מבט לג’האד העולמי (7-1 בדצמבר 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

הרס רב בשכונת אלסמאח שבמזרח מוצול, אשר נכבשה ע

הרס רב בשכונת אלסמאח שבמזרח מוצול, אשר נכבשה ע"י צבא עיראק (עמוד הפייסבוק של מרכז נינוא אלאעלאמי, 1 בדצמבר 2016).

מסמכים וציוד צילום, שנמצאו במרכז התקשורת (אלחרה, 4 בדצמבר 2016).

מסמכים וציוד צילום, שנמצאו במרכז התקשורת (אלחרה, 4 בדצמבר 2016).

מימין למעלה: המחבל המתאבד אבו מג'אהד המרוקאי (חק, 5 בדצמבר 2016). משמאל למעלה: המחבל המתאבד אבו חמזה העיראקי (חק, 5 בדצמבר 2016). למטה: המחבל המתאבד סעד הדגסטאני (חק, 5 בדצמבר 2016).

מימין למעלה: המחבל המתאבד אבו מג'אהד המרוקאי (חק, 5 בדצמבר 2016). משמאל למעלה: המחבל המתאבד אבו חמזה העיראקי (חק, 5 בדצמבר 2016). למטה: המחבל המתאבד סעד הדגסטאני (חק, 5 בדצמבר 2016).

המחבל המתאבד אבו אחמד הסורי.

המחבל המתאבד אבו אחמד הסורי.

שוק הומה במוצול ביום ששי

שוק הומה במוצול ביום ששי

כוחות המורדים מכריזים על הקמת צבא חלב מסגרת צבאית משותפת ללחימה נגד צבא סוריה   (Halab Today TV, 3 בדצמבר 2016).

כוחות המורדים מכריזים על הקמת צבא חלב מסגרת צבאית משותפת ללחימה נגד צבא סוריה (Halab Today TV, 3 בדצמבר 2016).

בכיר דאעש, אבו בכר בן אלחביב אלחכים (חשבון הטוויטר Egypt14@ITEgypt14, 3 בדצמבר 2016).

בכיר דאעש, אבו בכר בן אלחביב אלחכים (חשבון הטוויטר Egypt14@ITEgypt14, 3 בדצמבר 2016).

לוחמי כוחות ממשלת ההסכמה מניפים את דגלי לוב בכיכר, שבקרבת חוף הים (חשבון הטוויטר سرت من قلب الحدث@sirte3030, 5 בדצמבר 2016).

לוחמי כוחות ממשלת ההסכמה מניפים את דגלי לוב בכיכר, שבקרבת חוף הים (חשבון הטוויטר سرت من قلب الحدث@sirte3030, 5 בדצמבר 2016).

תרכי אלבנעלי נושא דרשה במסגד בסרת (אלוסט, 5 בדצמבר 2016).

תרכי אלבנעלי נושא דרשה במסגד בסרת (אלוסט, 5 בדצמבר 2016).

ההרס בסרת בעקבות הקרבות שהתחוללו בה (עין ליביא, 3 בדצמבר 2016; ערוץ אלתנאצח, 5 בדצמבר 2016).

ההרס בסרת בעקבות הקרבות שהתחוללו בה (עין ליביא, 3 בדצמבר 2016; ערוץ אלתנאצח, 5 בדצמבר 2016).

רוסתם מגומדוביץ' אסלדרוב  (חשבון הטוויטר Ибрагим@nomkav, 3 בדצמבר 2016).

רוסתם מגומדוביץ' אסלדרוב (חשבון הטוויטר Ибрагим@nomkav, 3 בדצמבר 2016).

