מבט לאיראן

15-1 בינואר, 2016 מאת: ד"ר רז צימט
סלימאני נפגש עם ילדי לוחמי משמרות המהפכה שנהרגו בסוריה (ערוץ טלגרם איראני, 6 בינואר 2017).

סלימאני נפגש עם ילדי לוחמי משמרות המהפכה שנהרגו בסוריה (ערוץ טלגרם איראני, 6 בינואר 2017).

ע'לאם-עלי קליזאדה, שנהרג בסוריה (qasemsoleimani.ir, 1 בינואר 2017).

ע'לאם-עלי קליזאדה, שנהרג בסוריה (qasemsoleimani.ir, 1 בינואר 2017).

ג'ואד תרכאבאדי, שגריר איראן החדש בסוריה (תסנים, 29 במרץ, 2014).

ג'ואד תרכאבאדי, שגריר איראן החדש בסוריה (תסנים, 29 במרץ, 2014).

פגישת חברי המג'לס עם הנשיא אסד (איסנ

פגישת חברי המג'לס עם הנשיא אסד (איסנ"א, 4 בינואר 2017).

פגישת שמח'אני-אלמאלכי (איסנ

פגישת שמח'אני-אלמאלכי (איסנ"א, 3 בינואר 2017).

איראג' מסג'די, שגרירה החדש של איראן בבגדאד (עצר-י איראן, 11 בנובמבר 2016).

איראג' מסג'די, שגרירה החדש של איראן בבגדאד (עצר-י איראן, 11 בנובמבר 2016).


עיקרי הדברים
  • קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אמר בטקס לזכרם של לוחמי משמרות המהפכה שנהרגו בסוריה, כי עלי ח'אמנהאי, המנהיג העליון, מילא תפקיד מרכזי בניצחונם של "כוחות האסלאם" באזור. סלימאני, ששב לטהראן לאחר שביקר בעיר חלב לאחר נפילתה בידי כוחות המשטר הסורי, נכח בשבוע שעבר בטקסי הלווייתו של נשיא איראן לשעבר, אכבר האשמי רפסנג'אני.
  • עלי ח'אמנהאי, אמר בפגישה עם משפחות לוחמי קומנדו מצבא איראן שנהרגו בסוריה, כי אם איראן לא הייתה בולמת את הטרוריסטים בסוריה, היא הייתה נאלצת להילחם נגדם בשטחה.
  • קצין בכיר של משמרות המהפכה, תא"ל ע'לאם-עלי קליזאדה, נהרג בסוריה.
  • ג'ואד תרכאבאדי מונה כשגריר החדש של איראן בסוריה. הוא יחליף בתפקידו את מחמד-רזא ראוף שיבאני, שסיים בחודש אוקטובר את תפקידו כשגריר בדמשק בתום חמש שנים בתפקיד. אירג' מסג'די, יועצו הבכיר של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, צפוי להתמנות בקרוב כשגריר החדש של איראן בעיראק.
  • עלי-אכבר ולאיתי, יועצו של המנהיג העליון לעניינים בינלאומיים, הכחיש דיווחים בנוגע ליציאת חזבאללה מסוריה לאחר הפסקת האש שנכנסה לתוקף בראשית ינואר 2017. הוא הדגיש כי איראן תומכת באופן מלא ונמשך ב"חזית ההתנגדות".
  • בהראם קאסמי, דובר משרד החוץ האיראני, הגיב בחריפות לדברי שר החוץ התורכי, שהאשים את המשטר הסורי והמיליציות השיעיות בהפרת הפסקת האש במדינה. קאסמי אמר, כי על תורכיה לנקוט בצעדים הדרושים לריסון הקבוצות החמושות במקום להאשים צדדים אחרים בסכסוך.
  • עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, הגיע ב-8 בינואר  2017 לביקור בסוריה לדיון בהתפתחויות במדינה ובהמשך התיאומים הביטחוניים בין איראן, סוריה ורוסיה.
  • משלחת של ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי קיימה בראשית ינואר 2017 ביקור בסוריה ובלבנון.
  • סגן נשיא עיראק וראש ממשלתה לשעבר, נורי אלמאלכי, ביקר בראשית ינואר בטהראן ונפגש עם בכירים איראנים, ובראשם המנהיג העליון. 

