חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14-8 בפברואר 2017)

ארבע רקטות שוגרו השבוע לעבר העיר אילת מחצי האי סיני. שלוש מהן יורטו על ידי מערכת

ארבע רקטות שוגרו השבוע לעבר העיר אילת מחצי האי סיני. שלוש מהן יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל".

הודעת קבלת אחריות לירי מטעם מחוז סיני של ארגון דאעש (אלחק, 9 בפברואר 2017)

הודעת קבלת אחריות לירי מטעם מחוז סיני של ארגון דאעש (אלחק, 9 בפברואר 2017)

הסכין שנמצאה ברשות הפלסטינית שניסתה לדקור לוחם משמר הגבול  (דוברות המשטרה, 10 בפברואר 2017)

הסכין שנמצאה ברשות הפלסטינית שניסתה לדקור לוחם משמר הגבול (דוברות המשטרה, 10 בפברואר 2017)

יחיא סנואר (18 ביוני 2016)

יחיא סנואר (18 ביוני 2016)

ח'ליל אלחיה (חדת' ניוז, 26 ביוני 2016)

ח'ליל אלחיה (חדת' ניוז, 26 ביוני 2016)

אחמד אסעד שחדה ברים שנהרג בקריסת מנהרה במזרח ח'אן יונס  (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 בפברואר 2017)

אחמד אסעד שחדה ברים שנהרג בקריסת מנהרה במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 בפברואר 2017)

  • נמשכים פיגועי הטרור העממי ביהודה ושומרון הזולגים גם לשטח ישראל. בלט השבוע פיגוע ירי ודקירה בכניסה לשוק בפתח תקווה. שבעה בני אדם נפצעו. מבצע הפיגוע הוא תושב כפר שמדרום לשכם, שפעל ככל הנראה באופן עצמאי. בחמאס ברכו על הפיגוע . ברשות הפלסטינית נמנעו מלגנותו.
  • ארבע רקטות גראד שוגרו לעבר אילת משטח חצי האי סיני ע"י פעילי מחוז סיני של דאעש. שלוש רקטות יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" והרביעית נפלה בשטח פתוח מחוץ לאילת. מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות לירי ואיים כי "העתיד יהיה רע ומר עוד יותר" עבור היהודים.
  • ברצועת עזה נבחר יחיא סנואר, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, לשמש כמנהיג הארגון ברצועה (במקומו של אסמאעיל הניה המועמד להחליף את ח'אלד משעל). יחיא סנואר, שהיה כלוא בישראל ושוחרר במסגרת "עסקת שליט", נתפס כבעל עמדות קיצוניות המייצג באופן מובהק את מערכת השיקולים של הזרוע הצבאית. בחירתו תשפיע להערכתנו על מדיניות חמאס כלפי ישראל ועל שורה של נושאים מהותיים נוספים. 

 

פיגועים/ניסיונות לביצוע פיגועים
  • פיגוע ירי ודקירה בפתח תקוה (9 בפברואר 2017)-

 

  • פלסטיני חמוש בכלי נשק מאולתר פתח באש לעבר עוברי אורח בכניסה לשוק בפתח תקווה ובתחנת אוטובוס סמוכה. לאחר מכן הוא ירה לעבר אוטובוס וניסה לדקור אדם באמצעות מברג שהיה ברשותו. שבעה בני אדם נפצעו, שניים באורח בינוני. המחבל נמלט מהמקום אך נתפס לאחר זמן קצר, כשהוא פצוע באורח קל.
  • בתקשורת הפלסטינית  דווח כי מבצע הפיגוע הוא צאדק נאצר אבו מאזן, בן 18, תושב ביתא פוקא, דרומית לשכם (פלסטין, 12 בפברואר 2017).  מחקירה ראשונית עלה, כי הוא פעל באופן עצמאי ללא הכוונה. עוד עלה בחקירה כי בשל מעצור בכלי הנשק, שהיה ברשותו, נמנע פיגוע רב נפגעים שתכנן לבצע.

