מבט לג’האד העולמי (30-24 בנובמבר 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

הגשר השלישי על החידקל, שנהרס בידי מטוסי הקואליציה (אלג'זירה, 24 בנובמבר 2016).

הגשר השלישי על החידקל, שנהרס בידי מטוסי הקואליציה (אלג'זירה, 24 בנובמבר 2016).

חלק מאמצעי הלחימה שנלקחו שלל ע

חלק מאמצעי הלחימה שנלקחו שלל ע"י פעילי דאעש באלמצאיד (חק, 26 בנובמבר 2016).

תקיפה אווירית של צבא עיראק נגד יעדי דאעש באלמצאיד  (דף הפייסבוק של המנגנון ללוחמה בטרור של צבא עיראק, 27 בנובמבר 2016).

תקיפה אווירית של צבא עיראק נגד יעדי דאעש באלמצאיד (דף הפייסבוק של המנגנון ללוחמה בטרור של צבא עיראק, 27 בנובמבר 2016).

המחבל המתאבד, אבו אסד הדגסטאני

המחבל המתאבד, אבו אסד הדגסטאני

המחבל המתאבד, אבו יאסר הדגאסטני  (חק, 27 בנובמבר 2016).

המחבל המתאבד, אבו יאסר הדגאסטני (חק, 27 בנובמבר 2016).

ההרס שנגרם באזור התעשייה המזרחי של העיר מוצול על פי סרטון תעמולה, שפרסם דאעש  (חק, 26 בנובמבר 2016).

ההרס שנגרם באזור התעשייה המזרחי של העיר מוצול על פי סרטון תעמולה, שפרסם דאעש (חק, 26 בנובמבר 2016).

נגמ

נגמ"ש סורי מפטרל בשכונת אלחידריה בחלב.

ירי נ

ירי נ"מ של דאעש לעבר כוחות צבא סוריה החופשית וצבא תורכיה שניסו להתקדם, לקרבת קבאסין (חק, 26 בנובמבר 2016).

המחבל המתאבד של דאעש חמזה הח'ראסאני, שביצע פיגוע במסגד שיעי בקאבול, אפגניסטן על רקע דגל דאעש (חק, 21 בנובמבר 2016).

המחבל המתאבד של דאעש חמזה הח'ראסאני, שביצע פיגוע במסגד שיעי בקאבול, אפגניסטן על רקע דגל דאעש (חק, 21 בנובמבר 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • כוחות צבא סוריה בסיוע אווירי רוסי המשיכו השבוע להשתלט על שכונות, שבידי ארגוני המורדים בחלקה הצפוני של מזרח חלב. עד כה נפלו לידיהם למעלה משליש ממזרח העיר. נראה, כי מטרתם היא להפריד בין החלק הצפוני של מזרח חלב לחלק הדרומי ובהמשך לעקור את ארגוני המורדים מדרום מזרח העיר ולהשיב הכרעה צבאית, בעלת משמעות פוליטית מרחיקת לכת.
  • במערכה לכיבוש מוצול לא חלו התפתחויות משמעותיות: צבא עיראק השתלט על כמה שכונות נוספות במזרח העיר בעוד שהכוחות המתקדמים בדרום עודם "תקועים" במרחק של כעשרים ק"מ ממוצול לנוכח התנגדות עזה של דאעש. דאעש מצידו ממשיך לעשות שימוש מסיבי בלחימה במוצול במחבלים מתאבדים ובמכוניות תופת ולבצע פעולות טרור וגרילה ברחבי עיראק.
  • בדרום רמת הגולן ארעה השבוע תקרית ראשונה מסוגה בין כח צה"ל לבין פעילים מחטיבת שהדאא' אלירמוכ המזוהה עם דאעש. פעילי דאעש פתחו באש לעבר כח צה"ל. כלי טיס ישראלי תקף את כלי הרכב ממנו נורתה האש והרג ארבעה פעילים. כמו כן, תקף כלי טיס ישראלי מתקן המשמש את דאעש בדרום רמת הגולן.
  • דאעש ממשיך לעודד את תומכיו להוציא לפועל פיגועים ברחבי העולם, בדגש על מדינות המערב ואף מפיץ סרטוני הדרכה כיצד לבצע פיגועים אלה. באחד הסרטונים ניכרת נימת דחיפות ואכזבה על כך שעד כה פניותיו לא נענו (פניה בסרטון למוסלמים בבריטניה: "מדוע אתם משתהים בסיוע לדת שלכם?"). בשלב זה קיים פער בין התכנונים והכוונות של דאעש לבין העדר הביצוע בשטח. יש להניח, כי המאמצים להוציא לפועל פיגועים בחו"ל ימשכו (חג המולד וראש השנה הנוצרי המתקרבים עלולים להיות מועדים מועדפים).

