מבט לאיראן

20-6 בנובמבר, 2016 מאת: ד"ר רז צימט

עיקרי הדברים
  • שלושה לוחמי משמרות המהפכה נהרגו בסוריה. כמו כן נהרג כתב רשות השידור האיראנית. בתקרית זו נפצע גם צלם טלוויזיה איראני.
  • פיצל מקדאד, סגן שר החוץ הסורי, ביקר בטהראן ונפגש עם בכירים איראנים. חסין-אמיר עבדאללהיאן, יועצו לעניינים בינלאומיים של יו"ר המג'לס, אמר בפגישה עם מקדאד, כי איראן תמשיך בתמיכתה בסוריה במאבקה בטרור. 
  • מחמד באקרי, הרמטכ"ל האיראני, אמר כי איראן הקימה לפני מספר שנים מפעל לייצור טילים באזור חלב וכי במהלך מלחמת לבנון השנייה נעשה שימוש בטילים אלה נגד ישראל. לפני מספר חודשים הצהיר גם חסין שיח' אלאסלאם, יועצו של שר החוץ האיראני, כי איראן הקימה בסוריה מפעל לייצור טילים, ששימשו את חזבאללה נגד ישראל. בשבוע שעבר אמר שיח' אלאסלאם, כי יכולות ייצור הטילים, שאיראן הקימה במדינות האזור, אינן מוגבלות רק לסוריה וכי היא העבירה טכנולוגיה וידע בתחום הטילים למדינות הגובלות בישראל.
  • בכיר במשרד החוץ האיראני מסר, כי איראן תמנה בקרוב ממונה זמני על השגרירות שלה בסוריה עד למינוי שגריר קבוע בחודשים הקרובים. בחודש שעבר סיים שגריר איראן בסוריה, מחמד-רזא ראוף שיבאני, את תפקידו בתום חמש שנים וטרם מונה לו מחליף.
  • שר החוץ האיראני, מחמד-ג'ואד זריף, ביקר בלבנון. במהלך הביקור נפגש לראשונה עם נשיא לבנון הנכנס, מישל עון, ועם בכירים לבנונים נוספים, בהם מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה. סגן נשיא עיראק, ח'זיר אלח'זאאי, ביקר בטהראן ודן עם בכירים איראנים בהתפתחויות הפוליטיות בעיראק ובמערכה הנמשכת נגד דאעש.
  • ניידות המשמשות את כוחות הביטחון האיראנים נשלחו לאחרונה לעיראק, ככל הנראה כדי לתגבר את האבטחה סביב עולי רגל איראנים שהגיעו למקומות הקדושים לשיעה בעיראק לציון היום הארבעים למותו של האימאם השיעי חוסיין בן-עלי. 

 

המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • שלושה לוחמי משמרות המהפכה נהרגו בשבועיים האחרונים באזור חלב שבסוריה. כמו כן נהרג מחסן ח'זאאי (Mohsen Khazaei), כתב רשות השידור האיראנית. ח'זאאי נהרג מירי מרגמה בחלב. בתקרית זו נפצע גם צלם של רשות השידור (פארס, 12 בנובמבר 2016).
  • סגן שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד (Faysal Meqdad), הגיע ב-7 בנובמבר 2016 לביקור בטהראן ונפגש עם בכירים איראנים. עלי לאריג'אני, יו"ר המג'לס, אמר בפגישה עם מקדאד, כי סוריה ניצבת בחזית מאבק ההתנגדות נגד הציונות והטרור. לאריג'אני הדגיש את הצורך בהרחבת הקשרים הפוליטיים, הכלכליים והפרלמנטאריים בין איראן לסוריה (מהר, 7 בנובמבר 2016).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, אמר בפגישה עם מקדאד, כי חלומה של ארצות-הברית לפצל את סוריה ועיראק לא יתממש לעולם. סגן השר מקדאד אמר, כי ממשלת סוריה נחושה להמשיך במערכה נגד הטרוריסטים תוך הישענות על הסיוע מצד איראן (אירנ"א, 7 בנובמבר 2016). חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), יועצו לעניינים בינלאומיים של יו"ר המג'לס, אמר בפגישה עם מקדאד, כי איראן תמשיך בתמיכתה בסוריה במאבקה בטרור (אילנ"א, 9 בנובמבר 2016).
