מבט לאיראן

23 באוקטובר – 6 בנובמבר, 2016 מאת: ד"ר רז צימט
קצין משמרות המהפכה שנהרג בסוריה, ע'לאם-רזא סמאאי (פארס, 27 באוקטובר 2016).

קצין משמרות המהפכה שנהרג בסוריה, ע'לאם-רזא סמאאי (פארס, 27 באוקטובר 2016).

פגישת ח'אמנהאי עם משפחות חללים איראנים מהמערכה בסוריה  (אתר המנהיג, 1 בנובמבר 2016).

פגישת ח'אמנהאי עם משפחות חללים איראנים מהמערכה בסוריה (אתר המנהיג, 1 בנובמבר 2016).

"ניצחון ההתנגדות בבחירות בלבנון" (סוכנות הידיעות פארס, 31 באוקטובר 2016).

קאסם סלימאני בפגישה עם משפחתו של מפקד בכוחות הפשמרגה הכורדים שנהרג בשנת 2015 בידי דאעש  (מהר, 23 באוקטובר 2016).

קאסם סלימאני בפגישה עם משפחתו של מפקד בכוחות הפשמרגה הכורדים שנהרג בשנת 2015 בידי דאעש (מהר, 23 באוקטובר 2016).

סלימאני בביקור אצל משפחתו של ידאללהי מנפרד (Yadollahi Monfared), קצין הצבא הסדיר האיראני, שנהרג בסוריה באפריל 2016 (משרק ניוז, 27 באוקטובר 2016).

סלימאני בביקור אצל משפחתו של ידאללהי מנפרד (Yadollahi Monfared), קצין הצבא הסדיר האיראני, שנהרג בסוריה באפריל 2016 (משרק ניוז, 27 באוקטובר 2016).

פגישת זריף – בח'תיאר (תסנים, 31 באוקטובר 2016).

פגישת זריף – בח'תיאר (תסנים, 31 באוקטובר 2016).

פגישת ראשי הרשויות השופטות של איראן ועיראק (מיזאן ניוז, 30 באוקטובר 2016).

פגישת ראשי הרשויות השופטות של איראן ועיראק (מיזאן ניוז, 30 באוקטובר 2016).


עיקרי הדברים
  • ארבעה איראנים נהרגו בסוריה, בהם שני קצינים בכירים. האבדות בקרב האיראנים הן על רקע המתקפה בה פתחו המורדים בעיר חלב במטרה לפרוץ את המצור, שהטילו הכוחות הסורים על השכונות המזרחיות של העיר. מנהיג איראן, עלי ח'אמנהאי, אמר בפגישה עם משפחות לוחמים איראנים שנהרגו בסוריה, כי הוא גאה באופן מיוחד בחללים האיראנים שנהרגו בהגנה על המקומות הקדושים לשיעה בסוריה.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, שב לאיראן לאחר ביקור בעיראק במהלכו ביקר בחדר המבצעים של המיליציות השיעיות לקראת תחילת פעילותן באזור תל-עפר שבמערב מוצל. קודם לכן ביקר סלימאני בעיר ארביל שבחבל הכורדי בצפון עיראק. 
  • בכירים איראנים מתחו ביקורת חריפה על תורכיה על רקע הצבת כוחותיה בצפון-עיראק ודרישת אנקרה לקחת חלק פעיל במערכה הצבאית לשחרור מוצל בניגוד לעמדת ממשלת עיראק. הנשיא רוחאני הזהיר מפני התערבות זרה בסוריה ובעיראק ללא תיאום עם הממשלה המרכזית בבגדאד. התקשורת האיראנית תקפה בחריפות את תורכיה ואת הנשיא ארדואן והזהירה כי נוכחותה הצבאית של תורכיה בצפון-עיראק מציבה איום חמור על איראן ומשרתת את האינטרסים של ארצות-הברית השואפת לפצל את עיראק.
  • שר החוץ האיראני זריף נפגש בטהראן עם ראש הלשכה המדינית של האיחוד הפטריוטי הכורדי (PUK) ודן עימו בהתפתחויות בעיראק. ראש הרשות השופטת של איראן, צאדק לאריג'אני, ביקר בעיראק ונפגש עם ראשי המערכת המשפטית של עיראק ועם בכירים בממסד הדתי השיעי, ובראשם איש הדת הבכיר, איתאללה עלי סיסתאני. 