 

המערכה לכיבוש מוצול

עיקרי תמונת המצב
  • בתום שישה שבועות למבצע לשחרור מוצול המאמץ העיקרי של הכוחות העיראקיים ממשיך להתמקד בכיבוש השכונות המזרחיות של העיר. השבוע דווח, כי הכוחות העיראקיים השתלטו על כמה שכונות נוספות. במקביל נמשכו המאמצים להתקדם למוצול מכיוון דרום אולם הכוחות העיראקים נתקלים בהתנגדות עיקשת של דאעש. על פי הדיווחים כוחות  הקואליציה הבינלאומית הרסו בתקיפה מהאוויר את הגשר האחרון במוצול ("הגשר הישן") מבין חמשת הגשרים, שעל נהר החידקל. הריסת הגשרים תקשה על דאעש להעביר אספקה ולוחמים מחלקה המערבי של העיר לחלקה המזרחי שם הוא ניצב בפני לחצי הכוחות העיראקיים.

 

  • מסמכים שפורסמו לאחרונה, שעל פי הטענה נתפסו במוצול, חושפים שמות מלאים של פעילי דאעש, שמות יחידות ומפקדיהן וכן רשימה של כלי נשק רוסיים הנמצאים ברשות הארגון. בין כלי הנשק הוזכרו רובי סער מסוג קלצ'ניקוב, משגרי כתף RPG-7, רובי צלפים ועוד. גנרל בדימוס מצבא עיראק מסר כי כלי הנשק הללו נלקחו ממחסני נשק של צבא עיראק במוצול ומארגוני מורדים בסוריה בעקבות השתלטות דאעש על שטחים נרחבים  בסוריה ובעיראק (ספוטניק, 24 בנובמבר 2016).
המאמץ המזרחי
  • במהלך השבוע נמסר כי כוחות צבא עיראק השתלטו על כמה שכונות נוספות במזרח העיר (אלמיאדין, 27 בנובמבר 2016). ב-27 בנובמבר 2016 הודיע המנגנון ללוחמה בטרור של ממשלת עיראק כי כוחותיו נלחמים נגד פעילי דאעש בשכונת אלבריד, שבצפון-מזרח עיר (עמוד הפייסבוק של מרכז נינוא אלאעלאמי, 27 בנובמבר 2016). ב-28 בנובמבר 2016 הודיע צבא עיראק, כי המנגנון ללוחמה בטרור הצליחה להשתלט על השכונות אלמצארף ואלקאהרה בצפון מזרח מוצול (אלסומריה, 28 בנובמבר 2016).
המאמץ הדרומי
  • גם השבוע לא חלה התקדמות משמעותית בהתקדמות צבא עיראק מדרום, בשל התנגדות עזה של דאעש.נראה כי הלחימה עדיין נמשכת במרחק של כעשרים  ק"מ ממוצול. דאעש דווח כי פעיליו השתלטו על מוצב צבא עיראק סמוך לעיירה אלמצאיד (כעשרים ק"מ דרומית-מערבית למוצול), הרגו את חייליו ולקחו נשק שלל שהיה במקום (חק, 26 בנובמבר 2016).המנגנון ללוחמה בטרור של ממשלת עיראק הודיע כ בתקיפת מטוסי חיל האוויר של צבא עיראק נהרגו באזור אלמצאיד 45 פעילי דאעש והושמדו שני רכבי תופת (דף הפייסבוק של המנגנון ללוחמה בטרור של צבא עיראק, 27 בנובמבר 2016).
טקטיקות לחימה ואמצעי לחימה של דאעש
  • בלחימה בשכונות המזרחיות של מוצול ממשיך דאעש לעשות שימוש מאסיבי במכוניות ובמשאיות תופת הנהוגות ע"י מחבלים מתאבדים. "מקור ביטחוני עיראקי" מסר, כי כוחות האוויר של הקואליציה השמידו שבע מכוניות תופת במזרח העיר מוצול (עמוד הפייסבוק של מרכז נינוא אלאעלאמי, 27 בנובמבר 2016).ב-27 בנובמבר 2016 פרסם דאעש תמונת של שני מחבלים מתאבדים שמוצאם מדאגסטאן, שביצעו פיגוע התאבדות בצפון מזרח העיר מוצול נגד כוחות צבא עיראק (חק, 27 בנובמבר 2016).
  • במקביל נמשך גל הטרור והגרילה, שמבצע דאעש, בבגדאד ובערים נוספות בעיראק:השבוע בלט פיגוע, שבוצע באמצעות משאית תופת  הנהוגה ע"י מחבל מתאבד, בעיר אלחלה (כמאה ק"מ דרומית לבגדאד). כתוצאה מהפיצוץ נשרפו שמונה אוטובוסים. בפיגוע נהרגו למעלה ממאה בני אדם ועשרות נוספים נפצעו. בין ההרוגים כשבעים עולי רגל שיעים מאיראן (איסנא, 24 בנובמבר 2016). הפיגוע זכה לגל של גינויים מצד איראן ומצד מדינות המערב (אתר הבית הלבן, אתר משרד החוץ הגרמני, אתר משרד החוץ הצרפתי,  24 בנובמבר 2016).

