מבט לג’האד העולמי (27-10 באוקטובר 2016)

חיילי הכוח ללוחמה בטרור במרחק של כחמישה ק

חיילי הכוח ללוחמה בטרור במרחק של כחמישה ק"מ מזרחית לעיר מוצול (אלסומריה, 25 באוקטובר 2016).

הצתת בארות נפט מדרום למוצול (אלעאלם, 22 באוקטובר 2016).

הצתת בארות נפט מדרום למוצול (אלעאלם, 22 באוקטובר 2016).

לוחמי אלג'בהה אלשאמיה בסמוך לשלט הכניסה לעיירה דאבק.

לוחמי אלג'בהה אלשאמיה בסמוך לשלט הכניסה לעיירה דאבק.

לוחמי צבא סוריה החופשי בדאבק לאחר שנכבשה מידי דאעש (ערוץ היוטיוב SMART News Agency, 16 באוקטובר 2016).

לוחמי צבא סוריה החופשי בדאבק לאחר שנכבשה מידי דאעש (ערוץ היוטיוב SMART News Agency, 16 באוקטובר 2016).

מראות ההרס בשכונה

מראות ההרס בשכונה "בנייני ה-600" לאחר שחרורה מידי דאעש (דף הפייסבוק של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 22 באוקטובר 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • ב-17 באוקטובר 2016 הודיע חידר אלעבאדי, ראש ממשלת עיראק, על תחילתו של מבצע צבאי לכיבוש מוצול. העיר מוצול, המעוז העיקרי של דאעש, אשר בה הכריז אבו בכר אלבע'דאדי על הקמת הח'ליפות האסלאמית (4 ביוני 2014) הינה בעלת ערך סמלי רב. את המבצע מובילים צבא עיראק והכוחות הכורדים (הפשמרגה) המסתייעים במיליציות שיעיות (בהשפעה איראנית) ובבני שבטים סונים. הכוחות התוקפים זוכים לסיוע אווירי של ארה"ב ומדינות הקואליציה. ההתקפה על מוצול התבצעה מדרום וממזרח ובהמשך גם מצפון. הכוחות התוקפים הקדומניים הצליחו להגיע לפאתיה המזרחיים והצפוניים של העיר תוך תשעה ימים, בעוד שההתקדמות מדרום נתקלת בהתנגדות קשה (כוחות עילית עיראקיים וכוחות כורדים מצויים במרחק של כחמישה ק"מ ממזרח ומצפון לעיר).
  • המתקפה על העיר מוצול, שבה מתגוררת אוכלוסייה המונהכמיליון תושבים, הינה גולת הכותרת של המערכה נגד דאעש, שמנהלים צבא עיראק והכוחות הכורדים, בסיוע אמריקאי, מזה כשנה וחצי. במהלך מערכה זאת איבד דאעש כמחצית משטחי שליטתו בעיראק ובכלל זה מספר ערי מפתח במערב עיראק ובצפונה (כשבנוסף לכך איבד דאעש אזור מפתח במזרח סוריה ובצפונה, ובכלל זה את מרבית מאחזיו ממערב לפרת, לאורך הגבול הסורי-תורכי). משמעות שחרורה של העיר מוצול תהייה השלמת דחיקתו של דאעש מהמרכזים העירוניים הגדולים אל המדבריות והאזורים הכפריים, וערעור יסודותיה הטריטוריאליים והממשליים של המדינה האסלאמית, שהקים דאעש.

 

המערכה לכיבוש מוצול[1]