הרקע לקלטת השמע ובה צוין, כי אלו הם דבריו של

הרקע לקלטת השמע ובה צוין, כי אלו הם דבריו של "הדובר הרשמי של המדינה האסלאמית". כותרת הקלטת "זכרו מה שאני אומר לכם" (חק, 5 בדצמבר 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • שבעה חודשים לאחר תחילת המערכה לכיבוש העיר סרת, מעוז דאעש בלוב, הודיעה ממשלת ההסכמה הלובית, כי העיר שוחררה (הגם שעדיין נמשכים בה חילופי אש ספוראדיים).שלוחת דאעש בלוב השתלטה על מרחב העיר סרת בפברואר 2015 והקימה בו תשתית צבאית ואזרחית. כיבוש בסיס השליטה הטריטוריאלי של סרת מהווה מכה קשה לנוכחות דאעש בלוב, המתווספת להיחלשות דאעש בעיראק ובסוריה. עם זאת, להערכתנו, גם לאחר נפילת מרחב סרת תימשך פעילות הטרור והגרילה של דאעש ברחבי לוב (גם אם בפרופיל נמוך יותר). זאת בשל הואקום הממשלי והביטחוני השורר במדינה זאת.
  • בחלב המשיכו הכוחות הסורים לכבוש שכונות נוספות, בחלק הדרום מזרחי של העיר. על פי משרד ההגנה הרוסי השתלטו הכוחות הסורים על 52% משטחי מזרח העיר, שבידי המורדים, הכוללים יותר משלושים שכונות מגורים. במקביל מקדמת רוסיה מהלכים מדיניים, שבהם מעורבות ארה"ב ותורכיה. מטרת המהלכים (בראיית רוסיה) הינה להביא לסיום הלחימה בחלב על בסיס הפסקת אש, שתושג לאחר נסיגת ארגוני המורדים ממזרח העיר. זאת כנקודת מוצא לייצוב המצב בצפון סוריה ולהסדרה מדינית. בשלב זה נראה שלא הושגה הסכמה במגעים הללו.
  • בהתקפה על מוצול לא חלה השבוע התקדמות משמעותית לנוכח לחימה עיקשת של דאעש (הממשיך לעשות שימוש מאסיבי במחבלים מתאבדים ומכוניות תופת). בשכונותיה המזרחיות של מוצול ומדרום לעיר נמשכת "הדריכה במקום". לנוכח זאת פתח צבא עיראק בהתקפה במערב מוצול כדי להקל את הלחצים בחזיתות האחרות.

 

