חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (29-23 בנובמבר 2016)

צוות כיבוי של הרשות הפלסטינית מכבה שריפה בחיפה (חוריה פוסט, 26 בנובמבר 2016).

צוות כיבוי של הרשות הפלסטינית מכבה שריפה בחיפה (חוריה פוסט, 26 בנובמבר 2016).

כרזה של חמאס בה נכתב:

כרזה של חמאס בה נכתב: "הישות הציונית נשרפת" (חשבון הטוויטר PALINFO, 25 בנובמבר 2016).

מחמד נביל סלאם שביצע את ניסיון פיגוע הדקירה (QUDSN, 25 בנובמבר 2016)

מחמד נביל סלאם שביצע את ניסיון פיגוע הדקירה (QUDSN, 25 בנובמבר 2016)

דף הפייסבוק הרשמי של פתח מדווח על השתתפותם של פעילי הארגון בעימותים עם כוחות ביטחון ישראלים במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום (דף הפייסבוק של פתח, 25 בנובמבר 2016)

דף הפייסבוק הרשמי של פתח מדווח על השתתפותם של פעילי הארגון בעימותים עם כוחות ביטחון ישראלים במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום (דף הפייסבוק של פתח, 25 בנובמבר 2016)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל מערבית לנחל עוז (דף הטוויטר QUDSN, 25 בנובמבר 2016(

קורות הברזל שהעברתם נמנעה במעבר כרם שלום (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים 28 בנובמבר 2016)

קורות הברזל שהעברתם נמנעה במעבר כרם שלום (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים 28 בנובמבר 2016)