מימין : צאדק נאצר אבו מאזן (דף הפייסבוק אוהב אותך יא ביתא, 9 בפברואר 2017). משמאל: תת מקלע קארלו מאולתר בו השתמש לביצוע הפיגוע בפתח תקוה (דף הפייסבוק ביתא לכל, 9 בפברואר 2017)
מימין : צאדק נאצר אבו מאזן (דף הפייסבוק אוהב אותך יא ביתא, 9 בפברואר 2017). משמאל: תת מקלע קארלו מאולתר בו השתמש לביצוע הפיגוע בפתח תקוה (דף הפייסבוק ביתא לכל, 9 בפברואר 2017)

  • בחמאס ברכו על הפיגוע: פוזי ברהום, דובר חמאס, בירך את מבצע הפיגוע על "מעשה הגבורה" ואמר כי הפיגוע מהווה "תגובה טבעית" לפשעיה של ישראל כלפי העם הפלסטיני וכלפי המקומות הקדושים. הוא קרא לכל בני העם הפלסטיני להסלים את מאבקם נגד ישראל (אתר חמאס, 9 בפברואר 2017). חסאם בדראן, דובר חמאס, אמר, כי פעולות אלה הן חלק "מאנתיפאדת ירושלים" וקרא לפעילי ההתנגדות להרבות "במעשי גבורה" שכאלה (אתר חמאס, 9 בפברואר 2017).
  • 10 בפברואר 2017– פלסטינית התקרבה למחסום סמוך למערת המכפלה בחברון. היא שלפה סכין ורצה לעבר אחד מלוחמי משמר הגבול המאיישים את המחסום במטרה לדקור אותו. הלוחם שזיהה אותה כיוון לעברה את נשקו. היא נמלטה לעבר גן שעשועים סמוך ושם נעצרה.  לא היו נפגעים. התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי הפלסטינית שנעצרה היא אסראא' סמיח ג'אבר, בת 17, מחברון (חשבון הטויטר של רדיו אלאקצא, 11 בפברואר 2017).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות והפרות סדר. בלטו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה וסוכל פיגוע דקירה. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 12 בפברואר 2017- כוחות הביטחון הישראליים עצרו פלסטיני בגבעת התחמושת בירושלים. ברשותו נמצאו שתי סכינים. הוא נעצר להמשך חקירה(דף הפייסבוק צבע אדום, 12 בפברואר 2017).
  • 12 בפברואר 2017 - אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש תקוע הר חומה, דרומית לירושלים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 12 בפברואר 2017).
  • 11 בפברואר 2017-  אבנים יודו לעבר הרכבת הקלה בירושלים. נגרם נזק לקרון הרכבת (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 בפברואר 2017).
  • 11 בפברואר 2017 -אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי בכביש עוקף חוסאן סמוך לביתר. שני בני אדם נפצעו באורח קל  (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 בפברואר 2017).
  • 11 בפברואר 2017 - בפעילות כוחות הביטחון הישראליים בכפר סמוע בדרום הר חברון נתפסו אמצעי לחימה רבים, תחמושת, ביגוד צבאי וציוד נוסף. שבעה מתושבי הכפר נעצרו (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 בפברואר 2017).

מימין: אמצעי הלחימה, שנמצאו בכפר סמוע (דוברות המשטרה, 11 בפברואר 2017). משמאל: אוטובוס ישראלי, שנפגע מיידוי אבנים סמוך לחזמא, צפונית מזרחית לירושלים (חשבון הטוויטר PALINFO, 8 בפברואר 2017)
מימין: אמצעי הלחימה, שנמצאו בכפר סמוע (דוברות המשטרה, 11 בפברואר 2017). משמאל: אוטובוס ישראלי, שנפגע מיידוי אבנים סמוך לחזמא, צפונית מזרחית לירושלים (חשבון הטוויטר PALINFO, 8 בפברואר 2017)

  • 9 בפברואר 2017 -אבנים יודו לעבר כלי רכב שנסעו ליד סינג'יל צפונית מזרחית לראמאללה. אישה אחת נפצעה באורח קל. נגרם נזק לשמשת כלי רכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 בפברואר 2017).
  • 8 בפברואר 2017 - אבנים יודו לעבר אוטובוס שנסע סמוך לחזמא צפונית מזרחית לירושלים. אדם אחד נפגע חרדה. נזק נגרם לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 8 בפברואר 2017).
  • 8 בפברואר 2017 -אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים בתקוע המערבית שבגוש עציון. האבנים יודו מתוך בית ספר. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 8 בפברואר 2017).
  • 8 בפברואר 2017 -במהלך פעילות מבצעית תפסו כוחות הביטחון הישראליים חלקי כלי נשק מייצור עצמי ותחמושת (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 בפברואר 2017).
  • 8 בפברואר 2017 -כוחות הביטחון הישראליים עצרו חולייה שהשליכה במספר אירועים בקבוקי תבערה בכביש 443 (כביש ירושלים מודיעין)וכביש 436 (צפון ירושלים). הפלסטינים תושבי בית ענאן נעצרו והוגשו נגדם כתבי אישום (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 בפברואר 2017).