  • מחמד באקרי (Mohammad Baqeri), ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, אמר כי איראן הקימה לפני מספר שנים מפעל לייצור טילים באזור חלב שבסוריה וכי נעשה שימוש בטילים אלה במהלך מלחמת לבנון השנייה (תסנים, 10 בנובמבר 2016). לפני מספר חודשים הצהיר גם חסין שיח' אלאסלאם (Hossein Sheikholeslam), יועצו של שר החוץ האיראני, כי במסגרת הסיוע הצבאי הקימה איראן בסוריה מפעל לייצור טילים, ששימשו את חזבאללה נגד ישראל במלחמת לבנון השנייה (תסנים, 3 באוגוסט 2016).
  • שיח' אלאסלאם גם התייחס לסיוע שהעניקה איראן למדינות האזור בתחום הטילים. בריאיון לסוכנות הידיעות מיזאן ניוז (Mizan News, 12 בנובמבר 2016). לדבריו מאז המהפכה האסלאמית עמד חיסול "המשטר הציוני" בבסיס האסטרטגיה האיראנית. מדיניות איראן נועדה להבהיר לישראל, כי כל טעות מצידה תיענה באופן קשה ולשם כך היה צורך במאות-אלפי טילים שיוכלו לפגוע בכל נקודה בישראל ולהכות במרכזים החשובים והרגישים שבה. איראן מודעת, לדבריו, ליכולות ישראל ליירט טילים ולכן יצרה תנאים שיאפשרו לשגר לעבר ישראל 500 טילים בו זמנית כך שגם אם ישראל תיירט מאה טילים באוויר, עדיין יהיו 400 טילים נוספים שיפגעו במטרות שהוגדרו להם. שיח' אלאסלאם הוסיף, כי יכולות הטילים של איראן מנעו מישראל ובעלות בריתה לממש את כוונותיה לפגוע במתקני הגרעין של איראן. יועץ שר החוץ ציין, כי יכולות ייצור הטילים שאיראן הקימה במדינות האזור אינן מוגבלות אך ורק לסוריה וכי היא העבירה טכנולוגיה וידע בתחום הטילים לכל מקום הגובל בישראל שבו היא יכלה לעשות זאת.
  • בתוך כך אמר אמיר עלי חאג'יזאדה (Amir Ali Hajizadeh),מפקד חיל האוויר והטילים של משמרות המהפכה, בהרצאה באוניברסיטה הטכנולוגית אמיר כביר (Amir Kabir) בטהראן, כי ארצות-הברית השמידה מפעל נשק, שהוקם על-ידי איראן בחלב שבסוריה וייצר, בין היתר, טילי קרקע-קרקע. הוא לא ציין מתי הותקף המפעל (איסנ"א, 14 בנובמבר 2016).
  • מחמד-רזא נקדי (Mohammad Reza Naqdi), מפקד זרוע הבסיג' של משמרות המהפכה, הכחיש דיווחים בנוגע לשליחת אלפי לוחמים איראנים לסוריה. הוא אמר, כי איראן לא שלחה כוחות צבאיים לסוריה וכי נוכחותה בסוריה ובעיראק מתבססת  אך ורק על יועצים שנשלחו במטרה להעביר מניסיונם ללוחמים המקומיים (אלף, 16 בנובמבר 2016).
  • מחמד איראני (Mohammad Irani), מנכ"ל לענייני המזרח התיכון במשרד החוץ האיראני, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות תסנים (13 בנובמבר 2016), כי איראן תמנה בקרוב ממונה על השגרירות שלה בסוריה. הוא ציין, כי מאחר שסוגיית שגרירות איראן בדמשק היא רגישה וחשובה, יוצב בשגרירות ממונה זמני עד לקבלת החלטה במהלך החודשים הקרובים בנוגע למינוי שגריר. בחודש שעבר סיים שגריר איראן בסוריה, מחמד-רזא ראוף שיבאני (Mohammad Reza Raouf Sheibani), את תפקידו בדמשק בתום חמש שנים. התקשורת האיראנית דיווחה, כי הוא צפוי להיות מוחלף על-ידי חסין שיח' אלאסלאם (Hossein Sheikholeslam), ששימש כשגריר בדמשק בין 1998 ו-2003 ומשמש כיום כיועץ שר החוץ, אך דיווח זה לא אושר באופן רשמי.
