בתגובה לאיגרת ששיגרה ישראל למועצת הביטחון מכחישה איראן, כי היא מספקת נשק לחזבאללה


בהראם קאסמי, דובר משרד החוץ האיראני, במסיבת עיתונאים בה העלה את הטענה השקרית, כי חזבאללה מייצר בעצמו את הנשק אשר לו הוא זקוק (פארס, 23 בינואר 2017).
בהראם קאסמי, דובר משרד החוץ האיראני, במסיבת עיתונאים בה העלה את הטענה השקרית, כי חזבאללה מייצר בעצמו את הנשק אשר לו הוא זקוק (פארס, 23 בינואר 2017).

1.   ב-23 בינואר 2017 קיים בהראם קאסמי, דובר משרד החוץ האיראני,מסיבת עיתונאים שבועית, במהלכה התבקש (בתשובה לשאלה) להגיב על האשמות ישראל לפיהן איראן מבריחה אמצעי לחימה לחזבאללה בלבנון. בתשובתו העלה קאסמי את הטענה השקרית, כי חזבאללה אינו זקוק לאמצעי הלחימה האיראנים משום שהוא מייצר בעצמו את הנשק והציוד הדרושים לו. הוא הוסיף כי חזבאללה, שהינו ארגון פוליטי לגיטימי בלבנון ומרכיב חשוב ב"התנגדות", מחזיק במשאבים פיננסיים, בציוד ובאמצעי לחימה ויכול לספק את צרכיו בעצמו (פארס בפרסית ובאנגלית, 23 בינואר 2017).

2.   דבריו אלו של קאסמי נאמרו בתגובה לאיגרת ששיגר דני דנון, שגריר ישראל באו"מ, למועצת הביטחון של האו"ם, כחודשיים קודם לכן (22 בנובמבר 2016)[1]. באיגרת הוא התריע, כי איראן מבריחה לידי חזבאללה אמצעי לחימה וציוד נלווה, המאפשרים לה להגדיל את ארסנל הטילים שברשותה. אמצעי הלחימה והציוד נארזים ע"י כוח קדס במזוודות ומועברים לידי פעילי חזבאללה באמצעות טיסות אזרחיות מסחריות של חברת "מאהאן אייר" לשדה התעופה של ביירות או לדמשק ומשם הם מועברים ללבנון בדרך היבשה. הברחות אלו מהווה הפרה חמורה של החלטות מועצת הביטחון (Isicrc.org, 9 בינואר 2017; The Times Of Israel, 22 בנובמבר 2016; דף הפייסבוק של דני דנון, 22 בנובמבר 2016).

3.   לטענת דובר משרד החוץ האיראני לפיה חזבאלה מייצר בעצמו את הנשק והציוד הדרושים לואין אחיזה במציאות. שכן לחזבאללה בלבנון אין את הידע הטכנולוגי, תשתיות הייצור וכוח האדם המיומן הנחוצים לייצור כלי נשק מתקדמים, כדוגמת אלו שאיראן מספקת לו. האיראנים הם אלו האחראים הישירים והראשיים לבניית הכוח הצבאי של חזבאללה, החל מהשנה בה הקימו את הארגון (1982) ועד עצם היום הזה. זאת, תוך עלייה מתמדת לאורך השנים בכמות ושיפור באיכות אמצעי הלחימה, שהיא מספקת לחזבאללה (הגדלת הטווחים, שיפור הדיוק, העצמת אפקט הנזק). האיראנים הם גם אלו, אשר מעבירים את אמצעי הלחימה לידי חזבאללה. במרבית המקרים נעשית ההעברה בדרך האוויר מאיראן לסוריה דרך דמשק, משם נשלחים אמצעי הלחימה ללבנון בנתיבים יבשתיים[2].

4.    באמצעות הסיוע האיראני המאסיבי בנה חזבאללה בלבנון תשתית צבאית נרחבת, הכוללת ארסנל גדול של רקטות וטילים ואמצעי לחימה מתקדמים אחרים. ביטוי לכך ניתן ע"י מפקד משמרות המהפכה חסין סלאמי בנאום שנשא ביום ירושלים ב-1 ביולי 2016. בנאומו הוא ציין, כי למעלה ממאה אלף טילים מוכנים כיום לשיגור לעבר ישראל. לדבריו בלבנון לבדה מצויים מאה אלף טילים המוכנים לשיגור לעבר ישראל. כמו כן מוכנים לשיגור עשרות אלפי טילים ארוכי טווח באזורים נוספים בעולם המוסלמי. כל אלה, לדבריו, נועדו כדי "להסיר את ישראל אחת ולתמיד מהגיאוגרפיה הפוליטית של העולם" (פארס, 1 ביולי 2016).