המערכה לכיבוש מוצול

עיקרי תמונת המצב
  • נמשכת המערכה לכיבוש העיר מוצול. עיקר הלחימה ממשיכה להתנהל בשכונותיה המזרחיות של מוצול. כמו כן נמשכת הלחימה מדרום וממערב לעיר. השבוע לא חלו שינויים משמעותיים בשטח.
  • האו"ם פרסם נתונים לפיהם במהלך החודש הראשון למבצע לכיבוש העיר מוצול נהרגו כ-2,000 חיילים עיראקים וכ-1,600 פעילי פשמרגה כורדים. בתגובה הודיע המנגנון ללוחמה בטרור של צבא עיראק, כי המספרים מוגזמים (CNN, 2 בדצמבר 2016; דף הפייסבוק של המנגנון ללוחמה בטרור של ממשלת עיראק, 2 בדצמבר 2016). גם אם המספרים מוגזמים הם משקפים לדעתו את הקשיים שבהם נתקלים הכוחות התוקפים במוצול בעיקר בלחימה במזרח העיר ובהתקדמות אליה מכיוון דרום.
המאמץ הדרומי
  • צבא עיראק ממשיך לטהר אזורים שנכבשו מדרום לעיר מוצול. גם השבוע לא חלה התקדמות משמעותית לעבר העיר.  מפקד בכיר בצבא עיראק הודיע, כי נחשף מרכז תקשורת של דאעש בעיר חמאם אלעליל (כ-23 ק"מ מדרום למוצול). במרכז התקשורת נמצאו מצלמות, סרטים, ציוד צילום, מסמכים חשובים ושטרות כסף זר (אלערביה, אלחרה, פרס טי וי , 4 בדצמבר 2016).
המאמץ המערבי
  • הכוחות העיראקיים דיווחו, כי צבא עיראק החל לתקוף אזורים במערב מוצול כדי לפתוח חזית חדשה נגד דאעש. מפקדים בצבא עיראק הביעו תקווה, כי באמצעות פתיחת החזית החדשה ניתן יהיה להגביר את הלחץ על דעאש (רויטרס, 5 בדצמבר 2016). דאעש מצידו טען, כי השתלט על אזור תל אלזלט, כעשרים ק"מ ממערב למוצול, תוך שימוש במחבל מתאבד שהפעיל מכונית תופת. מנגד, המיליציות השיעיות (אלחשד אלשעבי) הודיעו כי סיכלו התקפה של דאעש באזור תל אלזלט והשמידו שתי מכוניות תופת (אלסומריה, 3 בדצמבר 2016).
טקטיקות לחימה ואמצעי לחימה של דאעש
  • דאעש פרסם ב-2 בדצמבר 2016 סרטון המתעד לחימה מבית לבית בצפון-מזרח העיר מוצול (אעמאק, 2 בדצמבר 2016).
  • בהגנה על מוצולממשיך דאעש לעשות שימוש מאסיבי בהפעלת מחבלים מתאבדים ומכוניות תופת:
  • ב-5 בדצמבר 2016 קיבל דאעש אחריות על שלושה פיגועי התאבדות בשכונת אלבכר, שבמזרח מוצול. מבצעי הפיגועים היו אבו מג'אהד המרוקאי, אבו חמזה העיראקי וסעד הדגסטאני. על פי הודעת דאעש  נהרגו בפיגוע לפחות שלושים חיילים עיראקים (חק, 5 בדצמבר 2016).
  • דאעש קיבל אחריות לביצוע פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת בשכונת אלבכר, שבמזרח העיר מוצול. על פי ההודעה נהרגו בפיגוע 18 חיילים עיראקים והוא בוצע על-ידי פעיל המכונה אבו עמר הרוסי (חק, 4 בדצמבר 2016).
  • ב-2 בדצמבר 2016 קיבל דאעש אחריות לביצוע שני פיגועי התאבדות באמצעות מכוניות תופת נגד צבא עיראק בשכונת אלקאדסיה אלת'אניה, שבמזרח מוצול. על פי ההודעה נהרגו 18 חיילים עיראקים. הפיגועים בוצעו ע"י מחבלים המכונים אבו אחמד הסורי ואבו עלי העיראקי (חק, 2 בדצמבר 2016).
המערכה התעמולתית שמנהל דאעש
  • דאעש ממשיך לפרסם צילומים מהעיר מוצול, שנועדו לחזק את המסר התעמולתי לפיו החיים במוצול נמשכים כסדרם. השבוע פרסם דאעש צילומים משוק הומה אדם. מיקום או שם השוק לא הוזכרו (חק, 2 בדצמבר 2016).

מדינות הקואליציה

  • בנאום שנשא אשטון קרטר, מזכיר ההגנה של ארה"ב, במסגרת פורום הביטחון הלאומי, הוא אמר, כי על ארה"ב וכוחות הקואליציה הבינלאומית להמשיך למנוע ניסיונות מצד פעילי טרור להימלט ולהקים מחדש את דאעש. עוד הוסיף, כי כוחות אמריקאים וכוחות נוספים חייבים להישאר בעיראק, גם לאחר שדאעש יובס, כדי להמשיך לאמן את כוחות הביטחון המקומיים. ג'וזף דנפורד, יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב אמר, כי צבא ארה"ב יציג בפני הנשיא הנבחר עם כניסתו לתפקידתוכנית חדשה, שתאיץ את הלחימה בדאעש (פרס טי וי, 5 בדצמבר 2016).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה בחלב: עיקרי תמונת המצב
  • בחלב נמשכה הלחימה בין כוחות צבא סוריה ובני בריתו לבין ארגוני המורדים, בסיוע אווירי רוסי. הצבא הסורי המשיך להדק את המצור על ארגוני המורדים. הכוחות הסורים התקדמו לעבר החלק הדרום המזרחי של העיר והשתלטו על שכונות נוספות. על פי משרד ההגנה הרוסי השתלטו הכוחות הסורים על 52% משטחי מזרח העיר, הכוללים יותר משלושים שכונות מגורים (RT, 5 בדצמבר 2016). ארגוני המורדים ממשיכים עדיין לשלוט על חלקים מדרום מזרח העיר.