  • מחמד-ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), שר החוץ האיראני, קיים ב-8-7 בנובמבר 2016 ביקור בן יומיים בלבנון במהלכו נפגש עם בכירים לבנונים, ובהם: נשיא לבנון הנכנס, מישל עון; ראש הממשלה, תמאם סלאם; שר החוץ, ג'בראן בסיל; ומזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה. בפגישה עם דיפלומטים ונציגים איראנים אחרים בלבנון אמר זריף, כי חזבאללה ונצראללה העומד בראשו הם סמל להתנגדות ומקור לגאווה (תסנים, 8 בנובמבר 2016).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • בשבוע האחרון הופצו ברשתות החברתיות בעיראק סרטוני וידאו בהם נראות ניידות משטרה איראניות נעות בכבישי עיראק. הניידות, שעליהן מופיעה הכיתוב "משטרת טהראן", נשלחו לעיראק, ככל הנראה, כדי לתגבר את האבטחה סביב כשני מיליון איראנים, שהגיעו כעולי רגל לערים הקדושות לשיעה בעיראק לציון היום הארבעים למותו של האימאם השיעי חוסיין בן-עלי. 
  • ארגונים אזרחים בנג'ף המתנגדים למעורבות האיראנית בעיראק פרסמו את תמונותיהן של הניידות האיראניות. בעדכונים שהופצו ברשתות החברתיות נכתב, כי "למרות התנגדות החברה העיראקית למעורבות האיראנית…הרשויות האיראניות מזלזלות בעם העיראקי וקוראות תיגר על ריבונות עיראק וכבודה של עיראק…כוחות הביטחון האיראניים מסתובבים ברחובות הערים העיראקיות ומפקחים על תנועת כלי הרכב כאילו היום בקום או בטהראן" (דף פייסבוק המשמש פעיל פוליטי בולט מן העיר נג'ף, 16 בנובמבר 2016). 
  • מחמד ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), שר החוץ, נפגש עם סגן נשיא עיראק, ח'זיר אלח'זאא'י (Khazir al-Khazaei), ודן עימו בהתפתחויות הפוליטיות בעיראק ובמערכה הנמשכת נגד דאעש. במהלך ביקורו בטהראן נפגש אלחזאא'י גם עם יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני (מהר, 13 בנובמבר 2016).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו של המנהיג העליון לעניינים בינלאומיים, אמר בפגישה עם הרוו מורין (Hervé Morin), שר ההגנה לשעבר של צרפת, כי איראן מתנגדת לכל ניסיון לשנות את גבולות המזרח התיכון ולפצל את מדינות האזור. הוא ציין, כי אחת הסיבות לנוכחות יועצים איראנים בעיראק היא מאבק בפיצולה ובהשתלטות הטרוריסטים עליה. ולאיתי הוסיף, כי השלום והיציבות באזור תלויים במידה רבה בשיתוף הפעולה בין איראן ועיראק וכי עלייתם לרגל של מיליוני עולי רגל איראנים לעיראק ושל מיליוני עולי רגל עיראקים לאיראן היא עדות ליחסים הקרובים בין שתי המדינות. הוא הביע ביטחון בשחרורה של העיר מוצל מידי דאעש ובתבוסת הטרוריסטים, אך ציין כי הדבר עשוי לקחת זמן מה (מהר, 15 בנובמבר 2016).
  • ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, הכחיש דיווחים לפיהם לוחמים מאיראן ומירדן משתתפים בלחימה נגד דאעש בעיראק. במסיבת עיתונאים בבגדאד אמר אלעבאדי, כי עיראק ביקשה משכנותיה וממדינות העולם לשלוח לה נשק ולסייע לה במודיעין בנוגע לפעילות הטרוריסטים בשטחה אך לא איפשרה עד כה לכוחות כלשהם מחוץ לקואליציה הבינלאומית נגד דאעש להשתתף במערכה הצבאית (ח'בר אונליין, 16 בנובמבר 2016).