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר אילת
  • ארבע רקטות גראד שוגרו ב- 8 בפברואר 2017 בשעות הערב משטח חצי האי סיני לעבר העיר אילת.שלוש מהרקטות יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל". רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח מספר ק"מ צפונית מערבית לעיר אילת. זהו ירי רקטות ראשון לעבר אילת מאז חודש יולי 2014[2].
  • יום לאחר מכן פורסמה הודעה בה קיבל מחוז סיני של דאעש אחריות לירי רקטות גראד לעבר העיר אילת (אם אלרשראש על פי ההודעה). בהודעה נאמר כי על היהודים לדעת, כי העתיד יהיה רע ומר עוד יותר (אלחק, 9 בפברואר 2017). מרכז אבן תימיה, הפועל מטעם הג'האד הסלפי ברצועת עזהפרסם ב-9 בפברואר 2017 כרוז. בכרוז לא הוזכר גורם כלשהו העומד מאחורי ירי הרקטה אך הוא האשים את חמאס בהמשך מעצר פעילים סלפים ג'האדיסטים ברחבי רצועת עזה ובעינוי עצירים. בסיום הכרוז מדגישים כותביו את נחישות הסלפיה ג'האדיה ואת עמידתה נוכח פעילות חמאס נגדה.

ירי רקטות לעבר אילת

בחירת הנהגה חדשה לחמאס ברצועת עזה
  • סוכנויות הידיעות דיווחו, כי ברצועת עזה הסתיימה מערכת בחירות פנימיות לבחירת נציגים למוסדות והנהגת חמאס. במסגרת הבחירות נבחרו 15 חברי הנהגת התנועה (אלקדס, 13 בפברואר 2017). בבחירות הללו נבחר יחיא סנואר לשמש כמנהיג חמאס ברצועה. הוא ישמש בתפקיד זה במקומו של אסמאעיל הניה המועמד להחליף את ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס.ח'ליל אלחיה נבחר לשמש כסגנו של סנואר.
  • יחיא סנוארהינו בכיר בזרוע הצבאית של חמאס. הוא נולד בשנת 1962 במחנה הפליטים ח'אן יונס. סנואר הוא בכיר משוחררי עסקת שליט לאחר שהיה אסיר בכלא בישראל במשך 25 שנים. הוא שימש עד לבחירתו כאיש הקשר בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית של חמאס ונחשב לאחד המנהיגים הבולטים ובעלי ההשפעה בחמאס. הוא נתפס כבעל עמדות קיצוניות המייצג באופן מובהק את עמדות הזרוע הצבאית. בספטמבר 2016 הוסיפה ארה"ב את שמו לרשימת פעילי הטרור הבינלאומיים לצידם של רוחי משתהא ומחמד צ'יף.
  • ח'ליל אלחיה,שנבחר לשמש כסגנו של סנואר, נולד בשנת 1960 בעזה. הוא חבר הלשכה המדינית של חמאס ונחשב אף הוא לקיצוני. בעל תואר שלישי בלימודי הלכה אסלאמית מאוניברסיטת ח'רטום בסודאן. שימש כחבר בצוות המשא ומתן לשחרור גלעד שליט. בנו חמזה פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, נהרג בתקיפת ביתו במבצע "צוק איתן".
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס,אמר כי הבחירות הפנימיות לא יביאו לשינוי רדיקאלי בתנועה וכי הבחירות יסתיימו בחודש הקרוב (אלרסאלה.נט, 13 בפברואר 2017). אולם, תוצאות הבחירות מהוות עדות נוספת לתהליך ההשתלטות של נציגי הזרוע הצבאית של חמאס מוסדות התנועה וההנהגה ברצועה, על חשבון גורמים מדיניים. להערכתנו סביר שבחירת הנהגה המזוהה עם הזרוע הצבאית ועם שיקוליה תשפיע על מדיניות חמאס. בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית קיימים חילוקי דעות בשורה של נושאים מהותיים כמו למשל העימות עם ישראל, הקשרים עם מחוז סיני של דאעש וסוגיית יחסי החוץ של חמאס, בעיקר עם איראן