 

המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • ארבעה איראנים נהרגו בשבועיים האחרונים בסוריה, בהם שני קצינים בכירים: ע'לאם-רזא סמאאי (Gholam-Reza Samaei), קצין בכיר במשמרות המהפכה ובוגר מלחמת איראן-עיראק, וד'אכר חסיני (Zaker Hosseini), ששימש כיועץ בכיר למפקד משמרות המהפכה בתבריז.
  • מקורות באופוזיציה הסורית טענו ב-29 באוקטובר 2016, כי מפקד בכיר נוסף במשמרות המהפכה בשם מחמד-עלי מחמד חסיני (Mohammad Ali Mohammad Hosseini), נהרג בסוריה. איראן הכחישה, עם זאת, כי חסיני, לשעבר מפקד חטיבת אימאם סג'אד (Imam Sajjad) של משמרות המהפכה, נהרג על-ידי המורדים הסורים, וטענה כי כלל לא נהרג בסוריה אלא מת כתוצאה מהתקף לב (qasemsoleimani.ir, 29 באוקטובר 2016).
  • האבדות האיראניות הן על רקע חידוש הלחימה באזור העיר חלב. בשבוע שעבר פתחו ארגוני המורדים הסורים בהובלת חזית פתח אלשאם בהתקפה בעיר חלב במהלכה כבשו מספר שכונות במערב העיר ובדרומה. מטרת ההתקפה לפרוץ את המצור, שהטילו הכוחות הסורים על השכונות המזרחיות של העיר.
  • מנהיג איראן, עלי ח'אמנהאי, אמר בפגישה שקיים  עם משפחות לוחמים איראנים שנהרגו בסוריה, כי הוא גאה באופן מיוחד בחללים האיראנים שנהרגו בהגנה על המקומות הקדושים לשיעה בסוריה (פארס, 1 בנובמבר 2016).
  • סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י (Abbas Araqchi), אמר, כי אלמלא תמיכתה של איראן, היה הטרור משתלט על בגדאד ועל דמשק. בכנס בינלאומי של צעירים מוסלמים בעיר משהד אמר עראקצ'י, כי איראן דורשת מהמדינות התומכות בטרור להפסיק את תמיכתן בו ולהיאבק נגדו (מהר, 26 באוקטובר 2016).
  • שר החוץ האיראני, מחמד ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), קיים ביקור במוסקבה במהלכו השתתף בפגישה משולשת עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ועם שר החוץ הסורי, וליד אלמעלם. עם הגיעו למוסקבה אמר זריף, כי הפתרון היחיד למשבר המתמשך בסוריה הוא פתרון מדיני והמשך המאבק בקבוצות הטרור האסלאמיות. זריף ציין, כי המצוקה האנושית בסוריה ובתימן מחייבת שיתוף פעולה נרחב ומתמשך בין טהראן למוסקבה (אירנ"א; תסנים, 28 באוקטובר 2016).
  • איראן בירכה על בחירתו של מישל עון לתפקיד נשיא לבנון. דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), אמר, כי ההסכמה בין הזרמים הפוליטיים בלבנון על מינוי עון כנשיא היא צעד חשוב לכינון יציבות במדינה והביע תקווה להרחבת הקשרים בין איראן ללבנון (פארס, 31 באוקטובר 2016).
  • הנשיא רוחאני התקשר למישל עון זמן קצר לאחר בחירתו כנשיא ובירך אותו. רוחאני אמר, כי איראן בטוחה שבחירתו כנשיא לבנון תחזק את ההתנגדות הלבנונית לנוכח שני האיומים העיקריים הניצבים בפני האזור: קבוצות הטרור התכפיריות והכיבוש הציוני. הוא הביע את רצונה של איראן בהרחבת הקשרים בין שתי המדינות בכל התחומים (אירנ"א, 31 באוקטובר 2016).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות תסנים (31 באוקטובר 2016), כי בחירתו של מישל עון כנשיא היא ניצחון של ההתנגדות האסלאמית ושל מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • מקורות עיראקים מסרו לעיתון אלאח'באר (26 באוקטובר 2016), כי מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, ביקר בשבוע שעבר בחדר המבצעים של המיליציות השיעיות העיראקיות לקראת תחילת פעילותן באזור תל-עפר (Tal Afar) שבמערב העיר מוצל. קודם לכן ביקר סלימאני בעיר ארביל שבחבל הכורדי בצפון עיראק.
