חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15-9 בנובמבר 2016)

ידויי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים כאחד הביטויים לטרור העממי הפלסטיני.

ידויי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים כאחד הביטויים לטרור העממי הפלסטיני.

שוטר אוחז במברג עימו בוצע ניסיון  הדקירה (דף הפייסבוק אלרסאלה נט, 9 בנובמבר 2016)

שוטר אוחז במברג עימו בוצע ניסיון הדקירה (דף הפייסבוק אלרסאלה נט, 9 בנובמבר 2016)

מחמד עאמר אלג'לאד (דף הפייסבוק בית לחם אלחדת', 9 בנובמבר 2016).

מחמד עאמר אלג'לאד (דף הפייסבוק בית לחם אלחדת', 9 בנובמבר 2016).

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל סמוך לגדר הביטחון.

דגלי פתח בעימותים עם חיילי צה

דגלי פתח בעימותים עם חיילי צה"ל (דף הפייסבוק QUDSN, 11 בנובמבר 2016).

כרזה שפורסמה בדף הפייסבוק של חמאס בגנות החוק:

כרזה שפורסמה בדף הפייסבוק של חמאס בגנות החוק: "קריאת המואזין לא תושתק. אללה אכבר. אללה אכבר. חוק ישראלי למניעת הכריזה במסגדים" (דף הפייסבוק צפא, 15 בנובמבר 2016)

פעילי מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני מסייעים בשיקום בית המחבל אחמד זכארנה בעיירה קבאטיה  (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 8 בנובמבר 2016)

פעילי מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני מסייעים בשיקום בית המחבל אחמד זכארנה בעיירה קבאטיה (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 8 בנובמבר 2016)

