משמעויות מפגן הכוח הצבאי, שקיים חזבאללה בעיר הסורית אלקציר

טור שריון של חזבאללה, שכלל נגמ

טור שריון של חזבאללה, שכלל נגמ"שים, טנקים וארטילריה מתנייעת, אשר הופיע במפגן הכוח הצבאי, שקיים חזבאללה בעיר הסורית אלקציר (ערבי 21, 14 בנובמבר 2016).

תותח נ

תותח נ"מ מתנייע 100 מ"מ על גבי תובה למערכת טילי קרקע אוויר SA-6 (אלספיר, 16 בנובמבר 2016).

רקטות 122 מ

רקטות 122 מ"מ על גבי משאית. המשאית הרחוקה (המופיעה בהקטנה) נושאת 50 קני רקטות (אלחדת' ניוז, 22 בנובמבר 2016).

טרקטורונים, שעליהם הותקנו טילי נ

טרקטורונים, שעליהם הותקנו טילי נ"ט מדגם קורנט. על הטרקטורון הראשון משמאל ניתן להבחין בזוג טילי קורנט, שהורכבו על גב י משגר בודד (אלדיאר, 15 בנובמבר 2016). שילוב ייחודי זה של טרקטורונים וטילי נ"ט מאפשר תנועה טובה בשטח ומגדיל את סיכויי ההישרדות של הצוות.

קריקטורה המציג את מפגן הכוח של חזבאללה באלקציר כצעד לקראת העמקת התבססות הארגון בדם הלחימה בסוריה. בערבית :

קריקטורה המציג את מפגן הכוח של חזבאללה באלקציר כצעד לקראת העמקת התבססות הארגון בדם הלחימה בסוריה. בערבית : "מפגן צבאי של חזבאללה באלקציר בסוריה" (לבנון 360, 16 בנובמבר 2016).

נגמ

נגמ"שי M-113 מתוצרת ארה"ב, שהוצגו במפגן הכוח (treckat.com, 14 בנובמבר 2016).

הודעה של צבא לבנון, בדף הפייסבוק הרשמי שלו, כי הכלים הצבאיים (קרי, נגמ

הודעה של צבא לבנון, בדף הפייסבוק הרשמי שלו, כי הכלים הצבאיים (קרי, נגמ"ש ה-M-113) לא נלקחו ממחסני צבא לבנון והם אינם שייכים לו (דף הפייסבוק הרשמי של צבא לבנון, 15 בנובמבר 2016).


היחידות ואמצעי הלחימה שהוצגו כמפגן הכוח

1.   ב-13 בנובמבר 2016 קיים חזבאללה מפגן כוח צבאי, חריג בהיקפו וראשון מסוגו. המפגן התקיים סמוך לעיר הסורית אלקציר, שבצפון בקעת הלבנון (כ-15 ק"מ מהגבול עם לבנון). מפגן הכוח היה חלק משרשרת אירועים לרגל יום זיכרון לחללי חזבאללה ("יום השהיד") המצוין ע"י הארגון מידי שנה ב-11 בנובמבר (בסמיכות זמנים ליום העצמאות הלבנוני החל ב-22 בנובמבר 2016). מנהיג חזבאללה חסן                         לא נכח במפגן, אך השתתף בו נציג מטעמו, האשם צפי אלדין, שנשא נאום, אשר תוכנו לא פורסם בפומבי.

2.   במפגן הכוח באלקציר נתן חזבאללה ביטוי פומבי למקצת מעוצמתו הצבאית. במפגן הוצגו יחידות עילית של חזבאללה, אשר חלקן לפחות משתתפות בלחימה בסוריה. בין היחידות שהוצגו היו פוג' השריון, פוג' הארטילריה, יחידת העילית אלרצ'ואן (הנוטלת חלק בקרבות בחלב) ויחידת אופנועי שטח. יחידות אלו, על פי הדיווחים בתקשורת הלבנונית, מהווים את "חוד החנית" של הכוח הצבאי של חזבאללה.

3.   במפגן הכוח הוצגו אמצעי לחימה שבידי חזבאללה (חלקם זו הפעם הראשונה). ניתן לחלק אותם לשלושה מכלולים (על פי זיהוי צילומים מהמפגן המופיעים בנספח א'):

א. טנקים מתוצרת מזרחית ונגמ"שים מתוצרת ארה"ב, ובכלל זה: טנקי T-72עם מיגון ריאקטיבי (נגד טילי נ"ט); טנקי T-54T-55ו-T-62; נגמ"שי BMP(אחד מהם זוהה כנגמ"ש BMP-1, שעליו הותקן טיל סאגר); נגמ"שי M-113, מתוצרת ארה"ב שעליהם הותקנו תותחי 14.5 מ"מ מתוצרת מזרחית.

