חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (28 באוקטובר- 1 בנובמבר 2016)

פוסט שהועלה בדף הפייסבוק של חמאס בעקבות פיגוע הירי בבית אל אותו ביצע שוטר במשטרה הפלסטינית. בפוסט מופיעות תמונותיהם של שלושה אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים, אשר ביצעו פיגועים בשנה האחרונה. בתמונה הרביעית נכתב:

פוסט שהועלה בדף הפייסבוק של חמאס בעקבות פיגוע הירי בבית אל אותו ביצע שוטר במשטרה הפלסטינית. בפוסט מופיעות תמונותיהם של שלושה אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים, אשר ביצעו פיגועים בשנה האחרונה. בתמונה הרביעית נכתב: "מי הוא הבא?"(דף הפייסבוק PALDF, 31 באוקטובר 2016).

אחד הפוסטים האחרונים שהעלה ח'אלד אחמד עליאן אח'ליל ב-20 באוקטובר 2016 בו כתב:

אחד הפוסטים האחרונים שהעלה ח'אלד אחמד עליאן אח'ליל ב-20 באוקטובר 2016 בו כתב:"אלוהים חרץ כל זאת. אלוהים אחראי לכך" (דניא אלוטן, 30 באוקטובר 2016)

שתי הסכינים שנמצאו ברשותה של הפלסטינית סמוך למערת המכפלה בחברון   (דף הפייסבוק QUDSN, 1 בנובמבר 2016)

שתי הסכינים שנמצאו ברשותה של הפלסטינית סמוך למערת המכפלה בחברון (דף הפייסבוק QUDSN, 1 בנובמבר 2016)

הפגנת מחאה של אנשי הסקטור הפרטי ברצועה נגד מנגנון שיקום הרצועה (המכונה בשם GRM). זאת בטענה כי המנגנון מוטה לטובת ישראל (פאלאינפו, 29 באוקטובר 2016)

הפגנת מחאה של אנשי הסקטור הפרטי ברצועה נגד מנגנון שיקום הרצועה (המכונה בשם GRM). זאת בטענה כי המנגנון מוטה לטובת ישראל (פאלאינפו, 29 באוקטובר 2016)

הפגנת מחאה של אנשי הסקטור הפרטי ברצועה נגד מנגנון שיקום הרצועה (המכונה בשם GRM). זאת בטענה כי המנגנון מוטה לטובת ישראל (פאלאינפו, 29 באוקטובר 2016)

הפגנת מחאה של אנשי הסקטור הפרטי ברצועה נגד מנגנון שיקום הרצועה (המכונה בשם GRM). זאת בטענה כי המנגנון מוטה לטובת ישראל (פאלאינפו, 29 באוקטובר 2016)

הפגנת מחאה במרכז העיר עזה של בני משפחות העצורים הסלפים בידי מנגנוני חמאס. בני המשפחות הניפו שלטים המוחים על מעצר יקיריהם. על גבי השלט נכתב:

הפגנת מחאה במרכז העיר עזה של בני משפחות העצורים הסלפים בידי מנגנוני חמאס. בני המשפחות הניפו שלטים המוחים על מעצר יקיריהם. על גבי השלט נכתב: "עצרתם את הסלפים ועזבתם את הכופרים !!" (אתר dawaalhaq, 30 באוקטובר 2016). רוב ההפגנות הסלפיות פוזרו על ידי מנגנוני הביטחון של חמאס.

פגישת אבו מאזן עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, וסגנו אסמאעיל הניה  (ופא, 27 באוקטובר 2016)

פגישת אבו מאזן עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, וסגנו אסמאעיל הניה (ופא, 27 באוקטובר 2016)