  • נמשך הטרור העממי, שמצא ביטויו השבוע בפיגוע דקירה במחסום בצומת חוארה (סמוך לשכם). בלטו השבוע יידויי אבנים לעבר מכוניות ואוטובוסים ביהודה ושומרון. בכמה מקרים נפגעו כלי רכב. שני ישראלים נפצעו באורח קל.
  • פתח מתכוננת לקראת הועידה השביעית של התנועה שנועדה להתקיים ב-29 בנובמבר 2016. נביל שעת', חבר הועד המרכזי של פתח, התייחס לגיבוש המצע המדיני הכולל תמיכה ב"מאבק העממי". יוזכר כי בוועידה הקודמת (2009) אימצה פתח את תפיסת "ההתנגדות העממית" הנותנת לגיטימציה לטרור העממי, אשר הגיע לשיאו בשנה האחרונה. 
  • ב-9 בנובמבר 2016 הגיע פלסטיני לצומת חוארה (סמוך לשכם) וניסה לדקור באמצעות מברג חייל שאבטח את המקום. הדוקר נורה על ידי כוחות הביטחון ופונה לבית החולים במצב קשה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מבצע הפיגוע הוא מחמד עאמר אלג'לאד, בן 24, מטול כרם (ופא, 9 בנובמבר 2016).
מעצר פלסטינים בחשד למעורבות בטרור
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו במהלך החודשים ספטמבר אוקטובר 2016 שמונה פלסטינים תושבי שומרון. השמונה חשודים במעורבות בפעילות טרור נגד כוחות צה"ל בשומרון ובתכנון ביצוע פיגועים בישראל. במסגרת החקירה נחשף גם תושב השכונה באב אלחוטה במזרח ירושלים, שביקש להחדיר לירושלים שני ק"ג אבק שריפה להכנת מטעני צינור. עם מעצר החוליה תפסו כוחות הביטחון מעבדה המשמשת לייצור מטענים וכן 120 ק"ג של חומרי גלם מסוגים שונים, שנועדו לייצור אמצעי לחימה (שירות הביטחון הכללי, 10 בנובמבר 2016).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו גילויי הטרור העממי בהם בלטו יידויי אבנים לעבר מכוניות ואוטובוסים ביהודה ושומרון. שני ישראלים נפצעו באורח קל. בכמה מקרים נפגעו כלי רכב. כמו כן הופעל מטען נגד כוחות צה"ל והושלכו בקבוקי תבערה. להלן מספר אירועים בולטים:14 בנובמבר 2016– מטען הופעל נגד כוח צה"ל שפעל באזור אלח'דר (סמוך לאפרת בגוש עציון). לא היו נפגעים. בוצעו סריקות לאיתור המבצעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 14 בנובמבר 2016). 
  • 14  בנובמבר 2016 – אבנים יודו לעבר אוטובוס שחלף סמוך לפסגת זאב בירושלים. לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת האוטובוס(דף הפייסבוק צבע אדום, 14 בנובמבר 2016). 
  • 13 בנובמבר 2016 – חמישה חסידי ברסלב נכנסו בליל 13-12 בנובמבר 2016 ללא אישור לשכם בדרכם לתפילה בקבר יוסף. הם נתפסו על ידי אנשי הרשות הפלסטינית והועברו לכוחות הביטחון הישראליים. על פי דיווח הנהג עימו נסעו, בוצע ירי לעבר כלי הרכב אשר נמלט לירושלים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. הארבעה יועמדו לדין (דוברות משטרת מחוז ש"י, 13 בנובמבר 2016).
  • 12 בנובמבר 2016 – אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לעפרה. נהג האוטובוס נפצע באורח קל (הצלה יהו"ש, 12 בנובמבר 2016).
  • 10 בנובמבר 2016 - ארבעה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר היישוב בית אל.שריפה פרצה במקום (חשבון הטוויטר PALDF, 10 בנובמבר 2016)ץ
  • 10 בנובמבר 2016 – כעשרים פלסטינים נעצרו על ידי כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון במהלך המעצרים נתפסו גם כלי נשק (דף הפייסבוק צבע אדום, 10 בנובמבר 2016). 
  • 9 בנובמבר 2016 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון סמוך לבית אמר. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 בנובמבר 2016). 
  • 9 בנובמבר 2016– אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר חוסאן (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי הרכב.
  • 6 בנובמבר 2016 – פלסטינים יידו אבנים לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון חברון סמוך לחלחול. ישראלי נפגע באורח קל. כוחות צה"ל ערכו סריקות לאיתור מיידי האבנים (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 בנובמבר 2016). 
פיגועים במהלך חודש אוקטובר 2016[1]
  • על פי דו"ח שירות הביטחון הכללי חלה במהלך חודש אוקטובר 2016 עלייה בהיקף הפיגועים ביהודה שומרון וירושלים. סה"כ בוצעו במהלך החודש 151 פיגועים זאת לעומת 104 פיגועים בחודש ספטמבר 2016. ביהודה ושומרון בוצעו 103 פיגועים ובירושלים 48 פיגועים. רוב הפיגועים (121) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה, 19 פיגועים הנחת מטען, שמונה אירועי ירי מנשק קל, שני פיגועי דריסה ופיגוע דקירה אחד. בפיגועים הללו נהרגו שני ישראלים ונפצעו 23, מהם עשרה אנשי כוחות הביטחון. בלט החודש פיגוע משולב של ירי ודריסה בירושלים (9 באוקטובר 2016) בו נהרגו שני ישראלים[2] (הערה: נתוני שירות הביטחון הכללי אינם מתייחסים לידויי אבנים).