ב. ארטילרייה מתנייעת, כולל תותחי נ"מ ונ"ט, ובכלל זה: תותחי נ"מ 100 מ"מ ותותחים מתנייעים נוספים על גבי תובות למערכת טילי קרקע אוויר SA-6; רקטות 122 מ"מ על גבי משאיות (זוהתה משאית ובה 50 קנים); משגרי רקטות 302 מ"מ על גבי משאיות (טווח משוער 180-90 ק"מ); תותחים מתנייעים 122 מ"מ; תותחי 130 מ"מ (?) על גבי משאיות; תותחי נ"מ 23 מ"מ דו-קני על גבי משאיות.

ג.  טרקטרונים ואופנועי שטח, שנועדו לתנועה מהירה ולשיפור יכולות לוחמת הגרילה של הארגון. בצילומים זוהו טרקטרונים, שעליהם הותקנו טילי נ"ט מדגם קורנ (לפחות על אחד מהם הותקנו זוג טילי קורנט על גבי משגר בודד).

הערכת משמעויות מפגן הכוח

4.   לא ידוע לנו באלו דרכים הגיעו אמצעי הלחימה הללו לידי חזבאללה. אולם ברור כי המדובר ביכולות מדינתיות, חלקן מתקדמות, שהועברו לידי חזבאללה. להערכתנו, מקורם של הטנקים, הנגמ"שים, הארטילריה והרקטות (מתוצרת סובייטית במקור), הינו בסוריה ובאיראן, שמהם מגיע עיקר הנשק של חזבאללה. מנגד, מקורם של נגמ"שי ה-M-113הינו, להערכתנו, בצבא לבנון (הגם שנגמ"שים כאלו מצויים גם בצבאות נוספים באזור).

5.   למרות שאמצעי הלחימה, אשר הופיעו במפגן, הוצגו בהקשר הלחימה של חזבאללה בסוריה, הם  עלולים בעתיד להיות מופנים נגד ישראל, תוך ניצול הניסיון הקרבי שנרכש בסוריה. לתשומת לב מיוחדת ראויים הרקטות המתניידות (ובתוכן רקטות 302 מ"מ בעלות טווח של 180-90 ק"מ) והטרקטורונים, שעליהם מותקנים טילי נ"ט קורנט (המאפשרים ניידות טובה בשטח ומשפרים את השרידות של אנשי הצוות).

6.   את קיומו של מפגן הכוח באלקציר יש לראות, להערכתנו, בהקשר של מעורבות חזבאללה בסוריה בהכוונת איראן. לנוכח המתקפה הגדולה בחלב של הכוחות הסורים ובעלי בריתם (בתוכם גם חזבאללה), ביקש חזבאללה לשדר לזירה הסורית והפנים-לבנונית דימוי של עוצמה ולהמחיש, כי כוחו הצבאי לא נשחק בשל אבידותיו הרבות (כפי שנטען על ידי מבקריו של חזבאללה). הוא גם נועד להמחיש, כי חזבאללה הפך מארגון גרילה לארגון צבאי למחצה, מאומן היטב, שרכש לעצמו בסוריה ניסיון קרבי עשיר והקים יחידות חדשות מצויידות באמצעי לחימה כבדים (טנקים, נגמ"שים) המאפיינים צבאות סדירים של מדינות ולא ארגון גרילה[1]. מסר זה מבוסס להערכתו על תהליך, שהואץ בשנים האחרונות, במסגרתו משנה חזבאללה את צביונו והופך מארגון טרור וגרילה למסגרת צבאית סדירה למחצה בעלת מאפיינים צבאיים מובהקים. מסגרת זאת מופעלת לקידום האינטרסים האיראניים לא רק בלבנון או נגד ישראל, אלא גם במוקדי עימות אזוריים שיעים-סונים במזה"ת (סוריה, עיראק, תימן).

 

7.   שיח' נעים קאסם, סגנו של חסן נצראללה, נשא נאום בבירות בו התייחס למפגן הכוח באלקציר.  שיח' נעים קאסם, שצוטט בעיתון אלספיר, ציין, כי חזבאללה הפך מארגון גרילה ל"צבא מאומן", בעל יכולות מתקדמות, והמפגן הצבאי המחיש זאת לכולם. לדבריו פועל חזבאללה לשם הגנה על לבנון והאינטרסים שלה והוא מקיים רמת תאום גבוהה עם המשטר הסורי[2]. נראה, כי ביקורת פנים-לבנונית, שהתעוררה בעקבות מפגן הכוח, הניעה את חזבאללה לצאת בהכחשה מהירה ולפרסם "הבהרות" לדברי שיח' נעים קאסם, שאליהן הצטרף גם העיתון אלספיר (שהיה זה, אשר דיווח על התבטאותו של שיח' נעים קאסם). עם זאת להערכתנו, הנוסח הראשוני כפי שפורסם באלספיר משקף היטב את המסר ההסברתי, שרצה חזבאללה להעביר (ראו נספח ב').