  • ההתקפה על העיר מוצול מתבצעת מכמה כיוונים: צבא עיראק התקדם מדרום בעוד שהכוחות הכורדים (פשמרגה) וכוח העילית של צבא עיראק ללוחמה בטרור תוקפים אותה ממזרח. כמו כן פועלים הכוחות הכורדים מצפון לעיר. הימים הראשונים להתקפה התאפיינו בהתקדמות מהירה של הכוחות התוקפים, אולם לאחר כך הואטה התקדמותם בשל פעולות השהייה שביצע דאעש, בעיקר במרחב שמדרום למוצול. בתקשורת הערבית דווח כי הכוחות התוקפים כבשו מידי דאעש כשמונים עיירות וכפרים, במשך שמונה ימי לחימה. הכוחות הללו הגיעו לפאתיה המזרחיים והצפוניים של מוצול תוך שהם עוסקים עדיין בטיהור כיסי התנגדות שנותרו בעורפם.
  • ממזרח ומצפון מזרח למוצול פועלים הכוחות הכורדים (פשמרגה) וכוחות עילית עיראקים (הכוח ללחימה בטרור). כוחות אלו שחררו שתי עיירות בולטות: העיירה בעשיקה (Ba'shiqah), הנמצאת כ-13 ק"מ מצפון מזרח למוצול; והעיירה ברטלה (Bartala), כ-13 ק"מ ממזרח למוצול. התקשורת העיראקית דיווחה, כי כוח העילית העיראקי ללוחמה בטרור, הפועל בגזרה זאת,  נמצא עתה כחמישה ק"מ ממזרח למוצול. כמו כן שחררו הכוחות הכורדים את העיירה בתנאי (Batnay), הנמצאת כ-15 ק"מ מצפון למוצול.
  • המענה של דאעש למתקפה מצא ביטויו עד כה בכמה דרכים:
  • פעולות גרילה לעיכוב התקדמות הכוחות התוקפים. במסגרת זאת הפעילו כוחות דאעש מחבלים מתאבדים, פיצצו מכוניות תופת, מיקשו והניחו מטענים בצירים וירו אש מרגמות, ארטילריה וטילי נ"ט לעבר הכוחות התוקפים. כמו כן הציתו פעילי דאעש בארות נפט, תעלות מלאות בדלק, וצמיגי מכוניות. זאת בכוונה שהעשן העולה מההצתות הללו יקשה על התקיפות האוויריות ויאט את התקדמות הכוחות התוקפים. כמו כן הוצת מפעל גופרית בעיר משרק (Mishraq), כארבעים ק"מ דרומית למוצול. נמסר כי כתוצאה מכך התפזר באזור ענן צהוב ורעיל של גופרית (מאות מתושבי האזור פנו לקבלת טיפול רפואי בשל קשיי נשימה, צריבות בעיניים ומצבי חנק).
  • עיבוי מערך ההגנה בפאתי מוצול: פעילי דאעש מלכדו גשרים ומיקשו את הכבישים הראשיים המוליכים מהגדה המערבית של נהר החידקל לגדה המזרחית. כמו כן דווח כי מרבית פעילי דאעש עברו לגדה המזרחית של החידקל. להערכתנו כדי לתת מענה למאמץ ההתקפי של הפשמרגה וכוחות הקומנדו העיראקים המתבצע ממזרח למוצול. כמו כן הקימו פעילי דאעש ה שלושה קווי הגנה בפאתי העיר, מלכדו מכוניות של תושבים ונערכו לביצוע פיגועי התאבדות, כולל ע"י הפעלת נערים (גורי הח'ליפות) (אלערביה, 24 באוקטובר 2016).
  • בנוסף למענה הישיר על ההתקפה יזם דאעש סדרה של שלוש התקפות גרילה רחבות היקף בין ה-21 ל-24 באוקטובר 2016 בערים כרכוכ אלרטבה וסנג'אר  הרחוקות מזירת הלחימה במוצול כדי להסיט משאבים וקשב מההתקפה על מוצול, להעלות את מורל פעילי דאעש ולהמחיש כי בידי הארגון נותרו יכולות מבצעיות בלתי מבוטלות, גם כאשר הוא נתון ללחצים כבדים.מערכת ההסברה של דאעש דיווחה בהרחבה עלההתקפות הללו, איימה על הכוחות התוקפים את מוצול במלחמת התשה ממושכת וקראה לתומכי הארגון ברחבי העולם לתקוף את ה"כופרים" כדי לסייע למדינה האסלאמית.

