חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7 – 13 בדצמבר 2016)

מיצג של הזרוע הצבאית של חמאס בח'אן יונס לרגל יום השנה להקמת חמאס (דף הפייסבוק שהאב, 11 בדצמבר 2016).

מיצג של הזרוע הצבאית של חמאס בח'אן יונס לרגל יום השנה להקמת חמאס (דף הפייסבוק שהאב, 11 בדצמבר 2016).

עימותים בין צעירים פלסטינים לכוחות צה

עימותים בין צעירים פלסטינים לכוחות צה"ל (דף הפייסבוק שהאב, 9 בדצמבר 2016)

מפגן חמאס בצפון רצועת עזה (דף הטוויטר QUDSN, 9 בדצמבר 2016)

מפגן חמאס בצפון רצועת עזה (דף הטוויטר QUDSN, 9 בדצמבר 2016)

ילדים משתתפים במפגן  חמאס בצפון רצועת עזה (מימין) ובח'אן יונס (משמאל) (דף הפייסבוק שהאב, 11 בדצמבר 2016).

ילדים משתתפים במפגן חמאס בצפון רצועת עזה (מימין) ובח'אן יונס (משמאל) (דף הפייסבוק שהאב, 11 בדצמבר 2016).

חליל אלחיה נושא נאום חמאס בעצרת כשלצידו בכירי חמאס (אתר חמאס, 9 בדצמבר 2016)

חליל אלחיה נושא נאום חמאס בעצרת כשלצידו בכירי חמאס (אתר חמאס, 9 בדצמבר 2016)

ביקור משלחת הרשות הפלסטינית בארה

ביקור משלחת הרשות הפלסטינית בארה"ב (דף הפייסבוק של צאא'ב עריקאת, מען, 12 בדצמבר 2016)

  • השבוע אירעו שני ניסיונות לביצוע פיגועים (פיגוע דריסה ופיגוע דקירה). כמו כן נמשכו גילויים נוספים של הטרור העממי ביהודה ושומרון (השלכת בקבוקי תבערה, יידויי אבנים). כוחות הביטחון הישראליים חשפו לאחרונה כמה חוליות טרור, שתיים מהן במזרח ירושלים ואחת באזור חברון. החוליות הללו התכוונו לבצע פיגועי ירי בירושלים ובמקומות נוספים ולבצע חטיפות לשם מיקוח לשחרור אסירים.
  • על רקע המתיחות הגוברת בין חמאס לבין הארגונים הסלפים-ג'האדיסטים ברצועה דיווחו גורמי חמאס כי עצרו בשבועות האחרונים כ-350 פעילים. על פי דיווח חמאס החליטו פעילי דאעש בחצי האי סיני לנקוט בסנקציות נגדם ואסרו הברחות מסיני לרצועה דרך המנהרות. מעצרם של הפעילים הסלפים-ג'האדיסטים נועד לתת מענה לבעייתיות  ביטחונית ולאתגר משילותה של חמאס בו בזמן הוא משגר מסר חיובי למצרים. 

 

פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • ב-13 בדצמבר 2016– כלי רכב הגיעלמעבר קלנדיא שבצפון ירושלים. כלי הרכב החל לנסוע במהירות לכיוון אנשי הביטחון המאיישים את המעבר. כוחות הביטחון עצרו את כלי הרכב. נהגת הרכב יצאה ממנו ללא פגע כשהיא אוחזת בסכין וקוראת אללה אכבר. כוחות הביטחון השתלטו עליה ועצרו אותה.  ברשות הפלסטינית, כבת שלושים תושבת מזרח ירושלים, נמצאה סכין.
  • ב-8 בדצמבר 2016-  פלסטיני הגיע באוטובוס לצומת תפוח. לאחר שירד בתחנה התקדם לעבר לוחמי משמר הגבול שהוצבו במקום. הם קראו לו לעצור אך הוא המשיך להתקדם לעברם כשבידו סכין. הלוחמים ירו לעברו והוא נהרג. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של מחמד ג'האד חסין חרב, בן 19, תושב קלקיליה. חמאס הודיעה, כי הוא היה פעיל התנועה (פאל אינפו, 8 בדצמבר 2016). בעמוד הפייסבוק של מחמד ג'האד חסין חרב אותר פוסט מ-24 בנובמבר 2016 המביע שמחה על השריפות שהתחוללו באזור חיפה. הוא קרא לאלוהים: שרוף את היהודים, זרע פחד בליבם, תפטור אותנו מהם. כמו כן הועלו לדף הפייסבוק שלו תמונות מחבלים הרוגים עטופים בדגלי חמאס (דף הפייסבוק Mohamad J Miskawe , 24 בנובמבר 2016).