המערכה התעמולתית שמנהל דאעש

  • השבוע פרסם דאעש סרטון המתעד, לטענתו, את ההרס שגרמו מטוסים אמריקאים ושתקפו את אזור התעשייה המזרחי של העיר מוצול. בסרטון נראות גם גופות, אשר לפי דאעש הינן "גופות אזרחים" (חק, 26 בנובמבר 2016). הגופות שנראות בסרטון הינן בעלי חזות אסלאמית וייתכן שהמדובר בפעילי דאעש.
  • מנגד ממשיך דאעש להפיץ את המסר כאילו החיים בעיר מוצול מתנהלים כסדרם באמצעות פרסום תמונות המתעדות את חיי היום-יום בעיר (חק, 27 בנובמבר 2016).

פעילות מדינות הקואליציה

  • רופרט ג'ונס, המפקד הבריטי הבכיר בכוחות הקואליציה, אמר, כי עד כה איבד דאעש בעיראק 56% משטח שליטתו ובסוריה 28%. לדבריו קיימת ציפייה למודיעין רב, שייפול עם כיבושה של מוצול. הוא הוסיף, כי מסמכים שנתפסו במנבג' שבצפון סוריה באוגוסט 2016, כללו מידע רב אודות פיגועים אפשריים באירופה ובמקומות נוספים ברחבי העולם. כמו כן כללו המסמכים מידע אודות העברות כספים. לשם פענוח ועיבוד של מסמכי השלל שנתפסו במנבג' הוקמה לדבריו יחידה, שמקום מושבה בכווית (גרדיאן, 28 בנובמבר 2016).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה בחלב
  • כוחות צבא סוריה בסיוע אווירי רוסי המשיכו השבוע להשתלט על שכונות נוספות בחלקה הצפון מזרחי של חלב.ארגוני המורדים שולטים עתה על חלקה הדרום מזרחי של העיר. על פי דיווחים רוסיים השתלטו הכוחות הסורים על עשר שכונות ו-3,000 מבנים, כ-40% מהשטח שבידי המורדים. על פי גרסת BBCהשתלטו הכוחות הסורים על יותר משליש משיטחה של מזרח העיר(BBC, 29 בנובמבר 2016). הטלוויזיה הסורית דיווחה, כי הכוחות מנטרלים מוקשים ומטענים וממשיכים להתקדם. נראה, כי הכוחות הסוריים מנסים עתה להפריד בין חלקה הצפוני של מזרח חלב לחלקה הדרומי לקראת השגת הכרעה צבאית.