 

כללי
  • קאסם סלימאני (Qasem Soleimani), מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, השתתף ב-6 בינואר 2017 בטקס לזכרם של לוחמי משמרות המהפכה שנהרגו בסוריה. בנאום שנשא בטקס התייחס סלימאני להתפתחויות האחרונות ואמר, כי המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, מילא תפקיד מרכזי בניצחונות "כוחות האסלאם" באזור. הוא אמר, כי העדר מנהיגות כזו הוא חולשתו המרכזית של האויב ואיחל לח'אמנהאי אריכות ימים (נסים אונליין, 6 בינואר 2017). ב-9 בינואר 2017 ביקר סלימאני בבית משפחת עלי-אכבר האשמי רפסנג'אני, נשיא איראן לשעבר ויו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, שהלך בשבוע שעבר לעולמו לאחר התקף לב. במהלך טקס הלווייתו של רפסנג'אני, שבו נכח סלימאני, אמר מפקד כוח קדס, כי לאורך כל דרכו היה רפסנג'אני נגד "ההתנשאות" (כינוי למערב) והציונות (פארס, 10 בינואר 2017). =
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • קצין משמרות המהפכה, תא"ל ע'לאם-עלי קליזאדה (Gholam-Ali Qolizadeh), נהרג בסוריה.
  • סוכנות הידיעות "מהר" דיווחה (31 בדצמבר 2016), כי הנשיא רוחאני אישר את מינויו של ג'ואד תרכאבאדי (Javad Torkabadi) כשגריר החדש של איראן בסוריה. תרכאבאדי שימש בעבר כשגריר איראן בסודאן, בבחרין ובניגריה וכמנכ"ל לענייני צפון ומערב אפריקה במשרד החוץ. בחודש אוקטובר 2016 סיים מחמד רזא ראוף שיבאני (Mohammad Reza Raouf Sheibani) את תפקידו כשגריר איראן בדמשק בתום חמש שנים בתפקיד ומאז נוהלה השגרירות על-ידי מיופה כוח.
  • עלי ח'אמנהאי, המנהיג העליון, אמר בפגישה עם משפחות לוחמי קומנדו מצבא איראן שנהרגו בסוריה, כי אם איראן לא הייתה בולמת  את "מבקשי הרעה וקושרי המזימות" סוכני ארצות-הברית והציונות בסוריה, היה עליה להילחם נגדם במחוזות טהראן, פארס, ח'וראסאן ואצפהאן (תסנים, 5 בינואר 2017).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali Akbar Velayati), יועץ המנהיג העליון לעניינים בינלאומיים, אמר, כי אין כל אמת בדיווח על יציאת חזבאללה מסוריה לאחר הפסקת האש וכי מדובר ב"תעמולה ובטענת האויבים". הוא ציין, כי חזבאללה הקריב חללים רבים בסוריה והגיש סיוע רב לממשלת סוריה הרואה בו ובמנהיגה, חסן נצראללה, את חבריה הטובים.
  • בתום פגישה בטהראן עם ראש ממשלת עיראק לשעבר, נורי אלמאלכי, אמר ולאיתי, כי איראן לא נסוגה מעמדותיה ביחס למשבר בסוריה וכי היא תומכת באופן מלא ונמשך ב"חזית ההתנגדות". ולאיתי נשאל בנוגע לעמדת רוסיה בעקבות נפילת חלב בידי המשטר הסורי והאפשרות כי היא מתעלמת מהאינטרסים של איראן והשיב, כי הקשרים בין רוסיה ואיראן הם ידידותיים ואסטרטגים ושתי המדינות מסייעות לסוריה תוך תיאום ביניהן (איסנ"א, 3 בינואר 2017).
  • בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, הגיב בחריפות לדברי שר החוץ התורכי, מבלוט צ'אבושולו, שהאשים את המשטר הסורי והמיליציות השיעיות בהפרת הפסקת האש, שגובשה על-ידי רוסיה ותורכיה ונכנסה בראשית ינואר 2017 לתוקפה. קאסמי אמר, כי על תורכיה לנקוט בצעדים הנדרשים כדי לרסן את הקבוצות החמושות המפרות את הפסקת האש ולא להאשים צדדים אחרים בסכסוך (אירנ"א, 4 בינואר 2017).
  • עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, הגיע ב-8 בינואר 2017 לביקור בסוריה כדי לדון בהתפתחויות בסוריה ובהמשך התיאומים הביטחוניים והמדיניים בין איראן, סוריה ורוסיה בעקבות נפילת חלב בידי המשטר הסורי. שמח'אני הצהיר עם הגיעו לדמשק, כי יש לשמר את הפסקת האש במדינה ולהתחיל בשיחות בין ממשלת סוריה לבין הקבוצות החמושות. במהלך הביקור נועד שמח'אני עם הנשיא אסד (איסנ"א, 8 בינואר 2017).