 

הלחימה בשכונות המזרחיות של חלב
  • במהלך השבוע הצליחו כוחות המשטר להשתלט על מספר שכונות  נוספות בחלק המזרחי של העיר וביניהן: כרם אלקאטרג'י, באב אלנירב, אלחלואניה  ושכונת טריק אלבאב (אלמיאדין, 2 בדצמבר 2016). בהמשך השתלטו הכוחות הסוריים עלחלק משכונת אלג'זמאצי ואלסכן אלשבאבי וכן על המרכז ללימודים ולמחקר מדעי (אלג'זירה, 3 בדצמבר 2016). כמו כן נמסר, כי כוחות המשטר שולטים באופן מלא על הדרך לשדה התעופה בחלב (אלעאלם, 3 בדצמבר 2016). ב-4 בדצמבר 2016 דווח על כיבוש השכונות כרם אלמיסר וכרם אלטחאן (הטלוויזיה הסורית, 4 בדצמבר 2016). מנגד, כוחות המורדים דיווחו על מספר הצלחות וטענו, כי החזירו לעצמם את השליטה על מרבית שכונת אלמיסר, על שכונת אלקאטרג'י ועל תחנת השאיבה בבאב אלנירב (אלדראר אלשאמיה, סריא מבאשר, 5 בדצמבר 2016).
  • הכוחות הסוריים פיזרו כרוזים במזרח העיר הקוראים לחמושים להתפרק מנשקם ולהסדיר את מעמדם. בכרוזים נכתב, כי אלו אשר יהיו מעוניינים לצאת מהשכונות הנצורות יורשו לעשות כן (דמשק אלא'ן, 4 בדצמבר 2016). בכירים בארגוני המורדים הביעו את התנגדותם להצעה הרוסית לפיה עליהם לעזוב את חלקה המזרחי של חלב אך הודיעו, כי יתמכו בפתיחת מעברים לצורך עזיבת האזרחים את העיר (אוריינט, 4 בדצמבר 2016).
הקמת צבא חלב
  • ארגוני המורדים, הניצבים בפני לחץ גובר מצד הכוחות הסורים, הכריזו על הקמת מסגרת צבאית משותפת בשם "צבא חלב" ללחימה נגד צבא סוריה (Halab Today TV, 3 בדצמבר 2016). מפקדת צבא חלב הודיעה על גיוס כללי לגברים המסוגלים לשאת נשק כדי לעצור את התקדמות הכוחות הסורים במזרח העיר.
מגעים מדיניים
  • במקביל ללחימה התנהלו מאחורי הקלעים מגעים מדיניים, שבמרכזם עמדה רוסיה, שמטרתם לבחון אפשרויות סיום הלחימה בחלב:
  • בתקשורת המערבית והרוסית דווח, כי מנהיגי ארגוני המורדים בסוריה מקיימים שיחות עם רוסיה בתיווך תורכיה במטרה להגיע להסכם, שיביא להפסקת הלחימה בחלב (סוכנות הידיעות הצרפתית, 30 בנובמבר 2016). התקשורת הרוסית דיווחה, כי נראה שלא הושגה הסכמה בשיחות הללו, וכי הכוחות הנצורים בחלב החליטו להילחם בנחישות עד הסוף ולא לעזוב את העיר (ספוטניק, 1 בדצמבר 2016).