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

העיר חלב וסביבותיה
  • בצפון מזרח חלב, ובמתחם המכללות הצבאיות שבדרום מערב לעיר, התנהלו עימותים מקומיים בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים. העימותים הללו, שבהם השתתף ארגון חזית פתח אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר) לא הובילו לשינויים משמעותיים במצב בשטח. בו בזמן המשיכו מטוסים רוסיים וסוריים בתקיפותיהם בחלב ובסביבותיה.
  • לאחר כשלושה שבועות של קרבות בעיר חלב הודיעה רוסיה על הפסקת אש זמנית בת שמונה שעות ב-20 באוקטובר 2016. הפסקת האש אמורה הייתה להתחיל בשעה 0800 ולהימשך עד לשעה 1600. ובמהלכה יחדלו צבא סוריה ורוסיה מכל פעולה התקפית. הרוסים הודיעו, כי במהלך הפסקת האש יפתחו כמה נתיבים ליציאה מהעיר עבור כוחות המורדים ואזרחים נצורים. במקביל הודיע צבא רוסיה כי הוא מוכן לדון בכל יוזמה לפיתרון המשבר בעיר.
  • ב-18 באוקטובר 2016 הודיע משרד ההגנה של רוסיה כי כחלק מהכנות להפסקת האש הזמנית הפסיקו מטוסי קרב רוסיים לבצע תקיפות נגד יעדים בעיר חלב.  לדברי סרגיי שויגו, שר ההגנה הרוסי, הפסקת התקיפות אמורה לאפשר לכוחות המורדים לצאת מהחלקים המזרחיים של העיר הנמצאים בשליטתם. ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופאי ברכו על ההודעה אך הבהירו, כי פרק הזמן שנקבע אינו מספיק להעברת סיוע הומניטארי לאוכלוסייה. רוסיה הודיעה כי תאריך את הפסקת האש בשלוש שעות נוספות אך הוסיפה כי לא תענה לבקשות להארכה נוספת. בפועל האריכה רוסיה מאוחר יותר את הפסקת האש ביומיים נוספים.
  • ארגוני המורדים מצידם הגיבו בסירוב מוחלט להצעת הנסיגהונמנעו לצאת מהעיר במהלך הפסקת האש. גם מרבית האזרחים לא נענו לקריאה דווח שארגוני המורדים מנעו מהאוכלוסייה לעזוב את מזרח העיר. סרגי לברוב, שר החוץ הרוסי, ציין בפני מזכיר המדינה האמריקאי, כי "קבוצות חמושות" במזרח חלב פותחות באש לעבר אזרחים המנסים לעזוב את העיר ולנצל את ההפוגה (ספוטניק, 24 באוקטובר 2016).הוא האשים את חזית פתח אלשאם וארגון אח'ראר אלשאם במניעת יציאת האזרחים באמצעות "סחיטה, איומים ופעלת אלימות".
  • ב-24 באוקטובר 2016 עם תום הפסקת האש דווח על עימותים קשים בין הכוחות הסורים לבין ארגוני המורדים לדברי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם התחדשו תקיפות מהאוויר של מטוסים סוריים או רוסיים. רוסיה שללה את המידע בדבר חידוש התקיפות מהאוויר. 
המרחב שממערב לפרת: העיר דאבק
  • במרחב שממערב לפרת ממשיכים ארגוני המורדים הנתמכים ע"י צבא תורכיה לבצע את השלב השלישי של המבצע המכונה ע"י התורכים "מגן הפרת". מטרת שלב זה הינה לכבוש את העיר אלבאב, המעוז האחרון שנותר בידי דאעש ממערב לפרת. דאעש מצידו לא גילה עד כה התנגדות משמעותית בפני הכוחות התוקפים.
  • ב-16 באוקטובר 2016 כבשו פעילי צבא סוריה החופשי ושל אלג'בהה אלשאמיה את העיירה דאבק. בתקשורת התורכית דווח, כי הכוח התוקף נהנה מסיוע אווירי של תורכיה ושל כוחות הקואליציה (Hurriet.com.tr, 17 באוקטובר 2016). דאבק הינה בעלת משמעות סמלית עבור דאעש: בעיירה זו, על פי המסורת האסלאמית אמורים צבאות המוסלמים להתעמת עם צבאות הכופרים באחרית הימים ולנצחם (מעין קרב ארמגדון). לעיירה זאת חשיבות סמלית גם עבור תורכיה[2], מדאבק המשיכו כוחות צבא סוריה החופשי בסיוע צבא תורכיה להתקדם לעבר אלבאב, המעוז המשמעותי האחרון של דאעש ממערב לפרת. דווח כי ארגוני המורדים הנתמכים ע"י תורכיה מצויים במרחק של כ-15 ק"מ מצפון מערב לאלבאב וכי הם ניהלו עימותים עם "כוחות סוריה הדמוקרטית", שבדומיננטיות כורדית.
אזור רמת הגולן

ב-21 באוקטובר פרסם צבא ח'אלד בן אלוליד, המזוהה עם דאעש, כי מפקדו אבו האשם אלשאמי  נהרג בפיצוץ מטען חבלה של ארגוני המורדים. המטען הופעל נגדו בעת שנסע בכביש שבין עאבדין לג'מלה, שבדרום רמת הגולן, בקרבת משולש הגבולות סוריה-ירדן-ישראל (חשבון הטוויטר اللالا@LaLaKdaho, 22 באוקטובר 2016).