 

מעבר רפיח
  • מעבר רפיח נפתח פעם נוספת ב-11 בפברואר 2017,  באישור מצרים, למשך שלושה ימים. רשות המעברים של חמאס דיווחה, כי בשלושת הימים (13-11 בפברואר 2017) בהם היה מעבר רפיח פתוח עברו דרכו 1,527 נוסעים שיצאו מהרצועה, ו-924 נוסעים שנכנסו אליה. 113 נוסעים הוחזרו לרצועה בשל סירוב שלטונות מצרים לאפשר את מעברם (פאלאינפו, 14 בפברואר 2017). בנוסף, דווח, כי נכנסו לרצועה בימים הללו משאיות מלט וחומרי בנייה (מען, 13 בפברואר 2017).
קריסת מנהרות ברצועת עזה
  • אחמד אסעד שחאדה ברים, בן 22, מבני סהילא, מזרח ח'אן יונס נהרג כתוצאה מקריסת מנהרה באזור ח'אן יונס. אחמד אסעד שחאדה ברים, המכונה חג'אזי, היה פעיל הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר ע'זה אלאן, 13 בפברואר 2017).
  • מא'מן אבו חאמד נהרג בכפר בני סהילא בח'אן יונס בעקבות קריסת מנהרת הברחה בגבול רצועת עזה מצרים (צפא, 13 בפברואר 2017). חמאס פרסמה הודעה רשמית בה גינתה את מצרים על כך שהציפה מנהרה בגבול עם רצועת עזה שהביאה למותו של מא'מן אבו חאמד. לדברי ההודעה אין שום הצדקה לשימוש בצעדים אלה (אתר חמאס, 13 בפברואר 2017).
יחסי חמאס איראן
  • בראיון שהעניק ח'אלד אלקדומי, נציג חמאס באיראן, לאלמוניטור הוא אמר, כי היחסים בין חמאס לאיראן ממשיכים להיות טובים וכי הם משתפרים כל הזמן. לדבריו ממשיכה איראן לספק סיוע כלכלי וצבאי לחמאס. ח'אלד אלקדומי סירב לספק נתונים מדויקים בנושא בטענה כי המממן הוא זה שאמור להחליט האם לחשוף נתונים אלה או לא (אלמוניטור, 9 בפברואר 2017).
  • מקור פלסטיני מסר לאלשרק אלאוסט, כי בניסיון לשפר את היחסים בין איראן לחמאס בשנים האחרונות החליטה חמאס להיענות בחיוב להזמנתה של איראן לקחת חלק בוועדה הבינלאומית השישית לתמיכה בעם הפלסטיני (הצפויה להיערך באיראן ב-23-20 בפברואר 2017). לדברי אותו מקור, איראן מעוניינת שבראש משלחת חמאס יעמוד אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אותו היא רואה כמועמד לראשות התנועה. אולם לא ברור אם הניה יוכל להגיע לוועידה בגלל הבחירות הפנימיות בחמאס וכן בשל קשייו לצאת מרצועת עזה (אלשרק אלאוסט, 11 בפברואר 2017).
הרשות הפלסטינית במישור הבינלאומי
  • "בכיר פלסטיני" צוטט באומרו כי אבו מאזן החליט להקפיא באופן זמני את הפנייה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). לדברי אותו בכיר ההחלטה לעשות כך נתקבלה לאחר פגישה שנערכה בין מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי של הרשות הפלסטינית לבין גורמים מממשל טראמפ. לדברי אותו בכיר בפגישה הועברו לרשות הפלסטינית "מסרי הרגעה" מבכירים אמריקאים בנוגע להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים וכן הובטח להם שארה"ב תפעל לחידוש המשא ומתן הישראלי פלסטיני (אלרסאלה.נט, 11 בפברואר 2017).
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי הוא מקווה שהממשל החדש בארה"ב יקבל על עצמו את ההסכמים וההחלטות הבינלאומיות בכל מה שקשור לפיתרון שתי המדינות בגבולות 1967 וההכרה בירושלים המזרחית כבירת פלסטין. יחד עם זאת ציין כי לפי שעה ניסיונותיהם של גורמים פלסטינים ליצור קשר עם נשיא ארה"ב דונלד טראפ בערוצים דיפלומטיים לא צלחו (אלקדס אלערבי, 11 בפברואר 2017).