  • ראש ממשלת רוסיה מדבדב נפגש עם בינאלי ילדרים ראש ממשלת תורכיה. השניים דנו במצב בסוריה. מדבדב ציין, כי התקיים "דיאלוג פורה" הן בנוגע למצב ההומניטארי בחלב והן בנוגע למאבק בטרור בסוריה (טאס, 6 בדצמבר 2016)
  • סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, דיווח, כי מומחים רוסים ואמריקאים יחלו בעבודה המשותפת בנושא חלב במטרה להביא לנסיגת החמושים ממזרח העיר. לדבריו, לאחר שיסוכמו מועדים ונתיבים לנסיגת החמושים, תוכרז הפסקת אש[1]. הוא הוסיף, כי רוסיה תראה בחמושים המסרבים לעזוב את מזרח העיר כפעילי טרור ותסייע לממשלת סוריה להלחם בהם (ספוטניק, 5 בדצמבר 2016).
מותו של מפקד בכיר של דאעש באלרקה
  • פעילים סורים מהעיר אלרקה דיווחו על מותו של אבו בכר בן אלחביב אלחכים, פעיל ג'האדיסט צרפתי ממוצא תוניסאי, שהיה מפקד בכיר בדאעש. אבו בכר אלחכים נהרג בהתקפה של מדינות הקואליציה באלרקה ב-16 בנובמבר 2016 (ליברסיון, 3 בדצמבר 2016).
  •  אבו בכר בן אלחביב אלחכים היה אחד הפעילים הצרפתים הראשונים, שנטלו חלק בפעולות טרור של אלקאעדה עוד לפני שהוקם דאעש. הוא נולד בפאריס ב-1983, לחם באלפלוג'ה לצד אבו מצעב אלזרקאוי, והיה בעבר אחד ממנהיגי השלוחה התוניסאית של אלקאעדה. הוא נמלט לסוריה שם הצטרף לדאעש, שהה באלרקה וגייס עשרות תוניסאים לשורות הארגון . נמסר, כי היה אחראי לפעולות טרור רבות בצרפת ומדינות נוספות ביניהם התקיפה נגד מערכת העיתון שרלי האבדו (7 בינואר 2015) והמוזיאון הלאומי בתוניס (18 במרץ 2015). (RT, עמוד הפייסבוק  raqqa.SI, 3 בדצמבר 2016).
דרום רמת הגולן
  • במהלך השבוע נמשכו עימותים בין צבא סוריה החופשית לבין צבא ח'אלד בן אלוליד  המזוהה עם דאעש באזור אגן הירמוכ. דווח, כי צבא ח'אלד בן אלוליד ספג אבידות בנפש ובציוד (סוכנות הידיעות הסורית סמארט, 29 בנובמבר 2016). מנגד מסר צבא ח'אלד בן אלוליד ש-15 חיילי צבא סוריה החופשית נהרגו בהתקפות שביצע הארגון (חק, 30 בנובמבר 2016).