מימין : כרזת אבל שפרסמה חמאס במחוז קלקיליה על מותו של מחמד חרב (אתר רדיו אלאקצא, 9 בדצמבר 2016). משמאל: הפוסט שהעלה מחמד חרב לדף הפייסבוק שלו בו הוא מביע שמחה  על השריפות בישראל  (דף הפייסבוק Mohamad J Miskawe , 24 בנובמבר 2016).
מימין : כרזת אבל שפרסמה חמאס במחוז קלקיליה על מותו של מחמד חרב (אתר רדיו אלאקצא, 9 בדצמבר 2016). משמאל: הפוסט שהעלה מחמד חרב לדף הפייסבוק שלו בו הוא מביע שמחה  על השריפות בישראל (דף הפייסבוק Mohamad J Miskawe , 24 בנובמבר 2016).

הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו גילויי הטרור העממי, ללא אירועים חריגים. בלטו השלכת בקבוקי התבערה ויידויי האבנים. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 12 בדצמבר 2016 – מטען צינור הושלך לעבר מתחם קבר רחל. לא היו נפגעים(דף הפייסבוק צבע אדום, 8 בדצמבר 2016).
  • 10 בדצמבר 2016 - צעירה פלסטינית הגיעה למעבר אליהו (דרומית לקלקיליה) כשהיא רעולת פנים ולבושה בבגדי גבר. היא ניסתה להתפרץ לאזור אסור למעבר. נראה כי היא התכוונה שהמאבטחים ירו בה. הצעירה היא נורס עלי אלזמארי, בת 16, מקלקליה. נראה,  כי המניע למעשיה היה בעיות אישיות (ערוץ אלפג'ר, 10 בדצמבר 2016).
  • 8 בדצמבר 2016 – שלושה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי בכביש 443 (ירושלים תל אביב) סמוך לתחנת הדלק דור אלון. לא היו נפגעים. נערכו סריקות לאיתור משליכי הבקבוקים (דף הפייסבוק צבע אדום, 8 בדצמבר 2016).
  • 8 בדצמבר 2016 –אבנים יודו עבר כלי רכב ישראליים ליד חזמה (סמוך לפסגת זאב). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 8 בדצמבר 2016).

