מבט לג’האד העולמי (26 בינואר- 1 בפברואר 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

הצבא הסורי נכנס לעין אלפיג'ה (אלמיאדין, 30 בינואר 2017).

הצבא הסורי נכנס לעין אלפיג'ה (אלמיאדין, 30 בינואר 2017).

הנזק שנגרם למבנה שבמעיין עין אלפיג'ה (חשבון היוטיוב الشعب ينتصر, 27 בדצמבר 2016, הטלוויזיה הסורית, 29 בינואר 2017).

הנזק שנגרם למבנה שבמעיין עין אלפיג'ה (חשבון היוטיוב الشعب ينتصر, 27 בדצמבר 2016, הטלוויזיה הסורית, 29 בינואר 2017).

אימונים של

אימונים של "גורי האריות של הח'ליפות" באלחג'ר אלאסוד, שבדרום דמשק (חק, 28 בינואר 2017).

ירי ארטילריה של דאעש לעבר הכוחות הסורים הדמוקרטים באזור הכפרי המערבי של אלרקה  (אעמאק, 26 בינואר 2017).

ירי ארטילריה של דאעש לעבר הכוחות הסורים הדמוקרטים באזור הכפרי המערבי של אלרקה (אעמאק, 26 בינואר 2017).

סרטון שפורסם על ידי דאעש המתעד תקיפת מסוקים של צבא סוריה נגד כפרים מדרום מערב לאלבאב . לטענת דאעש התקיפה בוצעה באמצעות חביות נפץ ורקטות (אעמאק, 27 בינואר 2017).

סרטון שפורסם על ידי דאעש המתעד תקיפת מסוקים של צבא סוריה נגד כפרים מדרום מערב לאלבאב . לטענת דאעש התקיפה בוצעה באמצעות חביות נפץ ורקטות (אעמאק, 27 בינואר 2017).

צבא סוריה משגר רקטות בעיר אלבאב.

צבא סוריה משגר רקטות בעיר אלבאב.

ירי פעילי דאעש לעבר חיילי צבא סוריה מצפון מזרח לשדה התעופה הצבאי T-4 (חק, 29 בינואר 2017).

ירי פעילי דאעש לעבר חיילי צבא סוריה מצפון מזרח לשדה התעופה הצבאי T-4 (חק, 29 בינואר 2017).

האשם אלשיח' (אבו ג'אבר) פעיל ג'האדיסטי בכיר המזוהה עם אלקאעדה העומד בראש המטה לשחרור אלשאם (אלעאלם, 29 בינואר 2017).

האשם אלשיח' (אבו ג'אבר) פעיל ג'האדיסטי בכיר המזוהה עם אלקאעדה העומד בראש המטה לשחרור אלשאם (אלעאלם, 29 בינואר 2017).

סמל המטה לשחרור אלשאם (חשבון הטוויטר هيئة تحرير الشام@Tahrer_Sham).

סמל המטה לשחרור אלשאם (חשבון הטוויטר هيئة تحرير الشام@Tahrer_Sham).

השלמת ההשתלטות על מזרח מוצול ע

השלמת ההשתלטות על מזרח מוצול ע"י צבא עיראק (מרכז נינוא להסברה, 24 בינואר 2017).


עיקרי אירועי השבוע

  • הפסקת האש עליה הוכרז לפני כחודשממשיכה להתקיים ברוב אזורי סוריה. באזור ואדי ברדא, בו נמצאים מקורות המים של דמשק, רשם המשטר הסורי הישג נוסף עם השגת הסכם, שבמסגרתו נכנעו ארגוני המורדים ופונו (עם בני משפחותיהם) לאזור אדלב. באזורים שונים ברחבי סוריה המשיכו להתקיים קרבות בין דאעש לבין הכוחות הנלחמים נגדו, עד כה ללא הכרעה במוקדי הלחימה העיקריים.
  • בעיראק השלימו הכוחות העיראקים את השתלטותם על מזרח מוצול והם נערכיםעתה לכיבוש השכונות שממערב לחידקל. במסגרת ההערכות להמשך המתקפה דווח על ירי ארטילרי לעבר יעדי דאעש במערב העיר, פיזור כרוזים הקוראים לתושבים לשתף פעולה עם צבא עיראק ושיגור תגבורת למוצול. מתוכנן הידוק המצור על מוצול באמצעות ניתוקה מנפת תל עפר, שממערב לה (דרכה ממשיך עדיין להתקיים הקשר של דאעש עם סוריה). 