  • נמשך הטרור העממי, שמצא ביטויו השבוע בשני פיגועים בולטים: ירי מכלי רכב חולף לעבר מוצב צה"ל סמוך לעפרה וניסיון לדקור איש ביטחון ישראלי במחסום שועפאט.
  • במשך שישה ימים התחולל ברחבי ישראל וביהודה ובנימין גל רחב היקף של שריפות, שגרמו נזק כבד לרכוש וכילו שטחי חורש רבים. הרשות הפלסטינית שלחה שמונה כבאיות ו-41 כבאים לסיוע  בכיבוי. ראש ממשלת ישראל הודה לאבו מאזן על הסיוע בעוד שברשתות החברתיות הפלסטיניות הביעו מרבית הגולשים שמחה לאיד ומתחו ביקורת נוקבת על הסיוע שהגישו הרשות הפלסטינית ומדינות ערביות לישראל.
  • ממידע ראשוני וחלקי שבידנו עולה, כי מקצת מהשריפות נגרמו בשל הצתות מכוונות ורובן, ככל הנראה, בשל רשלנות. על אף גילויי השמחה לאיד וההגזמה שבתיאור האירועים על ידי חמאס והרשתות החברתיות ("הישות הציונית נשרפת") לא אותר עד כה קמפיין תקשורתי במסגרתו נקראים הפלסטינים באופן ישיר ומפורש לבצע הצתות. 
  • במשך שישה ימים, בין 22 ל- 27 בנובמבר 2016, התחולל ברחבי ישראל ובחבל יהודה ובנימין גל רחב היקף של שריפות. על פי דיווחי המשטרה פרצו בששת הימים הללו למעלה מתשעים שריפות. בלטו ביניהן השריפות ברכס הכרמל (זיכרון יעקב וחיפה) ושורת שריפות בישובים ובשטחים פתוחים בהרי יהודה. הדליקות לא גבו קורבנות בנפש אולם הן גרמו לנזק רב ברכוש ולשריפה של כ-40,000 דונמים, רובם של חורש ויער. היובש הקיצוני והרוחות העזות ששררו בישראל ליבו את השריפות וסייעו להתפשטותן.
  • במהלך האירועים הגיע לישראל סיוע בינלאומי, שכלל מטוסים, כבאיות וצוותי כיבוי. בין המסייעות בלטה הרשות הפלסטינית ששלחה שמונה כבאיות ו-41 כבאים, שפעלו באזור חיפה ובהרי יהודה לצידם של צוותי כיבוי ישראלים. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם אבו מאזן והודה לו על הסיוע הפלסטיני. בתקשורת הפלסטינית הוצג הסיוע כ"סיוע הומניטארי". משרד החוץ הפלסטיני פרסם הודעה לפיה הסיוע המבוסס על "עקרונות הרשות" והוא הוגש לישראל למרות "העוול ההיסטורי", שגרמה ישראל לעם הפלסטיני.
  • להלן מאפייני תגובות פלסטיניות לגל השריפות:
  • כלי התקשורת של חמאס העצימו את מידת הנזק שנגרם לישראל, תיארו את השריפות כ"אנתיפאדת האש" (בהמשך ל"אנתיפאדת אלקדס"), והציגו את ההצתות ככלי נשק בידי הפלסטינים.
  • ברשתות החברתיות הפלסטיניות הביעו מרבית הגולשים שמחה לאיד על השריפות והיו גם שטענו, כי הן פרצו כעונש לישראל בשל "חוק המואזין" (תוך שימוש בפסוק מהקוראן כאסמכתא לכך). ברשתות החברתיות גם הועצמה משמעות השריפות ("ישראל נשרפת", "הישות הציונית נשרפת").
  • הגולשים רבים ברשתות חברתיות מתחו ביקורת נוקבת על הסיוע שהגישו הרשות הפלסטינית ומדינות ערביות לישראל וכינו זאת "בגידה בעם הפלסטיני". מנגד, היו גםכאלה שתמכו בסיוע מנימוקים שונים (השריפות מסכנות את תושבי הכפרים הערביים בישראל ופוגעות ב"אדמת פלסטין").
  • הסלפים-ג'האדיסטים ברצועה הציגו את השריפות כמכה שנחתה על ישראל משמיים, גינו את הרשות ואת תורכיה על הסיוע שהגישו לישראל, וקראו לאללה לשרוף את כל אלו, שנחפזו לסייע ליהודים.
  • מהמידע הראשוני והחלקי שבידינו עולה, כי מרבית השריפות פרצו בשל רשלנות, מקצתן נגרמו בשל הצתות מכוונות. מקורות במשטרה מסרו, כי נעצרו כשלושים חשודים בהצתות, שבעה מהם  שוחררו ומעצרם של 23 חשודים הוארך. את החשודים הללו ניתן לקשור ל-15 שריפות. מרבית החשודים הינם ערבים ישראלים ומקצתם פלסטינים מיהודה ושומרון (דיווח עדכני ל-28 בנובמבר 2016). נראה כי ההצתות המכוונות הינן פעולות יחידים, שהושפעו מהדיווחים על נזקי השריפות ועל מזג האוויר המסייע להתפשטותן ("תופעת החקיינות"). עד כה לא אותר קמפיין תקשורתי במסגרתו נקראים הפלסטינים וערביי ישראל, באופן ישיר ומפורש לבצע הצתות, כדוגמת ההסתה הישירה והבוטה המלווה את ה"טרור העממי" הפלסטיני (קריאות לביצוע פיגועי דקירה ודריסה או יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה).
  • ב-28 בנובמבר 2016  בוצעירי מכלי רכב חולף לעבר מוצב צה"ל סמוך לעפרה. לא היו נפגעים. כלי הרכב נמלט מהמקום. נערכו סריקות לאיתור היורים.
  • ב-25 בנובמבר 2016 פלסטיני הגיע למחסום שועפאט כשברשותו סכין וניסה לדקור איש ביטחון. הפלסטיני נורה ונהרג. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של מחמד נביל סלאם, בן 16. מוצא משפחתו מביר נבללה אולם היא התגוררה במחנה הפליטים שעפאט (פאל אינפו, 25 בנובמבר 2016).
  • בתגובה לניסיון פיגוע הדקירה ומותו של המפגע פרסם מניר אלג'אע'וב, יו"ר ועדת ההסברה של פתח, הודעה המגנה את ישראל. על פי ההודעה  "ההתנקשויות המאורגנות" של החיילים הישראליים במחסומים ובנקודות הביקורת נגד הצעירים הפלסטינים לא ישברו את רצון הפלסטינים ולא יניאו את העם ואת הצעירים "מההתנגדות לכיבוש" .
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו גילויי הטרור העממי. בלטו השלכת בקבוקי התבערה, שחלקם גרמו לשריפות בשל מזג האוויר היבש. כמו כן נמשכו יידויי האבנים כולל לעבר צוותי כיבוי אש. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 27 בנובמבר 2016 – בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ליד אלח'צ'ר בכביש גוש עציון ירושלים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק(דף הפייסבוק צבע אדום, 27 בנובמבר 2016).  
  • 27 בנובמבר 2016 – אבנים יודו לעבר אוטובוס שנסע בין נבי אליאס לעזון בשומרון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 בנובמבר 2016).  
  • 25 בנובמבר 2016 – ארבעה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר חצר בית בבית אל. לא היו נפגעים. כמה שעות קודם לכן פרצה שריפה כתוצאה מבקבוק תבערה נוסף שהושלך לשער הישוב (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 בנובמבר 2016).  
  • 25 בנובמבר 2016 - פלסטינים השליכו בקבוק תבערה סמוך להר אדר. כתוצאה מהשלכת הבקבוק נגרמה שריפה(דף הפייסבוק צבע אדום, 25 בנובמבר 2016).  
  • 25 בנובמבר 2016 – אבנים הושלכו לעבר צוותי כיבוי והצלה, שעסקו בכיבוי שריפת קוצים סמוך לישוב יצהר (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 בנובמבר 2016).  
  • 25 בנובמבר 2016 –אבנים הושלכו לעבר כוח צה"ל בעת הפרות סדר במעבר חזמה. חייל צה"ל נפצע באורח קל (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 בנובמבר 2016).  
  • 24 בנובמבר 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בצומת גוש עציון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 25 בנובמבר 2016).  
  • 24 בנובמבר 2016 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בצומת פואר בהר חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 25 בנובמבר 2016).  