פיגועים משמעותיים בשנה האחרונה

סיכום פיגועים חודש נובמבר 2016[1]
  • בחודש נובמבר 2016 חלה ירידה משמעותית בהיקף הפיגועים שבוצעו ביהודה, שומרון וירושלים. בולטת הירידה במספר הפיגועים בירושלים. סה"כ בוצעו 93 פיגועים (לעומת 151 בחודש אוקטובר 2016). בין הפיגועים 84 בוצעו ביהודה ושומרון (לעומת 103 בחודש אוקטובר) ותשעה בירושלים (לעומת 48 בחודש אוקטובר). רוב הפיגועים (72) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה.  17 פיגועים במתווה של הנחת מטען, ארבעה ירי מנשק קל (בסיכום לא נכללו עשרות אירועים של יידויי אבנים).
חשיפת חוליית טרור במזרח ירושלים
  • שירותי הביטחון הישראליים חשפו חוליית טרור שמנתה שמונה אזרחים תושבי שכונות צור באהר ושיח' גראח במזרח ירושלים שאנשיה מחזיקים בתעודות זהות כחולות. אנשי החוליה תכננו לבצע פיגועי ירי בירושלים, כולל פיגוע ירי בבסיס צה"ל בהר הצופים סמוך לאוניברסיטה העברית.
  • במהלך שנת 2015, בעת שריצו עונשי מאסר בגין עבירות הפרות סדר, התארגנו חברי החוליה לביצוע פיגועי ירי בירושלים. בין המטרות בסיס צה"ל בהר הצופים. חלק מחברי החוליה ביצעו לאחר שחרורם מהכלא תצפיות על הבסיס ובדקו אפשרות למימוש הפעולה. חלקם היו מעורבים גם בהפרות סדר בעיר העתיקה בירושלים ובהר הבית (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 בדצמבר 2016).
חשיפת חוליית חמאס בצוריף
  • בפעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצרה חולית פעילי חמאס מצוריף ומחברון, שתכננה לבצע פיגועים במתווים שונים, ביניהם פיגועי ירי וחטיפה לצורך מיקוח לשחרור אסירים. במסגרת ההכנות לביצוע הפיגועים ביצעו חברי החוליה תצפיות על כוחות צה"ל באזור צוריף (מערבית לחברון). ברשות החוליה נמצאו אמצעי לחימה רבים.
  • אחד המעורבים בהפעלת חברי החוליה הוא אבראהים עבדאללה ע'נימאת, בן 58, תושב צוריף המרצה עונש מאסר עולם בשל מעורבותו בשורה של פיגועים בשנות התשעים (בין הפיגועים חטיפתו ורציחתו של החייל שרון אדרי[2]). בין העצורים גם שני בניו של אבראהים ע'נימאת וחתנו. כמו כן נעצר סוחר שעל פי החשד סיפק לחברי החוליה חלק מאמצעי הלחימה. עם מעצרם נתפסו אמצעי לחימה רבים ותחמושת (אתר שירות הביטחון הכללי, 8 בדצמבר 2016).
מעצר חולית טרור שביצעה פיגועי ירי
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו חוליה שמנתה שלושה קטינים פלסטינים שביצעה ארבעה פיגועי ירי לעבר מוצב צה"ל סמוך לעפרה במהלך אוקטובר-נובמבר 2016. חברי החוליה עשו שימוש בנשק מאולתר מיצור עצמי. במסגרת החקירה נתפסו אמצעי לחימה וכלי רכב ששימשו את חברי החוליה לביצוע הפיגועים. כמו כן נעצרו קרובי משפחתם שהיו מעורבים בהסתרת אמצעי הלחימה (Walla, 7 בדצמבר 2016) .
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