פיגועים משמעותיים בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

עימותים בגדר הגבול
  • ב-11 בנובמבר 2016 התפתחו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל סמוך לגדר הביטחון, מזרחית למחנה הפליטים אלבריג' במרכז הרצועה. חלק מהפלסטינים הגיעו להפגנה כשהם נושאים דגלי פתח. כחמישה פלסטינים נפצעו (דף הפייסבוק QUDSN, 11 בנובמבר 2016).
פתיחת מעבר רפיח וחיזוק הקשרים הכלכליים עם מצרים
  • ב-14 בנובמבר 2016 נפתח, באישור שלטונות מצרים, מעבר רפיח בשני הכיוונים. המעבר יישאר פתוח במשך חמישה ימים (אתר משרד הפנים ברצועת עזה, 14 בנובמבר 2016). נראה כי פתיחת המעבר היא ביטוי למדיניות המצרית המקלה הננקטת בעת האחרונה.
  • יתכן ופתיחת המעבר קשורה גם להמלצות הוועידה הכלכלית שנערכה לאחרונה בעין אלסח'נה שבמצרים, שעסקה בחיזוק ושיפור הקשרים הכלכליים בין מצרים לביו רצועת עזה. בוועידה נטלה חלק משלחת פלסטינית[3]. לדברי אסאמה כחיל, דובר המשלחת הפלסטינית, תהליך שיפור היחסים הכלכליים בין מצרים לפלסטינים יעשה בכמה שלבים. בשלב הראשון, שיימשך בין חודש לשלושה חודשים, תאפשר ממשלת מצרים הקלה במעבר רפיח והקלה ביבוא ויצוא סחורות חומרי גלם. מקורות מצריים מסרו כי בעקבות המלצות הוועידה הכלכלית שנערכה במצרים אישרו עקרונית גורמים רשמיים מצריים הקמת אזור סחר בגבול מצרים רצועת עזה (אלאח'באר, 14 בנובמבר 2016).
התבטאות ח'אלד משעל
  • בנאום וידאו שנשא ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, במסגרת הכינוס העולמי   ה-11 של צעירי ירושלים באיסטנבול, הדגיש משעל את חשיבותה של ירושלים. לדבריו ירושלים נמצאת בראש עניינם של הפלסטינים והיא מהווה הסמל המרכזי שלה. הוא האשים את ישראל בכך שניסתה לקשור את ירושלים לציונות אך היא נכשלה בכך. הוא הדגיש כי ההגנה על מסגד אלאקצא אינה באחריות העם הפלסטיני בלבד אלא באחריות האומה האסלאמית כולה וכי הדרך להגן על ירושלים היא רק באמצעות ג'האד, אנתיפאדה וסיום הפילוג הפנים-פלסטיני (אלג'זירה, 13 בנובמבר 2016).
פעילות חמאס נגד גורמים סלפים ברצועה
  • מנגנוני הביטחון של חמאס ברצועת עזה עצרו ב-11 בנובמבר 2016 במחנה הפליטים אלשאטי שבעה פעילים סלפים מקורבים לדאעש. מעצרם בוצע  לאחר שנחשף כי תכננו לשגר רקטות לשטח ישראל (אלעאלם, 12 בנובמבר 2016). גורמים סלפים ממשיכים לתקוף את פעילות המעצרים המוגברת של חמאס נגד פעיליהם. לטענת גורמים אלה מחזיקה חמאס במעצר כארבעים פעילים ואנשיה מענים אותם קשות.
  • בתוך כך נמסר כי בלאל עלי אלע'פרי מרצועת עזה נהרג בעת שנלחם בשורות ארגון דאעש במוצול (וטן24, 11 בנובמבר 2016). בלאל עלי אלע'פרי הוא בנו של שיח' עלי אלע'פרי, ראש קבוצת "אלדעוה ואלתבליע'" ברצועת עזה, הנמנית עם זרם הסלפיה. אביו נחשב לדרשן בולט ברצועה הנהנה מקשרים טובים עם חמאס והג'האד האסלאמי (פורום PALDF, 11 בנובמבר 2016). לפני מספר שנים פרסם בלאל אלע'פרי ספר בשם "חובת ההגירה" (מען, PNN, 11 בנובמבר 2016).

מימין: בלאל עלי אלע'פרי כלוחם בשורות דאעש בעיראק (פורום PALDF, 11 בנובמבר 2016). משמאל: שיח' עלי אלע'פרי, אביו של בלאל אלע'פרי, לצידו של אסמאעיל הניה (פורום PALDF, 11 בנובמבר 2016)
מימין: בלאל עלי אלע'פרי כלוחם בשורות דאעש בעיראק (פורום PALDF, 11 בנובמבר 2016). משמאל: שיח' עלי אלע'פרי, אביו של בלאל אלע'פרי, לצידו של אסמאעיל הניה (פורום PALDF, 11 בנובמבר 2016)