  • השבוע נמשכו פיגועי הטרור העממי. הבולט שבהם פיגוע ירי במחסום צה"ל שבכניסה הצפונית לראמאללה, שבוצע על ידי שוטר פלסטיני, ששמש מאבטח בראמאללה. שלושה חיילי צה"ל נפצעו, אחד מהם באורח קשה. במהלך פיגועי הטרור העממי בשנה האחרונה ביצעו פעילי מנגנוני הביטחון הפלסטינים לפחות שלושה פיגועים  מהם פיגוע ירי באותו מחסום בו בוצע הפיגוע הנוכחי.
  • בנוסף לכך בוצעו פיגוע דריסה בכביש גוש עציון סמוך לבית אמר (שלושה לוחמי משמר הגבול נפצעו באורח קל) ופיגוע דריסה ודקירה בעמדת צה"ל סמוך לעופרה (ללא נפגעים לכוחותינו). כמו כן בוצע פיגוע ירי באזור גוש עציון (ללא נפגעים). 
  •  באוקטובר 2016 –
  • פיגוע ירי בוצע בכניסה הצפונית לראמאללה. פלסטיני הגיע רגלית לאזור "מחסום פוקוס", בכניסה לראמאללה, לבוש מדים, כשהוא מצויד ברובה קלצ'ניקוב. הוא פתח בירי לעבר חיילי צה"ל. חייל נפצע באורח קשה ושני חיילים נוספים נפצעו באורח קל. היורה נהרג מאש חיילי צה"ל.
  • מבצע הפיגוע הוא מחמד עבד אלח'אלק תרכמאן, בן 25, תושב קבאטיה (אזור ג'נין). מחמד תרכמאן היה שוטר במשטרה הפלסטינית[1] ושימש כמאבטח מתקנים בראמאללה. הוא התגייס לשורות המשטרה לפני כחמש שנים (דף הפייסבוק QUDSN, 31 באוקטובר 2016).
  • חמאס בירכה על הפיגוע וקראה לפעילים נוספים במנגנוני הביטחון הפלסטינים לקחת חלק באנתיפאדה (אתר חמאס, 31 באוקטובר 2016). הרשות הפלסטינית לא הגיבה עד כה לפיגוע. גם בדף הפייסבוק ובאתר הרשמי של המשטרה הפלסטינית לא פורסמה התייחסות לפיגוע. סוכנות הידיעות הפלסטינית פרסמה הודעה על: "מות צעיר מירי הכיבוש סמוך למחסום בית אל" (ופא, אתר המשטרה הפלסטינית, 31 באוקטובר ו-1 בנובמבר 2016).

מימין : מחמד תרכמאן (דף הפייסבוק QUDSN, 31 באוקטובר 2016). משמאל: עמדת צה"ל במחסום בו בוצע פיגוע הירי (חשבון הטוויטר PALDF, 31 באוקטובר 2016)
מימין : מחמד תרכמאן (דף הפייסבוק QUDSN, 31 באוקטובר 2016). משמאל: עמדת צה"ל במחסום בו בוצע פיגוע הירי (חשבון הטוויטר PALDF, 31 באוקטובר 2016)

  • 30 באוקטובר 2016 – בוצע ניסיון דריסה בכביש גוש עציון סמוך לבית אמר נגד לוחמי משמר הגבול. שלושה לוחמים נפצעו באורח קל. לוחמים נוספים שהיו במקום ירו לעבר הנהג הדורס והרגו אותו.בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מבצע פיגוע  הדריסה הוא ח'אלד אחמד עליאן אח'ליל, בן 23 מבית אמר, סטודנט (לא צוין באיזה מוסד אקדמי) (דף הפייסבוק QUDSN, 30 באוקטובר 2016). דף פייסבוק, של מבצע הפיגוע  נסגר שעות ספורות לאחר הפיגוע. באחד הפוסטים האחרונים שהעלה הוא כתב : "אלוהים חרץ כל זאת. אלוהים אחראי לכך" (דניא אלוטן, 30 באוקטובר 2016). 

מימין :  ח'אלד אחמד עליאן אח'ליל  (דף הפייסבוק PALDF, 30 באוקטובר 2016). משמאל : זירת פיגוע הדריסה סמוך לבית אמר (דף הפייסבוק QUDSN, 30 באוקטובר 2016)
מימין :  ח'אלד אחמד עליאן אח'ליל  (דף הפייסבוק PALDF, 30 באוקטובר 2016). משמאל : זירת פיגוע הדריסה סמוך לבית אמר (דף הפייסבוק QUDSN, 30 באוקטובר 2016)

  • 29 באוקטובר 2016 – סמוך לעפרה בוצע פיגוע דריסה ודקירה. פלסטיני שהגיע לעמדת הבידוק של צה"ל ניסה לדרוס את החיילים שעמדו במקום. החיילים ירו לעברו. הפלסטיני יצא ממכוניתו וניסה לדקור את החיילים בסכין שהייתה ברשותו. הכוח ירה בו שנית ופצע אותו באורח קשה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מבצע הפיגוע הוא אחמד אמין חאמד, בן 19 מסלואד, צפונית לראמאללה (חשבון הטוויטר PALDF, 29 באוקטובר 2016). לטענת בני המשפחה, חאמד עבד במסעדה בכפר סלואד והוא נורה על ידי כוחות צה"ל כשהיה בדרכו חזרה לביתו (ערוץ וטן, 29 באוקטובר 2016).