 

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מרחב דמשק
כניעת ארגוני המורדים בואדי ברדא
  • באזור ואדי ברדא, שהיה אחד המוקדים הבולטים, אשר בו לא התקיימה הפסקת האש, רשם המשטר הסורי הישג חשוב כשהושג הסכם כניעה עם המורדים. בעקבות ההסכםקיבלו הכוחות הסורים לידיהם את השליטה על מקורות המים של דמשק ופעילי המורדים, ובהם פעילי חזית פתח אלשאם, פונו לאזור אדלב, מעוז ארגוני המורדים בצפון סוריה.
  • ב-28 בינואר 2017 נכנסו הכוחות הסורים לעיירה עין אלפיג'ה, שבקרבתה מצוי המעיין המספק מים לדמשק, והניפו שם את דגל סוריה. יחידות ההנדסה של צבא סוריה החלו לפרק מוקשים, שהותירו אחריהם ארגוני המורדים, כהכנה לכניסת צוותי תחזוקה לתיקון הנזקים וחידוש אספקת המים לעיר (דמשק אלא'ן, 28 בינואר 2017). במקביל הגיעו למקום אוטובוסים, אשר פינו את המורדים ומשפחותיהם לאדלב.
  • דאעש פרסם תמונות של מחנה המיועד לאימון ילדים ונוער ("גורי האריות של הח'ליפות") הנמצא באלחג'ר אלאסוד, שבדרום דמשק. במחנה האימונים נראים נערים מבצעים אימונים צבאיים ומשננים את הקוראן (חק, 28 בינואר 2017).
דיר אלזור
  • בדיר אלזור נמשכה הלחימה בין דאעש לבין הכוחות הסורים, בסיוע אווירי מאסיבי של חיל האוויר הרוסי וחיל האוויר הסורי. הקרבות המשיכו להתמקד באזור שבין שדה התעופה של דיר אלזור לבית הקברות שמדרום לעיר (ראו מפה). ב-26 בינואר 2017 הדפו הכוחות הסורים ניסיון תקיפה של דאעש באזור שדה התעופה (דמשק אלא'ן, 26 בינואר 2017). כמו כן דווח, כי דאעש פוצץ מכונית תופת בתוך שדה התעופה (קול לבנון, 28 בינואר 2017). נמסר, כי דאעש השתלט על אזור בית הקברות שבדרומה של דיר אלזור אולם אין אימות לכך. בשלב זה דומה, כי דאעש ממשיך לשמר את ההישגים שנחל בקרבות האחרונים בדיר אלזור ובמרכזם ניתוק שדה התעופה וכיבוש כמה מהשכונות הדרומיות של העיר.
מרחב אלרקה
  • במרחב הכפרי שממערב ומצפון לאלרקה, מעוז דאעש בסוריה, נמשכו הקרבות בין פעילי דאעש לכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF). הכוחות הסורים הדמוקרטים הסתייעו בתקיפות מהאוויר של מדינות הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב. דובר הכוחות הסורים הדמוקרטים מסר, כי מטרת השלב הבא של המבצע תהייה לבודד סופית את העיר אלרקה (ח'טוה, 31 ביולי 2017).
  • לדברי משרד ההגנה האמריקאי נמצאים כוחות SDFבמרחק של כארבעה ק"מ מסכר טבקה ובמרחק של פחות משלושים ק"מ מאלרקה. נמסר, כי מאז תחילת המבצע לשחרור אלרקה, שהחל ב-5 בנובמבר 2015, טיהרו הכוחות הסורים הדמוקרטים יותר מ-3,000 קמ"ר וכוחות הקואליציה ביצעו יותר מ-900 תקיפות. בתקיפות אלה נהרסו יותר ממאה כלי רכב של דאעש ונפגעו 300 מערכים מבוצרים (אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 26 בינואר 2017).
מרחב אלבאב
  • בפאתי העיר אלבאב נמשכו הקרבות בין פעילי דאעש לבין צבא סוריה החופשית. צבא סוריה החופשית נהנה מסיוע אווירי של צבא תורכיה, מדינות הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב ושל רוסיה (הממשיכה לתקוף יעדי דאעש בשיתוף פעולה עם התורכים). נראה, כי צבא סוריה החופשית, בהנחיית תורכיה, בלם התקדמותו בפאתיה הצפוניים והמערביים של אלבאב והוא נמנע עד כה מניסיון פריצה לתוך העיר.
  • במקביל נמשכה התקדמות צבא סוריה לעבר אלבאב מכיוון העיר חלב ונראה, כי הכוחות הסורים נמצאים עתה בקרבת העיר. על פי מקורות בצבא סוריה ובעלי בריתו כבש הצבא הסורי מידי דאעש כ-25 כפרים באזור הכפרי הדרומי של העיר. דווח, כי הלחימה מתרכזת עתה באזור הכפר אלמדיונה, כעשרה ק"מ דרומית מערבית לאלבאב.
יוזמה התקפית של דאעש לניתוק הציר הלוגיסטי, שבין חלב לחמאה
