוזאבאדי, כי לאיראן אין כל נוכחות בתימן והיא אף לא שלחה יועצים למדינה זו. לאחר המתקפה הסעודית בתימן, איראן תמכה פוליטית במהפכנים בתימן המייצגים את הממשלה החוקית ושלחה למדינה זו סיוע הומניטרי. הוא ציין, כי גם תמיכת איראן בשיעים בבחרין המדוכאים על-ידי שלטונות המדינה אינה בבחינת התערבות בענייניה הפנימיים. איראן אינה מתערבת בבחרין ואין בכוונתה להשתלט על שטחים בבחרין אלא רק תומכת בזכויות אזרחיה.
  • פירוזאבאדי אמר, כי איראן אינה מתערבת צבאית אפילו בפלסטין הניצבת בראש סולם הקדימויות שלה. מעורבותה באה לידי ביטוי בשליחת יועצים לרצועת עזה, באספקת הדרכה וטכנולוגיה, בסיוע רפואי לפצועים ובתמיכה בפלסטינים המבקשים לשחרר את ארצם מהכיבוש.
  • מחמד-עלי ג'עפרי (Mohammad Ali Jafari), מפקד משמרות המהפכה, אמר בכנס שנערך ב-18 באוקטובר 2016 במחוז ח'ראסאן הצפונית, כי חרף מאמצי האויבים, איראן הפכה כיום למעצמה עולמית בזכות עמידתם האיתנה של אזרחיה ולוחמיה. הוא ציין, כי אויבי איראן, ובראשם ארצות-הברית, לא הצליחו להשיג את יעדיהם בסוריה ובעיראק והם יודעים שהפתרון לבעיות ולמלחמה הנמשכת בסוריה נמצא בידי איראן. ג'עפרי הוסיף, כי הציונים רצו להתרחב מהנילוס ועד הפרת, אך הקמת חזבאללה בדרום-לבנון סיכלה את כוונתם. לא זו בלבד שהם נאלצו לסגת מדרום-לבנון, אלא שהם מתמודדים עם בעיות פנימיות רבות והפחד בקרב היהודים גובר מיום ליום (פארס; תסנים, 18 באוקטובר 2016).   
  • מחמד-רזא נקדי (Mohammad Reza Naqdi), מפקד הבסיג', אמר, כי פלסטין נמצאת בידי "גזלנים" וחובתה של איראן לצאת ולהילחם כדי לשחררה. בכנס לרגל יום השנה למותו של בכיר משמרות המהפכה, חסין המדאני (Hossein Hamedani), שנהרג בשנה שעברה בסוריה, אמר נקדי, כי חובתו של כל מוסלמי לצאת ולשחרר אדמה מוסלמית הנמצאת תחת כיבוש. בהתייחסו לנוכחות האיראנית בסוריה אמר נקדי, כי יש כאלה השואלים מדוע יש צורך בנוכחות כוחות איראנים בסוריה והתשובה לכך היא שאם איראן לא תילחם בסוריה, הטרוריסטים יתקפו את גבולותיה והיא תאלץ להילחם נגדם בהמדאן (Hamedan) ובכרמאנשאה (Kermanshah). כמו כן, מוטלת על איראן החובה להגן על המוסלמים וכל הלוחמים האיראנים הפועלים נגד הטרוריסטים בסוריה ובעיראק מייחלים למות מות קדושים (עצר-י איראן, 10 באוקטובר 2016).
  • יחיא רחים צפוי (Yahya Rahim Safavi), מפקד משמרות המהפכה לשעבר ויועצו הצבאי הבכיר של המנהיג העליון, אמר, כי כיבוש אפגניסטאן (2001) ועיראק (2003) על-ידי ארצות-הברית פעלו לטובתה הפוליטית של איראן מאחר ששתי האויבות המרכזיות שלה: הטאליבאן במזרח ומשטר הבעת' במערב חוסלו והמאזן הפוליטי של איראן השתפר.
  • בכנס בינלאומי שעסק במשברים הגיאופוליטיים בעולם המוסלמי ציין צפוי, כי קיימת אפשרות לפיצול חלק ממדינות האיזור, ובהן עיראק, סוריה, לוב ותימן, והדבר עלול לשרת את האינטרסים של סעודיה וארצות-הברית. הוא הוסיף, כי אחת המטרות של מדינות המערב וחלק ממדינות האיזור, ובהן: ישראל, תורכיה, סעודיה, קטר וירדן היא לשנות את המשטר הפוליטי בסוריה ולהטיל מגבלות על חזבאללה בלבנון כדי להגביר את חוסר הביטחון באיזור ולפגוע במעמדה הגיאופוליטי של איראן.