מימין אחמד אמין חאמד (חשבון הטוויטר PALDF, 29 באוקטובר 2016). משמאל: הסכין בה השתמש כדי לדקור את חיילי צה"ל (דף הפייסבוק חדשות סלואד, 29 באוקטובר 2016)
מימין אחמד אמין חאמד (חשבון הטוויטר PALDF, 29 באוקטובר 2016). משמאל: הסכין בה השתמש כדי לדקור את חיילי צה"ל (דף הפייסבוק חדשות סלואד, 29באוקטובר 2016)

  • 29 באוקטובר 2016 – ירי בוצע לעבר כלי רכב ישראלי בין כרמי צור לבית אמר (גוש עציון). לא היו נפגעים. כוחות צה"ל שהגיעו למקום סרקו את האזור ומצאו שני תרמילי רובה. נהגת כלי הרכב שנורה העידה כי היורה היה רעול פנים.
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך התקופה נמשכו הפרות הסדר בירושלים וביהודה ושומרון. כמו כן נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, מטעני צינור. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 1 בנובמבר 2016 – פלסטינית הגיעה לאחת מעמדות הבידוק סמוך למערת המכפלה בחברון. בשל התנהגותה החשודה היא נעצרה על ידי לוחמי משמר הגבול. בחיפוש בתיק שנשאה עימה נמצאו שתי סכינים שהוחבאו. מחקירה ראשונית עלה כי היא התכוונה לבצע פיגוע דקירה במעבר. הפלסטינית היא פאטמה בדראן עמראן אבו מיאלה, בת 17, מחברון  (דף הפייסבוק QUDSN, 1 בנובמבר 2016).
  • 30 באוקטובר 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתקוע (גוש עציון). ילד בן חמש נפצע בראשו ופונה לבית החולים.שני כלי רכב ניזוקו.
  • 30 באוקטובר 2016 – אבנים יודו לעבר אמבולנס, שנסע בכביש גוש עציון חברון, סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 30 באוקטובר 2016).
  • 28 באוקטובר 2016 –פלסטיני מחברון שעורר את חשד כוחות הביטחון הישראליים נעצר במחסום במערת המכפלה בחברון. בחיפוש בכליו נמצאה סכין.
  • 28 באוקטובר 2016 - אבנים יודו לעבר אמבולנס סמוך לבית אל. לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 28 באוקטובר 2016).
  • 28 באוקטובר 2016 – לוחמי משמר הגבול הותקפו על ידי מספר מקומיים בשכונת אבו טור במזרח ירושלים בעת שטיפלו באירוע משטרתי. לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 28 באוקטובר 2016). 
  • 28 באוקטובר 2016 – פלסטיני שיידה אבנים לעבר כלי רכב בגוש עציון נורה על ידי כוח צה"ל שפעל במקום. הפלסטיני נהרג(דף הפייסבוק צבע אדום, 28 באוקטובר 2016).
  • 27 באוקטובר 2016 –שני ילדים פלסטינים בני שמונה מבית פאג'ר עוכבו לחקירה לאחר שנתפסו על ידי כוח צה"ל סמוך לגדר הישוב מגדל עוז, שבגוש עציון. ברשות השניים נמצאו סכינים. בחקירתם מסרו כי אדם מבוגר נתן להם את הסכינים ואמר להם לבצע פיגוע. השניים הועברו לטיפול המשטרה הפלסטינית.
  • 26 באוקטובר 2016 –ירי בוצע לעבר כוח משטרה שפעל סמוך לאבו דיס (מזרח ירושלים)  לא הו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 באוקטובר 2016).