  • השבוע תקפו פעילי דאעש את כוחות סורים הערוכים באזורי ח'נצאר ואת'ריה, שבקרבת הציר המוליך מחמאה לחלב. דווח, כי ציר זה הינו הנתיב היחיד דרכו מועברת אספקה לחלב (משום שהכביש הראשי, שבין חלב לחמאה, מנותק ע"י ארגוני המורדים). נמסר כי ב-26 בינואר 2017 הצליח דאעש לנתק את הציר אולם ב-30 בינואר 2017 הצליח צבא סוריה לפתוח אותו מחדש ולהשיב את השליטה לידיו (עמוד הפייסבוק אח'באר חלב אלעאג'לה, המזוהה עם המשטר הסורי, 30 בינואר 2017).יוזמת דאעש לניתוק הציר נועדה להערכתנו להקשות על התבססות הכוחות הסוריים בחלב ולהקל על הלחץ המופעל על דאעש בעיר אלבאב.
מרחב תדמור
  • גם השבוע נמשכוהעימותים באזור שדה התעופה הצבאי T-4. ב-27 בינואר 2017 הודיע דאעש כי 13 חיילים מצבא סוריה נהרגו וכמה חיילים נפצעו בקרבות שהתקיימו מצפון מזרח לשדה. התקשורת הסורית דיווחה, כי כוחות המשטר הסורי השתלטו על שטחים שמצפון מערב לשדה התעופה ביניהם מתחם גדוד הגנה אווירית המצוי כעשרה ק"מ מהשדה (דמשק אלא'ן, 29 בינואר, הטלוויזיה הסורית, 30 בינואר  2017).
דרום סוריה
  • נמשכים מאבקי הכוח בין דאעש לארגוני המורדים בדרום סוריה: ב-24 בינואר 2017 קיבל דאעש אחריות לניסיון התנקשות בחייו של  נשיא בית הדין של ארגוני המורדים בדרעא. ניסיון ההתנקשות בוצע באמצעות פיצוץ מטען באזור בית כלא  הסמוך לדרעא, שם נמצא בית הדין. אב בית הדין נפצע ושניים משומרי ראשו נהרגו (ARA News, 24 בינואר 2017; אעמאק, 24 בינואר 2017). ב-26 בינואר 2017 נפצע סגן נשיא בית הדין לאחר שמטען התפוצץ במכוניתו שחנתה מול ביתו בעיירה אלטיבה, מזרחית לדרעא all4syria), 26 בינואר 2017).
הקמת מסגרת-על חדשה בראשה חזית פתח אלשאם
  • ב-28 בינואר 2017 הקימו חמש קבוצות מורדים בצפון סוריה מסגרת-על חדשה בשם המטה לשחרור אלשאם (היאת תחריר אלשאם). שותפים בה חמישה ארגונים בעלי אופי אסלאמי: חזית פתח אלשאם (לשעבר ג'בהת אלנצרה); תנועת נור אלדין אלזנכי; צבא הסנה; ג'בהת אנצאר אלדין וחטיבת אלחק (לואא' אלחק). חזית פתח אלשאם מהווה למעשה את הכוח הדומיננטי בין ארגוני המורדים הנכללים במסגרת החדשה.
  • גילויי דעת, שיצא מטעם מסגרת-העל החדשה הגדיר את מטרות הקמתה ביניהן הפלת המשטר הסורי והשלטת ההלכה האסלאמית (השריעה) על תושבי סוריה. גילויי הדעת קורא לארגוני המורדים לליכוד השורות ולהצטרפות לשורות מסגרת-על זו (חשבון הטוויטר هيئة تحرير الشام@Tahrer_Sham, 28 בינואר 2017).
  • בראש המסגרת החדשה עומד פעיל ג'האדיסטי בכיר בשם האשם אלשיח' (אבו ג'אבר), שעמד בעבר בראש אחראר אלשאם ופרש מהארגון בשנת 2015 בשל היותו מזוהה עם אלקאעדה (אחראר אלשאם הינו ארגון מורדים גדול בעל אופי אסלאמי, המתנגד לחזית פתח אלשאם). האשם אלשיח' הינו יליד 1968, מהיישוב מסכנה שממזרח לחלב, בעל תואר בהנדסת מכונות. בין השנים 2005-2003 הוא לחם בעיראק בשורות אלקאעדה, תחת הנהגת אבו מצעב אלזרקאוי (האב המייסד של דאעש). בשנת 2005 הוא נעצר, נשפט למאסר של שמונה שנים ושוחרר בשנת 2011 (אלעאלם, 29 בינואר 2017).
  • חזית פתח אלשאם (שלוחת אלקאעדה בסוריה), הכוח הדומיננטי במסגרת החדשה, אינה כלולה בהסכם הפסקת האש. היא נמצאת עתה "על הכוונת" של המשטר הסורי, רוסיה וארגוני מורדים אחרים העשויים לנצל את הפסקת האש לשם הגברת הלחצים עליה. לנוכח זאת, נוקטת חזית פתח אלשאם בטקטיקה מוכרת שבה השתמשה בעבר, של חיזוק כוחה באמצעות הקמת מסגרות משותפות ושיתופי פעולה עם ארגוני מורדים אסלאמיים אחריםתוך מאמץ לטשטוש זהותה האמיתית כשלוחת אלקאעדה בסוריה. הקמת המסגרת החדשה נועדה גם להגביר את האטרקטיביות של חזית פתח אלשאם מול דאעש, הארגון הג'האדיסטי המתחרה.  לשם כך הועמד בראש המסגרת החדשה פעיל ג'האדיסטי ותיק, המזוהה עם אלקאעדה והעוין לדאעש.