פיגועים משמעותיים בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

עימותים בקרבת גדר הגבול
  • במהלך השבוע היו מספר אירועים על גבול ישראל רצועת עזה:
  • 26 בנובמבר 2016 -שני פלסטינים בלתי חמושים חצו את גדר הביטחון מרצועת עזה מול אחד הקיבוצים באזור המועצה האזורית אשכול. השניים נעצרו ונלקחו לחקירה. בחקירתם מסרו השניים כי לא התכוונו לבצע פיגוע אלא החליטו לחצות את הגדר כדי למצוא עבודה בישראל. שני פלסטינים נוספים חצו  באותו יום את הגדר באזור המועצה האזורית שער הנגב. כוחות צה"ל עצרו אותם והם הועברו לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 בנובמבר 2016).
  •  ב-25 בנובמבר 2016 התפתחועימותיםבין  כוחותצה"ללפלסטינים מזרחיתלעירעזהסמוך לגדר הגבול באזור נחל עוז. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי פלסטיני נפצע מאש כוחות צה"ל במהלך העימותים (חשבון הטוויטר ע'זה אלא'ן, 25 בנובמבר 2016).
סיכול הברחת קורות ברזל לרצועת עזה
  • נציגי מנהלת התיאום והקישור לעזה בשיתוף נציגי רשות המעברים במשרד הביטחון ושירות הביטחון הכללי סיכלו ניסיון הברחה של קורות ברזל במעבר כרם שלום. קורות הברזל הובלו על גבי משאית שמועד הכנסתה לרצועת עזה תואם מראש והסחורה שעל גביה הוגדרה כמדפים לשימוש בחנויות ברצועת עזה (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים 28 בנובמבר 2016)
תושב רצועת עזה נהרג בחצי האי סיני
  • ב-27 בנובמבר 2016 הודיע מרכז ההסברה אבן תימיה ברצועת עזה המזוהה עם דאעש על מותו של עבד אלרחמן אחמד אבו מע'ציב ('Abd Al Rahman Ahmad Abu Mughsib), המכונה אבו בכר העזתי. ההרוג הינו תושב הכפר אלמע'רקה, שבמרכז הרצועה.  עבד אלרחמן אחמד אבו מע'ציב נהרג במהלך תקיפה שביצעו פעילי דאעש בחצי האי סיני נגד מחסום בקרבת אלעריש. אבו מע'ציב היה פעיל חמאס ברצועת עזה. בשנת 2015 פורסם נגדו צו הסגרה מבית המשפט בעזה בגין פגיעה בביטחון הציבור (dawaalhaq, 26 בנובמבר 2016).