עימותים בקרבת גדר הגבול
  • ב-9 בדצמבר 2016 התפתחו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל מזרחית למחנה הפליטים אלבריג' שבמרכז רצועת עזה. התקשורת הפלסטינית דיווחה כי פלסטיני אחד נפצע (דף הפייסבוק שהאב, 9 בדצמבר 2016)
  • פלסטיני חצה את גדר הגבול סמוך לאחד הקיבוצים במועצה האזורית שער הנגב. כוח צה"ל שהגיע למקום עצר אותו. ברשות הפלסטיני נמצא רימון מאולתר (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 בדצמבר 2016).
מעבר רפיח
  • ב-10 בדצמבר 2016 נפתח מעבר רפיח לשלושה ימים. משרד הפנים בעזה דיווח, כי במהלך שלושת הימים בהם היה פתוח יצאו מהרצועה 2,053 נוסעים ונכנסו אליה 1,502. 160 נוסעים הוחזרו לרצועה, לאחר שמצרים מנעה את כניסתם לשטחה. כמו כן הועברו כמה אלפי טונות של מלט לרצועה. בפוסט שפרסם המשרד נטען, כי במהלך שנת 2016 היה מעבר רפיח פתוח במצטבר במשך  35 יום בלבד (דף הפייסבוק של משרד הפנים  בעזה, 13 בדצמבר 2016).
חמאס ציינה 29 שנים להקמתה
  • חמאס ציינה 29 שנים להקמתה, תחת הכותרת "ירושלים שלנו בהבטחה", בשורה של אירועים רבי משתתפים ברחבי רצועת עזה. יום קודם לכן ארגנה הזרוע הצבאית של חמאס מיצגים במחנה הפליטים ג'באליא, בבית לאהיא ובבית חאנון במהלכם הוצגו אמצעי לחימה (אלרסאלה.נט, 9 בדצמבר 2016).
  • אירועי יום השנה היוו הזדמנות לבכירי חמאס להשתמש ברטוריקה מתלהמת, שכללה דברי איום כלפי ישראל:
  • בראיון שהעניק ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס אמר, כי חמאס במשך שנות קיומה לא עברה שינויים מבחינה אסטרטגית ותפישתית. לדבריו חמאס עדיין דוגלת בחזון העיקרי שלה שהוא "התנגדות" לאויב הישראלי. הוא הדגיש כי ללא "התנגדות חמושה" אין דרך להשיג זכויות לאומיות  (אלג'זירה, 9 בדצמבר 2016).
  • בנאום שנשא ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בעצרת שהתקיימה בצפון רצועת עזה אמר כי חמאס הצליחה לגרום לישראל לאבד אל כוחה האסטרטגי שצברה במהלך המלחמות. הוא קרא לישראל להתכונן למהלומה חזקה ואיים כי חמאס תתקוף מכל כיוון: על פני הקרקע, מתוך מנהרות, מלב הים ומהשמיים. אלחיה הצהיר שחמאס מתחייבת למצוא דרכים לשחרר את כל האסירים ותומכת ב"אנתיפאדת הסכינים" וקרא לכולם לקחת בה חלק (יוטיוב, 9 בדצמבר 2016).
  • בכיר חמאס פתחי חמאד אמר, כי חמאס מוכנה לייצא את הרקטות שפותחו על ידי הזרוע הצבאית שלה לצבאות מדינות ערב במטרה להלחם באמצעותם בישראל. הוא הבהיר כי הזרוע הצבאית הצליחה לייצר רקטות הדומות לאלה המיוצרות על ידי מפעלים צבאיים של מדינות (צפא, 10 בדצמבר 2016).
  • בעצרת שהתקיימה בח'אן יונס אמר מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס, כי חמאס נושאת על כתפה את המסר של הזרוע הצבאית שלה, אשר הפכה למודל לחיקוי. לדבריו העם הפלסטיני נכון לשאת קשיים ולזרוע הרס בבסיסי הצבא של ישראל.
"תאונת עבודה" נוספת בהתמוטטות מנהרה
  • "תאונת עבודה" נוספת אירעה בשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה כאשר שני פעילים נהרגו בהתמוטטות מנהרה. ההרוגים הם אסמאעיל עבד אלכרים שמאלי בן 27, סטודנט לתואר שני וראמי מניר אלערעיר, בן 24, סטודנט ללימודי ההלכה האסלאמית, נשוי ואב לילדה. ההרוגים הם תושבי משכונת שג'אעיה (אלאקצא, 7 בדצמבר 2016).

מימין: ראמי מניר אלערעיר. משמאל:  אסמאעיל עבד אלכרים שמאלי (דף הפייסבוק עזה אלאן, 7 בדצמבר 2016).
מימין: ראמי מניר אלערעיר. משמאל:  אסמאעיל עבד אלכרים שמאלי (דף הפייסבוק עזה אלאן, 7 בדצמבר 2016).