 

  • הכוחות הסורים כבשו את שכונת מסאכן הנאנו, השכונה הגדולה ביותר במזרח חלב, שהייתה הראשונה שנכבשה ע"י ארגוני המורדים בשנת 2012 (ח'טוה, 25 בנובמבר 2016) לאחר מכן השתלט צבא סוריה על שכונות ג'בל בדרו, אלאנד'אראת, שכונת אלצאח'ור, שכונת אלח'דריה וחלקים משכונת אלהלכ (הטלוויזיה הסורית, חלב אליום, 28 בנובמבר 2016). ב-28 בנובמבר 2016 פורסם סרטון בו נראים חיילי צבא סוריה מפטרלים ברחבי שכונת אלחידריה. כשברקע מבנים הרוסים רבים (חשבון היוטיוב של התקשורת הצבאית הסורית, 28 בנובמבר 2016).
  • המשטר הסורי ממשיך לעודד את יציאת התושבים ופעילי המורדים ממזרח חלב. הכוחות הסורים פיזרו כרוזים בשטחים הנתונים לשליטת המורדים  במזרח העיר בהם נאמר, כי המשטר יקבל "בזרועות פתוחות" את אלו אשר מוכנים להסגיר את נשקם. על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם בעקבות הקרבות עזבו כ-10,000 מאזרחי צפון מזרח חלב את בתיהם בשטח הנצור ויצאו אל שכונות מערב העיר המצויות בשליטת המשטר הסורי. לפחות 6,000 מהם הגיעו אל השכונה הכורדית שיח' מקצוד שבצפון העיר, שבשליטת המשטר הסורי (Middle East Eye, 27 בנובמבר 2016) על פי דיווח האו"ם נמלטו ממזרח חלב 16,000 אנשים (AFP, 29 בנובמבר 2016). חלק מהאזרחים התעמתו כנראה עם פעילי ארגוני המורדים, שניסו למנוע בריחתם. על פי מרכז התיאום הרוסי בחמימים נמלטו מחלב 507 פעילי טרור, שהניחו את נשקם.
  • הכוחות הסורים זכו גם להישגים גם במרחב הכפרי שמצפון ומצפון מזרח לחלב: מצפון מזרח לחלב השתלט צבא סוריה על 25 כפרים וחוות חקלאיות שהיו בידי צבא סוריה החופשית ודאעש בשטח של למעלה מ-120 קמ"ר. כמו כן נרשמה התקדמות של צבא סוריה באזור בית הספר לחי"ר כעשרה ק"מ מצפון מזרח לחלב (הטלוויזיה הסורית, 25 בנובמבר 2016).
המרחב שממערב לפרת
  • במרחב אלבאב נמשכה פעילות ארגוני המורדים בשיתוף כוח תורכי במסגרת מבצע "מגן הפרת". דאעש הודיע כי פעיליו בלמו ניסיון התקדמות של צבא תורכיה וצבא סוריה החופשית לעבר העיירה קבאסין, כ-8.5ק"מ מצפון מזרח לאלבאב. התורכים הודיעו כי מטוסי קרב תורכיים תקפו 14 מוצבים של דאעש באזור אלבאב (אנטוליה, 24 בנובמבר 2016).
  • פעילי דאעש ממשיכים בפעולות גרילה נגד הכוחות המתקדמים לעבר אלבאב: ב-23 בנובמבר 2016 הודיע מחוז חלב של דאעש כי מחבל מתאבד המכונה אבו אלבראא' אלמנבג'י, פוצץ מכונית תופת כנגד כינוס כוחות צבא תורכיה וצבא סוריה החופשית, מצפון מערב לאלבאב (חק, 24 בנובמבר 2016).ב-26 בנובמבר 2016  קיבל דאעש אחריות להשמדת טנק תורכי באמצעות טיל ממערב לאלבאב (אעמאק, 26 בנובמבר 2016).
תקרית בין כוח צה"ל לבין פעילי דאעש בדרום רמת הגולן
  • ב-27 בנובמבר 2016  לפנות בוקר ארעה בדרום רמת הגולן תקרית בין כוח צה"ל לבין כוח של חטיבת שהדאא אלירמוכ המזוהה עם דאעש. על פי התקשורת הישראלית והערבית פתחו פעילי דאעש באש לעבר כוח צה"ל, ששהה במארב. האש נורתה ממקלע כבד שהוצב על גבי טנדר, שהיה במרחק של כמה מאות קילומטרים מהגבול. כח צה"ל השיב באש. לא היו נפגעים לצה"ל. המדובר בתקרית ראשונה מסוגה בין כוח צה"ל לבין פעילים המזוהים עם דאעש השולטים בדרום רמת הגולן, אשר עד כה שמרו על שקט מול צה"ל.
  • במהלך התקרית תקף כלי טיס ישראלי את כלי הרכב ואת הפעילים שירו ממנו. אמצעי התקשורת הסוריים דיווחו, כי ארבעה פעילים של צבא ח'אלד בן אלוליד נהרגו כתוצאה מהתקיפה. בנוסף לכך, תקף כלי טיס של חיל האוויר הישראלי בתגובה לירי מתקן של דאעש בדרום רמת הגולן הסורית (דובר צה"ל, 27 בנובמבר 2016). המתקן שהותקף שימש בעבר את אונדו"פ, כוח האו"מ אשר אמון על שמירת הפסקת האש בין ישראל לסוריה, אך הוא ננטש וכיום הוא משמש את פעילי דאעש לאימונים. על פי דובר צה"ל שימש המתקן את פעילי דאעש לביסוס פעילותם סמוך לגבול ולתקיפת כח צה"ל (הארץ, 29 בנובמבר 2016).