פיגועים משמעותיים בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

שיקום רצועת עזה
  • בהתייחסו בראיון עיתונאי לסוגיית שיקום רצועת עזה אמר מנהל סוכנות אונר"א ברצועת עזה כי התוכנית הנוכחית לשיקום רצועת עזה השיגה התקדמות חלקית בלבד. לדבריו יש לדון מחדש בדרך השיקום ולבחון האם ישנן דרכים טובות יותר לספק את הצרכים הדחופים לתושבי הרצועה. הוא ציין כי אונר"א נתקלה במהלך השנתיים האחרונות במספר מכשולים מצד ישראל בנוגע לאישור להכנסת חומרי בניה הדרושים לפרויקטים שלה. כמו כן נתקלה בקשיים בגיוס כספי השיקום מהמדינות התורמות  (אלקדס, אלרסאלה.נט, 30 באוקטובר 2016).  
  • בכנס שנערך ברצועת עזה במלאת שנתיים לועידת המדינות התורמות לשיקום הרצועה בקהיר אמר  עמר שעבאן ראש מכון המחקר הפלסטיני pal-think, כי נכון להיום קיבלה רצועת עזה חלק זעיר בלבד מהכספים שהובטחו לה על ידי המדינות התורמות. המשתתפים בכינוס גם הביעו התנגדות למנגנון הפיקוח הנוכחי על התרומות  וקראו להרחיק את ישראל מתהליך השיקום ולהקמת מועצה עצמאית לשיקום הרצועה (פלסטין אלא'ן, 30 באוקטובר 2016).
פעילות חמאס נגד ארגונים סלפים ברצועת עזה
  • לאחרונה הוחרפה המתיחות בין חמאס לבן גורמים סלפים ברצועת עזה על רקע פיזור הפגנות על ידי מנגנוני הביטחון של חמאס ומעצר פעילים (בין העצורים ח'אלד אלאשקר פעיל סלפי בכיר מצפון הרצועה). על רקע המעצרים פרסמו פעילים סלפים איומים רבים נגד חמאס לפיהם בכוונתם לבצע פעילות "שתזיק לחמאס" (רמז לירי לעבר ישראל).בכרוז שפורסם והועלה גם ברשתות החברתיות האשימו הפעילים הסלפים את חמאס בניסיון כושל ומתמשך לדיכוי הפעילים והחרמת אמצעי לחימה. לדבריהם משתמשת חמאס בתירוץ של ירי רקטות לביצוע מעצרים כולל בתקופות בהן לא בוצע ירי רקטות. בסיום הכרוז הדגישו הסלפים את חוסר רצונם בהחרפת המצב ואת כוונתם להבליג לפי שעה תוך אזהרה כי סבלנותם מוגבלת.
פגישת אבו מאזן ח'אלד משעל
  • בעת ביקורו בדוחה שבקטר נועד אבו מאזן עם ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ואסמאעיל הניה סגן ראש הלשכה המדינית (27 באוקטובר 2016).  בפגישה השתתף גם שר החוץ של קטר. הנושא המרכזי  בפגישה היה קידום הפיוס בין פתח לחמאס. בתום הפגישה הצהירה חמאס כי בפגישה הוצגה השקפתה בנוגע לפיוס והחשיבות בדבקות בשותפות לאומית (אתר חמאס, 27 באוקטובר 2016). אבו מאזן הבהיר כי יש להגשים את הפיוס הלאומי הפלסטיני ולהסיר את כל הסיבות לפילוג באמצעות הרכבת ממשלת אחדות לאומית ועריכת בחירות (ופא, 27 באוקטובר 2016).
  • גורמים פלסטינים דיווחו כי לא הושגה התקדמות בפגישה. יתרה מזו, שר החוץ של קטר הביע ייאושו מהאפשרות להתקדמות בפיוס. פרשנים עיתונאיים הטילו ספק בכנות כוונותיו של אבו מאזן. לדבריהם המניע של אבו מאזן לערוך את הפגישה נבע מהחרפת היחסים שלו עם מחמד דחלאן  ובשל לחצים חיצוניים המופעלים עליו מצד הקהילה הבינלאומית ובעיקר מצרים (אלאח'באר, פלסטין, 30 באוקטובר 2016).
פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים
  • מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ממשיכים להתעמת עם חמושים פלסטינים במחנות הפליטים ביהודה ושומרון. במסגרת זאת נמסר כי במחנה הפליטים בלאטה  היו עימותים וכי היו ע מספר פצועים לשני הצדדים (פאן אינפו,, 29 באוקטובר 2016). עימותים התגלעו גם במחנה הפליטים ג'נין לאחר שמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נכנסו למחנה והרסו בו בית (פאל טודיי, 28 באוקטובר 2016). עימותים אלה משקפים להערכתנו מאבקי כוח בפתח בעידן דמדומי שלטונו של אבו מאזן.
  • בחמאס מתחו ביקורת על פעילות מנגנוני הביטחון. לדברי בסאם אלזעאריר, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, המעצרים והזימונים לתשאול שמבצעים מנגנוני הביטחון של הרשות בימים האחרונים בקרב פעילי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין משרתים את ישראל. לדבריו מנגנוני הביטחון מנסים להסיח את דעת הקהל מהסכסוכים הפנימיים בפתח וחמאס והג'האד האסלאמי הם אלה המשלמים על כך את המחיר (אתר חמאס, 27 באוקטובר 2016). 
  • באתר הרשמי של נציבות ההסברה של פתח פורסמו השבוע שתי קריקטורות ארסיות בעלות אופי אנטי ישראלי ואף אנטישמי.

קריקטורה לפיה ישראל מציתה את השנאה בין סונים לשיעים בעולם המ
קריקטורה לפיה ישראל מציתה את השנאה בין סונים לשיעים בעולם המוסלמי (אתר נציבות ההסברה של פתח, 18 ו-25 באוקטובר 2016).

קריקטורה לפיה ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ליברמן זורעים את זרעי הפאשיזם  (אתר נציבות ההסברה של פתח, 18 ו-25 באוקטובר 2016)
קריקטורה לפיה ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ליברמן זורעים את זרעי הפאשיזם (אתר נציבות ההסברה של פתח, 18 ו-25 באוקטובר 2016)

[1]במהלך השנה האחרונה בוצעו לפחות שלושה פיגועים בהם היו מעורבים פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. ב-31 בינואר 2016 בוצע באותו מחסום פיגוע ירי לעבר חיילים על ידי פלסטיני, ששימש כמאבטח של התובע הכללי הפלסטיני בראמאללה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהם נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.