ערביי ישראל

  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו אזרח ישראלי צעיר המתגורר בג'לג'וליה שבמשולש בשל תמיכה בדאעש וכוונה להצטרף לשורות הארגון בסוריה. בחקירתו התברר, כי לאחרונה הוא הקצין דעותיו, החל לתמוך בדאעש, וייצר קשרים עם פעילי הארגון בסוריה. הוא חשף בפני הפעילים את רצונו לצאת לסוריה ולהצטרף לשורות הארגון. הוא החזיק ברשותו תת-מקלע מסוג עוזי ואקדח גלוק וצילם עצמן מבצע ירי בכלים אלה. כמו כן נתפסו בביתו תמונות רבות המעידות על תמיכתו בדאעש  (אתר שירות הביטחון הכללי, 20 בנובמבר 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • שבעה חודשים לאחר תחילת המערכה לכיבוש סרת, הודיע דובר כוחות הביטחון הלוביים ב-5 בדצמבר 2016, כי העיר שוחררה לגמרי מידי דאעש. הדובר הוסיף, כי הסריקות בסרת לאיתור פעילי דאעש עודן נמשכות וכי בעיר מתקיימים עדיין חילופי אש ספוראדיים (אלג'זירה, 6 בדצמבר 2016). דף הפייסבוק הרשמי של המבצע לשחרור סרת דיווח גם הוא על התמוטטות ההגנה של פעילי דאעש בסרת, הגם שעדיין מתקיימים חילופי אש עם פעילים המתבצרים בכמה בתים (france24, 5 בדצמבר 2016; אלערבי אלג'דיד, 5 בדצמבר 2016; דף הפייסבוק של מרכז ההסברה של מבצע "הבניין הבנוי לתלפיות", 5 בדצמבר 2016).
  • דווח, כי כוחות הביטחון הלוביים עצרו בשכונה הימית את תרכי אלבנעלי, פעיל בכיר של דאעש, ממוצא בחרייני, הפעיל העצור הוצג בחלק מאמצעי התקשורת כמנהיג (אמיר) דאעש בסרת וכמי שהוציא בזמנו את פסק ההלכה המתיר אונס נשים יזידיות בעיראק (אלוסט, 5 בדצמבר 2016; רוסיה אליום, 5 בדצמבר 2016).
  • שלוחת דאעש בלוב השתלטה על העיר סרת, מקום הולדתו של קד'אפי, ב-18 בפברואר 2015. לאחר השתלטותה בנתה דאעש בעיר ובמרחב שמסביבה תשתית צבאית אזרחית וממשלתית, ששימשה את הארגון כקרש קפיצה לשליטה באזורים נוספים ברחבי לוב. בעיר סרת מצויים נמל ימי, שדה תעופה בינלאומי, בסיס צבאי, מתקני נפט ותעשיות. השליטה עליהם חיזקה את מעמדו של דאעש בלוב[2].
  • נפילת סרת לאחר כשבעה חודשי לחימה מהווה מכה קשה לנוכחות דאעש בלוב ומסמלת את היחלשותו במדינה זאת. להערכתנו דאעש ימשיך אומנם לקיים נוכחות בערים ובאזורים אחרים ברחבי המדינה, אך הוא נעדר עתה בסיס שליטה טריטוריאלי, שהיה היחיד מסוגו מחוץ לעיראק ולסוריה. נפילת מרחב סרת לידי כוחות ממשלת ההסכמה מתווספת גם להיחלשותו של דאעש בעיראק ובסוריה, שם נתונים מעוזיו העיקריים (מוצול ואלרקה) ללחצים קשים. עם זאת, להערכתנו,גם לאחר נפילת מרחב סרת תימשך פעילות הטרור והגרילה של דאעש באזורים ובערים שונות ברחבי לוב, בשל הואקום הממשלי והביטחוני השורר במדינה זאת.

 

ארה"ב
  • דאעש קיבל אחריות לפיגוע דריסה ודקירה, שבוצע ב-28 בנובמבר 2016 באוניברסיטת אוהיו בארה"ב. במהלך הפיגוע דרס מהגר סומאלי ואחר כך דקר בסכין קצבים 11 בני אדם לפני שנורה למוות. התוקף זוהה כעבד אלרזאק עלי ארטן, בן 18, שלמד באוניברסיטה. סוכנות אעמאק של דאעש פרסמה הודעה לפיה היה התוקף "חייל של המדינה האסלאמית", אשר נענה לקריאות לפגוע באזרחי הקואליציה הבינלאומית. עד כה אין בידינו מידע המצביע על קשר בין מבצע הפיגוע לבין דאעש.
  • בכירים במשטרה המקומית העידו, כי ההתקפה תוכננה ככל הנראה זמן מה מראש הרשויות בודקות גם פוסט בפייסבוק שלהערכתם כתב המפגע יום לפני התקיפה ובו הצהרה המוחה על היחס הלא הוגן לדבריו כלפי המוסלמים. לדברי החוקרים יתכן וארטן היה "זאב בודד", אשר עבר תהליך הקצנה אישי אולם טרם נמצאו ראיות הקושרות אותו לפעילים או לארגוני טרור מוכרים (רויטרס, 30 בנובמבר 2016).