  •  משלחת המג'לס האיראני בראשות עלאא' אל-דין ברוג'רדי (Alaeddin Boroujerdi), יו"ר ועדת המג'לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, הגיעה ב-3 בינואר 2017 לביקור בסוריה. במהלך הביקור נפגשו חברי המשלחת עם בכירים סורים, ובראשם הנשיא אסד. בפגישה עימם אמר אסד כי הניצחונות האחרונים נגד קבוצות הטרור בסוריה, ובמיוחד בחלב, הם גם ניצחונה של איראן משום שהם התאפשרו בזכות תמיכתה של איראן (פארס, 4 בינואר 2017). בשיחה עם עיתונאים אמר ברוג'רדי, כי איראן מסייעת בייעוץ לסוריה על-פי בקשת ממשלת סוריה ואינה מתערבת בענייניה הפנימיים. בהתייחסות לתורכיה אמר ברוג'רדי, כי כל מדינה שפלשה לסוריה ללא תיאום עם ממשלתה, חייבת לסגת ממנה (פארס, 4 בינואר 2017).
  • בתום פגישותיה בדמשק המשיכה המשלחת לביקור בלבנון במהלכו נפגשה עם בכירים לבנונים, ובהם מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה. יו"ר המשלחת ברוג'רדי אמר לאחר ביקור בקברו של עמאד מע'ניה, כי איראן רצינית בכוונתה לחמש את צבא לבנון וכי הדבר תלוי בממשלת לבנון (פארס, 6 בינואר 2017).
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  • סגן נשיא עיראק וראש ממשלתה לשעבר, נורי אלמאלכי, ביקר בראשית ינואר 2017 בטהראן ונפגש עם בכירים איראנים, ובראשם המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי. במסיבת עיתונאים בטהראן אמר אלמאלכי, הנחשב מקורב לאיראן, כי בפגישתו עם ח'אמנהאי הציג בפניו דיווח על המצב הנוכחי בעיראק. הוא ציין, כי המדינה היחידה שתמכה בעיראק במאבקה בטרור היא איראן, שסיפקה לה נשק כדי להתמודד מול דאעש (מהר, 2 בינואר 2017).
  • עלי שמח'אני (Ali Shamkhani),מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, אמר בתום פגישתו עם אלמאלכי, כי המיליציות השיעיות בעיראק הן בעלות חשיבות אסטרטגית לשמירת ביטחונה ועתידה של עיראק. שמח'אני הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה הפוליטי, הכלכלי, התרבותי והביטחוני בין איראן לעיראק לשם הבטחת ביטחונן ופיתוחן של שתי המדינות. שמח'אני האשים את ארצות-הברית, כי היא פוגעת במאמצים לשחרר את העיר מוצול מידי דאעש ומנסה להאריך את המערכה הצבאית לכיבוש העיר מאחר שאינה מעוניינת בסיום המשבר הביטחוני באזור (מהר, 3 בינואר; אירנ"א, 4 בינואר 2017).
  • אירג' מסג'די (Iraj Masjedi), יועצו הבכיר של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, צפוי להתמנות בקרוב כשגריר החדש של איראן בעיראק. מסג'די יחליף בתפקיד את חסן דנאא'י-פר (Hassan Danaei-far) שעתיד לסיים בקרוב את תפקידו כשגריר לאחר כשש שנים (עצר-י איראן, 11 בנובמבר 2016).
  • אמיר-חסין זמאני-ניא (Amir-Hossein Zamani-Nia), סגן שר הנפט האיראני לעניינים מסחריים ובינלאומיים, הודיע, כי איראן ועיראק חתמו על הסכם לפיתוח משותף של שני שדות הנפט פרויז (Parviz) וח'רמשהר (Khoramshahr) שבדרום איראן. עוד עדכן סגן השר, כי איראן מוכנה להתחיל בייצוא גז טבעי לעיראק מיד לאחר שעיראק תפתור את הבעיות הפיננסיות המעכבות עדיין את יישום ההסכם בין שתי המדינות להעברת גז מאיראן לעיראק, שנחתם ב-2013 (מהר, 10 בינואר 2017).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), יועץ יו"ר המג'לס לעניינים בינלאומיים, המשמש גם כיו"ר הועידה הבינלאומית להגנה על פלסטין, הביע תנחומים על מותו של הארכיבישוף, הילריון קפוצ'י, הכומר הסורי שהבריח בשנות השבעים נשק לאש"ף ומת בראשית ינואר בגיל 94. עבדאללהיאן שיבח את פועלו של איש הדת הנוצרי למען הפלסטינים ואמר, כי אין ספק שהגל החדש של ההתפתחויות באזור יופנה כנגד "המשטר הציוני" וכי לוחמי ההתנגדות הפלסטינים ישחררו את ירושלים מ"ציפורני הציונים" (פארס, 5 בינואר 2017).