חטיבת שהדאא' אלירמוכ,שעמדה מאחורי האירוע, מהווה חלק ממסגרת-על הנקראת צבא ח'אלד בן אלוליד, מסגרת זו המזוהה עם דאעש הוקמה כתוצאה מאיחוד שהתבצע במחצית של מאי 2016 ביו שלושה ארגונים ג'האדיסטיים (חטיבת שהדאא' אלירמוכ, תנועת אלמת'נא האסלאמית וג'מאעת אלמג'אהדין). צבא ח'אלד בן אלוליד פועל באזור אגן הירמוכ, במשולש הגבולות סוריה, ירדן וישראל הוא שולט על כמה עיירות צפונית מערבית לדרעא ביניהם אלשג'רה, ג'מלה ונאפעה ועל מספר כפרים באגן הירמוכ (חק, 4 בספטמבר 2016). הכוח מונה כ-800-700 לוחמים חמושים (הארץ, 28 בנובמבר 2016).

 

  • בינתיים פתחו הצבא הסורי החופשי וארגוני מורדים אחרים בהתקפה נגד צבא ח'אלד בן אלוליד בדרום רמת הגולן. ההתקפה החלה בהפגזה ארטילרית אינטנסיבית ובעקבותיה החלו ארגוני המורדים להתקדם לעבר מוצבי הארגון (אלעהד, ח'טוה, ועדות התיאום המקומיות, 29 בנובמבר 2016). תמונת המצב בשטח עדיין אינה ברורה.