מימין למעלה: הודעת אבל שפורסמה בעקבות מותו של עבד אלרחמן אבו מע'ציב מימין למטה:עבד אלרחמן אבו מעצ'יב כפעיל דאעש במחוז סיני (dawaalhaq, 26 בנובמבר 2016). משמאל: צו ההסגרה שהוצא נגדו על ידי חמאס (חק, 27 בנובמבר 2016).
מימין למעלה: הודעת אבל שפורסמה בעקבות מותו של עבד אלרחמן אבו מע'ציב מימין למטה:עבד אלרחמן אבו מעצ'יב כפעיל דאעש במחוז סיני (dawaalhaq, 26 בנובמבר 2016). משמאל: צו ההסגרה שהוצא נגדו על ידי חמאס (חק, 27 בנובמבר 2016).

התבטאויות בכירי חמאס בנושא מסגד אלאקצא
  • ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס שנשא דברים בוועידה של "ג'מאעת אסלאמי[2]" שנערכה בקראצ'י בפקיסטאן אמר כי אנתיפאדת ירושלים הכשילה את התוכנית הישראלית לחלק את מסגד אלאקצא וגרמה לישראל לסגת ממנה באופן חלקי. אולם, לדבריו ישראל עדיין מתעקשת להשלים את תוכנית חלוקת המסגד. הוא פנה למוסלמים בפקיסטאן בקריאה שלא ישכחו את עזה, את ירושלים ואת מסגד אלאקצא שהם סמלי האסלאם (אלרסאלה.נט, 27 בנובמבר 2016).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, התייחס בחשבון הטוויטר שלו לסוגיית מסגד אלאקצא לדבריו המסגד שייך למוסלמים בלבד ללא כל שותפים (קרי, ללא נוכחות יהודים על הר הבית) הוא הדגיש שהגברים והנשים בירושלים ימשיכו להגן ככל שיוכלו על המסגד (חשבון הטוויטר של מוסא אבו מרזוק , 26 בנובמבר 2016).
ארגון IHH התורכי מקים מסגד ברצועת עזה

 ארגון IHH התורכי, שעמד מאחורי משט ה"מרמרה", קיים טקס הנחת אבן פינה למסגד במערב העיר עזה  המסגד יוקם במימון הארגון.לדברי מחמד כאיא מנהל סניףIHH  ברצועת עזה, עלות בניית המסגד תגיע לארבע מאות אלף דולרוהיאתסתייםלהערכתותוךמספר חודשים. לדבריוהתוכנית לבנייתהמסגד קיימת כבר שלוש שנים אךהסגר על רצועת עזה והחוסרבחומריבנייהמנעואתהקמתו. בטקסהנחתאבןהפינהנכחמחמודאלזהארבכירחמאס(תורכיהפוסט, 24 בנובמבר2016, , דף הפייסבוק של ארגוןIHHבעזה, 24 בנובמבר 2016).

מימין: מחמוד אלזהאר נואם בטקס הנחת אבן הפינה למסגד במערב עזה. משמאל: יסודות המסגד   (דף הפייסבוק של ארגון IHH בעזה, 24 בנובמבר 2016)
מימין: מחמוד אלזהאר נואם בטקס הנחת אבן הפינה למסגד במערב עזה. משמאל: יסודות המסגד   (דף הפייסבוק של ארגון IHH בעזה, 24 בנובמבר 2016)