פעילות סיכול ומנע

רוסיה
  • שירותי הביטחון הפדראליים של רוסיה (FSB) הודיעו על הריגתו של רוסתם מגומדוביץ' אסלדרוב (Rustam Magomedovich Aselderov), המכונה אבו מחמד אלקדרי, מפקד דאעש בצפון קווקז. הוא נהרג יחד עם ארבעה פעילים נוספים בפשיטה, שביצעו כוחות הביטחון הרוסיים בעיירה טלגי (Talgi), כ-11 ק"מ מדרום לבירת דגאסטאן. כוחות הביטחון הרוסים ערכו פשיטה על בית, שבו הסתתרו אסלדרוב וכמה מאנשיו. במהלך משא ומתן, שבו הוצע לפעילים הג'האדיסטים להיכנע, פתחו הפעילים באש. כוחות הביטחון הרוסים השיבו באש  והרגו אותם. בבית נמצא מצבור אמצעי לחימה, שכלל רובים אוטומטיים, תחמושת וחומרי נפץ (אתר שירות הביטחון של הפדרציה הרוסית, 4 בדצמבר 2016).
  • אסלדרוב נולד בשנת 1981. לראשונה נתקלו בו כוחות הביטחון הרוסיים כאשר פעל בשורות המחתרת של דגאסטאן באביב 2007. בקיץ 2010 מונה כמחליפו של ראש המחתרת דאודוב. לאחר מותו של דאודוב בשנת 2012 הפך לראש אמירות קווקז[3]. בשנת 2014 נשבע אסלדרוב אמונים לדאעש. אסלדרוב היה מעורב בפיגועים רבים ביניהם פיגוע ההתאבדות בשנת 2013 בעיר וולגוגרד ברוסיה, שכתוצאה ממנו נהרגו 18 בני אדם ונפצעו 12 (ויקפדיה ברוסית, ספוטניק, 3 בדצמבר 2016).

המערכה התודעתית של דאעש

פנייה לפעילי ותומכי דאעש לבצע פיגועים ברחבי העולם
  • אלפרקאן, מוסד ההסברה הרשמי של דאעש הודיע רשמית על מינויו של אבו חסן אלמהג'ר כדובר הארגון. אבו חסן אלמהג'ר מחליף את אבו מחמד אלעדנאני אחראי ההסברה של הארגון שנהרג בתקיפה אווירית בסוריה באוגוסט 2016.
  • במקביל להודעה על מינויו פרסמה זרוע ההסברה של דאעש קלטת שמע ראשונה בקולו (אלנשרה, 5 בדצמבר 2016).  בדבריו, שנמשכו כ-25 דקות קרא אבו חסן אלמהג'ר לפעילי הארגון לבצע פיגועים נגד יעדים תורכים בכל מקום, כולל בשגריריות ובקונסוליות השונות של תורכיה ברחבי העולם. במטרה לחזק את הלגיטימציה לפיגועים נגד תורכיה הדגיש הדובר את הלחימה, שמנהלת תורכיה נגד המדינה האסלאמית בסוריה ובעיראק. כמו כן חיזק הדובר את ידי פעילי דאעש בעיראק ובסוריה וקרא להם להילחם בתורכים בעיר אלבאב (ממערב לפרת) ושלא לסגת מתלעפר (מערבית למוצול).
  • הדובר ציין, כיבקרוב יתקוף דאעש את ה"כופרים" על אדמתם. הוא קרא למוסלמים ברחבי העולם לסייע לאחיהם במדינה האסלאמית באמצעות ג'האד, תפילה, סיוע כספי והסברתי. הוא קרא לפעילי הארגון ברחבי העולם לבצע פיגועים במדינות בהן הם נמצאים, משום שבידיהם יכולת "לשנות את המאזן". תקיפות שכאלו, לדבריו, יאלצו את המדינות "הכופרות" "להתרכז באירועים המתרחשים בארצותיהם" והם לא יוכלו להתמקד בלחימה בדאעש (חק, 5 בדצמבר 2016).

[1]כלי התקשורת הסוריים פרסמו הצהרה מטעמו של משה"ח הסורי לפי סוריה דוחה כל ניסיון למשא ומתן להפסקת אש בחלב, אלא אם כן תתבצע נסיגה מוחלטת של כל ארגוני הטרור מהעיר (רויטרס, 6 בדצמבר 2016).
[2] פרוט ראו מחקר יסוד מה-21 בינואר 2016: "התבססות דאעש בלוב: איום אזורי ובינלאומי".
[3] בקווקז פועלים שלושה מחוזות של דאעש. הם כוללים התארגנויות סלפיות ג'האדיסטיות המסתייעת בפעילים, ששבו מסוריה ומעיראק לאחר לחימה בשורות דאעש.