מצרים וחצי האי סיני

  • ב-22 באוקטובר 2016 נורה למוות עמיד (תא"ל) עאדל רג'אא'י, מפקד דוויזית שריון 9  של צבא מצרים. הוא נורה מחוץ לביתו ע"י מתנקשים, שרכבו על גבי אופנוע, בעיר אללעבור (Al U'bour), כשלושים ק"מ מצפון מזרחית לקהיר. ארגון המכנה עצמו לואא' אלת'ורה (חטיבת המהפכה) קיבל אחריות להתנקשות (אלמצרי אליום, 22 באוקטובר 2016). עאדל רג'אא'י שרת בצפון סיני ונמסר, כי הוא היה אחראי להרס מנהרות שבין מצרים לרצועת עזה.

  • בעקבות חיסולו של רג'אא'י פתח צבא מצרים ב-23 באוקטובר 2016 בפעילות צבאית אינטנסיבית נגד פעילי שלוחת סיני של דאעש. הפעילות התמקדה בצפון חצי- האי סיני, באזורי אלעריש, אלשיח' זויד ורפיח. בתקשורת המצרית דווח, כי 28 פעילי טרור נהרגו, 54 נעצרו, והושמדו בסיסי טרור וכלי רכב ואופנועים מסוגים שונים. קודם לכן (21 באוקטובר 2016) תקף חיל האוויר המצרי 24 בסיסי טרור בצפון חצי-האי סיני וכוחות היבשה ביצעו פעילות צבאית אינטנסיבית נגד פעילי שלוחת דאעש בסיני. בפעילות זאת נהרגו 21 פעילים והושמדו אופנועים ומטעני חבלה, שהיו מוכנים לשימוש נגד כוחות הביטחון המצריים (חשבון הפייסבוק של דובר צבא מצרים, 21 באוקטובר 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • כוחות ממשלת ההסכמה הלובית ממשיכים לכרסם באזורים שבשליטת דאעש בעיר סרת. השבוע השלימו הכוחות הלובים את השתלטותם על שכונת "בנייני ה-600" והמשיכו להתקדם ב"שכונה הימית", המאחז המשמעותי האחרון, שנותר בידי דאעש. הכוחות הלובים שחררו מידי דאעש שישה בני ערובה זרים (רופא הודי וחמש אחיות פיליפיניות). כמו כן שחררו הכוחות הלובים יותר מעשרים אזרחים, ביניהם שלושה בעלי אזרחות תורכית ו-11 נשים מאריתריאה, שהוחזקו ע"י דאעש.
פקיסטאן
  • מחוז ח'וראסאן של דאעש הודיע ב-25 באוקטובר 2016, כי שלושה מחבלים מתאבדים של הארגון תקפו מרכז אימונים של המשטרה הפקיסטנית בעיר כויתה (Quetta), שבמערב פקיסטאן (לא הרחק מגבול אפגניסטאן). התוקפים נשאו על גופם אפודי נפץ, נשק קל ורימוני יד. הם ניהלו חילופי אש עם השוטרים הפקיסטאנים, שנמשכו במשך מספר שעות. בסיום ההתקפה פוצצו עצמם השלושה במרכז קבוצה של שוטרים. בהתקפה נהרגו למעלה משישים בני אדם כ-120 נוספים נפצעו (אעמאק, 25 באוקטובר 2016). אין בידינו אימות לכך שפעילי דאעש היו אלו שביצעו את הפיגוע[3].

[1] ניתוח מפורט של המערכה לכיבוש מוצול ומשמעותיה יצא במסמך נפרד.
[2]באזור דאבק התרחש ב-24 באוגוסט 1516 קרב חשובבו ניצחו העת'מאנים את הממלוכים (קרב מרג' דאבק). הסלטאן סלים הראשון הוביל את הכוח העת'מאני, שמנה כ-65,000 לוחמים, נגד הכוחות הממלוכים שמנו כ-80,000 לוחמים. בזכות ניצחון זה נפתחה הדרך לדמשק ולכיבושה בידי העת'מאנים ובהמשך לכיבוש סוריה-רבתי (אלשאם) וכיבוש מצרים מידי הממלוכים. מבצע "מגן הפרת" של תורכיה החל ב-24 באוגוסט המציין 500 שנים לקרב בדאבק.
[3] שלוחת קראצ'י של תנועת הטאליבן בפקיסטאן קיבלה אף היא אחריות לביצוע הפיגוע.