מצרים וחצי האי סיני

  • כוחות הביטחון המצריים הודיעו על שורה של סכולי פיגועים בחצי האי סיני בין השאר דיווחו כי סיכלו ניסיון לפוצץ שני מטעני חבלה סמוך לתחנת המשטרה באלשיח' זויד וכי סיכלו פיצוץ מכונית תופת במחסום בדרום אלשיח' זויד (אלוטן, 24 בנובמבר 2016). במבצע ביטחוני נרחב שערכו כוחות הביטחון בצפון סיני נעצרו שישים מבוקשים (פורטל וטו, 27 בנובמבר 2016). במקביל המשיכו פעילי דאעש לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון המצרים בצפון סיני.
  • משרד הפנים במצרים הודיע על מעצר עשרה פעילי טרור שפעלו באזור סואץ. ההתארגנות תיכננה לבצע פיגועים נגד מוסדות ממשלתיים ונגד כוחות הביטחון. בראש החוליה עמד עאדל חסין אחמד מחמוד המכונה עבד אלרחמן אלהאדי שהיה קשור לפעילי דאעש בצפון סיני. עבד אלרחמן אלהאדי עבר הכשרה צבאית בצפון סיני ולאחר מכן נשלח חזרה לסואץ כדי לבצע פיגועים (אלמצרי אליום, 27 בנובמבר 2016).  
  • מנגנון הביטחון הלאומי באלמניא שבמצרים סיכל תוכנית של דאעש לבצע פיגועים נגד מוסדות ממשלתיים, זאת לאחר מעצרם של שני פעילים המשתייכים לארגון. ברשות הפעילים שנעצרו נמצאו מחשבים וטלפונים ניידים אשר הכילו מסמכים של דאעש, התכתבויות בין פעילי דאעש לבין מנהיגי הארגון במצרים ומחוצה לה. כמו כן נמצאו תוכניות לביצוע פיגועים נגד אנשי משטרה ומוסדות חשובים במדינה (אלבואבה ניוז, 27 בנובמבר 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • יותר משישה חודשים לאחר שהכוחות הלוביים החלו בכיבוש העיר פעילי דאעש עדיין מחזיקים בחלקים מ"השכונה הימית", מעוז האחרון שלהם בעיר סרת. הכוחות הלוביים דיווחו כי הצליחו להשתלט על שלושים בתים נוספים בשכונה ועל מבנה של בית ספר יסודי. פעילי דאעש ביצעו שני פיגועי התאבדות נגד הכוחות הלוביים (דף הפייסבוק של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 26 בנובמבר 2016). סגן מפקד חדר המבצעים של המבצע מסר, כי פעילי דאעש עדיין מתבצרים בכמאה בתים בשכונה (דף הפייסבוק של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 26 בנובמבר 2016; אלוסט, 26 ו-27 בנובמבר 2016).
סדרת פיגועים באפגניסטאן
  • ב-21 בנובמבר 2016 הודיע מחוז ח'ראסאן של דאעש, כי מחבל מתאבד של הארגון המכונה חמזה הח'ראסאני ביצע פיגוע במסגד שיעי בבירה קאבול. בפיגוע נהרגו ונפצעו כמאתיים בני אדם.  תנועת הטאלבאן גינתה את הפיגוע (חק, 22 בנובמבר 2016)
  • ב-25 בנובמבר 2016 דווח כי לפחות חמישה בני אדם נהרגו, ו-27 נפצעו כתוצאה מפיצוץ שני מטעני חבלה בעיר ג'לאלאבאד הממוקמת כ-115 ק"מ ממזרח לקאבול, בירת אפגניסטאן,. בין ההרוגים שני אנשי ביטחון, אחד מהם שימש כמפקד בית המעצר של מטה משטרת המחוז. בנוסף לכך, נפצעו שלושה שוטרים ממטען חבלה שלישי. דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע (אעמאק, 26 בנובמבר 2016).

פעילות סיכול ומנע

צרפת
  • דובר משטרתי בצרפת מסר, כי בפשיטה שערכו כוחות המשטרה בערים שטרסבורג ומרסיי נעצרו שבעה חשודים, שתכננו לבצע פיגועים במקומות הומים אדם בפריס. לדברי התובע הצרפתי בין העצורים ארבעה אזרחים צרפתיים ואזרח מרוקאי. מסמכים שנמצאו ברשות החשודים מעידים על קשר ברור בינם לבין דאעש. במסגרת איסוף המודיעין לפיגועים התעדכנו החשודים באינטרנט אודות מקומות ציבוריים הומי אדם כגון פארק השעשועים דיסנילנד, שאנז אליזה, בתי קפה, מפקדת המשטרה בפריס ותחנות מטרו. כוחות המשטרה מצאו בעת המעצרים שני רובים, אקדח אוטומטי, תת מקלע ופריטי תעמולה. קיים חשד, שלפחות חלק מהעצורים קיבלו הוראות מפעיל (דאעש) בסוריה (Middle East Eye, 25 בנובמבר 2016).