 

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול

הכוחות העיראקיים השלימו את השתלטותם על מזרח העיר מוצולוהם נערכים עתה להמשך כיבוש השכונות, שממערב לנהר החידקל. דאעש מצידו ביצע ירי ארטילרי לעבר השכונות המזרחיות של העיר במטרה לשבש את התארגנות צבא עיראק. בתקשורת האמריקאית דווח, כי במהלך טיהור מערב העיר מצאו הכוחות העיראקיים גז חרדל ומצבור של טילי קרקע-קרקע רוסיים, שהיו שייכים לדאעש (וושינגטון פוסט, 28 בינואר 2017).

 

  • ג'ף דיוויס, דובר הפנטגון, מסר כי הכוחות העיראקיים מתקרבים לסיום המבצע במזרח מוצול הוא ציין, כי פעילי דאעש נסוגים לעבר הגשר הצפוני  של נהר החידקל במטרה לעבור לצד המערבי של הנהר. לדבריו הכוחות האמריקאים הרסו עשר סירות נוספות של דאעש בנהר החידקל כדי למנוע את מעבר הפעילים (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 26 בינואר 2017).
  • צבא עיראק נערך לכיבוש מערב העיר. הכוחות העיראקייםירו אש ארטילרית לעבר יעדים של דאעש במערב העיר (אלג'זירה, 25 בינואר 2017). כמו כן נמסר, כי נשלחה למוצול תגבורת של יחידות מובחרות (אלמיאדין, 29 בינואר 2017). כלי טיס עיראקי פיזר עלונים במערב העיר בהם נקראו תושבים לשתף פעולה עם צבא עיראק כדי להקל על המבצע ולמנוע נפגעים בקרב האזרחים (אנטוליה, 21 בינואר 2017). במטרה להדק את המצור על מוצול מתוכנן ניתוק העיר מוצול מנפת תלעפר, שממערב לה. זאת כדי לקטוע את קווי האספקה של דאעש ממוצול לסוריה, שעדיין מתקיימים (מרכז נינוא להסברה, 26 בינואר 2017).  
  • מערכת התעמולה של דאעש מנסה להעצים את יכולותיו הצבאיות של הארגון. במסגרת זאת פרסם מחוז נינוא של דאעש סרטון, שבו תיעוד של כלי טיס לא מאויש המצוי ברשות הארגון. כלי טיס זה נועד, לטענת דאעש, להטיל פצצות מהאוויר. הסרטון מתעד מספר מקרים שבהם נעשה שימוש בכלי זה במרחב העיר מוצול (יוטיוב, 27 בינואר 2017).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
אזור סרת
  • חדר המבצעים הביטחוניים של ממשלת ההסכמה הלובית במצראתה מסר, כי כוח הכפוף לו סרק  את האתרים, שהותקפו ע"י ארה"ב דרומית-מערבית לסרת[1]. להלן ממצאי הכוחות הסורקים (דף הפייסבוק של חדר המבצעים הביטחוניים במצראתה, 26 בינואר 2017):
  • באתר הראשון נמצאו כשבעים גופות של פעילי דאעש. מהסריקות במקום התברר כי האתר שימש לאימונים וכי רוב הפעילים שהיו בו לא נמלטו מהקרבות בסרת.
  • באתר השני נמצאו כעשרים גופות של פעילי דאעש. הוא היה שייך ליחידה בשם "פלוגת הניצחון" (סרית אלפתח), שפעיליה הוכשרו לבצע פיגועים. באתר נמצאו פגזים, חגורות נפץ ואמצעי הסוואה.
העיר בנע'אזי
  • דובר כוחות ח'ליפה חפתר ובכירים בכוחותיו הכריזו ב-25 בינואר 2017 כי אזור קנפודה שבמערב בנע'אזי שוחרר מידי "מועצת השורא של מהפכני בנע'אזי" (ארגון ג'האדיסטי מקומי המזוהה עם אלקאעדה). לדבריהם מתקדמים הכוחות לעבר המעוז האחרון של מועצת השורא במערב העיר המכונה "אזור 12 הבניינים" (רויטרס בערבית, 25 בינואר 2017; אלערביה.נט, 29 בינואר 2017).
תימן
  • בתקיפה שביצעו כוחות ארה"ב במרכז תימן נגד פעילי אלקאעדה בחצי האי ערב נהרגו 14  פעילים, אחד מהם הוגדר כפעיל בכיר. יתכן כי בתקיפה נפגעו גם מספר אזרחים. הפעילות בוצעה על ידי כוחות המבצעים המיוחדים של ארה"ב נגד ביתו של עבד אלראוף אלט'אהב הנמצא במחוז ביאצ'ה שם מתמקדת פעילות ארה"ב בחודש האחרון.  כלי טיס תקף את ביתו של הפעיל בתיאום עם כוחות מיוחדים, שהונחתו ממסוקים, וחברו לכוחות מקומיים. אחד המסוקים נפגע בנחיתה וחייל אמריקאי נהרג (רויטרס, 29 בינואר 2017).