  • צפוי הביע תקווה, כי שיתוף הפעולה בין איראן, רוסיה, סוריה, עיראק וחזבאללה בסוריה ובעיראק יניב את התוצאה הרצויה מבחינת איראן והיא תצא מנצחת מהמערכה בעיראק ובסוריה ותוכל למלא בהצלחה את תפקידה האזורי (עצר-י איראן, 17 באוקטובר 2016).
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), יועצו לעניינים בינלאומיים של יו"ר המג'לס, אמר, כי איראן תמשיך לתמוך בעוצמה בסוריה וב"חזית ההתנגדות" באיזור. בטקס דתי לרגל יום העאשורא השיעי אמר עבדאללהיאן, כי הדבקות באידיאולוגיה של האימאמים השיעים תביא ניצחון לעמי האיזור, ובמיוחד לאחים בסוריה, בעיראק ובתימן במאבקם בטרור ובציונות. עוד ציין יועצו של יו"ר המג'לס, כי אין ספק ש"המשטר הבלתי-חוקי של ישראל" יוסר מעל מפת האזור וכי ירושלים תשוחרר (מהר, 14 באוקטובר 2016).
  • עבאס עראקצ'י (Abbas Araghchi), סגן שר החוץ האיראני לעניינים בינלאומיים, דחה את דברי ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, שאמר, כי מדיניות איראן ביחס לסוריה ולחזבאללה מעכבת את הסרת המגבלות הבנקאיות מעל איראן על-ידי ארצות-הברית בהתאם להסכם הגרעין. עראקצ'י אמר, כי איראן הדגישה במהלך שיחות הגרעין, כי סוגיות ביטחוניות ואיזוריות וכן סוגיית הטילים אינן נתונות למשא ומתן ואינן קשורות למשא ומתן הגרעיני. הוא ציין, כי דברי קרי הם רק תירוץ בידי ארצות-הברית להימנע ממימוש ההתחייבויות שנטלה על עצמה במסגרת הסכם הגרעין (מהר, 17 באוקטובר 2016).
  • מסעוד ג'זאא'רי (Masoud Jazayeri), סגן הרמטכ"ל האיראני, תקף, אף הוא, את דברי קרי ואמר, כי נוכחותה של ארצות-הברית באיזור היא "גידול סרטני" וכי הדרך היחידה לרפא אותו הוא באמצעות הסרתו וסילוק ארצות-הברית מהאזור. הוא ציין, כי אם ארצות-הברית מעוניינת להשתחרר מהמבוי הסתום אליו נקלעה באיזור, עליה להכיר בטעויות האסטרטגיות שעשתה, לקבל אחריות לאלפי הפעולות הנפשעות שביצעה ולעזוב את האזור (תסנים ניוז, 16 באוקטובר 2016).  
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • סעיד ביאזיזאדה (Saeed Bayazizadeh), איש דת איראני בן 22 ממחוז כרמאן (Kerman), נהרג ב-14 באוקטובר 2016 בסוריה.
  • עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, נפגש ב-10 באוקטובר 2016 עם אלכסנדר לברנטייב, שליחו המיוחד של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לענייני סוריה. בפגישה דנו השניים בהתפתחויות בסוריה. שמח'אני ציין, כי חיסול הטרור בסוריה נמצא בראש סדר העדיפויות ולאחר מכן הכשרת התנאים הביטחוניים לקיום בחירות בסוריה. הוא הדגיש את הצורך בחיזוק שיתוף הפעולה בין איראן, רוסיה, סוריה ו"חזית ההתנגדות" במאבק בטרור ובתומכיו (תסנים, 10 באוקטובר 2016).
  • במסגרת ההתייעצויות הנמשכות בין איראן לרוסיה סביב ההתפתחויות בסוריה קיימו שרי החוץ של שתי המדינות שתי שיחות טלפון ביניהם (ב-11 וב-13 באוקטובר 2016) בהן דנו במצב בסוריה. מחמד-ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif)ועמיתו הרוסי, סרגיי לברוב, הדגישו בשיחתם, כי יש להגביר את המאמצים הבינלאומיים למציאת פתרון מדיני למשבר בסוריה (עצר-י איראן, 12 באוקטובר 2016; פארס, 13 באוקטובר 2016).