ציון יום השנה למבצע "עמוד ענן"
  • ברצועת עזה ציינו את יום השנה הרביעי למותו של אחמד ג'עברי, בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, ולמבצע "עמוד ענן" שהחל בעקבות הריגתו. בהודעה רשמית שפרסמה חמאס הודגש כי דרך "ההתנגדות" והמאבק המזוין ימשיכו כל עוד ישראל תשב על אדמות הפלסטינים (אתר חמאס, 14 בנובמבר 2016). בהודעה שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס נאמר כי הם ממשיכים להתקדם, להתחזק ולהתפתח בכל התחומים כולל ייצור אמצעי הלחימה. בהודעה הוזכרה הכנסתה לפעילות של רקטה ארוכת הטווח מסוג M75שנעשה בה שימוש במהלך מבצע "צוק איתן", ביולי אוגוסט 2014.  (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 14 בנובמבר 2016).
  • בנאום שנשא במהלך מפגן שנערך לזכרו של אחמד ג'עברי בעזה אמר משיר אלמצרי, בכיר חמאס, כי בידי חמאס אלפי רקטות שיכולות להגיע לתל אביב ואף רחוק ממנה. לדבריו חמאס איננה מעוניינת בעימות צבאי חדש. אולם הוא ציין כי אם ייכפה עליה עימות היא תגיב בכוח בירי לעבר תל אביב וחיפה כפי שהגיבה במהלך מבצע "עמוד ענן"(ערוץ אלאקצא, 14 בנובמבר 2016).
ציון יום השנה למות יאסר ערפאת
  • ביהודה ושומרון צוין יום השנה ה-12 למותו של יאסר ערפאת בשורה של טקסים. במסגרת יום השנה חנך אבו מאזן את מוזיאון "השהיד הגיבור יאסר ערפאת" בנוכחות מזכ"ל הליגה הערבית הנוכחי ושני המזכ"לים הקודמים. בדברים שנשא אבו מאזן במהלך הטקס אמר כי המוזיאון נועד לשמר את מורשת מאבקו של ערפאת. הוא הדגיש כי הפלסטינים ימשיכו לדבוק בעקרונות הלאומיים שלהם, שנקבעו על ידי המועצה הלאומית הפלסטינית בשנת 1988, להגן על זכויותיהם והמקומות הקדושים ולרשום הישגים בדרך להקמת מדינת פלסטין, שבירתה ירושלים המזרחית (שאשה ניוז, 9 בנובמבר 2016).

מימין: אבו מאזן חונך את המוזיאון לזכרו של יאסר ערפאת בראמאללה. משמאל: שחזור חדרו של ערפאת במוזיאון שהוקם לזכרו (ופא, 10 בנובמבר 2016).
מימין: אבו מאזן חונך את המוזיאון לזכרו של יאסר ערפאת בראמאללה. משמאל: שחזור חדרו של ערפאת במוזיאון שהוקם לזכרו (ופא, 10 בנובמבר 2016).

כינוס הועידה השביעית של פתח
  • בישיבה מיוחדת של הוועדה המרכזית של פתח בראמאללה הוחלט לקיים את כינוס הועידה השביעית של התנועה ב-29 בנובמבר 2016. הועידה תיערך במקטאעה בראמאללה בראשות אבו מאזן. הוועידה תמשך יומיים וייקחו בה חלק כ-1,300 פעילים מיהודה, שומרון, רצועת עזה ומחו"ל (ופא, דניא אלטן, 8 בנובמבר 2016). מקורות בפתח מעריכים כי כ-350 פעילי פתח מרצועת עזה ישתתפו בוועידה (מען, 14 בנובמבר 2016).
  • נביל שעת', חבר הועד המרכזי של פתח, אמר כי לקראת כינוס הועידה הורכבה ועדה לגיבוש המצע המדיני של התנועה. הועדה מורכבת מאישים בולטים בפתח, חברי הועד המרכזי המועצה המהפכנית והמועצה המייעצת. לדבריו המאבק בישראל יתבצע בשתי דרכים: באמצעות "מאבק עממי" ועמידה איתנה בשטחי הרשות הפלסטינית ובאמצעות הפעלת לחץ בינלאומי שמטרתו לבודד את ישראל במישור הבינלאומי ולהחרים אותה כלכלית (אלקדס, 14 בנובמבר 2016).
  • תפיסת "ההתנגדות העממית" אומצה על ידי פתח בוועידה השישית של התנועה שהתקיימה ב-8 באוגוסט 2009. תפיסה זו הוצגה כפעילות מחאה בלתי חמושה, "התנגדות של ההמונים", מונח אותו טבע אבו מאזן בפתיחת הוועידה.בפועל נתנה תפיסת "ההתנגדות העממית" לגיטימציה לטרור העממי, אשר הגיע לשיאו בשנה האחרונה.  

 