פעילות תודעתית

סרט של דאעש הקוראים לביצוע פיגועים במדינות המערב
  • נמשך המאמץ התעמולתי של דאעש לעודד פיגועים במדינות המערב:
  • מחוז אלרקה של דאעש פרסם סרטון בצרפתית המלווה בכתוביות באנגלית תחת הכותרת "אתה חייב להלחם בהם, אתה המאמין בייחוד האל". הסרטון קורא למוסלמים בצרפת לבצע פיגועי דקירה ופיגועים באמצעות מטעני חבלה נגד "הכופרים". הסרטון נפתח בתמונות מפיגועי דאעש ברחבי העולם כשברקע נשמע שיר בצרפתית (חק, 26 בנובמבר 2016). בסרטון מופיעים מספר פעילים זרים ביניהם פעיל המכנה עצמו אבו סלימאן הצרפתי. בדבריו הוא מסביר, שארה"ב, בריטניה וצרפת אינם מאפשרים יותר למוסלמים להגר לסוריה ולעיראק ועל כן עליהם "לפתוח את הדלת לג'האד" במקומות מגוריהם. בהמשך הוא מדריך את הצופים תוך הדגמות כיצד להרוג באמצעות סכין. דובר נוסף בסרטון המכונה אבו אלנור הסורי מסביר ומדגים כיצד להכין מטעני חבלה מאולתרים מחומרים זמינים בבית (חק, 26 בנובמבר 2016).
  • מחוז פרת של דאעש בעיראק פרסם ב-27 בנובמבר 2016 סרטון בשפה הצרפתית, מלווה בתרגום לערבית. כותרת הסרטון: "לכו בדרכם". הסרטון מציג את הפיגועים שבוצעו בצרפת, בלגיה, גרמניה וארה"ב בהשראת דאעש או בהכוונתו ומעודד את המוסלמים במדינות המערב להמשיך ולבצע פיגועים. כמו כן קורא הקריין ל"חיילי הח'ליפות" בקווקז, ברוסיה ובריטניה שלא להשתהות בסיוע לדת האסלאם. הסרטון מסתיים בקריאה למוסלמים להמשיך וללכת בדרך אחיהם (חק, 27 בנובמבר 2016).
  • על רקע המתקפות על מוצול ואלרקה מנסה דאעש להוציא לפועל פיגועים ברחבי העולם ובמקביל מעודד את תומכיו לבצע פיגועים ואף מעניק להם הדרכה כיצד לבצע זאת ("פיגועי השראה"). במסגרת זאת הפיק הארגון שורה של סרטונים ופרסם מאמרים בביטאוניו, שנועדו לגייס את הפעילים למערכה ולתרום למאמץ הצבאי באמצעות ביצוע פיגועי טרור במדינות בהן הם מתגוררים ולהנחות אותם כיצד לעשות זאת. על פי דאעש ביצוע הפיגועים מהווה תרומה למאמץ הצבאי הכולל של הארגון נגד אויביו השונים בדגש על המערב ("הצלבנים").
עד כה נכשל דאעש במאמציו ללוות את המערכה על מוצול ואלרקה בגל פיגועים בחו"ל. במדינות מערב אירופה, בתורכיה ובבלקן סוכלו מספר פיגועים ובהם פיגועי ראווה, שבוצעו ביוזמת פעילי דאעש בסוריה. גם תומכי דאעש במדינות השונות ("חיילי הח'ליפות") לא הצליחו עד כה לייצר גל מאסיבי של "פיגועי השראה". הפנייה בסרטון של מחוז פרת למוסלמים בבריטניה "מדוע אתם משתהים בסיוע לדת שלכם?" עשויה להערכתנו להעיד על אכזבה של הנהגת דאעש מהעדר פיגועים בחו"ל כתמיכה בח'ליפות האסלאמית, בעקבות ההתקפות על מוצול. בשלב זה קיים איפא פער בין התכנונים והכוונות של דאעש לבין יכולתו לבצע אותם הלכה למעשה. עם זאת יש להניח, כי המאמצים להוציא לפועל פיגועים בחו"ל יימשכו בעיקר לנוכח הלחצים הגוברים על מעוזי דאעש בעיראק ובסוריה.חג המולד וראש השנה המתקרבים עלולים להיות מועדים מועדפים לביצוע פיגועים בשל ריבוי מקומות הומי אדם והתהודה הרבה שהם יכולים ליצור.