5.   גם טענת בהראם קאסמי לפיה ארגון חזבאללה מחזיק במשאבים פיננסים ויכול לספק את צרכיו בעצמו הינה שקר גס.דבריו אלו עומדים בסתירה לנאום מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ב-24 ביוני 2016 בו הדגיש, כי לסנקציות האמריקאיות לא תהיה השפעה על חזבאללה, משום שכל התקציב שלו מגיע מאיראן. כדי להמחיש טיעון זה מנה נצראללה באופן חריג את מטרות הסיוע הכספי האיראני המועבר לחזבאללה: "תקציב חזבאללה, משכורות, כספים, אוכל, שתייה, נשק, כל אלה מגיעים מאיראן". הוא שב והדגיש, כי כל תקציב חזבאללה מגיע מאיראן ולדבריו "כל עוד יש כסף באיראן, יש לנו כסף". לטענתו אפילו בתקופה בה הוטלו סנקציות על איראן "הכסף שהוקצב לחזבאללה, המשיך להגיע אלינו"[3]. בנאומו הודה חסן נצראללה למנהיג איראן ח'אמנהאי על תמיכתו בחזבאללה לאורך כל שנות קיומו של הארגון, תמיכה הנמשכת לדבריו עד היום.   

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה בנאומו ב-24 ביוני 2016: כל תקציב חזבאללה מגיע מאיראן ( אלעהד, 24 ביוני 2016).
מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה בנאומו ב-24 ביוני 2016: כל תקציב חזבאללה מגיע מאיראן ( אלעהד, 24 ביוני 2016).

6.   הסיוע הצבאי הנרחב והמימון הכספי הנדיב, שמעניקה איראן לחזבאללה, הינם מרכיב מרכזי, בתפיסה האסטרטגית של איראן העומדת מאחורי התנהלותה האזורית. במסגרת אסטרטגיה זאת מסייעת איראן בנשק ובכסף לארגונים-שליחים (proxies) ולמליציות חמושות במדינות שונות, שבהן יש לאיראן אינטרסים חשובים, ושבהן מתגוררים שיעים או קבוצות אתניות המקורבות לשיעים ולאיראן (העלוים בסוריה והשיעים-זידים בתימן)המדינות המרכזיות, שבהן מיושמת אסטרטגיה איראנית זאת, הינן לבנון, סוריה, עיראק ותימןכח קדס האיראני, בראשות קאסם סלימאני, הינו הגוף האיראני הממונה על הקצאת הסיוע והפעלת הארגונים השליחים והמליציות במדינות השונות. כח קדס מילא תפקיד מרכזי בשיקום התשתית הצבאית של חזבאללה לאחר מלחמת לבנון השנייה, הכוללת, בין השאר, טילים מדויקים, מערכות נ"מ מתקדמות וטילי חוף-ים מתקדמים מדגם יאחונט. הארסנל גדול של הרקטות והטילים (למעלה מ-100,000), שנבנה בלבנון, מאיים על התשתיות הצבאיות והאזרחיות של מדינת ישראל והוא עלול להיות מופעל נגדה בבוא היום, בראש ובראשונהעל פי שיקולי האסטרטגיה האיראנית.

 

[1] התגובה האיראנית המיידית ניתנה ע"י גולם-חסין דקני, שגריר איראן באו"ם. לדברי השגריר האיראני האשמות ישראל הינן אבסורדיות וחסרות בסיס וישראל היא זאת המעורבת בטרור (Press TV, 23 בנובמבר 2016). בתגובתו נמנע השגריר האיראני מלהתייחס לגופן של ההאשמות, שנכללו באיגרת הישראלית למועצת הביטחון. דברי קאסמי הינם התייחסות רשמית ומפורטת של איראן לתוכן האיגרת.
[2]חברת "מאהאן אייר"היא חברת תעופה מסחרית איראנית הקשורה למשמרות המהפכה, אף כי היא נמצאת לכאורה בבעלות פרטית. החברה מפעילה עשרות טיסות בשבוע ליעדים שונים בתוך איראן ומחוצה לה. בשנת 2011 הטיל הממשל האמריקאי סנקציות על החברה בשל מעורבותה בהעברת לוחמים של משמרות המהפכה ואספקת אמצעי לחימה לכוחות המשטר הסורי ולחזבאללה בלבנון. בשנה האחרונה קיימה החברה עשרות טיסות מאיראן לסוריה דרך אבאדאן, שלחופי המפרץ הפרסי, שבהן הועברו ככל הנראה לוחמים, כלי נשק וציוד עבור המשטר הסורי ותומכיו  (Defenddemocracy.org, 3 בפברואר 2016). טיסות אלה נמשכו במהלך השנה האחרונה.
[3] ראו פרסום מרכז המידע מה-10 ביולי 2016: "משמעות דבריו של חסן נצראללה, כי חזבאללה מקבל את מלוא תקציבו ישירות מאיראן, ובכלל זה אמצעי לחימה ומשכורות לפעילים"