  • רסול סנאא'י-ראד (Rasoul Sanaei Rad), סגן מפקד משמרות המהפכה לעניינים פוליטיים, אמר, כי מופעל לחץ גדול על משמרות המהפכה מצד מתנדבים רבים המעוניינים לצאת ולהילחם בסוריה וכי לא ניתן להסתייע בכולם. הוא ציין, כי כל לוחמי משמרות המהפכה הנשלחים לסוריה עושים זאת בהתנדבות וכי גם הצבא הסדיר והבסיג' שולחים מתנדבים לסוריה (פרארו, 12 באוקטובר 2016). 
  • מחמד-רזא ראוף שיבאני (Mohammad Reza Raouf Sheibani) סיים בשבוע שעבר את כהונתו כשגריר איראן בסוריה לאחר חמש שנים בתפקיד. בפגישת פרידה עם ראש ממשלת סוריה, עמאד מחמד דיב ח'מיס (Imad Mohammad Deeb Khamis), בה נכחו גם שרי הנפט והכלכלה של סוריה, הודה ראש ממשלת סוריה לשגריר היוצא על מאמציו לשיפור שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. שיבאני שיבח מצידו את שיתוף הפעולה האסטרטגי בין איראן וסוריה (מהר, 14 באוקטובר 2016). ב-16 באוקטובר 2016 קיים השגריר היוצא פגישת פרידה גם עם הנשיא אסד (אירנ"א, 16 באוקטובר 2016). שיבאני יוחלף ככל הנראה על-ידי חסין שיח' אלאסלאם (Hossein Sheikholeslam). שיח' אלאסלאם, ששימש כבר כשגריר בסוריה בין השנים 1998 ו-2003, סיים לאחרונה את תפקידו כיועצו למדיניות חוץ של יו"ר המג'לס ומונה כיועץ לשר החוץ, מחמד ג'ואד זריף.
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  • ארבעה איראנים נהרגו בפיגוע ההתאבדות שביצע דאעש ב-21 באוקטובר  2016 בתחנת כוח מצפון לעיר כרכוכ שבצפון-עיראק. בפיגוע במקום, שבוצע כחלק ממתקפת טרור בעיר, נהרגו 16 מעובדי תחנת הכוח (פארס, 21 באוקטובר 2016). 
  • איראן בירכה על תחילת המערכה לשחרור העיר מוצל מידי דאעש. בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, אמר, כי איראן תומכת ותהיה שותפה בכל מאבק רציני נגד הטרור באזור, ובמיוחד במדינות השכנות לה. הוא ציין, כי איראן מכבדת את לכידותה הטריטוריאלית וריבונותה הלאומית של עיראק ותומכת, לפיכך, בכל פעולה של ממשלת עיראק שנועדה להוציא את הטרוריסטים מחוץ למדינה. הוא הדגיש, כי איראן תעמוד לצד העם העיראקי וממשלת עיראק עד לשחרורה המוחלט של עיראק וכינון יציבות וקרא למדינות המעורבות במערכה נגד דאעש לפעול באופן רציני וכן נגד הטרוריסטים (פארס, 17 באוקטובר 2016).
  • בדומה למערכות הצבאיות לשחרור הערים רמאדי ואלפאלוג'ה מבליטה התקשורת האיראנית, מאז תחילת המערכה לשחרור מוצול, את מעורבותן במערכה של המיליציות השיעיות העיראקיות הפועלות בחסות משמרות המהפכה ובמקביל מנסה להפחית מחשיבות מעורבותן של ארצות-הברית וכוחות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש. בהקשר לכך פרסמה התקשורת האיראנית (16 באוקטובר 2016) תמונה בה נראה קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, לצד אבו-מהדי אלמהנדס (Abu-Mahdi al-Muhandis), סגן מפקד המיליציות השיעיות העיראקיות, ומפקדים נוספים במיליציות השיעיות. לא ברור מתי צולמה התמונה והיכן.
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, אמר, כי איראן אינה מעורבת באופן ישיר במערכה במוצול. בפגישה עם סגן שר החוץ של ברזיל אמר ולאיתי, כי איראן תמיד העניקה ייעוץ לממשלת עיראק בהתאם לבקשתה ובשום אופן אינה מתערבת בענייניה הפנימיים של עיראק. הוא הדגיש, שאין לאף מדינה זרה זכות להשתתף במערכה לשחרור מוצול (איסנ"א, 19 באוקטובר 2016).