  • בתום ביקורו בעיראק שב סלימאני לאיראן וקיים מספר ביקורים מתוקשרים בבתי משפחות של לוחמים איראנים שנהרגו בסוריה, וכן אצל לוחמי משמרות המהפכה שנפצעו במערכה בסוריה.
  • בכירים איראנים מתחו ביקורת חריפה על תורכיה על רקע הצבת כוחות תורכיים בצפון-עיראק ודרישות אנקרה לקחת חלק פעיל במערכה הצבאית לשחרור מוצל בניגוד לעמדת ממשלת עיראק. דובר משרד החוץ האיראני הזהיר מפני הפרת ריבונות עיראק על-ידי תורכיה. "המאבק נגד הטרור באזור ובעולם הוא חשוב וטוב", אמר קאסמי, "אך אסור להפר לשם כך את ריבונותה של מדינה אחרת". הוא הדגיש כי כל שותפות במאבק בטרור חייבת להיות מתואמת עם הממשלה המרכזית בבגדאד (פארס, 24 באוקטובר 2016). גם הנשיא חסן רוחאני הזהיר מפני התערבות זרה בסוריה ובעיראק. בנאום במהלך ביקור במחוז מרכזי (Markazi) אמר הנשיא חסן רוחאני, כי התערבות מדינות זרות ללא תיאום עם המדינה המארחת היא מסוכנת מאוד. הוא קרא למדינות האזור לכבד את לכידותן הטריטוריאלית של מדינות אחרות מאחר ששינוי גבולות עלול להיות מסוכן מאוד (Press TV, 24 באוקטובר 2016).
  • בעקבות המהלכים התורכיים בצפון-עיראק חידשה התקשורת האיראנית את מתקפותיה החריפות נגד תורכיה והעומד בראשה. היומון השמרני ג'מהורי-י אסלאמי (Jomhuri-ye Eslami) תקף במאמר מערכת שהתפרסם ב-26 באוקטובר 2016 תחת הכותרת: "גחמותיו של הסלטאן ארדואן להחיות את האימפריה העות'מאנית" את הנשיא ארדואן והזהיר כי גורלו יהיה כגורלו של שליט עיראק, צדאם חוסין. הנשיא ארדואן מזיל "דמעות תנין" על גורלם של הסונים במוצול ובחלב, נכתב במאמר, אך הוא יודע היטב שהוא נושא באחריות למעשי הזוועה ולפשעים שנעשו בסוריה ובעיראק בשל תמיכתו בדאעש. אפילו  הציונים ואויבי האסלאם האחרים לא חלמו לבצע מעשי זוועה כאלה, נכתב במאמר. פרשנויות, שהתפרסמו בשבועיים האחרונים בעיתונות האיראנית, הזהירו כי נוכחותה הצבאית של תורכיה בצפון-עיראק מציבה איום חמור על איראן ומשרתת את האינטרסים של ארצות-הברית השואפת לפצל את עיראק.
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, אמר בריאיון לרשת רודאו (Rudaw) הכורדית (30 באוקטובר 2016), כי איראן מוכנה לתווך בין עיראק ותורכיה כדי למנוע מלחמה ביניהן. ולאיתי הדגיש, כי התערבות תורכיה בעיראק ובסוריה תעמיד בסכנה את התקדמותה הכלכלית של תורכיה.
  • שר החוץ, מחמד ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), נפגש ב-31 באוקטובר 2016 עם מלא בח'תיאר (Mala Bakhtiar), ראש הלשכה המדינית של האיחוד הפטריוטי הכורדי (PUK) בצפון-עיראק. הפגישה דנה בהתפתחויות בעיראק, ובראשן המערכה לשחרור העיר מוצל מידי דאעש. זריף הדגיש בפגישה את הצורך באחדות כל הקבוצות האתניות והדתיות בעיראק (מהר, 31 באוקטובר 2016).
  • ראש הרשות השופטת, איתאללה צאדק אמולי לאריג'אני (Ayatollah Sadegh Amoli Larijani), ביקר בשבוע שעבר בעיראק כדי לחתום על הסכמים לשיתוף פעולה עם הרשות השופטת בעיראק. במסיבת עיתונאים בבגדאד הביע לאריג'אני תמיכה במאבק המתמשך כנגד הטרור במדינה. לאריג'אני אמר, כי הרחבת שיתוף הפעולה בין הרשויות השופטות באיראן ובעיראק תביא לחיזוק שיתוף הפעולה המדיני בין שתי המדינות (מיזאן ניוז, 30 באוקטובר 2016). במהלך ביקורו בעיראק נפגש לאריג'אני עם בכירים בממסד הדתי השיעי בעיראק, ובראשם איש הדת הבכיר, איתאללה עלי סיסתאני (Ayatollah Ali Sistani).