הכנות לוועידה השביעית של פתח
  • ההכנות לוועידה השביעית של פתח האמורה להיפתח היום 29 בנובמבר 2016 נמצאות עתה בשיאן.מחמוד אבו אלהיג'א, דובר הוועידה, אמר כי רוב המשתתפים כבר הגיעו לראמאללה. כן הגיעו עשר משלחות ערביות ובינלאומיות ובכלל זה משלחות מירדן, מצרים, תוניסיה, כווית, עיראק, כורדיסטאן וסודאן (ופא, 27 בנובמבר 2016). לדבריו תמשך הועידה חמישה ימים ובסופה של כל ישיבה תתקיים מסיבת עיתונאים. ישיבת הפתיחה והסיום יהיו פומביות. עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, דיווח כי כוחות הביטחון הפלסטינים נוקטים בכל האמצעים הביטחוניים הדרושים כדי לאבטח את כינוס הוועידה.
  • פוזי ברהום ועבד אללטיף אלקאנוע, דוברי חמאס, הודיעו כי חמאס נענתה להזמנת פתח להשתתף בישיבת הפתיחה של הוועידה השביעית וכי נציגי חמאס בוועידה  יהיו מקרב פעילי חמאס המתגוררים ביהודה ושומרון . גם נציגי הג'האד האסלאמי בפלסטין הביעו הסכמה לקחת חלק בישיבת הפתיחה (חשבון הטוויטר דניא אלוטן, 27 בנובמבר 2016).
פעילות בינלאומית של הרשות הפלסטינית
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, אמר כי במהלך הימים הקרובים יגישו הפלסטינים את הצעת ההחלטה למועצת הביטחון של האו"ם לגינוי ההתנחלויות. זאת,  במטרה שההצעה תועלה להצבעה במועצה עוד בשנה הנוכחית. לדבריו נמשכים הדיונים וההתייעצויות עם מדינות ערב כדי לזכות בתמיכתן בהצבעה. הוא ציין, כי גוש מדינות הבלתי מזדהות, מדינות ארגון השת"פ האסלאמי ומדינות "ידידות" של העם הפלסטיני הבטיחו את קולן בעד הצעת ההחלטה (ופא, 28 בנובמבר 2016).  
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי מתקיימים דיונים רציניים בנוגע להגשת הצעת ההחלטה למועצת הביטחון של האו"ם בדבר גינוי ההתנחלויות. לדבריו הקוורטט הערבי ייפגש בקרוב כדי לדון בנושא[3]. הוא הביע תקווה שההצעה תוגש סופית למועצת הביטחון במהלך החודש הבא (פאל טודיי, 24 בנובמבר 2016).
אושפז עציר מנהלי פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין השובת רעב
  • אנס שדיד, עציר מנהלי, פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין, הועבר ב-24 בנובמבר 2016  לטיפול נמרץ לאחר שהחליט להמשיך בשביתת הרעב לאחר ששביתת הרעב שלו נכנסה ליומה ה-63. הדבר  מעלה חשש להתדרדרות במצבו. דאוד שהאב, מבכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין, הטיל על ישראל את האחריות והזהיר את ישראל שלא "לשחק בחיי האסירים בבתי הכלא ובמיוחד בחייהם של שובתי הרעב" (פאל טודיי, 27 בנובמבר 2016).
תקרית ראשונה מסוגה בין פעילי דאעש לבין כוחות צה"ל בדרום רמת הגולן
  • כוח צה"ל שהיה במארב בדרום רמת הגולן זיהה ירי לעברו מכיוון סוריה ממקלע כבד שהוצב על גבי טנדר. הכוח השיב באש. לאחר מכן נורו מספר פצצות מרגמה לעבר האזור. כלי טיס של חיל האוויר שהוזעק למקום האירוע ירה לעבר מקור הירי. דווח על ארבעה מחבלים הרוגים (התקשורת הישראלית, פאל מדיה ניוז, 27 בנובמבר 2016).  בתגובה לירי תקפו כלי טיס של חיל האוויר הישראלי מתקן של דאעש בדרום רמת הגולן הסורית (דובר צה"ל, 27 בנובמבר 2016). כלי תקשורת ערביים מסרו כי כלי הטיס תקפו יעדים באזור אגן הירמוכ ובקניטרה (זמאן אלואצל, 28 בנובמבר 2016). 
  • ההרוגים השתייכו לחטיבת שהדאא' אלירמוכ המהווה חלק ממסגרת-על הנקראת צבא ח'אלד בן אלוליד ומזוהה עם דאעש. מסגרת זאת הוקמה כתוצאה מאיחוד ביו שלושה ארגונים בעלי זיקה לדאעש הפועלים באזור אגן הירמוכ ובמשולש הגבולות סוריה, ירדן וישראל. 

[1]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהם נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[2]ג'מאעת אסלאמי הוא ארגון אסלאמי פוליטי ותנועה חברתית שנוסדה בשנת 1941 בהודו הבריטית על ידי התיאולוג המוסלמי  עבד אללה מודוד. יחד עם תנועת האחים המוסלמים הוא נחשב לאחד הארגונים המוסלמים השמרניים המשפיעים ביותר בעולם המוסלמי.
[3]גוף בו חברות מצרים, ירדן, מאע"מ וסעודיה העוסק בעיקר בפיתרון סוגיות פנים-פלסטיניות.