  • שיח' אכרם אלכעבי (Sheikh Akram al-Ka'bi), מזכ"ל המיליציה העיראקית השיעית, תנועת אלנג'באא' (al-Nujaba), הפועלת בחזית הלחימה בעיראק ובחזית הלחימה בסוריה אמר בריאיון עיתונאי, כי איראן היא בעלת בריתה האסטרטגית ושותפתה העיקרית של עיראק. הוא ציין, כי ביקורו האחרון בטהראן נועד לצורך תיאום עמדות עם בכירי המשטר בנוגע להתפתחויות הצבאיות והביטחוניות באזור ובחינת דרכי המאבק בטרור. הוא הוסיף, כי היועצים האיראנים ממלאים תפקיד חשוב בחזית הלחימה (תסנים, 13 באוקטובר 2016). 
  • סיד חאמד ג'זאא'רי (Seyyed Hamed Jazayeri), מפקד חטיבה 18 של המיליציות השיעיות העיראקיות, הביע בריאיון לסוכנות הידיעות פארס (18 באוקטובר 2016) את הערכתו הרבה למפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, והגדיר אותו כ"מפעל לייצור גברים עיראקים". הוא ציין, כי נוכחות סלימאני בעיראק ובסוריה היא ביטוי לתפיסת "האומה האסלאמית האחת". ג'זאא'רי אמר, כי איראן מאמנת את המיליציות השיעיות בתוך שטח עיראק מאחר שהעברת אלפי לוחמים אל מחוץ לעיראק אינה פשוטה. הוא ציין, כי נוכחות המפקדים הבכירים והיועצים האיראנים בעיראק הייתה חיונית להקמת המיליציות השיעיות. עוד אמר ג'זאא'רי, כי המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, הוא מנהיגה של האומה האסלאמית כולה ולא רק של איראן.
  • איראן גינתה בחריפות את המתקפה האווירית הסעודית נגד אולם הלוויות בצנעא, בירת תימן, ב-8 באוקטובר 2016 בה נהרגו למעלה מ-140 אבלים ונפצעו למעלה מ-500. הנשיא חסן רוחאני גינה את סעודיה על "טבח ללא סיבה של נשים וילדים בחודש המוסלמי הקדוש מוחרם" (Press TV, 11 באוקטובר 2016). שר החוץ, מחמד-ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), שלח מכתב למזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, בו גינה בחריפות את המתקפה הסעודית והציע, כי "הסהר האדום" האיראני ישלח סיוע הומניטארי לתימן (Press TV, 10 באוקטובר 2016).
  • אמיר עלי חאג'יזאדה (Amir Ali Hajizadeh), מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, האשים את ארצות-הברית וישראל במעורבות ישירה בתקיפה באמצעות מתן סיוע מודיעיני (תסנים, 10 באוקטובר 2016).
  • חג'ת אלאסלאם עלי סעידי (Hojjat-ul-Islam Ali Saidi), נציג המנהיג העליון במשמרות המהפכה, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות אימנ"א (16 באוקטובר 2016), כי התנאים בתימן אינם מחייבים נוכחות משמרות המהפכה בתימן. הוא ציין, כי משמרות המהפכה לא נתבקשו להגיש סיוע ואין להם תוכנית לפעול בתימן. לדבריו, לעם בתימן ולתנועת "אנצאראללה" (השיעים החות'ים) יש היכולת להגיב ל"פשעים" המבוצעים על-ידי המשטר הסעודי. דבריו מצטרפים להצהרת יועצו הצבאי הבכיר של המנהיג, חסן פירוזאבאדי (ראו לעיל), שהצהיר, אף הוא, כי איראן אינה מקיימת כל נוכחות בתימן. 
  • איראן גם הכחישה טענות מצד גורמי צבא אמריקאים בנוגע למעורבותה האפשרית בירי הטילים שבוצע על-ידי השיעים החות'ים לעבר ספינות הצי האמריקאי בים האדום. בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, הגדיר טענות אלה כחסרות בסיס ואמר, כי עדיף שהכוחות הצבאיים האמריקאים יפעלו להפסקת מעשי הטבח שמבצעים בעלי בריתם הסעודים בתימן (אירנ"א, 20 באוקטובר 2016).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), אמר, כי איראן תמשיך לספק נשק לפלסטינים. בשיחה עם עיתונאים אמר שמח'אני, כי אספקת נשק ל"קבוצות ההתנגדות הפלסטיניות" מתבצעת בהתאם להנחיית הדרג הבכיר ביותר באיראן כדי  להגן על הפלסטינים ולהגביר את יכולתם להגן על עצמם מפני "מתקפות המשטר הציוני" (מהר, 21 באוקטובר 2016).