מימין: קריקטורה בביטאון חמאס אלרסאלה המבטאת את עתידם של אבו מאזן והרשות בעידן הממשל החדש בארה"ב (אלרסאלה, 13 בפברואר 2017). משמאל: קריקטורה נוספת של חמאס בקריקטורה נראה אבו מאזן תלוי על מתלה כאשר דלת עליה רשום טראמפ סגורה בפניו (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 בפברואר 2017)
מימין: קריקטורה בביטאון חמאס אלרסאלה המבטאת את עתידם של אבו מאזן והרשות בעידן הממשל החדש בארה"ב (אלרסאלה, 13 בפברואר 2017). משמאל: קריקטורה נוספת של חמאס בקריקטורה נראה אבו מאזן תלוי על מתלה כאשר דלת עליה רשום טראמפ סגורה בפניו (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 בפברואר 2017)

ארה"ב טרפדה מינוי של סלאם פיאצ' למשרה באו"ם
  • ארה"ב הביאה לביטול מינויו של סלאם פיאצ', ראש ממשלת הרשות הפלסטינית לשעבר, לתפקיד שליח מזכ"ל האו"ם ללוב. ניקי היילי שגרירת ארה"ב באו"ם מסרה, כי בארה"ב התאכזבו מהכוונה למנות את פיאצ' לתפקיד וכי במשך זמן רב מידי האו"ם העדיף בצורה לא הוגנת את הרשות הפלסטינית והזיק לישראל (ספוטניק, 11 בפברואר 2017). בתגובה אמרה חנאן עשראוי חברת הועד הפועל של אש"ף, כי סיכול מינוי סלאם פיאצ' לשליח האו"ם מהווה רישיון "להדרת פלסטינים על סמך תירוץ עלוב". היא גם ציינה כי פיאצ' הוא אדם מקצועי ובעל סטנדרטים גבוהים מאד (פיננשל טיימס, 11 בפברואר 2017).
תגובות פלסטיניות לחוק ההסדרה
  • ב-6 בפברואר 2017 אושר חוק ההסדרה בכנסת. החוק נועד להסדיר את מעמדם החוקי של בתים בהתנחלויות ביהודה ושומרון, שנבנו על קרקעות שבבעלות פרטית של פלסטינים. על פי החוק הקרקע עליה נבנו הבתים תישאר בידי בעליה אולם המדינה תפקיע מהם זכויות השימוש בקרקע ובתמורה תפצה את  בעלי הקרקעות בסכום גבוה משווי הקרקע או תעניק להם קרקע חלופית על פי בחירתם.
  • על רקע אישור החוק ערך אבו מאזן שיחת טלפון עם פדריקה מוגריני, הנציבה העליונה לענייני חוץ וביטחון באיחוד האירופאי, והודה לה על ההודעה שפרסמה לפיה מגנה האיחוד האירופאי את חוק ההסדרה. בפגישה שערך אבו מאזן עם שר החוץ הבלגי דן עימו בחוק ההסדרה וסכנות הטמונות בהעברת שגרירות ארה"ב לירושלים (ופא, 9 בפברואר 2017). ריאצ' מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו"ם, שלח אגרות למזכ"ל האו"ם, ליו"ר מועצת הביטחון וליו"ר העצרת הכללית בהן ציין כי מאז שהתקבלה במועצת הביטחון החלטה 2334 ממשיכה ישראל לבצע "אלפי הפרות" שאחת מהן היא חוק ההסדרה (ופא, 8 בפברואר 2017).
  • החוק גרר שורה של גינויים מצד הפלסטינים בטענה כי החוק סותר את החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם:
  • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן,אמר כי חוק ההסדרה אינו קביל וסותר את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2334. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לשאת באחריות לפני שהמצב יגיע לשלב שיהיה קשה לחזור ממנו (ופא, 7 בפברואר 2017).
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה,אמר כי חקיקת חוק שהופך את ההתנחלויות לחוקיות מהווה הפרה של החלטה 2334 של מועצת הביטחון והדגיש כי ישראל ממשיכה במדיניות הכיבוש שלה ולא מאפשרת לפלסטינים להקים מדינה משלהם. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לשאת באחריות ולפעול כדי ליישם את ההחלטות הבינלאומיות (פלסטין אלא'ן, 6 בפברואר 2017).
  • צאא'ב עריאקת, מזכיר הועד הפועל, אמר כי ההחלטה של ישראל היא בבחינת גניבת אדמות פלסטיניות והיא הסלמה חמורה. הוא הדגיש כי עתה דרוש להעביר את הסוגיה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ולפתוח בחקירה של פשעיה של ישראל (אלבואבה ניוז, 6 בפברואר 2017).
  • אסאמה אלקואסמי, דובר פתח,אמר כי כל הפעולות שישראל נוקטת בהן לרבות העברת חוקים שקריים במטרה להצדיק את הבניה בהתנחלויות ואישור בנייה של אלפי דירות לא יעניקו לישראל אף זכות או לגיטימיות לשהות באדמות הפלסטינים. עוד הוסיף, כי ישראל לא תוכל לכפות שלום שקרי ומדומה על הפלסטינים (ופא, 7 בפברואר 2017).