מפגן הכוח באלקציר היה אירוע חריג לא רק בשל אמצעי הלחימה שהוצגו בו אלא גם משום, שהייתה זאת הפעם הראשונה שבה הוא התקיים בעיר סורית, מחוץ לאדמת לבנון (בשנים הקודמות צויין "יום השהיד" ע"י חזבאללה באירועים שהתקיימו בלבנון, בעיקר בפרבר השיעי הדרומי של ביירות). נראה לנו, שההחלטה לקיים את מפגן הכוח דווקא בעיר הסורית אלקציר לא הייתה מקרית אלא היא נועדה להעמיק את דימוי העוצמה בהקשר הסורי. שכן בראיית חזבאללה לאלקציר יש חשיבות ביטחונית רבה ולמרות שהיא שוכנת בשטח סורי היא נתונה למעשה לשליטת הארגון. אלקציר נכבשה על ידי חזבאללה ב-5 ביוני 2013 והפכה לסמל להצלחה צבאית מרשימה. בראייה לאחור סימל כיבושה של אלקציר את ראשיתו של תהליך, שבמהלכו הועמקה המעורבות הצבאית של חזבאללה במלחמת האזרחים הסורית מעורבות זאת מתבטאת כיום באלפי פעילי חזבאללה הנלחמים במוקדי קרבות שונים, ובכלל זהנוטלים חלק במערכה לכיבוש חלב[3] (פרוט ראו נספח ד').

תגובות בלבנון ומחוצה לה למפגן הכוח

8.   מפגן הכוח של חיזבאללה עורר תגובות מיידיות בלבנון ומחוצה לה:

א. בזירה הפנים-לבנוניתחידד מפגן הכוח את הניגוד הבסיבי, שבין זהותו הלבנונית של חזבאללה המציג עצמו כ"מגן לבנון" וכמי שפועל למען האינטרסים שלה, לבין היותו ארגון המופעל ע"י איראן לקידום האינטרסים האזוריים שלה, ומהווה חלק מ"ציר ההתנגדות". ההכחשה המהירה של חזבאללה בכל הנוגע לשימוש שעשה שיח' נעים קאסם במונח "צבא" מראה שחזבאללה מודע לבעייתיות שבכך, ומנסה שלא למתוח את החבל יתר על המידה. גם אישים ופרשנים לבנונים התייחסו למפגן הכוח בביקורתיות רבה. כך למשל, פואד אלסניורה, ראש סיעת אלמסתקבל המתנגדת לחזבאללה, ציין: "הרובה שכוון לעבר ישראל מכוון עתה אל תוך לבנון" באשר חזבאללה הפך לכלי שרת בידי איראן העושה בו שימוש כדי להתערב בענייני הפנים של עיראק ,סוריה, תימן ולבנון (אלערביה, 13 בנובמבר 2016).(פרוט התגובות בלבנון ראו נספח ג').

ב.  בזירה הבינלאומית והפנים לבנונית עוררה השתתפות נגמ"שי ה-M-113במפגן תהיות באשר לאופן השגתם על ידי חזבאללה. דובר צבא לבנון הזדרז להכחיש כל קשר לנגמ"שים שבידי חזבאללה אולם הערכה של אישים ופרשנים לבנוניים הייתה שהמדובר בנגמ"שים שסופקו בעבר ע"י ארה"ב לצבא לבנון , במסגרת הסיוע הצבאי האמריקאי, והועברו מידי צבא לבנון לידי חזבאללה. אליזבט טרודאו, דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב ציינה, כי שגרירות ארה"ב בבירות בודקת בשיתוף פעולה עם הלבנונים את הימצאותם של אמצעי לחימה מערביים בידי חזבאללה. היא ציינה כי בצילומים נראים נגמ"שים M-113, אשר כמותם נפוצים באזור.

נספחים

9.   להלן ארבעה נספחים למסמך:

א. נספח א': מפגן הכוח הצבאי של חזבאללה באלקציר, וזיהוי יחידות ואמצעי לחימה שהשתתפו בו.

ב. נספח ב': הצגת הכוח הצבאי של חזבאללה כ"צבא" ע"י סגנו של חסן נצראללה וההתנערות המהירה של חזבאללה מדבריו.

ג. נספח ג': תגובות פנים-לבנוניות למפגן הכוח של חזבאללה.

ד. נספח ד': העיר אלקציר וחשיבותה עבור חזבאללה.