תגובות להצעת "חוק המואזין" בישראל
  • ועדת השרים לענייני חקיקה בישראל אישרה ב-13 בנובמבר 2016 הצעת חוק לאיסור שימוש במערכת כריזה בבתי תפילה שמטרתו למנוע רעש המפריע לתושבים. אם יתקבל החוק ימנע הדבר מהמואזינים במסגדים לקרוא לתושבים להגיע לתפילה באמצעות רמקולים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תמיכתו בהצעת החוק.
  • אישור הצעות החוק עורר גל של תגובות בקרב הפלסטינים, שהציגו אותו כפגיעה בחופש הפולחן. ברשתות החברתיות הושק האשטאג תחת הכותרת "לא ישתיקו את המואזין". להלן מספר תגובות:
  • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, הזהיר מפני הפעולות הישראליות. לדבריו פעולות אלה אסורות לחלוטין וההנהגה הפלסטינית תפנה למועצת הביטחון של האו"ם ולכל המוסדות הבינלאומיים כדי לעצור את "פעולות ההסלמה" הללו (ופא, 14 בנובמבר 2016).
  • יוסף אדעיס, שר ההקדשים והדתותברשות הפלסטינית, גינה את ההחלטה והדגיש כי מדובר בחוק גזעני ופגיעה בחופש הפולחן אשר חצה את הקווים הפוליטיים והוא מהווה איום להתפרצות מלחמת דת באזור. הוא קרא לקהילה הבינלאומית, לאומה הערבית והאסלאמית ולמוסדות הבינלאומיים לחייב את ישראל מיידית לחזור בה מהחלטותיה "הקיצוניות והבלתי אחראיות" ולהפסיק את פגיעתה במקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים בירושלים (ופא, 13 בנובמבר 2016).
  • מחלקת היחסים הבינלאומיים של אש"ףגינתה את ההחלטה ואמרה כי ההחלטה היא הוכחה לרמת הקיצוניות אליה הגיעה ממשלת ישראל. המחלקה קראה לקהילה הבינלאומית ולכל המוסדות הבינלאומיים לענייני זכויות אדם ולענייני דת להתערב בהקדם האפשרי (מען, 14 בנובמבר 2016).
  • חמאס פרסמה הודעה בה הזהירה מפני השלכות ההחלטה ודרשה מהקהילה הבינלאומית והמוסדות לזכויות אדם להתערב במטרה לעצור את התוקפנות נגד המסגדים (אנטוליה, 14 בנובמבר 2016). עבד אללטף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי מדובר בהתפתחות מסוכנת המהווה חלק מתוכנית לשינוי ומחיקת הזהות המוסלמית של ירושלים. לדבריו מדובר בהתגרות בוטה ברגשות המוסלמים והתערבות בלתי מקובלת בפולחן ומנהגים דתיים. 
הנצחה  ושיקום בתי מחבלים
  • ב-8 בנובמבר 2016 הועלתה לדפי פייסבוק פלסטינים שונים תמונה ובה נראת אנדרטה שנבנתה  לזכרו של צ'יאא' עבד אלחלים אלתלאחמה, פעיל ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין בכפר ח'רסא (דרומית מערבית לחברון). צ'יאא' עבד אלחלים אלתלאחמה נהרג בעת שניסה לפוצץ רימון נגד כוח צה"ל ב-22 בספטמבר 2015 באזור חברון (דף הפייסבוק דורא-אלח'ליל, 8 בנובמבר 2016). לא ידוע מי מימן את בניית האנדרטה.
  • ברשתות החברתיות פורסמו בימים האחרונים תמונות בהן נראים פעילי מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני מסייעים בשיקום ביתו של אחמד זכארנה בעיירה קבאטיה, דרומית לג'נין (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 8 בנובמבר 2016). אחמד זכארנה ביצע ב-3 בפברואר 2016 יחד עם שני חבריו (מחמד כמיל ואחמד אבו אלרב) פיגוע ירי משולב סמוך לשער שכם בירושלים בו נהרגה לוחמת משמר הגבול הדר כהן ז"ל. ביתו נהרס ע"י כוחות צה"ל באפריל 2016. 

[1]על פי אתר שירות הביטחון הכללי
[2]ראו פרסום מרכז המידע מ-3 בנובמבר 2016 : "ניתוח שיטת הפעולה של פיגוע הירי, שבוצע ממכונית נוסעת בירושלים, ושל פרופיל מבצע הפיגוע, מעלה מאפיינים ייחודיים, השונים מפיגועי הטרור העממי בשנה האחרונה"
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהם נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[4]כתבה שפורסמה בביטאון חמאס אלרסאלה תחת הכותרת "מטרות מצריות מגוונות מהכינוסים הכלכליים בעין אלסח'נה" מדגישה את ניצני השינוי החיובי במדינות מצרים כלפי רצועת עזה בדגש על הוצאת שתי משלחות מהרצועה לכינוסים כלכליים במצרים בשבועיים האחרונים. לדברי הכתבה הכינוסים הללו מפיחים תקוות חיוביות בקרב גורמים רבים ברצועה באשר להקלת המציאות הכלכלית ברצועה והסגר לאחר שנים רבות.