מימין: הפגנת מחאה ב ראמאללה שיזם ארגון היוזמה הלאומית נגד חוק ההסדרה בישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 בפברואר 2017). משמאל למעלה: קריקטורה שפורסמה במקור באלג'זירה, הלועגת לאבו מאזן כי למרות חוק ההסדרה הוא ממשיך לצדד בתיאום הביטחוני ובמשא ומתן עם ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2017). משמאל למטה: קריקטורה שפורסמה על  ידי חמאס לפיה חוק ההסדרה מעלים שטחים פלסטינים: "הכנסת אישרה רשמית את חוק הלבנת ההתנחלויות בגדה המערבית"  (חשבון הטוויטר PALINFO, 8 בפברואר 2017)
מימין: הפגנת מחאה ב ראמאללה שיזם ארגון היוזמה הלאומית נגד חוק ההסדרה בישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 בפברואר 2017). משמאל למעלה: קריקטורה שפורסמה במקור באלג'זירה, הלועגת לאבו מאזן כי למרות חוק ההסדרה הוא ממשיך לצדד בתיאום הביטחוני ובמשא ומתן עם ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2017). משמאל למטה: קריקטורה שפורסמה על  ידי חמאס לפיה חוק ההסדרה מעלים שטחים פלסטינים: "הכנסת אישרה רשמית את חוק הלבנת ההתנחלויות בגדה המערבית"(חשבון הטוויטר PALINFO, 8 בפברואר 2017)

תגובות לאישור חוק המואזין בכנסת
  • ועדת השרים לענייני חקיקה בישראל אישרה את נוסח הפשרה של חוק המואזין המבקש להגביל את שעות קריאות המואזין מהמסגדים ולמנוע הפרעה למנוחת התושבים המתגוררים בסמוך למסגדים. על פי נוסח הפשרה תאסר קריאה בבתי תפילה הממוקמים באזורי מגורים בין השעות 2300 בלילה ועד 0700 בבוקר. גורמים פלסטינים מתחו ביקורת על אישור החוק בטענה כי הוא פוגע בחופש הפולחן:
  • יוסף אלמחמוד, דובר ממשלת ההסכמה, אמר כי החוק פוגע בחופש הפולחן בירושלים. הוא קרא למדינות הערביות והמוסלמיות להתערב מיידית כדי להפסיק את "ההסלמה המסוכנת" הזאת מצד ישראל (ופא, 12 בפברואר 2017).
  • אסאמה אלקואסמי, חבר המועצה המהפכנית ודובר פתח, אמר כי הצעת החוק היא מסוכנת, מובילה למתח רב ומהווה התגרות בוטה ברגשות המוסלמים ובזכותם לקיים את מצוות הדת שלהם ללא כל תנאי. לדבריו זהו ניסיון ישראלי לטשטש את כל הסממנים האסלאמיים של ירושלים והפרה של החוק הבינלאומי ושל ההחלטה של אונסק"ו לפיה ליהודים אין כל קשר דתי או היסטורי לירושלים (ופא, 12 בפברואר 2017).

[1]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]ב-15 ביולי 2014, בעיצומו של מבצע "צוק איתן", שוגרו מספר רקטות לעבר העיר אילת. שתי רקטות נפלו בעיר אחת סמוך לבית מלון, רקטה נוספת באחת משכונות העיר. הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות לירי שתי רקטות. לא ברור אם בפועל אכן פעילי הארגון ביצעו את הירי.