פעילות סיכול ומנע

אוסטריה
  • בפשיטות שביצעה משטרת אוסטריה על דירות ומסגדים לא רשמיים נעצרו 14 אנשים החשודים כפעילי דאעש. הפשיטות בוצעו בעריםוינה וגרץ. בין העצורים אזרחים זרים שהיגרו לאוסטריה. הפשיטות כוונו בעיקר נגד התארגנות בראשות מטיף מוסלמי מבוסניה בשם איבו טג'מה (Ebo Tejma), שנדון למאסר בשל גיוס צעירים להלחם בשורות דאעש בסוריה (מאז יולי 2016 הוא כלוא בגרץ). על-פי משרד הפנים האוסטרי, כ-300 בני אדם עזבו את אוסטריה או נתפסו כאשר ניסו לצאת מהמדינה ולהלחם בסוריה. כארבעים מהם נהרגו וכתשעים שבו לאוסטריה (The Local.at, 26 בינואר 2017).
רוסיה
  • במרכז העיר שלי (Shelly) שבצ'צניה התנהל עימות בין שוטרים לבין שלושה חשודים שהתקרבו למחסום המשטרה וסירבו להציג מסמכים. שני שוטרים ושני אזרחים נפצעו. שלושת החשודים נהרגו. על פי רמזן קדירוב, נשיא הממשלה הפדראלית בצ'צ'ניה, שניים מהחשודים  היו ברשימת המבוקשים של הממשלה הפדראלית. בראש ההתארגנות, שאליה השתייכו, עמד פעיל בשם מגומד רשידוב, יליד העיר, המשתייך לדאעש. מגומד רשידוב יצא לסוריה לפני שלוש שנים והוא מגייס פעילים לשורות הארגון באמצעות האינטרנט (אתר 1tv, אתר הממשלה הפדראלית הצ'צ'נית, 30 בינואר 2017).
  • אפטי אלודינבוApti Alaudinov) ), סגן השר לענייני צ'צ'ניה בממשל רוסיה, אמר כי מספר האזרחים הצ'צ'נים, שעזבו את הרפובליקה והצטרפו לשורות דאעש ירד בשנת 2016. לדבריו בסך הכול הצטרפו במהלך שנת 2016 19 אזרחים צ'צ'נים לארגון בסוריה. הוא גם ציין שפעילות רשויות החוק ברוסיה, הצליחו למנוע מארגון דאעש להקים תאים שמטרתם גיוס אזרחים צ'צ'נים לשורת הארגון (ספוטניק, 26 בינואר 2017). ירידה זאת הינה חלק ממגמה כוללת של ירידה בהיקף הזרים המצטרפים לדאעש.

[1] בליל 19-18 בינואר ביצעו מפציצים של צבא ארה"ב תקיפה אווירית נגד בסיסי דאעש הממוקמים כ-45 ק"מ דרומית מערבית לעיר סרת, שנכבשה מידי דאעש.