פעילות חמאס נגד גורמים סלפים ברצועת עזה
  • גורמי חמאס דיווחו כי חמאס ביצעה בשבועות האחרונים את אחד המבצעים הגדולים נגד גורמים סלפים ג'האדיסטים שנועד לרסן את פעילותם ברצועת עזה.  במסגרת זאת עצרו מנגנוני הביטחון של חמאס כ-350 פעילים (אלשרק אלאוסט, 12 בדצמבר 2016). על רקע פעילות המעצרים של חמאס החליטו פעילי דאעש בחצי האי סיני לנקוט בסנקציות נגד חמאס ולאסור הברחות מחצי האי סיני  לרצועת עזה דרך המנהרות. הם איימו על בעלי מנהרות שכל מי שייתפס מבריח סחורות לרצועת עזה יוצא להורג. כמו כן איימו בביצוע פיגועים (PALDF, 11 בדצמבר 2016, כראמה פרס, 10 בדצמבר 2016).
ביקור משלחת הג'האד האסלאמי בפלסטין באיראו
  • משלחת של בכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין, בראשות רמצ'אן שלח מזכ"ל הארגון וסגנו זיאד אלנח'אלה, הגיעה לביקור רשמי באיראן. במהלך הביקור נועדו חברי המשלחת האשמי רפסנג'אני, יו"ר המועצה האיראנית לקביעת האינטרס של המשטר, עם שר החוץ האיראני מחמד ג'ואד ט'ריפ ועם עלי שמח'אני, מזכ"ל המועצה לביטחון לאומי (פלסטין אלא'ן, 11 בדצמבר 2016). רמצ'אן שלח אמר במהלך המפגש עם שמח'אני, כי איראן היא המדינה היחידה בעולם התומכת בסוגיה הפלסטינית ואינה מכירה בישות הציונית. עלי שמח'אני, אמר כי הסוגיה הפלסטינית ושחרור ירושלים נמצאות בראש סדרי העדיפויות של העולם המוסלמי וכי כל סטייה מדרך המאבק נגד הישות הציונית הינה בגידה במוסלמים (אלרא'י, 11 בדצמבר 2016).

מימין : רמצ'אן שלח בפגישה עם שר החוץ האיראני מחמד ג'ואד ט'ריפ (פארס ניוז, 12 בדצמבר 2016). משמאל: פגישה עם האשמי רפסנג'אני (אלופאק, 12 בדצמבר 2016)
מימין : רמצ'אן שלח בפגישה עם שר החוץ האיראני מחמד ג'ואד ט'ריפ (פארס ניוז, 12 בדצמבר 2016). משמאל: פגישה עם האשמי רפסנג'אני (אלופאק, 12 בדצמבר 2016)

ביקור משלחת הרשות הפלסטינית בארה"ב
  • משלחת פלסטינית בראשות צאא'ב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אשפ וראש מחלקת המשא ומתן, ומאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני הגיעה לארה"ב . חברי המשלחת נועדו עם ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקאי. במהלך הפגישה דנו בנושאים ביטחוניים ומדיניים. לאחר מכן, קיימו חברי המשלחת הפלסטינית פגישות נוספות עם בכירי ממשל בבית הלבן. לדברי צאא'ב עריקאת, הצד הפלסטיני הוא שיזם את הביקור בארה"ב ובכוונתם להיפגש גם עם צוות הנשיא הנבחר (דף הפייסבוק של צאא'ב עריקאת, 12 בדצמבר 2016).
תנועת פתח מתעדת עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים
  • תנועת הפתח פרסמה בדף הפייסבוק הרשמי שלה פוסט בו מוצגות תמונות המתעדות עימותים אלימים של פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים בכפר קדום. בפוסט צוין, כי פעילי פתח לוקחים חלק  בעימותים (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 9 בדצמבר 2016).

פוסט בדף הפייסבוק הרשמי של פתח המפרסם תמונות מההפגנה השבועית בכפר קדום ומדגיש כי פעילי פתח משתתפים בעימותים (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 9 בדצמבר 2016)
פוסט בדף הפייסבוק הרשמי של פתח המפרסם תמונות מההפגנה השבועית בכפר קדום ומדגיש כי פעילי פתח משתתפים בעימותים (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 9 בדצמבר 2016)

[1]על פי נתוני שירות הביטחון הכללי.
[2]שרון אדרי ז"ל היה חייל אשר נחטף ב-9 בספטמבר 1996 על ידי חוליית מחבלים כאשר עלה על כלי רכבם סמוך לצריפין. מספר דקות לאחר שעלה על כלי הרכב. הוא נורה בידי חברי החוליה ונהרג.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהם נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.